Kiedy w 2002 roku zadebiutował, Cayenne wzbudzał zarówno kontrowersje, jak i pozytywne opinie z całego świata. Był to pierwszy SUV marki Porsche i mógł pomieścić pięciu dorosłych bez żadnych problemów.
Dla fana Porsche nie do pomyślenia było zaakceptowanie SUV-a od sławnego producenta sportowych samochodów. Jednak samochód był potrzebny. Niemiecka marka potrzebowała modelu, który sprzedawałby się w dużych ilościach i uratowałby ją przed przewidywalnym załamaniem finansowym. Mimo wszelkich przeciwności, Cayenne spotkał się z pozytywnym przyjęciem na rynku.
Zewnętrzny wygląd inspirowany był modelem 911, z reflektorami przypominającymi te z wersji 911 – 996. Wysoka linia dachu, jak na Porsche, została zaprojektowana z myślą o przeznaczeniu samochodu: jako rodzinny SUV sportowy. Cayenne S miał być sportową wersją bazowego modelu Cayenne z silnikiem 3.2 litra. Z tyłu zainstalowano podwójny system wydechowy, a pod zderzakiem widniał aluminiowy osłon.
Wnętrze zachowało dźwignię zmiany biegów z modelu 911. Zestaw wskaźników i otwór na kluczyk również czerpały inspirację z tego sławnego niemieckiego sportowca. Wysoka konsola środkowa dzieliła pasażerów z przodu. Fotele przednie z regulacją elektryczną były wykonane ze skóry i towarzyszyła im tylna ławka skórzana, która miała rozkładaną część, by zwiększyć przestrzeń w bagażniku. Cayenne S wyposażony był w radio CD z 12 głośnikami. Dostępna była też jednostka infotainment Porsche Communication Management (PCM) z nawigacją i kamerą cofania.
Pod maską Cayenne S pracował silnik V8 o pojemności 4.5 litra z suchym układem smarowania, co było nietypowym rozwiązaniem technicznym dla SUV-a. Połączony był z 6-biegową skrzynią manualną. Na liście opcji znajdowała się też 6-biegowa skrzynia automatyczna.
Jednostka napędowa V8 zamontowana w Porsche Cayenne S generuje wyjątkowy moment obrotowy i siłę ciągu już przy niskich obrotach silnika. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 420 niutonometrów lub 310 lb-ft utrzymywany jest na stałym poziomie między 2500 a 5500 obr./min. Bardzo krótka i kompaktowa jednostka napędowa V8 z naturalnym doładowaniem, w której dwa rzędy cylindrów są ustawione pod kątem 90 stopni, osiąga maksymalną moc 250 kW (340 KM) przy 6000 obr./min przy pojemności skokowej 4,5 litra.
Ta imponująca jednostka napędowa Porsche wyposażona jest w 32 zawory napędzane przez dwa wałki rozrządu w każdym rzędzie cylindrów. Gdy Cayenne S z manualną skrzynią biegów przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,8 sekundy, a wersja z automatyczną skrzynią Tiptronic S, teraz umożliwiająca aktywację i dezaktywację przełożenia niskiego przy niskich prędkościach, wymaga 7,2 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 242 km/h lub 150 mph.
Innowacyjny napęd na cztery koła: Porsche Traction Management
Porsche Traction Management (PTM), standardowo dostępny we wszystkich modelach w gamie, jest kluczowy dla osiągów Cayenne w każdym aspekcie. W swojej podstawowej formie, ten znakomity system napędu na cztery koła rozdziela 62 procent mocy silnika na koła tylne i 38 procent na przednie. W zależności od sytuacji, do 100 procent mocy silnika i momentu obrotowego może być przekazywane na przednie lub tylne koła, w razie potrzeby.
Ta podział mocy nie zależy tylko od braku przyczepności, ale jest określany przez czujniki mierzące prędkość pojazdu, jego przyspieszenie boczne, kąt skrętu oraz działanie pedału gazu, aby określić optymalny stopień działania blokady. Podczas jazdy po trudnym terenie, PTM zapewnia również bezpośredni dostęp do przekładni redukcyjnej w rozdzielaczu mocy oraz blokady dyferencjału 100 procent od przodu do tyłu.
Porsche Stability Management standardowo w wyposażeniu
Standardowo we wszystkich modelach Cayenne, Porsche Stability Management (PSM) konsekwentnie współdziała z PTM, ale interweniuje tylko wtedy, gdy pojazd jest prowadzony na granicy możliwości, stabilizując Cayenne w takiej sytuacji przez stosowanie hamulców w razie potrzeby na poszczególnych kołach. Jeśli funkcja hamulca nie jest wystarczająca do stabilizacji pojazdu, PSM interweniuje również w zarządzaniu silnikiem, kontrolując siły napędowe poprzez zapłon i przepustnicę.
Porsche Stability Management (PSM) ma również dodatkową funkcję pomocy: podczas ciągnięcia przyczepy system rozpoznaje tendencję przyczepy do zbaczania i interweniuje w hamulce na poszczególnych kołach w celu przywrócenia stabilności pojazdu.
System bezpieczeństwa przy uderzeniu bocznym z poduszkami powietrznymi osłaniającymi klatkę piersiową i kurtynowymi
Wszystkie cztery modele Cayenne oferują innowacyjną technologię także w zakresie bezpieczeństwa biernego: zarówno poduszka powietrzna kierowcy, jak i pasażera z przodu są aktywowane przez generator gazu działający w dwóch etapach. Porsche oferuje również system bezpieczeństwa przy uderzeniu bocznym składający się z poduszki powietrznej osłaniającej klatkę piersiową zintegrowanej w oparciu siedzenia oraz kurtyny powietrznej zamontowanej w ramach dachu.
Wyposażenie wnętrza: eleganckie i funkcjonalne zarazem
Tak jak w Cayenne, standardowe wyposażenie – aby wymienić tylko niektóre elementy – obejmuje skórzane fotele regulowane elektrycznie z przodu, komputer pokładowy, przyciemniane szkło izolujące ciepło, elektryczne podnośniki szyb, system alarmowy, a także radio CD z podwójnym tunerem (także do plików MP3) oraz 12 głośników. Inną znakomitą cechą Porsche Cayenne S jest automatyczna klimatyzacja z filtrem węglowym, z indywidualnym sterowaniem dla kierowcy i pasażera z przodu.
Sportowiec w segmencie SUV
Tworząc Cayenne S, Porsche opracowało prawdziwie unikalny sportowy pojazd użytkowy (SUV), dumnie prezentujący swoje dziedzictwo w zakresie osiągów, dynamicznych właściwości jezdnych, bezpieczeństwa i wyglądu. Szczególną zaletą Porsche Cayenne S są oczywiście jego doskonałe właściwości w różnych warunkach jazdy w terenie.
Porsche Cayenne S od samego początku wyróżnia się jako prawdziwe Porsche. Tak jak Cayenne Turbo, Cayenne S, niemal identyczny pod względem wyglądu, charakteryzuje się muskularnymi nadkolami, typowymi dla marki reflektorami, pokrywą silnika w kształcie litery V i ogólnym wyglądem pojazdu typowym dla Porsche w każdym aspekcie. Wyjątkowymi cechami konstrukcyjnymi są również okna boczne, których zaokrąglone i wydłużone kształty wyrażają udane połączenie elegancji i sportowości.
Podobnie jak w Cayenne Turbo, Cayenne S ma także progi wykończone w kolorze nadwozia oraz specjalne przednie i tylne deflektory powietrza. Najwyraźniejsze różnice rozdzielające Porsche Cayenne S i Cayenne Turbo są widoczne od razu, to mniejsze wloty powietrza z przodu oraz dwa zamiast czterech końcówek wydechu z tyłu.
Z boku obydwa modele wyglądają bardzo podobnie, jedyną różnicę stanowi specjalny design felg i zacisków hamulcowych w kolorze srebrnym.
Jednostka napędowa V8 z naturalnym doładowaniem o pojemności 4,5 litra
Jednostka V8 z naturalnym doładowaniem w Porsche Cayenne S osiąga maksymalną moc 250 kW (340 KM) przy 6000 obr./min z pojemności 4,5 litra. Wyposażona w 32 zawory i integralne smarowanie suchą miską, ta ośmiocylindrowa jednostka zapłonowa działa z dwoma rzędami cylindrów ustawionymi pod kątem 90° oraz bezstopniowo regulowanymi wałkami rozrządu.
Sam silnik może pracować płynnie nawet pod kątem 45°, co jest idealne do wymagań terenowych. Wał korbowy pracuje ze skokiem 83 milimetrów lub 3,27″, co w połączeniu z średnicą cylindrów wynoszącą 93 milimetry lub 3,66″ przenosi pojemność silnika na dokładnie 4511 cc.
Porsche Cayenne S ma odlewane aluminiowe tłoki zapewniające współczynnik sprężania 11.5:1. Głowica cylindrów opiera się na koncepcji dwuczęściowej już stosowanej w 911 Turbo, oddzielna miska korbowa z zaworami kulkowymi i łożyskami wału korbowego umożliwia użycie stopu aluminium/silikon w głowicy cylindrów, który wytrzymuje wysokie temperatury.
Cykl doładowania gazu jest kontrolowany przez cztery zawory na cylinder, które są bezpośrednio obsługiwane przez zawory kulkowe z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego. Dwa zawory dolotowe i dwa wylotowe na cylinder są ustawione w układzie V. Jak w innych modelach Porsche, technologia VarioCam ma tu również zastosowanie, łącząc wysoki poziom mocy specyficznej z doskonałym momentem obrotowym, w tym przypadku VarioCam reguluje wałki rozrządu pod kątem 25°.
System dolotowy w tej jednostce V8 również służy do zapewnienia „mięsistej” krzywej momentu obrotowego, stosując zasadę ładowania rur oscylacyjnych i wymagając idealnego dopasowania kolektorów dolotowych pod względem długości i średnicy w połączeniu z optymalną geometrią kanałów dolotowych.
Układ wydechowy nowego V8 Porsche posiada dwa kanały wydechowe połączone ze sobą poniżej głównych katalizatorów za pomocą tzw. punktu crossover, co poprawia moment obrotowy silnika przy niskich prędkościach. Katalizatory są kontrolowane przez dwa czujniki tlenu na każdym przedkatalizatorze, które dostarczają informacji do elektronicznego systemu sterowania silnikiem, aby utrzymać emisje w dozwolonych granicach.
Tak zwane „stereo” lub kontrola dual-sensoryczna służy do minimalizacji emisji spalin, umożliwiając Porsche Cayenne S spełnienie europejskich norm emisji EU 4 oraz standardu LEV wymaganym w USA.
Cały układ wydechowy wykonany jest z specjalnej stali nierdzewnej, co zapewnia długą żywotność.
Maksymalna prędkość 242 km/h lub 150 mph
Porsche Cayenne S ma wszystko, co potrzebne, aby wyróżniać się jako jeden z najszybszych i najbardziej dynamicznych samochodów użytkowych. Jego szczególne zalety to doskonała moc i osiągi, dynamiczny przyrost mocy ze bardzo dobrą reakcją silnika i jednocześnie wszystkie cechy wymagane do podróżowania w prawdziwym stylu.
Maksymalny moment obrotowy jednostki V8 wynosi 420 niutonometrów lub 310 lb-ft, utrzymywany na stałym poziomie między 2500 a 5500 obr./min. Umożliwia to Porsche Cayenne S z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 6,8 sekundy, a przyspieszenie do 100 km/h za pomocą automatycznej skrzyni biegów Tiptronic S zajmuje 7,2 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi w końcu 242 km/h lub 150 mph.
Aktywne bezpieczeństwo dzięki innowacyjnemu napędowi na cztery koła i PSM
Wszystkie trzy modele Cayenne standardowo wyposażone są w Porsche Traction Management (PTM), które znacząco poprawia dynamikę osiągów i prowadzenie w każdym aspekcie. W swojej podstawowej formie ten system napędu na cztery koła przekazuje 62 procent mocy silnika na tylne koła i 38 procent na przednie. Sprzęgło wielopłytkowe, sterowane elektrycznie i kontrolowane elektronicznie, jest w stanie, w zależności od sytuacji jazdy i wymagań kierowcy, przekazywać do 100 procent mocy silnika na przednią lub tylną oś.
Blokada dyferencjału przód-tył, sterowana mapą, oraz dyferencjał tylnego osi, dostępne opcjonalnie, reagują nie tylko na brak przyczepności na różnych kołach, ale także współpracują z czujnikami mierzącymi prędkość pojazdu, przyspieszenie boczne, kąt skrętu i działanie pedału gazu.
Umożliwia to PTM obliczenie optymalnego stopnia działania blokady, odpowiednio dzieląc siły napędowe na przednie i tylne koła. Wyniki tej inteligentnej technologii to między innymi doskonała stabilność jazdy, lepsza kontrola kierowania oraz zwiększona kontrola całego pojazdu przy prowadzeniu na granicy możliwości.
Doskonałe osiągi Porsche Cayenne S na drodze są idealnie uzupełniane przez równie doskonałe osiągi w terenie. W lekkim terenie Cayenne S jest w stanie sprostać wszelkim wymaganiom dzięki inteligentnemu napędowi na cztery koła bez jakiejkolwiek modyfikacji systemów przyczepności. Kiedy sytuacja staje się trudna, Porsche Traction Management (PTM) może współdziałać z zintegrowaną w rozdzielaczu mocy redukcją przełożenia: Gdy kierowca aktywuje tryb niskiego przełożenia za pomocą przełącznika na konsoli centralnej, ten mechanizm redukcyjny w rozdzielaczu mocy wchodzi w życie, a PTM i PSM przygotowują różne systemy kontrolne, takie jak ABS, ABD i kontrola dyferencjałów do jazdy w terenie.
Te „standardowe” właściwości offroad oferowane przez modele Cayenne można w razie potrzeby podnieść do jeszcze wyższego poziomu doskonałości: Jeśli sytuacja stanie się na tyle trudna, że poszczególne koła stracą kontakt z podłożem, system napędu na cztery koła jest połączony sztywnymi, twardymi połączeniami, aby utrzymać pojazd w ruchu. W takim przypadku wystarczy, że kierowca jeszcze raz naciśnie przycisk offroad, aby uzyskać 100 procentową blokadę przednio-tylną.
Również w Cayenne standardowo występuje Porsche Stability Management (PSM), które stale współpracuje z PTM, ale interweniuje tylko wtedy, gdy pojazd osiągnie swoje fizyczne granice. Zarządzając głównymi systemami, takimi jak ABS, ASR i automatyczny dyferencjał hamulcowy ABD, PSM wkracza natychmiast, gdy Cayenne zaczyna wpadać w poślizg, polecając PTM otworzyć blokady dyferencjałów, aby zwiększyć stabilność pojazdu poprzez stosowanie hamulców na poszczególnych kołach. A jeśli funkcja hamulca nie jest wystarczająca do stabilizacji Cayenne, PSM interweniuje również w zarządzaniu silnikiem, kontrolując moc napędu za pomocą zapłonu i przepustnicy.
PSM oferuje dodatkową funkcję w celu zapewnienia jeszcze większego aktywnego bezpieczeństwa, interweniując w hamulcach, gdy przyczepa grozi wypadkiem, aby przywrócić stabilność pojazdu.
Idealne zawieszenie z systemem hamulcowym typowym dla Porsche
Wszystkie modele w gamie Cayenne mogą pochwalić się nową koncepcją osi, która łączy najwyższą wydajność i dynamiczne właściwości jezdne z doskonałym bezpieczeństwem, komfortem jazdy i właściwościami terenowymi.
Oś przednia to wyjątkowo duża konfiguracja podwójnego ramienia kontrolnego, opierająca się na podramie zamontowanym elastycznie na dużych łożyskach gumowych, co minimalizuje hałas podczas jazdy. Siły działające na zawieszenie również są minimalizowane dzięki dużej odległości między dwoma ramionami kontrolnymi. Oś tylna to skomplikowana koncepcja wieloaramienna, która radzi sobie zarówno z siłami trakcyjnymi, jak i wszelkimi ładunkami z doskonałym zachowaniem i właściwościami jezdnymi. Podramie spoczywające na dużych hydraulicznie tłumionych łożyskach gumowych zapewnia dodatkowy komfort i wytłumienie na drodze.
Długość skoku sprężyn sprawia, że jazda w terenie jest bardziej komfortowa i wytłumiona; skok sprężyn kierunkowych i odbiciowych w stalowym zawieszeniu Porsche Cayenne S wynosi odpowiednio 104 i 116 milimetrów (4,09 i 4,57″), na osi przedniej, oraz 135/98 milimetrów (4,57/3,86″) z tyłu. Z prześwitem wynoszącym 217 milimetrów lub 8,54″, maksymalny kąt wzniesienia wynosi 29,1° z przodu i 25,7° z tyłu. Kąt rampy wynosi z kolei 20,4°, a Cayenne S jest w stanie pokonać wody o głębokości do 500 milimetrów lub 19,7″.
Wyraźnie widać, że takie parametry sprawiają, że Porsche Cayenne S jest prawdziwym specjalistą w terenie, nawet w swojej „podstawowej” wersji. Opcjonalnie dostępne jest również zawieszenie pneumatyczne, które zapewnia jeszcze większy prześwit, a co za tym idzie, jeszcze lepsze właściwości jazdy w terenie.
Przechodząc do hamulców, Porsche Cayenne S różni się od Cayenne Turbo jedynie wyglądem, z srebrnymi zaciskami hamulcowymi w modelu z wyższej półki. Złożony system hamulcowy oraz techniczne cechy hamulców są zatem identyczne w obu przypadkach; oś przednia posiada wewnętrznie wentylowane, 350-milimetrowe (13,78″) tarcze hamulcowe z sześciotłoczkowymi zaciskami monoblokowymi wykonanymi z aluminium. Z tyłu tarcze hamulcowe o średnicy 330 milimetrów (13,00″) oraz czterotłoczkowe zaciski monoblokowe są wystarczające, aby bezpiecznie spowolnić nawet w pełni załadowany Cayenne ciągnący przyczepę. Standardowe opony są takie same jak w Cayenne Turbo, z 18-calowymi lekkimi felgami aluminiowymi, które wyjeżdżają na oponach 255/55 R 18. Większe koła o średnicy 19 i 20 cali są dostępne jako dodatkowe wyposażenie.
Bezpieczeństwo bierne na najwyższym poziomie
Szczególna wiedza Porsche w zakresie technologii lekkiej stali odgrywa znaczącą rolę przede wszystkim w karoserii pojazdu. Łącząc najnowocześniejsze materiały, Cayenne łączy doskonałe bezpieczeństwo bierne z wyjątkową sztywnością nadwozia. Dzięki zastosowaniu stali wysokowytrzymałej w 60 procentach swojej struktury, Cayenne zajmuje czołową pozycję w branży motoryzacyjnej pod względem wykorzystania takich wyspecjalizowanych materiałów wysokiej jakości.
Niezwykłym i szczególnie skutecznym atutem jest połączenie różnych materiałów wymagających specjalnych umiejętności w technologii łączenia. Innowacją, która zasługuje na szczególne wyróżnienie, jest użycie stali wielofazowej, to znaczy stali o podwójnej fazie i klasach TRIP, które oferują zwiększoną wytrzymałość i dobre właściwości formowania w porównaniu z konwencjonalną stalą wysokowytrzymałą.
Słupki B wewnętrzne i wzmocnienia w słupkach A i B zapewniające dodatkowe bezpieczeństwo w przypadku przewrócenia są wykonane ze stali TRIP. Stal wielofazowa o wyjątkowej wytrzymałości i sztywności jest używana na dole na belkach poprzecznych siedzisk oraz na poprzecznych belkach podłogowych z tyłu. Stosowanie dopasowanych blach, niestandardowych komponentów, które już były stosowane w samochodach sportowych Porsche, zapewnia, że wszystkie struktury wzdłuż nóg podwozia i w ramach dachu są jednocześnie lekkie i wyjątkowo stabilne.
Przednia sekcja pojazdu charakteryzuje się połączeniem podpory podłużnej i poprzecznych belek, co zapewnia inteligentny rozkład sił przy kolizji: trzy poziomy obciążenia ustawione jeden na drugim absorbuja energię odkształcającą, rozkładają siły na sztywnym podparciu podłogi podłużnej, na przednich progach, tunelu oraz w rejonie drzwi, minimalizując w ten sposób wszelkie odkształcenia wnętrza.
Wysoce odporna kabina pasażerska zapewnia z kolei najwyższe bezpieczeństwo pasażerów i ochronę. I ostatnie, ale nie mniej istotne, struktura osłony progów jest dość nietypowa, uzupełniona przez wysokotemperaturowy element rurowy wewnątrz progów, który zmniejsza wnikanie do pojazdu w przypadku uderzenia w słup z boku.
W tym przypadku poduszka powietrzna osłaniająca klatkę piersiową zintegrowana w siedzeniu oraz kurtyna powietrzna zamontowana w ramach dachu, chroniąca pasażerów zarówno z przodu, jak i z tyłu, zapewniają doskonałe bezpieczeństwo. W przypadku zderzenia czołowego pełnowymiarowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu są aktywowane każda przez dwustopniowy generator gazu, co zmniejsza siły działające na pasażerów.
Wyposażenie i cechy – nowoczesne i funkcjonalne
Wnętrze Cayenne charakteryzuje się funkcjonalnością i elegancją w szerokim zakresie funkcji. Tak jak w sześciocylindrowym Cayenne, szeroki zakres standardowego wyposażenia – aby wymienić tylko niektóre przykłady – obejmuje skórzane fotele regulowane elektrycznie z przodu, komputer pokładowy, przyciemniane szkło izolujące ciepło, elektryczne podnośniki szyb, system alarmowy, oraz regulację kolumny kierownicy zarówno w zakresie wysokości, jak i zasięgu.
Automatyczna klimatyzacja, w tym filtr węglowy z oddzielnym sterowaniem dla kierowcy i pasażera z przodu, a także radio CD z podwójnym tunerem (kompatybilne z MP3) oraz 12 głośnikami, wszystko standardowo, zapewniają przyjemną atmosferę wewnątrz pojazdu oraz doskonałą jakość dźwięku.
Dodatkowymi udogodnieniami są elektryczna pomoc przy zamykaniu tylnej klapy, montowana standardowo, oraz moduł nawigacyjny z napędem DVD, oferujący większą pojemność pamięci i umożliwiający szybszy dostęp do danych nawigacyjnych.
Porsche Communication Management (PCM) dostępny jest jako opcja z tunerem telewizyjnym i elektronicznym rejestratorem podróży. Aby dokładnie zobaczyć, co dzieje się za nim, klient ma również możliwość zamówienia swojej Cayenne z kamerą cofania jako opcja indywidualna.