Wraz z wprowadzeniem modelu Panamera na targach motoryzacyjnych w Szanghaju w 2009 roku, Porsche zaprezentowało również wersję 4S. Była to jedna z najlepiej zbalansowanych wersji w ofercie.
Pomysł na czterodrzwiowe Porsche nie był nowy. Próby podjęto już w późnych latach 80. XX wieku, kiedy to powstał prototyp 989 oparty na platformie 911. Później niemiecki producent samochodów próbował również zbudować dwa czterodrzwiowe modele 928. Po wielu staraniach, zespół inżynierów w końcu zdołał stworzyć Panamerę.
Czterodrzwiowe Porsche z początku budziło zdziwienie i nie było akceptowane przez niektórych fanów, ale okazało się konieczne. Właściciele modeli 911 potrzebowali samochodu z czterema drzwiami, aby móc cieszyć się codzienną jazdą, zapewniając sobie jednocześnie komfort i wszystkie wymagania, jakie ma samochód na co dzień. Panamera była ewolucją modelu 928, z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła. Reflektory inspirowane były tymi z modelu Cayenne, a pochylona tylnia część przypominała 911. Za przednimi nadkolami zamontowano parę otworów wentylacyjnych. Światła tylne były podobne do tych w modelu Cayman.
Wnętrze Panamery inspirowano luksusowymi telefonami Vertu. Układ czterech miejsc był jedyną opcją, z dużą konsolą środkową oddzielającą kierowcę od pozostałych pasażerów. Z tyłu znajdowało się wystarczająco miejsca dla dorosłych, a dzięki nadwoziu typu hatchback oferowała imponującą przestrzeń bagażową jak na Porsche.
Jeśli chodzi o napęd, Porsche jako inspirację wybrało model Cayenne, montując pod maską silnik V8 o pojemności 4,8 litra. W modelu Panamera 4S zastosowano napęd na wszystkie koła oraz 7-biegową automatyczną skrzynię biegów (PDK – z podwójnym sprzęgłem). 400-konny czterodrzwiowy hatchback Porsche osiągał prędkość 0-100 km/h (0-62 mph) w ciągu 5 sekund.
Przedstawiamy Panamerę, Porsche z dumą prezentuje pierwszy czterodrzwiowy Gran Turismo w historii firmy. Całkowicie nowy model, zaprojektowany od podstaw, wyznacza nowe standardy w swojej klasie, łącząc doskonałe osiągi z wzorcową ekonomią paliwową, a także oferując wyjątkowy komfort na wszystkich czterech miejscach oraz szeroką gamę ekskluzywnych funkcji i wyposażenia.
Porsche Panamera wprowadza na rynek pięć innowacji technologicznych, które po raz pierwszy znalazły się w modelu produkcyjnym w segmencie luksusowych aut sportowych: po pierwsze, Gran Turismo Porsche wprowadza pierwszą na rynku podwójną skrzynię biegów, pierwszy system start-stop w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, pierwsze adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulowanym dodatkowym objętością w każdej sprężynie, aktywną aerodynamikę zapewnianą przez tylny spojler, który automatycznie unosi się i dostosowuje kąt przepływu powietrza, oraz pierwszy pakiet Sport Chrono, który za pomocą jednego przycisku zapewnia silnikowi, zawieszeniu i skrzyni biegów oraz innym komponentom sportowe i dynamiczne ustawienie. W połączeniu z PDK, Launch Control zapewnia najszybsze możliwe przyspieszenie z miejsca.
Różne modele w gamie Porsche Panamera również wyznaczają nowy standard w segmencie luksusowych aut sportowych pod względem efektywności. Wszystkie modele wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa, niskoparametrowe systemy napędowe i lekkie nadwozia. Nawet wersja topowa, Porsche Panamera Turbo, waży mniej niż 2000 kg (4410 lb) (norma DIN) mimo szerokiego zakresu standardowego wyposażenia.
Aby jeszcze bardziej zredukować zużycie paliwa i emisję CO2, wszystkie wersje Panamery z Porsche-Doppelkupplungsgetriebe są wyposażone w nową funkcję Auto Start-Stop, która automatycznie wyłącza silnik, gdy samochód zatrzymuje się – na przykład na światłach lub w korku, gdy kierowca trzyma nogę na hamulcu – a następnie automatycznie ponownie uruchamia silnik, gdy kierowca puszcza hamulec. Efekt, szczególnie w ruchu miejskim, to znacząca redukcja zużycia paliwa.
Różne ustawienia zawieszenia: synteza osiągów sportowych i najwyższego komfortu
Porsche Panamera oferuje unikalne połączenie osiągów sportowych i najwyższego komfortu. Oprócz „zwykłego” stalowego zawieszenia, Panamera S i 4S są dostępne opcjonalnie z nowym, adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym, które zapewnia dodatkową objętość powietrza w każdej sprężynie – system wysokiej technologii, który jest standardem w Panamerze Turbo. Oba te systemy zawieszenia są połączone z PASM Porsche Active Suspension Management dla regulacji siły tłumienia.
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zapewnia jeszcze szerszy zakres charakterystyk zawieszenia, oferując z jednej strony lepszy komfort jazdy, a z drugiej strony sportowe właściwości jezdne.
Opcjonalnie Porsche Panamera może być również wyposażona w PDCC Porsche Dynamic Chassis Control, które aktywnie kompensuje przechylenia nadwozia w zakrętach, jednocześnie poprawiając płynność jazdy i zachowanie podczas jazdy prosto po nierównych drogach.
PDCC zapewnia doskonałą zwrotność przy wszystkich prędkościach, zapewniając optymalne zachowanie podczas kierowania oraz płynny balans przy zmianie obciążenia. W połączeniu z elektronicznie sterowanym dyferencjałem tylnej osi dla jeszcze lepszej trakcji i zwinności, PDCC podnosi standard zarówno dynamiki jazdy, jak i komfortu podróży.
Innowacyjna koncepcja wnętrza: kokpit dla czterech
Opracowana jako prawdziwy czteromiejscowy samochód, Gran Turismo Porsche oferuje każdemu pasażerowi nowe korzyści i udogodnienia w zakresie designu wnętrza oraz absolutnego komfortu dostosowanego do kierowcy i jego pasażerów. Mimo niewątpliwie niskiego, smukłego i wydłużonego sylwetki, Porsche Panamera o długości 4,97 metra (195,7″) ma wysokość zaledwie 1,42 metra (55,9″), oferując jednocześnie poczucie przestronności na wszystkich czterech miejscach.
Centralna konsola rozciągająca się od przodu do tyłu i unosząca się w kierunku deski rozdzielczej zapewnia optymalną ergonomię dla kierowcy i podkreśla osobistą przestrzeń dla każdego pasażera.
Pasażerowie z tyłu również cieszą się swobodnym, nieograniczonym widokiem na przód, a całe wnętrze samochodu oferuje wyjątkowe poczucie przezroczystości, dając pasażerom tylnej kanapy poczucie bezpośredniego uczestnictwa w doświadczeniu prowadzenia – dosłownie kokpit dla czterech.
Przechodzenie przez wiatr
Już przez język designu, Porsche Panamera definiuje nowy segment na rynku: łącząc DNA prawdziwego sportowego samochodu, wywodzącego się z nadwozia coupé, unikalną interpretację klasycznego designu sedana oraz zalety zmiennej koncepcji przestrzeni, najnowszy model Porsche ma naprawdę niepowtarzalny wygląd. W swoim zewnętrznym designie Panamera odnosi się do licznych klasycznych motywów Porsche, oferując zarówno dynamiczny, jak i potężny wygląd, mimo bardzo przestronnej i eleganckiej sylwetki wnętrza. Dzięki kompaktowej długości całkowitej i krótkim zwisom, relatywnie niskiej wysokości nadwozia, ale szerokim i muskularnym bokom, Panamera wyraźnie mówi językiem klasycznego designu, tak typowego dla Porsche.
Z przodu Panamera jest łatwo rozpoznawalna jako prawdziwe Porsche, mocno przypominające sportowe modele firmy. Prosta górna krawędź nad dużymi wlotami powietrza oraz silnie zaokrąglone przednie błotniki otaczające reflektory w ich charakterystycznym kształcie ponownie przywołują elementy i cechy designu, dobrze znane z Porsche.
Poziomo umieszczone tylne lampy w zewnętrznych wlotach powietrza oraz konturowana pokrywa silnika zapewniają potężny i muskularny wygląd już na pierwszy rzut oka.
W Porsche Panamera S i 4S przednie sekcje i panele są wykończone w kolorze nadwozia i mają zintegrowane otwory do chłodzenia powietrza. Podczas gdy Panamera S charakteryzuje się czarnymi podwójnymi paskami w bocznych wlotach powietrza z przodu, napędzana na wszystkie koła Panamera 4S wyróżnia się wyraźnie dzięki podwójnym paskom w kolorze tytanu. Poziome światła pozycyjne w kształcie przewodów światłowodowych pomiędzy kierunkowskazami a światłami do jazdy dziennej nadają Panamerze jej bardzo charakterystyczny wygląd także w nocy.
Porsche Panamera Turbo ma zupełnie inny i unikalny przód. Wloty powietrza z przodu w stylu Porsche Turbo mają wyjątkową strukturę kratową, nadając najwyższemu modelowi jeszcze potężniejszy i dynamiczny wygląd na drodze.
Światła do jazdy dziennej w Panamera Turbo tworzą cztery unikalne diody LED rozmieszczone wokół dwóch okrągłych reflektorów, co ponownie nadaje samochodowi szczególnie wyjątkowy, dynamiczny i wyrafinowany wygląd. Światła pozycyjne są z kolei stworzone przez przewody światłowodowe wokół kierunkowskazów w przednich reflektorach, co nadaje Panamerze Turbo absolutnie unikalny wygląd także w ciemności.
Z boku Panamera ponownie wyróżnia się jako prawdziwe Porsche. Sylwetka samochodu charakteryzuje się kompaktowym przednim zwisem, który dzięki zaokrągleniom staje się jeszcze krótszy i bardziej zwarty. Kluczowym elementem tego wyjątkowego wyglądu typowego dla Porsche jest jednak linia dachu z jej szczególnym konturem, który łagodnie opada do tyłu w kierunku tylnej sekcji bez przeciwwagi w przeciwnym kierunku.
Razem z kabiną pasażerską zwężającą się ku tyłowi, tworzy to wyjątkowe połączenie linii na tylnym końcu samochodu, tak charakterystyczne dla Porsche, płynące w szerokim, muskularnym i konturowym łuku w harmonijnie zaokrąglony tył.
Boczna wentylacja w błotnikach za przednimi kołami jest czarna w Panamera S i 4S, podczas gdy w Panamera Turbo otwory wentylacyjne i boczne wloty są wykonane w chromowanym wyglądzie.
Porównawczo kompaktowa długość całkowita wynosząca mniej niż pięć metrów przyczynia się do niezwykle dynamicznego wyglądu samochodu, podczas gdy małe spoilery dachowe z przodu i z tyłu oraz duża osłona podwozia służą do optymalizacji aerodynamicznych właściwości Porsche Panamera.
Duże koła w ekskluzywnym designie Panamera
Duże koła o sportowym wzorze obręczy mówią wyraźnym językiem, nadając Porsche Panamera potężną i dominującą postawę na drodze. Otwarta konstrukcja obręczy zapewnia wyraźny i niezakłócony widok na wyjątkowy system hamulcowy z hamulcowymi zaciskami wykończonymi na srebrno w Panamera S i Panamera 4S oraz na czerwono w Panamera Turbo.
Z tyłu Panamera znów wyróżnia się jako prawdziwe Porsche. Zapewnia to przede wszystkim tylne światła w technologii LED, które są typowe dla Porsche, z pojedynczymi komorami świetlnymi, które nawiązują do bocznej linii samochodu, a poziome grafiki świateł podkreślają ogromną szerokość Panamery w nocy. Drugim punktem kulminacyjnym są podwójne końcówki wydechu wykończone szczotkowaną stalą nierdzewną po lewej i prawej stronie, które swoją dynamiczną formą wzmacniają wyjątkowy styl mocy i wydajności oferowany przez Panamerę na pierwszy rzut oka. W Panamera S i Panamera 4S podwójne końcówki wydechu są okrągłe, w Panamera Turbo mają kwadratowy kształt.
Kolejnym wizualnym punktem kulminacyjnym jest dyfuzor zintegrowany w tylnej sekcji samochodu, jako część jego zaawansowanej koncepcji aerodynamicznej. W Porsche Panamera S dyfuzor ma gładką i czarną powierzchnię, w Panamera 4S także czarną, ale z dodatkowymi żebrami po bokach, a w Panamera Turbo dyfuzor wyposażony jest zarówno w pionowe żebra, jak i specjalny kolor tytanu.
Zmienny spoilery: aerodynamika porównywalna do 911 Carrera
Kluczowym elementem znacząco przyczyniającym się do doskonałej efektywności Porsche Panamera jest jej wyjątkowa aerodynamika: podobnie jak w sportowych samochodach 911 Carrera, Gran Turismo Porsche ma współczynnik oporu powietrza wynoszący tylko 0,29 (Panamera S/4S) i 0,30 (Panamera Turbo). Ta doskonała aerodynamika służy nie tylko do poprawy osiągów jazdy, ale także do minimalizacji zużycia paliwa jako kolejnego znaczącego czynnika ekonomicznego.
Szczególnym punktem kulminacyjnym jest adaptacyjny spoiler na dolnym końcu tylnej szyby, który unosi się przy prędkości 90 km/h (56 mph) i automatycznie dostosowuje się do optymalnego kąta w zależności od aktualnej prędkości drogi. Podczas gdy Porsche Panamera S i 4S mają tzw. dwukierunkowy spoiler, Panamera Turbo posiada jeszcze bardziej zaawansowany czterokierunkowy spoiler, będący światową nowością w klasie luksusowej, z górnym elementem składającym się z dwóch części, który rozszerza się na szerokość podczas unoszenia, aby uczynić spoiler jeszcze większym i bardziej efektywnym w poprawie aerodynamiki pojazdu. A jak w modelach Carrera, spoiler można również wysunąć ręcznie.
W obu przypadkach spoiler unosi się do kąta -3° od płaszczyzny poziomej, zaczynając od prędkości 90 km/h (56 mph), co dodatkowo redukuje opór powietrza. Przy prędkości 160 km/h (około 100 mph) dwukierunkowy spoiler w Panamera S i 4S ustawiony jest na 5°, a następnie przechodzi w ustawienie wydajności z kątem 14° przy prędkości 205 km/h (127 mph).
Z kolei czterokierunkowy spoiler w Panamera Turbo pozostaje w pozycji -3° aż do 205 km/h, a następnie przechodzi bezpośrednio do pozycji wydajności o kącie 10°. W rezultacie ta specjalna wersja tylnego spoilera nie tylko redukuje siły nośne, ale wręcz generuje docisk na tylną oś przy wysokich prędkościach, jak tylne skrzydło w 911 Turbo. Oczywiście, to daje Porsche Panamera doskonałe trzymanie się drogi oraz wysoką stabilność kierunkową i torową nawet przy bardzo wysokich prędkościach.
Precyzyjne obliczenia przepływu powietrza
Z przodu Panamera charakteryzuje się specjalnie zaprojektowaną przednią sekcją z trzema dużymi wlotami powietrza. W Panamera S i Panamera 4S boczne wloty powietrza są zamknięte w interesie poprawy aerodynamiki i jeszcze lepszego współczynnika oporu, a silnik normalnego ssania pobiera powietrze z dołu samochodu.
W Porsche Panamera Turbo intercoolery znajdują się bezpośrednio za bocznymi wlotami powietrza, które są otwarte w tym modelu, co zapewnia wystarczającą ilość powietrza, a dodatkowe powietrze chłodzące pochodzi z wlotu powietrza pośrodku z jego przewodami przelewającymi.
Czujnik na opcjonalnym tempomacie z funkcją kontroli odległości został również odpowiednio zoptymalizowany – umieszczony w centralnym wlocie powietrza, czujnik nie wpływa na dostawę powietrza chłodzącego w żaden sposób.
Kanały pod wargami spoilera na zewnątrz przedniej osłony zapewniają stały dopływ powietrza do hamulców w celu chłodzenia, przy czym powietrze kierowane jest bezpośrednio do wnętrza kół. Dzięki ich inteligentnej konfiguracji, te kanały również służą do redukcji sił nośnych z przodu, prowadnice powietrza hamulcowego w Panamera Turbo dodatkowo chłodzą system hamulcowy z jeszcze większą wydajnością i zwiększonym efektem.
Z boku Panamera prezentuje typową linię, która imponująco odzwierciedla jej aerodynamiczne właściwości. Wyloty powietrza za przednimi kołami, zewnętrzne lustra oraz tylni spoiler, który unosi się w zależności od prędkości, to szczególnie widoczne cechy. Specjalne spoilery kół służą z kolei do optymalizacji przepływu powietrza wokół kół, podczas gdy boczne okna idealnie przylegają do słupków A, B i C, co zapewnia płynny przepływ powietrza wokół pojazdu.
Zewnętrzne lustra są specjalnie zaprojektowane z myślą o minimalnym oporze powietrza i są montowane na drzwiach, a nie, jak to zwykle bywa, na przednich szybach, co poprawia nie tylko aerodynamikę i akustykę samochodu, ale także widoczność z tyłu, zapobiegając gromadzeniu się brudu na bocznych oknach.
Wszystkie modele w gamie Porsche Panamera są wyposażone w osłonę podwozia, która rozciąga się niemal całkowicie od przodu do tyłu i na boki w celu optymalizacji przepływu powietrza pod samochodem i redukcji wirowania powietrza lub turbulencji. Panamera jest pierwszym samochodem w tym segmencie z osłoną podwozia także wokół tunelu wału napędowego i tylnych tłumików, pomagając w redukcji oporu powietrza i sił nośnych na osiach w celu lepszego opływu i zwiększonej efektywności paliwowej.
Oferując tak pełne pokrycie, podwozie samochodu kieruje przepływające powietrze dokładnie do tych punktów, w których konkretne komponenty Panamery potrzebują dodatkowego chłodzenia. Na przykład, wloty na osiach tylnych zapobiegają przegrzaniu dyferencjału, zapewniając mu odpowiedni poziom chłodzenia i efektywności przez cały czas. Tylni dyfuzor z kolei, razem z tylnym spoilerem, służy do dalszej redukcji sił nośnych z tyłu pojazdu.
Ponadprzeciętny silnik ośmiocylindrowy rozwijający 400 i 500 KM
Porsche Panamera wchodzi na rynek z wyłącznie ośmiocylindrowymi jednostkami napędowymi o pojemności 4,8 litra w dwóch wariantach mocy, co daje Porsche doskonałe osiągi w każdych warunkach.
Na podstawie jednostek V8 już obecnych w Cayenne, nowy silnik został dokładnie ulepszony i zmodyfikowany dla Panamery, a jednym z jego wyróżników są przeprojektowane, płaskie misy olejowe, które pomagają obniżyć środek ciężkości samochodu.
Kolejną nowością w napędzanej na wszystkie koła Panamera 4S i Panamera Turbo jest końcowa przekładnia na przedniej osi, bezpośrednio połączona z silnikiem.
Szeroki zakres innych ulepszeń i szczegółowych poprawek ma na celu dalsze poprawienie wydajności oraz ogólnej efektywności silników, a wszystko zaczyna się od optymalnych cech silnika.
Panamera S i Panamera 4S są wyposażone w nową generację 4,8-litrowego silnika V8 o naturalnym ssaniu, zmodyfikowany system dolotowy, uzupełniony optymalizacją zarządzania silnikiem, zwiększają moc silnika do 400 KM (294 kW) przy 6500 obr./min i podnoszą moment obrotowy silnika do 500 Nm (369 lb-ft) w zakresie 3500-5000 obr./min.
W Porsche Panamera Turbo 4,8-litrowy silnik V8 biturbo osiąga maksymalną moc 500 KM (368 kW) przy 6000 obr./min i szczytowy moment obrotowy 700 Nm (516 lb-ft) w zakresie od niskich 2250 obr./min do średniego 4500 obr./min.
Wszystkie modele mają w standardzie system Porsche DFI Direct Fuel Injection oraz VarioCam Plus, jednostronnie zmienną regulację wałków rozrządu z regulowanych wysokości zaworów.
Ulepszone silniki o normalnym ssaniu, jeszcze lżejsze niż wcześniej
Jednym z głównych celów w ulepszaniu silników było zredukowanie wszystkich mas ruchomych i nieruchomych do jeszcze niższego poziomu. W związku z tym, wszystkie silniki są teraz wyposażone w:
- komorę sterowania zaworami i pokrywę zaworów wykonaną z magnezu (oszczędność masy: 2,5 kg),
- lekkie regulatory wałków rozrządu wykonane w całości z aluminium (oszczędność masy: 1,7 kg),
- aluminiowe śruby w wszystkich komponentach magnezowych oraz do łączenia silnika i skrzyni biegów (oszczędność masy: 1 kg), a także
- kolektor dolotowy o dodatkowo cienkich ściankach (oszczędność masy: 1,2 kg).
Pracując nad silnikiem o normalnym ssaniu Panamera S i Panamera 4S, inżynierowie Porsche opracowali nowy, jeszcze lżejszy wał korbowy i lżejsze korbowody. Łącznie redukcja masy w ten sposób w układzie korbowym wynosi 2,3 kg lub ponad 5,0 lb w porównaniu do silnika w Cayenne S.
Obniżenie masy w tym miejscu przynosi korzyści w dwóch kwestiach: mniejsze masy ruchome dają silnikowi jeszcze bardziej spontaniczną reakcję, czyniąc go bardziej ekonomicznym i płynniejszym.
Silnik w Panamera S ma obudowę przepływu oleju wykonaną z magnezu, co pozwala na dalsze obniżenie masy o około dwa kilogramy, podczas gdy obudowa w Panamera 4S z powodu w pełni zintegrowanego napędu przednich kół jest wykonana z aluminium, jak wcześniej.
Zmienny kolektor dolotowy został zaprojektowany w celu zapewnienia muskularnej charakterystyki momentu obrotowego z jeszcze lepszym przepływem i mniejszym oporem niż w Cayenne S. Ta dodatkowa gładkość jest zapewniona, po pierwsze, przez jeszcze większą przepustnicę, a po drugie przez nowy czujnik ciśnienia, który służy do pomiaru przepływu masy powietrza. Po raz pierwszy w produkcyjnym Porsche ten nowy czujnik zastępuje wcześniejszy czujnik z gorącym filmem, który, w przeciwieństwie do czujnika ciśnienia, musi być umieszczony w strumieniu powietrza i działa jako przepustnica. Efektem jest 15 KM lub niemal 4 procent więcej mocy niż w Cayenne S.
Jak silnik w Cayenne S, jednostka o naturalnym ssaniu w Panamera ma przełączany kolektor dolotowy, który łączy zalety długiego kolektora dolotowego – wyższy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych silnika – z zaletami krótkiego kolektora – wysoka specyficzna moc przy wysokich prędkościach obrotowych silnika.
W zależności od prędkości obrotowej silnika, system dolotu rezonansowego wykorzystuje oscylację powietrza w kolektorze dolotowym, aby zapewnić jeszcze lepsze napełnienie silnika paliwem/powietrzem dla dodatkowej mocy i efektywności. A ponieważ wykonany jest z specjalnego materiału syntetycznego, wieloczęściowy system dolotowy jest szczególnie lekki, co ponownie pomaga zredukować masę do minimum.
Dynamika jazdy zoptymalizowana dzięki nisko umieszczonemu silnikowi
Dynamika jazdy jest szczególnym punktem wyróżniającym Porsche Panamera, a jednostka napędowa w nowym Gran Turismo Porsche znajduje się w niezwykle niskiej pozycji w samochodzie. Ma to wyraźny wpływ na środek ciężkości i dzięki temu zapewnia dynamikę jazdy typową dla Porsche, z naprawdę doskonałymi osiągami drogowymi i stabilnością jazdy w każdych warunkach.
Aby uzyskać tę nową konfigurację, wszystkie silniki w Panamera są wyposażone w nową, niezwykle niską miskę olejową. W modelach wyposażonych w PTM Porsche Traction Management dyferencjał przedni jest bezpośrednio połączony z silnikiem, aby utrzymać środek ciężkości na wyjątkowo niskim poziomie również w tym przypadku. Zamiast montować silnik wyżej i umieszczać wał napędowy pod silnikiem, wał napędowy przebiega bezpośrednio przez blok silnika w kanale z przodu.
Pompa olejowa, działająca na żądanie, ma również nową, ekstra niską konstrukcję z bardzo kompaktowymi zestawami zębatymi. Dzięki hydraulicznej regulacji szerokości zębatki, kontrolowanej przez ciśnienie oleju, ilość dostarczanego oleju może być zmieniana indywidualnie w zależności od potrzeb, co minimalizuje zużycie energii przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego smarowania dostosowanego do obciążenia silnika i warunków pracy.
Aby zapewnić płynne i niezawodne dostarczanie oleju w każdych warunkach, jednostki V8 mają zintegrowane smarowanie z suchą miską.
Silnik turbo z ulepszonymi modułami turbosprężarek
Dążąc do utrzymania jak najniższego środka ciężkości, inżynierowie Porsche również zmodyfikowali silnik turbo ośmiocylindrowy w Panamera, pracując przede wszystkim nad dwoma turbosprężarkami umieszczonymi równolegle. Po raz pierwszy jednostka napędowa w Panamera Turbo ma turbosprężarkę z jednolitą obudową ze stali odpornej na wysoką temperaturę, bez flanszy łączeniowej, co zapewnia wyjątkowo kompaktowe wymiary. Kolejną zaletą tej konfiguracji są zoptymalizowane przekroje, które zapewniają jeszcze lepsze warunki przepływu, minimalizując w ten sposób utratę ciśnienia przed turbiną.
Dzięki oddzielnemu intercoolerowi na każdym rzędzie cylindrów, zwiększony efekt chłodzenia służy po pierwsze do maksymalizacji ładunku cylindrów, a po drugie do obniżenia temperatury różnych komponentów.
Podczas gdy system dolotowy w Porsche Panamera Turbo jest w dużej mierze taki sam jak w jednostce V8 o naturalnym ssaniu, silnik z turbosprężarką, w przeciwieństwie do jednostki o naturalnym ssaniu, nie wymaga klap przełączających, ponieważ efekt doładowania zapewniają dwie turbosprężarki, a pełny efekt krótkich kolektorów dolotowych jest zachowany na całej skali prędkości obrotowej i wydajności silnika.
Aby ponownie obniżyć masę, jednostka napędowa w Panamera Turbo ma również wał korbowy o mniejszej masie, lżejszy o 0,6 kg niż wcześniej. I jak w silniku o naturalnym ssaniu, przeciwciężary na wale korbowym mają większy promień niż w poprzednim modelu.
W standardzie: przycisk Sport dla jeszcze bardziej ekscytującego doświadczenia z jazdy
Przycisk Sport umieszczony w środkowej części konsoli centralnej obok dźwigni zmiany biegów lub odpowiednio dźwigni PDK skierowanej w stronę kierowcy jest standardowym wyposażeniem we wszystkich modelach z gamy Panamera. Umożliwia to kierowcy wybór stylu jazdy bardziej nastawionego na komfort i oszczędność paliwa lub, kiedy tylko zechce, bardziej sportowego i dynamicznego stylu. A gdy tylko naciśnie przycisk Sport, słowo „Sport” świeci się na desce rozdzielczej.
W trybie Sport elektroniczne zarządzanie silnikiem zapewnia silnikowi jeszcze bardziej agresywną i spontaniczną reakcję. W modelach wyposażonych w Porsche-Doppelkupplungsgetriebe zmiany biegów następują później i wcześniejsze w trybie automatycznym. Dodatkowo, funkcja Auto Start-Stop jest dezaktywowana, a zarówno PASM Porsche Active Suspension Management, jak i opcjonalny PDCC Porsche Dynamic Chassis Control automatycznie przechodzą do trybu Sport, aby zapewnić samochodowi jeszcze bardziej sportowe ustawienie i zapewnić bardziej bezpośrednie zachowanie podczas kierowania w zakrętach.
W Panamera 4S i Panamera Turbo aktywne napędy PTM na wszystkie koła dostarczają więcej mocy i momentu obrotowego na tylne koła, co z kolei poprawia wydajność i czyni ją jeszcze bardziej dynamiczną.
Pakiety Sport Chrono dla naprawdę ambitnego kierowcy
Podobnie jak sportowe samochody Porsche, Panamera jest dostępna z pakietami Sport Chrono w połączeniu z PCM Porsche Communication Management dla szczególnie sportowego i ambitnego kierowcy. W tym przypadku nowy Gran Turismo ma dodatkowy przycisk na konsoli centralnej o nazwie „Sport Plus”, który zapewnia jeszcze bardziej dynamiczne osiągi jazdy niż przycisk Sport w standardzie:
- W Panamera Turbo tryb Sport Plus aktywuje funkcję Overboost, chwilowo zwiększając ciśnienie turbosprężarki, gdy kierowca wciśnie pedał gazu lub przesunie go szybko. To zwiększenie ciśnienia turbosprężarki podnosi maksymalny moment obrotowy do znacznie wyższego poziomu, o 10 procent. Szczytowy moment obrotowy w zakresie od 3000 do 4000 obr./min wynosi 770 Nm (567 lb-ft) zamiast zwykłych 700 Nm (516 lb-ft).
- Przejście między jazdą pod obciążeniem a jazdą na luzie (i odwrotnie) staje się jeszcze bardziej sportowe i dynamiczne, z bardziej spontaniczną i dynamiczną zmianą obciążenia.
- W modelach wyposażonych w dwu-sprzęgłową skrzynię biegów czasy zmiany biegów są jeszcze krótsze, a cały proces zmiany biegów jest jeszcze bardziej dynamiczny. Podczas zwalniania tylko nieznacznie tryb automatyczny zmienia biegi jeszcze bardziej dynamicznie na niższy bieg, nawet przy wysokich prędkościach obrotowych silnika. Punkty zmiany biegów są z kolei przesunięte na wyższe prędkości obrotowe, a biegi zmieniają się później podczas przyspieszania i wcześniej podczas zwalniania. A przy ręcznej zmianie biegów proces zmiany biegów jest również szybszy, bardziej dynamiczny i sportowy.
- PASM Porsche Active Suspension Management, które jest standardem, zapewnia samochodowi jeszcze bardziej sportowe ustawienie z bardziej bezpośrednią reakcją kierowania i jeszcze lepszym trzymaniem drogi.
- Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne obniża cały samochód o 25 milimetrów lub prawie jeden cal do niskiego poziomu i przełącza się na twardszą sprężynę.
- PDCC Stability Control niemal całkowicie eliminuje przechyły nadwozia w zakrętach.
- PSM Porsche Stability Management interweniuje później w interesie poprawy dynamiki jazdy na wprost i bocznej, dając samochodowi znacznie większą zwinność przy hamowaniu w zakręcie. Szczególnie przy niskich prędkościach, PSM pozwala na jeszcze bardziej sportowy styl jazdy przy hamowaniu i przyspieszaniu po zakręcie, tym samym zapewniając jeszcze wyższy standard przyjemności z jazdy. A z wyłączonym PSM, tryb Sport Plus oferuje jeszcze większą zwinność, jednocześnie zachowując funkcję PSM jako czynnik bezpieczeństwa w tle, który automatycznie włącza się ponownie, gdy oba przednie koła osiągną punkt kontrolny ABS.
- Na koniec, kąt tylnego spoilera zmienia się na ustawienie wydajności, niezależnie od prędkości drogi samochodu.
Gdy kierowca aktywuje przycisk Sport, ma możliwość ręcznego wyboru innego programu zawieszenia we wszystkich przypadkach, chyba że znajduje się w trybie PSM. A gdy kierowca wyłącza silnik, dezaktywując zapłon, tryb Sport również zostaje dezaktywowany, a wszystkie ustawienia wracają do trybu normalnego.
Szczególnym punktem wyróżniającym pakietów Sport Chrono jest stoper na desce rozdzielczej. Aby wyświetlić, zapisać i ocenić czasy okrążeń oraz czasy wymagane na poszczególnych trasach, PCM Porsche Communication Management jest wzbogacony o dodatkowy wyświetlacz wydajności, który przedstawia całkowity czas wymagany na określonej trasie lub okrążeniu, pokonaną odległość na ostatnim okrążeniu, całkowitą liczbę okrążeń wykonanych do tej pory oraz indywidualne czasy okrążeń kierowcy. Najszybsze okrążenie i pozostała odległość do napełnienia zbiornika są również prezentowane w wyświetlaczu, który pozwala również kierowcy rejestrować indywidualne odległości/trasy i definiować trasy odniesienia.
Szczególną cechą pakietu Sport Chrono dla modeli PDK jest Porsche Launch Control dla optymalnego przyspieszenia z miejsca. Aby cieszyć się dodatkową mocą i wydajnością Launch Control, kierowca musi najpierw nacisnąć przycisk Sport Plus, z aktywowanymi trybami jazdy D lub M. Następnie trzyma nogę na pedale hamulca lewą stopą, a jednocześnie w pełni wciska pedał gazu (kick-down) prawą stopą. To podnosi obroty silnika do optymalnego poziomu dla każdej wersji modelu, a sprzęgło zostaje przesunięte do pozycji wstępnej, a na desce rozdzielczej pojawia się napis „Launch Control Active”.
Następnie, gdy kierowca puści hamulec, Porsche Panamera przyspiesza na pełnej mocy, osiągając najszybszy możliwy sprint o 0,2 sekundy szybciej do 100 km/h we wszystkich wersjach Panamery z Launch Control.
Spełniający normy Euro 5 i ULEV: system wydechowy ze stali nierdzewnej
Emisje spalin przepływają przez system wydechowy wykonany ze stali nierdzewnej o szczególnie długiej żywotności. Aby zminimalizować emisje, zwłaszcza przy uruchamianiu silnika na zimno, niezbędne jest szybkie podniesienie temperatury katalizatorów do optymalnego poziomu roboczego. W modelach europejskich osiąga się to poprzez dmuchanie powietrza wtórnego do kanałów wydechowych po uruchomieniu silnika na zimno, co zwiększa temperaturę gazów wydechowych. To szybko ogrzewa katalizatory i zapewnia bardzo skuteczne zarządzanie emisjami. W rezultacie wszystkie wersje Panamery znacznie przewyższają normy Euro 5 w Europie i kwalifikują się w USA jako Pojazdy o Ultra-Niskiej Emisji (ULEV; Turbo: Pojazdy o Niskiej Emisji, LEV).
System wydechowy w Porsche Panamera Turbo ma jeszcze większy przekrój, a emisje gazów wydechowych wypływają przez dwa kwadratowe srebrne podwójne końcówki po każdej stronie, w przeciwieństwie do okrągłych końcówek w Panamera S i 4S. Aby zapewnić odpowiedni efekt dźwiękowy w każdym momencie, klapy wydechowe otwierają dwie lub wszystkie cztery końcówki w zależności od prędkości obrotowej silnika.
Wszystkie modele w gamie Panamera są dostępne opcjonalnie z systemem sportowym, po raz pierwszy nie tylko w modelach z jednostką o naturalnym ssaniu, ale także w Turbo. W tym przypadku specjalnie zaprojektowany główny tłumik generuje szczególnie chrapliwy i muskularny dźwięk. Tak jak w regularnym systemie wydechowym Panamera Turbo, dwie klapy wydechowe pomiędzy tylnymi tłumikami a końcówkami wydechu otwierają się w razie potrzeby, aby zapewnić jeszcze lepszy przepływ gazów wydechowych.
System wydechowy sportowy posiada dwie wyraźnie zaprojektowane podwójne końcówki ze stalowymi otoczkami w kolorze tytanu, które są dodatkowo podkreślone przez podwójne końcówki wydechu wykonane ze stali nierdzewnej.
Aby wygenerować szczególnie muskularny dźwięk sportowego samochodu, wystarczy, że kierowca naciśnie dodatkowy przycisk na konsoli centralnej, efekt dźwiękowy będzie następnie zmieniany w zależności od obciążenia, prędkości drogi, prędkości obrotowej silnika i biegu.
Światowa premiera w klasie Porsche Panamera: funkcja Auto Start-Stop w połączeniu z PDK
Porsche Panamera jest pierwszym samochodem w klasie luksusowych samochodów sportowych, który wprowadza funkcję Auto Start-Stop jako osiągnięcie światowej klasy. Wszystkie wersje nowego Gran Turismo z Porsche-Doppelkupplungsgetriebe lub skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem są standardowo wyposażone w ten system oszczędzania paliwa, który kierowca ma możliwość dezaktywacji lub aktywacji w zależności od własnych potrzeb lub wymagań krajowych za pomocą przycisku na konsoli centralnej.
Auto Start-Stop może zaoszczędzić do 10 procent paliwa w ruchu miejskim i około 5 procent w nowym europejskim cyklu jazdy, przy czym redukuje emisję CO2 o około 5 procent. Co więcej, dezaktywacja silnika na postoju oferuje pasażerom jeszcze wyższy poziom komfortu w samochodzie.
Kiedy kierowca zwalnia do zatrzymania z aktywną funkcją Auto Start-Stop i trzyma swoją stopę na pedale hamulca, Auto Start-Stop całkowicie wyłączy silnik po około jednej sekundzie, informując kierowcę o tej funkcji za pomocą zielonego symbolu Auto Start-Stop na desce rozdzielczej.