Nowy model Panamery został zaprezentowany na Paryskim Salonie Samochodowym w 2016 roku. Była to ulepszona wersja hybrydowa typu plug-in, nazwana 4 E-Hybrid.
Porsche jest jednym z pionierów mobilności hybrydowej, zaczynając od modelu Lohner-Porsche, który został zaprezentowany w 1900 roku na Wystawie Paryskiej. Ponad wiek później, niemiecki producent samochodów wybrał to samo miasto, aby pokazać swoje rozwinięte pojazdy hybrydowe.
Druga generacja Panamery zadebiutowała w 2016 roku i jej projekt rozwiązał wszystkie problemy pierwszej edycji. Elegancki wygląd czterodrzwiowego coupe, w połączeniu z zewnętrznymi detalami pojazdu, sprawił, że ci, którzy czekali i ufali marce Porsche, byli usatysfakcjonowani. Wyglądała jak wydłużona wersja modelu 911, ale z silnikiem z przodu. Standardowo zamontowane reflektory LED w kształcie 4 były jednym z kluczowych elementów designu, które sprawiły, że samochód był atrakcyjny. Jako wyróżniający detal, model 4 E-Hybrid charakteryzował się elektrycznie zielonymi zaciskami hamulcowymi oraz zielonymi emblematami „hybrid” na błotnikach i klapie bagażnika.
Wnętrze wyposażono w szeroki, 12,3-calowy ekran dotykowy, który pełnił rolę centralnej jednostki PCM (Porsche Communication Management) zamontowanej na tej samej wysokości co kierownica, w centralnej konsoli. Służył on do uzyskiwania różnych informacji oraz ustawień systemu hybrydowego.
Najwięcej uwagi poświęcono systemowi hybrydowemu. Był to pierwszy hybrydowy model Panamery z napędem na wszystkie koła. Wyposażono go w mocniejszy silnik elektryczny oraz podwójnie doładowany silnik V6 o pojemności 2,9 litra. Napęd połączono z 8-biegową skrzynią automatyczną. Jego poprzednicy mieli tylko napęd na tylne koła. Panamera 4 E-hybrid zawsze startowała w trybie elektrycznym, a jednostka benzynowa włączała się później. Dzięki temu samochód osiągał zasięg elektryczny wynoszący 50 km (31 mil). Jego bateria litowo-jonowa mogła przechowywać do 15,1 kWh, co stanowi prawie 50% więcej niż w przypadku poprzednika.
Na Salon Samochodowy w Paryżu w 2016 roku Porsche zaprezentuje czwarty model w linii Panamera: Panamera 4 E-Hybrid z kontrolowanym napędem na wszystkie koła i elektrycznym zasięgiem wynoszącym 50 kilometrów. Pojazd generuje moc systemową wynoszącą około 340 kW (462 KM) i osiąga zużycie paliwa na poziomie 2,5 l/100 km w nowym europejskim cyklu jazdy (NEDC) dla modeli hybrydowych typu plug-in. Odpowiada to emisji CO2 wynoszącej 56 g/km. Panamera 4 E-Hybrid jest już dostępna do zamówienia, a ceny zaczynają się od 107 553 euro, w tym VAT, w Niemczech.
Czysto elektryczny zasięg wynoszący 50 kilometrów
Dla Porsche termin „hybryda” oznacza nie tylko zrównoważoną mobilność, ale także osiągi – co udowodniły zwycięstwa modelu 919 Hybrid w wyścigu 24 godziny Le Mans w 2015 i 2016 roku. Ta filozofia definiuje również Panamera 4 E-Hybrid.
Nowa hybryda Porsche zawsze startuje w trybie czysto elektrycznym, poruszając się bez emisji lokalnych w zasięgu 50 kilometrów i maksymalnej prędkości 140 km/h. Niemniej jednak, ta Panamera jest również sportowym samochodem w klasie luksusowych limuzyn: Porsche z napędem na wszystkie koła osiąga prędkość maksymalną 278 km/h i generuje moment obrotowy wynoszący 700 Nm z miejsca bez wahania. Czterodrzwiowy sportowy samochód hybrydowy przekracza barierę 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy. Moment obrotowy przenoszony jest na wszystkie cztery koła, a standardowe zawieszenie pneumatyczne z trzema komorami zapewnia doskonałą równowagę między komfortem a dynamiką w każdych warunkach.
Nowa strategia hybrydowa oparta na Porsche 918 Spyder
Wyjątkowe osiągi nie są przypadkiem: Nowa Panamera 4 E-Hybrid wprowadza strategię hybrydową, jakiej wcześniej nie było w tej klasie – strategię opartą na modelu 918 Spyder. 918 Spyder o mocy 652 kW (887 KM) jest najszybszym seryjnie produkowanym samochodem, który okrążył Nordschleife w Nürburgring. Jej rekordowy czas okrążenia wynoszący 6:57 minut częściowo zawdzięcza dodatkowej mocy zapewnianej przez dwa silniki elektryczne.
Tak jak w 918 Spyder, moc elektrycznego silnika Panamery – 100 kW (136 KM) i 400 Nm momentu obrotowego – jest dostępna natychmiast po naciśnięciu pedału przyspieszenia. W przypadku poprzedniego modelu pedał musiał być wciśnięty przynajmniej w 80% w dół, aby uwolnić dodatkową moc napędu elektrycznego. Teraz silnik elektryczny i silnik benzynowy współdziałają w doskonałej harmonii od samego początku.
Podobnie jak w 918 Spyder, silnik elektryczny jest dostępny do dostarczania dodatkowej mocy w każdej chwili. To, w połączeniu z osiągami nowego silnika V6 biturbo o pojemności 2,9 litra (243 kW/330 KM/450 Nm), generuje imponującą sytuację wzrostu mocy opartą na silniku elektrycznym i turbosprężarce.
W Panamera 4 E-Hybrid energia elektryczna jest również wykorzystywana do podniesienia maksymalnej prędkości samochodu. W Porsche ten nowy rodzaj „E-Performance” – więcej mocy, więcej przyjemności z jazdy, niższe zużycie paliwa – postrzegany jest jako zestaw do osiągów przyszłości.
Nowy moduł hybrydowy i błyskawicznie zmieniająca biegi ośmiobiegowa skrzynia PDK
Wraz z odsprzęgaczem silnika benzynowego V6, silnik elektryczny zapowiada nową generację modułu hybrydowego Porsche. W przeciwieństwie do elektro-hydraulicznego systemu poprzedniego modelu, odsprzęgacz w nowej Panamera jest uruchamiany elektromechanicznie przez aktor elektromagnetyczny (ECA), co skutkuje jeszcze krótszymi czasami reakcji.
Jak w innych modelach drugiej generacji Panamera, nowa, bardzo szybka i wydajna ośmiobiegowa skrzynia Porsche Doppelkupplung (PDK) jest używana do przenoszenia mocy na napęd na wszystkie koła. Ta skrzynia zastępuje ośmiobiegową automatyczną skrzynię z przekładnią momentu obrotowego w modelu poprzednim.
Silnik elektryczny zasilany jest z płynnie chłodzonej baterii litowo-jonowej. Pomimo faktu, że pojemność energetyczna baterii (która została zintegrowana pod podłogą bagażnika) została zwiększona z 9,4 do 14,1 kWh, jej waga pozostała na tym samym poziomie. Bateria wysokonapięciowa w pełni ładowana jest w zaledwie 5,8 godzin przy użyciu gniazdka 230 V, 10 A. Jeśli kierowca zdecyduje się na użycie opcjonalnej ładowarki pokładowej 7,2 kW i gniazdka 230 V, 32 A zamiast standardowej ładowarki 3,6 kW, bateria w pełni ładowana jest w zaledwie 3,6 godziny. Proces ładowania można również uruchomić za pomocą timera przez Porsche Communication Management (PCM) lub aplikację Porsche Car Connect (dla smartfonów i Apple Watch). Co więcej, Panamera 4 E-Hybrid standardowo wyposażona jest w pomocniczą klimatyzację do chłodzenia lub ogrzewania wnętrza podczas ładowania.
Porsche Advanced Cockpit z wyświetlaczami specyficznymi dla hybryd
Jednym z wyróżniających elementów drugiej generacji Panamera jest nowo zaprojektowana koncepcja wyświetlaczy i kontroli w formie standardowego Porsche Advanced Cockpit z panelami dotykowymi i indywidualnie konfigurowalnymi wyświetlaczami. Dwa siedmiocalowe ekrany po obu stronach analogowego wskaźnika obrotomierza tworzą interaktywny kokpit, a w przeciwieństwie do innych wersji w linii modelowej, Panamera 4 E-Hybrid charakteryzuje się licznikiem mocy dostosowanym do działania w trybie hybrydowym. Intuicyjna zasada działania wyświetlaczy specyficznych dla hybryd jest podobna do tej stosowanej w supersamochodzie Porsche 918 Spyder. Wskaźnik mocy dostarcza danych, takich jak ilość aktualnie używanej energii elektrycznej oraz ta odzyskiwana podczas rekuperacji.
Ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala pełni rolę centralnej jednostki sterującej i wyświetlającej PCM. Kierowca może uzyskać dostęp do różnych informacji specyficznych dla hybrydy zarówno na desce rozdzielczej, jak i w zestawie wskaźników. Asystent boost oraz asystent hybrydowy są zarówno praktyczni, jak i informacyjni. Wyświetlacz asystenta boost pokazuje energię dostępną do zwiększenia mocy, podczas gdy asystent hybrydowy dostarcza różnych sygnałów wizualnych do regulacji mocy napędu elektrycznego.
Nieosiągalna wydajność w trybie „Hybrd Auto”
Pakiet Sport Chrono, w tym przełącznik trybów zintegrowany w kierownicy, stanowi część standardowego wyposażenia Panamera 4 E-Hybrid. Przełącznik trybów oraz Porsche Communication Management są używane do aktywacji różnych trybów jazdy. Wśród nich znajdują się znane tryby „Sport” i „Sport Plus” z innych modeli Panamera wyposażonych w pakiet Sport Chrono. Specyficzne tryby hybrydowe to „E-Power”, „Hybrid Auto”, „E-Hold” i „E-Charge”.
Panamera 4 E-Hybrid zawsze rozpoczyna jazdę w trybie czysto elektrycznym „E-Power”. Tryb „Hybrid Auto” to całkowicie nowy rozwój. Po jego wybraniu, Panamera automatycznie zmienia i łączy źródła napędu dla maksymalnej wydajności.
Tryb „E-Hold” pozwala kierowcom świadomie zachować aktualny stan naładowania, aby umożliwić przełączenie się na tryb elektryczny i tym samym zerowej emisji w strefie ekologicznej w miejsce docelowym, na przykład. W trybie „E-Charge” bateria jest ładowana przez silnik V6; aby to osiągnąć, silnik benzynowy generuje wyższy poziom mocy, niż jest rzeczywiście potrzebny do jazdy.
Najwyższy poziom wydajności napędu jest dostępny w trybach „Sport” i „Sport Plus”. Silnik V6 biturbo działa nieprzerwanie w tych trybach. W trybie „Sport” stan naładowania baterii jest zawsze utrzymywany na minimalnym poziomie, aby zapewnić odpowiednie rezerwy mocy e-boost w razie potrzeby.
Tryb „Sport Plus” to maksymalne osiągi i pozwala Panamerze osiągnąć prędkość maksymalną 278 km/h. Ten tryb również naładowuje baterię tak szybko, jak to możliwe przy pomocy silnika V6 biturbo.
Panamera 4 E-Hybrid jest już dostępna do zamówienia w Europie