PORSCHE Cayenne S (957) 2007-2009

PORSCHE Cayenne S (957) 2007-2009

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE Cayenne S (957) 2007-2009

Po sukcesie, jaki odniosło pierwsze SUV marki Porsche, postanowiono kontynuować tę historię i w 2007 roku wprowadzono facelifting Cayenne.

Gdy pierwsze zaskoczenie minęło, a rynek zrozumiał, że SUV od Porsche może być jedną z najlepszych koncepcji na uratowanie słynnej niemieckiej marki sportowych samochodów, krytycy zaczęli łagodzić swoje osądy, a klienci zaczęli składać coraz więcej zamówień. To był idealny Porsche dla rodziny, doskonałe SUV i nagradzany samochód terenowy.

W ramach faceliftingu w 2007 roku niemiecki producent samochodów wysłuchał swoich klientów i zrezygnował z reflektorów inspirowanych modelem Porsche 996. Nowe miały przezroczystą soczewkę nad lampami i zmieniony kształt. Na zewnętrznej stronie wlotów powietrza pojawiły się nowe, pionowe światła do jazdy dziennej, a centralny grill stał się mniejszy. Cayenne S zaczęło mieć swoją osobowość dzięki standardowym 17-calowym felgom ze stopów lekkich. Z tyłu, przekształcone tylne lampy zawierały nowe, górne miejsce na lampę wsteczną. Cayenne S miało parę wydechów umieszczonych po zewnętrznych stronach tylnej osłony.

Wnętrze pozostało niemal niezmienione w porównaniu do wersji bez faceliftingu. Posiadało te same fotele oraz standardowy system audio. Otrzymało nowe kolory dla skórzanych siedzeń. Cayenne było jedyną dostępną wersją z 6-biegową skrzynią manualną.

Dział techniczny intensywnie pracował nad aktualizacją pojazdu do najnowszych standardów. Jednostka V6 o pojemności 3.2 litra zyskała system bezpośredniego wtrysku oraz VarioCam (zmienne czasowanie wałka rozrządu). Standardowo była połączona z 6-biegową skrzynią manualną. Dostępna była również skrzynia transferowa o niskim zakresie.

Rok modelowy 2008 oznacza premierę drugiej generacji Porsche Cayenne, SUV-a z charakterystycznym designem, który teraz wyposażony jest w większe i mocniejsze – a także bardziej oszczędne – silniki.

Z uderzającą nową sylwetką, która charakteryzuje się dramatycznym układem świateł przednich oraz szerokim, muskularnym nadwoziem z wyraźnymi nadkolami, nowy Porsche Cayenne z 2008 roku zyskał nowy wygląd, który odzwierciedla jego zaawansowane cechy techniczne.

Jak można się spodziewać po marce Porsche, nowy Porsche Cayenne nie tylko wygląda na bardziej potężny, ale nim rzeczywiście jest – oferuje silniki o mocy nawet 500 koni mechanicznych oraz nowe dynamiczne technologie, które sprawiają, że SUV zachowuje się jak zwinny samochód sportowy, a jednocześnie jest w pełni zdolny do holowania przyczepy lub poruszania się po trudnym terenie oraz w trudnych warunkach atmosferycznych.

Bezpośredni wtrysk paliwa

Wszystkie trzy modele Porsche Cayenne z 2008 roku wyposażone są po raz pierwszy w silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, co zwiększa zarówno efektywność paliwową, jak i produkcję mocy.

W modelu 2008 Porsche Cayenne Turbo oznacza to silnik V8 z podwójnym doładowaniem o pojemności 4.8 litra, który generuje niesamowite 500 koni mechanicznych i 516 funtów stóp momentu obrotowego. Przekazywana przez sześciobiegową skrzynię Tiptronic S, moc ta zasila wszystkie cztery koła i przyspiesza pięcioosobową maszynę sportową do prędkości 60 mil na godzinę (96 km/h) w zaledwie 4.9 sekundy. Najwyższa prędkość na torze testowym została zmierzona na poziomie 171 mph (275 km/h). Mimo to, Porsche Cayenne Turbo spełnia normy emisji LEVII (pojazd o niskiej emisji) i wstępne testy zużycia paliwa wykazały, że nowa technologia wtrysku paliwa przyniosła poprawę nawet do 11 procent w jeździe po autostradach w porównaniu do poprzedniej generacji Porsche Cayenne Turbo. Szacunkowe wartości zużycia paliwa według EPA wynoszą 13 mpg w mieście i 20 mpg na autostradzie.

Porsche Cayenne S z 2008 roku ma silnik V8 o pojemności 4.8 litra, który generuje 385 koni mechanicznych i 369 lb-ft momentu obrotowego. Wyposażony w sześciobiegową skrzynię Tiptronic S, Porsche Cayenne S przyspiesza do 60 mph w 6.4 sekundy i osiągnął 155 mph (250 km/h) w testach. Porsche Cayenne S V8 spełnia normy ULEV (pojazd o ultra niskiej emisji), a według wstępnych danych testowych szacunkowe wartości zużycia paliwa według EPA dla Porsche Cayenne S wynoszą 14 mpg w mieście i 21 na autostradzie, co oznacza poprawę o 3 mpg, czyli około 15 procent w przypadku jazdy na autostradzie.

Porsche Cayenne 2008 wyposażony jest w silnik V6 o pojemności 3.6 litra, generujący 290 koni mechanicznych i 283 lb-ft momentu obrotowego. Z manualną skrzynią biegów, Cayenne osiąga 60 mph w 7.5 sekundy i osiągnął 141 mph (227 km/h) w testach. Porsche Cayenne zyskuje status LEVII, a wstępne testy zużycia paliwa wykazały szacunkowe wartości według EPA wynoszące 18 mpg w mieście i 22 na autostradzie, co oznacza poprawę o 3 mpg w przypadku jazdy w mieście.

Długa lista nowych technologii

Bezpośredni wtrysk paliwa to tylko jedna z nowych technologii zastosowanych w Porsche Cayenne, Cayenne S i Cayenne Turbo z 2008 roku. Na przykład, po raz pierwszy silniki V8 w Porsche Cayenne zostały wyposażone w system Porsche VarioCam Plus regulacji zmiennych faz rozrządu.

Porsche po raz pierwszy wprowadziło swoje auto terenowe w modelu 2003, które po raz pierwszy wprowadziło sportowy charakter do SUV-a. Pierwszy Cayenne stał się najlepiej sprzedającym modelem Porsche i umożliwił całym rodzinom doświadczanie dynamiki Porsche nie tylko na asfaltowych drogach, ale także w terenie.

Teraz, druga generacja Porsche Cayenne może być wyposażona w Porsche Dynamic Chassis Control, który obejmuje aktywne stabilizatory przeciwwyważające, niemal całkowicie kompensujące przechyły nadwozia w zakrętach, poprawiając handling, komfort i bezpieczeństwo na drodze, a jednocześnie zwiększając przyczepność w terenie.

Nowością są również Dynamic Curve Lights (standard w Porsche Cayenne Turbo i opcjonalne w innych modelach), które poprawiają widoczność kierowcy w nocy na krętych drogach.

Standardowe wyposażenie wszystkich wersji Cayenne z 2008 roku obejmuje system Porsche Stability Management, teraz z nowymi funkcjami, takimi jak wstępne ładowanie systemu hamulcowego w razie potrzeby, nowy system Trailer Stability Control oraz ABS do jazdy w terenie.

Po raz pierwszy Cayenne wyposażono w czujnik przewrócenia, który w sytuacji awaryjnej uruchamia zarówno napinacze pasów, jak i poduszki powietrzne kurtynowe, co pomaga zmniejszyć ryzyko urazów dla wszystkich pasażerów w przypadku przewrócenia. Wraz z sześcioma standardowymi poduszkami powietrznymi, system ten zapewnia Porsche wyjątkowy poziom bezpieczeństwa i ochrony pasażerów.

Inne nowe funkcje to standardowy i przyciskowy tryb Sport dla wszystkich silników Porsche Cayenne, standardowa zasilana elektrycznie tylna pokrywa bagażnika, dostępność kół o średnicy 21 cali, system zarządzania ładunkiem na szynie oraz radio satelitarne XM.

Czystszy wygląd i mniejsze opory powietrza

Nowy przód Porsche Cayenne, Cayenne S i Cayenne Turbo z 2008 roku wyróżnia się bardziej opływowym kształtem z reflektorami przesuniętymi daleko na boki i osłoniętymi przez przezroczyste szkło, co nadaje nowemu modelowi unikalny wygląd i charakter. Zaktualizowano także kształt otworów na koła oraz przedniego zderzaka, a zewnętrzne lusterka zostały przeprojektowane, a spoiler dachowy został poprawiony, aby zwiększyć atrakcyjność i aerodynamiczną efektywność Porsche Cayenne.

Gdzie pierwsza generacja modeli V8 miała współczynnik oporu powietrza wynoszący 0.39, a wcześniejsze modele V6 0.38, teraz wszystkie trzy wersje osiągają znakomity, wydajny współczynnik 0.35.

Więcej mocy

Jak wcześniej, Porsche Cayenne oferuje silnik V6 jako podstawowy, choć pojemność silnika wzrosła z 3.2 do 3.6 litra, a kąt cylindrów zmniejszył się z 15 stopni do 10.6. Wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa zapewnia znaczący wzrost mocy, a moment obrotowy zwiększa się z 229 lb-ft do 272.

Silnik V6 można połączyć z sześciobiegową manualną lub sześciobiegową skrzynią Tiptronic S. Przy manualnej skrzyni Porsche Cayenne osiąga 60 mph (96 km/h) w zaledwie 7.5 sekundy, w porównaniu do 8.5 sekundy w wersji pierwszej generacji. Ta sama operacja zajmuje tylko 7.9 sekundy w Porsche Cayenne z 2008 roku z automatyczną skrzynią biegów, w porównaniu do 9.1 w poprzednim modelu. Najwyższa prędkość na torze testowym wynosi 141 mph (227 km/h), w porównaniu do 133 mph (214 km/h) w wcześniejszym modelu.

Oprócz DFI, 4.8-litrowy silnik V8 w Porsche Cayenne S i Porsche Cayenne Turbo posiada system VarioCam Plus, technologię, która poprawia osiągi poprzez regulację faz rozrządu i skoku zaworów na stronie dolotowej.

Naturalnie aspirujący silnik V8 w Porsche Cayenne S generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 369 lb-ft w porównaniu do 310 w poprzednim modelu i przyspiesza Cayenne S do 60 mph (96 km/h) w niemal o pół sekundy szybciej niż wcześniej – w zaledwie 6.4 sekundy, a najwyższa prędkość na torze testowym wynosi teraz 155 mph (250 km/h) w porównaniu do 150 mph (242 km/h) w poprzednim modelu.

Dzięki dwóm turbosprężarkom, silnik ośmiocylindrowy w Porsche Cayenne Turbo generuje maksymalną moc 500 koni mechanicznych z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 516 lb-ft, przyspieszając do 60 mph (96 km/h) w zaledwie 4.9 sekundy i osiągając maksymalną prędkość na torze testowym wynoszącą 171 mph (275 km/h). To oznacza poprawę osiągów w najlepszym modelu o 0.3 sekundy do 60 mph, a maksymalna prędkość wzrosła o 5 mph (9 km/h). Pomimo tej znacznej poprawy wydajności, zużycie paliwa zostało zredukowane w wszystkich nowych modelach.

Wzmocnione skrzynie biegów

Porsche Cayenne standardowo wyposażone jest w wzmocnioną sześciobiegową manualną skrzynię biegów, podczas gdy Cayenne S i Cayenne Turbo oferują sześciobiegową automatyczną skrzynię Tiptronic S, która jest teraz jeszcze bardziej dopracowana i dostępna opcjonalnie także w Porsche Cayenne.

Wszystkie modele mają także dłuższy przełożenie końcowe.

Manualna skrzynia biegów jest standardowo połączona z systemem Porsche Drive-Off Assistant (PDOA). System ten automatycznie stosuje hamulce w razie potrzeby, aby zapobiec staczaniu się pojazdu, gdy kierowca zwalnia sprzęgło. Automatyczna skrzynia biegów również oferuje podobne zabezpieczenie przed staczaniem się za pomocą funkcji Hill-Holder, która zapobiega staczaniu się Porsche Cayenne do tyłu podczas rozruchu na wzniesieniu.

Przycisk Sport poprawia osiągi

Standardowym wyposażeniem w całej nowej linii Cayenne 2008 jest nowy przycisk Sport. Naciskając przycisk, kierowca może wybrać między standardowym a sportowym ustawieniem. W trybie sportowym silnik reaguje jeszcze bardziej spontanicznie, a modele wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, zawieszenie pneumatyczne i Porsche Active Suspension Management przełączają się także na bardziej dynamiczne konfiguracje w oprogramowaniu kontrolującym ich podzespoły.

Nowa opcja: PDCC dla stabilności przeciwwzlotowej

Zarówno Porsche Cayenne, jak i Porsche Cayenne S z 2008 roku są wyposażone w sprężyny stalowe, podczas gdy Porsche Cayenne Turbo oferuje zawieszenie pneumatyczne z Porsche Active Suspension Management (PASM). To wyjątkowe zawieszenie dostępne jest opcjonalnie w Porsche Cayenne i Cayenne S i oferuje nie tylko regulację tłumienia z trzema różnymi ustawieniami, ale także opcję obniżenia lub podniesienia całego nadwozia.

Po raz pierwszy PASM dostępne jest z Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), aktywnym systemem kontroli przechyłów, który ogranicza przechyły nadwozia w zakrętach i równoważy samochód przy niemal wszystkich warunkach jazdy, pozwalając na minimalne ruchy nadwozia w bardzo dynamicznych i sportowych sytuacjach.

W rezultacie Porsche Cayenne oferuje nie tylko znaczną poprawę prowadzenia, ale także równie znaczną poprawę stabilności jazdy i komfortu.

PDCC składa się z dwóch aktywnych stabilizatorów przeciwwyważających z hydraulicznymi silnikami obrotowymi zintegrowanymi w przednich i tylnych osiach. Reagując bardzo szybko i budując znaczną presję do 2610 psi (180 bar), PDCC jest w stanie wygenerować odpowiednie wsparcie i przeciwwagi, zanim nadwozie Porsche Cayenne zdąży się przechylić w szybkim zakręcie.

PTM dla doskonałej przyczepności

Inteligentny system Porsche Traction Management (PTM) oferuje idealne połączenie bardzo dobrych cech jezdnych zarówno na drodze, jak i w terenie, rozdzielając moc silnika w trybie standardowym w stosunku 38:62 między przód a tył.

W zależności od warunków drogowych, wiele sprzęgieł uruchamianych przez silnik elektryczny i kontrolowanych elektronicznie jest w stanie dostosować podział mocy w razie potrzeby, jeśli to konieczne, kierując nawet do 100 procent mocy silnika i momentu obrotowego na przednie lub tylne koła.

PTM reaguje nie tylko na brak przyczepności, ale także włącza czujniki mierzące prędkość pojazdu, przyspieszenie boczne, kąt skrętu i pozycję oraz użycie pedału gazu, aby zapewnić lepszą kontrolę w najbardziej ekstremalnych warunkach jazdy.

W trudnym terenie, PTM jest w stanie wykorzystać zintegrowany w przekładni przekładnię terenową o niskim zakresie z przełożeniem 2.7:1, stosując również 100-procentowe blokady podłużne, jeśli któreś z kół utraci kontakt z podłożem.

PSM z rozszerzonym zakresem funkcji

System Porsche Stability Management (PSM), który jest standardem w Porsche Cayenne, nieprzerwanie komunikuje się z Porsche Traction Management, ale interweniuje tylko wtedy, gdy Porsche Cayenne osiągnie granice fizyki jazdy.

Nowy system wspomagania hamowania i funkcja wstępnego ładowania hamulców znacznie poprawiają ogólną jakość i wydajność systemu hamulcowego: kiedy wykryje nagłe naciśnięcie hamulca w sytuacji awaryjnej, asystent hamulca zwiększa ciśnienie hamulca wymagane do maksymalnej mocy hamowania.

Funkcja wstępnego ładowania hamulców tworzy wyższe ciśnienie w systemie hamulcowym, gdy kierowca nagle zwalnia gaz, co pomaga skrócić drogę hamowania.

System Trailer Stability Control wykrywa jakiekolwiek ruchy wahadłowe na przyczepie i interweniuje, stosując hamulce w zależności od potrzeb w celu poprawy stabilności hamowania.

Sub-funkcja systemu ABS polega na tym, że jeśli wykryje naciśnięcie hamulca na luźnym podłożu, okresowo zwiększa poślizg kół w czasie cykli hamowania. Ta funkcja off-road ABS jest szczególnie korzystna na śniegu, piasku lub drobnych żwirze, tworząc klin materiału pod pojazdem przed kołami, co zapewnia dodatkowy efekt hamowania na luźnym podłożu lub śliskich nawierzchniach.

Koła o średnicy do 21 cali

Porsche Cayenne 2008 wyposażony jest w koła o średnicy 17 cali, a Cayenne S i Cayenne Turbo są montowane na nowo zaprojektowanych kołach o średnicy 18 cali. Wszystkie modele są dostępne z 19-calowymi kołami i oponami całorocznymi, a zupełnie nowe 21-calowe koła w atrakcyjnych wzorach dziesięcioramiennych (Sports Wheel) lub wieloramiennych (Sports Plus Wheel) zapewniają jeszcze bardziej sportowy wygląd połączony z lepszymi osiągami na drodze. Dodatkową korzyścią tych nowych kół jest to, że nie są cięższe niż 20-calowe koła, które są także dostępne jako opcja.

Jeszcze wyższy standard bezpieczeństwa pasywnego

Dwie pełnowymiarowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, dwie boczne poduszki powietrzne oraz dwie poduszki powietrzne kurtynowe w ramie dachu zasłaniające zarówno przednie, jak i tylne okna boczne zapewniają wyjątkowo wysoki standard bezpieczeństwa pasywnego wewnątrz Porsche Cayenne. Z wyjątkiem środkowego tylnego siedzenia, wszystkie siedzenia są wyposażone w napinacze pasów. Przednie siedzenia mają również ograniczniki siły hamowania pasów.

Oprócz kolizji w kierunku długości i szerokości, czujniki wykrywają teraz ryzyko przewrócenia pojazdu. Funkcję tę realizuje nowy czujnik szybkości przewrócenia w jednostce sterującej poduszkami powietrznymi, aktywujący napinacze pasów i poduszki powietrzne kurtynowe w przypadku awarii.

Dynamiczne światła zakrętowe

Reflektory bi-ksenonowe są standardem, a w Porsche Cayenne Turbo uzupełnione o zarówno statyczne, jak i po raz pierwszy dynamiczne światła zakrętowe, które zwiększają aktywne bezpieczeństwo. Ta funkcja jest opcjonalna w Cayenne i Cayenne S.

Dynamiczne światła zakrętowe aktywują się przy prędkości 2 mph (3 km/h) lub większej i zapewniają lepszą iluminację na krętych drogach. Z kolei statyczne światła zakrętowe zapewniają jeszcze lepsze oświetlenie drogi tuż przed pojazdem.

Elektrycznie otwierana tylna pokrywa standardem

Elektryczna tylna pokrywa jest standardem we wszystkich modelach Porsche Cayenne i umożliwia kierowcy otwieranie i zamykanie tylnej klapy za pomocą naciśnięcia przycisku. System pozwala nawet właścicielowi na zaprogramowanie wysokości otwarcia, aby zapobiec stykaniu się klapy z niskim sufitem garażu.

Nowy, opcjonalny system zarządzania ładunkiem bagażnika ma funkcje, takie jak system szyn zintegrowany w podłodze komory bagażowej oraz siatkę dzielącą, która umożliwia jeszcze bezpieczniejsze i wygodniejsze przechowywanie bagażu w komorze bagażowej.

Naturalna skóra dostępna

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.