PORSCHE Panamera 4S (971) 2016-2020

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

PORSCHE Panamera 4S (971) 2016-2020

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE Panamera 4S (971) 2016-2020

Porsche marzyło o czterodrzwiowym sedan na długo, aż w końcu stał się rzeczywistością. Pierwszy prototyp powstał pod koniec lat 80. i nazwano go 989. Jednak prawdziwy moment nastał dopiero z pojawieniem się pierwszej Panamery, samochodu, który zdobył zarówno wielu przyjaciół, jak i wrogów.

Druga generacja Panamery zadebiutowała w 2016 roku i jej design rozwiązał wszystkie problemy pierwszej generacji. Elegancki wygląd czterodrzwiowego coupe, połączony z detalami nadwozia, zadowolił tych, którzy czekali i ufali marce Porsche. Wyglądała jak wydłużony model 911, ale z silnikiem z przodu. Standardowe reflektory LED w kształcie 4-lampowego układu były jednymi z kluczowych elementów designu, które uczyniły ten samochód atrakcyjnym. Panamera 4S była wyposażona w 19-calowe lekkie koła oraz dostępna w dwóch kolorach standardowych: czarnym i białym.

System multimedialny można sparować zarówno z systemem audio Bose, jak i Burmeister, oferującym lepszą jakość dźwięku jako opcję. System można połączyć ze smartfonem za pośrednictwem dedykowanej aplikacji Porsche. Android Auto nie był dostępny.

W przypadku silników, Panamera 4S była dostępna z silnikiem benzynowym V6 z podwójnym turbodoładowaniem lub jednostką turbodiesel. Oba warianty były standardowo połączone z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów PDK (Porsche dual-clutch) oraz napędem na wszystkie koła.

Nowa Porsche Panamera łączy w sobie dwa kontrastujące elementy jak nigdy dotąd: osiągi prawdziwego samochodu sportowego oraz komfort luksusowej limuzyny. Jest to Gran Turismo, które zostało przemyślane i dostosowane do nowych standardów. Druga generacja Panamery staje się ikoną osiągów w klasie luksusowej.

W tej transformacji Porsche systematycznie poprawiło koncepcję Panamery – stworzono czterodrzwiowe auto, które zostało przekształcone i zaprojektowane na nowo w każdym detalu. Silniki i skrzynie biegów zostały zmodernizowane, a zawieszenie udoskonalone, a także ponownie zinterpretowano koncepcję wyświetlaczy i sterowania na przyszłość. Nowa Panamera przesuwa również granice między światem ambitnych samochodów sportowych a światem wygodnych pojazdów do cruisingu, oferując takie innowacje jak skrętna oś tylna, aktywne kompensowanie przechyłów i trójkomorowe zawieszenie powietrzne.

Język designu 911 z bardziej dynamiczną linią dachu

Wizualnie, unikalna koncepcja tego dużego Porsche odzwierciedla się w nowym, ekspresyjnym designie: to bez wątpienia Panamera, bez wątpienia samochód sportowy – z długimi, dynamicznymi proporcjami, wyraźnie zaznaczonymi barkami, atletycznymi bokami i ekstremalnie szybkim dachem, który jest o 20 mm niższy z tyłu. Ta typowa linia dachu Porsche tworzy stylowy związek z ikoną designu Porsche, modelem 911.

Mnóstwo funkcjonalności i łatwa interakcja w Porsche Advanced Cockpit

Typowe wnętrze Porsche zostało przekształcone na przyszłość w nowej Panamerze. Czarne powierzchnie paneli i interaktywne wyświetlacze łączą w sobie klarowny i intuicyjny interfejs użytkownika, przypominający smartfony i tablety, z praktycznymi wymaganiami do kontrolowania samochodu. Klasyczne przyciski i tradycyjne wskaźniki zostały znacznie zredukowane. Zostały one zastąpione dotykowymi panelami i indywidualnie konfigurowalnymi wyświetlaczami, które dominują w nowym Porsche Advanced Cockpit – przynosząc wielkie korzyści zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów z przodu i z tyłu. Pomimo znacznie rozszerzonej gamy systemów komunikacji, wygody i asystentów, różne funkcje mogą być teraz używane i obsługiwane w sposób bardziej klarowny i intuicyjny. Porsche Advanced Cockpit przekształca świat analogowy w cyfrową rzeczywistość mobilności, jednocześnie pozostawiając miejsce na pasję. Obrotomierz, umieszczony centralnie w zestawie wskaźników, jest hołdem dla Porsche 356 A z 1955 roku.

Nowe silniki V6 i V8 biturbo z ogromną mocą i pełnym dźwiękiem

Porsche od zawsze zachwycało czymś więcej niż tylko mocą; jego efektywność jest równie ważna. Aby podnieść tę formułę na nowy poziom, wszystkie silniki drugiej generacji Panamery zostały zmodernizowane. Wszystkie z nich stały się bardziej wydajne, znacznie polepszając zużycie paliwa i redukując emisję. Na rynku debiutują trzy nowe silniki biturbo z bezpośrednim wtryskiem: w Panamerze Turbo, Panamerze 4S oraz Panamerze 4S Diesel. Wszystkie one – i po raz pierwszy włącznie z dieslem – mogą być wyposażone w stały napęd na wszystkie koła oraz nową ośmiobiegową skrzynię biegów Porsche z podwójnym sprzęgłem (PDK). Silnik V8 napędzający Panamerę Turbo generuje moc 404 kW / 550 hp, a silnik V6 w Panamerze 4S dysponuje mocą 324 kW / 440 hp.

W Panamerze 4S Diesel, silnik V8 o mocy 310 kW / 422 hp generuje potężny napęd i maksymalny moment obrotowy wynoszący 850 Nm.

Luksusowa limuzyna, która może wyruszyć na tor wyścigowy

Zgodnie z koncepcją nowej Panamery, zawieszenie łączy komfort jazdy luksusowej limuzyny z osiągami prawdziwego samochodu sportowego. Osiągnięto to poprzez uzupełnienie imponującej podstawowej konstrukcji o opcjonalne innowacyjne systemy, takie jak adaptacyjne zawieszenie powietrzne z nową technologią trójkomorową, w tym Porsche Active Suspension Management (PASM), udoskonalony system Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) z Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) oraz aktywne stabilizatory przechyłów, a także nowy system kierowniczy z napędem elektrycznym. Zintegrowany system 4D Chassis Control analizuje i synchronizuje wszystkie systemy zawieszenia w czasie rzeczywistym oraz optymalizuje osiągi nowej Panamery na drodze. Porsche przenosi precyzję prowadzenia i właściwości jezdne sportowych samochodów do segmentu Gran Turismo dzięki nowej tylnej osi – która również jest nowością i została dostosowana z modelu 918 Spyder i 911 Turbo. Udoskonalono również osiągi hamulców.

Systemy wsparcia nowej generacji

Panamera jest wyposażona w wiele standardowych i opcjonalnych systemów asystujących, które czynią życie podczas jazdy wygodniejszym i bezpieczniejszym. Najważniejsze nowe systemy to asystent nocnego widzenia, który za pomocą kamery termowizyjnej wykrywa ludzi i duże zwierzęta, wyświetlając kolorowy wskaźnik ostrzeżenia w kokpicie. Jeśli wybierze się opcjonalne nowe reflektory LED z matrycą z 84 punktami świetlnymi, osoby poza zasięgiem świateł mijania są na krótko oświetlane, jeśli znajdują się w obliczonym korytarzu jazdy, co pozwala kierowcy na szybszą reakcję. Nowy asystent nocnego widzenia to jeden z systemów asystujących, który pomaga unikać krytycznych sytuacji z wyprzedzeniem. Patrząc daleko przed siebie na drodze, nowy Porsche InnoDrive, który obejmuje adaptacyjny tempomat. Bazując na danych nawigacyjnych oraz sygnałach z radarów i czujników wideo, oblicza i aktywuje optymalne prędkości przyspieszenia i hamowania, a także wybór biegów i fazy zwolnienia, dla następnych trzech kilometrów. W tym procesie ten elektroniczny współpilot automatycznie uwzględnia zakręty, nachylenia i ograniczenia prędkości.

Nowa Porsche Panamera jest już dostępna do zamówienia i zadebiutuje u dealerów 5 listopada 2016 roku. Ceny w Niemczech zaczynają się od 113 027 euro wliczając VAT za model Panamera 4S. Ceny za Panamerę 4S Diesel zaczynają się od 116 954 euro, a Panamera Turbo od 153 011 euro.

Więcej mocy, lepsza efektywność paliwowa

Nowe, mocne i oszczędne silniki: V6 i V8 turbo w Panamerze. Wszystkie dzielą tę samą specjalną cechę konstrukcyjną, znaną w żargonie deweloperów silników jako „z gorącymi stronami do wnętrza”.

Przekładając to na język polski, oznacza to, że turbosprężarki nowych silników Panamery są centralnie zintegrowane w V cylindrów. Ta centralna konstrukcja turbosprężarki niesie ze sobą liczne korzyści: Silniki są bardziej kompaktowe, co umożliwia ich niższe zamocowanie. To z kolei pozytywnie wpływa na środek ciężkości pojazdu. Krótkie drogi między dwiema turbosprężarkami a komorami spalania zapewniają błyskawiczną reakcję na gaz. Reakcję silnika można dodatkowo zwiększyć korzystając z opcjonalnego przełącznika trybów z przyciskiem Sport Response. Przełącznik trybów, który po raz pierwszy wprowadzono w Porsche 918 Spyder, to intuicyjnie obsługiwany pierścień obrotowy na kierownicy, który można wykorzystać do aktywacji jednego z czterech trybów jazdy (Normal, Sport, Sport Plus lub Individual). Na środku przełącznika znajduje się przycisk Sport Response. Może on zostać użyty do uwolnienia maksymalnego potencjału mocy Panamery za naciśnięciem przycisku.

Na początku Panamera Turbo dysponuje najpotężniejszym silnikiem benzynowym w serii modelowej. Jego silnik V8 o pojemności 4.0 litra rozwija 404 kW / 550 hp (przy 5 750 obr/min) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 770 Nm (w zakresie od 1 960 do 4 500 obr/min). Ma o 30 hp więcej mocy niż poprzedni model, a jego maksymalny moment obrotowy zwiększono o 70 Nm. Ośmiocylindrowy silnik przyspiesza Panamerę Turbo do 100 km/h w ciągu 3,8 sekundy; z pakietem Sport Chrono czas sprintu wynosi tylko 3,6 sekundy. Porsche osiąga prędkość maksymalną 306 km/h. To imponujące liczby, które ilustrują, jak łatwo silnik może wprawić Panamerę w ruch z jej stosunkiem mocy do wagi wynoszącym zaledwie 3,6 kg/hp. Te niezwykłe dane dotyczące osiągów kontrastują z niższymi wartościami zużycia paliwa, które, wynoszące 9,4 – 9,3 l/100 km, są o 1,1 l/100 km mniejsze niż w poprzednim modelu (Nowy Europejski Cykl Jezdny, NEDC). Te liczby odpowiadają emisji CO2 wynoszącej 214 – 212 g/km.

Porsche wykorzystuje skomplikowane turbosprężarki twin-scroll do dostarczania sprężonego powietrza do komór spalania V8. Dwie przeciwbieżnie rotujące sprężarki generują maksymalne momenty obrotowe przy bardzo niskich obrotach silnika. Panamera Turbo jest również pierwszym Porsche wyposażonym w nową adaptacyjną kontrolę cylindrów w swoim silniku. W trybie częściowego obciążenia system tymczasowo i niezauważalnie zmienia silnik ośmiocylindrowy w silnik czterocylindrowy. To pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o nawet 30 procent, w zależności od zapotrzebowania na moc w fazach czterocylindrowych.

Silnik V6 biturbo o pojemności 2,9 litra w Panamerze 4S rozwija maksymalną moc 324 kW/440 hp (o 20 hp więcej niż w poprzednim modelu); jest dostępny już przy 5 650 obr/min. W zakresie od 1 750 do 5 500 obr/min, nowy sześciocylindrowy silnik dostarcza 550 Nm (o 30 Nm więcej) do osi napędowych. Panamera 4S osiąga prędkość 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy (4,2 sekundy z pakietem Sport Chrono). Przy prędkości maksymalnej wynoszącej 289 km/h, ten model Porsche również zbliża się do granicy 300 km/h. NEDC łączone zużycie paliwa wynosi 8,2 – 8,1 l/100 km (186 – 184 g/km CO2). W porównaniu do pierwszej generacji Panamery 4S, stanowi to oszczędność paliwa wynoszącą do 1,0 l/100 km, czyli jedenastu procent.

Podobnie jak ośmiocylindrowy silnik Panamery Turbo, sześciocylindrowy silnik Panamery 4S również ma wtryskiwacze z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które są umieszczone w komorze spalania. To położenie wtryskiwaczy zapewnia optymalne spalanie, maksymalną wydajność i bardzo dobrą reakcję silnika. Modele 4S i Turbo charakteryzują się również wyjątkowo pełnym i autentycznym dźwiękiem.

Nowa Panamera debiutuje z nowym silnikiem wysokoprężnym ośmiocylindrowym, po raz pierwszy w połączeniu z permanentnym napędem na wszystkie koła. Najpotężniejszy diesel zastosowany do tej pory w produkcyjnym Porsche rozwija moc 310 kW/422 hp (przy 3 500 obr/min) oraz ogromny maksymalny moment obrotowy wynoszący 850 Nm – utrzymujący się na poziomie plateau obrotów od 1 000 do 3 250 obr/min. Przy prędkości maksymalnej wynoszącej 285 km/h, Porsche Panamera 4S Diesel jest obecnie najszybszym produkcyjnym pojazdem na świecie z silnikiem diesla. Gran Turismo osiąga prędkość 100 km/h w 4,5 sekundy (4,3 sekundy z pakietem Sport Chrono). To kontrastuje z łączonym zużyciem paliwa wynoszącym 6,8 – 6,7 l/100 km (178 – 176 g/km CO2).

Model wysokoprężny również ma doładowanie biturbo z centralnym układem turbosprężarki. Jego silnik z systemem common rail (maksymalne ciśnienie wtrysku 2 500 bar) jest wyposażony w sekwencyjne doładowanie. To pozwala silnikowi pracować jako biturbo lub monoturbo, w zależności od stanu roboczego. Przy niskich i umiarkowanych obrotach silnika, cały strumień spalin kierowany jest tylko przez jedną z dwóch turbosprężarek, co poprawia reakcję na gaz. Druga, pasywna turbosprężarka nie włącza się, dopóki obr/min nie osiągną 2 700 lub więcej. Obie turbosprężarki mają zmienną geometrię turbin (VTG) – zasada znana już z 911 Turbo.

Jeszcze bardziej dynamiczne proporcje

Charakter zewnętrzny Panamery został również zaostrzony w dobie drugiej generacji. Opiera się na bardzo dynamicznych proporcjach. Nowa Panamera ma 5 049 mm długości (+34 mm), 1 937 mm szerokości (+6 mm) i 1 423 mm wysokości (+5 mm). Pomimo niewielkiego wzrostu wysokości, czterodrzwiowe auto wygląda na znacznie niższe i dłuższe.

Głównie dzięki zmniejszonej wysokości nad tyłem kabiny pasażerskiej – obniżonej o 20 mm – przy zachowaniu stale dobrego miejsca na głowę. To całkowicie zmienia ogólny obraz samochodu. Rozstaw osi zwiększono o 30 mm do 2 950 mm; to również wydłuża proporcje samochodu. Przednie koła przesunięto dalej do przodu, co zmniejsza zwis przedni, a prestiżowy wymiar – odległość między słupkiem A a osią przednią – staje się jeszcze większa. Zwis tylny jest dłuższy, co nadaje samochodowi bardziej potężny wygląd.

Panamera urosła tylko o sześć milimetrów szerokości, ale wydaje się znacznie szersza. Efekt ten stwarza między innymi wlot powietrza w kształcie litery A, który rozciąga się na boki i tworzy zupełnie nowy design przedniego końca. Jednocześnie precyzyjnie zaprojektowany poprzeczny pas w grillu chłodnicy podkreśla szerokość pojazdu. Strzałkowata maska nad silnikiem jeszcze bardziej podkreśla ten wizualny efekt, kierując go dalej i niżej niż wcześniej – ze względu na wyraźnie konturowany powerdome, którego linie sięgają teraz do zderzaka. Niższy przód samochodu ułatwiła nowa, kompaktowa konstrukcja silników w koncepcji pojazdu. Po lewej i prawej stronie powerdome, maska dokładnie łączy się z mocniejszymi nadkolami – typowy element designu Porsche. Również pewność siebie emanuje z wyglądu świateł LED z czteropunktowymi dziennymi światłami LED, z których dostępne są trzy wersje.

Nowa karoseria – podobnie jak maska, bagażnik, dach i błotniki – wykonana jest w całości z aluminium, co jeszcze bardziej akcentuje sylwetkę sportowego samochodu dzięki dynamicznej linii dachu. Z tyłu ta linia dachu przekształca się w charyzmatyczną linię dachu Porsche – charakterystyczne linie, które zdobią wszystkie coupe marki. Dwie precyzyjnie wykonane krawędzie na bocznej linii dachu wizualnie obniżają środek ciężkości sylwetki. Wygląd okien bocznych również został przeprojektowany: jego wizualnie ciągła powierzchnia, wraz z liniami na tylnym nadwoziu, tworzy stylistyczne pokrewieństwo z Porsche 911. Trójwymiarowość charakteryzuje drzwi i błotniki, gdzie światło padające na ich wypukłe i wklęsłe powierzchnie generuje muskularne napięcie. Do integralnych elementów designu należy wylot powietrza za przednimi kołami. Wypukłe krawędzie nadkoli są również mocne. Duże nadkola zapewniają miejsce dla 19-calowych (4S/4S Diesel), 20-calowych (Turbo) oraz opcjonalnych 21-calowych obręczy aluminiowych.

To, że Panamera jest czterodrzwiowym coupe, a nie zwykłą limuzyną, jest bardziej oczywiste z tyłu niż z jakiejkolwiek innej perspektywy. 'Zielony domek’ – składający się z dachu, słupków dachu, powierzchni okien – wspierany jest przez potężną i szeroką sekcję barkową. Wyraźnie Panamera, zdecydowanie samochód sportowy. Najbardziej wyróżniającymi się komponentami identyfikującymi tylną część nadwozia są bez wątpienia trójwymiarowe tylne światła LED z zintegrowanymi czteropunktowymi światłami stopu. Tylne światła są połączone wąskim paskiem LED. Wszystkie te elementy razem tworzą niepodrabialny projekt nocny. Zintegrowany płynnie i elegancko w bagażniku, który ma elektryczne otwieranie i zamykanie w standardzie, jest wysuwany tylny spojler, teraz zakończony w kolorze nadwozia. W Panamerze Turbo skrzydło również dzieli się podczas rozszerzania, co zwiększa jego powierzchnię. Dolną tylną część nadwozia zamyka dyfuzor, w który zintegrowane są podwójne stalowe końcówki układu wydechowego, umieszczone po lewej i prawej stronie. Panamera 4S i 4S Diesel można rozpoznać po okrągłych końcówkach wydechu, podczas gdy Panamera Turbo ma trapezoidalne końcówki wydechu.

Filozofia obsługi Porsche – interpretacja przyszłości

Nowa Panamera prezentuje zupełnie nowy design wnętrza. W wielu obszarach powierzchnie dotykowe zastępują klasyczne twarde przyciski, a wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości łączą się z wnętrzem. W segmencie luksusowych limuzyn cyfryzacja wnętrza Porsche, która rozpoczęła się z 918 Spyder, osiągnęła nowy etap rozwoju w Panamerze w formie nowego Porsche Advanced Cockpit.

Z niskiej pozycji siedzącej typowej dla samochodów sportowych, kierowcy widzą nie tylko fascynujący przód samochodu oraz kontury nadkoli, ale także dwa 7-calowe wyświetlacze umieszczone bezpośrednio w linii wzroku kierowcy dla idealnej ergonomii. Pośrodku tych dwóch wyświetlaczy znajduje się obrotomierz, który wciąż jest analogowym wskaźnikiem. Tymczasem konsola zmiany biegów między kierowcą a pasażerem z przodu dominowana jest przez 12,3-calowy ekran dotykowy nowej generacji systemu zarządzania komunikacją Porsche (PCM). Kierowca i pasażer z przodu mogą indywidualnie konfigurować ten wyświetlacz. Oczywiście jest on zintegrowany z PCM: Funkcje takie jak nawigacja online, funkcje online Porsche Connect, integracja smartfonów przez Apple Car Play oraz nowy system rozpoznawania głosu, który odpowiada na naturalne polecenia głosowe. Obszar PCM – z wyświetlaczem wysokiej jakości i wysokiej rozdzielczości – harmonijnie przechodzi w czarny panel koncepcyjny konsoli centralnej z wybierakiem biegów shift-by-wire dla PDK. Nowy panel sterujący z dotykowymi przyciskami na konsoli centralnej umożliwia intuicyjne sterowanie różnymi funkcjami. Nawet żaluzje centralnych wentylacji są elektrycznie regulowane przez dotykowe suwaki. Pasażerowie tylni mogą kontrolować funkcje klimatyzacji i infotainment za pomocą opcjonalnego systemu automatycznej klimatyzacji czterostrefowej.

2.9 V6 8AT (440 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność2894 Cm3
Moc323.6 Kw @ 5650-6600 Rpm
440 Hp @ 5650-6600 Rpm
434 Bhp @ 5650-6600 Rpm
Moment obrotowy406 Lb-Ft @ 1750-5500 Rpm
550 Nm @ 1750-5500 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna180 Mph (290 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.4 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów8-Speed Automatyczna (Pdk)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Długość198.8 In (5050 Mm)
Szerokość76.3 In (1938 Mm)
Wysokość56 In (1422 Mm)
Rozstaw osi116.1 In (2949 Mm)
Pojemność bagażnika17.5 Cuft (496 L)
Masa własna4123 Lbs (1870 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5501 Lbs (2495 Kg)
Spalanie miasto23.1 Mpg Us (10.2 L/100Km)
Spalanie trasa34.6 Mpg Us (6.8 L/100Km)
Średnie spalanie28.7 Mpg Us (8.2 L/100Km)
Emisja CO2186 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.