PORSCHE Panamera 4 (971) 2016-2020

PORSCHE Panamera 4 (971) 2016-2020

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE Panamera 4 (971) 2016-2020

Druga generacja Panamery rozpoczęła się z rozmachem, wprowadzając napęd na wszystkie koła, nawet w wersji z podstawowym silnikiem.

Pomysł czterodrzwiowego sedana Porsche nie był nowością. W końcu lat 80. pojawiły się próby, takie jak koncept samochodu 989, który oparty był na wydłużonej platformie 911. Jednak prawdziwy model zaprezentowano w 2009 roku z silnikiem z przodu oraz napędem na tylne lub wszystkie koła. Jego design nie zachwycał, ale prowadzenie samochodu było przekonujące.

Rok 2016 rozpoczął się dobrze z już ugruntowaną marką na rynku, a wygląd był znacznie lepszy. Tył samochodu przypominał nieco 911, ale wyglądał lepiej. Projektanci starali się stworzyć krótszą maskę, przesuwając część silnika pod obszar szyby. Reflektory były bardzo podobne do tych z 911, a samochód odniósł wielki sukces.

Wnętrze również zachwycało – mania ekranów dotykowych wzięła górę, a niektóre przyciski z konsoli centralnej i deski rozdzielczej zniknęły. Na desce rozdzielczej znalazł się 12,3-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego. Był dobrze zintegrowany, ale bez połączenia Android Auto. Dział marketingu Porsche stwierdził, że użytkownicy tego modelu to głównie właściciele iPhone’ów, więc dopasowano go tylko do Apple CarPlay. Użytkownicy telefonów z Androidem musieli pobrać specjalną aplikację Porsche, aby móc korzystać z systemu. Deska rozdzielcza miała analogowy tachometr pośrodku, hołd dla Porsche 356. Po bokach znajdowały się dwa 7-calowe ekrany TFT, które mogły wyświetlać różne informacje o samochodzie, komputerze pokładowym, nawigacji itp.

Panamera 4 była napędzana turbodoładowanym silnikiem V6 o pojemności 2,9 litra, połączonym z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów PDK (z podwójnym sprzęgłem). W przeciwieństwie do swego „brata”, podstawowej Panamery, moc była przekazywana na wszystkie cztery koła. Jednostka o mocy 330 KM oferowała wystarczającą moc dla luksusowego czterodrzwiowego grand tourera.

Nowy Porsche Panamera łączy bardziej niż kiedykolwiek wcześniej dwie przeciwstawne cechy: osiągi prawdziwego samochodu sportowego oraz komfort luksusowej limuzyny. To Gran Turismo, które zostało przemyślane i dostosowane do współczesnych oczekiwań. Druga generacja Panamery staje się ikoną wydajności w klasie luksusowej.

W tej transformacji Porsche systematycznie udoskonaliło koncepcję Panamery – z nowym czterodrzwiowym samochodem, który został całkowicie przeprojektowany i zaprojektowany z dbałością o każdy szczegół. Jego silniki i skrzynie biegów zostały od nowa zaprojektowane, zawieszenie perfekcyjne, a koncepcja wyświetlaczy i kontroli zreinterpretowana na przyszłość. Nowa Panamera rozszerza granice między światem ambitnych samochodów sportowych a światem komfortowych pojazdów do podróży dzięki takim udogodnieniom jak sterowanie tylną osią, aktywna kompensacja przechyłów oraz zawieszenie pneumatyczne z trzema komorami.

Język designu 911 z bardziej dynamiczną sylwetką

W wizualnym aspekcie unikalna koncepcja tego dużego Porsche odzwierciedla się w nowym, ekspresyjnym designie: bez wątpienia to Panamera, bez wątpienia samochód sportowy – o długich, dynamicznych proporcjach, wyraźnych barkach, atletycznych bokach i niezwykle opadającej linii dachu, która jest o 20 mm niższa z tyłu. Ta typowa linia Porsche tworzy stylistyczne powiązanie z ikoną designu Porsche, modelem 911.

Duża funkcjonalność i łatwa interakcja w Porsche Advanced Cockpit

Typowe wnętrze Porsche zostało zreinterpretowane na przyszłość w nowej Panamerze. Czarne panele i interaktywne wyświetlacze łączą przejrzysty i intuicyjny interfejs użytkownika, taki jak w smartfonach i tabletach, z praktycznymi wymaganiami kontroli samochodu. Klasyczne twarde przyciski i konwencjonalne wskaźniki zostały znacznie zredukowane. Zostały one zastąpione panelami dotykowymi oraz indywidualnie konfigurowanymi wyświetlaczami, które zajmują centralne miejsce w nowym Porsche Advanced Cockpit – przynosząc znaczne korzyści kierowcy oraz pasażerom z przodu i z tyłu. Pomimo znacznie rozszerzonej gamy systemów komunikacji, wygody i asystencji, różne funkcje mogą być teraz używane i obsługiwane bardziej klarownie i intuicyjnie. Porsche Advanced Cockpit przekształca analogowy świat w cyfrową teraźniejszość mobilności, zostawiając miejsce na pasję. Takim hołdem dla modelu 1955 Porsche 356 A jest umieszczony centralnie w zestawie wskaźników obrotomierz.

Nowe silniki V6 i V8 biturbo o dużej mocy oraz pełnym brzmieniu

Porsche zawsze imponowało nie tylko mocą; jego efektywność jest równie istotna. Aby podnieść tę formułę na nowy poziom, wszystkie silniki drugiej generacji Panamery zostały przeprojektowane. Stały się one bardziej wydajne, przy jednoczesnym znacznej poprawie zużycia paliwa i redukcji emisji. Na rynku debiutują trzy nowe silniki biturbo z bezpośrednim wtryskiem: w Panamera Turbo, Panamera 4S oraz Panamera 4S Diesel. Wszystkie z nich – po raz pierwszy w tym przypadku również silnik diesla – mogą być wyposażone w stały napęd na wszystkie koła oraz nową ośmiobiegową skrzynię Porsche z podwójnym sprzęgłem (PDK). Silnik V8 benzynowy dostarcza 404 kW / 550 KM napędzając Panamerę Turbo, a silnik V6 benzynowy o mocy 324 kW / 440 KM napędza Panamerę 4S.

W Panamera 4S Diesel, silnik V8 o mocy 310 kW/422 KM generuje potężny napęd oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 850 Nm.

Luksusowa limuzyna, która może wjechać na tor wyścigowy

W nawiązaniu do ogólnej koncepcji nowej Panamery, zawieszenie łączy komfort cruise’owania luksusowej limuzyny z osiągami prawdziwego samochodu sportowego. Osiąga się to poprzez uzupełnienie imponującej podstawowej konstrukcji o innowacyjne opcjonalne systemy, takie jak adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z nową technologią trzech komór, w tym Porsche Active Suspension Management (PASM) – elektroniczne sterowanie amortyzatorami, ulepszony system Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) z Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) oraz aktywną stabilizację przechyłów, a także nowy system kierowniczy elektromechaniczny. Zintegrowany system 4D Chassis Control analizuje i synchronizuje wszystkie systemy zawieszenia w czasie rzeczywistym, optymalizując osiągi drogowe nowej Panamery. Porsche przenosi również precyzję prowadzenia oraz obsługę samochodów sportowych do klasy Gran Turismo z tylnym sterowaniem osią – które również jest nowością i zostało zaadoptowane z modelu 918 Spyder oraz 911 Turbo. Wydajność hamulców została również poprawiona.

Systemy asystujące nowej generacji

Panamera wyposażona jest w wiele standardowych i opcjonalnych systemów asystujących, które ułatwiają i zabezpieczają jazdę. Do najważniejszych nowych systemów należy asystent nocnego widzenia, który wykorzystuje kamerę termograficzną do wykrywania ludzi i dużych zwierząt oraz wyświetla kolorowy wskaźnik ostrzegawczy w kokpicie. Jeśli wybrane zostaną opcjonalne nowe reflektory LED z 84 punktami świetlnymi, osoby znajdujące się poza zasięgiem świateł mijania będą również na chwilę oświetlane, jeśli znajdują się w obliczonym korytarzu jazdy, co pozwala kierowcy na szybszą reakcję. Nowy asystent nocnego widzenia to jeden z systemów asystujących, który pomaga unikać krytycznych sytuacji z wyprzedzeniem. Patrząc daleko przed siebie, nowy Porsche InnoDrive obejmuje adaptacyjny tempomat. Na podstawie danych nawigacyjnych oraz sygnałów z radarów i czujników wideo, oblicza i aktywuje optymalne tempo przyspieszenia i zwolnienia, a także wybory biegów i fazy luzu na najbliższe trzy kilometry. W ten sposób ten elektroniczny współpilot automatycznie bierze pod uwagę zakręty, wzniesienia oraz ograniczenia prędkości.

Nowy Porsche Panamera jest już dostępny w zamówieniach, a jego oficjalna premiera odbędzie się 5 listopada 2016 roku. Ceny w Niemczech zaczynają się od 113,027 euro włącznie z VAT dla modelu Panamera 4S. Ceny dla Panamera 4S Diesel zaczynają się od 116,954 euro, a dla Panamera Turbo od 153,011 euro.

Więcej mocy, lepsza efektywność paliwowa

Nowe, mocne i paliwooszczędne: silniki V6 i V8 w Panamera. Wszystkie dzielą specjalną cechę koncepcyjną, która w żargonie konstruktorów silników nazywana jest „z gorącymi stronami do wewnątrz”.

Przetłumaczone oznacza to, że turbodoładowarki nowych silników Panamery są zintegrowane centralnie wewnątrz V cylindrów. Taka centralna konstrukcja turbosprężarek przynosi liczne korzyści: silniki są bardziej kompaktowe, co umożliwia niższe umieszczenie. To z kolei pozytywnie wpływa na środek ciężkości pojazdu. Krótkie ścieżki między turbosprężarkami a komorami spalania zapewniają błyskawiczną reakcję na gaz. Reakcję silnika można jeszcze bardziej zwiększyć, korzystając z opcjonalnego przełącznika trybu z przyciskiem Sport Response. Przełącznik trybu, który po raz pierwszy zaprezentowano w Porsche 918 Spyder, to intuicyjnie obsługiwany pierścień obrotowy na kierownicy, służący do aktywacji jednego z czterech trybów jazdy (Normal, Sport, Sport Plus lub Individual). Na środku przełącznika znajduje się przycisk Sport Response, który można wykorzystać do uruchomienia maksymalnego potencjału mocy Panamery za naciśnięciem przycisku.

Na początku, Panamera Turbo ma najmocniejszy silnik benzynowy z całej serii modeli. Jego 4.0-litrowy silnik V8 biturbo generuje 404 kW / 550 KM (przy 5,750 obr/min) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 770 Nm (w zakresie 1,960 do 4,500 obr/min). Ma on o 30 KM więcej mocy niż poprzedni model, a jego maksymalny moment obrotowy wzrósł o 70 Nm. Osiąga on prędkość 100 km/h w czasie 3.8 sekundy; w przypadku Sport Chrono Package czas sprintu wynosi zaledwie 3.6 sekundy. Porsche może osiągnąć maksymalną prędkość 306 km/h. To imponujące liczby, które pokazują, jak łatwo silnik może napędzać Panamerę z proporcją mocy do wagi wynoszącą zaledwie 3.6 kg/KM. Te niezwykłe wyniki wydajności kontrastują z niższymi wartościami zużycia paliwa, które wynoszą 9.4 – 9.3 l/100 km, co oznacza oszczędności do 1.1 l/100 km w porównaniu do poprzedniego modelu (nowa europejska norma pomiaru spalania NEDC). Te wartości odpowiadają emisji CO2 wynoszącej 214 – 212 g/km.

Porsche wykorzystuje skomplikowane turbodoładowarki twin-scroll, aby dostarczyć sprężone powietrze do komór spalania V8. Dwie przeciwbieżne turbiny generują maksymalne momenty obrotowe przy bardzo niskich prędkościach silnika. Panamera Turbo to również pierwsze Porsche wyposażone w nową adaptacyjną kontrolę cylindrów w swoim silniku. W trybie częściowego obciążenia system tymczasowo i niewidocznie przekształca silnik ośmiocylindrowy w silnik czterocylindrowy. Pozwala to na zmniejszenie zużycia paliwa o nawet 30 procent, w zależności od zapotrzebowania na moc w fazach czterocylindrowych.

Silnik V6 biturbo o pojemności 2.9 litra w Panamera 4S osiąga maksymalną moc 324 kW/440 KM (o 20 KM więcej niż w poprzednim modelu); dostępna już przy 5,650 obr/min. W zakresie od 1,750 do 5,500 obr/min, nowy sześciocylindrowy silnik dostarcza 550 Nm (o 30 Nm więcej) na osie napędowe. Panamera 4S osiąga 100 km/h w zaledwie 4.4 sekundy (4.2 sekundy z pakietem Sport Chrono). Przy maksymalnej prędkości 289 km/h, to Porsche także zbliża się do granicy 300 km/h. Średnie zużycie paliwa według normy NEDC wynosi 8.2 – 8.1 l/100 km (186 – 184 g/km CO2). W porównaniu do pierwszej generacji Panamera 4S, oznacza to oszczędności paliwa o nawet 1.0 l/100 km, co stanowi jedenaście procent.

Jak w przypadku ośmiocylindrowego silnika Panamera Turbo, sześciocylindrowy silnik Panamera 4S również ma wtryskiwacze bezpośredniego wtrysku benzyny, które znajdują się w komorze spalania. Ta pozycja wtryskiwaczy zapewnia optymalne spalanie, maksymalną efektywność oraz bardzo dobrą reakcję silnika. Model 4S i Turbo charakteryzują się również wyjątkowo pełnym i autentycznym brzmieniem.

Nowa Panamera wprowadza nowy ośmiocylindrowy silnik diesla, po raz pierwszy w połączeniu z napędem na wszystkie koła. Najpotężniejszy silnik diesla zastosowany w produkcyjnym Porsche osiąga moc 310 kW/422 KM (przy 3,500 obr/min) oraz ogromny maksymalny moment obrotowy wynoszący 850 Nm – który jest stały w zakresie obrotów od 1,000 do 3,250 obr/min. Z maksymalną prędkością 285 km/h, Porsche Panamera 4S Diesel jest obecnie najszybszym produkcyjnym pojazdem na świecie z silnikiem diesla. Gran Turismo osiąga prędkość 100 km/h w 4.5 sekundy (4.3 sekundy z pakietem Sport Chrono). Towarzyszy temu średnie zużycie paliwa wynoszące 6.8 – 6.7 l/100 km (178 – 176 g/km CO2).

Model diesla również ma doładowanie biturbo z centralnym układem turbin. Jego silnik common rail (maksymalne ciśnienie wtrysku 2,500 bar) został wyposażony w sekwencyjne doładowanie. Dzięki temu silnik może pracować jako biturbo lub monoturbo, w zależności od stanu roboczego. Przy niskich i średnich prędkościach silnika, cały strumień spalin kierowany jest tylko przez jedną z dwóch turbosprężarek, co poprawia reakcję na gaz. Druga turbosprężarka, która normalnie jest pasywna, staje się aktywna dopiero, gdy prędkość silnika osiągnie 2,700 obr/min lub więcej. Obie turbosprężarki mają zmienną geometrię łopat (VTG) – zasada ta jest już znana z modelu 911 Turbo.

Jeszcze bardziej dynamiczne proporcje

Zewnętrzny charakter Panamery również został uwydatniony wraz z pojawieniem się drugiej generacji. Bazuje na bardzo dynamicznych proporcjach. Nowa Panamera ma długość 5,049 mm (+34 mm), szerokość 1,937 mm (+6 mm) oraz wysokość 1,423 mm (+5 mm). Pomimo niewielkiego wzrostu wysokości, czterodrzwiowy samochód wygląda na znacznie niższy i dłuższy.

To w głównej mierze dzięki obniżonej wysokości nad tyłem kabiny pasażerskiej – zmniejszonej o 20 mm – przy zachowaniu dobrego miejsca na głowy. To całkowicie zmienia ogólny wizerunek pojazdu. Długość rozstawu osi zwiększono o 30 mm do 2,950 mm; to także wydłuża proporcje samochodu. Przednie koła zostały przesunięte dalej do przodu, co zmniejszyło zwis przedni i sprawiło, że prestiżowy wymiar – odległość między słupkiem A a osią przednią – stał się jeszcze większy. Zwis tylny jest dłuższy, co nadaje samochodowi potężniejszy wygląd.

Panamera zwiększyła się jedynie o sześć milimetrów na szerokości, ale wydaje się, że to kilka centymetrów. Efekt ten tworzą takie cechy jak aerodynamiczne wloty powietrza w kształcie litery A, które rozciągają się na boki i tworzą zupełnie nowy design przedniej części. Jednocześnie precyzyjnie zaprojektowana poprzeczka w grillu chłodnicy podkreśla szerokość samochodu. Strzałkowy kształt maski nad silnikiem wzmacnia ten efekt wizualny, jeszcze bardziej go wysuwając do przodu i w dół – dzięki prominentnie zarysowanemu powerdome, którego linie teraz sięgają zderzaka. Niższy przód był możliwy dzięki nowej kompaktowej konstrukcji silników w koncepcji pojazdu. Po lewej i prawej stronie powerdome maska łączy się precyzyjnie z mocniejszymi nadkolami – to typowa cecha designu Porsche. Pewności dodaje również wygląd reflektorów LED z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej, z których dostępnych jest trzy wersje.

Nowy boczny korpus – podobnie jak maska, bagażnik, dach i błotniki – został wykonany w całości z aluminium, co jeszcze bardziej podkreśla sylwetkę sportowego samochodu dzięki dynamicznej linii dachu. Z tyłu ta linia dachu przekształca się w charyzmatyczną linię Porsche – charakterystyczne linie, które zdobią wszystkie coupe tej marki. Dwa precyzyjnie wykonane krawędzie na bocznej linii dachu wizualnie obniżają środek ciężkości sylwetki. Wygląd bocznych okien również został na nowo zaprojektowany: jego wizualnie ciągła powierzchnia, wraz z liniami na tylnej karoserii, tworzy stylistyczne powiązanie z Porsche 911. Trójwymiarowość charakteryzuje drzwi i błotniki, gdzie światło padające na ich wypukłe i wklęsłe powierzchnie generuje muskularne napięcie. Integralnymi elementami designu są wloty powietrza za przednimi kołami. Wybrzuszone krawędzie nadkoli również są mocne. Duże nadkola zapewniają miejsce dla 19-calowych (4S/4S Diesel), 20-calowych (Turbo) oraz opcjonalnych 21-calowych felg aluminiowych.

Fakt, że Panamera to czterodrzwiowe coupe, a nie konwencjonalna limuzyna, jest bardziej oczywisty z tyłu niż z jakiegokolwiek innego punktu widzenia. „Zielona strefa” – składająca się z dachu, słupków dachowych, powierzchni okien – jest wspierana przez mocny i szeroki profil barków. Niezaprzeczalnie to Panamera, z pewnością samochód sportowy. Najbardziej widocznymi elementami identyfikującymi tył nadwozia są bez wątpienia trójwymiarowe LED-owe światła tylne zintegrowane z czteropunktowymi światłami hamowania. Tylne światła są połączone wąskim pasem LED. Wszystkie te elementy razem tworzą niepodrabialny projekt nocny. Zintegrowany w elegancki sposób w bagażniku, który standardowo ma elektryczne otwieranie i zamykanie, jest wysuwany spoiler tylny, który teraz wykończony jest w kolorze nadwozia. W Panamera Turbo skrzydło również dzieli się podczas rozszerzania, zyskując dodatkową powierzchnię. Zakończeniem niższej części tylniej jest dyfuzor, w który zintegrowane są podwójne stalowe końcówki układu wydechowego z lewej i prawej strony. Panamera 4S i 4S Diesel można rozpoznać po okrągłych końcówkach wydechowych, podczas gdy Panamera Turbo ma trapezoidalne końcówki wydechowe.

Filozofia operacyjna Porsche – przyszłościowa interpretacja

Nowa Panamera prezentuje zupełnie nowy design wnętrza. W wielu obszarach wrażliwe powierzchnie zastępują klasyczne twarde przyciski, a wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości wtopione są w wnętrze. W segmencie luksusowych limuzyn digitalizacja wnętrza Porsche, która rozpoczęła się od modelu 918 Spyder, osiągnęła kolejny etap rozwoju na pokładzie Panamery w postaci nowego Porsche Advanced Cockpit.

Z niskiej pozycji siedzenia typowej dla samochodów sportowych kierowcy widzą nie tylko fascynującą przestrzeń przednią z błotnikami i powerdome, ale także dwa 7-calowe wyświetlacze umieszczone bezpośrednio w polu widzenia kierowcy dla idealnej ergonomii. Pośrodku tych dwóch wyświetlaczy znajduje się obrotomierz, który jest wciąż analogowym wskaźnikiem. Tymczasem konsola zmian biegów między kierowcą a pasażerem z przodu dominuje 12.3-calowy ekran dotykowy nowej generacji systemu Porsche Communication Management (PCM). Kierowca i pasażer mogą indywidualnie konfigurować ten wyświetlacz. Oczywiście jest on zintegrowany w PCM: Funkcje takie jak nawigacja online, funkcje online Porsche Connect, integracja smartfonów za pomocą Apple Car Play oraz nowy system rozpoznawania głosu reagujący na naturalny język. Obszar PCM – z jego wysokiej jakości, wysokorozdzielczym wyświetlaczem – harmonijnie przechodzi w koncepcję czarnego panelu konsoli centralnej z selektorem biegów typu shift-by-wire dla PDK. Nowy panel sterowania z przyciskami dotykowymi na konsoli centralnej umożliwia intuicyjną kontrolę różnych funkcji. Nawet żaluzje centralnej kratki wentylacyjnej są elektrycznie regulowane za pomocą dotykowych suwaków. Pasażerowie z tyłu mogą kontrolować klimatyzację i funkcje infotainment za pomocą opcjonalnego czterostrefowego automatycznego systemu klimatyzacji.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.