Rynek crossoverów i lekkich SUV-ów rozwinął się na tyle, że nawet Porsche postanowiło zdobyć swoją część mid-size premium z modelem Macan. A potem dodało wersję Turbo.
Platforma Audi Q5 znalazła swoje miejsce pod nadwoziem SUV-a Porsche. Mimo że producent starał się sprzedać Macana jako alternatywę dla Cayenne, w rzeczywistości był to bardziej pojazd dla tych, którzy szukają 911 z czterema drzwiami i wyższym prześwitem.
Macan czerpał większość swoich zewnętrznych detali z dużego Cayenne. Reflektory LED, kształt szyb oraz tylna klapa pochodzą z tej samej księgi projektowej, co Cayenne. Tylne światła 3D również są do siebie podobne. Niestety, waga również jest bliska 2 ton, co nie jest zbyt korzystne.
Wnętrze oferuje wszystkie luksusy potrzebne jego pasażerom. W przeciwieństwie do innych wersji Macana, Turbo miało więcej udogodnień niż modele bazowe. Konsola centralna miała pewne podobieństwa w designie do Panamery. I, jak reszta rodziny Porsche, nie oferuje połączenia z Android Auto. Ma tylko Apple CarPlay.
Pod maską, podwójnie doładowany silnik V6 o pojemności 3.6 litra oferował 400 KM. Był połączony z standardową 7-biegową skrzynią PDK (dwusprzęgłową) oraz systemem napędu na wszystkie koła. Jego osiągi były wystarczające, aby przyciągnąć uwagę kogoś, kto chciałby mieć 911, ale potrzebował miejsca dla 4 pasażerów, a Panamera była zbyt duża.
Stuttgart. Porsche znacząco modernizuje model Macan. W związku z premierą Macana GTS na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2015 roku, nowy rocznik tego kompaktowego SUV-a otrzymuje także ulepszone funkcje infotainment i komfortu. Nowe zarządzanie komunikacją Porsche (PCM) również zagościło w Macanie. Niedawno system miał swoją premierę w modelu 911. Do najważniejszych funkcji należy nawigacja w czasie rzeczywistym, uproszczona obsługa oraz zintegrowany hotspot Wi-Fi. Porsche oferuje również nowe reflektory full-LED jako opcję dla wszystkich modeli sportowego SUV-a. Większy komfort i funkcjonalność łączą się z bonusem w postaci sportowości. Przebudowane sterowanie układem kierowniczym zapewnia bardziej bezpośrednie doznania podczas prowadzenia i lepszy kontakt z drogą. Rozszerzone pakiety zewnętrzne i wewnętrzne są dostępne jako opcje wyłącznie dla Macana Turbo. Teraz klienci mogą wprowadzić jeszcze więcej indywidualnych akcentów do swojego pojazdu.
Nowa generacja PCM: łatwiejsza obsługa i poprawiona łączność
Kluczowym elementem systemu infotainment, który jest standardem we wszystkich modelach Macana, jest nowy, wysokorozdzielczy siedmiocalowy ekran dotykowy. Przebudowany interfejs użytkownika korzysta z intuicyjnej obsługi, podobnie jak w smartfonach. Jeśli czujnik zbliżeniowy wykryje komendę, wyświetlają się wszystkie istotne treści menu. Elementy menu są wybierane za pomocą gestów multi-touch. Różnorodne interfejsy Bluetooth, USB i SD umożliwiają integrację smartfonów i nośników danych z PCM.
Nową cechą w ofercie infotainment w serii kompaktowych SUV-ów jest możliwość wyboru przez klientów jednej z trzech opcji, aby połączyć Macana ze światem zewnętrznym w preferowany sposób. W tym celu moduł Connect zawiera zintegrowany schowek na smartfon w centralnej podłokietniku, co pozwala na oszczędzające energię ładowanie i optymalizację sygnału. Nowością jest również opcja podłączenia iPhone’a do PCM, aby korzystać z Apple CarPlay®, w tym sterowania głosowego Siri®. Już znane Porsche Car Connect jest również częścią modułu Connect. Kolejną dostępną opcją jest moduł nawigacyjny. Nowy system nawigacji zachwyca wysokorozdzielczą mapą, która w zależności od regionu jest dostępna po raz pierwszy w wersji 3D. Dodatkowo, sterowanie głosem może być używane jako komfortowa metoda uruchamiania nawigacji. Aby umożliwić jeszcze bardziej rozbudowane funkcje łączności, Porsche opracowało moduł Connect Plus. Informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i wyświetlanie usług Google uzupełniają dynamikę jazdy Macana, aby dotrzeć do celu przed konkurencją. Użycie PCM jako hotspotu Wi-Fi i jeszcze bardziej rozbudowana integracja smartfonów pozostawiają wiele do życzenia pod względem łączności.
Reflektory LED w dynamicznym designie
Po raz pierwszy Macan oferuje reflektory full-LED w połączeniu z opcjonalnym systemem Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Nowe reflektory wspierają kierowcę dzięki barwie światła podobnej do dziennej i poprawionemu zasięgowi, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii.
Światła do jazdy dziennej świecą w czteropunktowym wzorze typowym dla Porsche. Ponadto dynamiczny design świateł podkreślają ciemne wstawki reflektorów oraz cztery srebrno-anodowane diody LED. Wyraziste konturowane chromowane wykończenia nadają czemuś, co robi wrażenie, trójwymiarową strukturę czarnego głównego reflektora. Zamiast okrągłej soczewki reflektorów bi-xenon i lamp pomocniczych, wersje LED mają centralnie umieszczony moduł projekcyjny do świateł mijania i drogowych. Dodatkowe moduły oświetleniowe zapewniają dodatkowe funkcje, takie jak oświetlenie zakrętów lub skrzyżowań. PDLS Plus obejmuje znane funkcje oświetlenia dynamicznego, oświetlenie drogi wiejskiej oraz oddzielny tryb dla odcinków autostradowych i niekorzystnych warunków pogodowych. Funkcja dynamicznego świateł drogowych, oparta na kamerze, ułatwia zadanie kierowcy dzięki automatycznemu dostosowaniu zasięgu oświetlenia podczas jazdy nocą. Na podstawie danych nawigacyjnych z PCM dodatkowe oświetlenie w skrzyżowaniu uruchamia dodatkową jednostkę lampy, aby zapewnić jak najlepsze oświetlenie obszaru, w który pojazd skręca.
Dla szczególnego sportowego wyglądu: pakiety Macan Turbo
Inspirowany modelami GTS, Porsche po raz pierwszy oferuje dodatkowe pakiety zewnętrzne i wewnętrzne dla Macana Turbo. Różnorodne elementy designu na nadwoziu nadają potężnemu SUV-owi szczególnie sportowy charakter. 21-calowe koła w designie 911 Turbo błyszczą w swoim ekskluzywnym dwukolorowym wykończeniu. Dynamicznie stylizowane lusterka sportowe oraz pokrywy piast kół z kolorowym herbem Porsche dodają kolejnych akcentów. Kontrastowe elementy w wysokim połysku czarnym zdobią wloty powietrza i boczne skrzydła, a także listwy wykończeniowe na bocznych oknach i tylnej osłonie podwozia. Harmonijnie współgrając z kolorystyką sportowego dolnego tylnego zderzaka, sportowy układ wydechowy charakteryzuje się czarnymi końcówkami wydechowymi. Przyciemnione tylne światła dopełniają indywidualny wygląd modelu premium. W duchu tradycji modeli GTS, wykończenia z Alcantary i kontrastowe szwy cieszą sportowych kierowców wyjątkowo wysoką jakością estetyczną i haptyczną. Alcantara to materiał znany z wyścigów, który pokrywa centralne panele siedzeń oraz podłokietniki konsoli centralnej i wykończeniu drzwi. Dekoracyjne szwy w kolorze srebra rodowego lub czerwonego granatu na desce rozdzielczej, siedzeniach i panelach drzwiowych tworzą dodatkowe akcenty. Napisy Turbo na zagłówkach w kontrastowych kolorach oraz podświetlane aluminiowe listwy progowe ogłaszają sportowy potencjał 400-konnego SUV-a nawet na postoju.
Oba pakiety można zamawiać niezależnie od siebie, ale oba łączą sportowy design z ekskluzywnością. Ponadto dostępne są nowe kolory lakierów zewnętrznych dla wszystkich wersji Macana. Dekoracyjne szwy w kontrastowych kolorach i centralne panele siedzeń w alternatywnych kolorach oferują jeszcze więcej możliwości personalizacji. Dodatkowo opcjonalna kierownica pokryta Alcantarą zapewnia dodatkowy komfort w zimowym okresie dzięki podgrzewaniu kierownicy oraz doskonały chwyt dla sportowego stylu jazdy. Nowe modele Macana będą dostępne u dealerów Porsche od początku 2016 roku i można je zamawiać w Niemczech w następujących cenach, w tym krajowe wyposażenie:
• Macan S 61,143 euro
• Macan S Diesel 60,548 euro
• Macan GTS 73,400 euro
• Macan Turbo 83,753 euro
Uwaga: Zdjęcia modeli Macana są dostępne do pobrania dla akredytowanych dziennikarzy w bazie prasowej Porsche na stronie internetowej: https://presse.porsche.de.
Macan GTS*: Zużycie paliwa w mieście 11.8–11.4 l/100 km; w terenie 7.8–7.4 l/100 km; łącznie 9.2–8.8 l/100 km; emisja CO2 215–207 g/km; klasa efektywności (Niemcy): E–D.
Seria modeli 911: Łączne zużycie paliwa 12.7–7.4 l/100 km; emisja CO2: 296-169 g/km; klasa efektywności (Niemcy): G–D.
Macan Turbo*: Zużycie paliwa w mieście 11.8-11.5 l/100 km; w terenie 7.8-7.5 l/100 km; łącznie 9.2-8.9 l/100 km; emisja CO2 216-208 g/km; klasa efektywności (Niemcy): E–D.
Seria modeli Macan: Łączne zużycie paliwa: 9.2–6.1 l/100 km; emisja CO2 216–159 g/km; klasa efektywności (Niemcy): E–B.