W dążeniu do obniżenia emisji CO2, Porsche wprowadziło wersję hybrydową typu Plug-in dla modelu Cayenne, który jest bardzo oszczędnym sportowym SUV-em.
W latach 2002-2010 sprzedano ponad pół miliona egzemplarzy Cayenne. Niemiecki producent samochodów intensyfikował prace nad nowymi wersjami tego modelu. SUV miał coś dla każdego: od ekonomicznej wersji z silnikiem diesla 3.0, przez sportowy Turbo S, po zrównoważoną wersję Cayenne S. Ale było jeszcze coś do poprawy: efektywność. I tym zajęła się wersja hybrydowa typu Plug-in.
Wygląd modelu Cayenne Hybrid z 2014 roku różnił się nieco od innych wersji. Oprócz 4-LED-owych świateł dziennych i zielonych zacisków hamulcowych, posiadał także specjalne lekkie felgi aluminiowe. Standardowym elementem było również tylne skrzydło. Co ciekawe, mimo że niemiecki SUV był hybrydą Plug-in, miał cztery okrągłe rury wydechowe.
Wnętrze bardziej nawiązywało do modelu 911 dzięki pięciocalowemu zestawowi wskaźników oraz umieszczonemu centralnie obrotomierzowi. Nowe, wysokie i smukłe nawiewy były inspirowane modelem Panamera, ale na konsoli centralnej przyciski systemu PTM były zaktualizowaną wersją tych znanych z pierwszej generacji Cayenne. Wewnątrz obrotomierza znajdował się emblemat hybrydowy w tle.
Silnik był tołucznikiem V6 o pojemności 3.0 litrów z doładowaniem, oferującym moc 333 KM. Wspierał go elektryczny silnik o mocy 95 KM. Akumulator o pojemności 10.8 kWh dawał pewien zasięg w trybie elektrycznym i maksymalną prędkość elektryczną wynoszącą 125 km/h (78 mph). Przy łącznej mocy 416 KM, Cayenne Hybrid był w stanie dorównać osiągom Cayenne S w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h (0-62 mph), ale był nieco wolniejszy pod względem maksymalnej prędkości.
Nowy Porsche Cayenne: Wyższa wydajność, większy komfort i zwiększona efektywność
Historia sukcesu trwa
Stuttgart/Atlanta. Ostrożniejszy design, zwiększona efektywność i bogaty zestaw standardowych opcji to cechy nowego Porsche Cayenne. To sportowy samochód wśród SUV-ów, który oferuje miejsce dla pięciu osób, łącząc to z typową dla Porsche, wysoką wydajnością jazdy.
Nowa generacja Cayenne zadebiutuje w Stanach Zjednoczonych w czterech wersjach: Cayenne Diesel, Cayenne S, Cayenne Turbo oraz światowej premierze Cayenne S E-Hybrid, pierwszego hybrydowego modelu typu plug-in w segmencie luksusowych SUV-ów. Ten model, razem z Panamera S E-Hybrid i 918 Spyder, czyni Porsche jedynym producentem samochodów na świecie, który oferuje trzy modele hybrydowe typu plug-in. Kolejną nowością jest całkowicie nowy silnik V6 twin-turbo o pojemności 3,6 litra dla modelu Cayenne S. Został on całkowicie opracowany przez Porsche i wykazuje zarówno poprawioną wydajność, jak i oszczędność paliwa w porównaniu z poprzednikiem.
Cayenne to unikalna historia sukcesu w Porsche, a firma wprowadziła pierwszy model w 2002 roku. To auto zrealizowało ideę sportowego samochodu w segmencie SUV – i od samego początku ustanowiło standardy. Sprzedaż przekroczyła wszelkie oczekiwania: Wyprodukowano ponad 276 000 egzemplarzy pierwszej generacji (2002-2010), a jak dotąd wyprodukowano około 303 000 jednostek drugiej generacji, która zadebiutowała w 2010 roku.
Zaostrzony design zewnętrzny
W tej najnowszej wersji projektanci Porsche nadali Cayenne jeszcze ostrzejszy wygląd z precyzyjnymi liniami i celowo umieszczonymi krawędziami odbijającymi światło. Design przedniego nadwozia, przednich błotników i maski jest całkowicie nowy. Nową funkcją są airblady, czyli żebra powietrzne znajdujące się po prawej i lewej stronie przedniej części pojazdu, służące do kierowania powietrza do intercoolerów w celu chłodzenia, a także tworzące mocne wrażenie wizualne.
Na pierwszy rzut oka, nowy Cayenne można łatwo rozpoznać jako Porsche dzięki jego reflektorom Bi-Xenon™, które są standardowe w modelach Diesel, S i S E-Hybrid, z „wiszącymi” czteropunktowymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Standardowo w modelu najwyższej klasy, Cayenne Turbo, znajdują się reflektory LED o wysokiej wydajności z systemem dynamicznego oświetlenia Porsche (PDLS).
Tylny section nowego Cayenne również przeszedł gruntowną aktualizację. Układ tylnych świateł tworzy efekt trójwymiarowy; światła hamowania – podobnie jak LED-owe światła do jazdy dziennej z przodu – zostały zaprojektowane w czterech elementach. Wcięcia na tablice rejestracyjną, klamkę tylnej klapy oraz światła zostały teraz bardziej elegancko zintegrowane z pokrywą bagażnika. Poziome linie pojazdu zostały również przeprojektowane, co nadaje mu jeszcze pełniejszy wygląd na drodze. Nowo zaprojektowane końcówki wydechu są teraz zintegrowane w dolnej części tylnej części nadwozia.
Wnętrze poświęcono wiele uwagi przestrzeni kierowcy. Teraz kierowca otrzymuje nową wielofunkcyjną sportową kierownicę z łopatkami do zmiany biegów jako standard. Jej wygląd i funkcje opierają się na kierownicy z 918 Spyder. System siedzeń z tyłu również został zaktualizowany, aby był jeszcze bardziej komfortowy, a wentylację siedzeń można teraz zamówić jako opcję dla tylnych miejsc.
Lepsza efektywność
Moc i moment obrotowy zostały zwiększone przy jednoczesnej poprawie efektywności. Dla Porsche te cele nie są sprzeczne; zostały osiągnięte dzięki licznym indywidualnym modyfikacjom całego układu napędowego. Wszystkie nowe modele Cayenne charakteryzują się ulepszoną funkcją „auto stop-start plus” oraz zoptymalizowanym zarządzaniem cieplnym. Aktywne klapy powietrzne są teraz stosowane po raz pierwszy w modelach Cayenne. Znajdują się one za centralnym wlotem powietrza i są sterowane przez zarządzanie silnikiem. Otwierają się lub zamykają w zależności od konkretnej sytuacji jazdy i wymagań chłodzenia. Pozwala to na dostosowanie objętości powietrza dostępnego do chłodzenia. Gdy są zamknięte, poprawiają aerodynamikę, co redukuje opór powietrza i tym samym poprawia oszczędność paliwa.
Cayenne S E-Hybrid to pierwsza hybryda typu plug-in w segmencie luksusowych SUV-ów. Postęp techniczny, jaki dokonano w porównaniu z poprzednim modelem Cayenne S Hybrid, jest ogromny. Nowy model ma akumulator trakcyjny litowo-jonowy o pojemności 10,8 kWh, co umożliwia jazdę wyłącznie na prąd. Moc silnika elektrycznego została zwiększona ponad dwukrotnie, z 47 KM do 95 KM, co daje maksymalną prędkość elektryczną 126 km/h. Połączona z doładowanym silnikiem V6 o pojemności 3,0 litra (333 KM), dostępna jest całkowita moc systemu wynosząca 416 KM przy 5 500 obr./min oraz całkowity moment obrotowy wynoszący 590 Nm od 1 250 do 4 000 obr./min. To umożliwia osiągi na poziomie sportowego samochodu: od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy i maksymalna prędkość 243 km/h. Akumulator trakcyjny można ładować z sieci elektrycznej lub podczas jazdy. Porsche Car Connect jest standardem w tym pojeździe, umożliwiając kierowcy dostęp do istotnych danych pojazdu za pośrednictwem smartfona.
Tradycja hybrydowa w Porsche sięga 1899 roku i Lohner Porsche – pierwszego na świecie pojazdu, który miał zarówno napęd elektryczny z baterii, jak i silnik spalinowy, zaprojektowany i zbudowany przez Ferdynanda Porsche. W aktualnej ofercie modelowej, Panamera S E-Hybrid ustanawia standardy na całym świecie jako pierwsze hybrydowe auto klasy premium. Cayenne S E-Hybrid przenosi tę nowoczesną technologię do segmentu luksusowych SUV-ów. Niezwykle mocna technologia hybrydowa została również wdrożona w samochodzie sportowym, a nawet super samochodzie – 918 Spyder. Ten samochód jest przykładem transferu technologii z wyścigów do samochodów produkcyjnych. Najbardziej zaawansowana forma hybrydowej technologii napędowej jest obecnie implementowana w 919 Hybrid, która również jest badana pod kątem samochodów produkcyjnych.
Cayenne Diesel łączy sportowość z jeszcze lepszą efektywnością paliwową. Silnik V6 o pojemności 3,0 litra z turbosprężarką w modelu Cayenne Diesel generuje 240 KM przy 3 800 do 4 400 obr./min oraz 550 Nm momentu obrotowego w zakresie 1 750 do 2 500 obr./min. Przy tej mocy auto może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy i osiągnąć maksymalną prędkość 217 km/h.
Nowy silnik V6 twin-turbo o pojemności 3,6 litra w modelu Cayenne S, całkowicie opracowany w Porsche, jest kolejnym przykładem na to, że downsizing z mniejszą pojemnością silnika i mniejszą liczbą cylindrów nie wpływa na podstawowe wartości. Silnik twin-turbo V6 rozwija maksymalną moc 420 KM przy 6 000 obr./min – wzrost o 20 KM. Moment obrotowy wynoszący 550 Nm dostępny jest w zakresie 1 350 do 4 500 obr./min (wzrost o 37 Nm). Wcześniejsza gęstość mocy 83 KM na litr pojemności silnika została zwiększona do 117 KM (wzrost o około 40 procent). Z dwu biegowej przekładnią Tiptronic S, Cayenne S przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy (5,1 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono) – o 0,4 sekundy szybciej niż poprzedni Cayenne S. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 257 km/h.
Wreszcie, Cayenne Turbo charakteryzuje się wysoką gotowością do wydajności, nieprzerwaną siłą napędu i zdolnością do radzenia sobie w różnych sytuacjach drogowych. Pojemność silnika 4,8 litra, osiem cylindrów i podwójne turbosprężarki wynoszą moc silnika 520 KM przy 6 000 obr./min, a moment obrotowy wynosi 750 Nm od 2 250 do 4 000 obr./min. To pozwala na przyspieszenie Cayenne Turbo od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,2 sekundy (4,1 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), z maksymalną prędkością 278 km/h.
Ustawienie podwozia nowego Cayenne zostało zoptymalizowane, aby zapewnić jeszcze większy komfort, oczywiście bez kompromisów w zakresie dynamiki jazdy. Dzięki temu różnica między komfortem a sportowością jest jeszcze większa niż wcześniej – a to potwierdza roszczenie Cayenne do bycia sportowym samochodem w segmencie SUV.
Nowe modele Cayenne zadebiutują na rynku amerykańskim od 1 listopada 2014 roku. Ceny detaliczne nowych modeli Cayenne przedstawiają się następująco: