W 2006 roku Porsche Cayenne otrzymał nową wersję, która stała się flagowcem w rodzinie SUV-ów Porsche: Turbo S. To była jego najsilniejsza wersja.
Po zaledwie czterech latach Porsche zrozumiało, że pomimo wszelkich przeciwności i negatywnych komentarzy dotyczących nowego SUV-a, Cayenne sprzedawał się dobrze. Wkrótce stało się jasne, że średniej wielkości SUV uratował niemiecką markę sportowych samochodów i zdobył pozycję najlepiej sprzedającego się modelu w swoim segmencie rynkowym.
Zewnętrzny wygląd inspirowany był modelem 911, z reflektorami Bi-xenon, które przypominały te zamontowane w wersji 911 – 996. Przedni zderzak był wysoki i miał cztery kratki. Jak każdy SUV na rynku, Cayenne miał wysoką linię dachu, co było w pewnym sensie nietypowe dla marki Porsche. Wyposażono go w specjalne obręcze z lekkiego stopu. Z tyłu umieszczono czterorurowy system wydechowy z okrągłymi końcówkami, a pod zderzakiem znajdował się aluminiowy osłona.
Wnętrze było inspirowane modelem 911, z dźwignią zmiany biegów przeniesioną z tego modelu. Deska rozdzielcza miała dwa duże okrągłe wskaźniki z centralnym wyświetlaczem wielofunkcyjnym. Wysoka konsola środkowa oddzielała pasażerów z przodu. Skórzane siedzenia z przodu, regulowane elektrycznie, towarzyszyła tylna ławka skórzana z dzielonym oparciem, co umożliwiało zwiększenie przestrzeni bagażowej. W zestawie wskaźników zachowano układ pięciu wskaźników, z centralnym wyświetlaczem LCD i dwoma małymi wskaźnikami. Standardem był 6-biegowy automatyczny (Tiptronic) skrzynia biegów, a kierownica wyposażona była w przyciski do ręcznej zmiany biegów.
Silnik to ulepszona wersja silnika V8 Bi-turbo znajdującego się w modelu Cayenne Turbo. Oferował 521 KM i potrafił dotrzymać kroku samochodom sportowym, jednak w pojeździe, który poradziłby sobie w terenie, z prześwitem wynoszącym aż 28 cm (11”). Opcja pakietu technologii off-road oferowała blokadę tylnego dyferencjału.
Dwa ulepszone intercoolery o jeszcze wyższym poziomie wydajności, zwiększone ciśnienie doładowania turbosprężarki o maksymalnie 0,2 bara oraz zmodyfikowane zarządzanie silnikiem zapewniają jednostce napędowej 4.5-litrowego silnika V8 biturbo w Porsche Cayenne Turbo S znaczący wzrost mocy i osiągów: Teraz osiągając 383 kW (521 km) przy 5500 rpm, maksymalna moc Porsche Cayenne Turbo S jest o 52 kilowatów lub 71 koni mechanicznych wyższa niż w modelu Cayenne Turbo.
Te modyfikacje mają równie duży wpływ na rozwój mocy w całym zakresie prędkości silnika, silnik Porsche Turbo S osiągając maksymalny moment obrotowy 720 Newton-metrów (531 lb-ft) w zakresie 2750 – 3750 rpm, co stanowi wzrost o dokładnie 100 Newton-metrów przy szczycie. Posiadając taki moment obrotowy, Cayenne Turbo S, po Carrera GT, jest drugim najsilniejszym samochodem drogowym stworzonym przez Porsche.
Wydajność podniesiona na jeszcze wyższy poziom
Ta dodatkowa moc i moment obrotowy naturalnie oznaczają dalszą poprawę osiągów na drodze: Porsche Cayenne Turbo S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 sekundy i ma maksymalną prędkość 270 km/h lub 167 mph. Wyprzedzanie w średnim zakresie prędkości także robi wrażenie, nowy model flagowy rodziny Cayenne przyspiesza z 80 do 120 km/h (50-75 mph) w zaledwie 5,4 sekundy.
Napęd na cztery koła dla optymalnego przenoszenia mocy
Z stałym napędem na cztery koła, Cayenne ma wszystko, co potrzebne do płynnego i minimalnego straty mocy w drodze. Dobrze wyważona i efektywna dystrybucja mocy zapewnia PTM Porsche Traction Management przekazując 62 procent mocy silnika na tylne koła i 38 procent na przednie w podstawowym trybie.
System zawieszenia z pełną kontrolą automatycznego poziomowania i aktywnego tłumienia jako standard
Wytrzymałe, a jednocześnie responsywne zawieszenie Porsche Cayenne Turbo S wyposażone jest we wszystkie systemy sterujące odpowiednie dla wysokowydajnego SUV-a: sprężyny to regulowane sprężyny powietrzne z zintegrowanym automatycznym poziomowaniem, które służą między innymi do obniżenia całej karoserii pojazdu w dwóch etapach przy dużych prędkościach. Doskonałe tłumienie i absorpcja wstrząsów zapewnia PASM Porsche Active Suspension Management, które konsekwentnie kontroluje siły tłumienia i redukuje zarówno przechyły nadwozia, jak i jego ruch wzdłużny.
Ulepszony system hamulcowy
Aby dostosować się do wyższej wydajności Porsche Cayenne Turbo S, system hamulcowy wyposażony jest w jeszcze większe tarcze hamulcowe, które zwiększyły średnicę z 350 do 380 milimetrów (13,78 do 14,96″) z przodu i z 330 do 358 milimetrów (12,99 do 14,09″) z tyłu. Specjalne tarcze hamulcowe dodatkowo wzmocnione, charakteryzują się zoptymalizowanym przepływem powietrza chłodzącego, odprowadzającym około 10 procent więcej ciepła z hamulców.
Standardowe koła o średnicy 20 cali
Nowy system hamulcowy wymaga minimalnego rozmiaru koła wynoszącego 19 cali, przeznaczonego głównie do opon zimowych i dostępnego jako opcja bezpośrednio u dealera Porsche. Standardowe koła w Porsche Cayenne Turbo S mają rozmiar 20 cali, a lekkie aluminiowe felgi współpracują z oponami 275/40, które zostały opracowane specjalnie dla Cayenne i homologowane do prędkości do 300 km/h lub 186 mph. System kontroli ciśnienia w oponach również występuje w standardzie.
Ekskluzywne cechy
Tylko oznaczenie modelu „Cayenne Turbo S” na tylnej klapie, wycięcia w drzwiach oraz środkowej konsoli ujawniają światu, że to nowy flagowy model w tej wyjątkowej rodzinie. Z kolei różnorodne cechy i szeroki zakres wyposażenia, którymi dysponuje Porsche Cayenne Turbo S, wyraźnie odzwierciedlają ekskluzywną klasę tego unikalnego SUV-a i pozostawiają jedynie niewielką przestrzeń na kilka bardzo osobistych życzeń. Na przykład, wszystkie powierzchnie są w większości wykończone skórą, a regulacja foteli z przodu jest naturalnie elektryczna. Wszystkie fotele są wyposażone w elektryczne ogrzewanie, a automatyczna klimatyzacja jest elementem standardowym, podobnie jak PCM Porsche Communication Management i system dźwiękowy BOSE Surround Sound System. Reflektory bi-xenonowe z funkcją adaptacyjnego zakrzywienia zapewniają doskonałe oświetlenie drogi przed, a ParkAssistant wyraźnie zwraca uwagę kierowcy na przeszkody przed i za pojazdem.
Dominacja na szczycie
Od stycznia 2006 roku nowy flagowy model przejął prowadzenie w serii modeli Cayenne: Cayenne Turbo S jest najsilniejszym Porsche dopuszczonym do ruchu drogowego. Korzystając z starannej poprawy i ciągłego rozwoju systemu turbosprężarki, jednostka napędowa V8 biturbo osiąga maksymalną moc 383 kW (521 km) przy 5500 rpm, o 52 kW lub 71 km więcej niż Cayenne Turbo. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 720 Newton-metrów lub 531 lb-ft jest utrzymywany stale w zakresie 2750 do 3750 rpm.
Ta wyjątkowa moc znajduje odzwierciedlenie w naprawdę doskonałej wydajności na drodze: Porsche Cayenne Turbo S przyspiesza do 100 km/h w 5,2 sekundy, sprintuje z 80 – 120 km/h na piątym biegu w 5,4 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 270 km/h lub 167 mph.
Na zewnątrz nowy model zdradza swoją unikalną pozycję tylko poprzez bardzo dyskretne znaki, jedynie 20-calowe koła SportTechno oraz końcówki wydechu w wyglądzie czterech rur, oznaczenie modelu z tyłu i, jeśli zamówione przez klienta, malowanie w kolorze Navy Blue Metallic, ekskluzywne dla tego modelu, pokazując widzowi, że to najpotężniejszy Porsche Cayenne w historii.
Ulepszony system turbosprężarki
„Podstawowy” silnik V8 o pojemności 4,5 litra umieszczony w nowym flagowym Cayenne pozostaje zasadniczo niezmieniony, modyfikacja dwóch intercoolerów służy do podniesienia zarówno mocy silnika, jak i momentu obrotowego na nowy poziom wydajności. Umieszczone między turbosprężarkami i przepustnicą, intercoolery służą do chłodzenia sprężonego powietrza dostarczanego do silnika, poprawiając przy tym napełnienie cylindrów.
Wymienniki ciepła umieszczone z przodu nad nadkolami, razem z kanałami doprowadzającymi i odprowadzającymi powietrze, są teraz wykonane w całości z aluminium i mają 13 milimetrów (0,51″) średnicy większą niż w Cayenne Turbo, zapewniając znacznie wyższy poziom wydajności i jednoczesne znaczne poprawienie warunków przepływu w chłodnicy, przy spadku ciśnienia o ponad 50 procent.
Inżynierowie rozwojowi Porsche wykorzystali także te pozytywne efekty do zwiększenia ciśnienia doładowania, w zależności od zakresu prędkości, o maksymalnie 0,2 bara do maksymalnie 1,9 bara, co dodatkowo zwiększa moc silnika. Jednak tylko jednoczesna optymalizacja efektywności silnika naprawdę potwierdza najwyższy standard zarządzania silnikiem osiągnięty przez nową jednostkę napędową, Cayenne Turbo S nie zużywając więcej paliwa niż „zwykły” Cayenne Turbo w tym samym zakresie prędkości. Średnie zużycie paliwa w standardowym teście zużycia wynosi zatem 15,7 litra premium plus (równe 18,0 mpg Imp) w obu przypadkach. I nie trzeba dodawać, że nowy flagowy Cayenne w pełni stosuje się do standardu emisji EU 4.
Ośmiocylindrowy z dużymi rezerwami
Nawet w „podstawowej” wersji i konfiguracji silnik jest w stanie, dzięki swoim mocnym i solidnym komponentom, sprostać najwyższym obciążeniom i wymaganiom. Szczególnymi cechami tej jednostki napędowej z czterema zaworami są technologia VarioCam umożliwiająca kąt regulacji wałka rozrządu wynoszący 25°, a także zintegrowane smarowanie wyschnięte oraz pewne smarowanie wszystkich elementów silnika nawet przy przedłużonych okresach dużego przyspieszenia bocznego.
Zastosowana w zamkniętej konstrukcji, miska olejowa jest zamknięta od góry przez płytę pokrywającą, która opiera się na głowicy cylindrów i tworzy kompletny, samodzielny system razem z kanałami chłodzenia cylindrów w interesie bardzo wysokiego poziomu sztywności. Silnik może pracować pod ekstremalnym kątem do 45° zarówno w kierunku podłużnym, jak i poprzecznym, co czyni go idealnym do nawet najcięższych warunków terenowych.
Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów
Podobnie jak silnik, sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic S jest w pełni przygotowana na przekazywanie najwyższej mocy i momentu obrotowego na koła, a punkty zmiany biegów dostosowują się w nieskończoność do stylu jazdy kierowcy i trasy, którą on – lub ona – pokonuje.
Korzystając ze standardu Porsche, kierowca ma również możliwość ręcznej zmiany biegów za pomocą łopatek na kierownicy. Dodatkową opcją zmiany biegów natychmiast przez krótkie pociągnięcie dźwigni w przód lub w tył, zapewnia przede wszystkim bezpieczny i płynny proces zmiany biegów podczas jazdy w terenie.
Napęd na cztery koła dla optymalnej przyczepności
Przekazywanie mocy na wszystkie cztery koła jest podstawą doskonałej dynamiki jazdy oferowanej przez Cayenne: Stały napęd na cztery koła Porsche Traction Management (PTM) przekazuje 62 procent mocy silnika na tylne koła i 38 procent na przednie w podstawowym trybie. Za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego sterowanego silnikiem elektrycznym i elektronicznie, rozdział mocy może być zmieniany w zależności od warunków jazdy, z maksymalnie 100 procent mocy silnika trafiającej na przednie lub tylne koła, w zależności od aktualnych potrzeb. Umożliwia to Porsche Cayenne Turbo S przekazywanie najwyższej mocy i momentu obrotowego silnika biturbo na drogę w warunkach suchych, bez przerywania dostawy mocy i momentu. W rezultacie uzyskuje się optymalne przyspieszenie przy pełnej mocy dla najwyższej wydajności na drodze.
Porsche Traction Management dla doskonałej dynamiki jazdy
PTM Porsche Traction Management ma istotny wpływ na最高 poziom dynamiki jazdy, jaki Cayenne może zaoferować: Długoterminowa blokada zarządzana mapą i opcjonalny blokada dyferencjału na tylnej osi, wchodzący w skład Pakietu Zaawansowanej Technologii Offroad, reagują nie tylko na brak przyczepności na przednich i tylnych osiach, ale również działają z czujnikami mierzącymi prędkość samochodu, jego przyspieszenie boczne, kąt skrętu i położenie pedału gazu, umożliwiając PTM obliczenie optymalnego stopnia blokady na obu osiach w każdym momencie i tym samym dokładne przekazanie wymaganej mocy napędu do każdej osi. PTM zapewnia zatem wysoki poziom zwinności na zakrętach oraz wzorową stabilność jazdy podczas zmiany pasa zarówno przy dużych prędkościach, jak i podczas jazdy po lodzie i śniegu przy mniejszej prędkości.
Doskonałe podwozie i zawieszenie z sprężynami powietrznymi i adaptacyjnym poziomowaniem
Zawieszenie całej serii modeli Cayenne było rozwijane od samego początku, aby sprostać największym wymaganiom i oczekiwaniom, co pozwoliło Porsche przenieść cały koncept tego wyjątkowego SUV-a na model flagowy bez jakichkolwiek zmian: przednia oś z kierownicą z przekładnią zębatą ma konstrukcję z podwójnym wahaczem, a cała oś spoczywa na własnej ramie pomocniczej. Tylna oś ma z kolei skomplikowaną konfigurację wielowahaczową, również wspieraną przez ramę pomocniczą.
Cayenne Turbo S wyposażony jest w standardzie w sprężyny powietrzne, które oferują nie mniej niż sześć różnych poziomów prześwitu dla optymalnych warunków i jakości jazdy zarówno przy bardzo dużych prędkościach, jak i w terenie. Dzięki zintegrowanemu automatycznemu poziomowaniu, zawieszenie ma dodatkową zaletę utrzymania stałego prześwitu i profilu nadwozia, niezależnie od obciążenia, jakie pojazd aktualnie przewozi. Automatyczne obniżenie wysokości jazdy w dwóch krokach z normalnego poziomu oczywiście przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy przy bardzo wysokich prędkościach, które Porsche Cayenne Turbo S jest w stanie osiągnąć.
Zmienny system tłumienia w standardzie
PASM Porsche Active Suspension Management również występuje w standardzie w Porsche Cayenne Turbo S. Ten elektroniczny, zmienny system regulacji tłumienia kontroluje siły tłumienia w nieskończoność, w zależności od warunków nawierzchni i stylu jazdy kierowcy. Na przykład, PASM będzie interweniować w bardzo dynamicznych warunkach jazdy obejmujących silne przyspieszenia i hamowania, a także na krętych drogach z wieloma zakrętami. Dodatkową zaletą osiągniętą w ten sposób jest redukcja przechyłów i bujania nadwozia w interesie poprawy wygody jazdy.
Zmodyfikowany wysokowydajny system hamulcowy
Odbijając wyjątkowe osiągi Cayenne Turbo S, inżynierowie rozwojowi Porsche zwiększyli odpowiednio moc hamulców, a Cayenne Turbo S wyposażony jest w jeszcze większe tarcze hamulcowe z większymi zaciskami niż w Cayenne Turbo: Konkretnie, średnica przednich tarcz hamulcowych wzrosła z 350 do 380 milimetrów (13,78-14,96″), a średnica tylnych tarcz hamulcowych została zwiększona z 330 do 358 milimetrów (12,99-14,09″). Wybierając nowe kanały chłodzące poprawione pod względem geometrii, inżynierowie Porsche zdołali jednocześnie zwiększyć odprowadzanie ciepła o 10 procent.
W standardzie Porsche Cayenne Turbo S jest na 20-calowych kołach SportTechno na oponach drogowych o rozmiarze R 275/40 Y. System kontroli ciśnienia w oponach również występuje w standardzie.
Bezpieczeństwo i wyposażenie na najwyższym poziomie
Doskonałe pasywne bezpieczeństwo Porsche Cayenne Turbo S wynika nie tylko z zastosowania najnowocześniejszych materiałów, takich jak stal o wysokiej wytrzymałości w całej karoserii SUV-a Porsche, ale także z całej struktury pojazdu z trzema poziomami obciążenia jeden na drugim, które służą do pochłaniania energii deformacji.
Wewnątrz Porsche Cayenne Turbo S szeroka gama poduszek powietrznych chroni pasażerów w razie wypadku, w tym poduszki powietrzne dla kierowcy, pasażera z przodu oraz poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową oraz poduszki powietrzne wbudowane w ramę dachu, które chronią pasażerów z tyłu.