Facelifting Cayenne Turbo wprowadzono w 2014 roku i była to ulepszona wersja modelu bez faceliftingu. Oferowała ten sam moment obrotowy co nieodświeżony Cayenne Turbo S, ale miała mniej mocy.
Kiedy wprowadzono go na rynek w 2002 roku, Cayenne Turbo oferował 450 KM i był uważany za jeden z najlepszych sportowych SUV-ów na rynku. Oferowano go również z pakietem terenowym, jednak z czasem, gdy klienci stracili zainteresowanie tą opcją, zrezygnowano z niej.
Stylistyka zewnętrzna modelu z 2014 roku zyskała na ostrości dzięki nowemu designowi i wyraźnym liniom. Przednie błotniki, kratka oraz reflektory były całkowicie nowe, z LED-ami do jazdy dziennej, a w wersji Turbo pełnymi LED-ami. Kratka nadal była podzielona na trzy główne obszary, z największym z nich przeznaczonym dla silnika. Osłona dolna z aluminium została zastąpiona czarną plastikową wersją. Z tyłu, spoiler dachowy stał się standardowym wyposażeniem całej gamy modeli.
Wnętrze było bardziej zbliżone do gamy modelu 911 dzięki pięciu wskaźnikom na desce rozdzielczej oraz centralnie umieszczonemu obrotomierzowi. Nowe, wysokie i smukłe wentylacje inspirowane były modelem Panamera, natomiast na konsoli centralnej przyciski systemu PTM były zaktualizowaną wersją tych z pierwszej generacji Cayenne.
Pod maską, zaktualizowany silnik oferował o 20 KM więcej niż jego poprzednik. Była to ta sama podwójnie doładowana jednostka V8 o pojemności 4,8 litra, współpracująca z 8-biegową skrzynią automatyczną Tiptronic, z możliwością ręcznego przełączania biegów. W przypadku zawieszenia, podczas gdy reszta gamy oferowała standardowe zawieszenie stalowe, wersja Turbo wyposażona była w ulepszone zawieszenie z poduszkami powietrznymi.
Nowy Porsche Cayenne: Wyższa wydajność, większy komfort i poprawiona efektywność
Historia sukcesu trwa
Stuttgart/Atlanta. Nowy Porsche Cayenne wyróżnia się ostrzejszym designem, zwiększoną efektywnością i szerokim zakresem standardowych opcji. To sportowy samochód w kategorii SUV, który oferuje miejsce dla pięciu osób oraz typowe dla Porsche wysokie osiągi.
Nowa generacja Cayenne zadebiutuje w Stanach Zjednoczonych w czterech wersjach: Cayenne Diesel, Cayenne S, Cayenne Turbo oraz światowa premiera Cayenne S E-Hybrid, który jest pierwszym hybrydowym modelem plug-in w segmencie premium SUV. Wraz z modelami Panamera S E-Hybrid oraz 918 Spyder, Porsche jest jedynym producentem samochodów na świecie oferującym trzy modele hybrydowe plug-in. Innowacją jest całkowicie nowy silnik V6 twin-turbo o pojemności 3,6 litra w modelu Cayenne S, który został w pełni opracowany przez Porsche i wykazuje zarówno lepsze osiągi, jak i oszczędność paliwa w porównaniu do swojego poprzednika.
Cayenne to wyjątkowa historia sukcesu w Porsche, z pierwszym modelem zaprezentowanym w 2002 roku. Ten pojazd zrealizował ideę sportowego samochodu w segmencie SUV, ustanawiając standardy od samego początku. Sprzedaż przekroczyła wszelkie oczekiwania: wyprodukowano ponad 276 000 pierwszej generacji (2002-2010) oraz około 303 000 jednostek drugiej generacji, która zadebiutowała w 2010 roku.
Ostrzejszy design nadwozia
W tej najnowszej wersji, projektanci Porsche nadali Cayenne jeszcze ostrzejszy wygląd z precyzyjnymi liniami i celowo umieszczonymi krawędziami odbijającymi światło. Design przedniej części nadwozia, błotników oraz pokrywy silnika jest całkowicie nowy. Nowością są także „airblades” – aerodynamiczne płetwy umiejscowione po bokach przedniej części pojazdu, które służą do kierowania powietrza do intercoolerów w celu chłodzenia, jednocześnie nadając mocny akcent wizualny.
Na pierwszy rzut oka nowy Cayenne można jednoznacznie rozpoznać po reflektorach Bi-Xenon™, które są standardowe w modelach Diesel, S i S E-Hybrid, z „unoszącymi się” czteropunktowymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. W modelu najwyższym, Cayenne Turbo, standardowo występują reflektory LED o wysokiej wydajności z systemem dynamicznego oświetlenia Porsche (PDLS).
Tylna część nowego Cayenne została również gruntownie zaktualizowana. Układ tylnych świateł tworzy efekt trójwymiarowy; światła hamowania – podobnie jak LED-owe światła do jazdy dziennej z przodu – zaprojektowane są w czterech elementach. Wcięcie na tablicę rejestracyjną, uchwyt drzwi bagażnika oraz światła są teraz bardziej elegancko zintegrowane z pokrywą bagażnika. Poziome linie pojazdu zostały również przeprojektowane, co nadaje mu jeszcze pełniejszy wygląd na drodze. Nowo zaprojektowane końcówki układu wydechowego zostały zintegrowane w dolnej części tylnej części nadwozia.
Wnętrze pojazdu zostało zaprojektowane z dużym naciskiem na przestrzeń kierowcy. Kierowca otrzymuje nową wielofunkcyjną sportową kierownicę z łopatkami zmiany biegów w standardzie. Jej wygląd i funkcje opierają się na kierownicy z modelu 918 Spyder. Zaktualizowano także system tylnych siedzeń, aby był jeszcze bardziej komfortowy, a wentylację foteli można teraz zamówić jako opcję dla tylnych siedzeń.
Lepsza efektywność
Moc i moment obrotowy zostały zwiększone przy równoczesnej poprawie efektywności. Dla Porsche te cele nie są sprzeczne; umożliwiły to liczne indywidualne modyfikacje całego układu napędowego. Wszystkie nowe modele Cayenne wyposażone są w ulepszoną funkcję „auto stop-start plus” oraz zoptymalizowane zarządzanie cieplne. Aktywne klapy powietrzne są teraz używane po raz pierwszy w modelach Cayenne. Znajdują się one za centralnym wlotem powietrza i są kontrolowane przez zarządzanie silnikiem. Otwierają się i zamykają w zależności od konkretnej sytuacji podczas jazdy oraz wymagań chłodzenia, co pozwala na dostosowanie objętości powietrza dostępnego do chłodzenia. Gdy są zamknięte, poprawiają aerodynamikę, co zmniejsza opór powietrza i tym samym poprawia oszczędność paliwa.
Cayenne S E-Hybrid to pierwszy hybrydowy model plug-in w segmencie premium SUV. Postęp technologiczny wprowadzone w tym modelu jest ogromny w porównaniu do poprzedniego Cayenne S Hybrid. Nowy model ma akumulator trakcyjny litowo-jonowy o pojemności 10,8 kWh, co umożliwia jazdę wyłącznie elektryczną. Moc silnika elektrycznego została więcej niż podwojona, z 47 KM do 95 KM, co pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 78 mph. W połączeniu z silnikiem V6 z doładowaniem o pojemności 3,0 litrów (333 KM), łączna moc systemu wynosi 416 KM przy 5 500 obr./min, a całkowity moment obrotowy wynosi 435 lb.-ft. od 1 250 do 4 000 obr./min. To pozwala na osiągnięcia porównywalne z samochodami sportowymi: od 0 do 62 mph w 5,4 sekundy oraz maksymalna prędkość 151 mph. Akumulator trakcyjny można ładować z sieci elektrycznej lub podczas jazdy. Porsche Car Connect jest standardem w tym pojeździe, umożliwiając kierowcy pobieranie istotnych danych pojazdu z telefonu komórkowego.
Tradycja hybrydowa w Porsche sięga 1899 roku i Lohner Porsche – pierwszego na świecie pojazdu, który miał napęd elektryczny z akumulatora oraz silnik spalinowy, zaprojektowany i zbudowany przez Ferdynanda Porsche. W aktualnej ofercie modelowej, Panamera S E-Hybrid ustanawia standardy na całym świecie jako pierwszy hybrydowy pojazd klasy premium. Cayenne S E-Hybrid przenosi tę nowatorską technologię do segmentu premium SUV. Nadzwyczaj mocna technologia hybrydowa została również wdrożona w samochodzie sportowym – w super samochodzie, jakim jest 918 Spyder. Ten samochód stanowi przykład transferu technologii z motorsportu do produkcji samochodów. Najnowsza forma technologii hybrydowych jest obecnie stosowana w 919 Hybrid, która jest również badana pod kątem zastosowania w samochodach produkcyjnych.
Cayenne Diesel łączy sportowość z jeszcze lepszą efektywnością paliwową. Silnik V6 o pojemności 3,0 litrów z doładowaniem w modelu Cayenne Diesel generuje moc 240 KM przy 3 800 do 4 400 obr./min i moment obrotowy 406 lb.-ft. przy 1 750 do 2 500 obr./min. Dzięki tym osiągom samochód przyspiesza od zera do 62 mph w 7,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 135 mph.
Nowy silnik V6 twin-turbo o pojemności 3,6 litra w modelu Cayenne S, w pełni opracowany przez Porsche, stanowi kolejny przykład tego, jak downsizing z mniejszą pojemnością silnika i mniejszą liczbą cylindrów nie wpływa na kluczowe wartości. Silnik twin-turbo V6 rozwija maksymalną moc 420 KM przy 6 000 obr./min – wzrost o 20 KM. Moment obrotowy wynoszący 406 lb.-ft. jest dostępny od 1 350 do 4 500 obr./min (wzrost o 37 lb.-ft.). Poprzednia gęstość mocy
wynosząca 83 KM na litr pojemności silnika wzrosła do 117 KM (wzrost o około 40 procent). Dzięki standardowej ośmiobiegowej skrzyni biegów Tiptronic S, Cayenne S przyspiesza od zera do 62 mph w zaledwie 5,2 sekundy (5,1 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono) – to o 0,4 sekundy szybciej niż poprzedni Cayenne S. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 160 mph.
Wreszcie, Cayenne Turbo charakteryzuje się wysokim poziomem gotowości do osiągów, nieprzerwaną mocą napędową i zdolnością do radzenia sobie w każdej sytuacji na drodze. Silnik o pojemności 4,8 litra, osiem cylindrów i podwójne turbosprężarki zapewniają moc 520 KM przy 6 000 obr./min, a moment obrotowy wynosi 553 lb.-ft. od 2 250 do 4 000 obr./min. To pozwala Cayenne Turbo przyspieszyć od zera do 62 mph w zaledwie 4,2 sekundy (4,1 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), osiągając maksymalną prędkość 173 mph.
Ustawienia podwozia nowego Cayenne zostały zoptymalizowane pod kątem jeszcze większego komfortu, oczywiście bez kompromisów w zakresie dynamicznych osiągów. Dzięki temu rozpiętość między komfortem a sportowością jest jeszcze większa niż wcześniej – co potwierdza, że Cayenne zasługuje na miano sportowego samochodu w segmencie SUV.
Nowe modele Cayenne trafią na rynek amerykański od 1 listopada 2014 roku. Ceny detaliczne nowych modeli Cayenne są następujące:
Cayenne Diesel 61 700 USD
Cayenne S 74 100 USD
Cayenne S E-Hybrid 76 400 USD
Cayenne Turbo 113 600 USD