Cayenne GTS był ostatnią wersją pomiędzy modelem Cayenne S a wersją Turbo. W modelu na 2012 rok luksusowy SUV oferował więcej osiągów w porównaniu do modelu S.
W pierwszej generacji wersja Cayenne GTS stanowiła 17 procent całkowitej sprzedaży tego modelu, mimo że nie była dostępna od samego początku. Biorąc to pod uwagę, zarząd Porsche zdecydował się na ponowne wprowadzenie tej wersji w drugiej generacji. Tym razem GTS zadebiutował zaledwie dwa lata po wprowadzeniu nowej generacji.
GTS miał nieco inny wygląd niż wersja S. Standardowo wyposażony był w Porsche Dynamic Light System (PDLS). Typową cechą Cayenne GTS były większe wloty powietrza w przedniej części, podobne do tych w Cayenne Turbo, oraz charakterystyczny zderzak przedni z dodatkowymi wlotami powietrza. Z Cayenne Turbo pochodziła również grafika świetlna z lampami przednimi w zewnętrznych wlotach powietrza oraz cztery punkty LED do świateł do jazdy dziennej umiejscowione w głównych reflektorach. Dodano specjalne progi boczne oraz podwójny spojler dachowy z tyłu.
Wewnątrz, Cayenne GTS oferował skórzane wnętrze jako standard, w tym liczne elementy wykończenia z Alcantary. Środkowe panele siedzeń, podłokietnik konsoli środkowej oraz części paneli drzwi były pokryte Alcantarą. Tylne siedzenia miały jednolity styl, co zapewniało lepsze wsparcie boczne dla pasażerów z tyłu.
Silnik był nowo opracowanym silnikiem V8 o pojemności 4.8 litra, który oferował 420 KM. Najważniejszym elementem GTS było ustawienie zawieszenia, wyposażone w PASM – Porsche Adaptive Suspension Management, dostępne w standardowym zawieszeniu stalowym lub opcjonalnym zawieszeniu pneumatycznym.
Porsche Cayenne GTS
Przestronność, komfort i przejrzysty układ SUV-a; radość z jazdy, dynamika i zwinność samochodu sportowego: nowy Porsche Cayenne GTS to połączenie dwóch światów. Skupiony na sportowych osiągach, nowy model łączy większą moc silnika, dynamiczny rozwój mocy oraz sztywniejsze ustawienie podwozia z obniżonym nadwoziem, a jednocześnie zapewnia wysoki poziom komfortu. Dzięki unikalnemu ustawieniu, Porsche Cayenne GTS skutecznie przekazuje te cechy pasażerom z szczególną intensywnością, pobudzając wszystkie ich zmysły: nieskrępowana radość z jazdy. Jako bezkompromisowe rozszerzenie koncepcji GTS, wprowadzonej do linii modeli SUV przez model poprzedni, Porsche Cayenne GTS nie jest jedynie pozycjonowany pomiędzy Cayenne S a Cayenne Turbo, ale stanowi model o własnym charakterze, stworzony od podstaw dla emocjonalnej sportowości. Sportowe nastawienie przyczyniło się również do sukcesu modelu poprzedniego. Sprzedano 15 766 egzemplarzy pierwszej generacji Porsche Cayenne GTS, co stanowiło 17 procent całkowitej sprzedaży Cayenne w czasie jego dostępności na rynku.
Najważniejsze dane dotyczące nowego modelu: silnik V8 o pojemności 4,8 litra z mocą 420 KM (309 kW); Porsche Traction Management (PTM) z aktywnym napędem na cztery koła; ośmiobiegowa skrzynia Tiptronic S; przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy; prędkość maksymalna 261 km/h; zużycie paliwa według NEDC 10,7 l/100 km; emisja CO2 251 g/km.
Sportowy charakter nowego Cayenne GTS jest widoczny nie tylko w osiągach, ale także wyraźnie podkreślony przez jego wygląd zewnętrzny. Typowym elementem Porsche Cayenne GTS jest przednia część z większymi wlotami powietrza – podobnie jak w Cayenne Turbo – oraz charakterystycznym zderzakiem z dodatkowymi wlotami powietrza. Od Cayenne Turbo pochodzi także grafika świetlna z charakterystycznym nocnym designem, rozpoznawanym przez przednie światła w zewnętrznych wlotach powietrza oraz cztery punkty LED dla świateł dziennych w głównych reflektorach. Cayenne GTS standardowo wyposażony jest w system Porsche Dynamic Light System (PDLS).
Jest to ulepszenie systemu oświetlenia Bi-Xenon z zintegrowanymi dynamicznymi i statycznymi światłami skrętnymi, zależnymi od prędkości, w postaci świateł do jazdy po drogach wiejskich i autostradach oraz świateł do jazdy w niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Wewnętrzne obramowania reflektorów są wykończone na czarno.
Specjalne progi boczne i wyraźnie szersze nadkola w kolorze nadwozia kształtują widok boczny, wzbogacony czarnymi, błyszczącymi ramkami okien. Elementem przyciągającym uwagę z tyłu jest dominujący spojler dachowy o podwójnym profilu. Zwiększa on siłę docisku na tylnej osi jeszcze bardziej. Sportowy kontrast podkreślają błyszczące czarne listwy na klapie bagażnika, przyciemniane światła tylne LED oraz dwa czarne podwójne końcówki wydechowe.
Silnik mocy: ośmiocylindrowy silnik o zwiększonej wydajności
Silnik nowego Porsche Cayenne GTS stanowi sedno emocjonalnej sportowości. Jednostka napędowa Cayenne GTS to najsilniejszy silnik wolnossący w linii modeli Cayenne, symbolizujący bezkompromisową moc i emocjonalność. Zwiększenie przyjemności z jazdy na wielu poziomach było celem, który realizowano podczas przebudowy silnika V8 o pojemności 4,8 litra. Wzrost mocy o 20 KM w porównaniu z jednostką napędową w Cayenne S towarzyszy zwiększenie momentu obrotowego o 15 Nm; wał korbowy generuje teraz maksymalną moc 515 Nm przy 3500 obr./min.
Aby ułatwić pracę wolnossącemu ośmiocylindrowemu silnikowi, inżynierowie zwiększyli skok zaworów dolotowych o jeden milimetr do jedenastu milimetrów. Nowy wałek rozrządu, który został w rezultacie konieczny, posiada stromsze i wyższe krzywki, a sprężyny zaworowe zostały również wzmocnione. Czasowanie zaworów zostało całkowicie przekształcone, podobnie jak całkowita kontrola silnika. Wał korbowy teraz obraca się jeszcze o pięć stopni przed otwarciem i zamknięciem wlotów oraz wylotów.
Reaktywna kontrola silnika z sportowym sprzężeniem zwrotnym
Jednak to, co wyróżnia ośmiocylindrowy silnik w GTS, to nie sama moc, ale sposób, w jaki ją dostarcza. Jest bardziej bezpośrednio reaktywny na pedał gazu, co zapewnia kierowcy jeszcze intensywniejsze sprzężenie zwrotne dźwiękowe. Skoncentrowane na osiągach sterowanie silnikiem GTS objawia się w tym, że jednostka napędowa szybko wkręca się na obroty, już od momentu uruchomienia silnika. Podczas jazdy zapewnia jeszcze szybszy wzrost momentu obrotowego, a tym samym wyraźnie szybszą reakcję. Zmodyfikowany system zarządzania silnikiem umożliwia również krótką, częściową dezaktywację cylindrów podczas zmiany biegów, przy czym prędkość obrotowa silnika szybciej dostosowuje się do prędkości przekładni, a czas zmiany biegów jest jeszcze krótszy. Szczególnie w trybie Sport, który można wybrać odpowiednim przyciskiem na konsoli środkowej, kontrola silnika wydobywa każdą ostatnią uncję potencjału wydajności z wolnossącego ośmiocylindrowego silnika, co Porsche Cayenne GTS akceptuje dźwiękiem silnika przypominającym ten z silnika wyścigowego. Po zdjęciu nogi z pedału gazu, ośmiocylindrowy silnik odpowiada niskoczęstotliwościowym dudnieniem oraz tzw. wystrzałem przy redukcji biegów.
Doświadczenie dźwiękowe jak w samochodzie sportowym
Doświadczenie dźwiękowe Porsche Cayenne GTS jest jeszcze bardziej intensywne dzięki specjalnie dostrojonej akustyce wlotowej i wydechowej: to pierwszy Cayenne, który nie pozostawia nikogo wątpliwości co do swojego tempa oddychania, dzięki systemowi Sound Symposer o podwójnym przepływie. Nowy system składa się z dwóch kanałów akustycznych kończących się w słupkach A. Gdy kierowca aktywuje przycisk Sport, kanały są otwierane, kierując dźwięk pulsów dolotowych do wnętrza nadwozia.
Czym jest większa wydajność, również pokazuje sportowy układ wydechowy, który jest standardem, aktywowany przez naciśnięcie przycisku Sport w celu poprawy przepływu gazów. Aż do tylnych tłumików, sportowy układ wydechowy, podobnie jak standardowy system wydechowy, składa się z dwóch katalizatorów i jednego tłumika środkowego. Tłumik główny zapewnia miękki i pełny dźwięk akustyczny. Dwa klapy wydechowe znajdują się pomiędzy tylnymi tłumikami a końcówkami wydechu, które są aktywowane przez przycisk sportowy i mogą być kontrolowane w zależności od obciążenia, prędkości, obrotów silnika i biegu. Gdy są otwarte, poprawiają osiągi silnika dzięki poprawie przepływu gazów, a sportowy układ wydechowy ogłasza to głośno i wyraźnie swoim potężnym sportowym dźwiękiem.
A jednak kolejna cecha odróżnia silnik Porsche GTS: jego Porsche Intelligent Performance. Funkcja auto start/stop, będąca standardem, pokazuje, że efektywność odgrywa dużą rolę nawet w tak sportowym pojeździe jak Porsche Cayenne GTS. Pomimo większej mocy i sportowego ustawienia, całkowite zużycie paliwa Cayenne GTS jest o zaledwie 0,2 litra wyższe niż w Cayenne S.
Szybsze zmiany biegów: zmodyfikowany Tiptronic i krótsze przełożenia końcowe
Przekazywanie mocy odbywa się za pomocą ośmiobiegowego Tiptronic S jako standard. Chociaż przełożenia automatycznej skrzyni biegów pozostają niezmienione, zmiany biegów są krótsze i sportowe. Krótsze przełożenia osi przedniej i tylnej wykorzystują wolne wkręcanie się silnika do osiągnięcia lepszej osiągi przyspieszenia.
Oprócz wyraźnego momentu startowego, nowy Porsche Cayenne GTS charakteryzuje się również zwiększeniem momentu. To nie tylko zapewnia pełniejszy dźwięk, ale także wyższą wydajność. Przy zmianie na wyższy bieg, moment obrotowy silnika o wysokich obrotach jest wykorzystywany do lepszego przyspieszenia dzięki szczególnie szybkiemu zamykaniu sprzęgła blokady momentu. Wyraźne zmiany biegów są jeszcze bardziej sportowe, a wydajność jest jeszcze wyższa. Funkcja zwiększania momentu jest aktywna tylko w trybie sport.
Dzięki inteligentnym programom zmiany biegów, kierowca może selektywnie wpływać na zachowanie zmiany biegów Tiptronic S za pomocą pedałów gazu i hamulca. Szybkie ruchy pedału gazu natychmiast przesuwają punkty zmiany biegów na mapę dynamiczną – bez kickdown. W związku z tym, szybkie zdjęcie nogi z pedału gazu, na przykład przed zakrętami, tłumi zmianę biegów przy wytracaniu prędkości. Ponadto, zmiany biegów w zakręcie są również zapobiegane. Podczas intensywnego hamowania, Tiptronic S szybko zmienia na niższy bieg, aby wykorzystać efekt hamowania silnikiem. Rozpoznawanie nachylenia zapewnia większe możliwości przyspieszenia pod górę i większy moment hamowania silnikiem na zjeździe.
Aby zapewnić jak najsportowszy styl jazdy tuż po włączeniu przycisku sport, charakterystyki zmiany biegów Tiptronic S przełączają się szybciej w sportową mapę niż w trybie normalnym. W zależności od stylu jazdy i prędkości, biegi siódmy i ósmy nie są już włączane, a zmiany biegów przy hamowaniu teraz przebiegają już przy mniejszych zwolnieniach, aby poprawić kolejne przyspieszenie. W trybie normalnym, Tiptronic S pozwala na szczególnie ekonomiczny styl jazdy i redukuje zużycie paliwa, zmieniając biegi wcześniejszymi przesunięciami i późniejszymi redukcjami.
PTM aktywny napęd na cztery koła, dostępny z PTV Plus jako opcja
Porsche Cayenne GTS przenosi moc na drogę dzięki systemowi Porsche Traction Management. PTM z aktywnym napędem na cztery koła polega na bezpośrednim napędzie osi tylnej. Wielopłytkowe sprzęgło, sterowane elektronicznie przez silnik elektryczny, obsługuje w pełni zmienną dystrybucję siły napędowej na oś przednią bez stałego rozdziału. Jeśli poślizg na osi tylnej wzrasta, na przykład podczas przyspieszania, wielopłytkowe sprzęgło interweniuje bardziej zdecydowanie, aby przenieść większą siłę napędową na przednie koła.
Dzięki permanentnemu monitorowaniu stanu jazdy, system może reagować zarówno na różne sytuacje drogowe, jak i na życzenia kierowcy. Umożliwia to dodatkową, ukierunkowaną na dynamikę jazdy kontrolę aktywnego napędu na cztery koła, zdolną do reagowania zarówno sytuacyjnie, jak i zapobiegająco, likwidując niepożądany poślizg osi w zarodku.
Jeśli zajdzie taka potrzeba, charakterystyka dynamiki jazdy Porsche Cayenne GTS może być jeszcze bardziej optymalizowana z Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) jako opcjonalnym wyposażeniem. Zwiększa to dynamikę jazdy i stabilność, osiągając to dzięki zmiennej dystrybucji momentu do tylnych kół oraz elektronicznie sterowanej blokadzie dyferencjału tylnego. W zależności od kąta skrętu i prędkości, położenia pedału gazu oraz kąta i prędkości obrotowej, PTV Plus poprawia zachowanie i precyzję kierownicy dzięki precyzyjnie modulowanym interwencjom hamulcowym na wewnętrznym tylnym kole. To prowadzi do bezpośredniego i dynamicznego działania kierownicy, gdy samochód wchodzi w zakręt. Przy wysokich prędkościach, a także w szybkich zakrętach i przy poślizgu kół, elektronicznie sterowana blokada dyferencjału tylnego zapewnia jeszcze większą stabilność jazdy.
Sportowo sztywno, ale komfortowo
Wyjątkowa dynamika jazdy Porsche Cayenne GTS w dużej mierze zależy od zupełnie nowego ustawienia podwozia, z obniżonym nadwoziem: z zawieszeniem na sprężynach stalowych jako standard, Porsche Cayenne GTS jest o 24 milimetry niższy niż Cayenne S i o 20 milimetrów niższy z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym. Niższa wysokość prześwitu daje nowemu Cayenne GTS niższy środek ciężkości, co ma zauważalny wpływ na zwinność podczas pokonywania zakrętów.
Zawieszenie na sprężynach stalowych lub zawieszenie pneumatyczne dostępne jako opcja z systemem adaptacyjnym PASM
Zarówno w przypadku zawieszenia na sprężynach stalowych, jak i zawieszenia pneumatycznego, które jest dostępne jako opcja, Cayenne GTS wyposażony jest w Porsche Active Suspension Management (PASM). PASM obsługuje elektroniczne dostosowanie systemu amortyzatorów i aktywnie oraz na bieżąco kontroluje siły tłumienia w zależności od stanu nawierzchni drogi i stylu jazdy. Dzięki nowej strategii kontrolnej PASM połączonej ze zmodyfikowanymi uchwytami podwozia, Porsche Cayenne GTS oferuje niespotykaną różnorodność między sportowością a komfortem. Kierowca może wybierać między nimi za naciśnięciem przycisku. Dodatkowo, zawieszenie pneumatyczne, dostępne jako opcja, umożliwia pięć różnych poziomów wysokości, które są całkowicie dostosowane do osiągów Cayenne GTS i znacznie różnią się od poziomów zawieszenia Cayenne S.
Koła o średnicy 20 cali w designie RS Spyder dodatkowo przyczyniają się do wyraźnie sportowego zachowania Porsche Cayenne GTS. Ich offset obliczono tak, aby zewnętrzna krawędź kół była na równi z szerszymi nadkolami. Efektem tej zmiany jest to, że koła są bardziej wysunięte na zewnątrz, a rozstaw osi tylnej nowego Cayenne GTS jest o 17 milimetrów większy niż w Cayenne S.
Stabilizacja przechyłów jako opcjonalny dodatek
Dynamikę jazdy nowego Porsche Cayenne GTS można dodatkowo poprawić poprzez zawieszenie pneumatyczne z PASM oraz system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), który można połączyć z tą wersją podwozia. PDCC ogranicza tendencję pojazdu do przechylania się podczas pokonywania zakrętów, niemal całkowicie ją neutralizując w praktycznie każdej sytuacji drogowej. Błyskawiczne reakcje PDCC w połączeniu z aktywnymi stabilizatorami pozwalają generować siły podtrzymujące zanim nadwozie zacznie się przechylać podczas pokonywania zakrętów.
PDCC działa za pomocą hydraulicznych silników obrotowych, zintegrowanych z przednimi i tylnymi stabilizatorami. W zależności od kąta skrętu i przyspieszenia bocznego, obie połowy każdego stabilizatora obrotowego obracają się dalej w przeciwnych kierunkach, generując siły przeciwdziałające tendencji pojazdu do przechylania się. Umożliwia to niezwykle komfortowe, a także niezwykle sportowe doznania podczas jazdy, połączone z wysoką zwinnością w każdym przedziale prędkości jazdy oraz optymalnym zachowaniem w zakrętach i stabilnym zachowaniem przy zmianie obciążenia.
Nowość: Pakiet Sport Chrono dokumentuje dynamikę jazdy
Porsche wprowadza Pakiet Sport Chrono w Cayenne GTS jako opcjonalny dodatek w linii modeli SUV. Składa się on z stoperu na desce rozdzielczej oraz wyświetlacza wydajności w systemie Porsche Communication Management (PCM). Stoper lub czujnik przyspieszenia umożliwia rejestrowanie wyższych wartości wydajności, na przykład jako czasy okrążeń lub przyspieszenie boczne i podłużne. PCM wspiera graficzną reprezentację, co umożliwia analizę czasów, na przykład.
Wyjątkowy system hamulcowy z opcją ceramiczną
System hamulcowy w Cayenne GTS pochodzi z Cayenne S i radzi sobie z nawet trudnymi wymaganiami, takimi jak te napotykane podczas sportowej jazdy, z łatwością. Z przodu zamontowane są sześciotłokowe aluminiowe hamulce monoblokowe oraz tarcze hamulcowe o średnicy 360 milimetrów. Siłę hamowania z tyłu Cayenne GTS zapewniają czterotłokowe aluminiowe hamulce monoblokowe oraz tarcze o średnicy 330 milimetrów. Wszystkie zaciski hamulcowe są pomalowane na czerwono, co stanowi kolejny detal, który odróżnia Porsche Cayenne GTS od Cayenne S, które ma srebrne zaciski.
Kolejnym opcjonalnym dodatkiem jest system Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). PCCB można rozpoznać wizualnie po pomalowanych na żółto zaciskach hamulcowych. Hamulce reagują znacznie szybciej i precyzyjniej, wymagając na pedale znacznie mniejszej siły. PCCB oferuje wysoką stabilność przeciwdziałania, szczególnie podczas hamowania przy dużych prędkościach. Kolejną istotną zaletą ceramicznego systemu hamulcowego jest bardzo mała waga tarcz hamulcowych: są one około 50 procent lżejsze niż szare żeliwne tarcze o porównywalnej konstrukcji i rozmiarze.
Ekstrawagancki klimat i sportowe fotele w standardzie
Połączenie ekskluzywności i sportowości również znajduje odzwierciedlenie w wnętrzu Cayenne GTS. Zawiera ono skórzaną tapicerkę jako standard, w tym liczne wykończenia z Alcantary. Na przykład, środkowe panele siedzeń, podłokietnik konsoli środkowej, części panelu drzwi oraz podsufitka i wykończenia słupków są wykonane z Alcantary. Kierowca i pasażer z przodu siedzą na ekskluzywnych sportowych fotelach GTS z ośmioma regulacjami elektrycznymi. Tylne fotele w stylu pojedynczym oferują pasażerom tylnym doskonałe wsparcie boczne. Z kierownicą SportDesign, która ma łopatki do zmiany biegów, przygotowano do ręcznych zmian biegów, która harmonijnie współgra z purystycznym wnętrzem. Kierownica SportDesign dostępna jest również z obręczą kierownicy z Alcantary jako opcja.
Osoby pragnące jeszcze bardziej ekskluzywnie wyposażyć swoje Porsche Cayenne GTS mogą wybierać spośród opcjonalnych pakietów wnętrza dostępnych tylko dla GTS. Zawierają one kontrastowe szwy w kolorze karminowym lub perydotowym na desce rozdzielczej, elementach drzwi, siedzeniach i podłokietniku konsoli środkowej. Haftowane napisy „GTS” na zagłówkach, pasach bezpieczeństwa i szwach na matach podłogowych są zachowane w odpowiednim kolorze i stanowią zwieńczenie „linii GTS” w wnętrzu.
Opcje: Od klimatyzacji foteli po asystent zmiany pasa
W programie Cayenne dostępna jest bogata gama opcji do dalszej personalizacji. Oferta obejmuje podgrzewane i wentylowane fotele, czterostrefową klimatyzację, umożliwiającą indywidualne kontrolowanie klimatu w tylnych siedzeniach, oraz inteligentne systemy wspomagania. Należą do nich na przykład adaptacyjny tempomat z specjalnymi funkcjami, takimi jak wspomaganie wyprzedzania, kontrola prędkości w zakręcie i ostrzeżenie o odległości. System Lane Change Assist (LCA), również dostępny jako opcja, wykorzystuje dwa czujniki radarowe w tylnym zderzaku do monitorowania pasów na prawo i lewo do 70 metrów za pojazdem, w tym martwych stref. System Lane Change Assist poprawia więc bezpieczeństwo i komfort, szczególnie na autostradach. System ten jest dostępny w zakresie prędkości od 30 do 250 km/h.
Rozrywka audio na każdą potrzebę
Porsche Cayenne GTS dysponuje najnowszą generacją systemów audio i komunikacyjnych. Oferowany jest nie tylko system BOSE, ale także najwyższej klasy system dźwięku przestrzennego od Burmestera. Opcjonalny system BOSE Surround Sound obejmuje łącznie 14 głośników, 200-watowy aktywny subwoofer z klasą wzmacniacza D oraz dziewięć kanałów wzmacniacza, które zapewniają imponujące doznania dźwiękowe. Całkowita moc wynosi 585 watów.