Porsche musiało poszerzyć swoją ofertę, jeśli chciało przetrwać na rynku. Po udanym wprowadzeniu modeli Boxster/Cayman, Panamera i Cayenne, narodziła się nowa gwiazda: Macan.
Duży SUV może być przydatny podczas długich podróży, jednak jako samochód na co dzień w zatłoczonym mieście, może nie być najlepszym rozwiązaniem. Chodziło nie tylko o koszty eksploatacji, ale także o miejsca parkingowe. Co więcej, mniejszy SUV mógłby przyciągnąć większą liczbę nabywców.
Z zewnątrz, jego wygląd przypominał drugą generację Cayenne, ale był pomniejszony. Reflektory, drzwi i opadający tył inspirowane były jego większym bratem.
Wnętrze pomieści pięć osób, ale przede wszystkim cztery. System infotainment można podłączyć tylko za pomocą Apple CarPlay, a nie Android Auto. Deska rozdzielcza przypominała niektóre modele Porsche, zwłaszcza Cayenne. Mimo krótkiego rozstawu osi, oferowała wystarczająco dużo miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Oparcie siedzenia było dzielone i składane, co pozwalało na zwiększenie przestrzeni bagażowej.
Macan wyposażony był w silnik turbo o pojemności 2,0 litra, czterocylindrowy, generujący 252 KM. Był to silnik z Audi, który zapewniał wystarczającą moc dla lekkiego SUV-a Porsche. Samochód miał standardowy aktywny napęd na wszystkie koła z elektronicznie sterowaną, mapowalną spojką wielopłytkową. Ten system AWD był montowany we wszystkich modelach Macan. Siedmiobiegowa skrzynia biegów dual-clutch przenosiła moc w razie potrzeby, niemal bez przerwy w dostawie mocy, umożliwiając przyspieszenie od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 6,7 sekundy. Nie było dostępnej wersji manualnej dla Macana.
Porsche poszerza swoją ofertę o zupełnie nową klasę pojazdów. Macan jest pierwszym modelem Porsche, który wkracza do segmentu kompaktowych SUV-ów i ma szansę wyznaczyć nowe standardy w zakresie dynamiki jazdy oraz przyjemności – zarówno na asfaltowych ulicach, jak i w terenie.
Porsche Macan łączy typowe cechy prowadzenia, które Porsche reprezentuje od samego początku: maksymalne wartości przyspieszenia i hamowania, ogromną moc silnika, ekstremalną zwinność oraz optymalną precyzję kierowania. Co więcej, wszystkie te cechy idą w parze z wysokim poziomem komfortu i codzienną użytecznością. Sportowe DNA Macana, podobnie jak wszystkich pojazdów Porsche, jest również natychmiast rozpoznawalne w jego designie. Samochód Sport Utility Vehicle wyróżnia się płaskim i szerokim profilem na drodze. Obły kształt maski oraz delikatnie opadająca linia dachu podkreślają ogólne wrażenie sportowej elegancji i dynamicznej mocy. Wiele elementów designu zostało zaczerpniętych z innych modeli sportowych Porsche i dostosowanych do Macana, co sprawia, że już przy pierwszym spojrzeniu widać, że Porsche Macan zwiastuje pierwszego sportowego SUV-a w segmencie kompaktowym. Macan jest produkowany w Niemczech, w zakładzie w Lipsku. Porsche zainwestowało 500 milionów euro w ten zakład i stworzyło tam całą linię produkcyjną. Linia ta jest przystosowana do wytwarzania około 50 000 pojazdów rocznie – wszystkie produkowane z najwyższą precyzją i na najwyższym poziomie jakości. Dokładnie tak, jak można tego oczekiwać od Porsche.
Macan S jest wyposażony w silnik V6 biturbo o pojemności 3,0 litra, osiągający moc 340 KM (250 kW) i posiada aktywny napęd na wszystkie koła z elektronicznie sterowaną, mapowaną wielotarczową sprzęgłem. Napęd na wszystkie koła jest montowany we wszystkich modelach Macana. Siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem przenosi moc w razie potrzeby i niemal bez przerwy w trakcji, umożliwiając przyspieszenie pojazdu od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy (lub 5,2 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono). Pojazd osiąga prędkość maksymalną 254 km/h, a jego wyniki zużycia paliwa wg NEDC wynoszą od 9,0 do 8,7 litrów/100 km, co odpowiada poziomowi emisji CO2 od 212 do 204 g/km.
Macan S Diesel to ekonomiczny model długodystansowy spośród trzech wersji Macana. Jego silnik V6 o pojemności 3,0 litra osiąga wyniki zużycia paliwa wg NEDC od 6,3 do 6,1 litra/100 km, co odpowiada wartości CO2 od 164 do 159 g/km. Mimo to Macan S Diesel przyspiesza od 0 do 100 km w zaledwie 6,3 sekundy (lub 6,1 sekundy z pakietem Sport Chrono) dzięki silnikowi o mocy 258 KM (190 kW) i osiąga prędkość maksymalną 230 km/h.
Jako najwyższy model w linii Macan, Macan Turbo będzie najpotężniejszym pojazdem w segmencie kompaktowych SUV-ów. Silnik V6 biturbo o pojemności 3,6 litra, który jest stosowany w Porsche po raz pierwszy, osiąga bezkonkurencyjne 400 KM (294 kW) i katapultuje pojazd od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy. Przy zainstalowanym pakiecie Sport Chrono, możliwe jest nawet osiągnięcie tej prędkości w 4,6 sekundy. Chociaż prędkość maksymalna wynosi 266 km/h, Macan Turbo osiąga wyniki zużycia paliwa wg NEDC od 9,2 do 8,9 litrów/100 km, co odpowiada wartości CO2 od 216 do 208 g/km.
Nazwa Macan pochodzi od indonezyjskiego słowa oznaczającego tygrysa. I Macan rzeczywiście żyje zgodnie ze swoją nazwą: jest potężny i gotowy do skoku w każdej chwili, a jednocześnie zwinny i wytrwały w terenie. Sportowy napęd na wszystkie koła to wynalazek Porsche, zaprojektowany i po raz pierwszy wdrożony przez Ferdinanda Porsche w 1900 roku w wyścigowym samochodzie Lohner-Porsche z czterema silnikami elektrycznymi w piastach kół. W 1947 roku Porsche opracowało model Type 360, lepiej znany jako wyścigowy samochód Cisitalia Grand Prix. Samochód stał się prawdziwą legendą jazdy, nie tylko dzięki superładowanemu silnikowi 12-cylindrowemu i konsekwentnej lekkiej konstrukcji, ale także dzięki stałemu napędowi na wszystkie koła. Projekt oparto na idei, że moc napędowa na zakrętach lub drogach o niskich współczynnikach tarcia może być przekształcana w napęd w sposób bardziej pełny i bardziej niezawodny.
Najnowsza ewolucja napędu na wszystkie koła – znana jako Porsche Traction Management (PTM) – doprowadziła do powstania jednego z najsilniejszych systemów napędowych na świecie. Wprowadzając Macana, Porsche oferuje teraz sportowe pojazdy z napędem na wszystkie koła w niespotykanej dotąd gamie.
Spojrzenie na specyfikacje wydajności ujawnia, że Macan został zaprojektowany z myślą o zwinności. Kolejne, niepowtarzalne cechy pojazdu to jego proporcje, design oraz mieszane opony na dużych kołach. Silniki, systemy napędowe i siedmiobiegowa skrzynia biegów Porsche Doppelkupplung (PDK) sprawiają, że cechy pojazdu są wyrażane w dynamiczny i efektywny sposób zarówno na drodze, jak i w terenie, co zapewnia prawdziwe doświadczenie jazdy Porsche. Fotele kierowcy i pasażera mają niską pozycję typową dla samochodów sportowych.
Zakres standardowego wyposażenia Macana jest szeroki i obejmuje napęd na wszystkie koła, PDK, wielofunkcyjną sportową kierownicę z łopatkami do zmiany biegów, duże koła, wysokowydajny system audio i elektrycznie otwieraną klapę bagażnika. Lista opcjonalnego wyposażenia specjalnego oferuje dodatkowe atrakcje, takie jak system zawieszenia pneumatycznego, który Macan posiada jako jedyny pojazd w swojej klasie. Jest także system Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), który został specjalnie dostosowany do Macana. System ten rozdziela różne poziomy momentu obrotowego do tylnych kół i działa w połączeniu z elektronicznie kontrolowanym blokadą dyferencjału tylnej osi. Lista opcji Porsche zawiera bardzo pożądane dynamiczne szersze światła, które są częścią systemu Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), który ciągle dostosowuje poziom reflektorów do zatoru drogowego oraz nadjeżdżających pojazdów.
Głęboko zakorzeniony w dziedzictwie sportowych samochodów Porsche
Dziedzictwo sportowych samochodów Macana jest widoczne w wielu detalach jego designu. Projektanci dołożyli wszelkich starań, aby proporcje i linie modelu spełniały ten wymóg. Efekt można streścić w dwóch słowach charakterystycznych dla sportowego samochodu: szeroki i niski.
Design emanuje sportowością, dynamiką i precyzją, w połączeniu z elegancją i lekką konstrukcją. Okrągłe linie łączą się ze strategicznie umiejscowionymi precyzyjnymi krawędziami. Dzięki harmonijnym proporcjom Macan wydaje się kompaktowy, potężny i bliski drogi.
Nawet w stanie spoczynku, detale designu zaczerpnięte z sportowych samochodów Porsche podkreślają, co Porsche Macan ma do zaoferowania w zakresie wydajności. Na przykład grafika okien bocznych i opadająca linia dachu z tyłu, znana w Porsche jako flyline, to wyraźne nawiązanie do modelu 911. Tylne skrzydła również mają łagodne kontury modelu 911.
Model 918 Spyder jest już uważany za pojazd, który posunął do przodu DNA designu Porsche. Macan przyjmuje to aktualne DNA, na przykład kształt głównych reflektorów jest oparty na modelu 918 Spyder, podczas gdy dolne wloty powietrza na przednich i tylnych drzwiach przypominają dolne szwy drzwi sportowego samochodu hybrydowego. Wewnątrz Macan ma standardowo wielofunkcyjną sportową kierownicę, której design jest całkowicie nowy i oparty na modelu 918 Spyder.
Prawdziwe Porsche z każdej perspektywy
Imponujący, pewny siebie przód Macana jest charakterystycznym elementem designu. Duże wloty powietrza są typowe dla Porsche i podkreślają klasę wydajności, do której zazwyczaj należą pojazdy tej marki. W Macanie Turbo, elementy stylowe zwane C-blades umieszczone w wlotach powietrza po prawej i lewej stronie pojazdu podkreślają sportowy wygląd i zapewniają zaawansowaną reakcję aerodynamiczną.
Obły wlot tworzy imponujący detal designu, obejmując reflektory i sięgając do nadkoli. Imponujące rozmiary maski oraz jej precyzyjne linie biegnące do przodu pojazdu nadają Macanowi szeroki i potężny wygląd, a gładka powierzchnia maski stanowi czysty przód pojazdu. Skupienie Macana na drodze jest szczególnie wyraźne, gdy patrzy się na niego z przodu.
Widok z boku z opadającą sportową linią dachu tworzy wyraźny profil i podkreśla dynamiczny charakter pojazdu, podczas gdy linie projektowe prowadzące do tyłu pojazdu akcentują szerokie, wyrzeźbione błotniki. Wraz z tzw. grafiką okien – krawędziami wszystkich bocznych powierzchni szklanych – oraz kształtem słupka D, te linie projektowe nawiązują do designu modelu 911.
Dalszym, uderzającym detalem projektowym widoku bocznego, a także kolejnym sposobem na personalizację pojazdu, są wloty powietrza na dole przednich i tylnych drzwi – dynamicznie uformowane wkłady, które są dostępne w różnych materiałach jako opcja. Wzór tych wlotów przypomina dolne szwy drzwi modelu 918 Spyder, podobnie jak osłona wejściowa przednich drzwi. W połączeniu z eleganckimi klamkami drzwi, sprawia to, że drzwi wydają się węższe, a boki znacznie bardziej sportowe i opływowe.
W modelach Macan S i Macan S Diesel, wloty powietrza są standardowo malowane na kolor Lava Black. Macan Turbo ma wloty pomalowane w tym samym kolorze co nadwozie (opcjonalnie dla Macan S i Macan S Diesel), co dodaje elegancji ich wyglądowi. Wloty w prawdziwym węglu węglowym, dostępne jako opcja dla wszystkich modeli, jeszcze bardziej podkreślają sportowy charakter Porsche Macan.
Kolejnym uderzającym detalem designu Macana jest jego ciągły próg boczny. Wraz z długim czarnym spojlerem dachowym, cecha ta dodaje płynności designowi pojazdu. Mieszane opony, które mają do 265 mm szerokości na przedniej osi i 295 mm szerokości na tylnej osi. Oprócz kół o średnicy do 21 cali, opony te podkreślają sportowe zamiary Macana.
Dzięki subtelnym liniom i harmonijnym krzywiznom, tył Macana to połączenie sportowości i elegancji. Został świadomie zaprojektowany jako duża, głównie niezakłócona powierzchnia, aby nadać pojazdowi szerszy wygląd. Aby zachować ten czysty wygląd, przycisk do uruchamiania klapy bagażnika został ukryty w stopie wycieraczki, a tablica rejestracyjna znajduje się w dolnej tylnej części.
Tylne lampy Macana to kolejna charakterystyczna cecha, charakteryzująca się ekstremalnie zwartym, trójwymiarowym designem i technologią LED – kolejne odniesienie do modelu 918 Spyder. We wszystkich modelach, dyfuzor tylny jest flakowany po obu stronach podwójnymi końcówkami wydechowymi – okrągłymi w Macan S i Macan S Diesel oraz kwadratowymi w Macan Turbo. Wszystkie modele są dostępne z sportowymi końcówkami wydechowymi wykonanymi ze stali nierdzewnej pokrytej chromem jako opcja.
Wnętrze Porsche
Skupienie na zwrotności i szerokości kontynuuje się we wnętrzu Porsche Macan. Wyrafinowane linie, precyzyjne przejścia i wysoka jakość wykonania tworzą harmonijną fuzję sportowości, jakości i elegancji.
Od niskich przednich siedzeń, przez opadającą konsolę centralną oraz koncepcję wyświetlania i obsługi, aż po szeroki zakres opcji personalizacji, wnętrze oferuje zarówno poczucie znajomości, jak i uderzające nowości, takie jak nowa wielofunkcyjna sportowa kierownica.
Kokpit charakteryzuje się wszystkimi cechami znanymi z samochodów sportowych. Wzrok od razu przyciąga standardowa wielofunkcyjna sportowa kierownica, której design jest całkowicie nowy i oparty na modelu 918 Spyder. Dodatkowe przyciski wielofunkcyjne, które są standardowo montowane do telefonu, radia i komputera pokładowego, w połączeniu z ergonomicznie umiejscowionymi łopatkami do zmiany biegów, zapewniają, że ręce kierowcy mogą pozostać na kierownicy, a ich koncentracja na drodze.
Trzy okrągłe wskaźniki z centralnie umiejscowionym obrotomierzem tworzą zestaw wskaźników. Prawy wskaźnik mieści wysokiej rozdzielczości, 4,8-calowy wyświetlacz kolorowy. Jak można się spodziewać, zamek zapłonowy znajduje się po lewej stronie kierownicy – jak to zwykle bywa w modelach Porsche.
Opadająca konsola centralna z wysoko umiejscowionym selektorem biegów typowym dla samochodów wyścigowych jeszcze bardziej wciąga kierowcę do kokpitu. Przyciski do najważniejszych funkcji są pogrupowane w logiczne grupy na konsoli centralnej, co umożliwia proste i intuicyjne sterowanie poszczególnymi funkcjami.
Nawet standardowe wyposażenie Macana S z pakietem wnętrza Piano Black i komfortowymi siedzeniami z Alcantary przywołuje poczucie sportowości i jakości. Macan Turbo jest standardowo wyposażony w adaptacyjne sportowe siedzenia, w tym 18-stopniowe fotele elektryczne z pakietem pamięci w skórze oraz pakiet wnętrza z szczotkowanego aluminium. Dodatkowo, wszystkie modele są dostępne z dekoracjami Dark Burl Walnut i Carbon jako opcja.
Wydajność i efektywność
Porsche oferuje Macana z trzema nowoczesnymi silnikami. Wszystkie łączą bogaty moment obrotowy z imponującą mocą, zapewniając każdemu wariantowi charakterystyczne cechy Porsche. Silniki są również bardzo efektywne i przyjazne dla środowiska, a wszystkie trzy wersje Macana spełniają normę emisji Euro 6. Wyniki zużycia paliwa wg NEDC wahają się od 9,2 litra (Macan Turbo) do 6,1 litra/100 km (Porsche Macan S-Diesel).
Macan Turbo nie ma sobie równych w segmencie kompaktowych SUV-ów pod względem wydajności jazdy. Silnik V6 biturbo o pojemności 3,6 litra uwalnia swoją maksymalną moc 400 KM (294 kW) przy 6000 obr/min. Dwa turbosprężarki z ciśnieniem doładowania 1,2 bara zapewniają potężną wentylację. Ta moc przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,8 sekundy i prędkość maksymalną 266 km/h. Macan jest pierwszym Porsche, które wyposażono w ten silnik. Silnik bazuje na silniku V6 biturbo o pojemności 3,0 litra z zwiększonym skokiem o 83 milimetry. Wszystkie wymiary i specyfikacje opierają się na wieloletnim doświadczeniu Porsche w opracowywaniu sportowych silników.
Macan S napędza nowy silnik V6 biturbo o pojemności 3,0 litra od Porsche. Silnik jest szczególnie wysokoobrotowy, dzięki średnicy tłoka wynoszącej 96 milimetrów i krótkiemu skokowi wynoszącemu 69 milimetrów. Przy strojenie nowego silnika inżynierowie skupili się na zapewnieniu jednolitego rozwoju wydajności oraz równomiernej krzywej momentu obrotowego. Dzięki połączeniu dwóch turbosprężarek, umieszczonych w kompaktowym formacie po lewej i prawej stronie, które razem dostarczają ciśnienie doładowania wynoszące 1,0 bara, osiągnięto wyjątkowe wartości wydajności: Silnik osiąga maksymalną moc 340 KM (250 kW) w przedziale 5500 do 6500 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 5,4 sekundy, a pojazd osiąga prędkość maksymalną wynoszącą około 254 km/h.
System zmiennej długości zaworu Porsche VarioCam Plus w obu silnikach V6 biturbo zapewnia, że zmienna kontrola wałka rozrządu dolotowego i wylotowego jest ciągle i nieskończono zmieniana, co pozwala silnikowi na elastyczną reakcję na odpowiednie wymagania wydajnościowe. Rezultatem jest spontaniczne przyspieszenie i wyjątkowo płynna praca silnika. Zrewidowana koncepcja bezpośredniego wtrysku paliwa (DFI) z wielootworowymi wtryskiwaczami i ciśnieniem 200 barów umożliwia optymalne rozprowadzenie paliwa. Kąty strumienia i taper zostały zoptymalizowane mając na uwadze moment obrotowy, moc, zużycie paliwa i emisje. DFI poprawia także wewnętrzne chłodzenie w komorze spalania, ponieważ mieszanka paliwowo-powietrzna jest generowana bezpośrednio w cylindrze. Wyższy współczynnik sprężania daje większą moc silnika i lepszą wydajność silnika. Turbosprężarki zostały specjalnie dopasowane do silników i są zdolne do szybkiego generowania ciśnienia doładowania w odpowiedzi na wymagania mocy.
Zintegrowana lub uzdatniona instalacja smarowania na sucho oraz zmodyfikowany kształt miski olejowej zostały opracowane dla silników benzynowych przeznaczonych do użycia w Macanie. Te modyfikacje umożliwiają optymalne smarowanie silnika – nawet w ekstremalnych sytuacjach jazdy – i przyczyniają się do szczególnie niskiego środka ciężkości, umożliwiając zwiększenie prześwitu. Silnik diesla korzysta z koncepcji smarowania z ciśnieniem z mokrą miską olejową.
Macan S Diesel z silnikiem turbo diesla o pojemności 3,0 litra to prawdziwy długodystansowy sportowiec, który łączy doskonały poziom wydajności z minimalnym zużyciem paliwa. Silnik o mocy 258 KM (190 kW), zaczerpnięty z Cayenne i następnie udoskonalony, został specjalnie zaprojektowany dla Macana. Doskonale współpracuje także z przekładnią PDK i jest zgodny z cechami sportowymi pojazdu. Wysoki moment obrotowy wynoszący 580 Nm przy 1750 do 2500 obr/min pozwala na pewne przyspieszenie w każdej sytuacji jazdy. Pojazd osiąga prędkość maksymalną 230 km/h, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy (lub 6,1 sekundy z pakietem Sport Chrono). Udoskonalony system wtrysku paliwa typu common rail umożliwia cichą pracę spalania przy jednoczesnej wysokiej prędkości turbiny w turbosprężarce, nawet przy niskich obrotach silnika, tworząc w ten sposób wyższe ciśnienie doładowania. Niektóre z rezultatów tego ustawienia obejmują lepszą efektywność objętościową, zwiększoną moc i więcej momentu obrotowego. Zaawansowany silnik diesla wyposażono w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w celu obniżenia emisji. System ten wtryskuje roztwór mocznika (AdBlue) do spalin, a wynikająca z tego reakcja chemiczna przekształca tlenki azotu w azot i wodę.
Wszystkie modele Macana wyposażone są w silnik o cechach typowych dla sportowych samochodów, a także brzmią jak sportowe samochody: Dźwięk silników Macana jest mocny i emocjonalny, co wskazuje, że pojazd jest zawsze gotowy do zaprezentowania swoich możliwości w każdych warunkach. W ramach projektowania dźwięku, modele benzynowe zawierają klapkę wydechową, obok różnych innych komponentów. Klapka jest sterowana mapą i zależna od obciążenia, co określa, kiedy się otwiera i zamyka.
Moc i efektywność w doskonałej harmonii
Wydajność nie jest jedyną cechą Macana – maksymalna efektywność to kolejna z jego definiujących cech. Wiele technologii przyczynia się do niskiego poziomu zużycia paliwa w połączeniu z standardowym PDK oraz inteligentnym mixem materiałów użytych do budowy Macana.
Wszystkie te środki prowadzą do wyników zużycia paliwa, które mówią same za siebie. Standardowa automatyczna funkcja Start Stop wyłącza silnik, gdy Macan zwalnia do prędkości 2 km/h – nawet gdy aktywowany jest Tempomat (ACC). Gdy hamulec zostanie zwolniony, silnik jest szybko i płynnie uruchamiany ponownie przez system. Gdy kierowcy zdejmują nogę z pedału gazu, funkcja zwolnienia oddziela silnik, aby pojazd mógł toczyć się na dłuższą odległość, niż gdy silnik był załączony. Gdy pedał gazu lub hamulec zostanie ponownie wciśnięty, PDK wybiera odpowiedni bieg i załącza sprzęgło. Do 1,0 litra paliwa można zaoszczędzić na 100 kilometrach w codziennych sytuacjach jazdy.
Elektryczno-mechaniczne wspomaganie kierownicy to kolejna z technologii efektywności, które znajdują zastosowanie w Porsche Macan: Dzięki tej funkcji silnik elektryczny jest zasilany energią tylko wtedy, gdy następuje interwencja w kierowanie – korzyść dla zużycia paliwa wynosi do 0,1 litra na 100 kilometrów. W zależności od sytuacji jazdy i wymagań chłodzenia, przesłony na Macanie mogą być również zamknięte – funkcja ta jest sterowana przez system zarządzania silnikiem. Podobnie, osłona podwozia minimalizuje opory powietrza, optymalizując przepływ powietrza pod pojazdem i redukując turbulencje. Regeneracja energii elektrycznej to kolejna z działań dotyczących efektywności, które wprowadza Macan: Koncepcja ta intensywniej ładuje akumulator podczas faz hamowania i zwolnienia. Ograniczenie prądu ładowania generatorem, gdy akumulator jest w pełni naładowany, zmniejsza obciążenie silnika spalinowego podczas faz przyspieszania, ponieważ silnik nie musi używać takiej mocy do ładowania akumulatora. Ponadto, inteligentny system zarządzania termicznego w Macanie zarządza temperaturą silnika i skrzyni biegów, aby zredukować straty tarcia podczas fazy rozgrzewania po zimnym starcie. W tym celu zarządzane są przepływy cieplne, a różne obiegi chłodzenia są uruchamiane stopniowo w razie potrzeby, co pozwala silnikowi i skrzyni biegów szybciej się nagrzać.
Porsche Doppelkupplung (PDK) jako standard
Po raz pierwszy w nowej gamie modeli Porsche, wszystkie warianty Macana są standardowo wyposażone w wysokowydajną siedmiobiegową skrzynię biegów Porsche Doppelkupplung (PDK). Do zalet tej konstrukcji skrzyni biegów należą doskonała wydajność startowa, niezwykle szybkie zmiany biegów bez przerwy w trakcji, krótki czas reakcji, niskie zużycie paliwa oraz znakomity komfort zmiany biegów. Tak jak w niemal wszystkich pojazdach Porsche z PDK, są dwa dźwignie zmiany biegów: Po prawej stronie wymagany bieg jest załączany za pomocą typowego selektora biegów Porsche, podczas gdy lewa dźwignia może być obsługiwana ręcznie lub za pomocą standardowych łopatek na kierownicy.
W każdym modelu Macana, PDK umożliwia „toczenie”: Gdy kierowcy zdejmują nogę z pedału gazu, PDK automatycznie separuje załączony bieg, a pojazdy toczą się na luzie, aż osiągną wymaganą prędkość. Gdy pedał gazu lub hamulec zostanie wciśnięty, PDK ponownie wybiera odpowiedni bieg i załącza sprzęgło. PDK przyczynia się do minimalnego zużycia paliwa w każdym Macanie i dostosowuje wymagany profil jazdy z pomocą inteligentnego systemu zarządzania.
Aktywny napęd na wszystkie koła i Porsche Traction Management (PTM)
Aktywny napęd na wszystkie koła jest częścią systemu Porsche Traction Management (PTM) i występuje standardowo we wszystkich modelach Macana. Wraz z innymi elementami systemu – elektronicznie sterowanym, mapowo sterowanym wielotarczowym sprzęgłem, automatycznym dyferencjałem hamulcowym (ABD) oraz regulacją przeciwpoślizgową (ASR) – napęd na wszystkie koła dba o przyczepność i bezpieczeństwo.
System napędu na wszystkie koła jest jednym z systemów o najszybszym czasie reakcji na rynku, a jego konstrukcja wspiera sportowe cechy Macana. Oś tylna jest zawsze napędzana, a oś przednia otrzymuje moment obrotowy z osi tylnej, a moment jest zależny od współczynnika blokady elektronicznie sterowanego wielotarczowego sprzęgła.
W sytuacjach, w których koła na osi tylnej znajdują się na powierzchni o znacznie niższym współczynniku tarcia w porównaniu do kół na osi przedniej (na przykład na lodzie), co spowodowałoby, że koła tylnej osi będą się ślizgać podczas ruszania, do 100% wymagane momentu można przenieść na oś przednią. Jednak w takich sytuacjach oś tylna nigdy nie jest odłączana – zamiast tego 100% momentu z osi tylnej jest przekazywane na oś przednią za pośrednictwem wielotarczowego sprzęgła.
ASR również redukuje poślizg kół. Dokładna ilość siły napędowej jest przekazywana na przednie koła na zakrętach, aby osiągnąć optymalne wsparcie boczne.
Współpracując z nowo opracowanym systemem zarządzania stabilnością Porsche (PSM), PTM współdziała ze wszystkimi systemami, aby zapewnić odpowiedni rozkład mocy dla znakomitej przyczepności w każdej sytuacji jazdy: na długich prostych, w ciasnych zakrętach czy na powierzchniach o różnych współczynnikach tarcia. Przyczepność jest również poprawiana przez ABD na powierzchniach o różnych współczynnikach tarcia. Jeśli któreś z kół jest zagrożone poślizgiem, PTM hamuje odpowiednie koło za pośrednictwem ABD, co pozwala przekazać więcej momentu do drugiego koła na tej samej osi.
W rezultacie nowy system PTM oferuje nie tylko korzyści pod względem przyczepności i bezpieczeństwa, ale również wspiera zwinne zachowanie w prowadzeniu, poprawiając manewrowość i dynamikę Macana.
Tryb off-road
Tryb off-road jest standardowo dostępny w Macanie, a funkcja ta jest aktywowana przyciskiem na konsoli centralnej przy prędkości od 0 do 80 km/h. Funkcja ta przełącza wszystkie odpowiednie systemy na program off-road skoncentrowany na przyczepności:
Na przykład, obroty i prędkości zmiany biegów są dostosowane do zwiększonego poziomu przyczepności, sprzęgło jest bardziej wstępnie napięte, aby szybciej dostarczyć odpowiedni moment obrotowy na oś przednią, a standardowy podział momentu pomiędzy przednią a tylną osią oraz reakcja pedału gazu są dostosowane do warunków terenowych. Dodatkowo, dzięki opcjonalnemu pneumatycznemu zawieszeniu, prześwit można zwiększyć o 40 milimetrów ponad normalny poziom, co daje maksymalny prześwit wynoszący 230 milimetrów.
Inny przycisk na konsoli centralnej uruchamia asystenta zjazdu z systemem Porsche Hill Control (PHC). PHC utrzymuje stałą prędkość pojazdu podczas zjazdów i można ją dostosować do prędkości od 3 do 30 km/h.
Opcja: Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus)
System Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) został specjalnie dostosowany do Porsche Macan w celu poprawy dynamiki jazdy i stabilności. PTV Plus wykorzystuje zmienny podział momentu na tylne koła w połączeniu z elektronicznie kontrolowaną blokadą dyferencjału tylnej osi. W odpowiedzi na kąt skrętu, prędkość kierownicy, położenie pedału gazu, kąt obrotu oraz prędkość pojazdu, PTV Plus poprawia zachowanie kierownicy i precyzję kierowania poprzez celowe interwencje hamulcowe na wewnętrznym tylnym kole, aby zwiększyć zwinność. Dzięki temu zewnętrzne tylne koło otrzymuje większą moc napędową i umożliwia dodatkowy impuls przy skręcie. PTV Plus również pozytywnie wpływa, gdy Macan jest używany w terenie: Na luźnym podłożu, ogranicza poślizg tylnych kół przez celowe blokowanie i interwencje hamulcowe.
Przycisk sportowy jako standard
Wszystkie modele Macana są standardowo wyposażone w przycisk SPORT, który znajduje się na konsoli centralnej po lewej stronie selektora biegów. Po naciśnięciu przycisku SPORT, elektroniczny system zarządzania silnikiem czyni silnik jeszcze bardziej responsywnym: Dotyk na pedale gazu skutkuje wyraźnie bardziej bezpośrednią reakcją silnika, ogranicznik obrotów jest ustawiony na bardziej specyficzny poziom, a dynamika silnika przybiera sportowy charakter. Dodatkowo, PDK pozwala na przesunięcie punktów zmiany biegów w stronę wyższych obrotów, co nadaje jeszcze bardziej sportowy akcent. Czas reakcji jest krótszy, a zmiany biegów są bardziej precyzyjne i natychmiastowe, szczególnie przy podwójnym sprzęganiu przy redukcji biegów. Dźwięk silnika jest również dostosowany, aby brzmiał jeszcze bardziej robustnie. Dodatkowo, system zarządzania zawieszeniem Porsche Active Suspension Management (PASM) (część standardowego wyposażenia w Macan Turbo) jest ustawiony na tryb sportowy, aby osiągnąć bardziej sportowe odczucie zawieszenia i bezpośrednie kierowanie, co oferuje jeszcze bardziej zwinne cechy jezdne.
Opcja: Pakiet Sport Chrono
Opcjonalny pakiet Sport Chrono oferuje poprawioną wydajność za naciśnięciem przycisku. Pakiet Sport Chrono pozwala na dostosowanie zawieszenia, silnika i skrzyni biegów do jeszcze bardziej sportowego poziomu, towarzyszy temu dźwięk, który jest jeszcze bardziej emocjonalny. Pakiet Sport Chrono charakteryzuje się analogowym i cyfrowym zegarem na desce rozdzielczej, a także dodatkowymi przyciskiem Sport Plus na konsoli centralnej. Innym elementem pakietu jest wyświetlacz wydajności w opcjonalnym systemie Porsche Communication Management (PCM), który dostarcza informacji o całkowitym czasie jazdy, przebytej odległości na aktualnym okrążeniu lub czasie poświęconym na każde okrążenie, na przykład. „Launch Control” jest również zawarty – funkcja ta umożliwia poziom przyspieszenia podobny do tego, który jest wymagany w wyścigu podczas ruszania. Zysk czasowy uzyskany w standardowym sprincie od 0 do 100 km/h wynosi 0,2 sekundy dla wszystkich modeli. „Launch Control” pozwala na poprawę czasów okrążeń i lepsze zrównoważenie komfortu i sportowości, aby osiągnąć znaczący wzrost przyjemności z jazdy.
Uniwersalność w miejskim ruchu i jazdy w terenie
Złożone zawieszenie Porsche Macan ilustruje, ile wysiłku włożono w to, aby pojazd był imponującą postacią zarówno w terenie, jak i na drodze. Jako sportowy samochód, Macan wyznacza zupełnie nowe standardy dla kompaktowych SUV-ów na asfalcie.
Elementy zawieszenia, stroj, rozkład masy i hamulce pozwalają Macanowi zająć ekskluzywną pozycję jako sportowy samochód w swojej klasie. Żaden inny pojazd w tym segmencie rynku nie może jeździć po asfalcie z taką precyzją i stabilnością, a zwłaszcza nie przy wysokich prędkościach.
Podstawowa geometria Macana stwarza najlepsze warunki do osiągania tych kamieni milowych. Niski środek ciężkości oraz rozstaw osi wynoszący 2807 milimetrów, a także szerokość toru przedniego wynosząca 1655 milimetrów i 1651 milimetrów z tyłu zapewniają zwiększoną stabilność jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów.
Wydajność drogowa Macana została również wzmocniona dzięki jego znakomitym zdolnościom terenowym. Kąt rampy wynoszący 17,1 stopnia (przy pneumatycznym zawieszeniu na „Wysokim poziomie I”: 19 stopni), prześwit wynoszący 198 milimetrów (230 milimetrów), kąt zwisu z przodu wynoszący 24,8 stopnia (26,6 stopnia) i kąt zwisu z tyłu wynoszący 23,6 stopnia (25,3 stopnia) również przedstawiają spójną wiadomość: Ogólnie rzecz biorąc, cechy Macana spełniają dokładne wymagania wielu klientów SUV, tj. doskonałą wydajność na drodze oraz szczególne rezerwy w zakresie napędu na wszystkie koła i wydajności terenowej.
Trzy wersje zawieszenia dla Porsche Macan
Dla Macana dostępne są trzy wersje zawieszenia. Konstrukcja sprężyn stalowych spełnia najwyższe standardy wydajności, przyjemności z jazdy, zdolności terenowych i komfortu. Konsekwentna filozofia lekkiej konstrukcji wcielona w osie aluminiowe i komponenty zawieszenia przyczynia się do dynamiki jazdy i komfortu. Oś przednia opiera się na pięciowahaczowej konstrukcji, podczas gdy oś tylna jest tworzona przez konstrukcję trapezową. Na osi tylnej osobne umiejscowienie sprężyn i amortyzatorów na nośniku koła poprawia komfort jazdy oraz reakcję amortyzatorów. To umiejscowienie odpowiada również za dużą szerokość ładunkową bagażnika.
Druga wersja zawieszenia Macana to połączenie konstrukcji sprężyn stalowych i systemu PASM, który występuje standardowo w najwyższym modelu Macan Turbo. PASM można wybrać jako opcję dla Macana S i Macana S Diesel. Połączenie konstrukcji sprężyn stalowych i PASM pozwala pojazdowi jeszcze skuteczniej spełniać wysokie standardy w zakresie komfortu przy długich trasach, wydajności i zwinności. Ta wariant zawieszenia oferuje również znacznie lepsze rozprzestrzenienie tłumienia zawieszenia w trzech programach PASM: „Komfort”, „Sport” i „Sport Plus” za pomocą jednego przycisku.
PASM (Porsche Active Suspension Management)
System elektronicznie sterowany PASM, regulowane amortyzatory zwiększa przyjemność z jazdy, bezpieczeństwo i komfort i wchodzi w skład standardowego wyposażenia Macana Turbo. System ten aktywnie i ciągle reguluje siłę tłumienia na przednich i tylnych osiach. Pojazdy normalnie wykazują zauważalne ruchy nadwozia w odpowiedzi na bardzo dynamiczny styl jazdy, w tym ostre przyspieszenia i hamowania lub podczas jazdy w terenie. PASM jest zaprojektowany tak, aby interweniować i redukować ruch nadwozia. W zależności od ich preferencji i wymagań kierowcy mogą wybierać pomiędzy trzema programami: „Komfort”, „Sport” i „Sport Plus”.
Zawieszenie pneumatyczne: Unikalne w segmencie rynku
Trzecia wersja zawieszenia Porsche Macan, która jest ekskluzywna w tym segmencie pojazdów, to opcjonalne zawieszenie pneumatyczne z systemem poziomowania, regulacją wysokości oraz PASM. Ta wersja zawieszenia również spełnia najwyższe wymagania dotyczące komfortu, sportowości i wydajności, stawiając pojazd w czołówce w porównaniu do każdego innego projektu zawieszenia.