Część rozszerzenia drugiej generacji modelu Panamera, Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo to w zasadzie hybrydowy shooting brake typu plug-in. Jako pierwszy model Panamera z koncepcją 4+1 miejsc dostępną standardowo (dwa indywidualne fotele z tyłu są opcjonalne), Sport Turismo jest niemal tak przyjazny rodzinie jak Cayenne, ale z dodatkową wydajnością i przede wszystkim stylem.
W wersji 4 E-Hybrid, model napędzany jest nie jednym, a dwoma silnikami: podwójnie doładowanym silnikiem V6 o pojemności 2,9 litra oraz silnikiem elektrycznym. Mimo że osiąga podobną moc jak sześciocylindrowy silnik z Panamery 4 Sport Turismo, sześciocylindrowy silnik w modelu hybrydowym wykorzystuje podwójne doładowanie w konstrukcji „hot vee”, gdzie turbosprężarki umieszczone są wewnątrz V silnika.
Dzięki 330 koniom mechanicznym i 450 Nm momentu obrotowego, silnik spalinowy (ICE) jest wspierany przez silnik elektryczny, który dostarcza dodatkowe 136 koni mechanicznych i 400 Nm momentu obrotowego. Gdy oba silniki współpracują w trybie hybrydowym, Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo osiąga maksymalną moc systemu wynoszącą 462 konie mechaniczne i 700 Nm momentu obrotowego. W cyklu NEDC średnie zużycie paliwa wynosi 2,5 l/100 km, ale istnieje również tryb czysto elektryczny dzięki niewielkiej baterii litowo-jonowej, która zapewnia zasięg do 51 kilometrów w trybie EV.
Porsche rozszerza rodzinę Panamera o nową wersję nadwoziową: Porsche Panamera Sport Turismo zadebiutuje na światowej premierze podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie w 2017 roku, gdzie zaprezentowane zostaną pięć różnych wersji: Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid oraz Panamera Turbo. Bazując na udanym modelu sportowego sedana, nowa wersja ponownie wyraża mocne przesłanie w segmencie luksusowym dzięki swojemu niepowtarzalnemu designowi. Jednocześnie Sport Turismo, osiągając do 404 kW/550 hp, jest bardziej wszechstronny niż jakikolwiek inny model w swojej klasie. Dzięki dużym drzwiom tylnym, niskiej krawędzi załadunkowej, zwiększonej pojemności bagażnika oraz koncepcji 4+1 miejsc, nowy model Panamera oferuje idealne połączenie codziennej użyteczności i maksymalnej elastyczności. „Dla Porsche Panamera Sport Turismo to krok w stronę nowego segmentu, ale zachowuje wszystkie wartości i cechy charakterystyczne dla Porsche”, mówi Michael Mauer, Dyrektor Stylu Porsche.
Z perspektywy technologicznej i designu, Sport Turismo wykorzystuje wszystkie innowacje wprowadzone wraz z zupełnie nową linią modeli Panamera, która została zaprezentowana zaledwie rok temu. Obejmuje to cyfrowy Porsche Advanced Cockpit, nowatorskie systemy wspomagania, takie jak Porsche InnoDrive, w tym adaptacyjny tempomat, systemy podwozia takie jak kierowanie tylną osią, elektroniczny system stabilizacji PDCC Sport oraz potężne jednostki napędowe. Dodatkowo wszystkie pojazdy Panamera Sport Turismo są standardowo wyposażone w system Porsche Traction Management (PTM) – aktywny napęd na wszystkie koła z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym. W modelach S, standardowo dostarczany jest również adaptacyjny układ zawieszenia powietrznego z technologią trzech komór.
Design i koncepcja wszechstronnego samochodu sportowego
Podobnie jak w przypadku sportowego sedana Porsche Panamera w stylu coupé, Sport Turismo charakteryzuje się bardzo dynamicznymi proporcjami – doskonałym odzwierciedleniem DNA designu Porsche. Pojazd ma długość 5049 milimetrów, wysokość 1428 milimetrów i szerokość 1937 milimetrów, a jego duża baza osi wynosi 2950 milimetrów. Sylwetka pojazdu wyróżnia się także krótkimi zwisami nadwozia i dużymi kołami o średnicy do 21 cali.
Od słupków B, czyli od początku tylnych drzwi, Sport Turismo posiada całkowicie unikalny tylny design. Nad wyraźnie zarysowaną linią barkową, wydłużona linia okien i równie długi kontur dachu nadają pojazdowi jego charakterystyczny wygląd. Z tyłu dach opada w sposób mniej dramatyczny niż linia okien, co skutkuje wyraźnym i charakterystycznym słupkiem D, który przechodzi w sekcję barkową w stylu coupé.
Pierwszy adaptacyjnie wysuwany spojler dachowy w segmencie
Na górze pojazdu dach przechodzi w adaptacyjny spojler. Kąt nachylenia spojlera dachowego ustalany jest w trzech etapach w zależności od sytuacji jazdy oraz wybranych ustawień pojazdu, generując dodatkowy docisk do 50 kg na tylnej osi.
Do prędkości 170 km/h element aerodynamiczny – centralny element systemu Porsche Active Aerodynamics (PAA) – pozostaje w swojej schowanej pozycji pod kątem minus siedem stopni, co zmniejsza opór i w ten sposób optymalizuje zużycie paliwa.
Powyżej 170 km/h spojler dachowy automatycznie przechodzi do pozycji wydajności z kątem plus jeden stopień, co zwiększa stabilność jazdy i dynamikę boczną. W trybach jazdy Sport i Sport Plus, spojler dachowy automatycznie przechodzi do pozycji wydajności przy prędkości od 90 km/h wzwyż. PAA zapewnia również aktywną pomoc, dostosowując kąt nachylenia spojlera dachowego do plus 26 stopni, gdy panoramiczny dach przesuwny jest otwarty przy prędkości 90 km/h lub wyższej. W takim przypadku spojler pomaga zminimalizować hałas wiatru.
Trzy siedzenia w nowym tylnym wnętrzu
Nowy Sport Turismo jest pierwszą Panamerą, która ma trzy tylne siedzenia. Dwa zewnętrzne siedzenia mają formę pojedynczych siedzeń – zgodnie z wymaganiami modelu, które stawiają na sportowe osiągi z maksymalnym komfortem pasażerów – tworząc konfigurację 2+1 na tyle. Opcjonalnie Porsche Panamera Sport Turismo jest również dostępna w czteroosobowej wersji z dwoma elektrycznie regulowanymi pojedynczymi siedzeniami z tyłu.
Podwyższona linia dachu Sport Turismo ułatwia wsiadanie i wysiadanie z tyłu pojazdu oraz zapewnia większą przestrzeń na głowę. Użyteczność bagażnika zyskuje dzięki szeroko otwieranym tylnym drzwiom, które są standardowo elektrycznie sterowane oraz wysokości krawędzi załadunkowej wynoszącej zaledwie 628 milimetrów. Mierzona do górnej krawędzi tylnych siedzeń, pojemność bagażnika Sport Turismo wynosząca do 520 litrów (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 425 litrów) przewyższa pojemność sportowego sedana o 20 litrów. Przy załadunku do poziomu dachu i z złożonymi tylnymi siedzeniami zyski wynoszą około 50 litrów. Oparcia trzech tylnych siedzeń można składać razem lub indywidualnie (w proporcji 40:20:40) i są one odblokowywane elektrycznie z bagażnika. Gdy wszystkie oparcia są złożone, podłoga ładunkowa jest prawie na poziomie. W takim przypadku pojemność bagażnika zwiększa się do 1390 litrów (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 1295 litrów).
Na życzenie dostępny jest system zarządzania bagażnikiem dla Porsche Panamera Sport Turismo. Między innymi ten zmienny system zabezpieczonego transportu obejmuje dwie szyny zintegrowane w podłodze ładunkowej, cztery punkty mocowania oraz siatkę dzielącą bagażnik. Opcjonalnie można również dostarczyć gniazdo elektryczne 230-V w bagażniku.
Pięć silników na wprowadzenie na rynek