PORSCHE Macan S Diesel (95B) 2014-2018

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

PORSCHE Macan S Diesel (95B) 2014-2018

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE Macan S Diesel (95B) 2014-2018

Mały SUV Macan od Porsche to odpowiedź na potrzeby tych, którzy chcą mieć premium samochód, SUV-a i auto sportowe w jednym, które można łatwo zaparkować w miastach lub w węższych miejscach parkingowych.

Macan z 2014 roku łączy w sobie charakterystyczne cechy jazdy Porsche: maksymalne przyspieszenie i wartości hamowania, ogromną moc silnika, niezwykłą zwrotność oraz optymalną precyzję kierowania. Porsche zainwestowało 500 milionów euro w zakład i uruchomiło całą linię produkcyjną dla tego modelu w Lipsku.

Na zewnątrz przypomina drugą generację Cayenne, jednak w mniejszej wersji. Reflektory, drzwi oraz opadający tył inspirowane są większym bratem.

Wnętrze pomieści pięć osób, ale głównie cztery. System infotainment można podłączyć wyłącznie przez Apple CarPlay, lecz nie przez Android Auto. Deska rozdzielcza przypomina niektóre modele Porsche, zwłaszcza Cayenne. Pomimo krótkiego rozstawu osi, oferuje wystarczająco dużo miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone i składane, co pozwala na zwiększenie przestrzeni bagażowej.

Macan S Diesel jest wyposażony w silnik V6 o pojemności 3,0 litra z turbodoładowaniem, który generuje 258 KM, a także ma aktywny system napędu na wszystkie koła z elektronicznie kontrolowanym, mapowym sprzęgłem wielopłytkowym. Ten system AWD jest montowany w wszystkich modelach Macan. Siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem przekazuje moc w razie potrzeby i niemal bez przerwy, pozwalając pojazdowi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy (lub 6,1 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono).

Porsche rozszerza swoją ofertę, wprowadzając zupełnie nową klasę pojazdu. Macan to pierwszy model Porsche, który wkracza na rynek kompaktowych SUV-ów i ma potencjał, by ustanowić nowe standardy w dziedzinie dynamiki jazdy i przyjemności – zarówno na utwardzonych drogach, jak i w terenie.

Porsche Macan łączy w sobie typowe cechy jazdy, które Porsche reprezentuje od zawsze: maksymalne wartości przyspieszenia i hamowania, ogromną moc silnika, ekstremalną zwrotność oraz optymalną precyzję prowadzenia. Co więcej, wszystkie te cechy współgrają z wysokim poziomem komfortu i codzienną użytecznością. Sportowy charakter Macana, podobnie jak w przypadku wszystkich pojazdów Porsche, jest natychmiast rozpoznawalny w jego designie. SUV wyróżnia się niepowtarzalnym, płaskim i szerokim profilem na drodze. Okrągła maska oraz delikatnie opadająca linia dachu podkreślają ogólny wrażenie sportowej elegancji i potężnej dynamiki. Wiele elementów designu zaczerpnięto z innych sportowych modeli Porsche i dostosowano do Macana, co sprawia, że od pierwszego spojrzenia widać, że Porsche Macan zapowiada pierwszy sportowy samochód w segmencie kompaktowych SUV-ów. Macan jest „wyprodukowany w Niemczech”, w zakładzie w Lipsku. Porsche zainwestowało 500 milionów euro w ten zakład, tworząc tam całą linię produkcyjną. Linia jest zaprojektowana z myślą o produkcji około 50 000 pojazdów rocznie – wszystkie produkowane z najwyższą precyzją i na najwyższym poziomie jakości. Dokładnie to, czego można oczekiwać od Porsche.

Model Macan S wyposażony jest w silnik V6 o pojemności 3.0 litrów z podwójnym turbodoładowaniem, osiągającym moc 340 KM (250 kW) oraz aktywny napęd na cztery koła z elektronicznie sterowanym wielopłytkowym sprzęgłem. Taki napęd jest standardem we wszystkich modelach Macan. Siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem przekazuje moc, kiedy jest to potrzebne, niemal bez przerwy w trakcji, pozwalając pojazdowi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5.4 sekundy (5.2 sekundy z opcjonalnym pakietem Sport Chrono). Pojazd osiąga prędkość maksymalną 254 km/h, a jego zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi od 9.0 do 8.7 litrów/100 km, co odpowiada poziomowi emisji CO2 wynoszącemu od 212 do 204 g/km.

Macan S Diesel to ekonomiczny model długodystansowy spośród trzech modeli Macan. Jego sześciocylindrowy silnik V o pojemności 3.0 litrów osiąga zużycie paliwa w cyklu NEDC wynoszące od zaledwie 6.3 do 6.1 litrów/100 km, co odpowiada wartości CO2 wynoszącej od 164 do 159 g/km. Niemniej jednak, Macan S Diesel przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6.3 sekundy (lub 6.1 sekundy z pakietem Sport Chrono) dzięki silnikowi o mocy 258 KM (190 kW) i osiąga prędkość maksymalną 230 km/h.

Jako topowy model w linii Porsche Macan, Macan Turbo ma być najpotężniejszym pojazdem w segmencie kompaktowych SUV-ów. Silnik V6 o pojemności 3.6 litrów, wykorzystywany przez Porsche po raz pierwszy, osiąga bezkonkurencyjne 400 KM (294 kW) i katapultuje pojazd od 0 do 100 km/h w 4.8 sekundy. Z pakietem Sport Chrono możliwe jest osiągnięcie takiej prędkości w 4.6 sekundy. Choć prędkość maksymalna wynosi 266 km/h, Macan Turbo dostarcza wartości zużycia paliwa w cyklu NEDC wynoszące od zaledwie 9.2 do 8.9 litrów/100 km, co odpowiada wartości CO2 wynoszącej od 216 do 208 g/km.

Nazwa Macan pochodzi od indonezyjskiego słowa oznaczającego tygrysa. I Macan rzeczywiście żyje zgodnie ze swoją nazwą: potężny i gotowy do skoku w każdej chwili, jednocześnie zwinny i wytrwały w terenie. Sportowy napęd na cztery koła to wynalazek Porsche, zaprojektowany i wdrożony po raz pierwszy przez Ferdinanda Porsche w 1900 roku w samochodzie wyścigowym Lohner-Porsche z czterema elektrycznymi silnikami hub. W 1947 roku Porsche opracowało model Type 360, lepiej znany jako samochód wyścigowy Cisitalia Grand Prix. Samochód stał się prawdziwą legendą dzięki swojemu doładowanemu silnikowi 12-cylindrowemu oraz konsekwentnej konstrukcji o niskiej masie, a także dzięki trwałemu napędowi na cztery koła. Projekt oparty był na idei, że moc napędowa w zakrętach lub na drogach o niskiej wartości tarcia może zostać przekształcona w napęd bardziej w pełni i wiarygodnie.

Najnowszy etap ewolucji napędu na cztery koła – znany jako Porsche Traction Management (PTM) – stworzył jeden z najpotężniejszych systemów napędu na świecie. Wprowadzając Macana, Porsche oferuje teraz sportowe pojazdy z napędem na cztery koła w bezprecedensowej gamie.

Rzut oka na dane dotyczące osiągów ujawnia, że Macan został zaprojektowany z myślą o zwrotności. Innymi niezaprzeczalnymi cechami pojazdu są jego proporcje, design oraz mix opon na dużych kołach. Silniki, układy napędowe i siedmiobiegowa skrzynia Porsche Doppelkupplung (PDK) w dynamiczny i efektywny sposób wykorzystują cechy pojazdu zarówno na drodze, jak i w terenie, oferując prawdziwe doznania z jazdy Porsche. Fotele kierowcy i pasażera mają typowo niską pozycję, charakterystyczną dla samochodów sportowych.

Zakres wyposażenia standardowego Macana jest rozległy i obejmuje napęd na cztery koła, PDK, wielofunkcyjną sportową kierownicę z łopatkami zmiany biegów, duże koła, high-endowy system audio oraz elektrycznie otwieraną klapę bagażnika. Lista opcjonalnego wyposażenia specjalnego oferuje dodatkowe atrakcje, takie jak system zawieszenia powietrznego, który Macan ma jako jedyny pojazd w swoim segmencie. Oferowany jest także system Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), który został specjalnie dostosowany do Macana. System ten rozdziela zmienne poziomy momentu obrotowego na tylne koła i działa w połączeniu z elektronicznie sterowanym blokadą dyferencjału tylnej osi. Lista opcji Porsche obejmuje bardzo poszukiwany dynamiczny reflektor, który jest częścią systemu Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), który ciągle dostosowuje poziom reflektorów do ruchu przed i nadjeżdżających.

Głęboko zakorzeniony w dziedzictwie Porsche z samochodami sportowymi

Dziedzictwo samochodów sportowych Macana jest widoczne w wielu detalach jego designu. Projektanci dołożyli wszelkich starań, aby proporcje i linie modelu odpowiadały tej deklaracji. Efekt można podsumować w dwóch słowach typowych dla samochodów sportowych: szeroki i niski.

Design ucieleśnia sportowość, dynamikę i precyzję, w połączeniu z elegancją i lekką konstrukcją. Okrągłe linie łączą się z precyzyjnie umiejscowionymi krawędziami. Dzięki harmonijnym proporcjom, Macan wygląda na kompaktowy, potężny i bliski drogi.

Nawet w bezruchu, detale designu zaczerpnięte z samochodów sportowych Porsche podkreślają, co Porsche Macan ma do zaoferowania pod względem osiągów. Na przykład, grafika okna w widoku bocznym oraz opadająca linia dachu na tylnym końcu, znana w Porsche jako flyline, są wyraźnym odniesieniem do modelu 911. Tylne nadkola także mają łagodne profile charakterystyczne dla 911.

Model 918 Spyder jest już uważany za pojazd, który przyspieszył rozwój DNA designu Porsche. Macan przyjmuje to obecne DNA, na przykład główny kształt jego reflektorów oparty jest na modelu 918 Spyder, podczas gdy boczne wloty na dole przednich i tylnych drzwi przypominają dolne szwy drzwi w hybrydowym supersamochodzie sportowym. Wewnątrz Macan wyposażony jest w wielofunkcyjną sportową kierownicę jako standard, której design jest całkowicie nowy i oparty na modelu 918 Spyder.

Prawdziwe Porsche z każdej strony

Imponujący, zdecydowany przód Macana to charakterystyczny element designu. Duże wloty powietrza są typowe dla Porsche i podkreślają klasę wydajności, do której zazwyczaj należą pojazdy tej marki. W Macan Turbo, elementy stylowe znane jako C-blades umieszczone w wlotach powietrza po obu stronach pojazdu podkreślają sportowy wygląd i zapewniają wyrafinowaną reakcję aerodynamiczną.

Okrągła maska tworzy imponujący detal designu, otaczając reflektory i sięgając do nadkoli. Imponujący rozmiar maski oraz precyzyjne linie prowadzące do przodu pojazdu nadają Macanowi szeroki i potężny wygląd, podczas gdy gładka powierzchnia maski prezentuje czysty przód pojazdu. Skupienie Macana na drodze jest szczególnie widoczne w widoku z przodu.

Widok boczny z opadającą linią dachu tworzy ostre profile i podkreśla dynamiczny charakter pojazdu, podczas gdy linie designu prowadzące do tyłu pojazdu akcentują szerokie, wyrzeźbione nadkola. Wraz z tak zwanymi grafikami okien – krawędziami wszystkich bocznych powierzchni szklanych – oraz kształtem słupka D, te linie designu są odniesieniem do designu 911.

Kolejnym wyróżniającym się detalem designu widoku bocznego, a także innym sposobem dostosowania pojazdu, są boczne wloty na dole przednich i tylnych drzwi – dynamicznie uformowane wstawki, dostępne w różnych materiałach opcjonalnie. Design tych wlotów przypomina dolne szwy drzwi w modelu 918 Spyder, podobnie jak osłona wejścia do drzwi przednich. W połączeniu z wyrafinowanymi klamkami drzwi, sprawiają, że drzwi wydają się węższe, a boki znacznie bardziej sportowe i aerodynamiczne.

W modelach Macan S i Macan S Diesel boczne wloty są standardowo malowane na czarno lawa. Macan Turbo ma boczne wloty pomalowane w tym samym kolorze co nadwozie (opcjonalnie dla Macan S i Macan S Diesel), co dodaje klasycznej elegancji jego wyglądowi. Wloty w prawdziwym węglu, dostępne w opcji dla wszystkich modeli, podkreślają sportowy charakter Porsche Macan.

Kolejnym uderzającym detalem designu Macana jest jego ciągła listwa boczna. Wraz z długim czarnym spojlerem na dachu, ten element przyczynia się do płynnego designu pojazdu. Opony typu mixed, które mają szerokość do 265 mm na przedniej osi i 295 mm na tylnej, także podkreślają sportowe intencje Macana, obok kół o średnicy do 21 cali.

Dzięki subtelnym liniom i harmonijnym krzywiznom, tył ma połączenie sportowości i elegancji. Został celowo zaprojektowany jako duży, głównie niezakłócony obszar, aby nadać pojazdowi szerszy wygląd. Aby zachować ten czysty wygląd, przycisk otwierania klapy bagażnika został ukryty w stopce wycieraczki, a tablica rejestracyjna znajduje się w dolnej tylnej części.

Tylnie światła Macana to kolejny wyraźny element, charakteryzujący się niezwykle zwartym trójwymiarowym designem i technologią LED – kolejne odniesienie do modelu 918 Spyder. We wszystkich modelach tylny dyfuzor jest flankowany po obu stronach podwójnymi końcówkami wydechu – okrągłymi w Macan S i Macan S Diesel oraz kwadratowymi w Turbo. Wszystkie modele mogą być wyposażone w sportowe końcówki wydechu wykonane z chromowanej stali nierdzewnej jako opcja.

Wnętrze Porsche

Skupienie na zwrotności i szerokości kontynuuje się we wnętrzu Porsche Macan. Wyszukane linie, precyzyjne przejścia i wysoka jakość wykonania tworzą harmonijne połączenie sportowości, jakości i elegancji.

Od niskich przednich foteli, przez opadającą konsolę centralną i koncepcję wyświetlania i obsługi, po rozległy zakres możliwości personalizacji, wnętrze oferuje zarówno poczucie znajomości, jak i uderzające nowe cechy, takie jak nowa wielofunkcyjna sportowa kierownica.

Kokpit charakteryzuje się wszystkim, co znane z samochodów sportowych. Wzrok przyciąga standardowa wielofunkcyjna sportowa kierownica, której design jest całkowicie nowy i oparty na modelu 918 Spyder. Dodatkowe przyciski wielofunkcyjne, standardowo montowane do telefonu, radia i komputera pokładowego, w połączeniu z ergonomicznie umieszczonymi łopatkami zmiany biegów, zapewniają, że ręce kierowcy pozostają na kierownicy, a ich koncentracja pozostaje na drodze.

Trzy okrągłe wskaźniki z centralnie umieszczonym tachometrem tworzą zestaw wskaźników. W prawej rurze znajduje się wysokorozdzielczy, 4.8-calowy wyświetlacz kolorowy. Jak można się spodziewać, stacyjka znajduje się po lewej stronie kierownicy – jak zwykle w modelach Porsche.

Opadająca konsola centralna z wysoko umieszczonym wybierakiem biegów, charakterystycznym dla samochodów wyścigowych, jeszcze bardziej wciąga kierowcę w kokpit. Przycisk do najważniejszych funkcji jest zgromadzony w logicznych grupach na konsoli centralnej, co umożliwia proste i intuicyjne obsługiwanie poszczególnych funkcji.

Nawet standardowe wyposażenie w Macan S z pakietem wnętrza w czarnym fortepianie i komfortowymi fotelami z Alcantary przywołuje poczucie sportowości i jakości. Macan Turbo jest standardowo wyposażony w adaptacyjne fotele sportowe, w tym fotele elektryczne z pamięcią w skórze i wewnętrznym pakiecie z szczotkowanego aluminium. Dodatkowo, wszystkie modele dostępne są z dekoracjami z ciemnego orzecha i węgla jako opcja.

Wydajność i efektywność

Porsche oferuje Macana z trzema nowoczesnymi silnikami. Wszystkie łączą bogaty moment obrotowy z imponującą mocą, zapewniając każdej wersji charakterystyczne cechy Porsche. Silniki są również bardzo wydajne i przyjazne dla środowiska, wszystkie trzy wersje Macana spełniają normę emisji Euro 6. Wartości zużycia paliwa w cyklu NEDC wahają się od 9.2 litrów (Macan Turbo) do 6.1 litrów/100 km (Porsche Macan S-Diesel).

Macan Turbo jest bezkonkurencyjny w segmencie kompaktowych SUV-ów pod względem osiągów. Silnik V6 o pojemności 3.6 litrów osiąga maksymalną moc 400 KM (294 kW) przy 6000 obrotów na minutę. Dwa turbosprężarki o ciśnieniu doładowania 1.2 bar zapewniają potężną wentylację. Ta moc skutkuje przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 4.8 sekundy i maksymalną prędkością 266 km/h. Macan to pierwszy Porsche z takim silnikiem. Silnik oparty jest na silniku V6 o pojemności 3.0 litrów z zwiększonym skokiem o 83 milimetry. Wszystkie wymiary i specyfikacje opierają się na dziesięcioleciach doświadczeń Porsche w opracowywaniu silników sportowych.

Macan S napędzany jest nowym silnikiem V6 o pojemności 3.0 litrów z podwójnym turbodoładowaniem od Porsche. Silnik ten ma szczególnie wysokie obroty, dzięki średnicy 96 milimetrów i krótkiemu skokowi 69 milimetrów. Podczas strojenia nowego silnika inżynierowie skupili się na zapewnieniu jednolitego rozwoju wydajności i równomiernej krzywej momentu obrotowego. Dzięki połączeniu dwóch turbosprężarek, umieszczonych w kompaktowej formie po lewej i prawej, które wspólnie dostarczają ciśnienie doładowania wynoszące 1.0 bar, osiągnięto wyjątkowe wartości wydajności: silnik osiąga swoją maksymalną moc wynoszącą 340 KM (250 kW) w przedziale 5500 do 6500 obrotów na minutę. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 5.4 sekundy, a pojazd osiąga prędkość maksymalną około 254 km/h.

System Porsche VarioCam Plus, zmieniający skok zaworu, w obu silnikach V6 z podwójnym turbodoładowaniem zapewnia, że zmienna kontrola wałka rozrządu dolotowego i wylotowego jest stale i nieskończono dopasowana i pozwala silnikowi elastycznie reagować na odpowiednie wymagania wydajności. Efektem jest spontaniczne przyspieszenie i wyjątkowo płynna praca. Zrewidowana koncepcja bezpośredniego wtrysku paliwa (DFI) z wielootworowymi wtryskiwaczami i wysokim ciśnieniem 200 bar umożliwia optymalne rozprowadzenie paliwa. Kąty strumienia i stożka zostały zoptymalizowane z myślą o momencie obrotowym, mocy, zużyciu paliwa i emisjach. DFI poprawia również chłodzenie wewnętrzne w komorze spalania, ponieważ mieszanka paliwowo-powietrzna jest wytwarzana w cylindrze bezpośrednio. Zwiększony stosunek sprężania skutkuje większą mocą silnika i lepszą jego efektywnością. Turbosprężarki zostały specjalnie dostosowane do silników i są zdolne do szybkiego budowania ciśnienia doładowania w odpowiedzi na wymagania mocy.

Zintegrowane smarowanie na sucho i zmodyfikowany kształt miski olejowej zostały opracowane dla silników benzynowych przeznaczonych do użycia w Macanie. Te modyfikacje umożliwiają optymalne smarowanie silnika – nawet w ekstremalnych warunkach jazdy – i przyczyniają się do niezwykle niskiego środka ciężkości, jednocześnie pozwalając na zwiększenie prześwitu. Silnik diesla opiera się na koncepcji smarowania pod ciśnieniem z mokrą miską.

Dzięki silnikowi wysokoprężnemu V6 o pojemności 3.0 litrów, Macan S Diesel to prawdziwy samochód sportowy długodystansowy, który łączy doskonały poziom wydajności z minimalnym zużyciem paliwa. Silnik o mocy 258 KM (190 kW), zaczerpnięty z modelu Cayenne, został specjalnie zaprojektowany dla Macana. Doskonale współpracuje również z przekładnią PDK i jest zgodny z cechami sportowymi pojazdu. Wysoki moment obrotowy wynoszący 580 Nm w przedziale od 1750 do 2500 obrotów na minutę pozwala pewnie przyspieszać w każdej sytuacji. Pojazd osiąga prędkość maksymalną 230 km/h, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 6.3 sekundy (lub 6.1 sekundy z pakietem Sport Chrono). Optymalizowany system wtrysku paliwa w szynach wspólnych zapewnia cichą pracę spalania, a także umożliwia wysokie prędkości turbin w turbosprężarce, nawet przy niskich obrotach silnika, co generuje wyższe ciśnienie doładowania. Niektóre wyniki tego zestawienia to lepsza efektywność objętościowa, większa moc i więcej momentu obrotowego. Zaawansowany silnik wysokoprężny wyposażony jest w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w celu obniżenia emisji. System ten wtryskuje roztwór mocznika (AdBlue) do spalin, a powstała reakcja chemiczna przekształca tlenki azotu w azot i wodę.

Wszystkie modele Macan charakteryzują się silnikiem o cechach samochodu sportowego i brzmią jak sportowy samochód: dźwięk silników Macana jest mocny i emocjonalny, co wskazuje, że pojazd jest zawsze gotowy do pokazania swoich możliwości w każdych warunkach. W ramach designu dźwięku, modele benzynowe zawierają klapkę wydechową, oprócz różnych innych komponentów. Klapa ta jest sterowana mapą i zależnie od obciążenia, co określa moment, w którym się otwiera i zamyka.

Moc i efektywność w doskonałej harmonii

Wydajność nie jest jedyną cechą Macana – maksymalna efektywność to kolejna z jego kluczowych cech. Wiele technologii przyczynia się do niskiego poziomu zużycia paliwa, obok standardowego PDK i inteligentnej mieszanki materiałów użytych do budowy Macana.

Wszystkie te środki skutkują wartościami zużycia paliwa, które mówią same za siebie. Standardowa funkcja automatycznego Start Stop wyłącza silnik, gdy Macan hamuje do prędkości 2 km/h – nawet gdy włączony jest adaptacyjny tempomat (ACC). Po zwolnieniu hamulca, silnik jest szybko i płynnie uruchamiany przez system. Gdy kierowcy podnoszą stopę z pedału przyspieszenia, funkcja współczynnika luzu odłącza silnik, pozwalając pojazdowi toczyć się na dłuższym dystansie niż w przypadku załączenia silnika. Gdy pedał przyspieszenia lub hamulca jest znowu naciśnięty, PDK wybiera odpowiedni bieg i załącza sprzęgło. Można zaoszczędzić do 1.0 litra paliwa na 100 kilometrów w codziennych sytuacjach drogowych.

Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy to kolejna z technologii efektywności stosowanych w Porsche Macan: Dzięki tej funkcji, silnik elektryczny jest zasilany jedynie w przypadku interwencji kierownicy – korzyścią dla zużycia paliwa jest oszczędność wynosząca do 0.1 litrów na 100 kilometrów. W zależności od sytuacji jazdy i wymagań chłodzenia, zasłony chłodnicy Macana mogą także zostać zamknięte – funkcja ta jest kontrolowana przez system zarządzania silnikiem. Podobnie, osłona podwozia minimalizuje opory, optymalizując przepływ powietrza pod pojazdem i redukując turbulencje. Rekuperacja energii elektrycznej to kolejny środek efektywności zastosowany w Macanie: Ta koncepcja intensywnie ładuje akumulator w fazach hamowania i luzu. Ograniczenie prądu ładowania generatora, gdy akumulator jest w pełni naładowany, redukuje obciążenie silnika spalinowego podczas faz przyspieszania, ponieważ silnik nie musi używać tylu mocy do ładowania akumulatora. Dodatkowo, inteligentny system zarządzania termalnego w Macanie zarządza temperaturą silnika i skrzyni biegów, aby zredukować straty tarcia podczas fazy rozgrzewania po zimnym starcie. W tym celu przepływy termalne są zarządzane w sposób celowany, a różne obwody chłodzące są stopniowo uruchamiane w razie potrzeby, co pozwala silnikowi i skrzyni biegów szybciej się nagrzewać.

Porsche Doppelkupplung (PDK) jako standard

Po raz pierwszy w nowej gamie modeli Porsche, wszystkie warianty Macana mają w standardzie wyspecjalizowaną siedmiobiegową skrzynię Porsche Doppelkupplung (PDK). Zaletami tego projektu przekładni są doskonałe osiągi startowe, wyjątkowo szybkie zmiany biegów bez przerwy w trakcji, krótkie czasy reakcji, niskie zużycie paliwa oraz znakomity komfort zmiany biegów. Tak jak w niemal wszystkich pojazdach Porsche, które mają PDK, istnieją dwa wejścia do zmiany biegów: Po prawej stronie wymagany poziom zmiany biegów jest włączany za pomocą charakterystycznego dla Porsche selektora biegów, podczas gdy lewa dźwignia może być włączana ręcznie lub za pomocą standardowych łopatek zmiany biegów na kierownicy.

W każdym modelu Macan, PDK pozwala pojazdowi „toczyć się”: Gdy kierowcy podnoszą stopę z pedału przyspieszenia, PDK automatycznie odłącza załączony bieg, a pojazdy toczą się na luzie, aż osiągną wymaganą prędkość. Gdy ponownie naciśniesz pedał przyspieszenia lub hamulca, PDK wybiera odpowiedni bieg i załącza sprzęgło. PDK przyczynia się do minimalnego zużycia paliwa w każdym Macanie i dostosowuje wymagany profil jazdy dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania.

Aktywny napęd na cztery koła i Porsche Traction Management (PTM)

Aktywny napęd na cztery koła jest częścią systemu Porsche Traction Management (PTM) i jest standardem we wszystkich modelach Macan. Wraz z innymi elementami systemu – elektronicznie kontrolowanym, mapowo kontrolowanym wielopłytkowym sprzęgłem, automatyczną różnicą hamulcową (ABD) i regulacją poślizgu (ASR) – napęd na cztery koła dba o trakcję i bezpieczeństwo.

System napędu na cztery koła jest jednym z najszybszych w reakcji na rynku, a jego budowa wspiera sportowe cechy Macana. Tylną oś zawsze napędza, a oś przednia otrzymuje moment obrotowy z tylnej osi, a moment obrotowy zależy od współczynnika blokady elektronicznie kontrolowanego wielopłytkowego sprzęgła.

W sytuacjach, w których koła tylnej osi znajdują się na powierzchni o znacznie niższym współczynniku tarcia w porównaniu do kół przednich (na przykład na lodzie), co spowodowałoby, że tylne koła zaczęłyby się kręcić przy ruszaniu, do 100% niezbędnego momentu obrotowego można przenieść na oś przednią. Niemniej jednak, tylna oś nigdy nie jest odłączona w takich sytuacjach – zamiast tego, 100% momentu obrotowego z tylnej osi jest przenoszone na oś przednią za pośrednictwem wielopłytkowego sprzęgła.

ASR również redukuje ślizganie się kół. Dokładna ilość siły napędowej jest przenoszona na przednie koła w zakrętach, aby osiągnąć optymalne wsparcie boczne.

Współpracując z nowo opracowanym systemem Porsche Stability Management (PSM), PTM współdziała ze wszystkimi systemami, aby zabezpieczyć odpowiedni rozkład mocy dla doskonałego napędu w każdej sytuacji drogowej: na długich prostych, wokół ciasnych zakrętów lub na powierzchniach o różnych współczynnikach tarcia. Trakcja jest również poprawiana przez ABD na powierzchniach o różnych współczynnikach tarcia. Jeśli któreś koło jest zagrożone poślizgiem, PTM hamuje odpowiednie koło za pośrednictwem ABD, a tym samym przenosi więcej momentu obrotowego na inne koło osi.

W rezultacie nowy system PTM nie tylko oferuje zalety w zakresie trakcję i bezpieczeństwa, ale także wspiera zwinne zachowanie podczas jazdy, poprawiając prowadzenie i dynamikę w Macanie.

Tryb terenowy

Tryb terenowy jest standardem w Macanie, a funkcja ta jest aktywowana poprzez naciśnięcie przycisku na konsoli centralnej przy prędkości od 0 do 80 km/h. Funkcja ta przestawia wszystkie odpowiednie systemy na program terenowy, zorientowany na trakcję:

Na przykład, obroty i prędkości zmiany biegów są nastawione na większy poziom trakcji, sprzęgło jest napięte bardziej, aby szybciej dostarczyć odpowiedni moment obrotowy na oś przednią, a standardowy podział momentu pomiędzy osie przednią i tylną oraz reakcja pedału gazu są dostosowane do warunków terenowych. Dodatkowo, prześwit można zwiększyć o 40 milimetrów powyżej nominalnego poziomu dzięki opcjonalnemu zawieszeniu powietrznemu, co daje maksymalny prześwit wynoszący 230 milimetrów.

Kolejny przycisk na konsoli centralnej aktywuje pomoc przy zjeździe z góry z systemu Porsche Hill Control (PHC). PHC utrzymuje stałą prędkość pojazdu podczas zjazdów i może być regulowana w zakresie od 3 do 30 km/h.

Opcja: Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus)

System Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) został specjalnie dostosowany do Porsche Macan w celu poprawy dynamiki jazdy i stabilności prowadzenia. PTV Plus wykorzystuje zmienny standardowy podział momentu obrotowego na tylne koła w połączeniu z elektronicznie sterowaną blokadą dyferencjału tylnej osi. W odpowiedzi na kąt skrętu, prędkość skrętu, położenie pedału gazu, kąt odchylenia i prędkość pojazdu, PTV Plus poprawia zachowanie kierownicy i precyzję kierowania poprzez celowe interwencje hamulcowe na wewnętrznym tylnym kole, aby zwiększyć zwinność. To daje zewnętrznemu tylnemu kołu większą siłę napędową i pozwala na dodatkowy impuls skrętny w kierunku skrętu. Efektem jest bezpośrednie i dynamiczne skręcanie w zakręt. PTV Plus również pozytywnie wpływa, gdy Macan jest używany w terenie: Na luźnym podłożu, przy użyciu celowych interwencji hamulcowych i blokad tylne koła mniej się ślizgają.

Przycisk Sport jako standard

Wszystkie modele Macan są standardowo wyposażone w przycisk SPORT, który znajduje się na konsoli centralnej po lewej stronie selektora biegów. Po naciśnięciu przycisku SPORT, elektroniczny system zarządzania silnikiem czyni silnik jeszcze bardziej responsywnym: Dotyk pedału gazu skutkuje wyraźnie szybszą reakcją silnika, ogranicznik obrotów ustawia się na bardziej precyzyjny poziom, a dynamika silnika staje się bardziej sportowa. Dodatkowo PDK umożliwia przesunięcie punktów zmiany biegów w górne zakresy prędkości, co dodaje jeszcze bardziej sportowego charakteru. Czas reakcji jest krótszy, podczas gdy zmiany biegów są bardziej napięte i natychmiastowe, szczególnie w przypadku redukcji biegów z podwójnym sprzęgłem. Dźwięk silnika również jest dostosowywany, aby brzmiał bardziej potężnie. Dodatkowo system zarządzania zawieszeniem aktywnym Porsche (PASM) (część standardowego wyposażenia w Macan Turbo) zostaje ustawiony w tryb sportowy, aby uzyskać bardziej sportowe odczucie zawieszenia i bezpośrednie kierowanie, oferując w ten sposób jeszcze bardziej zwinne charakterystyki prowadzenia.

Opcja: Pakiet Sport Chrono

Opcjonalny pakiet Sport Chrono oferuje poprawioną wydajność za naciśnięciem przycisku. Pakiet Sport Chrono umożliwia dostosowanie zawieszenia, silnika i skrzyni biegów do jeszcze bardziej sportowego poziomu, towarzyszy mu dźwięk, który jest jeszcze bardziej emocjonalny. Pakiet Sport Chrono charakteryzuje się analogowym i cyfrowym stoperem na desce rozdzielczej, a także dodatkowym przyciskiem Sport Plus na konsoli centralnej. Innym elementem pakietu jest wyświetlacz wydajności w opcjonalnym systemie Porsche Communication Management (PCM), który dostarcza informacji o całkowitym czasie jazdy, pokonanym dystansie na aktualnym okrążeniu, czy czasie na każde okrążenie, na przykład. „Launch Control” jest również dostępny – ta funkcja umożliwia osiągnięcie poziomu przyspieszenia podobnego do wymaganego w wyścigu przy ruszaniu. Zysk czasowy w standardowym sprincie od 0 do 100 km/h wynosi 0.2 sekundy dla wszystkich modeli. „Launch Control” umożliwia poprawione czasy okrążeń i lepszy balans między komfortem a sportowością jeśli chodzi o charakterystykę prowadzenia, co przynosi znaczący wzrost przyjemności z jazdy.

Wszechstronny pojazd do miejskiego ruchu i jazdy w terenie

Złożone zawieszenie Porsche Macan ilustruje, jak wiele wysiłku włożono w to, aby pojazd był imponującą sylwetką zarówno na drodze, jak i w terenie. Jako samochód sportowy, Macan ustanawia całkowicie nowe benchmarki dla kompaktowych SUV-ów na asfalcie.

Elementy zawieszenia, stroj, rozkład masy i hamulce pozwalają Macanowi zająć ekskluzywną pozycję jako samochód sportowy w swojej klasie. Żaden inny pojazd w tym segmencie rynku nie może jeździć po asfalcie z taką precyzją i stabilnością, zwłaszcza przy dużych prędkościach.

Podstawowa geometria Macana tworzy najlepsze warunki do osiągnięcia tych benchmarków. Niski środek ciężkości i rozstaw osi wynoszący 2807 milimetrów, a także szerokość toru przedniego 1655 milimetrów i 1651 milimetrów z tyłu zapewniają zwiększoną stabilność jazdy, szczególnie w zakrętach.

Działanie Macana na drodze zostało również wzmocnione jego doskonałymi zdolnościami terenowymi. Kąt rampy wynoszący 17.1 stopnia (z zawieszeniem powietrznym na „Wysokim Poziomie I”: 19 stopni), prześwit wynoszący 198 milimetrów (230 milimetrów), kąt zwisu przedniego wynoszący 24.8 stopnia (26.6 stopnia) oraz kąt zwisu tylnego wynoszący 23.6 stopnia (25.3 stopnia) również przedstawiają spójną wiadomość: Ogólnie rzecz biorąc, cechy Macana spełniają dokładne wymagania wielu klientów SUV, czyli idealne osiągi na drodze oraz specjalne rezerwy możliwości, jakie niesie napęd na cztery koła i wydajność terenowa.

Trzy wersje zawieszenia dla Porsche Macan

Dostępne są trzy wersje zawieszenia dla Macana. Konstrukcja sprężyn stalowych spełnia najwyższe standardy dotyczące wydajności, przyjemności z jazdy, możliwości terenowych i komfortu. Konsekwentna filozofia lekkiej konstrukcji, przejawiająca się w aluminiowych osiach i komponentach zawieszenia, przyczynia się do dynamiki jazdy i komfortu. Oś przednia oparta jest na konstrukcji pięciowahaczowej, podczas gdy oś tylna ma konstrukcję trapezową. W tylnej osi oddzielenie sprężyn i amortyzatorów w uchwycie koła poprawia komfort jazdy i reakcję amortyzatorów. Ten układ odpowiada również za dużą szerokość załadunku bagażnika.

Druga wersja zawieszenia Macana to połączenie konstrukcji sprężyn stalowych i systemu PASM, który jest standardem w modelu Macan Turbo. PASM może być wybierany jako opcja dla Macan S i Macan S Diesel. Połączenie konstrukcji sprężyn stalowych i PASM pozwala pojazdowi jeszcze lepiej spełniać wysokie normy komfortu na długich dystansach, osiągów i zwrotności. Ta wersja zawieszenia oferuje również znacznie lepsze rozłożenie tłumienia zawieszenia w trzech programach PASM: „Comfort”, „Sport” i „Sport Plus” za naciśnięciem przycisku.

PASM (Porsche Active Suspension Management)

System elektronicznie kontrolowanych regulowanych amortyzatorów PASM zwiększa przyjemność z jazdy, bezpieczeństwo i komfort i jest częścią standardowego wyposażenia Macan Turbo. System aktywnie i nieprzerwanie reguluje siłę tłumienia na przednich i tylnych osiach. Pojazdy normalnie wykazują zauważalny ruch nadwozia w odpowiedzi na bardzo dynamiczny styl jazdy z ostrym przyspieszeniem i fazami hamowania lub podczas jazdy w terenie. PASM został zaprojektowany tak, aby interweniować i redukować ruch nadwozia. W zależności od preferencji i wymagań kierowcy, można wybierać między trzema programami: „Comfort”, „Sport” i „Sport Plus”.

Zawieszenie powietrzne: Unikalne w segmencie rynku

Trzecia wersja zawieszenia Porsche Macan, i ekskluzywna w tym segmencie pojazdów, to opcjonalne zawieszenie powietrzne, w tym system poziomowania, regulacja wysokości i PASM. Ta wersja zawieszenia również spełnia najwyższe wymagania dotyczące komfortu, sportowości i wydajności, stawiając pojazd w pozycji lidera w porównaniu do każdej innej konstrukcji zawieszenia.

3.0L V6 7AT AWD (258 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność2967 Cm3
Moc189.8 Kw @ 4000-4250 Rpm
258 Hp @ 4000-4250 Rpm
255 Bhp @ 4000-4250 Rpm
Moment obrotowy428 Lb-Ft @ 1750-2500 Rpm
580 Nm @ 1750-2500 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Common Rail
PaliwoDiesel
Prędkość maksymalna143 Mph (230 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.3 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna (Pdk)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/60 R18 103W || 255/55 R18 105W
Długość184.9 In (4696 Mm)
Szerokość75.7 In (1923 Mm)
Wysokość63.9 In (1623 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.2/65 In (1
Rozstaw osi110.5 In (2807 Mm)
Prześwit7.5 In (191 Mm)
Pojemność bagażnika17.7 Cuft (501 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna4145 Lbs (1880 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5677 Lbs (2575 Kg)
Spalanie miasto34.1 Mpg Us (6.9 L/100Km)
Spalanie trasa39.9 Mpg Us (5.9 L/100Km)
Średnie spalanie37.3 Mpg Us (6.3 L/100Km)
Emisja CO2164 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.