Wprowadzenie wersji S do modelu Cayenne nie było zaskoczeniem, ale zaprezentowanie wersji S-Diesel dla największego SUV-a Porsche było, w pewnym sensie, niespodzianką.
W 2012 roku głównymi niemieckimi konkurentami modelu Cayenne na rynku były BMW X5 oraz Mercedes-Benz ML-Class. Oba oferowały mocne silniki diesla, które były preferowane przez europejskich klientów. Porsche nie mogło jednak pozostać w tyle, więc od 2012 roku wprowadziło wersję S dla silników diesla.
Druga generacja charakteryzowała się lżejszą konstrukcją i nowym designem przodu, który przypominał Panamerę. Z przodu maska była podobna do tej w czterodrzwiowym Porsche. Na przednich błotnikach umieszczono chromowaną plakietkę „diesel”. Z tyłu, Cayenne S Diesel miał ten sam emblemat Cayenne S, co jego benzynowa wersja. Dwa szerokie końcówki wydechu z tyłu oraz spojler na dachu podkreślały sportowy wygląd.
Wnętrze samochodu było wyposażone w te same udogodnienia, co w modelu Cayenne S. Inspirowano je gamą Panamery. Zastosowano w nim kierownicę oraz przyciski z wersji S benzynowej. W centralnej konsoli znajdował się standardowy moduł PCM z systemem nawigacji.
Podwójny silnik turbo diesla oferował prawie 100 KM więcej niż BMW X5 4.0d oraz 158 KM więcej niż standardowy Cayenne Diesel. Był to najmocniejszy silnik diesla w historii Porsche, generujący 482 KM. Standardowa skrzynia biegów to 8-biegowy Tiptronic, który przekazywał moc na wszystkie koła dzięki systemowi PTM (Porsche Traction Management). Pakiet off-road oferował blokady dyferencjałów, ale zawieszenie pneumatyczne nie było standardowym wyposażeniem.
Nowy Porsche Cayenne S Diesel łączy moc silnika z inteligentnym napędem na cztery koła w sposób, którego nie da się porównać: 850 niutonometrów momentu obrotowego i Porsche Traction Management (PTM). To pierwszy raz, kiedy Porsche wprowadza silnik wysokoprężny o ośmiu cylindrach, który od razu zajmuje pierwszą pozycję w swoim segmencie rynkowym pod względem mocy, momentu obrotowego i efektywności.
Jest to również jedyny na świecie silnik V8 o zapłonie samoczynnym oferujący automatyczną funkcję start/stop w tym segmencie rynku. Podczas gdy Cayenne Diesel z silnikiem V6 reprezentuje maksymalną efektywność przy jak najwyższych osiągach sportowych, nowy Porsche Cayenne S Diesel imponująco demonstruje najwyższe osiągi sportowe przy jak największej efektywności. Nowy silnik V8 z dwoma turbosprężarkami zawsze trzyma w zanadrzu ogromną moc, którą kierowca może wykorzystać w każdej chwili; reaguje ze sportową spontanicznością i działa z doskonałą efektywnością w każdych warunkach. PTM rozdziela potężne siły napędowe silnika zgodnie z konkretną sytuacją na drodze, precyzyjnie i indywidualnie na wszystkie cztery koła; w połączeniu z podwoziem Cayenne przekłada tę moc na napęd do przodu i dynamiczne osiągi z niezrównaną skutecznością. Opcjonalne Porsche Torque Vectoring (PTV Plus) rozdziela moc silnika w jeszcze bardziej sportowy sposób.
Porsche Cayenne S Diesel oferuje typowe dla Porsche doznania z jazdy, które są jednocześnie zupełnie nowe. Jest emocjonalny jak samochód sportowy, zarówno jeśli chodzi o dynamikę pojazdu, jak i brzmienie. Gładka praca silnika i dźwięk ośmiocylindrowca osiągają poziom znany z wcześniejszych silników Porsche V8. Jego zasada działania jako silnika wysokoprężnego zapewnia jednak taką oszczędność paliwa, że Cayenne S Diesel staje się idealnym i komfortowym pojazdem turystycznym na długie trasy: na podstawie wartości zużycia paliwa według NEDC auto może pokonać około 1200 km na jednym tankowaniu opcjonalnego zbiornika paliwa o pojemności 100 litrów.
Porsche Cayenne S Diesel zyskuje swój niezwykły charakter dzięki aktywnemu systemowi napędu na cztery koła PTM. Uosabia skumulowaną wiedzę Porsche w technologii napędu na cztery koła. Jego bezpośredni napęd tylnych kół nadaje mu zachowanie typowe dla pojazdu z napędem na tylne koła – ze wszystkimi korzyściami w zakresie prowadzenia i precyzji. W sportowym i dynamicznym stylu jazdy efekty napędu na przednie koła rozwijają się w sposób precyzyjnie dostosowany do sytuacji na drodze, poprawiając stabilność i przyczepność. Ta inteligencja sytuacyjna PTM zapewnia również Cayenne S Diesel doskonałe osiągi w klasycznych miarach wydajności offroad. Na nawierzchniach o niskiej przyczepności – np. śniegu, błocie czy mokrej trawie – PTM, w koordynacji z Porsche Stability Management (PSM), pozwala na zastosowanie takiej siły napędowej do każdego koła, jaką mogą efektywnie przekazać bez utraty przyczepności. Jego dominujący silnik o dużej mocy sprawia również, że Porsche Cayenne S Diesel jest idealnym pojazdem do holowania i manewrowania przyczepami do łodzi czy koni. Nawet przy maksymalnej zdolności holowniczej wynoszącej 3,5 tony, Porsche Cayenne S Diesel wciąż ma dużo rezerw mocy w każdej sytuacji drogowej.
Z zewnątrz nowy model topowy diesel to również Cayenne S bez kompromisów, który nosi typowe cechy ośmiocylindrowych wariantów. Czarne żebra z przodu podkreślają otwarte wloty powietrza. Wraz z srebrnymi zaciskami hamulcowymi podkreśla to sportowy charakter nowego członka gamy modelowej. Podobnie jak w Cayenne Diesel, znaczki „diesel” na obu przednich błotnikach odnoszą się do zasady działania jego silnika V8. Logo modelu z tyłu identyfikuje go jako Cayenne S. Standardowe koła Cayenne S III tworzą wizualny akcent i umożliwiają wysoki poziom osiągów zarówno na drodze, jak i w terenie.
Najpotężniejszy diesel Porsche w historii
Nowy silnik ośmiocylindrowy nie tylko wieńczy ofertę diesli Porsche; zajmuje jednocześnie najwyższą pozycję w segmencie rynku. 382 KM (281 kW) mocy z 4,2 litra pojemności i 850 niutonometrów momentu obrotowego kwalifikują nowy silnik jako nowy punkt odniesienia. Silnik dostarcza ogromny moment obrotowy w zakresie od 2000/min do 2750/min, co zdecydowanie popycha Porsche Cayenne S Diesel od samego początku.
Środki oszczędzające energię, takie jak zarządzanie termiczne, regeneracja układu elektrycznego oraz automatyczna funkcja start/stop, ograniczają jego łączną wartość zużycia paliwa według NEDC do zaledwie 8,3 l/100 km.
Właściwości Porsche nie tylko objawiają się jako przewaga momentu obrotowego i mocy. Pierwszy diesel o ośmiu cylindrach w Porsche to także doskonały przykład gładkiej pracy silnika i brzmienia. Opracowano zupełnie nowe algorytmy do zarządzania ciśnieniem szyny, objętością i czasami wtrysku – w wyniku czego typowe dla diesli cechy spalania praktycznie zniknęły: V8 działa harmonijnie, z niskimi wibracjami i bez irytujących dźwięków podobnych do wysokoprężnych. Wręcz przeciwnie, jego dźwięki basowe są mocne i niskie, podobnie jak brzmienie znane z innych silników V8 Porsche.
Imponujące osiągi: maksymalne ciśnienie doładowania i wydajny chłodnica
Silnik wysokoprężny o ośmiu cylindrach jest – jak silniki benzynowe Porsche – skonfigurowany jako klasyczny V8 z kątem rozstawu cylindrów wynoszącym 90 stopni. Blok silnika wykonany jest z żeliwa szarego, a głowice cylindrów z aluminium. Zasilanie paliwem piezoelektrycznych wtryskiwaczy, które wtryskują paliwo bezpośrednio do komór spalania, prowadzi przez system szynowy, w którym ciśnienia osiągają do 2000 bar. Dwie turbosprężarki dostarczają dwa banki cylindrów; mają one zmienną geometrię (VTG) dla lepszego napełnienia cylindrów. Aby skutecznie wykorzystać zgromadzoną energię, spaliny mają stosunkowo wysoką temperaturę w momencie wejścia do turbiny. Sprężarka spręża powietrze spalania do 2,9 bara, co stanowi wartość szczytową dla produkcyjnych silników wysokoprężnych na całym świecie. Jednak ciepło wytwarzane w tym procesie jest niepożądane. Dlatego powietrze doładowane prowadzi przez ten sam wysokowydajny intercooler, który jest stosowany w Cayenne Turbo. Po pierwsze, osiąga to znacznie skuteczniejsze chłodzenie niż konwencjonalne wymienniki ciepł. Po drugie, intercooler wykazuje znacznie mniejszy opór, co utrzymuje straty ciśnienia na bardzo niskim poziomie.
Technologia wysokiej jakości: specjalne materiały dla optymalnej jakości i długiej żywotności
Wysokie ciśnienia doładowania i temperatury spalin wymagają bardzo wysokiej jakości komponentów w silniku. Dlatego w tym topowym dieslu Porsche wprowadza tłoki, których krawędzie są wokół zagłębienia kontrolowane laserem, co pozwala im wytrzymać szczególnie wysokie obciążenia termiczne i mechaniczne. Zawory wydechowe wykonane są z tzw. super stopu, który jest szczególnie odporny na wysoką temperaturę i pochodzi z motorsportu.
Czysta moc, mocny dźwięk: podwójny system wydechowy
W systemie wydechowym, który składa się z dwóch całkowicie oddzielnych linii wydechowych dla każdego banku cylindrów, również wykorzystano dużą wiedzę techniczną i szczegółową pracę. Każda z tych linii zawiera katalizator utleniający i filtr cząstek stałych. Filtry te są produkowane w technologii cienkościennej i oferują bardzo dużą powierzchnię. Redukuje to czas regeneracji i ciśnienie zwrotne spalin, co z kolei zmniejsza emisję i zużycie paliwa. System wydechowy wykonany jest ze stali nierdzewnej dla długiej żywotności, a także jest w całości izolowany, aby ograniczyć straty ciepła do minimum. Wstępne oczyszczanie spalin w modelu Porsche Cayenne S Diesel oferuje schłodzoną recyrkulację spalin do komór spalania. To obniża szczytowe temperatury spalania, a tym samym zawartość tlenków azotu w surowych gazach.
Napęd na cztery koła i podwozie
W nowym Porsche Cayenne S Diesel połączenie potężnego ośmiocylindrowca z ośmiobiegową przekładnią Tiptronic S ma idealnego partnera w postaci aktywnego napędu na cztery koła PTM. Ten system Porsche Traction Management został specjalnie skonfigurowany dla sportowych, wysoko dynamicznych modeli Cayenne, ponieważ jego szeroki zakres rozdziału momentu obrotowego oferuje korzyści w zakresie dynamiki pojazdu, zwinności i kontroli przyczepności, a także uzupełnia ukierunkowany na osiągi charakter pojazdów.
PTM ma również automatyczną różnicę hamulcową (ABD) w celu poprawy kontroli przyczepności, kontrolę poślizgu (ASR) dla lepszej stabilności pojazdu oraz przełączalnego asystenta kontroli wzniesień (Porsche Hill Control, PHC) do kontrolowanego zjazdu z stromych wzgórz.
Porsche Traction Management z aktywnym napędem na cztery koła bezpośrednio przekazuje moc na oś tylną. Bardzo kompaktowa skrzynia rozdzielcza napędu na cztery koła to tzw. rozwiązanie przyczepne w oddzielnej obudowie, która podąża za przekładnią. Multi-tarczowe sprzęgło z elektroniczną kontrolą za pomocą silnika elektrycznego reguluje rozdział mocy napędu do osi przedniej z pełną zmiennością, bez stałego podziału podstawowego. Jeśli poślizg wzrasta na tylnych kołach, np. podczas przyspieszania, silniejsze działanie sprzęgła wielotarczowego rozdziela więcej mocy na przednie koła. System, monitorując stan jazdy, jest w stanie reagować na różne sytuacje drogowe oraz na życzenia kierowcy. Umożliwia to pomocnicza kontrola aktywnego systemu napędu na cztery koła, dostosowana do dynamiki pojazdu; może reagować na podstawie sytuacji na drodze, a nawet prewencyjnie – zanim wystąpi niepożądany poślizg na jednej osi. Przykład: Kiedy kierowca skręca w zakręt, siły boczne kół skrętnych są zwiększane przez zmniejszenie momentu obrotowego na osi przedniej, co umożliwia osiąganie wysokich poziomów zwinności i przyspieszenia poprzecznego. Gdy kierowca przyspiesza z zakrętu, moment obrotowy jest optymalnie rozdzielany w celu maksymalnej przyczepności na obu osiach.
Trzy tryby offroad: przełącznik offroad
Szerokie możliwości offroad Porsche Cayenne S Diesel można modyfikować na różne sposoby za pomocą centralnego przełącznika offroad na konsoli środkowej. Wszystkie systemy są wtedy optymalizowane do użytku offroad, z celem poprawy przyczepności na nieutwardzonych nawierzchniach. W trybie offroad 1 wszystkie istotne systemy, oprócz asystenta zjazdu ze wzniesień, takie jak ABS, są również przełączane na tryb offroad z orientacją na przyczepność. Jeśli Porsche Cayenne S Diesel jest wyposażony w zawieszenie pneumatyczne i opcje PASM, tryb offroad jest aktywowany. Możliwe jest także wybranie specjalnego poziomu offroad za pomocą przełącznika dla systemu zawieszenia pneumatycznego, aby dodatkowo zwiększyć kąty natarcia i zejścia oraz głębokość brodzenia.
Jeśli kierowca wybierze tryb offroad 2, sprzęgło podłużne jest blokowane do 100 procent dla lepszej przyczepności w trudnych warunkach offroad. Elektronowo kontrolowana blokada tylnego dyferencjału opcjonalnego Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) jest zintegrowana w kontrolę napędu na cztery koła. Automatycznie zapewnia odpowiednią regulację mocy na szczególnie słabych nawierzchniach offroad. Jeśli tylne koło zaczyna się ślizgać na śliskiej lub luźno ułożonej nawierzchni, blokada dyferencjału przywraca przyczepność przez inteligentne rozdzielanie mocy napędu do drugiego tylnego koła. Kiedy warunki tego wymagają, kolejne naciśnięcie przełącznika offroad wybiera tryb offroad 3, który całkowicie blokuje tylny dyferencjał.
Porsche Torque Vectoring Plus dla jeszcze większej zwinności
Osiągi i stabilność Porsche Cayenne S Diesel można jeszcze bardziej optymalizować dzięki nowemu, opcjonalnemu systemowi Porsche Torque Vectoring (PTV Plus). PTV Plus działa z zmiennym rozdziałem momentu obrotowego do tylnych kół i elektronicznie kontrolowaną blokadą tylnego dyferencjału. PTV Plus poprawia zachowanie i precyzję kierowania poprzez konkretne interwencje hamulcowe na tylnym kole; jego kontrola opiera się na kącie skrętu i prędkości skrętu, położeniu pedału gazu, prędkości bocznej oraz prędkości pojazdu. Mówiąc dokładniej: W dynamicznym stylu jazdy, skręcanie kierownicą powoduje lekkie hamowanie koła po wewnętrznej stronie zakrętu. To nadaje zewnętrznemu tylnemu kołu większą siłę napędową, co generuje dodatkową siłę skrętną w kierunku skrętu. To prowadzi do bardziej bezpośredniego i dynamicznego kierowania w zakręt.
PTV Plus znacznie zwiększa zwinność i precyzję kierowania przy niskich i umiarkowanych prędkościach. Elektronowo kontrolowana blokada tylnego dyferencjału zapewnia lepszą stabilność jazdy, zwłaszcza przy szybkim przyspieszaniu z szybko pokonywanych zakrętów lub w przypadku poślizgu. Nawet na podzielonych nawierzchniach drogowych, lub gdy drogi są mokre lub pokryte śniegiem, system współdziała z Porsche Traction Management i Porsche Stability Management, aby oferować korzyści w zakresie stabilności jazdy. W użyciu offroad, PTV Plus zmniejsza poślizg na tylnych kołach. Dodatkowo, interwencje hamulcowe są dostosowane do zastosowań offroad. Z przełącznika offroad na konsoli środkowej blokada tylnego dyferencjału może być blokowana do 100 procent.
Większe bezpieczeństwo i komfort
W Cayenne S Diesel Porsche wprowadza nowe i rozszerzone opcje w modelu SUV. Główny nacisk kładzie się na dalsze zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu za pomocą systemów i funkcji wspomagających. Jednak poważni kierowcy sportowi znajdą również rozszerzoną gamę opcji, które mogą wykorzystać, aby w bardzo indywidualny sposób skonfigurować swoje Cayenne.
Nowość: adaptacyjny tempomat z Porsche Active Safe (PAS)
System Porsche Active Safe (PAS), dostępny pod koniec 2012 roku, uczyni pakiet wspomagania tempomatu i adaptacyjnego tempomatu jeszcze bardziej inteligentnym i wydajnym. PAS pomaga także unikać kolizji czołowych – nawet gdy adaptacyjny tempomat jest wyłączony. Wykorzystuje system radarowy z przodu do ciągłego monitorowania ruchu do przodu. Jeśli system ocenia sytuację jako krytyczną, z potencjalnym ryzykiem kolizji czołowej z pojazdem z przodu, układ hamulcowy jest wstępnie aktywowany przez delikatny kontakt z klockami hamulcowymi, a asystent hamulca jest wyczulony. Wraz ze wzrostem poziomu ryzyka kolizji czołowej, uruchamiane są ostrzeżenia wizualne i akustyczne, a kierowca jest również informowany o konieczności interwencji poprzez szarpnięcie pedałem hamulca. Jeśli kierowca reaguje z niewystarczającym naciskiem na pedał, system zwiększa ciśnienie hamulca w ramach technicznych limitów aż do pełnego ciśnienia hamulca, w zależności od sytuacji. PAS można wyłączyć w zestawie wskaźników, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Rozszerzone: Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS plus)
System Porsche Dynamic Light (PDLS) został teraz rozszerzony o automatyczne sterowanie światłami drogowymi oraz funkcję oświetlenia skrzyżowań. W przypadku automatycznego sterowania światłami drogowymi, kamera zamontowana w lusterku wstecznym wykrywa źródła światła pojazdów z przodu oraz nadjeżdżających pojazdów i automatycznie przełącza się pomiędzy światłami mijania a drogowymi. System działa przy prędkości od 65 km/h, aby uniknąć aktywacji świateł drogowych w miastach i wsiach. W przypadku funkcji oświetlenia skrzyżowań wykorzystane są dane nawigacyjne do rozpoznawania skrzyżowań i dróg zbieżnych. System następnie jednocześnie aktywuje lewe i prawe statyczne światła skrętne dla optymalnej iluminacji. W przypadku drogi zbieżnej, aktywowane jest tylko statyczne światło skrętne po stronie zbieżnej drogi.
System audio CDR Plus
Dotychczasowa dwupoziomowa oferta multimedialna CDR i PCM zostanie rozszerzona od grudnia 2012 roku o nowy opcjonalny system audio CDR Plus. Technicznie system oparty jest na PCM i składa się z jedenastu głośników o łącznej mocy wyjściowej 235 Wat, wysokorozdzielczym siedmiocalowym ekranie TFT, radiu z analogowymi i cyfrowymi podwójnymi tunerami. Przechowywane media mogą być odtwarzane w systemie za pomocą jednego napędu CD/DVD, portu USB dla różnych modeli iPod oraz iPhone’a oraz pamięci USB. Sterowane są z systemu audio CDR Plus lub z opcjonalnej wielofunkcyjnej kierownicy. Inne źródła audio można podłączyć za pomocą interfejsu AUX; są one kontrolowane bezpośrednio na podłączonym urządzeniu. Inne przydatne opcje mogą być łączone z CDR Plus, takie jak moduł telefoniczny, zmieniarka DVD na sześć dysków lub kamera parkingowa.
Nowe funkcje dla PCM: Jukebox, TMC Pro, wskaźnik ograniczenia prędkości, radio cyfrowe, aplikacja AHA
Aby zapewnić jeszcze bardziej dostosowaną i niemal nieograniczoną przyjemność z muzyki, opcjonalne Porsche Communication Management (PCM) oferuje teraz dodatkową funkcję zapisywania muzyki na wewnętrznym dysku twardym, znaną również jako Jukebox. Kierowca może teraz zapisać i uzyskać dostęp do 10 000 plików audio lub maksymalnie 40 GB muzyki. Kopiowanie do Jukebox odbywa się przez port USB uniwersalnego interfejsu audio za pomocą odpowiednich nośników pamięci USB.
Usługa informacji o ruchu TMC Pro zastępuje dotychczasowy TMC w modelach Cayenne w Niemczech, Austrii i Szwajcarii – w ramach PCM dla dynamicznego obliczania tras. W przeciwieństwie do TMC, TMC Pro uzyskuje dane z ponad 4 000 sensorów danych znajdujących się na mostach autostradowych, 5 500 pętli sensorowych zintegrowanych w nawierzchni drogowej oraz ponad 10 000 pojazdów z FCD (Floating Car Data). Dzięki temu dostarczane są dane o lepszej jakości i aktualności, co daje kierowcy istotną przewagę w obliczaniu alternatywnych tras w porównaniu do wcześniej używanego TMC.
Opcjonalny wskaźnik ograniczenia prędkości będzie dostępny jako rozszerzenie PCM z modułem nawigacyjnym na początku przyszłego roku. Ten system informacyjny wykorzystuje kamerę do wykrywania ograniczeń prędkości, stref zakazu wyprzedzania oraz końców tych stref. Jeśli ograniczenie prędkości dotyczy mokrej nawierzchni, pasa ruchu lub specyficznych godzin, lub dotyczy tylko pojazdów z przyczepami, system porównuje wykryty znak z informacjami z czujnika deszczu w pojeździe, danymi nawigacyjnymi, czasem zegarowym lub zaczepem. Obowiązujące ograniczenie prędkości jest wyświetlane kierowcy na wyświetlaczu TFT w zestawie wskaźników oraz na ekranie PCM. Jeśli kamera nie jest w stanie rozpoznać znaku – np. z powodu intensywnych opadów deszczu – to nawigacja wyświetla zapisane w nawigacji ograniczenie prędkości.
Na życzenie, PCM można uzupełnić odbiornikiem stacji radiowych cyfrowych. Format DAB, DAB+ i DMB Audio umożliwiają transmisje w znacząco lepszej jakości dźwięku niż analogowe radio. Aby zagwarantować optymalne odbieranie wybranej stacji, wykorzystywany jest podwójny tuner DAB z automatycznym przełączaniem cyfrowym/analogowym. Odbiór zależy również od lokalnej dostępności sieci cyfrowej.
Aplikacja radiowa AHA integruje funkcjonalności internetowe w PCM. Aplikacja radiowa AHA jest dostępna bezpłatnie z iTunes dla iPhone’a i z Android Marketplace dla urządzeń Android. Ta usługa online obejmuje źródła takie jak radio internetowe, strumienie wiadomości, podcasty i magazyny audio. Oferowana jest również wyszukiwarka POI Google, a wyniki wyszukiwania mogą być przesyłane do PCM jako cel nawigacji. Dzięki temu można szybko znaleźć dostępne miejsce parkingowe, dogodną stację paliw lub dobrą restaurację i być do niej nawigowanym. Do korzystania przez iPhone’a potrzebny jest opcjonalny uniwersalny interfejs audio, a do urządzenia Android opcjonalny moduł telefoniczny lub moduł telefoniczny.
Pakiet Sport Chrono dokumentuje dynamikę pojazdu
Pakiet Sport Chrono jest dostępny jako opcja dla Porsche Cayenne S Diesel. Zawiera on chronometr na desce rozdzielczej oraz ekran wyświetlający wydajność w Porsche Communication Management. Chronometr lub akcelerometr można wykorzystać do zapisania danych dotyczących wydajności, np. w postaci czasów okrążeń lub wartości przyspieszenia poprzecznego i podłużnego. Możliwe jest wyświetlanie tych danych graficznie za pośrednictwem PCM, np. aby przeglądać czasy.
Specyfikacje Porsche Cayenne S Diesel