Druga generacja Porsche Cayenne zadebiutowała na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2010 roku. Był to znaczący krok naprzód w porównaniu do poprzednika, a także nowoczesny design.
Pierwsza generacja Cayenne przyciągnęła zarówno wielu fanów, jak i przeciwników niemieckiej marki Porsche, ale faktem jest, że stała się najlepiej sprzedającym się modelem w ofercie marki. Trend na SUV-y okazał się korzystny dla biznesu, oferując jednocześnie prawdziwe osiągi i komfort. To był absolutny Porsche dla całej rodziny.
Druga generacja zyskała lżejszą konstrukcję i nowy przód, który przypominał Panamerę. Maskę zaprojektowano w sposób podobny do 4-drzwiowego sedana Porsche. Duża debata na temat tego samochodu dotyczyła tyłu, gdzie światła tylne w pewnym sensie przypominały te z Hyundai SantaFe, ale w wersji Turbo, duże, okrągłe końcówki wydechowe z głębokim dźwiękiem zmieniały perspektywę.
Wewnątrz, inspiracja Panamerą była oczywista. Zainstalowano nową kierownicę, zestaw wskaźników oraz układ przycisków na konsoli centralnej. Środkowa część kokpitu została również prz redesignowana, a kratki wentylacyjne były wyższe niż te przypominające VW w poprzedniej wersji. Szyberdach był standardem.
Pod względem silnika, Cayenne Turbo był wyposażony w jednostkę V8 o pojemności 4,8 litra, która oferowała 500 KM. W 2010 roku Cayenne pozbawiono niskiego zakresu skrzyni biegów. Standardową skrzynią biegów była 8-biegowa skrzynia Tiptronic. Napęd na wszystkie koła również był standardem. Inne nowości przyczyniły się do zmniejszenia całkowitej wagi o 180 kg (400 lbs). Dzięki nowym technologiom, Cayenne Turbo był o 23% bardziej oszczędny niż jego poprzednik.
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, zaprezentuje zupełnie nową generację SUV-a Cayenne na Targach Motoryzacyjnych w Genewie na początku marca.
Najważniejszym punktem tej nowej generacji jest światowa premiera modelu Cayenne S Hybrid, który wyróżnia się zaawansowanym technicznie równoległym napędem hybrydowym oraz zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 8,2 litra na 100 kilometrów w cyklu NEDC (co odpowiada 34,4 mpg), co oznacza emisję CO2 na poziomie zaledwie 193 g/km. Cayenne S Hybrid łączy zatem osiągi ośmiocylindrowego silnika z wydajnością silnika sześciocylindrowego, zużywając znacznie mniej paliwa.
Przewodząc w klasie wydajności i osiągów, wszystkie modele nowej generacji są trendsetterami w swoich segmentach. W porównaniu do wcześniejszych modeli, zużycie paliwa spadło o aż 23 proc., ponieważ nowy Cayenne, jak każdy Porsche, został opracowany zgodnie z zasadą „Inteligentna Wydajność Porsche”: więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa, wyższa efektywność i niższe emisje CO2.
Osiągnięcie tych celów wynika między innymi z wprowadzenia nowej automatycznej skrzyni biegów Tiptronic S o ośmiu przełożeniach z funkcją Auto Start Stop oraz szerokim zakresem przełożeń, zarządzania temperaturą silnika i układu chłodzenia skrzyni biegów, odzyskiwania energii w sieci pokładowej, zmiennego odcięcia silnika oraz inteligentnej konstrukcji lekkiej.
Dzięki specjalnej kombinacji materiałów dla optymalnej wagi oraz zmianom w ogólnym koncepcie pojazdu, takim jak nowy aktywny i ultralekki napęd na cztery koła Cayenne, masa modelu Cayenne S spadła o 180 kilogramów, czyli 400 funtów – mimo poprawy substancji produktu i jeszcze wyższego standardu bezpieczeństwa. Ma to pozytywny wpływ nie tylko na zużycie paliwa i emisję CO2, ale także na osiągi, zwrotność i prowadzenie.
Korzystając z tych cech i nowych technologii, nowy Cayenne oferuje jeszcze więcej przyjemności z jazdy zarówno na drogach, jak i w terenie, w połączeniu z jeszcze większymi cechami ułatwiającymi codzienną jazdę, zwiększonym komfortem oraz elegancją. Całkowicie nowa, sportowa i elegancka sylwetka modelu z 2010 roku lepiej integruje Cayenne w ogólnej ofercie samochodów Porsche. Charakter samochodu sportowego Cayenne jest wyraźniejszy z każdej perspektywy, a charakterystyczne dla Porsche elementy kształtu i designu są teraz wyraźniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Dodatkowa przestrzeń wewnątrz oraz większa zmienność są zapewnione dzięki wydłużeniu rozstawu osi o 40 mm, czyli niemal 1,6 cala. Całkowita długość nowego Cayenne wynosi 48 mm, czyli 1,9 cala więcej niż jego poprzednika. Mimo większych wymiarów zewnętrznych, nowa generacja Cayenne jest jednak znacznie bardziej kompaktowa i dynamiczna. Najważniejszym elementem nowego, wysokiej jakości wnętrza jest konsola centralna, która wznosi się w kierunku przodu z pionowym dźwignią zmiany biegów, nadając wnętrzu typowy charakter kokpitu. Tylną kanapę można przesuwać przód-tył o 160 milimetrów, czyli 6,3 cala, a kąt oparcia można ustawiać w trzech różnych pozycjach.
Sprzedaż modelu Cayenne w Europie rozpocznie się 8 maja, a Porsche oferuje odpowiedni model od samego początku dla każdego klienta: Oferta zaczyna się od modelu Cayenne z silnikiem V6 o pojemności 3,6 litra. Mimo wzrostu mocy silnika do 300 KM, zużycie paliwa w cyklu NEDC w połączeniu z opcjonalną ośmiobiegową skrzynią Tiptronic S spadło w porównaniu do wcześniejszego modelu o 20 procent do 9,9 ltr/100 km, co odpowiada 28,5 mpg.
Model Cayenne Diesel z osiągami 240 KM (176 kW) i momentem obrotowym 550 Nm (405 lb-ft) z silnikiem V6 o pojemności trzech litrów również zmniejsza zużycie paliwa o 20 procent, obniżając je z 9,3 do 7,4 ltr/100 km (co odpowiada 30,4 mpg, a teraz 38,2 mpg).
Zużycie paliwa jest także znacznie niższe w przypadku mocnego Cayenne S z jednostką napędową V8 o pojemności 4,8 litra, w tym przypadku spadło o 23 procent do 10,5 litra/100 kilometrów (co odpowiada 26,9 mpg). Nowy silnik dostarcza maksymalnie 400 KM, w porównaniu do poprzednich 385 KM, oferując znacznie lepsze osiągi, podobnie jak wszystkie modele nowej generacji Cayenne.
To samo dotyczy modelu Cayenne Turbo, który z silnikiem V8 biturbo o pojemności 4,8 litra i mocy 500 KM (368 kW) zużywa zaledwie 11,5 ltr/100 km (co odpowiada 27,6 mpg) w cyklu NEDC, co oznacza ponownie spadek o 23 procent w porównaniu do swojego poprzednika (14,9 ltr/100 km lub 19 mpg).
Razem z Cayenne S Hybrid, aż trzy z pięciu wersji Cayenne zużywają mniej niż dziesięć litrów paliwa na 100 km w cyklu NEDC, z dwoma modelami emitującymi mniej niż 200 gramów CO2 na kilometr. Z emisją 193 g/km, Cayenne S Hybrid jest nie tylko najczystszą wersją Cayenne z najniższymi emisjami, ale także najczystszym modelem Porsche w całym portfolio firmy.
W inteligentnej interakcji silnika V6 o pojemności trzech litrów z doładowaniem a silnikiem elektrycznym, Cayenne S Hybrid koncentruje się na maksymalnej wydajności całego systemu. W zależności od warunków jazdy, pojazd osiąga ten cel używając jednego napędu, który działa samodzielnie lub obu napędów współpracujących razem. W tym kontekście elektryczny silnik o mocy 34 kW (47 KM) jest oczywiście idealnym partnerem dla silnika z doładowaniem o mocy 333 KM, który charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym przy niskich prędkościach. Razem oba napędy dostarczają maksymalną moc systemową wynoszącą 380 KM i szczytowy moment obrotowy 580 Nm (427 lb-ft) przy zaledwie 1,000 obr./min, osiągając podobne osiągi jak Cayenne S z jednostką V8.
Oba napędy są połączone za pomocą sprzęgła separatora zarządzanego przez Hybrid Managera. To sprzęgło separatora jest niezbędne do uruchomienia Cayenne S Hybrid zarówno na silniku elektrycznym, jak i silniku spalinowym, lub z obydwoma napędami działającymi razem. Przy zarezerwowanym, umiarkowanym stylu jazdy, na przykład w obszarze mieszkalnym, kierowca może pokonywać krótkie dystanse korzystając jedynie z energii elektrycznej, co oznacza całkowicie wolną od emisji i prawie bezgłośną jazdę z prędkością do 60 km/h (około 40 mph).
Aby zapewnić szybkie przyspieszenie przy ruszaniu, silnik elektryczny może jednak służyć do dodatkowego napędu dzięki swojemu efektowi wspomagania. Inteligentne zarządzanie sprzęgłem separatora sprawia, że przejście między trybami jazdy hybrydowej jest dla kierowcy jak najbardziej niewidoczne, komfortowe i szybkie. Równocześnie silnik spalinowy może być całkowicie wyłączony przy prędkościach do 156 km/h (97 mph), będąc całkowicie odłączonym od napędu, gdy nie jest potrzebna dalsza moc. W tym tzw. trybie żeglugi, poruszając się bez napędu, siły oporu generowane przez silnik spalinowy i ich efekt hamujący są eliminowane w celu zmniejszenia oporu napędu i zużycia paliwa.
Ceny nowych modeli Cayenne w Niemczech, w tym specyfikacje krajowe oraz 19-procentowy podatek VAT, wynoszą: