Nowy, sportowy SUV od Porsche pragnie utrzymać tytuł najsportowej auta w swoim segmencie. Macan otrzymał ważne aktualizacje w modelu na rok 2020, w tym nowe i ulepszone przednie światła z diodami LED jako standard oraz trójwymiarowe światła LED z tyłu.
Już na początku, odświeżony Macan oferowany jest z dwoma jednostkami napędowymi: 2.0 turbo z czterema cylindrami oraz nowym silnikiem V6 3.0. Oba silniki połączone są z 7-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, znaną jako PDK. System napędu na wszystkie koła sterowany jest przez system PTM. Aby spełnić najsurowsze normy emisji w Europie, Euro 6d, oba silniki wyposażone są w filtr cząstek stałych dla benzyny.
Główną cechą Macana muszą być jego właściwości jezdne, a obietnica ta została spełniona. Przyspieszenie od 0 do 60 MPH trwa poniżej 6.5 sekundy dla jednostki 2.0 turbo oraz równo 5 sekund dla większego brata V6. Jeśli chodzi o hamulce, odnowiony Macan można zamówić z PCCB – ceramicznym systemem hamulcowym.
W kokpicie kierowca ma do dyspozycji dużą 10.9-calową wyświetlacz, w porównaniu do 7.2” z wersji sprzed liftingu. Macan, podobnie jak najnowsza Panamera i Cayenne, posiada interfejs użytkownika, który można dostosować do profilu kierowcy, aby spełnić jego osobiste potrzeby i wymagania. Nowy Macan oferuje dobrą gamę możliwości interaktywności, a właściciel ma również możliwość korzystania z dedykowanej aplikacji do połączenia z samochodem.
Porsche przeprowadziło kompleksową modernizację modelu Macan, koncentrując się na designie, komforcie, łączności i dynamice jazdy. Dzięki temu Porsche Macan nadal pozostaje sportowym wzorem w swoim segmencie. W zgodzie z DNA designu Porsche, kompaktowe SUV-y wyposażone są w trójwymiarowy panel świetlny LED z tyłu pojazdu. Technologia LED będzie teraz standardem również w reflektorach. Najbardziej rzucające się w oczy nowości we wnętrzu to 10,9-calowy ekran dotykowy nowego systemu Porsche Communication Management (PCM), nowo zaprojektowane i rozmieszczone kratki wentylacyjne oraz opcjonalna sportowa kierownica GT znana z modelu 911. PCM zapewnia dostęp do nowych funkcji cyfrowych, takich jak inteligentna kontrola głosowa i standardowa nawigacja online. Oferta wyposażenia komfortowego została rozszerzona o asystenta w korkach, jonizator i podgrzewaną szybę, między innymi.
Na rynku dostępne będą dwie wersje silnikowe: Macan startuje z ulepszonym silnikiem turbo o pojemności 2,0 litra i czterech cylindrach. Jednostka ta generuje moc 180 kW (245 KM) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 370 Nm. Porsche Macan S napędzany jest nowym silnikiem V6 o pojemności 3,0 litra i podwójnym turbosprężarce w centralnym układzie. Silnik ma moc 260 kW (354 KM) i moment obrotowy wynoszący 480 Nm. Siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem (PDK) oraz napęd na wszystkie koła PTM są doskonale dopasowane do nowych silników. Oba modele Macan są wyposażone w filtr cząstek stałych i spełniają wymagania normy emisji Euro 6d-Temp.
Porsche Macan S (2019)
2019 Porsche Macan S
Dynamika jazdy Macana pozostaje jego kluczową cechą. Odnowione podwozie zwiększa przyjemność z jazdy, zapewniając bardziej neutralną reakcję przy jednoczesnym zapewnieniu niezmiennej stabilności i poprawionego komfortu. Nowy Porsche Macan ponownie wyposażono w opony mieszane, co nie jest typowe dla tego segmentu pojazdów. Podobnie jak w sportowych samochodach Porsche, możliwe jest optymalne wykorzystanie zalet dynamiki jazdy inteligentnego napędu PTM na wszystkie koła. Nowo opracowane opony o ulepszonych właściwościach jezdnych pozwalają również na poprawę dynamiki bocznej.
Dzięki nowemu systemowi Porsche Communication Management (PCM) Macan otwiera wszystkie możliwości cyfrowego świata Porsche. Ekran pełnoekranowy HD zwiększył się z 7,2 do 10,9 cala. Tak jak w Panamerze i Cayenne, interfejs użytkownika można dostosować do własnych potrzeb za pomocą zdefiniowanych kafelków. Dzięki pełnej łączności w standardzie, nowy system oferuje ulepszoną nawigację online oraz Porsche Connect Plus. Połączenie z nawigacyjną „Here Cloud” odgrywa tutaj ważną rolę. Zapewnia to kierowcy dostęp do aktualnych danych online w każdej chwili, co pozwala na szybką kalkulację trasy. Inne usługi i funkcje obejmują radio internetowe z automatycznym przełączaniem między źródłami FM/DAB/online, inteligentny system kontroli głosowej Voice Pilot, a także funkcje zdalne, takie jak zabezpieczenia i usługi awaryjne. Aplikacje Porsche Connect oraz Porsche Car Connect umożliwiają kierowcy komunikację z Porsche Macan za pośrednictwem smartfona. Aplikacja Offroad Precision może sprawić, że doświadczenia off-roadowe w Macanie staną się jeszcze bardziej emocjonujące oraz umożliwić dokumentowanie wyjazdów.
Nowy Macan oferuje rozszerzoną gamę opcji z ulepszonymi systemami wspomagania. Opcjonalna sportowa kierownica GT nawiązuje do modelu Porsche 911. Włącznik trybu zintegrowany w kierownicy – w tym przycisk Sport Response – jest częścią opcjonalnego pakietu Sport Chrono, który można zainstalować w Porsche Macan. Nowy asystent w korkach wykorzystuje adaptacyjny tempomat, umożliwiając bardziej relaksującą jazdę przy prędkościach do 65 km/h. Nowy system utrzymuje Macana w pasie ruchu przy pomocy celowych interwencji w kierownicę.
Silnik i osiągi
Nowy Porsche Macan ma całkowicie przeprojektowane układy napędowe. Porsche teraz wyposaża Macan S w nowo opracowany silnik V o sześciu cylindrach. Silnik turbodoładowany o pojemności trzech litrów generuje 260 kW (354 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy 480 Nm. Odpowiada to wzrostowi o 10 kW (14 KM) w porównaniu z wcześniejszym modelem. W rezultacie czas przyspieszenia od zera do 100 km/h uległ skróceniu o 0,1 sekundy do 5,1 sekundy z pakietem Sport Chrono, a maksymalna prędkość wynosi 254 km/h.
Pod maską Porsche Macana znajduje się rozwinięty silnik turbo o czterech cylindrach o pojemności dwóch litrów. Generuje 180 kW (245 KM) i ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 370 Nm. Macan przyspiesza od zera do 100 km/h w 6,7 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 225 km/h. Nowe silniki benzynowe są wyposażone w filtr cząstek stałych w Europie i spełniają normy emisji Euro 6d-Temp.
Nowy silnik V6 z centralnym układem turbosprężarki
Sześciocylindrowy silnik Porsche Macan S to jednostka napędowa o wysokiej technologii. Użyty po raz pierwszy w Panamerze, silnik został wprowadzony do Cayenne, a teraz również do Macana. Najbardziej zauważalną cechą jest mono turbosprężarka znajdująca się w wewnętrznym V, w tzw. centralnym układzie turbosprężarki. Krótkie drogi spalinowe między komorami spalania a turbosprężarką zapewniają doskonałą i natychmiastową reakcję, co idealnie uzupełnia dynamiczny styl jazdy.
Nowa turbosprężarka z podwójnym wirnikiem zapewnia wysoki moment obrotowy w niskim zakresie obrotów silnika. Jednocześnie przyczynia się do zwiększonej reakcji. Dzięki technologii podwójnego wirnika, strumienie spalin są nieprzerwanie kierowane do wirnika turbiny jako oddzielne strumienie. Zmniejsza to znacznie jakiekolwiek wady cyklu ładowania. Dalsze opracowanie geometrii komory spalania z centralnym wtryskiwaczem ułatwia efektywne przygotowanie mieszanki. Oprócz wzrostu mocy na litr z 113 do 118 KM, poprawiono również emisję spalin. Do trzech wtrysków na cykl roboczy optymalizuje spalanie, a tym samym zmniejsza szkodliwe składniki w spalinach.
Oba górne pokrywy cylindrów silnika V mają zintegrowane kolektory wydechowe. Oprócz redukcji wagi i liczby komponentów, ten projekt ma na celu zintegrowanie kolektora wydechowego w obiegu chłodzenia. To zwiększa efektywność przy dużych obciążeniach i zmniejsza zużycie paliwa.
Optymalizowany silnik czterocylindrowy w układzie rzędowym
Silnik czterocylindrowy w układzie rzędowym Porsche Macan zaprojektowany jest jako wyjątkowo sportowa i wydajna jednostka napędowa – z ciśnieniem doładowania wynoszącym jeden bar, chłodzeniem powietrza doładowanego, bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz zmiennym czasowaniem zaworów. VarioCam Plus nieprzerwanie dostosowuje wałki rozrządu dolotowego i wydechowego, a także dodatkowo kontroluje skok zaworu wydechowego. Dzięki ulepszonej geometrii komory spalania Macan spełnia wszystkie światowe normy emisji. W Europie połączenie z filtrem cząstek powoduje niewielki spadek nominalnej mocy z 185 kW (252 KM) do 180 kW (245 KM). Układ wydechowy silnika czterocylindrowego wyposażony jest w jeden filtr cząstek benzyny (GPF), podczas gdy silnik sześciocylindrowy ma dwa filtry. Spaliny są kierowane do naprzemiennie zamkniętych kanałów za katalizatorem i przepływają przez ścianki filtra cząstek. Filtr jest regenerowany przez aktywne i pasywne środki i zaprojektowany do pracy bezobsługowej przez cały okres eksploatacji pojazdu. Zarządzanie termalne silników zostało jeszcze raz zoptymalizowane poprzez sterowanie pompą chłodzącą w zależności od zapotrzebowania. Oznacza to, że silnik i katalizatory szybciej osiągają optymalną temperaturę roboczą.
Spontaniczny rozwój mocy jest jedną z głównych cech Macana. Skrzynia biegów Porsche z podwójnym sprzęgłem (PDK) została dostosowana tak, aby potencjał nowych silników mógł być w pełni wykorzystany. W trybie Sport skrzynia biegów jest teraz jeszcze bardziej responsywna i pozwala na bardzo szybkie zmiany biegów. W trybie Normal PDK przełącza na wyższe biegi szybko i wygodnie. To oszczędza paliwo i zwiększa komfort podczas długich tras. W połączeniu z adaptacyjnym tempomatem (ACC) zmodyfikowane PDK oferuje także tryb coasting, co dodatkowo redukuje zużycie paliwa w rzeczywistych warunkach jazdy. Ulepszona funkcja Auto Start Stop również przyczynia się do zwiększenia efektywności. Funkcja ta wyłącza silnik już podczas wytracania prędkości przed zatrzymaniem na światłach. Funkcja Auto Start Stop jest automatycznie dezaktywowana w trybach jazdy Sport i Sport Plus.
Nowość: Pakiet Sport Chrono z włącznikiem trybu
Pakiet Sport Chrono jest teraz również obsługiwany w Porsche Macan za pomocą zintegrowanego w kierownicy włącznika trybu. Oprócz trybów jazdy Normal, Sport i Sport Plus, można również wybrać tryb Indywidualny. Kierowca może tu zapisać indywidualne ustawienia i aktywować je bezpośrednio przy pomocy włącznika trybu. Przycisk Sport Response pośrodku włącznika trybu pozwala kierowcy zwiększyć responsywność Macana na 20 sekund za naciśnięciem przycisku, dzięki czemu maksymalna wydajność jest natychmiast dostępna. Sportowy SUV reaguje na polecenia pedału przyspieszenia znacznie bardziej spontanicznie i szybciej osiąga optymalne wartości przyspieszenia. Funkcję Sport Response można aktywować dowolną liczbę razy.
W połączeniu z opcjonalnym pakietem Sport Chrono, system Porsche Stability Management (PSM) dodatkowo oferuje oddzielnie wybierany tryb PSM Sport. Przy tym szczególnie sportowym ustawieniu ambitni kierowcy mogą zbliżyć się jeszcze bardziej do granic możliwości Macana. PSM zawsze pozostaje aktywne w tle. Tryb PSM Sport można aktywować niezależnie od obecnie wybranego trybu jazdy.
Podwozie i systemy podwozia
Porsche Macan jest sportowym wzorem w segmencie kompaktowych SUV-ów. Zawdzięcza tę pozycję przede wszystkim podwoziu typowemu dla samochodów sportowych. Zapewnia to unikalną dynamikę boczną, nie zaniedbując codziennego komfortu. Inżynierowie podwozia zbadali każdy komponent podwozia w celu dalszej optymalizacji. Dzięki szczegółowym poprawkom i całkowicie nowemu ustawieniu, Macan ponownie podnosi poprzeczkę dla sportowej jazdy.
Na przedniej osi sprężyny wykonane z aluminium zastępują dotychczasowe stalowe komponenty. Sprężyny są rozłożone na wałach napędowych i łączą sprężyny i amortyzatory z nośnikiem przedniej osi. Nowa lekka konstrukcja z stopów jest sztywniejsza i redukuje masy niesprężynowe o około 1,5 kilograma. W efekcie Macan prowadzi się jeszcze precyzyjniej, a zawieszenie staje się jeszcze bardziej komfortowe. Cechy sprężyn opcjonalnego zawieszenia powietrznego również zostały poprawione dzięki zoptymalizowanym tłokowi przesuwne i nowej hydraulice amortyzatorów.
Nowo dostrojone stabilizatory przeciwwywrotnowe opierają się na poprawionych cechach sprężyn. Kontrola kierunkowa jest teraz zaprojektowana z myślą o bardziej neutralnym prowadzeniu – a Porsche Macan sprawia, że czuje się bardziej jak samochód sportowy niż kiedykolwiek wcześniej. Dalsze opracowane koncepcji podwozia obejmują koła o średnicy 19 i 21 cali z szerokością obręczy zmniejszoną o pół cala na przedniej osi. Oznacza to, że opony są prowadzone precyzyjniej, a zdolność do wchodzenia w zakręty się poprawia. Wszystkie opony pochodzą z nowej generacji, specjalnie dostosowanej do charakterystyki jazdy Macana. Średnice kół wahają się od 18 cali do 21 cali. Rozmiary mieszanki opon to od 235/60 R 18 do 265/40 R 21 na przedniej osi oraz od 255/55 R 18 do 295/35 R 21 na tylnej osi.
Jak wcześniej, aktywne sterowanie amortyzacją PASM, regulowane w wysokości zawieszenie powietrzne oraz Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) są dostępne opcjonalnie.
Ulepszone hamulce z precyzyjniejszym punktem nacisku
Dużo szczegółowej pracy włożono również w hamulce nowego Macana. Kierowca zauważa to przede wszystkim przez zmienione odczucie pedału. Kierowca naciska tzw. organiczny pedał hamulca wykonany z formowanego, wzmocnionego włóknem szklanym materiału termoplastycznego z wtryskiwaną strukturą. Ten pedał waży około 300 g mniej niż poprzednia stalowa część i działa na główny cylinder hamulcowy za pośrednictwem skróconego ramienia dźwigni. W rezultacie reakcja hamulca jest szybsza, a kierowca odczuwa również bardzo precyzyjny punkt nacisku dzięki bardzo sztywnemu połączeniu. Sportowi kierowcy z pewnością docenią tę zoptymalizowaną informację zwrotną. Jeszcze bardziej sportowe nastawienie nowego Porsche Macana odzwierciedla większe tarcze hamulcowe z przodu w modelu S. Średnica tarczy została zwiększona o 10 mm do 360 mm, a grubość tarczy wzrosła o 2 mm do 36 mm. Wszystkie nowe okładziny hamulcowe są wolne od miedzi. Porsche Macan S można opcjonalnie wyposażyć w ceramiczny system hamulcowy PCCB.
Nowy mocowanie silnika z tzw. wsparciem dynamiki jazdy zapewnia jeszcze lepsze połączenie między silnikiem a podwoziem. Ruch silnika na mocowaniach silnika jest w ten sposób skuteczniej tłumiony pod obciążeniem. To również wpływa na prowadzenie podczas wchodzenia w zakręty. Zachowanie przy wchodzeniu w zakręt jest bardziej bezpośrednie i zwrotne. Jeśli kierowca przyspiesza podczas wychodzenia z zakrętu, ruch silnika ma znacznie mniejszy wpływ na zachowanie. Śledzenie Macana poprawia się w wyniku tego, a siły boczne opon zewnętrznych można wykorzystać w bardziej kontrolowany sposób.
Design i wyposażenie
Porsche Macan łączy wyraźnie sportowe geny z wszechstronnością. Ta kombinacja jest typowa dla Porsche i została jeszcze bardziej rozwinięta w efekcie modernizacji, tworząc podstawę dla rozwiniętego języka projektowania. Smuklejszy design nadaje nowemu Macanowi jeszcze bardziej wyrazisty i pewny wygląd. DNA ikony sportowego samochodu 911 i pioniera technologii 918 odzwierciedla się w licznych detalach. Cechy samochodu sportowego podkreślają większy nacisk na poziome linie z przodu i z tyłu. We wnętrzu uwagę przykuwa nowy 10,9-calowy wyświetlacz dotykowy systemu Porsche Communication Management (PCM) o rozdzielczości pełnoekranowej. Jest on harmonijnie zintegrowany w desce rozdzielczej, co sygnalizuje znaczną poprawę wnętrza.
Jaśniejszy widok: reflektory LED w standardzie
Przedni koniec Macana został kompleksowo zmodernizowany. Owiewka pozostała charakterystyczną cechą, nadając kompaktowemu SUV-owi płynny kształt sylwetki. Reflektory również zostały całkowicie przeprojektowane i są teraz zawsze realizowane w technologii LED. W świetle dziennym rzeźbiarskie wnętrze lamp w trójwymiarowych modułach świetlnych przyciąga wzrok. Stanowi to wizualne wyrażenie nowoczesnej technologii oświetlenia w Macanie. Reflektory LED składają się z centralnego modułu LED o mocy 25 W do świateł głównych i mijania, wspieranego przez cztery dodatkowe moduły. Cztery jednostki LED ustawione w kwadrat wokół centralnego modułu tworzą czteropunktowe światła do jazdy dziennej typowe dla Porsche. Podtrzymują również centralną jednostkę LED w optymalnym oświetleniu drogi bezpośrednio przed pojazdem. Pod centralnym elementem znajduje się jednostka LED, która poprawia oświetlenie drogi podczas włączonych świateł drogowych. System oświetlenia można dodatkowo zoptymalizować w dwóch poziomach opcji: Reflektory LED z systemem Porsche Dynamic Light System (PDLS) mają moc 35 W, dodatkowo wyposażone są w światło zakrętu i automatycznie przełączają się między światłami drogowymi a mijania. PDLS Plus dynamicznie dostosowuje zasięg świateł drogowych i obejmuje funkcję oświetlenia skrzyżowań.
Przedni koniec nowego Porsche Macana wydaje się szerszy dzięki bardziej pionowym liniom bocznych wlotów powietrza. Ten efekt wspierany jest przez rezygnację z świateł przeciwmgielnych. Funkcję świateł przeciwmgielnych teraz spełnia technologia świetlna LED reflektorów. Nowo zaprojektowane przednie światła również przyczyniają się do szerszego wyglądu. Przesunęły się z krawędzi wlotu powietrza do otworu wentylacyjnego i zdają się niemal unosić. Czujniki parkowania w dolnej przedniej części zostały teraz dyskretnie zintegrowane w aerodynamicznie zoptymalizowanych wlotach powietrza.
Macan oferuje także nowe widoki z boku: nowe projektowane do 21-calowe koła aluminiowe są tutaj opcjonalnie dostępne. Dodatkowo, boczne wloty mogą być teraz zamówione w kolorze Brilliant Silver i High-Gloss Black.
Trójwymiarowy panel tylnego światła w stylu tożsamości marki
Całkowicie odnowiony tył oparty jest na wyraźnym designie modelu poprzedniego. Dodano charakterystyczny element designu Porsche w postaci trójczęściowego, trójwymiarowego panelu świetlnego. Łączy on dwie grupy świateł tylnej lampy. Trójwymiarowe logo „PORSCHE” znajduje się na panelu świetlnym. Nowo zaprojektowany kontur tylnej lampy w klapie bagażnika graficznie wydłuża pojazd, zmniejsza wysokość i podkreśla szerokość. Wizualny środek ciężkości jest niższy, co stanowi dodatkowy stylowy sygnał poprawionej dynamiki jazdy. Światła hamowania o czteropunktowym designie również odzwierciedlają tożsamość marki. Rury wydechowe są harmonijnie zintegrowane w tylnym zderzaku i dynamicznie kończą tył w kierunku do dołu.
Wysokiej jakości wnętrze z nowym PCM i poczuciem większej szerokości
Ergonomia sportowa, cyfryzacja i komfort tworzą doskonałą kombinację w udoskonalonym wnętrzu Porsche Macan. Opcjonalna sportowa kierownica GT o średnicy 360 milimetrów i pokryta skórą lub Alcantarą została zaczerpnięta z modelu 911, na przykład. DNA modelu 918 Spyder można także znaleźć w nowym Macanie: włącznik trybu z przyciskiem Sport Response z opcjonalnego pakietu Sport Chrono był początkowo używany w tym supersamochodzie sportowym.
Umieszczony nad charakterystyczną dla Porsche podwyższoną konsolą centralną, nowy 10,9-calowy wyświetlacz dotykowy o rozdzielczości pełnoekranowej systemu Porsche Communication Management harmonijnie współgra z całością. Dzięki nowemu interfejsowi udało się zredukować liczbę przycisków w obszarze wyświetlacza. Kratki wentylacyjne zostały wzbogacone o metalowe elementy wykończeniowe i są teraz zintegrowane poziomo w konsoli centralnej pod nowym PCM. Sprawia to, że deska rozdzielcza wydaje się szersza i bardziej płaska.
Nowy Porsche Macan oferuje już w standardzie wyjątkowo wysokiej jakości wyposażenie: na przykład powierzchnie siedzeń pokryte są Alcantarą®, a boki siedzeń wysokiej jakości sztuczną skórą. Kierownica, dźwignia wybierania biegów i podłokietniki wykończone są skórą. Dodatkowe wnętrza skórzane pełne w różnych kolorach są również opcjonalnie dostępne. Dalsza personalizacja wnętrz skórzanych możliwa jest poprzez Porsche Exclusive Manufaktur.
Każdy Macan opuszcza fabrykę wyposażony w filtr cząstek/pyłków z powłoką antyalergiczną. Opcjonalny jonizator poprawia również jakość powietrza w strumieniu powietrza. W tym celu powietrze dla systemu klimatyzacji jest kierowane przez jonizator przed wpłynięciem do wnętrza pojazdu. Zmniejsza to liczbę bakterii i innych zanieczyszczeń zawartych w powietrzu. Jakość powietrza w kabinie pasażerskiej poprawia się, co wpływa na samopoczucie pasażerów pojazdu. Jonizator sterowany jest za pomocą osobnego przycisku na konsoli centralnej.
Nowe PCM z większym ekranem dotykowym i Porsche Connect Plus
Nowy Macan jest w pełni połączony w standardzie: ulepszony system Porsche Communication Management (PCM) oferuje stały dostęp do funkcji i usług opartych na internecie za pomocą ekranu dotykowego, który zwiększył się z 7,2 do 10,9 cali. W tym celu Porsche wyposażyło wszystkie nowe modele Porsche Macan w moduł Connect Plus. Kierowca może korzystać z funkcji nawigacji online w standardzie. Podobnie jak w Panamerze i Cayenne, ekran domowy można łatwo i szybko spersonalizować za pomocą zdefiniowanych kafelków. Standardowy moduł komunikacyjny LTE zapewnia optymalną jakość głosu i transmisji danych. Klienci mogą również opcjonalnie korzystać ze swojej karty SIM do transmisji danych za pomocą zintegrowanego czytnika kart.
Udoskonalona funkcja nawigacji online z informacjami o ruchu w czasie rzeczywistym jest teraz jeszcze prostsza, szybsza i bardziej kompleksowa. Bazą dla prostego wyszukiwania miejsc nawigacyjnych jest centralny „finder” – przedstawiony przez lupę w pasku nagłówka monitora. Pozwala to użytkownikowi wyszukiwać miejsca za pomocą prostych terminów. Finder oferuje również szereg dodatkowych informacji, takich jak ceny paliwa, parkingi z wolnymi miejscami, w tym ceny i godziny otwarcia, lub oceny użytkowników dla hoteli i restauracji.
Wprowadzanie miejsc docelowych nawigacji jest także tak proste dzięki nowemu systemowi Voice Pilot. Dzięki internetowemu rozpoznawaniu głosu, wprowadzanie głosowe jest teraz znacznie bardziej intuicyjne niż wcześniej. Na przykład, miejsce docelowe nawigacji można wprowadzić bez podawania danych adresowych.
Ponadto Voice Pilot nie tylko umożliwia kontrolowanie funkcji nawigacji. System rozumie także polecenia dotyczące kontrolowania muzyki i funkcji pojazdu. Dzięki połączeniu online systemu funkcja rozpoznawania głosu jest zawsze aktualna.
Kalkulacja nawigacji została również zoptymalizowana. Osiąga się to przez jednoczesne przetwarzanie danych zarówno w pojazdzie, jak i online. Kalkulacja trasy nawigacji odbywa się więc jednocześnie online i w PCM. PCM decyduje niezależnie, która funkcja nawigacyjna obliczyła najlepszą trasę, ale zawsze zaczyna od wyniku, który został obliczony jako pierwszy. Kierowca może również zapisywać trasy, które zostały pokonane więcej niż trzy razy w PCM za pomocą funkcji „Smart routing”. Dzięki temu PCM uczy się potencjalnych destynacji kierowcy i może optymalizować kalkulację trasy. Miejsca docelowe można także wygodnie tworzyć przed podróżą nie tylko w PCM, ale także na smartfonie za pomocą aplikacji Porsche Connect lub na platformie „My Porsche”. Destynacje są synchronizowane poprzez identyfikację z Porsche ID w pojeździe, aplikacji i webowym portalu „My Porsche”.
System nawigacji przetwarza tzw. dane swarmowe za pomocą nowej usługi Risk Radar. To anonimowo rejestrowane i przesyłane dane z odpowiednio wyposażonych pojazdów dotyczące sytuacji na drogach i w ruchu. Na podstawie informacji z czujników pojazdu, dane te mogą dostarczać ostrzeżenia o mgle, śliskich drogach i wypadkach, na przykład. W ten sposób nowy Macan może pomóc w minimalizacji zagrożeń i zapobieganiu wypadkom.
Jeden dla wszystkich: aplikacja Porsche Connect dla smartfonów Apple i Android
Nowo zaprojektowana aplikacja Porsche Connect teraz zapewnia kierowcy jeszcze prostszy i bardziej kompleksowy dostęp do funkcji pojazdu i Connect za pomocą smartfona. Aplikacja jest podzielona na trzy główne obszary: „Nawigacja”, „Mój Pojazd” dla funkcji specyficznych dla pojazdu oraz „Ja” dla usług i ustawień specyficznych dla użytkownika, takich jak powiązanie aplikacji Connect z kontem Amazon Music. W obszarze „Mój Pojazd” kierowca może sprawdzić, czy drzwi, klapa bagażnika i okna są zamknięte w widoku pojazdu i może także otworzyć lub zamknąć pojazd, jeśli zajdzie taka potrzeba. Można także uzyskać informacje o zasięgu, poziomie oleju i konserwacji pojazdu. Funkcje monitorowania i zabezpieczeń również można kontrolować.
Użytkownicy urządzeń Smart Home od Nest mogą otrzymywać informacje o swoim domu w pojeździe w dowolnym momencie. Usługa zapewnia dane online z połączonych czujników dymu i zdjęcia z zamontowanych kamer, na przykład, lub umożliwia kontrolę temperatury w domu z pojazdu.
Macan można również teraz opcjonalnie wyposażyć w tackę na smartfona. Tutaj nie ma potrzeby podłączania kabla, aby nawiązać połączenie między telefonem a zewnętrzną anteną pojazdu. Połączenie z zewnętrzną anteną pojazdu jest nawiązywane, gdy sparowany przez Bluetooth® smartfon zostanie umieszczony w tacki konsoli centralnej. To zmniejsza zużycie baterii smartfona i optymalizuje jakość sygnału.
Aplikacja Offroad Precision dla większej frajdy z jazdy w terenie
Dzięki aplikacji Offroad Precision, Porsche daje kierowcom Porsche Macan możliwość dokumentacji, analizy i poprawy jazdy w terenie. Obszar „Trip” działa na tej samej zasadzie, co popularne aplikacje biegowe na telefony komórkowe. Wszystkie istotne dane są automatycznie rejestrowane po włączeniu nagrywania: kierowca, pojazd, trasa, czasy, dane GPS. Na podstawie tych informacji automatycznie obliczane są profile tras i wysokości, które można później przeglądać na mapie. W tym samym czasie podróż może być rejestrowana jako wideo, używając smartfona lub zewnętrznej kamery akcji. Wycieczki można udostępniać w mediach społecznościowych za pomocą funkcji „Sharing”. W trybie aplikacji „Personal progress” indywidualne osiągnięcia kierowcy są nagradzane systemem bonusowym. W samouczku aplikacja dodatkowo zapewnia nowym kierowcom terenowym szczegółową wiedzę na temat jazdy Macanem w terenie. Samouczek zawiera również przegląd parków off-roadowych, w których kierowcy mogą zdobywać pierwsze doświadczenia w jeździe w terenie w bezpiecznym środowisku. Aplikacja Offroad Precision jest dostępna na systemy iOS i Android.
Systemy wspomagania i komfortu
Porsche ponownie rozszerzyło swoją gamę systemów wspomagania dla Macana. Bardziej zaawansowane czujniki oraz przetwarzanie danych i obrazu umożliwiają realizację nowych funkcji. Na przykład, adaptacyjny tempomat został rozwinięty w funkcję asystenta w korkach.
Korzystając z czujnika radarowego umieszczonego w centralnym wlocie powietrza, system adaptacyjnego tempomatu monitoruje odległość do pojazdów jadących przed nim i automatycznie się do niej dostosowuje. Wykrywane są również pojazdy, które wjeżdżają z sąsiednich pasów ruchu. Jeśli to konieczne, system zatrzyma się przy samochodzie z przodu. Dzięki funkcji stop-and-go pojazd jest w stanie samodzielnie ruszyć po zatrzymaniu. Jeśli pojazd zatrzyma się na dłużej niż trzy sekundy, wystarczy lekko nacisnąć pedał gazu lub wznowić funkcję za pomocą dźwigni sterującej, aby pojazd ponownie ruszył.
Asystent w korkach zapewnia pomoc w opozach
Dodatkowa funkcja asystenta w korkach rozszerza funkcję stop-and-go o pomoc w kierowaniu. Dzięki zoptymalizowanym systemom radarowym i wideo, system wykrywa linie pasów ruchu oraz pojazdy jadące przednią w tym samym pasie lub sąsiednim w zakresie prędkości od zera do 65 km/h. Gdy system jest aktywny, pojazd można utrzymać w pasie ruchu dzięki celowym interwencjom w kierownicę. W przypadku korków lub wolno poruszającego się ruchu prowadzi to do znacznego zmniejszenia obciążenia kierowcy i znacznego zwiększenia komfortu. Funkcja zmniejszenia odległości wykrywania jest częścią systemu adaptacyjnego tempomatu, a tym samym także asystenta w korkach. Funkcja ta zapewnia wielostopniowe ostrzeżenia i interwencje hamulcowe w przypadku ryzyka kolizji z pieszymi lub pojazdami. Inne systemy wspomagania dla utrzymania pasa ruchu i zmiany pasa oraz wyświetlania ograniczeń prędkości są również wciąż dostępne opcjonalnie.
ParkAssist z kamerą wsteczną i widokiem 360 stopni
Porsche wspomaga kierowcę nowego Porsche Macan w codziennym ruchu za pomocą trzystopniowego systemu funkcji asystujących przy parkowaniu. Opcjonalny ParkAssist z przodu i z tyłu informuje kierowcę wizualnymi i akustycznymi ostrzeżeniami podczas manewrowania i parkowania. Funkcja ta wykorzystuje ultradźwiękowe czujniki umieszczone z przodu i z tyłu pojazdu. ParkAssist można również opcjonalnie uzupełnić kamerą wsteczną. To wspiera manewrowanie, wyświetlając kolorowy obraz z kamery z dynamicznymi liniami prowadzącymi i odległościami od potencjalnych przeszkód na ekranie PCM. ParkAssist z widokiem 360 stopni oblicza widok ptaka z czterech indywidualnych kamer, co pomaga przy parkowaniu i manewrowaniu. Wyświetlacz na ekranie PCM ma teraz znacznie wyższą rozdzielczość.
Nowe opcje komfortowe: podgrzewana szyba i szkło izolacyjne termicznie
Opcje szklane są dostępne na różnych poziomach, aby komfort Macana można było dostosować do indywidualnych potrzeb. Po raz pierwszy dla kompaktowego SUV-a dostępna jest podgrzewana szyba. W tym celu w szybie zintegrowano specjalną folię, która nie wymaga przewodów grzewczych.
Porsche Macan można również opcjonalnie wyposażyć w ulepszone szybki laminowane termoizolacyjne i akustyczne. Nowa folia akustyczna w designie laminowanym zapewnia poprawę w trzech kluczowych obszarach: prawie 100% szkodliwych promieni UV jest całkowicie blokowane, hałas zewnętrzny jest jeszcze skuteczniej redukowany, a zabezpieczenie przed włamaniami do pojazdu jest zwiększone.