PORSCHE Macan S (95B) 2014-2018

PORSCHE Macan S (95B) 2014-2018

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE Macan S (95B) 2014-2018

Mały SUV Macan od Porsche to odpowiedź dla tych, którzy pragną samochodu premium, SUV-a i auta sportowego w jednym, które łatwo zaparkują w miastach lub na węższych parkingach.

Model Macan z 2014 roku łączy typowe cechy prowadzenia Porsche: maksymalne przyspieszenie i wartości hamowania, ogromną moc silnika, ekstremalną zwrotność oraz doskonałą precyzję kierowania. Porsche zainwestowało 500 milionów euro w zakład i stworzyło całą linię produkcyjną dla tego modelu w Lipsku.

Macan S jest wyposażony w silnik V6 biturbo o pojemności 3,0 litra, który generuje 340 KM, a także ma aktywny system napędu na wszystkie koła z elektronicznie sterowaną, wielopłytkową sprzęgłem. Ten system AWD jest montowany we wszystkich modelach Macan. Siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem przekazuje moc w razie potrzeby i prawie bez przerwy w trakcji, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 5,4 sekundy (lub 5,2 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono).

Pojazd osiąga maksymalną prędkość 254 km/h (158 mph). Wersja diesel oferuje silnik V6 o pojemności 3,0 litra z mocą 258 KM, ale z dużą wydajnością: 0-100 km/h (0-62 mph) w 6,3 sekundy (lub 6,1 sekundy z pakietem Sport Chrono). Maksymalna prędkość wersji diesel wynosi 230 km/h (143 mph).

Wnętrze ma miejsce dla pięciu osób, ale głównie dla czterech. System infotainment można podłączyć tylko z Apple CarPlay, a nie z Android Auto.

Porsche rozszerza swoją ofertę o zupełnie nową klasę pojazdów. Macan to pierwszy model Porsche, który wkracza do segmentu kompaktowych SUV-ów i ma potencjał, by ustanowić nowe standardy w dziedzinie dynamiki jazdy i przyjemności – zarówno na utwardzonych drogach, jak i w terenie.

Porsche Macan łączy typowe cechy prowadzenia, które reprezentowało Porsche od początku: maksymalne wartości przyspieszenia i hamowania, ogromna moc silnika, ekstremalna zwinność oraz optymalna precyzja kierowania. Co więcej, wszystkie te cechy współistnieją z wysokim poziomem komfortu i codziennej użyteczności. Sportowy charakter Macana, jak w przypadku wszystkich pojazdów Porsche, jest również od razu widoczny w jego designie. Ten SUV wyróżnia się płaskim i szerokim profilem na drodze. Okrągła pokrywa silnika i delikatnie opadająca linia dachu podkreślają ogólny efekt sportowej elegancji i potężnej dynamiki. Wiele elementów designu zostało zaczerpniętych z innych modeli sportowych Porsche i dostosowanych do Macana, co sprawia, że już przy pierwszym spojrzeniu widać, że Porsche Macan zapowiada pierwszego sportowego SUV-a w swoim segmencie. Macan jest „Wyprodukowany w Niemczech”, w zakładzie w Lipsku. Porsche zainwestowało 500 milionów euro w ten zakład i stworzyło tam całą linię produkcyjną. Linia ta jest przystosowana do produkcji około 50 000 pojazdów rocznie – wszystkie wytwarzane z najwyższą precyzją i na najwyższym poziomie jakości. Czego można się spodziewać po Porsche.

Macan S wyposażony jest w silnik V6 biturbo o pojemności 3,0 litra, który generuje 340 KM (250 kW) i posiada aktywny napęd na wszystkie koła z elektronicznie sterowaną, mapą zarządzaną wielopłytkową sprzęgłami. Ten napęd na wszystkie koła występuje we wszystkich modelach Macana. Siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem przenosi moc w razie potrzeby i prawie bez przerwy w sile trakcyjnej, co pozwala pojazdowi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy (lub 5,2 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono). Pojazd osiąga maksymalną prędkość 254 km/h, a jego dane dotyczące zużycia paliwa według normy NEDC wynoszą od 9,0 do 8,7 litra/100 km, co odpowiada poziomowi emisji CO2 od 212 do 204 g/km.

Macan S Diesel to oszczędny długodystansowy model z trzech wariantów Macana. Silnik V6 o pojemności 3,0 litra osiąga zużycie paliwa według NEDC w przedziale od 6,3 do 6,1 litra/100 km, co odpowiada wartości CO2 od 164 do 159 g/km. Niemniej jednak Macan S Diesel przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,3 sekundy (lub 6,1 sekundy z pakietem Sport Chrono) dzięki silnikowi o mocy 258 KM (190 kW) i osiąga maksymalną prędkość 230 km/h.

Jako najwyższy model w linii Porsche Macan, Macan Turbo ma być najsilniejszym pojazdem w segmencie kompaktowych SUV-ów. Silnik V6 biturbo o pojemności 3,6 litra, który jest używany w Porsche po raz pierwszy, osiąga niespotykaną moc 400 KM (294 kW) i katapultuje pojazd od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy. Z pakietem Sport Chrono możliwe jest uzyskanie tej prędkości w zaledwie 4,6 sekundy. Mimo że maksymalna prędkość wynosi 266 km/h, Macan Turbo osiąga dane zużycia paliwa według NEDC zaledwie od 9,2 do 8,9 litra/100 km, co odpowiada wartości CO2 od 216 do 208 g/km.

Jego nazwa pochodzi z indonezyjskiego słowa oznaczającego tygrysa. Macan naprawdę żyje zgodnie ze swoją nazwą: potężny i gotowy do skoku w każdej chwili, a jednocześnie zwrotny i wytrwały w terenie. Sportowy napęd na wszystkie koła jest ostatecznie wynalazkiem Porsche, zaprojektowanym i po raz pierwszy wdrożonym przez Ferdinanda Porsche w 1900 roku w samochodzie wyścigowym Lohner-Porsche z czterema elektrycznymi silnikami w piastach kół. W 1947 roku Porsche opracowało typ 360, znany lepiej jako samochód wyścigowy Cisitalia Grand Prix. Pojazd stał się prawdziwą legendą motoryzacyjną, nie tylko dzięki swojemu doładowanemu silnikowi 12-cylindrowemu i konsekwentnej budowie o niskiej masie, ale także dzięki stałemu napędowi na wszystkie koła. Projekt oparty był na idei, że moc napędu w zakrętach lub na drogach o niskim współczynniku tarcia można przekształcić w pełniejsze i bardziej niezawodne napędy.

Najnowszy etap ewolucji napędu na wszystkie koła – znany jako Porsche Traction Management (PTM) – wyprodukował jeden z najsilniejszych systemów napędu na świecie. Wprowadzając Macana, Porsche oferuje teraz sportowe pojazdy z napędem na wszystkie koła w bezprecedensowej gamie.

Rzut oka na specyfikacje wydajności ujawnia, że Macan został zaprojektowany z myślą o zwinności. Kolejnymi charakterystycznymi cechami pojazdu są proporcje, projekt i mieszane opony na dużych kołach. Silniki, układy napędowe i siedmiobiegowy Porsche Doppelkupplung (PDK) w dynamiczny i efektywny sposób przenoszą cechy pojazdu zarówno na drogach, jak i w terenie, tworząc prawdziwe doświadczenie jazdy Porsche. Fotele kierowcy i pasażera mają typowo niską pozycję, jak w sportowych samochodach.

W zestawie Macana znajdziemy bogate wyposażenie standardowe, w tym napęd na wszystkie koła, PDK, wielofunkcyjną sportową kierownicę z łopatkami zmiany biegów, duże koła, wysokowydajny system audio i elektrycznie otwieraną klapę bagażnika. Lista opcji dodatkowego wyposażenia oferuje kolejne atrakcje, takie jak system zawieszenia pneumatycznego, który Macan wyróżnia jako jedyny pojazd w swoim segmencie. Jest również system Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), który został specjalnie dopasowany do Macana. System ten rozdziela różne poziomy momentu obrotowego na tylne koła i działa w połączeniu z elektronicznie sterowanym blokadą dyferencjału tylnej osi. Lista opcji Porsche obejmuje poszukiwany dynamiczny asystent świateł drogowych, który jest częścią systemu Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), który nieustannie dostosowuje poziom świateł do ruchu drogowego i nadjeżdżających pojazdów.

Głęboko zakorzenione w dziedzictwie sportowych samochodów Porsche

Dziedzictwo sportowych samochodów Macana widoczne jest w wielu szczegółach jego designu. Projektanci dali z siebie wszystko, aby zapewnić, że proporcje i linie modelu spełniają te oczekiwania. Rezultat można podsumować w dwóch słowach typowych dla sportowych samochodów: szeroki i niski.

Projekt emanuje sportowością, dynamiką i precyzją, a także elegancją i niską masą. Okrągłe linie łączą się ze starannie umieszczonymi krawędziami. Dzięki harmonijnym proporcjom, Macan wydaje się kompaktowy, potężny i bliski drogi.

Nawet w pozycji stojącej, detale designu zaczerpnięte ze sportowych samochodów Porsche podkreślają, co Macan ma do zaoferowania w zakresie wydajności. Na przykład grafika okien bocznych i opadająca linia dachu z tyłu, znana w Porsche jako flyline, są wyraźnym ukłonem w stronę modelu 911. Tylne nadkola mają również łagodne profile, jak w 911.

918 Spyder uznawany jest za pojazd, który na nowo zdefiniował DNA designu Porsche. Macan adaptuje to aktualne DNA, na przykład podstawowy kształt jego głównych reflektorów oparty jest na modelu 918 Spyder, podczas gdy boczne wloty powietrza na dole przednich i tylnych drzwi przypominają dolne szwy drzwi w hybrydowym supersamochodzie. Wewnątrz, Macan standardowo wyposażony jest w wielofunkcyjną sportową kierownicę o całkowicie nowym designie, bazującym na 918 Spyder.

Prawdziwe Porsche z każdej perspektywy

Imponujący, dominujący przód Macana jest wyróżniającym się elementem projektu. Duże wloty powietrza są typowe dla Porsche i podkreślają klasę wydajności, do której zazwyczaj należą pojazdy tej marki. W Macanie Turbo stylistyczne elementy znane jako C-blady umieszczone w wlotach powietrza po prawej i lewej stronie pojazdu akcentują sportowy wygląd i zapewniają wyrafinowaną odpowiedź aerodynamiczną.

Okrągła pokrywa silnika tworzy imponujący detal projektowy, otaczający reflektory i sięgający do nadkoli. Imponujący rozmiar pokrywy i jej precyzyjne linie biegnące do przodu pojazdu nadają Macanowi szeroki i potężny wygląd, podczas gdy gładka powierzchnia pokrywy daje pojazdowi czysty przód. Skupienie Macana na drodze jest szczególnie widoczne z przodu.

Widok z boku z opadającą sportową linią dachu tworzy ostry profil i podkreśla dynamiczny charakter pojazdu, podczas gdy linie projektowe biegnące w kierunku tyłu pojazdu akcentują szerokie, rzeźbione nadkola. Wraz z tzw. grafiką okienną – krawędziami wszystkich bocznych powierzchni szklanych – oraz kształtem słupka D, te linie projektowe nawiązują do designu 911.

Kolejnym wyróżniającym się szczegółem designu z boku, a także kolejnym sposobem personalizacji pojazdu, są boczne wloty na dole przednich i tylnych drzwi – dynamicznie uformowane wstawki, które dostępne są w różnych materiałach jako opcja. Kształt tych wlotów przypomina dolne szwy drzwi w modelu 918 Spyder, podobnie jak osłona przy wejściu do przednich drzwi. W połączeniu z wyrafinowanymi uchwytami drzwi, sprawiają, że drzwi wydają się węższe, a boki znacznie bardziej sportowe i aerodynamiczne.

W modelach Macan S i Macan S Diesel, boczne wloty standardowo malowane są na kolor Lava Black. Macan Turbo ma boczne wloty pomalowane w kolorze nadwozia (opcjonalne w Macanie S i Macanie S Diesel), co dodaje elegancji jego wyglądowi. Wloty w prawdziwym węglu, dostępne jako opcja dla wszystkich modeli, podkreślają sportowy charakter Porsche Macan.

Kolejny uderzający detal designu Macana to jego ciągła listwa boczna. Razem z długim czarnym spojlerem dachowym ten element dodaje płynności w designie pojazdu. Mieszane opony, które na przedniej osi mają do 265 mm szerokości, a na tylnej osi 295 mm, w połączeniu z kołami o średnicy do 21 cali, również podkreślają sportowe intencje Macana.

Z delikatnymi liniami i harmonijnymi krzywiznami, tył pojazdu łączy sportowość z elegancją. Został zaprojektowany jako duży, głównie nieskalany obszar, który nadaje pojazdowi szerszy wygląd. Aby zachować ten czysty wygląd, przycisk do otwierania klapy bagażnika został ukryty u podstawy wycieraczki przedniej, a tablica rejestracyjna znajduje się w dolnej części tylnej.

Tylne światła Macana to kolejny uderzający element, charakteryzujący się niezwykle zwartym, trójwymiarowym designem i technologią LED – kolejnym odniesieniem do modelu 918 Spyder. We wszystkich modelach, tylny dyfuzor z obu stron otoczony jest podwójnymi końcówkami wydechu – okrągłymi w Macanie S i Macanie S Diesel oraz kwadratowymi w Turbo. Wszystkie modele dostępne są z sportowymi końcówkami wydechu wykonanymi ze stali nierdzewnej w chromowanej wersji jako opcja.

Wnętrze Porsche

Skupienie na zwinności i szerokości kontynuuje się w wnętrzu Porsche Macan. Wyrafinowane linie, precyzyjne przejścia i wysokiej jakości wykonanie tworzą harmonijną fuzję sportowości, jakości i elegancji.

Od niskich przednich siedzeń, przez opadającą konsolę środkową i koncepcję wyświetlania oraz obsługi, po rozległy zakres opcji personalizacji, wnętrze oferuje zarówno poczucie znajomości, jak i uderzające nowości, takie jak nowa wielofunkcyjna sportowa kierownica.

Kokpit charakteryzuje się wszystkimi cechami typowymi dla sportowego samochodu. Oko natychmiast przyciąga standardowa wielofunkcyjna sportowa kierownica, której design jest całkowicie nowy i oparty na modelu 918 Spyder. Dodatkowe przyciski wielofunkcyjne, standardowo wyposażone w telefon, radio i komputer pokładowy, wraz z ergonomicznie umieszczonymi łopatkami zmiany biegów, zapewniają, że ręce kierowcy mogą pozostać na kierownicy, a ich koncentracja pozostaje na drodze.

Trzy okrągłe wskaźniki z centralnie umieszczonym obrotomierzem tworzą zestaw wskaźników. Prawy wskaźnik to wysokiej rozdzielczości, 4,8-calowy wyświetlacz kolorowy. Jak przystało na modele Porsche, stacyjka znajduje się po lewej stronie kierownicy.

Opadająca konsola środkowa z wysokim selektorem biegów typowym dla samochodów wyścigowych przyciąga kierowcę jeszcze bliżej kokpitu. Przyciski najważniejszych funkcji są skupione w logicznych grupach na konsoli środkowej, co pozwala na prostą i intuicyjną obsługę poszczególnych funkcji.

Nawet standardowe wyposażenie Macana S z pakietem wnętrza Piano Black oraz komfortowymi siedzeniami z alcantary przywołuje wrażenie sportowości i jakości. Macan Turbo standardowo wyposażony jest w adaptacyjne sportowe fotele, w tym 18-stopniowe elektryczne fotele z pamięcią pokryte skórą oraz pakiet wnętrza z polerowanego aluminium. Dodatkowo, wszystkie modele dostępne są z opcjami dekoracyjnymi Dark Burl Walnut i Carbon.

Wydajność i efektywność

Porsche oferuje Macana z trzema zaawansowanymi silnikami. Wszystkie łączą bogaty moment obrotowy z imponującą mocą, zapewniając, że każda wersja ma charakterystyczne cechy Porsche. Silniki są również bardzo wydajne i przyjazne dla środowiska, a wszystkie trzy wersje Macana spełniają normę emisji Euro 6. Dane dotyczące zużycia paliwa według NEDC wahają się od 9,2 litra (Macan Turbo) do 6,1 litra/100 km (Porsche Macan S-Diesel).

Macan Turbo nie ma sobie równych w segmencie kompaktowych SUV-ów, jeśli chodzi o osiągi jazdy. Silnik V6 biturbo o pojemności 3,6 litra uwalnia swoją maksymalną moc 400 KM (294 kW) przy 6000 obr/min. Dwa turbosprężarki o ciśnieniu doładowania 1,2 bara zapewniają potężne wentylowanie. Ta moc owocuje przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,8 sekundy i maksymalną prędkością 266 km/h. Macan jest pierwszym Porsche, w którym zastosowano ten silnik. Silnik oparty jest na silniku V6 biturbo o pojemności 3,0 litra z skokiem zwiększonym o 83 milimetry. Wszystkie wymiary i specyfikacje opierają się na dziesięcioleciach doświadczeń Porsche w rozwijaniu silników sportowych.

Macan S napędzany jest nowym silnikiem V6 biturbo o pojemności 3,0 litra od Porsche. Silnik jest szczególnie wysokoprężny, dzięki średnicy cylindra wynoszącej 96 milimetrów i krótkiemu skokowi 69 milimetrów. Podczas strojenia nowego silnika inżynierowie skupili się na zapewnieniu równomiernego rozwoju wydajności i jednolitej krzywej momentu obrotowego. Łącząc dwie turbosprężarki, umieszczone w zwarty sposób po lewej i prawej stronie, które razem dostarczają ciśnienie doładowania 1,0 bara, osiągnięto wyjątkowe parametry wydajności: Silnik osiąga maksymalną moc 340 KM (250 kW) przy 5500 do 6500 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 5,4 sekundy, a pojazd osiąga maksymalną prędkość około 254 km/h.

System zmiennych zaworów Porsche VarioCam Plus w obu silnikach V6 biturbo zapewnia, że sterowanie zmiennym wałkiem rozrządu dolotowym i wylotowym jest ciągle i nieskończono dostosowywane, co pozwala silnikowi elastycznie reagować na odpowiednie wymagania wydajnościowe. Efektem jest spontaniczne przyspieszenie i wyjątkowo płynny bieg silnika. Zrewidowana koncepcja bezpośredniego wtrysku paliwa (DFI) z wielotłokowymi wtryskiwaczami i wysokim ciśnieniem 200 bar umożliwia optymalne rozprowadzenie paliwa. Kąt wtrysku i taper były zoptymalizowane z myślą o momencie obrotowym, mocy, zużyciu paliwa i emisjach. DFI poprawia również wewnętrzne chłodzenie w komorze spalania, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna jest wytwarzana bezpośrednio w cylindrze. Wyższy współczynnik sprężania zapewnia większą moc silnika i lepszą efektywność silnika. Turbosprężarki zostały specjalnie dopasowane do silników i są w stanie bardzo szybko budować ciśnienie doładowania w odpowiedzi na wymagania mocy.

Zintegrowana lubna sucha smarowanie i zmieniony kształt miski olejowej zostały opracowane dla silników benzynowych przeznaczonych do Macana. Te modyfikacje umożliwiają optymalne smarowanie silnika – nawet w ekstremalnych sytuacjach jazdy – i przyczyniają się do szczególnie niskiego środka ciężkości, umożliwiając zwiększenie prześwitu. Silnik diesla opiera się na koncepcji smarowania pod ciśnieniem z mokrą miską.

Macan S Diesel z silnikiem V6 turbo diesel o pojemności 3,0 litra to prawdziwy długodystansowy samochód sportowy, który łączy doskonały poziom wydajności z minimalnym zużyciem paliwa. Silnik o mocy 258 KM (190 kW), pobrany z Cayenne i następnie wzbogacony, został specjalnie zaprojektowany dla Macana. Doskonale współpracuje również z przekładnią PDK i jest zgodny z cechami samochodów sportowych pojazdu. Wysoki moment obrotowy 580 Nm przy 1750 do 2500 obr/min pozwala na pewne przyspieszenie w każdej sytuacji jazdy. Pojazd osiąga maksymalną prędkość 230 km/h, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy (lub 6,1 sekundy z pakietem Sport Chrono). Optymalizowany system wtrysku paliwa common rail pozwala na cichą produkcję spalania, a także umożliwia wysokie prędkości turbiny w turbosprężarce, nawet przy niskich obrotach silnika, co tworzy wyższe ciśnienie doładowania. Niektóre z wyników tej konfiguracji to lepsza wydajność objętościowa, zwiększona moc i większy moment obrotowy. Nowoczesny silnik diesla wyposażony jest w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) dla niższych emisji. System ten wtryskuje roztwór mocznika (AdBlue) do spalin, a wynikająca z tego reakcja chemiczna przekształca tlenki azotu w azot i wodę.

Wszystkie modele Macana mają silnik o cechach samochodu sportowego i brzmią jak samochód sportowy: Dźwięk silników Macana jest mocny i emocjonalny, co wskazuje, że pojazd jest zawsze gotowy do demonstracji swoich możliwości na każdym terenie. W ramach projektowania dźwięku, modele benzynowe zawierają klapkę wydechową, obok różnych innych komponentów. Klapka jest sterowana mapą i zależna od obciążenia, co określa, kiedy się otwiera i zamyka.

Moc i wydajność w doskonałej harmonii

Wydajność to nie jedyna cecha Macana – maksymalna efektywność jest kolejną z jego definiujących cech. Wiele technologii przyczynia się do niskiego poziomu zużycia paliwa pojazdu, obok standardowego PDK i inteligentnej mieszanki materiałów używanych do budowy Macana.

Wspólnie, wszystkie te środki prowadzą do wyników zużycia paliwa, które mówią same za siebie. Standardowa funkcja automatycznego Start Stop wyłącza silnik, gdy Macan zatrzymuje się do prędkości 2 km/h – nawet gdy aktywowany jest adaptacyjny tempomat (ACC). Po zwolnieniu hamulca, silnik jest szybko i płynnie uruchamiany przez system. Gdy kierowcy podnoszą stopę z pedału gazu, funkcja coasting odłącza silnik, pozwalając pojazdowi toczyć się na dłuższy dystans, niż gdy silnik byłby załączony. Gdy pedał gazu lub hamulca jest ponownie uruchamiany, PDK wybiera odpowiedni bieg i załącza sprzęgło. W codziennych sytuacjach jazdy można zaoszczędzić do 1,0 litra paliwa na 100 kilometrów.

Elektryczno-mechaniczne wspomaganie kierownicy to jedna z technologii wydajności wykorzystywanych w Porsche Macan: Dzięki tej funkcji, silnik elektryczny jest zasilany energią tylko wtedy, gdy występuje interwencja kierownicza – korzyścią dla zużycia paliwa jest oszczędność do 0,1 litra na 100 kilometrów. W zależności od sytuacji jazdy i wymagań chłodzenia, przesłony chłodnicy w Macanie również mogą być zamykane – funkcja ta jest kontrolowana przez system zarządzania silnikiem. Również osłona podwozia minimalizuje opór, optymalizując przepływ powietrza pod pojazdem i redukując turbulencje. Rekuperacja systemu elektrycznego to kolejny z środków efektywności oferowanych przez Macana: Koncepcja ta ładowuje akumulator intensywniej podczas faz hamowania i przejazdu. Ograniczenie prądu ładowania generatora, gdy akumulator jest w pełni naładowany, zmniejsza obciążenie silnika spalinowego podczas faz przyspieszenia, ponieważ silnik nie musi używać tyle energii, by naładować akumulator. Dodatkowo inteligentny system zarządzania termicznego w Macanie zarządza temperaturą silnika i przekładni w celu zmniejszenia strat tarcia podczas fazy rozgrzewania po zimnym uruchomieniu. Aby to zrobić, przepływy cieplne są zarządzane w sposób ukierunkowany, a różne obwody chłodzenia włączają się stopniowo w razie potrzeby, pozwalając silnikowi i przekładni szybciej się nagrzewać.

Porsche Doppelkupplung (PDK) jako standard

Po raz pierwszy w nowej gamie modeli Porsche wszystkie wersje Macana są wyposażone w wysokowydajną siedmiobiegową skrzynię biegów Porsche Doppelkupplung (PDK) jako standard. Zalety tego projektu przekładni obejmują doskonałe właściwości startowe, niezwykle szybkie zmiany biegów bez przerywania siły trakcyjnej, krótkie czasy reakcji, niskie zużycie paliwa i znakomity komfort zmiany biegów. Jak w prawie wszystkich pojazdach Porsche z PDK, dostępne są dwa przełączniki: Po prawej stronie, wymagany poziom przełączania jest uruchamiany za pomocą charakterystycznego dla Porsche selektora biegów, zaś lewe przełącznik można uruchomić ręcznie lub za pomocą standardowych łopatek zmiany biegów na kierownicy.

W każdym modelu Macana, PDK umożliwia pojazdowi „coasting”: Kiedy kierowcy podnoszą stopę z pedału gazu, PDK automatycznie odłącza załączony bieg, a pojazdy toczą się w luzie, aż osiągną wymaganą prędkość. Kiedy pedał gazu lub hamulca jest ponownie uruchamiany, PDK ponownie wybiera odpowiedni bieg i włącza sprzęgło. PDK przyczynia się do minimalnego zużycia paliwa w każdym Macanie i dostosowuje wymagany profil jazdy za pomocą inteligentnego systemu zarządzania.

Aktywny napęd na wszystkie koła i Porsche Traction Management (PTM)

Aktywny napęd na wszystkie koła jest częścią systemu Porsche Traction Management (PTM) i występuje standardowo we wszystkich modelach Macana. Razem z innymi elementami systemu – elektronicznie kontrolowanym, mapowanym wielopłytkowym sprzęgłem, automatyczną blokadą hamulca (ABD) i regulacją antypoślizgową (ASR) – napęd na wszystkie koła dba o przyczepność i bezpieczeństwo.

System napędu na wszystkie koła jest jednym z systemów o najszybszych czasach reakcji na rynku, a jego konstrukcja wspiera sportowe cechy Macana. Oś tylna jest zawsze napędzana, a oś przednia otrzymuje moment obrotowy z osi tylnej, a moment zależy od rozdziału momentu obrotowego elektronicznie kontrolowanego wielopłytkowego sprzęgła.

W sytuacjach, gdy koła tylnej osi znajdują się na nawierzchni o znacznie niższym współczynniku tarcia w porównaniu do kół przedniej osi (na przykład na lodzie), co mogłoby spowodować ich obrót przy ruszaniu, do 100% potrzebnego momentu obrotowego może zostać przeniesione na oś przednią. Jednak oś tylna nigdy nie jest odłączana w takich sytuacjach – zamiast tego 100% momentu obrotowego z tylnej osi jest przenoszone na oś przednią przez wielopłytkowe sprzęgło.

ASR również redukuje poślizg kół. Dokładna ilość siły napędowej jest przenoszona na przednie koła w zakrętach, aby osiągnąć optymalne wsparcie boczne.

Współpracując z nowo opracowanym systemem Porsche Stability Management (PSM), PTM współdziała ze wszystkimi systemami, aby zapewnić odpowiedni rozkład mocy, co zapewnia doskonałe przyspieszenie w każdej sytuacji jazdy: na długich prostych odcinkach, wokół ciasnych zakrętów lub na nawierzchniach o różnych współczynnikach tarcia. Przyczepność poprawia również ABD na nawierzchniach o różnych współczynnikach tarcia. Jeśli któreś z kół jest zagrożone poślizgiem, PTM hamuje odpowiednie koło za pomocą ABD i w ten sposób przenosi więcej momentu obrotowego na drugie koło na tej samej osi.

W rezultacie nowy system PTM nie tylko oferuje zalety w zakresie przyczepności i bezpieczeństwa, ale także wspiera zwinną jazdę dla lepszej obsługi i większej dynamiki w Macanie.

Tryb terenowy

Tryb terenowy występuje standardowo w Macanie, a funkcja ta jest aktywowana poprzez naciśnięcie przycisku w konsoli środkowej przy prędkości od 0 do 80 km/h. Ta funkcja przełącza wszystkie istotne systemy w tryb terenowy, skoncentrowany na trakcji:

Na przykład obroty i prędkości zmiany biegów dostosowane są do wyższego poziomu trakcji, sprzęgło jest bardziej wstępnie napięte, aby szybciej dostarczyć moment obrotowy do osi przedniej, a standardowy podział momentu pomiędzy osią przednią a tylną oraz reakcja pedału przyspieszenia są dostosowywane do warunków terenowych. Ponadto, dzięki opcjonalnemu pneumatycznemu zawieszeniu, prześwit można zwiększyć o 40 milimetrów powyżej normalnego poziomu, co daje maksymalny prześwit wynoszący 230 milimetrów.

Inny przycisk w konsoli środkowej uruchamia asystenta zjazdu z systemu Porsche Hill Control (PHC). PHC utrzymuje stałą prędkość pojazdu podczas zjazdów, którą można regulować w przedziale od 3 do 30 km/h.

Opcja: Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus)

System Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) został specjalnie dopasowany do Porsche Macan, aby poprawić dynamikę jazdy i stabilność jazdy. PTV Plus wykorzystuje zmienny standardowy podział momentu obrotowego na tylnych kołach w połączeniu z elektronicznie kontrolowaną blokadą dyferencjału tylnej osi. W odpowiedzi na kąt kierowania, prędkość kierowania, położenie pedału przyspieszenia, kąt skrętu i prędkość pojazdu, PTV Plus poprawia zachowanie kierownicy i precyzję poprzez ukierunkowane interwencje hamulcowe na wewnętrznej tylnej ośce, co zwiększa zwinność. To daje zewnętrznemu tylnemu kołu większą siłę napędową i umożliwia dodatkowy impuls skrętu w kierunku skrętu. Efektem jest bezpośrednie i dynamiczne kierowanie w zakręt. PTV Plus ma również pozytywny wpływ, gdy Macan jest używany w terenie: Na luźnym podłożu, obrót tylnych kół jest ograniczany poprzez ukierunkowane działania blokady i hamowania.

Przycisk sportowy jako standard

Wszystkie modele Macana wyposażone są standardowo w przycisk SPORT, który znajduje się na konsoli środkowej po lewej stronie selektora biegów. Po naciśnięciu przycisku SPORT, elektroniczny system zarządzania silnikiem sprawia, że silnik staje się jeszcze bardziej responsywny: Dotyk na pedał gazu skutkuje zauważalnie bardziej bezpośrednią reakcją silnika, a ogranicznik obrotów ustawiany jest na bardziej specyficzny poziom, a dynamika silnika zyskuje sportowy charakter. Dodatkowo, PDK umożliwia przesunięcie punktów zmiany biegów w stronę górnego zakresu prędkości, co nadaje jeszcze bardziej sportowy akcent. Czas reakcji jest krótszy, podczas gdy zmiany biegów są szybsze i natychmiastowe, szczególnie w przypadku podwójnych redukcji. Dźwięk silnika również dostosowuje się, aby brzmieć jeszcze bardziej masywnie. Dodatkowo, system kontroli zawieszenia aktywnego Porsche (PASM) (część standardowego wyposażenia w Macanie Turbo) ustawiany jest w trybie sportowym, aby osiągnąć sportowszy charakter zawieszenia i bezpośrednie sterowanie, oferując jeszcze bardziej zwinną charakterystykę prowadzenia.

Opcja: Pakiet Sport Chrono

Opcjonalny pakiet Sport Chrono oferuje poprawione osiągi za naciśnięciem przycisku. Pakiet Sport Chrono umożliwia dostosowanie zawieszenia, silnika i przekładni na jeszcze bardziej sportowy poziom, towarzysząc brzmieniu, które jest jeszcze bardziej emocjonalne. Pakiet Sport Chrono charakteryzuje się analogowym i cyfrowym zegarem na desce rozdzielczej, a także dodatkowym przyciskiem Sport Plus na konsoli środkowej. Inne elementy pakietu to wyświetlacz wydajności w opcjonalnym systemie Porsche Communication Management (PCM), który dostarcza informacji na temat całkowitego czasu jazdy, przebytej odległości na obecnym okrążeniu lub czasu zajętego na każde okrążenie, na przykład. „Launch Control” jest również w zestawie – ta funkcja umożliwia przyspieszenie na poziomie podobnym do tego, które jest wymagane w wyścigu przy ruszaniu. Zysk czasowy uzyskany w standardowym sprincie od 0 do 100 km/h wynosi 0,2 sekundy dla wszystkich modeli. „Launch Control” umożliwia poprawione czasy okrążeń i lepszy rozkład między komfortem a sportowością, jeśli chodzi o prowadzenie pojazdu, aby osiągnąć znaczący wzrost przyjemności jazdy.

Uniwersalny do ruchu miejskiego i jazdy w terenie

Złożone zawieszenie Porsche Macan ilustruje, jak wiele wysiłku włożono w to, aby pojazd był imponującą figurą zarówno na drodze, jak i w terenie. Jako sportowy samochód, Macan ustanawia zupełnie nowe standardy dla kompaktowych SUV-ów na asfalcie.

Elementy zawieszenia, strojenie, rozkład masy i hamulce pozwalają Macanowi zająć ekskluzywną pozycję jako sportowy samochód w swojej klasie. Żaden inny pojazd w tym segmencie rynkowym nie jest w stanie jeździć po asfalcie z taką precyzją i stabilnością, zwłaszcza przy dużych prędkościach.

Podstawowa geometria Macana stwarza najlepsze warunki do osiągania tych standardów. Niski środek ciężkości i rozstaw osi wynoszący 2807 milimetrów, plus szerokość toru przedniego wynosząca 1655 milimetrów i 1651 milimetrów z tyłu zapewniają zwiększoną stabilność jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów.

Wydajność drogi Macana została również wzmocniona przez jego doskonałe zdolności terenowe. Kąt rampy wynoszący 17,1 stopnia (przy zawieszeniu pneumatycznym na „Wysokim poziomie I”: 19 stopni), prześwit wynoszący 198 milimetrów (230 milimetrów), kąt zwisu z przodu wynoszący 24,8 stopnia (26,6 stopnia) oraz kąt zwisu z tyłu wynoszący 23,6 stopnia (25,3 stopnia) również przekazuje spójny komunikat: Ogólnie rzecz biorąc, cechy Macana spełniają dokładne wymagania wielu klientów SUV, tj. perfekcyjne osiągi na drodze oraz specjalne rezerwy możliwości, które zapewnia napęd na wszystkie koła i wydajność w terenie.

Trzy wersje zawieszenia dla Porsche Macana

Dla Macana dostępne są trzy wersje zawieszenia. Konstrukcja ze sprężynami stalowymi spełnia najwyższe standardy dotyczące wydajności, przyjemności z jazdy, zdolności do jazdy w terenie i komfortu. Spójna filozofia budowy lekkiej, uosabiana przez aluminiowe osie i komponenty zawieszenia, przyczynia się do dynamiki jazdy i komfortu. Oś przednia oparta jest na konstrukcji pięcio-linkowej, natomiast oś tylna jest formowana przez konstrukcję trapezową. Na osi tylnej oddzielne umiejscowienie sprężyn i tłumików na nośniku koła poprawia komfort jazdy i reakcję tłumików. Ta aranżacja jest również odpowiedzialna za dużą szerokość załadunku w bagażniku.

Druga wersja zawieszenia Macana to połączenie konstrukcji ze sprężynami stalowymi i systemu PASM, który występuje standardowo w modelu najwyższej klasy Macan Turbo. PASM można wybrać jako opcję dla Macana S i Macana S Diesel. Połączenie konstrukcji ze sprężynami stalowymi i PASM pozwala pojazdowi jeszcze skuteczniej spełniać wysokie standardy komfortu długodystansowego, wydajności i zwinności. Ta wersja zawieszenia oferuje również znacznie lepszą rozkład tłumienia zawieszenia w trzech programach PASM „Komfort”, „Sport” i „Sport Plus” za dotknięciem jednego przycisku.

PASM (Porsche Active Suspension Management)

Elektronicznie kontrolowany system regulowanych amortyzatorów PASM zwiększa przyjemność z jazdy, bezpieczeństwo i komfort i jest częścią standardowego wyposażenia Macana Turbo. System aktywnie i nieprzerwanie reguluje siłę tłumienia na przedniej i tylnej osi. Pojazdy zazwyczaj pokazują zauważalne ruchy nadwozia w odpowiedzi na bardzo dynamiczny styl jazdy obejmujący ostre przyspieszenia i fazy hamowania lub podczas jazdy w terenie. PASM jest zaprojektowany, aby interweniować i redukować ruchy nadwozia. W zależności od preferencji i wymagań kierowcy mogą wybierać spośród trzech programów: „Komfort”, „Sport” i „Sport Plus”.

Zawieszenie pneumatyczne: Wyjątkowe w segmencie rynku

Trzecia wersja zawieszenia Porsche Macana, dostępna tylko w tym segmencie pojazdów, to opcjonalne zawieszenie pneumatyczne z systemem wyrównawczym, regulacją wysokości i PASM. Ta wersja zawieszenia również spełnia najwyższe wymagania dotyczące komfortu, sportowości i wydajności, stawiając pojazd na czołowej pozycji w porównaniu do innych konstrukcji zawieszenia.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.