Panamera 4S przypominała raczej osłabioną wersję Panamery Turbo, niż ulepszoną Panamerę 4, zwłaszcza że pod jej maską mieścił się silnik podwójnie doładowany.
Pomimo powolnego i bolesnego wychodzenia z kryzysu gospodarczego, Panamera znalazła swoją drogę na rynek. Podczas gdy Europejczycy stawiali na wersję diesla, reszta świata koncentrowała się na wersjach z silnikiem benzynowym. Panamera 4S stanowiła złoty środek między potężnym modelem Turbo a podstawową wersją.
Znaczną poprawą dla Panamery S były standardowe reflektory bi-xenonowe oraz opcja pełnych lamp LED. Światła do jazdy dziennej były standardowo wyposażone w diody LED. Zmodernizowane zderzaki z przodu i z tyłu nadawały samochodowi bardziej agresywny wygląd. Większe wloty powietrza w zderzaku zainspirowano tymi z serii 911. Na nowej klapie bagażnika zamontowano szerszą tylną szybę.
Wewnątrz producent zainstalował system PCM (Porsche Communication Management) odpowiedzialny za infotainment. Obsługiwał łączność z Apple CarPlay, jednak jego kompatybilność z telefonami z Androidem była ograniczona. Obrotomierz umieszczono na środku zestawu wskaźników, z okrągłym wyświetlaczem TFT po prawej stronie, na którym mogła być wyświetlana nawigacja oraz inne informacje z komputera pokładowego.
Największą zmianą w Panamerze S z 2013 roku było to, co kryło się pod maską – zainstalowano silnik V6 o pojemności 3,0 litra z podwójnym doładowaniem. Zastąpił on starszą jednostkę o pojemności 4,8 litra z naturalnym zassaniem. To była korzystna kombinacja, ponieważ oferowała o 20 KM więcej i była bardziej oszczędna. W odróżnieniu od swojego poprzednika, była dostępna wyłącznie z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów (PDK – z podwójnym sprzęgłem). System napędu na wszystkie koła został przeniesiony, ale przełożenie końcowe było inne, aby poprawić efektywność paliwową. Panamera 4S była również dostępna w wersji z długim rozstawem osi, dla wybranych rynków.
Porsche z radością ogłosiło światową premierę nowego Porsche Panamera podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Szanghaju w 2013 roku. Najbardziej spektakularnym nowym modelem jest Panamera S E-Hybrid, który jest pierwszym na świecie hybrydowym samochodem plug-in w swojej klasie. Oferta Porsche Panamera obejmuje teraz dziesięć modeli, w tym dwie nowe luksusowe wersje Executive z wydłużonym rozstawem osi. Debiutuje również całkowicie nowy silnik V6 o pojemności trzech litrów z podwójnym doładowaniem, który jest stosowany w Panamera S i Panamera 4S. Porsche rozszerza swoją serię modeli Gran Turismo, która już teraz nie ma sobie równych pod względem różnorodności modeli. Nowa seria oferuje jeszcze większą moc, efektywność, komfort i wygodę. Nowoczesny design Panamera nawiązuje do języka stylistycznego sportowych samochodów Porsche, który charakteryzuje się precyzyjnymi liniami i nowo zaprojektowanymi elementami nadwozia.
Dla Porsche, Chiny są drugim największym rynkiem pojedynczym po USA – i większym niż ich rodzimy rynek w Niemczech. W 2012 roku producent samochodów sportowych dostarczył chińskim klientom 31 205 pojazdów, co oznacza wzrost o 28,2 procent w porównaniu do roku 2011. Chiny są największym na świecie rynkiem dla sportowego SUV-a Cayenne oraz sportowej limuzyny Panamera.
Aby sprostać utrzymującemu się zapotrzebowaniu chińskich klientów, Porsche rozszerza swoją sieć dealerską. Nowe Centrum Porsche otwierane jest w Chinach niemal co miesiąc. W sumie firma planuje zwiększenie istniejącej sieci dealerskiej z ponad 50 Centrów Porsche do około 100 lokalizacji. Porsche buduje również pierwsze w Azji Centrum Doświadczeń Jazdy Porsche obok toru wyścigowego Shanghai International Circuit. Powierzchnia 100 000 metrów kwadratowych z torami testowymi, slalomami, trasami off-road i salami wykładowymi jest zarezerwowana wyłącznie dla klientów i fanów Porsche. Po ukończeniu w 2014 roku, Centrum Doświadczeń Jazdy Porsche w Szanghaju będzie trzecim centrum testowym dla klientów na świecie obok Lipska i Silverstone w Anglii.
Perspektywiczne: pierwszy na świecie napęd hybrydowy plug-in w klasie luksusu
W swojej drugiej generacji, Porsche wprowadza pierwszy na świecie hybrydowy samochód plug-in w klasie luksusowej. Oprócz Panamera S E-Hybrid, który oferuje 416 KM mocy systemowej, debiutują także dwie luksusowe wersje Executive z wydłużonym rozstawem osi oraz całkowicie nowy silnik V6 o pojemności trzech litrów dla Panamera S i Panamera 4S, który ma podwójne doładowanie. Nowe zaawansowane technologie umożliwiły oszczędność paliwa o nawet 56 procent, jednocześnie zwiększając komfort obsługi i jazdy. Nowa Panamera podkreśla swoje wyjątkowe pozycjonowanie jeszcze bardziej ekspresyjnym językiem designu nowych generacji samochodów sportowych, cechującym się bardziej napiętymi liniami, wyraźniejszymi konturami i nowymi kształtami elementów nadwozia. Krótko mówiąc: Porsche Panamera jest jeszcze bardziej efektywna, sportowa, komfortowa i elegancka.
Panamera S E-Hybrid wyznacza nowe standardy w zakresie efektywności, wydajności i komfortu użytkowania
Ten samochód jest systematycznie rozwiniętą wersją pełnej hybrydy równoległej z mocniejszym silnikiem elektrycznym, wydajniejszą baterią, która dostarcza więcej energii i możliwością ładowania z zewnętrznej sieci elektrycznej. Napęd elektryczny generuje 95 KM (70 kW), co jest ponad dwukrotnie wyższą mocą niż w poprzednim modelu, który miał 47 KM (34 kW). Czerpie energię z nowo opracowanej baterii litowo-jonowej, która przy pojemności 9.4 kWh ma ponad pięciokrotnie większą pojemność niż bateria poprzedniego modelu o pojemności 1.7 kWh w technologii niklowo-metalohydrydowej. Po podłączeniu do gniazdka przemysłowego można ją naładować w około dwie i pół godziny za pośrednictwem zintegrowanej ładowarki pokładowej oraz standardowej ładowarki uniwersalnej Porsche (AC), a do czterech godzin, jeśli podłączona jest do domowego gniazdka elektrycznego w Niemczech.
Porsche Panamera S E-Hybrid znacznie przewyższa osiągi poprzedniego modelu. Ponadto, średnie zużycie paliwa według normy NEDC poprzedniego modelu wynoszące 7.1 l/100 km zostało zmniejszone o 56 procent do 3.1 l/100 km. Jednocześnie poprawiona została osiągi w trybie całkowicie elektrycznym zarówno pod względem przyspieszenia elektrycznego, zasięgu elektrycznego, jak i maksymalnej prędkości elektrycznej. Intensywne doświadczenie jazdy w trybie czysto elektrycznym jest możliwe bez zużycia paliwa czy lokalnych emisji, co jest szczególnie korzystne w środowisku miejskim. Panamera z nowym napędem hybrydowym może osiągać prędkości do 135 km/h w trybie elektrycznym.
Osiągi Panamera S E-Hybrid są typowe dla Porsche. Silnik spalinowy i silnik elektryczny są mechanicznie połączone z tylnym napędem finalnym, jak w poprzednim modelu, aby zapewnić natychmiastowe przyspieszenia i imponującą moc ciągłą na drogach krajowych lub autostradach. Czas przyspieszenia z miejsca do 100 km/h skrócono o pół sekundy do 5.5 sekundy. Funkcja wspomagania elektrycznego wspomaga tutaj, w której moc silnika elektrycznego zwiększa moc silnika spalinowego. Wspomaganie może być również aktywowane poprzez kick-down – na przykład w sytuacjach wyprzedzania. Prędkość maksymalna samochodu to 270 km/h. Równoległa koncepcja hybrydy pełnej opracowana przez Porsche oferuje także „coasting” przy wyższych prędkościach, co odnosi się do swobodnego toczenia się przy wyłączonym silniku spalinowym i odzyskiwaniu energii przez generowanie prądu.
Każda Panamera S E-Hybrid jest standardowo wyposażona w rozbudowany sprzęt do ładowania. W skład tego sprzętu wchodzi mobilna ładowarka uniwersalna Porsche (AC) z dwoma złączami zasilającymi do użytku domowego i przemysłowego oraz stacja ładująca, którą można zamontować w domowym garażu.
Perspektywiczna koncepcja Panamera S E-Hybrid obejmuje także zupełnie nowy zestaw funkcji komfortowych, które można aktywować i wywoływać za pomocą aplikacji na smartfona. Na przykład wskaźnik stanu naładowania. Dodatkowo, opcja pomocniczej klimatyzacji hybrydy plug-in umożliwia wstępne podgrzewanie lub chłodzenie samochodu poprzez Porsche Car Connect; można ją zaprogramować w pojeździe lub jeszcze wygodniej za pośrednictwem aplikacji na smartfona. Smartfon można również wykorzystać do zarządzania akumulatorem lub zdalnego dostępu do informacji o pojeździe, takich jak pozostały zasięg jazdy lub pokazanie drogi powrotnej do zaparkowanego pojazdu.
Wszystkie funkcje niezwiązane bezpośrednio z napędem hybrydowym są również dostępne jako opcje dla innych modeli Panamera za pośrednictwem aplikacji Car Connect od Porsche.
Wydłużony rozstaw osi, przestronna tylna przestrzeń: modele Executive z komfortem klasy ekskluzywnej
Koncepcja przestrzenna Panamera, z dwoma pełnowymiarowymi fotelami w tylnej części, okazała się na tyle udana, że Porsche postanowiło ją jeszcze bardziej rozszerzyć w nowej generacji Gran Turismo. Nowe modele Executive – z wydłużonym rozstawem osi o 15 cm – oferują więcej miejsca na tylne siedzenia i jeszcze lepszy komfort jazdy. Te modele oferują bardzo rozbudowany pakiet funkcji; przede wszystkim oferują wyjątkowy komfort zarówno na miejscach tylnych jako standard. Wszystkie modele Executive mają innowacyjną pneumatyczną zawieszenie Panamera, które łączy doskonały komfort jazdy z typowymi właściwościami jezdnymi Porsche.
Większa moc i efektywność dzięki downsizingowi: nowy silnik V6 biturbo
Zwiększenie wydajności i efektywności to kluczowa umiejętność w Porsche. Przy rozwoju nowej Panamery, ta umiejętność doprowadziła do stworzenia zupełnie nowego silnika opartego na koncepcji downsizingu: silnika V6 o pojemności trzech litrów z biturbo. V6 biturbo zastępuje poprzedni silnik V8 o pojemności 4.8 litra w Panamera S i Panamera 4S, a także jest stosowany w nowej wersji Executive Panamera 4S. Jego podstawowe parametry same wskazują na postęp: 20 KM większej mocy i 20 Nm większego momentu obrotowego, ale do 18 procent lepszej efektywności paliwowej w porównaniu do silnika V8 w poprzednim modelu. Tak więc kierowca zyskuje nie tylko mocniejszy i bardziej efektywny silnik; doładowanie zapewnia maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Nm w bardzo szerokim zakresie obrotów silnika dla wyjątkowej i jednolitej krzywej osiągów, nawet przy niskich obrotach.
Większość modeli Panamera wyposażona jest w siedmiobiegową skrzynię Porsche Doppelkupplung PDK. W Panamera Diesel i Panamera S E-Hybrid używana jest komfortowa ośmiobiegowa automatyczna skrzynia Tiptronic S. Ta skrzynia tworzy optymalne warunki do rozwijania innych funkcji efektywności. Na przykład, rozszerzona funkcja start-stop teraz wyłącza silnik wcześniej podczas toczenia się do zatrzymania, co oszczędza więcej paliwa. Z wyjątkiem Panamera GTS, modele z PDK oferują również funkcję toczenia, w której sprzęgła otwierają się w odpowiedzi na wytracenie prędkości, silnik pracuje na jałowym biegu, a pojazd swobodnie toczy się. Ta funkcja może znacznie poprawić efektywność paliwową, szczególnie podczas jazdy autostradowej.
Jeszcze bardziej zaawansowany design z nową opcją: reflektory LED
Dalszy rozwój zewnętrznego designu Panamera można dostrzec już na pierwszy rzut oka. Bardziej napięte i wyraziste linie z przodu są szczególnie zauważalne w większych wlotach powietrza i wyraźnym przejściu do reflektorów. W profilu bocznym nowa, bardziej opadająca szyba czołowa tworzy jeszcze bardziej wydłużoną sylwetkę. Te napięte, eleganckie linie są jeszcze bardziej podkreślone w modelach Executive. Tylne drzwi są o 15 centymetrów dłuższe, co nadaje nowe proporcje oknom Panamery.
Z perspektywy tylnej nowa generacja Panamery jest przede wszystkim rozpoznawana po nowej klapie bagażnika. Szeroka tylna szyba podkreśla poziome aspekty Gran Turismo i w ten sposób jego sportowy charakter. Ten efekt, który nadaje Panamerze wizualny wygląd niższego zawieszenia na drodze, jest wzmocniony przez niższe umiejscowienie uchwytu tablicy rejestracyjnej w zderzaku. Tylna sekcja nadwozia również została zaprojektowana na nowo. Posiada szerszy spoiler i bardziej napięte przejście do tylnych świateł, podobnie jak wizualne przejście reflektorów z przodu samochodu.
Jak w poprzednich modelach, nowe modele Panamera mają również wiele różniących się cech zewnętrznych. Oprócz kolorowego kontrastu zacisków hamulcowych, który jest związany z konkretnym silnikiem, najważniejszymi cechami identyfikacyjnymi są różnie kształtowane elementy z przodu nadwozia i specyficzne dla modelu rury wydechowe. Dalsza personalizacja jest możliwa dzięki wielu oferowanym opcjom, w tym nowym reflektorom LED, które nadają Gran Turismo bardzo szczególny wygląd. Reflektory LED są połączone z inteligentnym systemem Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Design tych reflektorów zasadniczo różni się od standardowej wersji bi-xenon: Światła do jazdy dziennej są produkowane bezpośrednio przez dwie jednostki LED, jedną umieszczoną nad drugą, podczas gdy światła pozycyjne i kierunkowskazy zostały przeniesione na przednią część nadwozia.
Modele Porsche Panamera są dodatkowo ulepszane przez nowe standardowe cechy, takie jak reflektory bi-xenon, wielofunkcyjna kierownica i automatycznie podnoszona klapa bagażnika. Oprócz tego dostępny jest rozszerzony zestaw systemów asystujących dla bezpieczeństwa i wygody. Na przykład zoptymalizowany system adaptacyjnego tempomatu obecnie aktywnie interweniuje w proces hamowania w niebezpiecznych sytuacjach. Oparta na kamerach detekcja znaków drogowych oraz ostrzeżenie o zjeździe z pasa zapewniają większą wygodę w podróżach krajowych i autostradowych.
Zaledwie 3.1 litra paliwa na 100 km i ponad 400 KM
W Panamera S E-Hybrid efektywność i sportowość łączą się w sposób, który dotychczas nie miał sobie równych. Jest to pierwszy na świecie model hybrydowy plug-in w swojej klasie. Systemowa moc hybrydy plug-in wynosząca 416 KM (306 kW) i czas przyspieszenia z 0 do 100 km/h wynoszący 5.5 sekundy plasuje go na tym samym poziomie mocy, co samochód napędzany silnikiem V8. Zużycie paliwa według normy NEDC wynosi zaledwie 3.1 litra na 100 km, co odpowiada emisji 71 g/km CO2. Ponadto Panamera S E-Hybrid jest pierwszym modelem Porsche, który już spełnia normę emisji Euro 6, która wejdzie w życie dopiero we wrześniu 2014 roku.
W nowej Panamera S E-Hybrid równoległy napęd hybrydowy z poprzedniego modelu został dalej udoskonalony i dodano technologię plug-in. Zewnętrzny port ładowania samochodu umożliwia ładowanie akumulatora trakcyjnego z sieci elektrycznej. Panamera S E-Hybrid gromadzi tę energię w nowo opracowanej baterii litowo-jonowej, a jej mocniejszy silnik elektryczny przekształca tę energię w znacznie silniejsze osiągi podczas jazdy oraz dłuższy zasięg jazdy niż wcześniej.
Dla kierowcy nowa bateria i nowy silnik elektryczny oznaczają znacznie lepsze osiągi jazdy elektrycznej: Całkowicie elektryczne przyspieszenie z 0 do 50 km/h trwa 6.1 sekundy, a maksymalna prędkość elektryczna wynosi bezkonkurencyjne 135 km/h. Elektryczny zasięg Panamera S E-Hybrid oszacowano na 36 kilometrów w testach opartych na NEDC. Jednak zasięg jazdy w rzeczywistych warunkach może się różnić, np. dlatego, że klimatyzacja i ogrzewanie są wyłączone w warunkach testowych NEDC. Realistyczny zasięg jazdy elektrycznej w codziennym użytkowaniu wynosiłby zatem gdzieś pomiędzy 18 a 36 km – a w szczególnie sprzyjających warunkach mógłby nawet przekroczyć te wartości.
W połączeniu z silnikiem V6, wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego pozwala na sportowe starty przy niskich obrotach, idealnie dopełniając silnik spalinowy, który rozwija swój maksymalny moment obrotowy przy wyższych obrotach.
Innowacyjna koncepcja napędu E-Hybrid Panamera S E-Hybrid jest również dostrzegalna już z zewnątrz. Użycie akcentującego koloru Acid Green jest wstrzemięźliwe, ale wyraźnie podkreśla dwa boczne loga „e-hybrid” na przednich drzwiach, a logo modelu „Panamera S” z tyłu ma również obrzeże w kolorze Acid Green. Zaciski hamulcowe są również malowane na ten kolor, co dodatkowo wyróżnia je od konwencjonalnego modelu S. Wskazówki wskaźników na desce rozdzielczej i opcjonalnego chronometru Sport Chrono również mają kolor Acid Green – znak E-Hybrydy.
Nowe z większą energią i mocą: bateria litowo-jonowa i silnik elektryczny
Nowo opracowana bateria wysokiego napięcia oparta na technologii litowo-jonowej o pojemności 9.4 kilowatogodzin potrafi przechować ponad pięć razy więcej energii elektrycznej niż bateria niklowo-metalohydrydowa w poprzednim modelu, a przy tym nie wymaga więcej miejsca na instalację. Jak wcześniej, jest zintegrowana w sposób oszczędzający miejsce pod podłogą bagażnika. Jednak wielką zaletą technologii litowo-jonowej nie jest tylko jej wysoka gęstość energetyczna. Jej gęstość mocy jest również większa, co umożliwia wysoki poziom wydajności elektrycznej. Bateria jest bezobsługowa i nie jest częścią eksploatacyjną. Generalnie Porsche oferuje gwarancję na sześć lat lub 120 000 km. W innych rynkach mogą obowiązywać inne okresy gwarancyjne.
Panamera S E-Hybrid wykorzystuje wielokrotnie większą ilość energii elektrycznej w bardziej zaawansowanym silniku elektrycznym. Jego krótko-terminowa moc szczytowa wynosząca 95 KM (70 kW) jest ponad dwukrotnie wyższa niż moc szczytowa w poprzedniej Panamera S Hybrid wynosząca 47 KM (34 kW). Osiągnięto to głównie poprzez zwiększenie liczby zwojów na cewkach statora silnika elektrycznego, co zwiększyło napięcie z poprzednich 288 Voltów do 360 Voltów, a także dodanie nowych elektroniki mocy. Zmodyfikowany materiał magnetyczny w obwodzie elektromagnetycznym wirnika oraz zoptymalizowana geometria kanałów chłodzących również przyczyniły się do poprawy zdolności do obciążenia termicznego. To wszystko umożliwiło uzyskanie większego momentu obrotowego wynoszącego 310 Nm (przyrost o dziesięć Nm), który jest dostępny od zera do 1 700 obr./min. Pomimo znacznej poprawy, wymiary silnika elektrycznego nie są większe, więc łatwo może być zamontowany w istniejącej przestrzeni instalacyjnej.
Trzy tryby jazdy dla dostosowanego wykorzystania napędu elektrycznego
Panamera S E-Hybrid oferuje specjalne tryby jazdy, które dają kierowcom lepszą użyteczność w codziennej jeździe. Kierowca może je wybierać indywidualnie, aby wykorzystać mocne strony poszczególnych stanów jazdy hybrydowej. Tryb E-Power umożliwia czysto elektryczną jazdę bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. Ponadto, w trybie E-Charge można ładować akumulator wysokiego napięcia podczas jazdy. Inną opcją wyboru kierowcy jest tryb Sport, który oferuje typowe dla Porsche osiągi silnika oraz sportową charakterystykę pedału przyspieszenia, co zapewnia bardziej bezpośrednią reakcję.
Hybrydowe wskaźniki w desce rozdzielczej oraz w opcjonalnym Porsche Communication Management (PCM) na bieżąco informują kierowcę o kluczowych informacjach. Nowy wskaźnik mocy zastępuje analogowy obrotomierz i informuje kierowcę o mocy napędu oraz mocy odzysku energetycznego systemu hybrydowego. Cyfrowe wartości prędkości są nadal na bieżąco wyświetlane na wyświetlaczu głównego okrągłego wskaźnika. Wskaźnik mocy informuje również kierowcę o innych użytecznych informacjach, takich jak gotowość systemu w momencie włączenia zapłonu (wskaźnik gotowości), zasięg efektywny lub szczególnie sportowy (zakres efektywności lub zakres wspomagania) oraz punkt aktywacji silnika spalinowego, gdy wymagane są większe moce.
Inteligentna strategia ładowania obniża koszty i zwiększa codzienną użyteczność
Porsche Universal Charger (AC) jest standardowym wyposażeniem Panamera S E-Hybrid i służy do podłączania pojazdu do sieci elektrycznej. Atrakcyjnie zaprojektowana ładowarka od Porsche Design zawiera dwa standardowe kable zasilające, jeden do domowych gniazdek elektrycznych, a drugi do podłączenia do przemysłowych gniazdek elektrycznych. W zależności od dostępnego połączenia, klient może łatwo połączyć się z ładowarką za pośrednictwem odpowiedniego adaptera sieciowego. W zależności od rodzaju połączenia zasilania, Panamera S E-Hybrid może być ładowana w około dwie i pół godziny (przy 16 amperach) lub w mniej niż cztery godziny (przy 10 amperach). W standardowym wyposażeniu znajduje się również stacja ładowania w stylu Porsche, która służy do wygodnego montażu uniwersalnej ładowarki (AC). Stację można zamontować w domowym garażu.
Na zewnątrz samochodu koncepcję plug-in Panamera S E-Hybrid można również dostrzec po drzwiach ładowania umiejscowionych na lewym tylnym panelu; gniazdo elektryczne pojazdu do ładowania baterii litowo-jonowej znajduje się za tymi drzwiami. Ładowarka pokładowa do regulacji napięcia i przekształcania prądu zmiennego na stały zainstalowana jest w oszczędzającej miejsce lokalizacji w prawej ścianie bagażnika; jej moc wyjściowa wynosi do 3.6 kW. Dwie zintegrowane wtyczki LED wtyku do ładowania informują użytkownika o stanie naładowania baterii litowo-jonowej oraz statusie połączenia. Jest również zegar odjazdu, do określenia czasu ładowania. Można zaprogramować do trzech czasu docelowych za pomocą deski rozdzielczej. Następnie ładowanie akumulatora odbywa się tak, aby był on w pełni naładowany o określonym czasie. Jedną z korzyści jest to, że można korzystać z tańszych nocnych stawek za energię elektryczną.
Unikalny komfort: zdalne sterowanie za pomocą smartfona i pomocnicza klimatyzacja. W nowej Panamerze Porsche wprowadza zdalne sterowanie pojazdem za pomocą aplikacji na smartfona pod nazwą Porsche Car Connect, co odpowiada rosnącym potrzebom klientów na łączność. W Panamera S E-Hybrid, sieć pojazdu z kierowcą za pomocą smartfona odgrywa szczególną rolę, ponieważ umożliwia bardziej przejrzyste korzystanie z takich funkcji, jak zewnętrzne ładowanie akumulatora wysokiego napięcia. Kierowca może uzyskać dostęp do kluczowych informacji o pojeździe i zarządzać nimi za pomocą aplikacji na smartfona. Na telefonie wyświetlane są m.in. stan naładowania akumulatora z pozostałym czasem do naładowania oraz aktualne zasięgi jazdy – zarówno elektrycznej, jak i silnika spalinowego. Elektryczny zasięg jazdy jest także wyświetlany na mapie nawigacji. Funkcja „Timer ładowania” może być zaprogramowana w celu optymalizacji kosztów energii elektrycznej.
W Porsche Panamera S E-Hybrid elektryfikacja systemu klimatyzacji stworzyła odpowiednie warunki do kolejnej opcji: pomocniczej klimatyzacji. Timer ładowania może być wykorzystany do aktywacji systemu klimatyzacji, aby wnętrze pojazdu miało ustawiony pożądany klimat o planowanym czasie odjazdu. Wnętrze pojazdu jest odpowiednio ogrzewane lub chłodzone. W zimie moc grzewcza jest również generowana przez pomocniczy podgrzewacz wysokiego napięcia.
Gran Turismo z długim rozstawem osi oferuje maksymalny komfort
Porsche opracowało modele Executive dla klientów, którzy mają szczególnie wysokie wymagania dotyczące przestrzeni, atmosfery i komfortu jazdy. Rozstaw osi i wnętrze zostały wydłużone o 15 centymetrów, co bezpośrednio wpływa na komfort w tylnej przestrzeni siedzącej, ponieważ nadwozie zostało wydłużone za słupkiem B w długiej wersji. Oznacza to zarówno większe drzwi dla wygodniejszego wsiadania, jak i jeszcze więcej miejsca na nogi przed dwoma fotelami tylnymi.
Porsche oferuje dwa modele Executive: Panamera 4S Executive i Panamera Turbo Executive. Oba mają bardzo mocne i wydajne silniki. Przekazywanie mocy odbywa się za pomocą Porsche Doppelkupplung, która wyróżnia się bardzo komfortową zmianą biegów. Napęd na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM) zapewnia w każdych warunkach najlepszą możliwą przyczepność. Podwozie zostało również systematycznie dostrojone pod kątem komfortu i wyposażone w standardowe zawieszenie pneumatyczne oraz bardzo komfortowy aktywny system amortyzacji PASM.
Eksteriory modeli Executive dają wrażenie stonowanej elegancji i sportowe liczne funkcje dla ekskluzywnego komfortu jazdy. Na przykład standardowy automatyczny system miękkiego zamykania delikatnie wciąga drzwi w ich mechanizmy zamykające z pomocą serwa. Cicho działające i termicznie izolowane szyby zapewniają przyjemną atmosferę we wszelkich warunkach atmosferycznych. Przyciemniane szyby, również standardowe, bronią przed niechcianymi spojrzeniami. Elektryczny przesuwany/uchylany szklany dach zwiększa komfort klimatyczny, a asystent parkowania ułatwia manewrowanie samochodem.
Wnętrze zapewnia pasażerom komfortową atmosferę. Przestrzeń wewnętrzna została zwiększona o sześć dodatkowych stopni kąta regulacji oparć foteli tylnych oraz o dwunastocentymetrowy dłuższy obszar na stopy, co zapewnia więcej miejsca na nogi. Standardowe fotele komfortowe z tyłu z regulowanymi podparciami głowy są indywidualnie dostosowywane. Oprócz elektrycznego wsparcia lędźwiowego w czterech kierunkach mają zarówno elektryczną regulację oparcia, jak i elektryczną regulację długości fotela. Przyjemną atmosferę w tylnej części kabiny zapewnia pakiet oświetleniowy, który koncentruje się na przestrzeni pasażerskiej z tyłu; zawiera on oświetlenie podłogi, podświetlone schowki w drzwiach oraz ściemniane oświetlenie w konsoli dachowej. Oferuje również pasażerom dwa dodatkowe miejsca do czytania.
Standardowe trzyetapowe sterowanie ogrzewania i wentylacji foteli, z osobnym sterowaniem dla przodu i tyłu, zapewnia komfort siedzenia, który można optymalnie dostosować przez cały rok. Czterostrefowy automatyczny system klimatyzacji zapewnia wysoki poziom osobistego komfortu podróży z indywidualnie regulowanymi strefami klimatycznymi w każdym miejscu siedzącym. Oprócz dodatkowej przestrzeni na przechowywanie i podłokietnika, duża konsola centralna ma również gniazdo zasilania 230 V (lub 110 V w zależności od konkretnego rynku). Umożliwia to pasażerom tylnym ładowanie urządzeń elektronicznych podczas jazdy lub zasilanie ich bezpośrednio z systemu elektrycznego. Elektryczne rolety przeciwsłoneczne do okien bocznych i tylnej szyby oferują dodatkową ochronę przed słońcem i prywatnością w razie potrzeby. Modele Panamera Executive różnią się także „executive” podpisami nałożonymi w tylnej części kabiny i na szczotkowanych aluminiowych osłonach progów. Wnętrze dopełnia skórzana tapicerka w jednym z pięciu standardowych kolorów.
Większa wydajność i efektywność
Już pierwsza generacja modeli Panamera wyznaczała standardy wydajności i dynamiki pojazdu w swojej klasie. Napędy nowych modeli Panamera koncentrują się głównie na jednym celu: dalszej optymalizacji efektywności. W nowych modelach Panamera oznacza to lepszą wydajność przy znacznie zmniejszonym zużyciu paliwa. Przebudowana funkcja start-stop teraz zapewnia, że pojazd wcześniej wyłącza silnik podczas toczenia się do zatrzymania na światłach lub skrzyżowaniach. Nowa funkcja toczenia w PDK w Panamera umożliwia odłączenie silnika od skrzyni biegów, co prowadzi do niemal bez-oporowego toczenia się.
Nowy silnik V6 biturbo dla Panamera S i Panamera 4S
Porsche opracowało zupełnie nowy silnik dla nowej generacji Panamera S i Panamera 4S. Systematyczny downsizing doprowadził do powstania silnika o dwóch cylindrach mniej. Jest on blisko związany z silnikiem V6 o pojemności 3.6 litra w Panamera i Panamera 4, ale jego pojemność została zmniejszona do trzech litrów. Biturbo zapewnia nowemu silnikowi pięć procent większej mocy przy 420 KM (309 kW), ale przy do 18 procent lepszej efektywności paliwowej niż silnik V8 w poprzednim modelu. Na przykład, zużycie paliwa według normy NEDC w Panamera S zmniejszyło się o 1.8 litra do 8.7 l/100 km, a w Panamera 4S o 1.9 litra do 8.9 l/100 km. Nowy silnik imponuje także doskonałą krzywą momentu obrotowego: Maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Nm jest dostępny w zakresie 1 750 – 5 000 obr./min, co gwarantuje bardzo silny ciąg we wszystkich sytuacjach drogowych.
Aby zachować płynność pracy nowego silnika V6 turbo w Panamera S i 4S na tym samym wysokim poziomie, co silnik ośmiocylindrowy w poprzednim modelu, wałek wyrównawczy kompensuje nierównowagi spowodowane momentami bezwładności. W porównaniu do silników V8 Porsche, wał korbowy ma krótszy skok, co sprawia, że silnik jest niezwykle przyjazny dla obrotów. Dwa szybko reagujące turbosprężarki dostarczają powietrze do spalania, które jest wstępnie sprężane do 1.2 bara. Dwa zawory dolotowe na cylinder o różnych skokach zapewniają, że powietrze dostaje się do komór spalania z pożądanym wirusem. Wałki rozrządu VarioCam Plus również mają zmienny czas i dostosowują skok zaworów do obciążenia silnika i prędkości. Nowy V6 biturbo jest także pierwszym silnikiem V Porsche, który ma wałki rozrządu z zmiennym czasem także po stronie wydechowej. Dostarczanie paliwa odbywa się poprzez nowy system wtrysku paliwa z ciśnieniem 200 barów i wtryskiem bezpośrednim przez wtryskiwacze wielootworowe.
Wszystkie modele Panamera mają zmniejszone zużycie paliwa
Wszystkie modele Panamera wchodzą na rynek z nową generacją o większej efektywności i, z wyjątkiem modelu diesla, większą mocą. Moc silnika V6 w Panamera i Panamera 4, na przykład, wzrosła o dziesięć KM (osiem kW) do 310 KM (228 kW), podczas gdy zużycie paliwa obu wersji zmniejszyło się o 0.9 litra do znacznie mniej niż dziewięć litrów na 100 km. Moc silnika wolnossącego V8 w sportowej Panamera GTS również wzrosła o dziesięć KM do 440 KM (324 kW); przyspiesza ona samochód z zera do 100 km/h o jedną dziesiątą sekundy szybciej, a jednocześnie zużywa o 0.8 l/100 km mniej paliwa niż wcześniej. Zużycie paliwa Panamera Diesel zmniejszyło się o 0.2 litra przy niezmienionej mocy. Wśród konwencjonalnie napędzanych samochodów Gran Turismo, liderem oszczędności paliwa jest Panamera Turbo; jej moc wzrosła o 20 KM (14 kW) do 520 KM, podczas gdy zużycie paliwa zmniejszyło się o 1.3 l/100 km.
Więcej komfortu z nowymi opcjami
Wnętrze nowej generacji Panamera łączy sporty z komfortem, oferując cztery fotele kubełkowe i zmienną przestrzeń ładunkową dla wysokiego poziomu codziennej użyteczności. Nowa dwukolorowa kombinacja czarno/czerwona Carrera podkreśla sportowy charakter pojazdu. W porównaniu do poprzednich dwukolorowych elementów, kombinacja ta ma teraz zmienioną dystrybucję kolorów. Podłoga i tylne strony przednich foteli są pokryte czarną tapicerką, podczas gdy reszta wnętrza jest w kolorze czerwonym Carrera. Dodatkowo, dotychczasowy kolor szary platynowy został zastąpiony szarym agatowym jako kolor wnętrza dla standardowej i skórzanej tapicerki. Wraz z przejściem do nowej generacji rozszerzono również specyfikację cech standardowych. Teraz wielofunkcyjna kierownica występuje we wszystkich modelach Panamera, a automatycznie podnoszona klapa bagażnika może być otwierana i zamykana elektrycznie za naciśnięciem przycisku.
Lepiej widzieć bez olśnienia: nowe reflektory LED z PDLS Plus
Reflektory bi-xenon są teraz standardem dla wszystkich nowych modeli Panamera. Alternatywnie, Porsche po raz pierwszy oferuje reflektory LED jako opcję. Ten pakiet zawiera Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) z reflektorami mijania i głównymi, a także pomocniczymi reflektorami głównymi i czteropunktowymi światłami dziennymi w technologii LED. Dynamiczny system reflektorów głównych wykrywa źródła światła nadjeżdżających pojazdów oraz pojazdów przed samochodem za pomocą kamery umieszczonej przy podstawie lusterka wstecznego i nieprzerwanie dostosowuje zasięg oświetlenia pomiędzy światłami mijania a głównymi. Optymalnie wykorzystuje potencjał oświetlenia bez powodowania olśnienia innych pojazdów w ruchu. Na oświetlonym skrzyżowaniu system rozpoznaje przecięcia dróg i zjeżdżające pasy zapisane w systemie nawigacyjnym oraz aktywuje statyczne światła skrętu w celu optymalnego oświetlenia, odpowiednio w lewo lub w prawo, lub oba jednocześnie. Wizualnie reflektory LED znacznie różnią się od reflektorów bi-xenonowych. Zamiast stożkowego korpusu światła z okrągłymi soczewkami projekcyjnymi i pomocniczymi lampami z widocznymi reflektorami, reflektory LED składają się z dwóch cylindrycznych obudów świetlnych umieszczonych w układzie warstwowym z konturami soczewek rzeźbionych u góry i u dołu.
Aplikacja Porsche Car Connect: łączność z Panamerą za pomocą smartfona
Porsche wprowadza teraz dostęp do różnych informacji i funkcji pojazdu poprzez smartfona za pomocą nowej aplikacji Porsche Car Connect. Porsche Car Connect jest dostępne jako opcja dla wszystkich nowych modeli Panamera i jako standardowe wyposażenie Panamera S E-Hybrid. Oferowane usługi można podzielić na trzy kategorie: usługi zdalne, usługi śledzenia pojazdu Porsche i hybrydowe usługi E-Mobilności. Usługi zdalne służą do uzyskania informacji o pojeździe dla każdego modelu Panamera, takich jak przebieg, pozostały zasięg jazdy lub lokalizacja pojazdu. Aplikacja pozwala także kontrolować różne funkcje pojazdu, takie jak składanie lusterek drzwiowych.
Nowe systemy asystujące bazujące na kamerach i radarze
Trzy nowe opcjonalne systemy asystujące oparte na kamerach to ostrzeżenie o opuszczeniu pasa, rozpoznawanie znaków drogowych oraz widok otoczenia 360 stopni. System ostrzegania o opuszczeniu pasa wykrywa oznaczenia pasa ruchu i ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym, jeśli pojazd niezamierzenie opuszcza pas ruchu. System aktywuje się przy prędkości 65 km/h, a można go dezaktywować osobnym przyciskiem na konsoli centralnej.
Rozpoznawanie znaków drogowych jest dostępne w połączeniu z PCM. Ten system informacyjny wykorzystuje kamerę do wykrywania ograniczeń prędkości, stref zakazu wyprzedzania oraz końców tych stref. Uwzględnia również znaki poboczne. Jeśli znak nie zostanie rozpoznany przez kamerę, automatycznie wyświetla się ograniczenie prędkości zapisane w nawigacji.
Widok otoczenia 360 stopni odnosi się do widoku otoczenia, transmitując obrazy z czterech wysokorozdzielczych kamer do monitora PCM. System wspomaga manewrowanie pojazdem, wyświetlając realistyczny widok fotograficzny otoczenia pojazdu w widoku z góry. Oferuje wiele różnych szczegółowych widoków, które ułatwiają manewrowanie w szczególnych sytuacjach – takich jak podjeżdżanie do krawężnika, wyjeżdżanie z wąskich przejść i przed przeszkodami.