PORSCHE Cayenne Turbo (957) 2007-2009

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

PORSCHE Cayenne Turbo (957) 2007-2009

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE Cayenne Turbo (957) 2007-2009

Modernizacja pierwszej generacji Cayenne została wprowadzona w 2007 roku, a jak się spodziewano, na liście znalazła się również wersja Turbo.

Po pierwszym szoku i zrozumieniu rynku, że SUV od Porsche może być jednym z najlepszych pomysłów na uratowanie słynnej niemieckiej marki sportowych samochodów, krytycy zaczęli cichnąć, a klienci zaczęli składać więcej zamówień. To był idealny Porsche dla rodziny, doskonały SUV i nagradzane auto terenowe. Co więcej, między premierą Cayenne a jego modernizacją sprzedano prawie 160 000 egzemplarzy. To był ogromny sukces.

W ramach modernizacji w 2007 roku niemiecki producent samochodów wsłuchał się w opinie klientów i pozbył się reflektorów inspirowanych modelem Porsche 996. Nowe lampy miały przezroczystą soczewkę i zmienioną formę. Na zewnętrznej stronie wlotów pojawiło się nowe, pionowe światło dzienne, a środkowy grill był mniejszy. Cayenne Turbo jeździło na 18-calowych felgach aluminiowych. Standardowo był wyposażony w PASM (Porsche Active Suspension Management) oraz zawieszenie pneumatyczne.

Wnętrze było niemal niezmienione w porównaniu do wersji przed modernizacją. Oferowało te same fotele i standardowy system audio. Zyskano nowe kolory dla skórzanych siedzeń. Opcjonalnie, Cayenne było wyposażone w elektrycznie otwieraną klapę bagażnika.

Cayenne Turbo otrzymało system wtrysku bezpośredniego oraz VarioCam (zmienne timowanie zaworów). Silnik bi-turbo zapewniał lepszą efektywność paliwową niż wcześniej, również dzięki dłuższemu przełożeniu, co pozwalało silnikowi pracować przy niższych obrotach. W systemie napędu na wszystkie koła, Porsche Traction Management (PTM) zostało ulepszone, aby zapewnić lepszą przyczepność w każdych warunkach.

Większa moc w każdym aspekcie – tak drugą generację Porsche Cayenne wprowadza się na rynek: z wyrazistym przodem na szerokiej i muskularnej sylwetce, z nowym designem reflektorów oraz szerszymi, jeszcze bardziej imponującymi nadkolami, zoptymalizowana karoseria wyraźnie świadczy o ulepszonych cechach technicznych Cayenne.

Wszystkie trzy wersje modelu są wyposażone w jeszcze mocniejsze silniki pod pokrywą silnika, a po raz pierwszy mają bezpośredni wtrysk benzyny. Pojemność silnika została zwiększona, a modele ośmiocylindrowe po raz pierwszy wyposażono w zmienny system sterowania zaworami Porsche VarioCam Plus. Efektem tego jest wzrost mocy silnika do 290 KM (213 kW) w modelu sześciocylindrowym oraz 385 KM (283 kW) w modelu ośmiocylindrowym. Maksymalna moc Porsche Cayenne Turbo wynosi teraz dokładnie 500 KM (368 kW).

Zwiększona wydajność przy mniejszym zużyciu paliwa

Wprowadzenie bezpośredniego wtrysku paliwa oraz znaczna poprawa aerodynamiki z oporem powietrza wynoszącym Cd = 0,35 we wszystkich trzech modelach korzystnie wpływa zarówno na osiągi, jak i efektywność paliwową, jak również inne cechy wszystkich wersji Cayenne. Maksymalna prędkość Cayenne wynosi 227 km/h lub 141 mph. Cayenne S osiąga ten poziom prędkości znacznie wyraźniej, osiągając maksymalną prędkość 252 km/h lub 156 mph. A przy 275 km/h lub 171 mph, Porsche Cayenne Turbo jednoznacznie zajmuje pozycję lidera.

Pomimo tych imponujących osiągów, zużycie paliwa w różnych modelach spadło o ponad 8 procent w nowym europejskim cyklu jazdy (NEDC), podczas gdy w realistycznych warunkach jazdy efektywność paliwowa poprawiła się nawet o 15 procent w porównaniu do wcześniejszych modeli.

PDCC: Nowa, aktywna funkcja przeciwprzewrotna

Jako opcjonalne uzupełnienie PASM Porsche Active Suspension Management, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) jest teraz dostępne jako nowa funkcja. Dwa aktywne stabilizatory przeciwwyginowe niemal w 100 procentach eliminują przechyły nadwozia w zakrętach, a reakcje nadwozia są zauważalne tylko wtedy, gdy kierowca preferuje sportowy styl jazdy. W praktyce oznacza to, że PDCC poprawia zarówno bezpieczeństwo jazdy, ogólne prowadzenie, jak i wysoki standard komfortu oferowany przez modele Cayenne. A podczas jazdy poza utwardzonymi drogami, PDCC pozwala na maksymalną interakcję i regulację osi w interesie zwiększonej przyczepności.

Ulepszony PSM dla jeszcze większego bezpieczeństwa

W standardzie, PSM Porsche Stability Management jest wyposażony w różne nowe funkcje: Teraz wstępnie napięcie układu hamulcowego zawsze wtedy, gdy jest to właściwe, oferuje asystenta hamowania, ma ulepszony kontroler stabilności przyczepy oraz offroad ABS. Te dodatkowe funkcje zapewniają jeszcze szybszą reakcję pojazdu przy hamowaniu, zapobiegają niebezpiecznemu kołysaniu się Cayenne podczas holowania przyczepy i optymalizują działanie hamulców Porsche na luźnym podłożu.

W pełni kontrolowany napęd na cztery koła dla dróg i torów

PTM Porsche Traction Management daje Cayenne wyjątkowe, doskonałe właściwości jezdne na wszystkich rodzajach dróg i torów. Dzięki elektronicznie sterowanym blokadom podłużnym, ten stały system napędu na cztery koła jest w stanie zmieniać rozkład mocy z przodu na tył w zależności od danej sytuacji. A dzięki skrzyni biegów do jazdy w terenie, PTM zapewnia również doskonałą przyczepność w trudnym terenie.

Po raz pierwszy z Dynamic Curve Lights

Porsche Cayenne Turbo jest wyposażone w nowe Dynamic Curve Lights, które uzupełniają dotychczasowe statyczne światła zakrętowe. Te światła zakrętowe są częścią systemu bi-xenonowego, zaprojektowanego i skonstruowanego w celu doskonałego oświetlenia drogi przed pojazdem. Połączenie świateł statycznych i dynamicznych zapewnia znakomite korzyści zarówno przy niskich, jak i wysokich prędkościach i jest dostępne jako opcja w Cayenne i Cayenne S.

Czujnik przewrotu dla pasywnego bezpieczeństwa w nowej wersji

Po raz pierwszy nowe modele w gamie Cayenne wyposażono w czujnik przewrotu, który w sytuacji awaryjnej jest w stanie uruchomić zarówno napinacze pasów, jak i poduszki powietrzne, co pomaga zmniejszyć ryzyko obrażeń dla wszystkich pasażerów w przypadku przewrotu. Wraz z sześcioma „zwykłymi” poduszkami powietrznymi, system ten ponownie ustawia standardy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony pasażerów w Porsche.

Nowa generacja, nowa technologia

Porsche Cayenne wkracza w swoją drugą generację w świeżym i mocnym designie, z nowymi silnikami i jeszcze wyższym standardem dynamiki jazdy. „Podstawowa” wersja tego znakomitego SUV-a jest teraz napędzana silnikiem sześciocylindrowym o mocy 290 KM (213 kW), który powiększono z 3.2 do 3.6 litra – co oznacza wzrost maksymalnej mocy w porównaniu do wcześniejszego V6 o 40 KM (29 kW).

Wyposażony w silnik V8 o naturalnym wciąganiu, powiększony o 0.3 litra do pojemności 4.8 litra, Cayenne S teraz rozwija maksymalną moc 385 KM (283 kW), co oznacza wzrost o 45 KM (33 kW) w stosunku do poprzednika.

Wzrost mocy w modelu ośmiocylindrowym Cayenne Turbo z podwójnymi turbosprężarkami jest jeszcze bardziej znaczący, a najwyższy model w gamie ma teraz dokładnie 50 KM (37 kW) więcej mocy niż jego poprzednik, podnosząc tym samym poprzeczkę do 500 KM (368 kW).

Po raz pierwszy wszystkie trzy modele wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny, co nie tylko znacząco zwiększa moc, ale również znacznie zmniejsza zużycie paliwa: Wprowadzenie bezpośredniego wtrysku paliwa, znanego jako Direct Fuel Injection lub DFI w nomenklaturze Porsche, służy do zmniejszenia zużycia paliwa poszczególnych modeli w nowym europejskim cyklu jazdy (NEDC) o ponad 8 procent, a oszczędności sięgają nawet 15 procent w realistycznych warunkach jazdy.

Więcej mięśni, mniej oporu powietrza

Nowy przód z modyfikacją konfiguracji kąta ugięcia oraz nowe nadkola z jeszcze bardziej wyrazistymi liniami konturowymi na górze podkreślają muskularną sylwetkę drugiej generacji Cayenne. Nisko umieszczone reflektory, przesunięte na zewnątrz i osłonięte przez przezroczyste soczewki, nadają nowemu modelowi unikalny wygląd i charakter.

Ten nowy design łączy się ze znaczną poprawą aerodynamiki, a współczynnik oporu powietrza Cayenne spadł z Cd = 0,38 (V6) i Cd = 0,39 (modele ośmiocylindrowe) do tego samego niskiego poziomu Cd = 0,35 we wszystkich trzech wersjach nowego modelu. Ta znaczna poprawa jest efektem szeregu modyfikacji, w tym zupełnie nowych spoilerów na kołach, przedniego spoilera wydłużonego w porównaniu do poprzednika, nowo zaprojektowanych lusterek zewnętrznych oraz spoilera dachowego o poprawionej aerodynamice i warunkach przepływu powietrza.

Nowy Cayenne jest dostarczany na 17-calowych kołach, natomiast Cayenne S i Cayenne Turbo standardowo wyposażone są w nowo zaprojektowane 18-calowe koła. Wszystkie modele są teraz również dostępne z 19-calowymi oponami całorocznymi, a zupełnie nowe koła w atrakcyjnym dziesięcioramiennym (Sports Wheel) lub wieloramiennym (Sports Plus Wheel) designie o średnicy 21 cali zapewniają jeszcze bardziej sportowy wygląd w połączeniu z lepszymi osiągami na drodze. Dodatkową zaletą tych nowych kół jest to, że nie są one cięższe niż dostępne opcjonalnie 20-calowe koła.

Nowe jednostki napędowe: Mniejsze zużycie paliwa, większa moc silnika

Jak wcześniej, Cayenne jest dostępny z silnikiem V6 jako „podstawowym” silnikiem. Zwiększenie pojemności silnika do 3.6 litra wiąże się z redukcją kąta cylindrów z 15° do 10.6°, podczas gdy wprowadzenie bezpośredniego wtrysku paliwa działającego pod ciśnieniem od 40 do 120 barów nie tylko znacznie zwiększa moc silnika, ale także zwiększa moment obrotowy silnika z 310 do 385 Nm (228 do 283 lb-ft) w celu znacznego zwiększenia osiągów: Cayenne przyspiesza do 100 km/h lub 62 mph w 8.1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 227 km/h lub 141 mph – w porównaniu do 9.1 sekundy i maksymalnej prędkości 214 km/h lub 133 mph w poprzednim modelu.

Osiem cylindrów łączą nowy system zasilania DFI Porsche z wprowadzeniem kontroli zaworów VarioCam Plus. Posiadając nieskończoną regulację czasu otwarcia zaworów i podnoszenia na stronie dolotowej, silnik o pojemności 4.8 litra w Cayenne S rozwija maksymalny moment obrotowy 500 Nm/369 lb-ft (wcześniej 420 Nm/310 lb-ft) i przyspiesza model z ręczną skrzynią biegów do 100 km/h o jedną dziesiątą sekundy szybciej niż wcześniej, w 6.6 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 252 km/h lub 156 mph (wcześniej: 242 km/h lub 150 mph).

Dzięki dwóm turbosprężarkom, ośmiocylindrowy silnik w Porsche Cayenne Turbo teraz rozwija maksymalną moc 500 KM, osiągając szczytowy moment obrotowy 700 Nm lub 516 lb-ft, przyspieszając najwyższy model w gamie do 100 km/h lub 62 mph w zaledwie 5.1 sekundy i zapewniając maksymalną prędkość 275 km/h lub 171 mph. Oznacza to poprawę osiągów w najwyższym modelu o pół sekundy do 100 km/h, a maksymalna prędkość wzrosła o 9 km/h lub 5 mph.

Pomimo tej znaczącej poprawy osiągów, zużycie paliwa w nowym europejskim cyklu jazdy (NEDC) spadło we wszystkich modelach: Ręczna skrzynia biegów Cayenne zużywa średnio 12.9 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 21.9 mpg Imp lub 0.3 litra mniej niż poprzedni model. A w modelu z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic S zużycie paliwa spadło o jeszcze bardziej znaczące 0.6 litra.

Cayenne S z ręczną skrzynią biegów teraz średnio zużywa 14.9 litra (19.0 mpg Imp), 0.9 litra mniej niż wcześniejszy model ośmiocylindrowy. A wersja Tiptronic S jest jeszcze bardziej oszczędna, z średnim zużyciem wynoszącym 13.7 litra/100 kilometrów lub 20.6 mpg Imp, co oznacza poprawę o 1.2 litra w porównaniu do wcześniejszego modelu.

Z automatyczną skrzynią biegów standardowo, Turbo ma obniżone zużycie paliwa z 15.7 do 14.9 litra na 100 kilometrów (18.0 do 19.0 mpg Imp), co oznacza poprawę o 0.8 litra w ogóle.

Podsumowując, efektywność paliwowa w NEDC wzrosła o ponad 8 procent w niektórych modelach. A w rzeczywistych warunkach jazdy, tj. w mieście, na drogach wiejskich i na niemieckich autostradach, nowe modele obniżają zużycie paliwa o nawet 15 procent.

Wzmocnione skrzynie biegów

Zarówno Cayenne, jak i Cayenne S są standardowo wyposażone w wzmocnioną sześciobiegową skrzynię biegów manualnych, podczas gdy Cayenne Turbo charakteryzuje się sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów Tiptronic S, która została jeszcze bardziej udoskonalona i jest dostępna jako opcja również w modelach Cayenne i Cayenne S.

Dodatkową cechą jest to, że wszystkie modele posiadają teraz dłuższy przełożenie końcowe.

Skrzynia biegów manualna jest standardowo połączona z systemem asystującym Porsche Drive-Off Assistant, nazywanym w skrócie PDOA. Ten system asystujący automatycznie interweniuje w hamulce w razie potrzeby, aby zapobiec cofaniu się pojazdu, gdy kierowca zwalnia sprzęgło. Automatyczna skrzynia biegów również oferuje tego samego rodzaju zapobieganiu cofaniu, gdzie funkcja Hill-Holder przy ruszaniu z przodu na wzniesieniu zapobiega zjeżdżaniu Cayenne w dół.

Przycisk sportowy dla dodatkowej dynamiki

Nowe modele w gamie Cayenne dają kierowcy możliwość, po prostu naciskając nowy przycisk sportowy, który jest standardem, wybrać między zawieszeniem standardowym a sportowym. W trybie sportowym silnik reaguje jeszcze bardziej spontanicznie, a modele wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, zawieszenie powietrzne i PASM Porsche Active Suspension Management mają dodatkowo jeszcze bardziej sportowe i dynamiczne nastawy.

Nowa opcja: PDCC dla stabilności przeciwprzewrotnej

Zarówno Cayenne, jak i Cayenne S standardowo wyposażone są w zawieszenie na sprężynach stalowych, podczas gdy Cayenne Turbo ma zawieszenie pneumatyczne z PASM Porsche Active Suspension Management. To wyjątkowe zawieszenie, dostępne również jako opcja w modelach Cayenne i Cayenne S, oferuje nie tylko regulację tłumienia z trzema różnymi ustawieniami, ale także opcję obniżenia lub podniesienia całego nadwozia do różnych poziomów, dzięki czemu Cayenne zapewnia znaczną prześwit wynoszącą 271 milimetrów lub 10.67″ w trudnych warunkach terenowych.

PASM jest nowo dostępny po raz pierwszy razem z PDCC Porsche Dynamic Chassis Control jako nowa opcja dla wzmocnionej stabilności przeciwprzewrotnej. Ten nieskończony system kontroli przeciwwyginowej ogranicza przechyły nadwozia w zakrętach i równoważy kąt pojazdu we wszystkich warunkach jazdy, przy czym nadwozie wykazuje jedynie niewielkie ruchy w bardzo dynamicznych i sportowych sytuacjach.

Wynikiem tego jest, że Cayenne oferuje nie tylko znaczne poprawienie prowadzenia, ale także równie znaczną poprawę stabilności jazdy i komfortu.

PDCC składa się z dwóch aktywnych stabilizatorów przeciwwyginowych z hydraulicznymi silnikami obrotowymi zintegrowanymi w przednich i tylnych osiach zamiast konwencjonalnych stabilizatorów. Reagując bardzo szybko i budując znaczące ciśnienie do 180 barów, PDCC, poprzez swoją aktywną konfigurację stabilizatorów przeciwwyginowych, jest w stanie wytworzyć odpowiednie wsparcie i przeciwciśnienie, zanim karoseria Cayenne zacznie przechylać się na bok w szybkim zakręcie.

PTM dla doskonałej przyczepności

Inteligentne PTM Porsche Traction Management oferuje idealne połączenie bardzo dobrych właściwości jezdnych na drodze i w terenie, rozdzielając moc silnika w standardowym trybie w proporcji 62:38 z przodu do tyłu. W zależności od bieżących potrzeb, wielopłytkowa sprzęgło, sterowane silnikiem elektrycznym i kontrolowane elektronicznie, jest w stanie zmieniać podział mocy w razie potrzeby, w razie potrzeby przekazując do 100 procent mocy i momentu obrotowego silnika na koła przednie lub tylne.

PTM reaguje nie tylko na brak przyczepności, ale także uwzględnia czujniki mierzące prędkość pojazdu, przyspieszenie boczne, kąt skrętu i pozycję oraz użycie pedału gazu, aby zapewnić lepszą kontrolę w najbardziej ekstremalnych warunkach jazdy dynamicznej. W trudnym terenie, PTM również wykorzystuje terenowy bieg niskiego zakrętu, zintegrowany w rozdzielaczu mocy, ze współczynnikiem przełożenia 2.7:1, zastosowując również 100-procentową blokadę podłużną, jeśli któreś z kół straci kontakt z podłożem.

PSM z rozszerzonym zakresem funkcji

W standardzie w Cayenne, PSM Porsche Stability Management komunikuje się na bieżąco i konsekwentnie z PTM Porsche Traction Management, ale interweniuje tylko wtedy, gdy Cayenne osiągnie granice fizyki jazdy. Podfunkcja systemu ABS, z kolei, wykrywa użycie hamulców na luźnym podłożu, co w odpowiedzi okresowo zwiększa poślizg kół podczas cykli hamowania. Ta funkcja offroad ABS jest zatem szczególnie korzystna na śniegu, piasku lub drobnym żwirze, budując klin materiału pod pojazdem przed kołami, aby zapewnić dodatkowy efekt na luźnym podłożu lub śliskich powierzchniach.

Nowy Asystent Hamulców i funkcja wstępnego napięcia w hamulcach znacznie poprawiają ogólną jakość i wydajność układu hamulcowego: Gdy tylko wykryje użycie hamulców w sytuacji awaryjnej na podstawie informacji dostarczonych przez hydrauliczny moduł kontrolny PSM, Asystent Hamulców buduje wymaganą siłę hamulca dla maksymalnej siły hamowania. Funkcja wstępnego napięcia hamulców z kolei rozwija wyższe ciśnienie w układzie hamulcowym natychmiast, gdy kierowca nagle zdejmie stopę z pedału gazu, co pomaga skrócić wymagany dystans hamowania. Dodatkowo ulepszona kontrola stabilności przyczepy wykrywa wszelkie ruchy kołysania się przyczepy i interweniuje, stosując indywidualne hamulce według potrzeb w interesie zwiększonej stabilności hamowania.

Jeszcze wyższy standard bezpieczeństwa pasywnego

Dwa pełnowymiarowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, dwa boczne poduszki powietrzne od strony klatki piersiowej, oraz dwie poduszki powietrzne kurtynowe w ramie dachu obejmujące zarówno przednie, jak i tylne boczne okna zapewniają wyjątkowo wysoki standard bezpieczeństwa pasywnego w Cayenne. Z wyjątkiem środkowego siedzenia z tyłu, wszystkie siedzenia mają ponadto napinacze pasów oraz ograniczniki siły pasów na przednich siedzeniach, dając pasażerom podróżującym w Cayenne optymalne bezpieczeństwo w każdej chwili.

Oprócz kolizji w kierunku podłużnym i bocznym, czujniki po raz pierwszy wykrywają również ryzyko przewrócenia się pojazdu. Funkcję tę zapewnia nowy czujnik stanu przewrotu w jednostce sterującej poduszkami powietrznymi, aktywujący napinacze pasów i poduszki powietrzne kurtynowe w sytuacji awaryjnej.

Dynamiczne światła zakrętowe

Reflektory bi-xenonowe w standardzie, uzupełnione zarówno o światła statyczne, jak i po raz pierwszy dynamiczne, podnoszą bezpieczeństwo aktywne do jeszcze wyższego poziomu w Porsche Cayenne Turbo. Dynamiczne światła zakrętowe są aktywowane już przy prędkości 3 km/h lub 2 mph, zapewniając lepsze oświetlenie krętych dróg. Statyczne światła zakrętowe, z kolei, zapewniają jeszcze lepsze oświetlenie drogi przed pojazdem na bliskiej odległości.

Ten system świateł jest również dostępny jako opcja w Cayenne i Cayenne S wyposażonych standardowo w reflektory projekcyjne H7.

Nowe atrakcyjne funkcje

Wchodząc w swoją drugą generację, luksusowy SUV Porsche zyskuje jeszcze szerszą gamę indywidualnych funkcji i elementów wyposażenia. Opcjonalna automatyczna klapa bagażnika, na przykład, umożliwia kierowcy wygodne otwieranie i zamykanie tylnej pokrywy za pomocą naciśnięcia przycisku. Nowe, opcjonalne zarządzanie przestrzenią ładunkową, obejmujące funkcje takie jak system szyn zintegrowanych w podłodze komory bagażowej oraz siatka działowa, pozwala na jeszcze bezpieczniejsze i wygodniejsze przechowywanie bagażu w komorze bagażowej.

Nową funkcją jest opcjonalne, bardzo atrakcyjne wykończenie skórzane z naturalnej skóry w kolorze czarnym/kasztanowym.

Po raz pierwszy Cayenne dostępny jest również z 21-calowymi kołami o designie dziesięcioramiennym na kołach Cayenne Sports i wieloramiennym na kołach SportPlus. A dla jeszcze bardziej sportowego i dynamicznego charakteru, Cayenne S z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic S jest również dostępny z sportowym układem wydechowym z dwoma podwójnymi końcówkami.

Mocny design, wyjątkowa dynamika jazdy

Dzięki nowoczesnemu designowi, nowym jednostkom napędowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa, większej mocy i wyższemu momentowi obrotowemu oraz nowemu pakietowi dynamiki jazdy, Porsche Cayenne wkracza w swoją drugą generację. Już od początku klient ma do wyboru nie mniej niż trzy warianty modeli: sześciocylindrowy Cayenne, Cayenne S z silnikiem V8 o naturalnym wciąganiu oraz Cayenne V8 Turbo.

Oprócz zwiększenia pojemności silnika, jedną z głównych cech tych dokładnie zaktualizowanych i ulepszonych jednostek napędowych jest bezpośredni wtrysk paliwa, połączony w modelach ośmiocylindrowych z regulacją wałka rozrządu VarioCam Plus.

Wraz z znacząco poprawioną aerodynamiką Cayenne i dłuższymi przełożeniami skrzyni biegów, to oferuje klientowi naprawdę unikalny pakiet doskonałych właściwości, zapewniający nie tylko znaczący wzrost mocy i osiągów, ale także równie znaczącą poprawę efektywności paliwowej.

Z bardziej komfortowym ustawieniem w standardowej konfiguracji, różne typy zawieszenia podkreślają dominację nowego Cayenne, nie wymagając żadnych ustępstw w zakresie sportowości i osiągów. A dzięki nowemu przyciskowi sportowemu, który jest standardem, kierowca ma możliwość podniesienia sportowych cech każdego modelu do jeszcze wyższego poziomu doskonałości, a wprowadzenie opcjonalnego, aktywnego PDCC Porsche Dynamic Chassis Control zapewnia zupełnie nowe doświadczenia w prowadzeniu Cayenne w zakrętach i na nierównych drogach.

Trzecia seria modeli Porsche została uruchomiona na całym świecie pod koniec 2002 roku, po 911 i Boxsterze. Do końca 2006 roku z linii produkcyjnej w nowym zakładzie Porsche w Lipsku zjechało około 150 000 egzemplarzy Cayenne. W związku z tym seria modeli Cayenne znacznie przewyższyła wszystkie oczekiwania, udowadniając, że w segmencie SUV również jest miejsce na prawdziwe Porsche.

Nowa twarz

Całkiem nowy design przodu i tyłu, ulepszony w procesie ewolucji, jeszcze bardziej wyraziste linie i kontury oraz atrakcyjne połączenie kształtów wypukłych i wklęsłych podkreślają muskularną sylwetkę nowego SUV-a Porsche. Rzeczywiście, nowy Cayenne przesunął swój optyczny środek ciężkości, postrzegany przez obserwatora, jeszcze dalej do tyłu, oferując naprawdę muskularny i potężny wygląd z każdej perspektywy – sportowy, dynamiczny, ale jednocześnie doskonale przygotowany nawet na najcięższy teren.

Ekstra duże wloty powietrza demonstrują przewagę w mocy i osiągach nowych modeli Cayenne: We wszystkich trzech wersjach modelowych przód jest podzielony na trzy duże wloty powietrza z czarnymi kratkami. W Cayenne i Cayenne S przednie sekcje charakteryzują się dwoma poprzecznymi belkami zamontowanymi poziomo w zewnętrznych wlotach powietrza, wykończonymi w kolorze nadwozia. Nowy Cayenne Turbo z kolei może pochwalić się znacznie większym wlotem powietrza w środku, co wyraźnie świadczy o doskonałych osiągach tego wyjątkowego modelu i jednoznacznie pozycjonuje go jako najwyższą wersję w gamie.

Nowy design świateł

Niższe i szersze niż wcześniej, reflektory, przesunięte dalej na zewnątrz przedniej sekcji, odpowiednio osłonięte przez przezroczyste soczewki, nadają nowemu Cayenne jego unikalną „twarz”. Linie konturowe w nadkolach przednich, teraz przesunięte dalej na zewnątrz i o jeszcze ostrzejszym profilu, dodają do wyrazistego profilu Cayenne, tworząc jeszcze bardziej wyróżniający się wygląd. A dzięki nowym nadkolom, nowy Cayenne pokazuje jeszcze bardziej charakterystyczną interakcję między projektowanym nadkolem a niską, smukłą pokrywą silnika.

Wszystkie modele w gamie Cayenne teraz posiadają światła przeciwmgielne umiejscowione niżej i dalej na zewnątrz. Podczas gdy w Cayenne i Cayenne S wskaźniki kierunkowskazów i światła parkingowe są zintegrowane pionowo wokół zewnętrznych wlotów powietrza, są one umiejscowione poziomo w górnej jednej trzeciej wlotów powietrza w Porsche Cayenne Turbo. Światła parkingowe są formowane przez pasek LED, a najwyższy model wyróżnia się również nocą wyjątkowym designem świateł.

Specjalnie uformowane, by tworzyć pełny przedni spoiler, dolna krawędź przednia wydłuża się jeszcze głębiej niż w poprzednim modelu, otaczając wloty powietrza hamulcowych jak rama. Potężnie zaprojektowane połączenie prowadzące do zintegrowanej płyty przedniej wykończonej w kolorze nadwozia podkreśla robustny charakter SUV Porsche Cayenne. A w opcji płyta przednia jest również dostępna ze stali nierdzewnej.

Dostępne po raz pierwszy: 21-calowe koła

Koła w unikalnym designie charakteryzują wszystkie nowe modele w gamie Cayenne: Nowy Cayenne jest dostarczany na 17-calowych kołach, Cayenne S i Cayenne Turbo na 18-calowych kołach jako standard, wszystkie w nowym designie. 18-calowe koła Cayenne S II to ewolucyjny rozwój oparty na wcześniejszym projektowaniu z trzema ramionami, a 18-calowe koła Cayenne Turbo II w podwójnej ramie, przez swoje większe otwory, pomagają zapewnić jeszcze lepszy przepływ powietrza chłodzącego hamulce i dostarczają czytelny widok na system hamulcowy, który teraz został poprawiony na jeszcze wyższy poziom wydajności.

Po raz pierwszy nowe modele Cayenne są również dostępne z 19-calowymi oponami całorocznymi, podczas gdy nowe 21-calowe koła oferują jeszcze bardziej sportowy i dynamiczny wygląd dzięki swojemu wieloramiennemu designowi oraz poprawionym osiągom o jeszcze wyższej jakości. Ze względu na swoją ekstra dużą szerokość, te koła są łączone w każdym przypadku z szerszymi nadkolami wykończonymi w kolorze nadwozia, co nadaje jeszcze bardziej sportowy, szerszy wygląd.

Podczas gdy 21-calowe koła ważą więcej lub mniej tyle samo co 20-calowe koła, oferują jeszcze większą stabilność w zakrętach dzięki szerokiemu rozstawowi na drodze i niskim ścianom bocznym, dodając dalszą zaletę w postaci jeszcze krótszych dystansów hamowania i jeszcze szybszego przyspieszenia bocznego.

Sportowy i szeroki tył

Świeży design nowych modeli kontynuuje się w tylnych światłach, które teraz przesunięto daleko na zewnątrz, jeszcze mocniejszych i bardziej wyrazistych. Światło cofania zaprojektowane jest jako biały pręt świetlny i znajduje się dokładnie pośrodku czerwonego zespołu świateł.

Linia dachu, z kolei, została wydłużona przez nowo zaprojektowany spoiler dachowy, tworząc szczególnie sportowy akcent dzięki swojemu charakterystycznemu, wklęsłemu wcięciu w środku, jednocześnie zapewniając bezpośredni, niezakłócony widok na trzecie światło hamowania.

Nowa, błyszcząca czarna taśma pod tylną szybą nadaje obszarowi przeszklonemu jeszcze większe wrażenie przestronności, a kolejną cechą, która została przeprojektowana, aby wyglądać jeszcze bardziej atrakcyjnie, jest bariera ochronna krawędzi ładunkowej wykonana z polerowanej stali nierdzewnej. Oprócz atrakcyjnego akcentu dodanego w ten sposób, szczególną cechą jest oczywiście to, że bariera ochronna pomaga unikać zadrapań na nadwoziu pojazdu podczas załadunku i rozładunku.

Dwa otwory oddalone od siebie z tyłu dla końcówek wydechowych nadają Cayenne jeszcze bardziej sportowy wygląd i zwiększają jego szeroką, muskularną prezencję. Modele V6 i V8 można rozpoznać na pierwszy rzut oka po owalnej końcówce wydechu, podczas gdy V8 Turbo wyróżnia się wyraźnie przez swoje uderzające podwójne końcówki wydechowe.

Dostępny jako opcja z manualnym lub automatycznym działaniem, hak holowniczy pasuje elegancko za otworem w tylnej panelu, nie wpływając w żaden sposób na sylwetkę zderzaka i nie wymagając dodatkowej osłony do przykrycia haka.

Pod zderzakiem, tylny dyfuzor wyraźnie wyróżnia się na końcu tylnej panelu, ponownie posiadając wklęsłe wcięcie w środku, jak spoiler dachu.

Większa moc przy mniejszym zużyciu paliwa

Wszystkie jednostki napędowe w nowym Cayenne mają po raz pierwszy bezpośredni wtrysk paliwa. Korzystając z tej technologii oraz większej pojemności silnika, wszystkie trzy modele oferują znacząco większą moc i moment obrotowy przy mniejszym zużyciu paliwa. W prostych liczbach oznacza to średni wzrost mocy silnika o 13 procent i nawet 15 procent większą efektywność paliwową w realistycznych warunkach jazdy.

Silnik V6 w nowym Cayenne zwiększył pojemność z 3.2 do 3.6 litra, rozwija maksymalną moc 290 KM (213 kW), co oznacza wzrost o 40 KM (29 kW) w porównaniu do poprzedniego modelu. Ale jednocześnie zużycie paliwa w wersji Tiptronic S spadło z 13.5 do 12.9 litra na 100 kilometrów (wzrost z 20.9 do 21.9 mpg Imp) w nowym europejskim cyklu jazdy (NEDC), podobnie model z ręczną skrzynią biegów jest również bardziej oszczędny i efektywny paliwowo niż wcześniej, ze średnim zużyciem spadającym z 13.2 do 12.9 litra na 100 kilometrów (wzrost z 21.4 do 21.9 mpg Imp).

Oprócz bezpośredniego wtrysku paliwa, modele ośmiocylindrowe po raz pierwszy wyposażono w zmienne zarządzanie zaworami VarioCam Plus Porsche, co dodatkowo zwiększa wydajność silnika. W rezultacie maksymalna moc ośmiocylindrowego silnika w Cayenne S, powiększonego z 4.5 do 4.8 litra, wynosi 385 KM (283 kW). To oznacza wzrost mocy silnika o 45 KM (33 kW) przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 13.7 litra na 100 kilometrów (14.9 litra z ręczną skrzynią biegów) (co odpowiada 20.6 i odpowiednio 19.0 mpg Imp) i więc znacznie mniej w porównaniu do wcześniejszego modelu: w porównaniu do swojego ośmiocylindrowego poprzednika, nowy Cayenne S z ręczną skrzynią biegów zużywa o 0.9 litra mniej paliwa na 100 km, podczas gdy poprawa w wersji Tiptronic S z automatyczną skrzynią biegów wynosi jeszcze bardziej znaczące 1.2 litra/100 km.

Z dwoma turbosprężarkami, Porsche Cayenne Turbo osiąga teraz maksymalną moc 500 KM (368 kW) z silnika V8 o pojemności 4.8 litra, co oznacza wzrost o 50 KM (37 kW) w porównaniu do poprzedniego modelu. Jednak przy średnim zużyciu wynoszącym 14.9 litra na 100 kilometrów (co odpowiada 19.0 mpg Imp), zużycie paliwa jest o 0.8 litra niższe w porównaniu do poprzedniego modelu.

Wprowadzając te nowe jednostki napędowe z DFI Direct Fuel Injection, Porsche udało się poprawić efektywność paliwową w nowym europejskim cyklu jazdy (NEDC) o ponad 8 procent w niektórych modelach, a jeszcze bardziej znacząca poprawa efektywności paliwowej w rzeczywistych warunkach wynosi do 15 procent.

Bezpośredni wtrysk paliwa dla większej wydajności

Bezpośredni wtrysk paliwa do komór spalania to bardzo skuteczny sposób na zwiększenie zarówno mocy silnika, jak i efektywności. Podstawową zaletą jest to, że w przeciwieństwie do konwencjonalnego wtrysku paliwa przez kolektor dolotowy, mieszanka paliwowo-powietrzna w tym przypadku formowana jest bezpośrednio w komorach spalania. Zatem, podczas gdy przy pośrednim wtrysku paliwa, paliwo atomizowane jest powyżej zamkniętego zaworu dolotowego, Bezpośredni Wtrysk Paliwa wtryskuje paliwo bezpośrednio do cylindra po otwarciu zaworu. Umieszczony między dwoma zaworami dolotowymi, wtryskiwacz kieruje strumień paliwa bezpośrednio w stronę komory spalania pod kątem 34° względem poziomej płaszczyzny, wtryskując paliwo bezpośrednio do dwóch strumieni powietrza w konfiguracji stożkowej pokrywającej łącznie kąt 70°. Dzięki temu unika się zwykłej utraty paliwa na ścianach komory spalania, która występuje w tradycyjnym procesie, gdy mgiełka paliwa osiada na ścianach kolektorów dolotowych. Zamiast tego, zapewnia lepszą mieszankę powietrza i paliwa w cylindrze, a paliwo parując w procesie spalania obniża temperatury w komorze spalania, co pozwala cylindrom na wciąganie większej ilości powietrza i korzystanie z lepszego ładunku cylindra. Równocześnie chłodniejsza mieszanka paliwowo-powietrzna zwiększa stopień kompresji w interesie jeszcze lepszej efektywności i, w rezultacie, większej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa. Umożliwia to zwiększenie stopnia kompresji w jednostce V6 z 11.1:1 do 12.3:1, w modelach ośmiocylindrowych z 11.5:1 do 12.5:1, a w silnikach V8 biturbo z 9.5:1 do 10.5:1.

Zmienny ciśnienie dla optymalnego wtrysku paliwa

Bezpośredni wtrysk paliwa stawia znaczące wymagania przed systemem wtrysku. Pod pełnym obciążeniem na przykład, silnik musi wtryskiwać około 120 razy więcej paliwa niż podczas biegu jałowego – i musi to robić w ułamku sekundy. Dokładnie z tego powodu czas wtrysku waha się od 0.35 milisekundy tuż przed wyłączeniem trybu wybiegu do zaledwie nieco poniżej 6 milisekund pod pełnym obciążeniem.

Kolejny ważny punkt polega na tym, że ciśnienie paliwa jest dostosowywane na bieżąco do aktualnych wymagań przez zawór regulujący objętość w wysokociśnieniowej pompie, dzięki czemu waha się w zakresie od 40 do 120 bar, w zależności od obciążenia silnika. W przypadku sześciocylindrowych modeli realizowane jest to przez pojedynczą pompę tłokową, podczas gdy Cayenne S ma pompę tłokową osiową z trzema tłokami. Z kolei Cayenne Turbo korzysta z pompki tłokowej osiowej, która została udoskonalona do jeszcze wyższego standardu poprzez zastosowanie sześciu tłoków.

W każdym przypadku pompa jest napędzana przez wałek rozrządu dolotowego na prawej linii cylindrów, dostarczając paliwo do wtryskiwaczy paliwa przez wspólną szynę wysokociśnieniową.

Od samego początku bardziej ekonomiczne

Od samego początku nowe jednostki napędowe w Cayenne różnią się swoimi właściwościami uruchomienia i pracy od silników z konwencjonalnym wtryskiem poprzez kolektor dolotowy: Proces znany jako uruchomienie silnika w trybie wysokociśnieniowym stratified zapewnia minimalne zużycie paliwa i niskie emisje już na początku pracy silnika. Podczas gdy wtrysk przez kolektor dolotowy ma tendencję do osadzania paliwa na ścianach cylindrów i zaworach podczas procesu dolotowego, co przez to staje się nieużyteczne i już nie dostępne dla rzeczywistego procesu spalania, Bezpośredni Wtrysk Paliwa nie uruchamia się, gdy silnik jest uruchamiany, aż do krótkiego momentu przed końcem cyklu sprężania.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.