Wersja GTS została wprowadzona w 2008 roku, w zmodernizowanej wersji. Zamknęła lukę między wersją S a Turbo. Uważana była za jedną z najlepszych opcji Cayenne na rynku.
Po pierwszym szoku, kiedy rynek zrozumiał, że SUV Porsche może być jednym z najlepszych pomysłów na uratowanie słynnej niemieckiej marki sportowej, krytycy zaczęli milknąć, a klienci zaczęli składać coraz więcej zamówień. To był idealny Porsche dla rodziny, znakomity SUV i nagradzany pojazd terenowy. Co więcej, między premierą Cayenne a jego liftingiem sprzedano prawie 160 tysięcy egzemplarzy. To był ogromny sukces.
W 2007 roku, podczas liftingu, niemiecki producent samochodów wysłuchał swoich klientów i pozbył się reflektorów inspirowanych modelem Porsche 996. Nowe lampy miały przezroczystą soczewkę i zmieniony kształt. Cayenne GTS wyróżniał się specjalnym designem wydechu, z dwoma podwójnymi końcówkami z tyłu. Zainstalowano także większy spojler dachowy, aby podkreślić sportowy charakter SUV-a. Był o 24 mm (0,95″) niższy niż Cayenne S, dzięki sportowemu zawieszeniu, a standardowo wyposażony był w 21-calowe felgi ze stopów lekkich. Szerokie błotniki podkreślały agresywny wygląd samochodu.
Wnętrze wyposażone było w nowe, 12-stopniowe fotele z elektryczną regulacją dla pasażerów z przodu oraz profilowaną, dwuosobową ławkę z tyłu. Nie straciło na praktyczności, zachowując dzieloną i składana tylną kanapę, co umożliwiało powiększenie przestrzeni bagażowej. Luksusowe wnętrze zachowało sportowy charakter, z aluminiowymi wykończeniami na desce rozdzielczej i pedałach.
Cayenne GTS był wyposażony w jednostkę V8 o pojemności 4,8 litra, która rozwijała moc 405 KM. W przeciwieństwie do wersji Turbo, oferowany był również z 6-biegową skrzynią manualną, podczas gdy automatyczna skrzynia Tiptronic S z 6 biegami była dostępna w opcjach.
Przedstawiając model GTS, Porsche wzbogaca gamę Cayenne o szczególnie sportowy i dynamiczny model. Porsche Cayenne GTS wyróżnia się przede wszystkim zawieszeniem i podwoziem opracowanym specjalnie dla tej warianty: To pierwszy Cayenne, który łączy sprężyny stalowe z PASM Porsche Active Suspension Management, koncepcją zawieszenia do tej pory zarezerwowaną wyłącznie dla sportowych samochodów Porsche w tej kombinacji.
Nowy system dolotowy i większa moc
Jeszcze mocniejszy silnik V8 o normalnym doładowaniu z DFI Direct Fuel Injection to jeden z głównych czynników przyczyniających się do imponującej dynamiki jazdy Porsche Cayenne GTS. Zmodernizowany i powiększony system dolotowy oferuje teraz maksymalną moc wynoszącą 405 KM (298 kW) przy 6,500 obr./min. Maksymalne moment obrotowy wynoszący 500 Nm/369 lb-ft osiągany jest przy 3,500 obr./min. Naciskając przycisk Sport, który jest standardowym wyposażeniem, kierowca może nadać silnikowi, automatycznej skrzyni biegów oraz systemom sterowania pojazdu jeszcze bardziej dynamiczną, sportową reakcję.
Dla najwyższej wydajności – sześciobiegowa skrzynia biegów i napęd na wszystkie koła
Potężna moc jednostki V8 jest przekazywana na koła za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, która również jest standardowym wyposażeniem modelu Cayenne S. Aby zwiększyć zwinność jeszcze bardziej, przełożenie końcowe w Porsche Cayenne GTS zostało zmienione z 3.55:1 na 4.1:1, a PTM Porsche Traction Management z permanentnym napędem na wszystkie koła zapewnia optymalne rozłożenie mocy napędu na wszystkie cztery koła. Przy zmianie pasa ruchu przy dużych prędkościach czy podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, PTM zapewnia bardzo wysoki standard aktywnego bezpieczeństwa.
Doskonała moc silnika oraz krótsze przełożenie sprawiają, że Porsche Cayenne GTS jest szczególnie dynamiczny i zwrotny na drodze, model z manualną skrzynią biegów przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 6.1 sekundy. Z kolei maksymalna prędkość wynosi 253 km/h lub 157 mph, a Cayenne GTS potrzebuje jedynie 6.6 sekundy, aby wykonać sprint od 80-120 km/h (50-75 mph) na drugim najwyższym biegu.
Aktywna stabilność antywywrotna dla jeszcze większej przyjemności w zakrętach i na krętych drogach
Ciekawą opcją jest połączenie dostępnego jako opcjonalne powietrznego zawieszenia z PDCC Porsche Dynamic Chassis Control. Zawierające dwie aktywne belki antywywrotne, PDCC praktycznie całkowicie kompensuje przechyły nadwozia w zakrętach, poprawiając zarówno prowadzenie, jak i komfort w jednym.
Kolejną opcją jest sześciobiegowy Tiptronic S Porsche z sportowymi, odpowiednio zmodyfikowanymi punktami zmiany biegów.
Szczególnie sportowy i dynamiczny – design i cechy
Sportowy Porsche Cayenne GTS jest łatwo rozpoznawalny już na pierwszy rzut oka. Z przodu i z tyłu jest taki sam jak w Cayenne Turbo, ale nadkola poszerzone o około 14 milimetrów z każdej strony nadają Cayenne GTS najbardziej muskularny wygląd spośród wszystkich modeli w serii. Dodatkowo wysokość zawieszenia w GTS jest o 24 milimetry niższa niż w Cayenne S, dzięki sportowemu i jeszcze bardziej dynamicznemu zawieszeniu.
Porsche Cayenne GTS standardowo wyposażony jest w 21-calowe opony sportowe Cayenne o wymiarach 295/35.
Zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu cieszą się nowymi sportowymi fotelami regulowanymi elektrycznie w aż 12 kierunkach w Porsche Cayenne GTS, z dodatkową korzyścią w postaci wysokich elementów bocznych. Tylne siedzenia są specjalnym opracowaniem dla tego sportowego modelu, a szczególnym wyróżnikiem jest indywidualny kontur siedzenia z tyłu. Jednak Cayenne GTS nadal oferuje pięciu dorosłym wystarczającą przestrzeń i może spełniać duże wymagania transportowe dzięki możliwość opadania tylnej ławki w oddzielnych sekcjach.
Sportowy atleta
Wprowadzając Cayenne GTS, Porsche po raz kolejny wyznacza standard w segmencie sportowych pojazdów użytkowych. To pierwszy model w gamie Cayenne, który oferuje kombinację stalowych sprężyn i PASM Porsche Active Suspension Management, czyli zawieszenia dobrze znanego z samochodów sportowych Porsche. Dodatkowo, Porsche Cayenne GTS jest o 24 milimetry niższy od Cayenne i Cayenne S, a ten bardzo ekskluzywny sportowy model jest standardowo wyposażony w 21-calowe koła o wymiarach 295/35.
Silnik V8 o normalnym doładowaniu z jeszcze większą mocą
Doskonały silnik V8 o normalnym doładowaniu z DFI Direct Fuel Injection oparty na potężnym silniku znanym już z Cayenne S zapewnia spontaniczną moc i wydajność w każdych warunkach. Dodatkowa moc silnika objawia się przede wszystkim przy wyższych obrotach, osiągając maksymalną moc 405 KM (298 kW) przy 6,500 obr./min, co stanowi wzrost o 20 KM w porównaniu do Cayenne S. Maksymalny moment obrotowy wynosi 500 Nm/369 lb-ft i jest dostępny przy 3,500 obr./min.
Wzrost mocy i momentu obrotowego to rezultat szczegółowych udoskonaleń wydajnej jednostki napędowej, gdzie inżynierowie Porsche skupili się przede wszystkim na kolektorze dolotowym, zapewniając jeszcze gładsze i nieograniczone podawanie powietrza: Dzięki jeszcze większemu przekrojowi Y-kształtnego kolektora powietrznego jeszcze więcej powietrza może teraz dotrzeć do przepustnicy w płynny sposób, przy czym sama przepustnica została powiększona średnicy z 76 do 82 milimetrów (3.0 -3.2″).
Przycisk Sport dla jeszcze lepszej reakcji
Przycisk Sport, który jest standardowym wyposażeniem w Porsche Cayenne GTS, oferuje kierowcy wybór podstawowych ustawień dla zoptymalizowanej oszczędności paliwa i szczególnie sportowego stylu jazdy w trybie sportowym. To specjalne sportowe ustawienie dostosowuje mapę sterowania pedałem gazu i modyfikuje reakcję silnika w odpowiedni sposób. Dodatkowo, naciskając przycisk Sport, kierowca przełącza również sportowy układ wydechowy, który również jest standardem w Cayenne GTS, na jeszcze niższe przeciążenie oraz aktywuje tryb sportowy w Porsche Active Suspension Management (PASM).
Porsche Cayenne GTS standardowo wyposażony jest w sześciobiegową manualną skrzynię biegów, która jest tą samą skrzynią, która już występuje w Cayenne S. Jednak przełożenie końcowe tego nowego modelu sportowego zostało skrócone z 3.55:1 na 4.1:1. Wraz z mocniejszym silnikiem GTS oferuje więc jeszcze lepsze przyspieszenie i większą zwinność, zapewniając wydajność w swojej klasie na wyjątkowym poziomie: Przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 6.1 sekundy, a ultra-sportowy i dynamiczny Cayenne GTS wykonuje interwałowy sprint od 80 do 120 km/h (50-75 mph) w zaledwie 6.6 sekundy. Z kolei maksymalna prędkość wynosi 253 km/h lub 157 mph.
Stalowe zawieszenie i PASM Porsche Active Suspension Management
Po raz pierwszy Cayenne dostępny jest z połączeniem stalowych sprężyn w zawieszeniu z PASM Porsche Active Suspension Management, czyli systemem adaptacyjnego tłumienia wysokiej technologii. W porównaniu do Cayenne S, stalowe sprężyny w Porsche Cayenne GTS są twardsze i bardziej napięte, a cały pojazd został obniżony o 24 milimetry. Dodatkowo, kąty pochylenia przednich i tylnych kół są nieco bardziej negatywne niż w „zwykłym” Cayenne S, co pozwala na osiągnięcie jeszcze większej przyspieszenia bocznego.
W celu dostosowania stalowych sprężyn, inżynierowie Porsche opracowali specjalną wersję PASM Porsche Active Suspension Management, wprowadzając specjalną strategię sterowania dla jeszcze bardziej sportowego stylu jazdy. I podobnie jak zawieszenie PASM w innych wersjach w ramach gamy Cayenne, PASM może być połączone ze sprężynami powietrznymi także w Porsche Cayenne GTS.
Wyższy standard dynamiki jazdy, zapewniany przez nowego Cayenne GTS od samego początku, może być dodatkowo zwiększony za pomocą powietrznego zawieszenia z PASM w połączeniu z opcjonalnym systemem PDCC Porsche Dynamic Chassis Control, który ogranicza przechyły nadwozia w zakrętach, zapewniając prawie całkowite skompensowanie przechyłów ciała w niemal wszystkich warunkach jazdy. PDCC, reagując bardzo szybko na konkretne potrzeby, jest w stanie za pomocą aktywnych belek antywywrotnych wytwarzać odpowiednie siły wsparcia, nawet zanim nadwozie zacznie się przechylać w zakręcie.
Sportowy wygląd zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz
Porsche Cayenne GTS wyraźnie podkreśla swój wyjątkowy status jako bardzo sportowy i dynamiczny model także przez swój wygląd. Przód pojazdu z dużymi wlotami powietrza i mocnym tyłem przypomina szczególnie muskularny wygląd Cayenne Turbo. Nadkola, z kolei, są poszerzone o dodatkowe 14 milimetrów, aby pomieścić sportowe koła Cayenne na oponach 295/35. Czarne elementy wykończeniowe nad słupkami B i C, a także czarne obramowania okien i klamki drzwi, nadają Cayenne GTS szczególnie muskularny wygląd już przy pierwszym spojrzeniu.
Najważniejszym elementem w Porsche Cayenne GTS z wyrafinowanym wyposażeniem i cechami są sportowe, ale wygodne fotele, które zapewniają kierowcy i pasażerowi z przodu wszystkie udogodnienia sportowych foteli z regulacją w aż 12 kierunkach, z dodatkowymi wysokimi elementami bocznymi. Rzeczywiście, fotele dostosowują się nie tylko pionowo i poziomo za naciśnięciem przycisku, ale także pozwalają na regulację kąta siedziska i oparcia, jak również wsparcia lędźwiowego. A tylna ławka, dopasowana do tej konfiguracji, również ma indywidualne kontury siedzeń, odzwierciedlające szczególny charakter auta.
Pojazd użytkowy wyjątkowego rodzaju
Litery „GTS”, używane przez Porsche, oznaczają doskonałą równowagę między jakością jazdy na długie dystanse a sportowymi osiągami. Rzeczywiście, dotyczy to szczególnie nowego Cayenne GTS, tej wysokowydajnej wersji wyjątkowego ośmiocylindrowego SUV Porsche, która ponownie wyznacza standard w rynku pojazdów sportowych.
Dynamika jazdy zaczyna się od „dna”, na podwoziu i zawieszeniu pojazdu. Dlatego właśnie Cayenne GTS jest pierwszym modelem w serii Cayenne, który oferuje kombinację stalowych sprężyn i PASM Porsche Active Suspension Management, które jest już dobrze znane i cenione w sportowych samochodach Porsche.
Dodatkowo, wysokość zawieszenia w Porsche Cayenne GTS jest o 24 milimetry niższa niż w Cayenne i Cayenne S. A z jego opcjonalnym powietrznym zawieszeniem GTS jest o 20 milimetrów niższy na drodze niż Cayenne lub Cayenne S z tym samym wyposażeniem.
Ta ekstra dynamiczna i wysoce ekskluzywna wersja standardowo wyposażona jest w 21-calowe koła, a doskonały silnik V8 o normalnym doładowaniu z DFI Direct Fuel Injection, oparty na już muskularnym silniku Cayenne S, zapewnia spontaniczną moc i wydajność w każdych warunkach.
W tym przypadku jednak inżynierowie Porsche dodali tej czterozaworowej jednostce napędowej dodatkową moc, silnik o pojemności 4.8 litra w Porsche Cayenne GTS rozwija maksymalną moc 405 KM (298 kW) przy 6,500 obr./min, czyli o 20 KM więcej niż w Cayenne S.
Ta doskonała moc jest idealnie przekładana na równie doskonałe osiągi i siłę pociągową na drodze przez sportową sześciobiegową manualną skrzynię biegów, która jest standardowym wyposażeniem. Zwinność Porsche Cayenne GTS jest dodatkowo wzmocniona krótkim przełożeniem końcowym, model z manualną skrzynią biegów przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 6.1 sekundy.
Przyspieszenie na biegach jest równie imponujące, a ten wysokowydajny Cayenne wykonuje sprint od 80-120 km/h w zaledwie 6.6 sekundy, czyli dwa sekundy szybciej niż Cayenne S. Z kolei maksymalna prędkość nowego Cayenne wynosi 253 km/h lub 157 mph, a średnie zużycie paliwa w Cayenne GTS z manualną skrzynią biegów wynosi 15.1 litra/100 kilometrów (co odpowiada 18.7 imp), podczas gdy opcjonalna skrzynia biegów Tiptronic S obniża średnie zużycie paliwa do 13.9 litra/100 kilometrów (co odpowiada 20.3 mpg imp).
Szeroki i muskularny
Ekstra-sportowy Porsche Cayenne GTS podkreśla swój szczególny charakter również poprzez swój wygląd: Przednia część z dużymi wlotami powietrza i mocny tył nawiązują do wyjątkowego designu Cayenne Turbo, boczne listwy z pakietu Sport Design Porsche nadają GTS szczególnie wyrazisty wygląd także z boku.
Spoiler z tyłu dodatkowo podkreśla opływowość Porsche Cayenne GTS i może być zastąpiony jako opcja poszerzonym spojlerem dachowym o podwójnym profilu zamocowanym na stałe.
Nadkola są poszerzone o dodatkowe 14 milimetrów, aby pomieścić 21-calowe sportowe koła Cayenne na oponach 295/35.
O szerokości 1,957 milimetra, Cayenne GTS stoi mocno i stabilnie na drodze, czarne osłony wykończeniowe nad słupkami B i C oraz czarne obramowania okien i klamki drzwi dodają charakterystycznego wyglądu pojazdu. A to, że GTS jest bardzo szczególnym modelem w serii Cayenne, jest wyraźnie widoczne z tyłu, gdzie ekskluzywne oznaczenie modelu oraz chromowane podwójne rury wydechowe i sportowy układ wydechowy ponownie podkreślają szczególne cechy Porsche Cayenne GTS.
Prawdziwy performer we wszystkich aspektach
Ośmiocylindrowa jednostka napędowa Porsche Cayenne GTS oparta jest na muskularnym silniku, który już występuje w Cayenne S, posiadającym dokładnie ten sam podstawowy design i konfigurację, w tym cechy takie jak DFI Direct Fuel Injection interagująca z regulacją wałków rozrządowych oraz zarządzaniem VarioCam Plus.
Dodatkowa moc silnika w Porsche Cayenne GTS jest szczególnie widoczna przy wysokich prędkościach, silnik V8 rozwija maksymalną moc 405 KM (298 kW) przy 6,500 obr./min, co stanowi wzrost o 20 KM lub 15 kW w porównaniu do Cayenne S.
Maksymalny moment obrotowy 500 Nm lub 369 lb-ft osiągany jest przy 3,500 obr./min, co czyni go najbardziej odpowiednim do opisania ośmiocylindrowego jako „mistrza momentu obrotowego połączonego z wyjątkową zwinnością dla sportowej jazdy na najwyższym poziomie”.
Ten wzrost mocy silnika jest wynikiem szczegółowych i starannych ulepszeń wydajnej jednostki napędowej, a inżynierowie Porsche skupili się szczególnie na kolektorze dolotowym, aby uczynić przepływ powietrza jeszcze bardziej gładkim i efektywnym: Większy przekrój Y-kształtnego wlotu powietrza zapewnia teraz jeszcze lepszy przepływ powietrza do przepustnicy, która została zwiększona średnicy z 76 do 82 milimetrów (2.99 – 3.23″) w celu sprostania większej objętości.
Efektem jest jeszcze lepsze napełnienie cylindrów w ośmiu komorach spalania, przy czym punkty przełączania dla regulacji wałków rozrządowych, mapa sterowania zapłonem oraz czas iniekcji i objętość iniekcji są odpowiednio modyfikowane.
Ośmiocylindrowy zawdzięcza również swój „byczy” charakter regulowanemu systemowi dolotowemu, gdzie długi kolektor dolotowy umożliwia silnikowi uzyskanie doskonałego momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych, podczas gdy krótki kolektor dolotowy służy do zwiększenia mocy przy wysokich obrotach.
Aby zapewnić odpowiednie dostarczanie oleju w każdych warunkach jazdy, V8 wyposażony jest w zintegrowaną lubową smarowanie typu dry sump. W związku z tym, ośmiocylindrowa jednostka napędowa w Porsche Cayenne GTS również korzysta z zmiennej pompy olejowej, która zmienia swoją objętość dostarczania poprzez hydrauliczne dostosowanie szerokości z kontrolą ciśnienia oleju. To z kolei pozwala na obniżenie zużycia energii przez pompę olejową oraz gwarantuje odpowiednie dostarczanie smaru do silnika w każdych warunkach obciążenia. A jak w przypadku jej siostrzanych modeli, Porsche Cayenne GTS oczywiście spełnia w pełni normy emisji spalin Euro 4.
Przycisk Sport w standardzie
Przycisk Sport, który jest standardowym wyposażeniem w Porsche Cayenne GTS, daje kierowcy możliwość „zaostrzenia” charakterystyki swojego pojazdu na jeszcze wyższy poziom za naciśnięciem przycisku. Dzieje się to za pomocą przycisku Sport, umieszczonego w dolnej części konsoli centralnej, co daje kierowcy możliwość wyboru podstawowego ustawienia dla optymalnej oszczędności paliwa lub szczególnie sportowego ustawienia. W trybie Normal obydwie jednostki zarządzające silnikiem i skrzynią biegów w opcjonalnej automatycznej skrzyni biegów Tiptronic S są zaprogramowane na styl jazdy z głównym naciskiem na średnie prędkości obrotowe silnika. Gdy aktywowany jest tryb Sport, z kolei na desce rozdzielczej wyświetla się słowo „Sport” dla optymalnej przejrzystości, silnik, dzięki jeszcze bardziej stromej mapie sterowania pedałem gazu, reaguje jeszcze bardziej bezpośrednio na polecenia kierowcy, zapewniając jeszcze bardziej spontaniczną i „twardszą” odpowiedź na wymagania zmiany obciążenia.
Gazy wydechowe emitowane przez silnik przepływają przez sportowy układ wydechowy, który jest wyposażony w zmienny zawór sterujący w głównym tłumiku. W trybie Sport przełącza się on na szczególnie głęboki i muskularny dźwięk. Rzeczywiście, mocny dźwięk silnika jest kontrolowany i zmieniany w zależności od obciążenia, prędkości drogi, prędkości obrotowej silnika oraz przełożenia skrzyni biegów.
Gdy kierowca naciśnie przycisk Sport, PASM Porsche Active Suspension Management, które jest standardem w Cayenne GTS, automatycznie przełącza się na tryb sportowy tego zmiennego systemu tłumienia, obniżając całkowitą wysokość pojazdu, jeśli Cayenne S jest wyposażony w dostępne jako opcjonalne powietrzne zawieszenie.
PDCC Porsche Dynamic Chassis Control, aktywny system kontroli podwozia i zawieszenia, również dostępny jako opcja, przełącza się na tryb sportowy, gdy kierowca naciśnie przycisk Sport. Aby dezaktywować tryb sportowy, wystarczy, że kierowca ponownie naciśnie przycisk lub wyłączy zapłon.
Skrzynia biegów z asystentem startowym
Porsche Cayenne GTS standardowo wyposażony jest w sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Chociaż poszczególne przełożenia są takie same jak w Cayenne S, przełożenie końcowe w tym nowym modelu wysokowydajnym zostało skrócone z 3.55:1 do 4.1:1. W połączeniu z dodatkowymi mocą silnika, daje to GTS jeszcze szybsze przyspieszenie i większą zwinność, zapewniając naprawdę wyjątkową przyjemność z jazdy w każdej chwili. W praktyce, Cayenne GTS jest w stanie wykonać praktycznie każdą manewr sprintu w biegach jeszcze szybciej i bardziej dynamicznie niż Cayenne S, który już w tej kwestii był naprawdę doskonały. Jednocześnie ogromna moc silnika umożliwia kierowcy wybór swobodnego stylu jazdy przy niskich obrotach silnika, ale wysokich prędkościach drogowych, zmieniając biegi tylko sporadycznie.
Manualna skrzynia biegów standardowo wyposażona jest w PDOA Porsche Drive Off Assistant. Ten wysoce skuteczny system wsparcia oferuje kierowcy cenne wsparcie przy rozpoczynaniu jazdy pod górę, automatycznie interweniując w hamulcach, aby zapobiec cofaniu się pojazdu. Następnie, gdy kierowca włączy sprzęgło, PDOA przywraca ciśnienie hamulca i umożliwia Porsche Cayenne GTS płynne i bezpieczne ruszanie, nawet w trudnych warunkach.
PDOA Porsche Drive Off Assistant aktywuje się za każdym razem, gdy pojazd jest zaparkowany z włączonym silnikiem, z biegiem do przodu włączonym i z pedałami sprzęgła i hamulca naciśniętymi jednocześnie. Następnie, gdy kierowca zwolni pedał hamulca lub puści hamulec ręczny, PDOA utrzymuje wymagane ciśnienie hamulca, aż kierowca włączy sprzęgło. Jeśli kierowca przerwie proces ruszania, wymagana siła hamowania jest natychmiast przywracana.
Ponieważ PDOA nie służy jako zamiennik dla regularnego hamulca ręcznego, system zostaje dezaktywowany, gdy silnik nie pracuje.
Tiptronic S z jeszcze bardziej dynamiczną konfiguracją
Porsche Cayenne GTS jest dostępny opcjonalnie z sprawdzoną sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów Tiptronic S. Punkty zmiany biegów w tej skrzyni automatycznej zostały jednak zmodyfikowane dla nowego Cayenne, odzwierciedlając jeszcze bardziej sportowy i dynamiczny charakter pojazdu. Odpowiednio, przełożenie końcowe 4.1:1 jest takie samo jak w manualnej skrzyni biegów, dając Cayenne GTS znacząco wyższy standard zwinności w trybie sportowym niż Cayenne S z tą samą automatyczną skrzynią biegów i wyposażeniem.
Kolejną znaczącą cechą jest funkcja Hill-Holder w skrzyni automatycznej, działająca w tej samej sposób co asystent startowy w modelu z manualną skrzynią biegów, zapobiegając cofaniu się pojazdu przy ruszaniu do przodu pod górę.
Funkcja zwolnienia w postoju, wreszcie, pomaga kierowcy zaoszczędzić paliwo: Za każdym razem, gdy pojazd jest zaparkowany na płaskiej nawierzchni, włączona sprzęgło w automatycznej skrzyni biegów Tiptronic S odłącza silnik od napędu, pod warunkiem, że kierowca naciśnie pedał hamulca.
Ekskluzywna koncepcja sportowego samochodu
Koncentrując się na Cayenne GTS, specjaliści od zawieszenia i podwozia Porsche opracowali unikalną kombinację cech, która sprawia, że ten wyjątkowy model wysokowydajny jest równie unikalny w rodzinie Cayenne: To pierwszy Cayenne, który łączy stalowe zawieszenie z PASM Porsche Active Suspension Management dla adaptacyjnego sterowania tłumieniem.
W porównaniu do Cayenne S, stalowe sprężyny w Porsche Cayenne GTS są jeszcze twardsze i bardziej dynamiczne, jednocześnie obniżając cały pojazd o 24 milimetry. Oznacza to wyraźnie niższy środek ciężkości i jeszcze większą stabilność w zakrętach.
Przednia belka antywywrotna jest nieco sztywniejsza niż w Cayenne S, podczas gdy nieco bardziej elastyczna konfiguracja belek wywrotowych na osi tylnej pozwala Cayenne S na zachowanie właściwości i prowadzenia sportowego przy zmianie obciążenia, utrzymując kierowcę pod kontrolą nawet w trudnych manewrach.
Kąt pochylenia kół z przodu i z tyłu jest nieco bardziej negatywny, co pozwala Porsche Cayenne GTS na jeszcze szybsze przyspieszenie boczne w dynamicznych manewrach.
Opcjonalne – zawieszenie powietrzne z automatycznym poziomowaniem
Podobnie jak Cayenne i Cayenne S, nowy Cayenne GTS jest dostępny jako opcja z zawieszeniem powietrznym, które w tym przypadku zostało wzmocnione do jeszcze wyższej standardu sportowego.
Tutaj znów cały nadwozie pojazdu jest obniżane o 20 milimetrów w porównaniu do wysokości zawieszenia w Cayenne S z powietrznym zawieszeniem. Sztywność skręcająca przedniej belki antywywrotnej została zwiększona w porównaniu do Cayenne S, a wsparcie w przypadku przechyłów bocznych zostało odpowiednio poprawione, a przechył ciała zredukowany do minimum. Kierowca zauważy to szczególnie poprzez jeszcze mniejsze boczne przechyły pojazdu i jeszcze większą precyzję przy szybkich zakrętach.
Wyposażony w zawieszenie powietrzne, Porsche Cayenne GTS oferuje również dłuższą drogę odbicia sprężyny na osi tylnej. Zintegrowane automatyczne poziomowanie dodatkowo służy do utrzymania stałej wysokości jazdy bez względu na ładunek, który Cayenne GTS przewozi w danym momencie. W szczególności jednak zawieszenie powietrzne oferuje sześć różnych poziomów wysokości jazdy:
W trybie Normal prześwit wynosi 195 milimetrów.
Przy prędkości 125 km/h, całe nadwozie Porsche Cayenne GTS automatycznie przemieszcza się w dół do poziomu Niskiego, 9 milimetrów poniżej Normy.
Przy prędkości 210 km/h, całe nadwozie przemieszcza się ponownie do poziomu Ekstra-Niskiego, 14 milimetrów poniżej Normy.
W poziomie Ładowania Cayenne GTS znajduje się 34 milimetry poniżej poziomu Normalnego. Jednak ta pozycja jest utrzymywana tylko tak długo, jak pojazd jest w stanie spoczynku, co ułatwia proces załadunku i rozładunku z maksymalną łatwością i wygodą. Przy ruszaniu zatem, zawieszenie powietrzne automatycznie podnosi Porsche Cayenne GTS z powrotem do normalnej wysokości zawieszenia.
Poziom Offroad zapewnia większy prześwit w trudnym terenie, podnosząc cały pojazd o 26 milimetrów ponad normalny poziom. Ten tryb jest ograniczony do maksymalnej prędkości 80 km/h.
Poziom Specjalnego Offroad przeznaczony jest do ekstremalnego terenu, podnosząc cały pojazd o dodatkowe 30 milimetrów dla maksymalnego prześwitu wynoszącego 251 milimetrów. W takim przypadku ograniczenie prędkości wynosi 30 km/h.
Specjalnie opracowane aktywne tłumiki
Inżynierowie Porsche opracowali nową wersję PASM Porsche Active Suspension Management wyposażoną w stalowe sprężyny wyłącznie dla Cayenne GTS. Ponieważ stalowe sprężyny różnią się w swojej geometrii i mają różne twardości w porównaniu do sprężyn powietrznych, wewnętrzna konstrukcja nowych tłumików została odpowiednio zmodyfikowana, a ich strategia sterowania dostosowana specjalnie do jeszcze bardziej sportowego i dynamicznego stylu jazdy.
PASM Porsche Active Suspension Management umożliwia nieskończoną kontrolę twardości tłumika w zależności od warunków drogowych i stylu jazdy kierowcy, co umożliwia kierowcy wybór spośród trzech ustawień tłumika podczas jazdy – programy Komfort, Normal i Sport.
PASM będzie interweniować, na przykład, gdy kierowca wybierze bardzo dynamiczny styl jazdy z szybkim przyspieszeniem i mocnym hamowaniem, aby przeciwdziałać przechyłom nadwozia lub zjawisku poślizgu.
PASM Porsche Active Suspension Management jest również dostępny w Porsche Cayenne GTS z opcjonalnym zawieszeniem powietrznym. Ale chociaż elementy PASM w tym przypadku są takie same jak w innych wersjach Cayenne, strategia sterowania systemu pozostaje wyjątkowo sportowa i dynamiczna także w tej konfiguracji.
PDCC dla aktywnej stabilności przechyłów
Wyposażony w PDCC Porsche Dynamic Chassis Control, dostępny jako opcja w połączeniu z powietrznym zawieszeniem i PASM, nowy Cayenne GTS oferuje jeszcze wyższy standard dynamiki jazdy i osiągów. Ten nieskończony system antywywrotny ogranicza przechyły nadwozia w zakrętach, utrzymując Cayenne GTS niemal płaskim na drodze w prawie wszystkich sytuacjach, pozwalając jedynie na lekkie ruchy nadwozia, gdy kierowca wybiera wyjątkowo sportowy i dynamiczny styl jazdy. W rezultacie Porsche Cayenne GTS zapewnia nie tylko znacznie poprawione prowadzenie, ale także zauważalną poprawę stabilności jazdy i komfortu motoryzacyjnego.
PDCC składa się z dwóch aktywnych belek antywywrotnych z hydraulicznymi silnikami obrotowymi, zintegrowanymi w osiach przedniej i tylnej zamiast konwencjonalnych belek antywywrotnych. Dzięki szybkiej reakcji i możliwości wytworzenia maksymalnego ciśnienia do 180 barów, PDCC, za pomocą tych aktywnych belek antywywrotnych, jest w stanie wytworzyć siły przeciwdziałające, zanim nadwozie pojazdu zacznie się przechylać w szybkim zakręcie.
Ekstra duże i potężne hamulce
Cayenne GTS może poszczycić się wyśmienitym systemem hamulcowym zaprojektowanym tak, aby spełniać nawet najbardziej wymagające i dynamiczne potrzeby: Na przedniej osi znajdują się wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 350 milimetrów (13.78″) i grubości 34 milimetrów (1.34″), współdziałające z sześciotłoczkowymi monoblokowymi aluminiowymi zaciskami wykończonymi na czerwono zapewniającymi doskonałą siłę hamowania w każdych warunkach. Tylne koła są również wyposażone w czterotłoczkowe monoblokowe aluminiowe hamulce wykończone na czerwono, współpracujące w tym przypadku z tarczami hamulcowymi o średnicy 330 milimetrów (12.99″) i grubości 28 milimetrów (1.10″).
Funkcje hamulcowe charakterystyczne dla Cayenne, w tym przypadku podniesione do jeszcze wyższego standardu, sprawdzają się szczególnie w dynamicznych warunkach jazdy. Przykładem jest to, że układ hamulcowy buduje ciśnienie natychmiast, gdy kierowca gwałtownie odbiera nogę z gazu, zapewniając jeszcze krótszą drogę hamowania przy hamowaniu.
Ponadto, Asystent Hamowania automatycznie buduje wymaganą siłę hamowania dla maksymalnej dekołki, gdy tylko hamulce są stosowane w sytuacjach awaryjnych.
Kolejny system asystujący pomaga kierowcy w ekstremalnych sytuacjach podczas holowania przyczepy, Trailer Stability Control rozpoznając wszelkie ruchy wahadłowe lub kołysania przyczepy i interweniując, aby ustabilizować pojazd przez zastosowanie hamulców indywidualnie w miarę potrzeby na konkretnych kołach.
Permanentny napęd na wszystkie koła PTM dla zwiększonej stabilności i dodatkowej trakcji
PTM Porsche Traction Management zapewnia wyjątkowe połączenie doskonałych właściwości na drodze i w terenie także w Porsche Cayenne GTS, rozdzielając moc silnika w podstawowym trybie w proporcji 38:62 przód-tył. Sprzęgło wielopłytkowe, sterowane silnikiem elektrycznym i kontrolowane elektronicznie, służy do zmiany rozdziału mocy podczas jazdy w zależności od aktualnych warunków, a PTM reaguje nie tylko na brak trakcji, ale także wykorzystuje czujniki mierzące prędkość pojazdu, jego boczną przyspieszenie, kąt skrętu oraz operację gazu, wszystko w trosce o zwiększenie bezpieczeństwa i jeszcze lepszej kontroli podczas jazdy na granicy.
Gdy kierowca korzysta z PTM w ruchu terenowym, korzysta z niskiego przełożenia wbudowanego w rozdzielacz mocy, którego redukowane przełożenie wynosi 2.7:1. A gdy którykolwiek z kół straci kontakt z podłożem, PTM działa jako 100% blokada podłużna, aby dodatkowo poprawić trakcję i siłę pociągową na podłożu.
PSM Porsche Stability Management, które występuje standardowo w Cayenne GTS, działa na stałe z PTM, ale nie interweniuje, dopóki pojazd prawie nie osiągnie swojego ekstremalnego limitu. W przypadku krytycznego over- lub understeer, PSM otwiera blokadę podłużną w celu stabilizacji pojazdu poprzez zarówno działanie na poszczególne hamulce.
Unikalne fotele sportowe
Porsche Cayenne GTS ma ekskluzywne cechy i wyposażenie również wewnątrz, wyróżniając się nie tylko szeroką gamą imponujących detali. Na przykład, listwy wejściowe do drzwi wykonane są ze stali nierdzewnej i dumnie noszą oznaczenie modelu „Cayenne GTS”. Dekoracyjne wykończenie w desce rozdzielczej i drzwiach wykonane jest z satynowanego aluminium, a skórzana tapicerka obejmująca również części deski rozdzielczej, konsoli centralnej i tapicerki drzwiowej jest standardowym wyposażeniem.
Alcantara, z kolei, używana jest na podsufitce, podłokietniku konsoli centralnej, osłonie dźwigni zmiany biegów oraz w niektórych częściach wykończenia drzwi. A ostatnim, ale z pewnością nie mniej ważnym elementem, jest wyściełany pierścień kierownicy, który daje kierowcy pełną kontrolę nad Porsche Cayenne GTS w każdych warunkach.
Szczególnym wyróżnikiem w Cayenne GTS są sportowe, ale wygodne fotele, w których kierowca i pasażer z przodu mogą cieszyć się wszystkimi udogodnieniami foteli sportowych z regulacją w aż 12 kierunkach i z dodatkowymi wysokimi elementami bocznymi.
Fotele dostosowują się nie tylko pionowo i poziomo za naciśnięciem przycisku, ale także regulują kąt oparcia i siedzenia, a także pozycję wsparcia lędźwiowego, wszystkie te funkcje są kontrolowane przez silniki elektryczne.
Środkowe sekcje foteli wykończone są alcantarą, zapewniającą dobrą przyczepność, natomiast wewnętrzne elementy boczne oraz sekcje środkowe zagłówków wykonane są ze skóry.
Tylne fotele w Porsche Cayenne GTS również posiadają dodatkowe wysokie wsparcia boczne, dając dwóm pasażerom siedzącym po zewnętrznej stronie cieszyć się sportowym systemem siedzeń z konfiguracją pojedynczego siedzenia. Jednak dodatkowe wyściółki na zewnętrznych tylnych siedzeniach nadal pozwalają trzeciej osobie na komfortową jazdę z tyłu.