Podobnie jak w przypadku serii 911, Turbo było najwyższą wersją w ofercie Cayenne. Zostało zaprezentowane równocześnie z innymi modelami tej serii i oferowało osiągi typowe dla Porsche w formie SUV-a.
Dla fana Porsche byłoby nie do pomyślenia zaakceptowanie SUV-a od słynnego producenta samochodów sportowych. Jednakże taki samochód okazał się niezbędny. Niemiecka marka potrzebowała pojazdu, który można byłoby sprzedawać w dużych ilościach, aby uratować ją przed przewidywalnym kryzysem finansowym. Cayenne Turbo zdołało zaspokoić oczekiwania klientów szukających sportowego pojazdu w formie SUV-a.
Zewnętrzny wygląd inspirowany był modelem 911, z reflektorami przypominającymi te z wersji 911 – 996. Z przodu znajdował się wysoki zderzak z czterema wlotami powietrza, zarówno dla estetyki, jak i chłodzenia silnika. Tak jak każdy SUV na rynku, Cayenne miało wysoką linię dachu, co było dość nietypowe dla marki Porsche. Wersja Turbo została zaprojektowana jako najmocniejsza odmiana średniej wielkości SUV-a. Z tyłu zamontowano podwójny układ wydechowy, a pod zderzakiem widoczna była aluminiowa osłona.
Wnętrze przejęło dźwignię zmiany biegów z modelu 911. Deska rozdzielcza miała dwa duże okrągłe wskaźniki z centralnym wyświetlaczem wielofunkcyjnym. Wysoka konsola środkowa dzieliła pasażerów z przodu. Fotele przednie, pokryte skórą i z regulacją elektryczną, współpracowały z tylną ławką, która miała dzielone oparcie, co pozwalało na zwiększenie przestrzeni bagażowej. Model Cayenne S był wyposażony w system audio Bose z 14 głośnikami. Dostępny był również system infotainment Porsche Communication Management (PCM) z nawigacją i kamerą cofania.
Pod maską Cayenne Turbo znajdował się doładowany silnik V8 o pojemności 4,5 litra, sprzężony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Dzięki standardowemu zawieszeniu pneumatycznemu, wersja Turbo mogła osiągnąć prześwit wynoszący aż 28 cm (11”).
Porsche Cayenne zaprezentował swoje zdolności zarówno na utwardzonych drogach, jak i w terenie podczas testów rozwojowych na krętej, wysokoprędkościowej trasie wyścigowej słynnego Nürburgringu w Niemczech, a także w arktycznym śniegu i lodzie, w wypalonym słońcem środowisku australijskiego Outbacku, na piaskach Dubaju oraz na śliskich i stromych powierzchniach Gór Skalistych w Ameryce Północnej. Teraz Porsche Cayenne S i Porsche Cayenne Turbo są gotowe, aby zaprezentować swoje możliwości w rękach klientów Porsche.
„Porsche Cayenne to pierwszy pojazd, który naprawdę wprowadza sport do SUV-a,” mówi Frederick J. Schwab, prezydent i dyrektor generalny Porsche Cars North America. „Wiem, że inni składali podobne obietnice, ale jesteśmy pewni, że Porsche Cayenne przewyższy je wszystkie. Porsche Cayenne może mieć architekturę SUV-a, ale ma duszę, która jest częścią każdego produktu Porsche,” dodaje Schwab.
Porsche Cayenne nosi nazwę jednego z najgorętszych czerwonych papryczek, uznawanych na całym świecie za symbol pełnego smaku i ostrości. Dysponując mocą do 450 koni mechanicznych, przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,6 sekundy oraz systemem Porsche Traction Management i innymi innowacyjnymi technologiami, które zapewniają pewność podczas szybkich manewrów i wspinania się po śliskich skałach oraz zjazdach po stromych, skalistych szlakach, Porsche Cayenne jest pierwszym prawdziwym SUV-em sportowym.
Z czterema drzwiami, luksusowo wygodnymi siedzeniami dla pięciu osób, przestrzenią na sprzęt potrzebny rodzinie do aktywnego stylu życia oraz zdolnością holowania przekraczającą 3500 kg, Porsche Cayenne jest pierwszym Porsche, które oferuje takie prawdziwe możliwości użytkowe.
Porsche Cayenne S: Naprawdę wyjątkowy
Jak już wiedzą entuzjaści Porsche, oznaczenie „S” symbolizuje naprawdę wyjątkowy model Porsche, nie tylko zmianę wykończenia czy dodatkowy pakiet opcji.
Porsche Cayenne S podtrzymuje tradycję sięgającą 1952 roku, z wersją S oryginalnego modelu Porsche, 356. Od tego czasu oznaczenie S nosił słynny 911S, który zadebiutował w 1967 roku, a następnie takie znakomite pojazdy jak Boxster S i 911 Carrera 4S.
Przy wprowadzeniu SUV-a marki Porsche, Porsche Cayenne S zasługuje na swoje wyjątkowe oznaczenie dzięki silnikowi V8 o pojemności 4,5 litra, normalnie aspirującym, o mocy 340 koni mechanicznych (SAE), zaprojektowanemu i wyprodukowano przez Porsche, co sprawia, że Porsche Cayenne S znajduje się w czołówce najbardziej mocnych SUV-ów. Wyposażony w nową, sześciobiegową skrzynię Tiptronic S oraz wprowadzający technologię Porsche Traction Management, która zapewnia doskonałe osiągi podczas manewrów na różnorodnych nawierzchniach utwardzonych i nieutwardzonych.
Porsche Cayenne S posiada standardowe wyposażenie takie jak Porsche Stability Management; poduszki powietrzne z przodu, po bokach oraz kurtynowe; system dźwiękowy Bose Cabin Surround; skórzana tapicerka oraz automatyczne klimatyzatory.
Cena wyjściowa Porsche Cayenne S wynosi 55 900 USD w Stanach Zjednoczonych i 78 250 USD w Kanadzie.
Porsche Cayenne Turbo: Ostateczna wydajność
Z podwójnymi turbosprężarkami zwiększającymi moc jego silnika V8 o pojemności 4,5 litra, Porsche Cayenne Turbo dostarcza 450 koni mechanicznych i 457 funtów stóp momentu obrotowego, co pozwala mu przyspieszyć od zera do 100 km/h w zaledwie 5,6 sekundy i osiągnąć maksymalną prędkość na torze wynoszącą 165 mph (266 km/h).
Ale Porsche Cayenne Turbo równie dobrze sprawdza się w terenie, dzięki połączeniu Porsche Traction Management z standardowym zawieszeniem powietrznym, które zapewnia prawie 11 cali prześwitu, co pozwala na pokonywanie trudnego terenu.
Podobnie jak Cayenne S, Porsche Cayenne Turbo wyposażone jest w takie standardowe elementy jak Porsche Stability Management; sześciobiegowa skrzynia Tiptronic S; poduszki powietrzne z przodu, po bokach oraz kurtynowe; pełna skórzana tapicerka oraz automatyczne klimatyzatory. Porsche Cayenne Turbo dodaje takie funkcje jak wnętrze wykończone aluminium oraz nową technologię Porsche Communications Management, która obejmuje system nawigacyjny i system dźwiękowy Bose Cabin Surround.
Cena wyjściowa Porsche Cayenne Turbo w Stanach Zjednoczonych wynosi 88 900 USD, a w Kanadzie 125 100 USD.
Serce Porsche Cayenne to nowy silnik Porsche V8
Plany produkcji Porsche Cayenne ogłoszono latem 1998 roku, gdy ujawniono, że SUV marki Porsche będzie miał stały napęd na wszystkie koła oraz prawdziwe możliwości terenowe, ale osiągnie również standardy Porsche dotyczące komfortu jazdy i prowadzenia. Ten SUV Porsche będzie produkowany w nowym, nowoczesnym centrum montażowym w Lipsku, w Niemczech, gdzie Porsche zbudowało również obiekty testowe dla samochodów na nawierzchniach utwardzonych i nieutwardzonych.
Choć Porsche Cayenne będzie zbudowane na tej samej platformie co nowy SUV Volkswagena, Porsche, które opracuje nowe silniki i napęd dla swojego SUV-a, przejmie także projektowanie i proces inżynieryjny.
Nowy Porsche V8 to jednostka o pojemności 4,5 litra z 32 zaworami (dwa zawory dolotowe i dwa wydechowe na cylinder), technologią VarioCam firmy Porsche oraz integralnym smarowaniem z suchą miską olejową. Dwa rzędy cylindrów ustawione są pod kątem 90 stopni.
Silnik jest zaprojektowany tak, aby pracować płynnie pod kątem 45 stopni od poziomu, co zapewnia optymalne możliwości terenowe. Wymagało to modyfikacji obiegu oleju oraz systemu wentylacji skrzyni korbowej, szczególnie poprzez oddzielne kanały re-cyrkulacji oleju prowadzące z głowic cylindrów do miski olejowej. Oddzielenie obiegu oleju od kanałów wentylacyjnych pozwala na szybki i bezpośredni przepływ oleju do miski olejowej, aby zapewnić odpowiednią podaż oleju w każdej chwili. W skrajnych nachyleniach, efektywny dopływ oleju jest również zapewniony przez dodatkowy pobór oleju z tylnej sekcji miski olejowej, przez obniżenie otworu poboru oleju dla głównej pompy olejowej aż na dno i przez przegrodę w misce olejowej.
V8 dzieli wiele swojej wewnętrznej architektury z silnikiem sześciocylindrowym chłodzonym wodą, który został opracowany z myślą o Porsche Boxster. Niemniej jednak inżynierowie Porsche opracowali specyficzne komponenty i wymiary dla nowego V8 w Porsche Cayenne. Na przykład, podczas gdy średnica cylindra wynosząca 93 mm (3,66 cala) jest taka sama jak w Boxsterze, V8 ma dłuższy skok wynoszący 83 mm (3,27 cala).
V8 ma dwuelementową głowicę cylindrów podobną do tej opracowanej dla potężnego 911 Turbo, a głowica silnika Porsche Cayenne wykorzystuje stop aluminium/sylikon, który może wytrzymać bardzo wysokie temperatury.
Jak w przypadku wszystkich innych modeli Porsche, nowy V8 wykorzystuje technologię VarioCam. W silniku V8 Porsche Cayenne, VarioCam może regulować wałki rozrządu o maksymalnie 25 stopni, zapewniając doskonałe właściwości momentu obrotowego, a także optymalną efektywność paliwową i niższe emisje.
Ciecz chłodząca silnika jest rozprowadzana do skrzyni korbowej i głowic cylindrów przez rurociąg rozdzielający znajdujący się nad skrzynią biegów. Pompa wodna, zamontowana z przodu silnika, pompuje ciecz chłodzącą przez rurę zlokalizowaną w wnętrzu V silnika. Około 20 procent cieczy chłodzącej przepływa przez skrzynię korbową w kierunku długości, a pozostałe 80 procent przez głowice cylindrów w architekturze „crossflow” od strony gorącej do zimnej. Ciepło z oleju silnikowego jest przekazywane do cieczy chłodzącej przez wymiennik ciepła oleju/woda.
Niskie emisje
System wydechowy ze stali nierdzewnej posiada rurę wydechową dla każdego rzędu cylindrów, która jest połączona poniżej głównych katalizatorów przez rurę przejściową. Taka architektura pozwala na zwiększenie momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Katalizatory wstępne i główne są metalowe, co pozwala na cieńszą konstrukcję pokrytych wewnętrznych ścianek. Ten system zapewnia również większą ogólną powierzchnię w kanałach katalizatorów, co zapewnia wyższą efektywność, dłuższą żywotność oraz szybsze osiąganie temperatur wymaganych do maksymalnej efektywności katalizatora.
Katalizatory kontrolowane są przez dwa czujniki tlenu. Ta kontrola z podwójnym czujnikiem minimalizuje emisje spalin, umożliwiając zarówno Porsche Cayenne S, jak i Cayenne Turbo spełnienie standardów LEV (pojazdy o niskich emisjach) w Stanach Zjednoczonych oraz zrealizowanie standardów EU4, które wejdą w życie w Europie w 2005 roku.
Porsche Cayenne S o mocy 340 koni mechanicznych
Silnik z naturalnym wciągiem w Porsche Cayenne S ma moc 340 koni mechanicznych (SAE) i dostarcza 310 funtów stóp momentu obrotowego na całym zakresie od 2500 obr./min do 5500 obr./min. W połączeniu z nową sześciobiegową skrzynią Tiptronic S, naturalnie aspirujący silnik V8 o pojemności 4,5 litra przyspiesza Porsche Cayenne S od zera do 100 km/h w zaledwie 7,2 sekundy. Porsche Cayenne S może osiągnąć maksymalną prędkość 150 mph (242 km/h) na torze próbnym.
Turbosprężarki zwiększają moc do 450 koni mechanicznych i 460 funtów stóp momentu obrotowego
Porsche Cayenne Turbo jest napędzane przez podobny silnik V8 o pojemności 4,5 litra, ale dwie turbosprężarki recyrkulują gazy spalinowe silnika, zwiększając jego moc do oszałamiających 450 koni mechanicznych (SAE) przy 6000 obr./min oraz do ogromnych 457 funtów stóp momentu obrotowego w zakresie od 2250 do 4750 obr./min.
Z powodu takich większych obciążeń, Porsche Cayenne Turbo ma głowice cylindrów wykonane z specjalnego stopu aluminium odpornego na wysokie temperatury, podobnego do tego stosowanego w samochodach wyścigowych Porsche. Drogi dolotowe zostały zmodyfikowane dla większej mieszanki paliwowo-powietrznej, a głowica cylindrów charakteryzuje się podwójnymi sprężynami zaworowymi po stronie wydechowej, aby zapewnić maksymalne osiągi silnika. Turbo ma również specjalne tłoki kute oraz dodatkowe dysze chłodzące wtrysku oleju.
Skrzynia Tiptronic S jest specjalnie dostosowana do zwiększonej mocy silnika Turbo.
Tak jak w Porsche 911 Turbo, podzespoły Cayenne Turbo są w układzie równoległym. Małe kolektory dolotowe i krótkie kolektory wydechowe oraz turbosprężarka o mieszanym przepływie z redukowaną bezwładnością masy zapewniają responsywność i wydajność, eliminując tzw. opóźnienie turbo.
Obudowa turbosprężarki wykonana jest z wysokiej jakości stali odlewanej, co zapewnia kontrolę temperatury i optymalizuje spalanie przy pełnym obciążeniu. Sprężone powietrze wypływające z turbiny jest schładzane, aby zwiększyć ciśnienie w cylindrach i zmniejszyć temperatury podzespołów. Powietrze dolotowe przepływa do dwóch sprężarek przez oddzielne filtry powietrza dla lewego i prawego rzędu cylindrów. Ostatecznie sprężone powietrze przepływa przez oddzielne intercoolery umieszczone przed lewym i prawym nadkolem.
Zawory bypassowe są zintegrowane w obudowach turbosprężarek, a ciśnienie turbosprężarki jest regulowane za pomocą wspólnego zaworu cyklicznego kontrolowanego przez system zarządzania silnikiem. Maksymalne ciśnienie turbosprężarki wynosi około 23,2 funta na cal kwadratowy (1,6 bara) i uzyskuje się przy prędkości silnika wynoszącej 2250 obr./min. Następnie ciśnienie doładowania nieco się zmniejsza do 21,7 psi (1,5 bara) i utrzymuje aż do momentu, gdy silnik osiągnie maksymalną moc przy 6000 obr./min.
W porównaniu do silnika Porsche Cayenne S, Turbo wymaga dodatkowego smarowania i chłodzenia, które dostarczane są przez osobne przewody zasilające. Aby osiągnąć optymalne osiągi w warunkach terenowych, turbosprężarki wyposażone są w zbiornik olejowy z zaworem zwrotnym.
Doświadczenie Porsche w zakresie napędu na wszystkie koła sięga 1900 roku
Oba modele Porsche Cayenne będą miały stały napęd na cztery koła, blokadę dyferencjału międzyosiowego oraz dodatkowe przełożenia do jazdy w terenie, system Porsche Stability Management (PSM) oraz zdolność holowania 7716 funtów (3500 kilogramów). Oba modele Porsche Cayenne będą jeździły na kołach o średnicy od 18 do 20 cali.
„Historycznie, Porsche było na czołowej pozycji w projektowaniu napędu na wszystkie koła,” zauważa Schwab. „Zaczęło się od Lohner-Porsche w 1900 roku i zostało uwydatnione przez Porsche 959 w 1985 roku oraz zwycięstwo tego samochodu w maratonie Paryż-Dakar. Porsche Cayenne to naturalny następny krok dla Porsche.”
Aby zapewnić, że Porsche Cayenne jest zarówno prawdziwym Porsche, jak i prawdziwym SUV-em, przeszedł przez kilka lat kompleksowych testów w odległych lokalizacjach na całym świecie. Pojazdy testowe były na torze rozwojowym Porsche w Weissach już wiosną 1998 roku, a obok słynnego Nürburgringu w Niemczech, testy odbyły się również w Nardo (Włochy) i na Hockenheim, gdzie odbywa się coroczny Grand Prix Niemiec. Porsche Cayenne oraz jego różne komponenty i systemy były także testowane w śniegu i lodzie w Szwecji i Kanadzie; na piasku i skałach Dubaju; w surowym środowisku australijskiego Outbacku; w górach zachodniej Ameryki, Hiszpanii oraz w Alpach; oraz na setkach tysięcy mil autostrad na całym świecie.
Porsche Cayenne musiał spełniać nie tylko ekstremalne standardy wydajności i jakości Porsche, ale także oczekiwania dotyczące użyteczności i niezawodności, które tylko inżynierowie Porsche wymagają od SUV-a.
Nowe technologie
Dla Cayenne inżynierowie Porsche opracowali system stałego napędu na cztery koła Porsche Traction Management (PTM), system zawieszenia powietrznego z funkcją automatycznego poziomowania oraz sześć regulowanych wysokości jezdnych, a także Porsche Active Suspension Management (PASM), elektronicznie zmienny system tłumienia, który stabilizuje wychylenia nadwozia podczas nagłych wciśnięć pedału gazu lub hamulca oraz podczas jazdy po trudnym terenie. Te systemy współpracują ze sobą, aby zapewnić, że Porsche Cayenne oferuje zarówno doskonałe osiągi na utwardzonych drogach, jak i znakomite właściwości w terenie.
Te systemy działają również w połączeniu z PSM (Porsche Stability Management), który interweniuje, gdy pojazd jest prowadzony na granicy przyczepności i stabilizuje Porsche Cayenne w warunkach nadsterowności lub podsterowności, aby utrzymać go w kierunku, w którym zamierza jechać kierowca.
PTM, nowa generacja napędu na wszystkie koła
Porsche Traction Management (PTM), który jest standardowy w obu modelach Porsche Cayenne, znacznie poprawia wydajność dynamiczną i prowadzenie.
PTM przekazuje moc silnika za pomocą sprzęgła wielopłytkowego sterowanego silnikiem elektrycznym. Podczas normalnej jazdy PTM przekazuje 62 procent mocy silnika na tylne koła i 38 procent na przednie. Jednak w razie potrzeby może przekierować do 100 procent momentu obrotowego na przednie lub tylne koła.
Blokada dyferencjału w osi długości oraz dyferencjał osi tylniej, dostępny na życzenie, reagują nie tylko na brak przyczepności na przednich lub tylnych kołach, ale także posiadają czujniki mierzące prędkość pojazdu, przyspieszenie boczne, kąt skrętu oraz operacje na pedale gazu. PTM oblicza optymalne działanie blokady na obu osi i rozkłada siły napędu w razie potrzeby na przednie i tylne koła. Dlatego PTM można porównać do systemu elektronicznego opartego na przewidywaniu, który zapewnia odpowiednią równowagę dla lepszej stabilności jazdy i doskonałego bezpieczeństwa podczas zmiany pasa zarówno przy dużych prędkościach, jak i przy umiarkowanej prędkości na lodzie i śniegu.
W przypadku jazdy w lekkim terenie, Porsche Cayenne może poradzić sobie ze wszystkimi wymaganiami przyczepności dzięki inteligentnemu napędowi na wszystkie koła. Jednak gdy trudności stają się poważne, PTM współdziała z przełożeniem terenowym o obniżonym przełożeniu; jak tylko kierowca aktywuje tryb niskiego przełożenia, PTM i PSM dostosowują ustawienia ABS (systemu antypoślizgowego), ABD (automatycznej różnicy hamulcowej) oraz dyferencjałów do specjalnych kalibracji terenowych. Jeżeli teren stanie się na tyle trudny, że pojedyncze koła mogą stracić kontakt z nawierzchnią, układ napędu na wszystkie koła zostaje połączony sztywnymi, mocnymi połączeniami, aby utrzymać pojazd w ruchu. Wszystko, co kierowca musi zrobić, to ponownie włączyć przełącznik terenowy znajdujący się na środkowej konsoli, aby uzyskać 100-procentową blokadę przód-tył.
Niektóre konkretne korzyści, jakie zapewnia PTM, to:
Doskonała stabilność jazdy i przyczepność w każdej sytuacji, niezależnie od tarcia nawierzchni,
lepsze kierowanie i kontrola poprzez otwieranie blokady dyferencjału wzdłużnego, aby uniknąć nadsterowności,
lepsza kontrola pojazdu podczas jazdy na granicy, dzięki blokadzie dyferencjału wzdłużnego,
poprawiona stabilność kierunkowa i kontrola śledzenia przez odpowiednią aktywację blokady dyferencjału wzdłużnego oraz
poprawiona przyczepność poprzez zwiększenie stopnia działania blokady, zanim koła zaczną się ślizgać.
Porsche Stability Management (PSM), również standardowy w obu modelach Porsche Cayenne, utrzymuje stały dialog z PTM, ale interweniuje tylko wtedy, gdy pojazd osiągnie swoje granice fizyczne. Koordynując istotne systemy, takie jak ABS, system automatycznej regulacji uślizgu (ASR) oraz automatyczną różnicę hamulcową (ABD), PSM jest natychmiast dostępny, gdy Porsche Cayenne wkracza w krytyczne warunki nadsterowności lub podsterowności, „mówiąc” PTM, aby otworzyć blokady dyferencjałów w celu ponownego ustabilizowania pojazdu poprzez zastosowanie hamulców na poszczególnych kołach. Jeśli to nie wystarczy, interwencja PSM obejmuje zarządzanie silnikiem i automatycznie może dostosować zapłon silnika oraz przepustnicę, aby pomóc w stabilizacji pojazdu.
Zwinny na drodze i gotowy do jazdy w terenie
Zawieszenie Porsche Cayenne zapewnia solidne podstawy dla wyjątkowych dynamiki jazdy. Łączy optymalne bezpieczeństwo, komfort jazdy oraz zdolności terenowe.
Oś przednia to wyjątkowo duża konfiguracja podwójnych wahaczy zamontowana na własnej ramie pomocniczej. Duża odległość między poszczególnymi wahaczami minimalizuje siły działające na zawieszenie, zapewniając precyzyjne prowadzenie kół dla zwinności i minimalizując wpływ sił zewnętrznych. Zastosowanie wyjątkowo dużych gumowych mocowań sprawia, że elastyczne łożyska ramy pomocniczej minimalizują transfer hałasu z drogi.
Wykonana z wysokowytrzymałej stali, rama pomocnicza ma łukowatą poprzeczkę i nachylone rampy z przodu, co zapewnia Porsche Cayenne dużą prześwit do 10,75 cala (273 mm) z systemem zawieszenia powietrznego.
Układ kierowniczy o zmiennej przekładni oraz dyferencjał są dobrze chronione z góry ramy pomocniczej, aby zapewnić solidne właściwości terenowe. Jak wszystkie Porshe, Cayenne ma jako standard hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Przekładnia kierownicza wynosi 16,7:1, co wymaga zaledwie 2,65 obrotu koła od oporu do oporu, co jest porównywalne z samochodem sportowym. Promień skrętu Porsche Cayenne wynosi 39 stóp (11,9 metra).
Oś tylna to kolejne nowe opracowanie Porsche. Konfiguracja osi tylnej to skomplikowany koncept wieloramienny, który łatwo radzi sobie zarówno z dużymi siłami przyczepności, jak i wysokimi obciążeniami serwisowymi Porsche Cayenne. W trosce o dodatkowy komfort i redukcję hałasu, oś tylna jest również zamontowana na ramie pomocniczej opierającej się na wyjątkowo dużych, hydraulicznie amortyzowanych gumowych łożyskach. Ta rama pomocnicza również jest wykonana z wysokowytrzymałej stali dla optymalnej wagi i maksymalnej sztywności strukturalnej. Dolne wahacze i drążki są wykonane z blachy stalowej, aby zapewnić solidność nawet na najtrudniejszych nawierzchniach. Górna konstrukcja wahacza, która jest dobrze chroniona w obrębie pojazdu, wykonana jest z ultralekkich aluminiowych komponentów.
Dzięki swojej szczególnej konfiguracji kinematyka osi redukuje niepożądane zapadanie się i nurkowanie podczas przyspieszania i hamowania, utrzymując Porsche Cayenne niemal w pełni na poziomie drogi przez cały czas. Konfiguracja osi tylnej oraz kontrola ustawienia tylnego stabilizują zachowanie pojazdu, szczególnie w zakrętach i podczas zmiany obciążenia. Specjalną cechą koncepcji osi jest bardzo długa podróż sprężyn do celów terenowych.
W przypadku zawieszenia na sprężynach stalowych w Porsche Cayenne S, przednie sprężyny kompresują się o 4,09 cala i rozszerzają o 4,57 cala (104 i 116 mm), podczas gdy podróż sprężyn tylnych wynosi 5,31 cala (135 mm) w kompresji i 3,86 cala (98 mm) w rozszerzeniu.
Przy prześwicie wynoszącym 8,54 cala (217 mm) maksymalny kąt wzniesienia (podejścia) wynosi 29,1 stopnia z przodu i 25,7 stopnia (zejścia) z tyłu. Kąt rampy (przełamania) wynosi 20,4 stopnia.
Dla tych, którzy potrzebują większego prześwitu, opcjonalne zawieszenie powietrzne jest dostępne w Porsche Cayenne S i jest standardowe w Porsche Cayenne Turbo.
Zawieszenie samopoziomujące z regulowaną wysokością jazdy
Z zawieszeniem powietrznym, które jest standardowe w Porsche Cayenne Turbo i dostępne jako opcja w Cayenne S, przednie sprężyny kompresują się o 4,02 cala i rozszerzają o 4,65 cala (102 i 118 mm), a tylne sprężyny kompresują się o 4,88 cala i rozszerzają o 4,92 cala (124 i 125 mm).
Zawieszenie powietrzne nie tylko gwarantuje dodatkowy prześwit w trudnym terenie, jego funkcja samopoziomowania zapewnia spójną pozycję pojazdu niezależnie od obciążenia. System zapewnia także maksymalną przyjemność z jazdy i aktywne bezpieczeństwo przez automatyczne obniżanie Porsche Cayenne w miarę zwiększania prędkości na drodze.
Posiadając sześć różnych poziomów wysokości jazdy, zawieszenie powietrzne dostosowuje się w zakresie do 4,56 cala (116 mm).
W trybie normalnym prześwit wynosi 8,54 cala (217 mm) według standardu DIN bez obciążenia.
W trybie ładunku Porsche Cayenne obniża się o 2,36 cala (60 mm) z pozycji standardowej do poziomu 6,18 cala (157 mm). Poziom ten jest dostępny tylko, gdy pojazd jest w ruchu, co ułatwia załadunek i rozładunek. Kiedy kierowca rozpoczyna jazdę, system automatycznie wraca do normalnego poziomu.
W trybie niskiego poziomu Porsche Cayenne obniża się o 1,06 cala (27 mm) poniżej wysokości standardowej i przypomina pojazd z zawieszeniem sportowym. W praktyce oznacza to, że zawieszenie jest twardsze, a opór powietrza mniejszy, co sprawia, że Porsche Cayenne jest jeszcze bardziej stabilne i dynamiczne przy dużych prędkościach. Poziom zawieszenia automatycznie obniża się z wyższego poziomu do niskiego poziomu przy prędkości drogi wynoszącej 125 km/h (78 mph).
Przy prędkościach przekraczających 130 mph (210 km/h), Porsche Cayenne automatycznie obniża się do poziomu jazdy ultra-niskiego, który wynosi 0,43 cala (11 mm) poniżej standardowego niskiego ustawienia.
podczas jazdy w terenie, Porsche Cayenne można ustawić na wyższy poziom terenowy, do 1,02 cala (26 mm) powyżej standardowego prześwitu, aby pokonać trudny teren. Jednak ten wysoki poziom dostępny jest tylko przy prędkościach do 80 km/h (50 mph).
Specjalny poziom terenowy jest przeznaczony do najbardziej ekstremalnych warunków jazdy, podnosząc Porsche Cayenne o dodatkowe 1,18 cala (30 mm) do prześwitu wynoszącego 10,75 cala (273 mm). Ten poziom ultra-wysoki dostępny jest tylko przy prędkościach do 30 km/h (19 mph).
Aktywna kontrola tłumienia
Porsche oferuje zawieszenie powietrzne w połączeniu z Porsche Active Suspension Management (PASM), nowym zmiennym systemem tłumienia. Działający elektronicznie, PASM dostosowuje siły tłumienia w sposób nieskończony w zależności od warunków nawierzchni i stylu jazdy kierowcy.
Typowy przykład interwencji PASM występuje podczas silnego wciśnięcia pedału gazu i/lub hamulca lub podczas jazdy po szczególnie trudnym terenie. PASM służy do stabilizowania wszelkich wychyleń nadwozia, monitorując ruchy poprzez pięć akcelerometrów. Gdy tylko ruch nadwozia Porsche Cayenne przekroczy określony limit w zależności od warunków jazdy, PASM interweniuje i stabilizuje pojazd poprzez działanie na poszczególnych tłumikach.
PASM daje także kierowcy Porsche Cayenne możliwość wyboru trzech ustawień tłumienia podczas jazdy – Comfort, Normal lub Sports.
Utrzymując swoją aktywną funkcję kontrolną, PASM zawsze porównuje styl jazdy operatora z aktualnie używanym programem. Gdy tylko kierowca wybierze szczególnie komfortowy tryb tłumienia, ale jednocześnie jeździ w bardziej sportowy lub dynamiczny sposób, system automatycznie przełącza się na tryb sportowy i twardnieje.
Prawdziwy mistrz w trudnym terenie
Wyjątkowe osiągi drogowe Porsche Cayenne nie odbywają się kosztem jego zdolności terenowych. Dzięki inteligentnemu napędowi na cztery koła, Porsche Cayenne jest w stanie poradzić sobie z drobnymi warunkami terenowymi bez konieczności modyfikacji systemów przyczepności.
W przypadku jazdy w trudnym terenie, Porsche Cayenne wykorzystuje system Porsche Traction Management zintegrowany jako standardowy element w rozdzielaczu mocy. Ta skrzynia redukcyjna ma przełożenie 2,7:1 dla nawet najbardziej ekstremalnych manewrów w terenie. Poprzez aktywację trybu niskiego z przełącznikiem na centralnej konsoli Porsche Cayenne, kilka systemów sterujących jest automatycznie przygotowywanych do warunków terenowych. PTM przełącza się na odpowiednie przełożenie do jazdy w terenie i aktywuje specjalną mapę sterowania terenowego dla blokad dyferencjałów. PSM włącza system ABS i ABD z orientacją na przyczepność, a zawieszenie powietrzne w Porsche Cayenne Turbo automatycznie zmienia się na poziom jazdy terenowej. Porsche jest pierwszym producentem samochodów, który oferuje tę kombinację systemów sterowanych centralnym przełącznikiem terenowym, co zmniejsza ryzyko błędów kontrolnych podczas jazdy w trudnym terenie.
Standardowe właściwości jezdne Porsche Cayenne w trudnym terenie mogą być podniesione na wyższy poziom. Jeśli którekolwiek koła stracą kontakt z nawierzchnią w wymagającym terenie, bezpośrednie i sztywne połączenie systemu napędu na cztery koła zapewnia mobilność. Ponowne włączenie przełącznika terenowego aktywuje 100-procentową blokadę różnicową przód-tył, a standardowe zawieszenie powietrzne Porsche Cayenne Turbo zapewnia dodatkową pomoc podczas wspinaczki. W trybie specjalnym do jazdy w terenie, który zapewnia wysokość jazdy 10,75 cala (273 mm), kąt nachylenia wynosi do 32,4 stopnia z przodu oraz 27,3 stopnia z tyłu, co umożliwia Porsche Cayenne pokonywanie stromej rampy.
Nawet ekstremalne wzniesienia podczas jazdy z jednego nachylenia na drugie nie stanowią przeszkody, ponieważ kąt rampy wynoszący 24,7 stopnia zapobiega przedwczesnemu kontaktowi nadwozia między osiami z ziemią.
Oba modele są przystosowane do pokonywania głębokich wód do 21,85 cala (555 mm) przy ustawieniu na specjalnym poziomie do jazdy w terenie dzięki specjalnemu konceptowi uszczelnienia Porsche Cayenne, wysokiemu wlotowi powietrza, podwyższonej otworowi do opróżniania skrzyni biegów oraz pełnemu osłonięciu progów bocznych. Standardowe zawieszenie na sprężynach stalowych w Porsche Cayenne S pozwala mu pokonywać wodę o głębokości do 19,7 cala (500 mm).
Bezpieczna przyczepność nawet w najtrudniejszym terenie
W przyszłości Porsche zaoferuje Pakiet Zaawansowanej Technologii Offroad do ekstremalnych warunków terenowych. Oprócz specjalnej ochrony bocznej oraz stalowej płyty podłogowej wokół chłodnicy, pakiet ten obejmuje w pełni kontrolowaną (do 100 procent) blokadę dyferencjału na osi tylnej. Aby w pełni aktywować blokadę, kierowca za pomocą centralnego przełącznika terenowego wykonuje trzeci ruch. W pełni kontrolowana blokada osi tylnej zapewnia jeszcze lepszą przyczepność podczas ruszania na śliskich nawierzchniach o zmiennych współczynnikach tarcia lub podczas pokonywania zakrętów.
Pakiet ten wykorzystuje również stabilizatory na osi przedniej i tylnej, które są hydraulicznie aktywowane i dezaktywowane za pomocą przełącznika w konsoli centralnej. To zwiększa zawieszenie przednie i tylne o 2,36 cala (60 mm), co poprawia komfort jazdy poprzez minimalizację wychyleń nadwozia oraz poprawia właściwości jazdy w terenie i przyczepność podczas pokonywania skał, pni drzew czy wybojów.
Aby zapewnić sportowe właściwości jezdne Porsche Cayenne na drodze, stabilizatory mogą być odłączane tylko w trybie niskiego przełożenia. Jak tylko Porsche Cayenne, z odłączonymi stabilizatorami powraca z trudnego terenu na drogę, stabilizatory automatycznie łączą się ponownie jako zabezpieczenie, gdy pojazd przekroczy 50 km/h (31 mph), aby zapewnić dodatkową stabilność przy jeździe na nawierzchni.
Duże hamulce
Aby zapewnić maksymalną efektywność hamowania, inżynierowie Porsche wyposażyli Porsche Cayenne w wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 350 mm (13,78 cala) z sześciotłoczkowymi aluminiowymi zaciskami monoblokowymi i wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 330 mm (13 cali) z czterotłoczkowymi aluminiowymi zaciskami monoblokowymi z czujnikami zużycia klocków. Tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu mają grubość odpowiednio 34 mm (1,34 cala) i 28 mm (1,10 cala). Technologia hamulców antyblokujących jest standardem.
Z powodu ryzyka zanieczyszczenia w trudnych warunkach terenowych, tarcze hamulcowe Porsche Cayenne nie są odwiertowe. Inżynierowie Porsche ustalili w swoich szerokich testach, że hamulce odwiertowe mogą gromadzić zanieczyszczenia, które mogą powodować przedwczesne zużycie, a nawet uszkodzenie systemu hamulcowego.
Hamulce Porsche Cayenne przeszły ekstremalny test wytrzymałości. Test ten polega na 25 pełnych hamowania od 90 procent maksymalnej prędkości pojazdu do 100 km/h (62 mph). Musi to być wykonane przy stałym opóźnieniu wynoszącym 0,8 g.
Cayenne jest pierwszym Porsche z ręcznym hamulcem postojowym, co pozwala na dużą przestrzeń do przechowywania w konsoli centralnej. Bieg przejściowy dodatkowo zmniejsza siły hamulca, aby zapewnić dodatkowe wsparcie. System, który również ma samoregulujący się kabel hamulcowy, pozwala kierowcom na bezpieczne i pewne zaparkowanie w pełni załadowanego Porsche Cayenne na nachyleniu wynoszącym 55 procent.
Koła i opony
Porsche Cayenne S i Cayenne Turbo jeżdżą na standardowych 18-calowych lekkich felg aluminiowych i oponach 255/55 R 18. Opcjonalne wyposażenie obejmuje felgi 19- i 20-calowe oraz szereg opon o wysokich osiągach i do jazdy zimowej.
Felgi Porsche Cayenne są produkowane w procesie zwanym formowaniem przepływowym, co zmniejsza wagę, w zależności od rozmiaru felgi, o 1-1,5 kg (2,2-3,3 funta) na felgę.
Silna i bezpieczna konstrukcja
Wiedza Porsche w zakresie technologii lekkiego stali odgrywa znaczącą rolę w zapewnieniu zarówno wyjątkowej sztywności, jak i bezpieczeństwa konstrukcji nadwozia Porsche Cayenne.
Około 60 procent nadwozia Porsche Cayenne wykonane jest z wysokowytrzymałej stali. Wiedza Porsche obejmuje również specjalne umiejętności w technologii łączenia materiałów, a Porsche Cayenne korzysta z wysokiej jakości stali wielofazowej (stali dwufazowej i TRIP), która oferuje zwiększoną wytrzymałość i dobre właściwości formowania w porównaniu do konwencjonalnych technik budowlanych. Na przykład, słupki A i B Porsche Cayenne są wzmocnione stalą TRIP z stalą wielofazową na dole poprzecznych belek siedzisk i na poprzecznych belkach podłogowych. Porsche Cayenne korzysta również z blach dostosowanych i specjalnie wykonanych elementów, podobnych do tych opracowanych dla sportowych samochodów Porsche, zapewniając, że wszystkie struktury wzdłuż nóg podwozia i krawędzi ramy dachu są zarówno lekkie, jak i niezwykle stabilne.
Przednia sekcja Porsche Cayenne ma kombinację podpór podłużnych i poprzecznych, aby zapewnić inteligentne i bezpieczne rozdzielanie sił w przypadku kolizji. Energia deformacyjna rozkłada się na trzy poziomy obciążenia w sztywnym podparciu podłogi podłużnej, w obszarze progów bocznych, tunelu oraz drzwi, minimalizując deformację przedziału pasażerskiego. Komora pasażerska jest również bardzo odporna i zapewnia doskonałą ochronę. Ponadto, konstrukcja progów bocznych jest uzupełniona o element rurowy o wysokiej wytrzymałości wewnątrz progów, aby zredukować boczną intruzję.
Wiele poduszek powietrznych