PORSCHE Panamera (907) 2009-2013

PORSCHE Panamera (907) 2009-2013

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE Panamera (907) 2009-2013

Po ponad pół wieku, Porsche w końcu zaprezentowało swój czterodrzwiowy sedan. To marzenie, które zostało zrealizowane w kilku koncepcyjnych modelach, ale nigdy nie osiągnięte aż do 2009 roku, kiedy to zaprezentowano model Panamera.

Na Targach Motoryzacyjnych w Szanghaju w 2009 roku, niemiecki producent samochodów zaprezentował swoją najnowszą linię: Panamerę. To był ostatni element układanki. Po modelach podstawowych takich jak Boxster, znanym 911 oraz dużym SUV-ie Cayenne, Porsche było gotowe, aby pokazać swojego konkurenta na rynku sportowych sedanów. Na początku dostępne były jedynie wersje S, 4S oraz Turbo. Model podstawowy Panamera i Panamera 4 wprowadzono na rynek w 2010 roku.

Reflektory Panamery przypominały te zainstalowane w Cayenne. Profil pojazdu przypominał wydłużoną wersję modelu 911 lub koncepcyjny model 989. Na przednich błotnikach umieszczono dwa otwory wentylacyjne, które pomagały w odprowadzeniu powietrza z nadkola i zmniejszały efekt unoszenia z przodu. Z tyłu, tylne światła były podobne do tych, które znajdowały się w modelu Cayman. Na klapie bagażnika zamontowano wysuwane skrzydło, które automatycznie rozszerzało się przy prędkości powyżej 120 km/h (74,5 mph).

Wnętrze Panamery inspirowano luksusowymi telefonami komórkowymi Vertu. Układ czterech miejsc był jedyną opcją, z dużą konsolą centralną, która oddzielała kierowcę od pasażerów. Z tyłu było wystarczająco dużo miejsca dla dorosłych, a ponieważ był to hatchback, można było pomieścić imponującą ilość bagażu. Deska rozdzielcza była typowa dla Porsche, z okrągłymi wskaźnikami i centralnie umieszczonym obrotomierzem.

Podstawowa wersja Panamery była wyposażona w silnik V6 o pojemności 3,6 litra, który pochodził z Audi. Był on standardowo zestawiony z 6-biegową skrzynią manualną. Na liście opcji znalazła się 7-biegowa skrzynia PDK (dual-clutch).

Porsche zorganizowało światową premierę nowego Porsche Panamera na targach motoryzacyjnych w Szanghaju w 2013 roku. Najbardziej spektakularnym nowym modelem jest Panamera S E-Hybrid, pierwszy na świecie hybrydowy model plug-in w swojej klasie. Oferta Porsche Panamera teraz składa się z dziesięciu modeli, w tym dwóch nowych luksusowych wersji Executive z wydłużonym rozstawem osi. Debiutuje również zupełnie nowy silnik V6 o pojemności trzech litrów z doładowaniem biturbo dla modeli Panamera S i Panamera 4S. Porsche rozszerza więc swoją gamę modeli Gran Turismo, która już wcześniej była bezkonkurencyjna pod względem różnorodności modeli. Nowa seria oferuje jeszcze większą wydajność, efektywność, komfort i wygodę. Nowoczesny styl Panamery nawiązuje do języka designu samochodów sportowych Porsche, charakteryzującego się precyzyjnymi liniami i nowo zaprojektowanymi elementami nadwozia.

Dla Porsche, Chiny są drugim co do wielkości rynkiem pojedynczym po USA – oraz większym niż rynek krajowy Niemiec. W 2012 roku producent samochodów sportowych dostarczył 31,205 pojazdów chińskim klientom – co oznacza wzrost o 28,2 proc. w porównaniu do 2011 roku. Chiny są największym na świecie rynkiem dla sportowego SUV-a Cayenne i sedana sportowego Panamera.

Aby sprostać trwałemu zapotrzebowaniu chińskich klientów, Porsche rozszerza swoją sieć dealerską. W Chinach niemal co miesiąc otwierane jest nowe Centrum Porsche. W sumie, firma planuje zwiększyć swoją istniejącą sieć dealerów z ponad 50 Centrów Porsche do około 100 lokalizacji. Porsche buduje również pierwsze w Azji Centrum Doświadczeń Jazdy Porsche obok toru wyścigowego Shanghai International Circuit. Teren o powierzchni 100,000 metrów kwadratowych z torami testowymi, slalomami, trasami terenowymi i salami treningowymi jest wyłącznie zarezerwowany dla klientów i fanów Porsche. Po ukończeniu w 2014 roku, Centrum Doświadczeń Jazdy Porsche w Szanghaju będzie trzecim centrum testowym dla klientów na świecie, obok Lipska i Silverstone w Anglii.

Perspektywiczne: pierwszy na świecie napęd hybrydowy plug-in w klasie luksusowej

W drugiej generacji, Porsche wprowadza pierwszy na świecie hybrydowy model plug-in w klasie luksusowej. Oprócz Panamery S E-Hybrid, która oferuje 416 KM mocy systemowej, debiutują również dwie luksusowe wersje Executive z wydłużonym rozstawem osi i zupełnie nowym silnikiem V6 o pojemności trzech litrów dla Panamery S i Panamery 4S, który posiada doładowanie biturbo. Nowe zaawansowane technologie umożliwiły zaoszczędzenie paliwa do 56 procent, jednocześnie zwiększając komfort i wygodę jazdy. Nowa Panamera podkreśla swoje wyjątkowe położenie jeszcze bardziej wyrazistym językiem designu nowej generacji samochodów sportowych, które charakteryzują się ściślejszymi liniami, wyraźniejszymi konturami i nowo kształtowanymi elementami nadwozia. Krótko mówiąc: Porsche Panamera jest jeszcze bardziej wydajne, sportowe, komfortowe i eleganckie.

Panamera S E-Hybrid ustanawia nowe standardy w zakresie wydajności, osiągów i wygody użytkowania

Ten samochód jest systematycznie rozwijaną formą równoległej hybrydy pełnej z mocniejszym silnikiem elektrycznym, wydajniejszą baterią, która dostarcza więcej energii oraz możliwością ładowania zewnętrznego z sieci energetycznej. Napęd elektryczny generuje 95 KM (70 kW), co jest więcej niż dwukrotność mocy silnika elektrycznego poprzedniego modelu, który miał 47 KM (34 kW). Czerpie on energię z nowo opracowanej baterii litowo-jonowej, która ma pojemność 9,4 kWh, co oznacza ponad pięć razy większą pojemność niż w poprzedniej baterii technologii niklowo-metalowo-wodorkowej, która miała 1,7 kWh. Podłączając do gniazdka przemysłowego, można go naładować w około półtorej godziny za pomocą zintegrowanej ładowarki pokładowej i standardowej ładowarki uniwersalnej Porsche (AC), a przy podłączeniu do domowego gniazdka elektrycznego w Niemczech można naładować go w mniej niż cztery godziny.

Porsche Panamera S E-Hybrid znacznie przewyższa osiągi jazdy poprzedniego modelu. Ponadto, średnie zużycie paliwa wg NEDC poprzedniego modelu wynoszące 7,1 l/100 km zostało zredukowane o 56 procent do 3,1 l/100 km. Równocześnie znacząco poprawiono osiągi jazdy na prąd, w tym przyspieszenia elektrycznego, zasięg elektryczny i maksymalną prędkość elektryczną. Intensywne doświadczenie jazdy na wyłącznie elektrycznym napędzie jest możliwe bez zużycia paliwa czy lokalnych emisji, co jest szczególnie korzystne w miejskim środowisku. Panamera z nowym napędem hybrydowym może osiągnąć prędkości do 135 km/h w trybie elektrycznym.

Osiągi Panamery S E-Hybrid są typowe dla Porsche. Silnik spalinowy i silnik elektryczny są mechanicznie połączone z tylnym napędem końcowym, jak w poprzednim modelu, co zapewnia błyskawiczne przyspieszenia i imponującą moc ciągłą na drogach krajowych czy autostradach. Czas przyspieszenia z miejsca do 100 km/h skrócono o pół sekundy do 5,5 sekundy. Funkcja elektrycznego wsparcia pomaga tutaj, w której wydajność silnika elektrycznego zwiększa moc silnika spalinowego. W takim przypadku wsparcie może być również aktywowane poprzez kick-down – na przykład w sytuacjach wyprzedzania. Maksymalna prędkość samochodu wynosi 270 km/h. Opracowana przez Porsche koncepcja równoległej hybrydy pełnej oferuje również funkcję „coasting” przy wyższych prędkościach, co oznacza swobodne toczenie się z wyłączonym silnikiem spalinowym i odzyskiwanie energii poprzez generowanie energii elektrycznej.

Każda Panamera S E-Hybrid jest dostarczana z standardowym i rozbudowanym wyposażeniem ładującym. W skład tego wyposażenia wchodzi mobilna ładowarka uniwersalna Porsche (AC) z dwoma kablami zasilającymi do gniazdek elektrycznych domowych i przemysłowych oraz stacja ładująca, którą można zainstalować w garażu domowym.

Perspektywiczna koncepcja Panamery S E-Hybrid obejmuje również zupełnie nową gamę funkcji wygodnych, które można aktywować i wywoływać za pomocą aplikacji na smartfona. Na przykład wskaźnik stanu naładowania. Dodatkowo, opcja klimatyzacji pomocniczej hybrydy plug-in umożliwia wstępne ogrzewanie lub chłodzenie samochodu za pomocą Porsche Car Connect; można ją zaprogramować w pojeździe lub jeszcze wygodniej za pomocą aplikacji na smartfona. Smartfon może być również używany do zarządzania baterią lub zdalnego dostępu do informacji o pojeździe, takich jak pozostały zasięg czy wskazanie drogi powrotnej do zaparkowanych pojazdów.

Wszystkie funkcje niezwiązane bezpośrednio z napędem hybrydowym są również dostępne jako opcje dla innych modeli Panamera za pośrednictwem aplikacji Car Connect od Porsche.

Wydłużony rozstaw osi, przestronny tylny obszar siedzeń: modele Executive z komfortem klasy luksusowej

Koncepcja przestrzenna Panamery, z dwoma pełnowymiarowymi fotelami w tylnym obszarze siedzeń, okazała się na tyle skuteczna, że Porsche zdecydowało się na jej dalsze rozszerzenie w nowej generacji Gran Turismo. Nowe modele Executive – z wydłużonym rozstawem osi o 15 cm – oferują więcej miejsca na tylne siedzenia i jeszcze lepszy komfort jazdy. Modele te oferują bardzo kompleksowy pakiet funkcji; przede wszystkim zapewniają wyjątkowy komfort w obu miejscach na tylnej kanapie jako standard. Wszystkie modele Executive mają innowacyjną pneumatyczną zawieszenie Panamera, które łączy doskonały komfort jazdy i typowe dla Porsche właściwości jezdne.

Większa moc i efektywność dzięki downsizingowi: nowy silnik V6 biturbo

Zwiększenie mocy i efektywności to kluczowa kompetencja Porsche. W trakcie opracowywania nowej Panamery, ta kompetencja doprowadziła do całkowicie nowego silnika opartego na koncepcji downsizingu: silnika V6 o pojemności trzech litrów z doładowaniem biturbo. V6 biturbo zastępuje poprzedni silnik V8 o pojemności 4,8 litra w Panamerze S i Panamerze 4S, a także znajduje zastosowanie w nowej wersji Executive Panamery 4S. Jego podstawowe parametry są dowodem postępu: 20 KM większej mocy i 20 Newtonów więcej momentu obrotowego, ale o 18 procent lepsza oszczędność paliwa w porównaniu do silnika V8 w poprzednim modelu. Tak więc kierowca otrzymuje nie tylko mocniejszy i bardziej efektywny silnik; doładowanie skutkuje maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 520 Newtonów w bardzo szerokim zakresie obrotów silnika, co zapewnia znakomitą i jednolitą krzywą osiągów, nawet przy niskich obrotach.

Większość modeli Panamera jest wyposażona w siedmiobiegową skrzynię Porsche Doppelkupplung PDK. W Panamerze Diesel i Panamerze S E-Hybrid stosuje się wygodną ośmiobiegową automatyczną skrzynię Tiptronic S. Ta skrzynia tworzy optymalne warunki do rozwoju innych funkcji efektywności. Na przykład, rozszerzona funkcja start-stop teraz dezaktywuje silnik wcześniej, gdy samochód toczy się do zatrzymania, co oszczędza dodatkowo paliwo. Z wyjątkiem Panamery GTS, modele z PDK oferują również funkcję coasting, w której sprzęgła otwierają się podczas toczenia, silnik się wyłącza, a pojazd toczy się swobodnie. Ta funkcja może znacznie poprawić oszczędność paliwa, szczególnie podczas jazdy autostradowej.

Nowoczesny design z nową opcją: reflektory LED

Dalszy rozwój zewnętrznego wyglądu Panamery jest widoczny na pierwszy rzut oka. Szczególnie wyraźne są ściślejsze i bardziej wyraziste linie na przodzie, szczególnie w większych wlotach powietrza oraz wyraźnym przejściu do reflektorów. W profilu bocznym nowa, bardziej opadająca szyba czołowa tworzy jeszcze bardziej wydłużoną sylwetkę. Ta napięta, elegancka linia jest jeszcze bardziej podkreślona w modelach Executive. Tylne drzwi są o 15 centymetrów dłuższe, co nadaje nowe proporcje oknom Panamery.

Z tyłu nowa generacja Panamery wyróżnia się głównie nową klapą bagażnika. Poszerzona tylna szyba podkreśla poziome aspekty Gran Turismo, a tym samym jego sportowy charakter. Efekt, który nadaje Panamerze wizualny wygląd niższego położenia na drodze, jest wzmocniony przez umiejscowienie uchwytu tablicy rejestracyjnej niżej w zderzaku. Tylna część nadwozia została również przebudowana. Posiada szerszy spoiler i ściślejsze przejście do tylnych świateł, podobne do wizualnego przejścia reflektorów z przodu samochodu.

Jak w poprzednich modelach, nowe modele Panamera również mają wiele różniących się cech zewnętrznych. Oprócz kontrastu kolorystycznego zacisków hamulcowych, który jest związany z konkretnym silnikiem, najbardziej znaczącymi cechami wyróżniającymi są różnie ukształtowane elementy przedniego końca i specyficzne dla modelu końcówki wydechu. Dalsza personalizacja możliwa jest dzięki wielu opcjom, w tym nowym reflektorom LED, które nadają Gran Turismo bardzo szczególny wygląd. Reflektory LED są połączone z inteligentnym systemem Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Design tych reflektorów różni się zasadniczo od standardowej wersji bi-xenon: światła dzienne są produkowane bezpośrednio przez dwie jednostki LED, jedna umieszczona nad drugą, podczas gdy światła pozycyjne i kierunkowskazy są przeniesione do przedniej części nadwozia.

Modele Porsche Panamera są dodatkowo wzbogacone o nowe standardowe wyposażenie, takie jak reflektory bi-xenon, wielofunkcyjna kierownica i automatyczna klapa bagażnika. Ponadto dostępna jest rozszerzona gama systemów asystujących dla bezpieczeństwa i wygody. Optymalizowany system adaptacyjnego tempomatu na przykład, teraz aktywnie interweniuje w proces hamowania w sytuacjach niebezpiecznych. Rozpoznawanie znaków drogowych oparte na kamerze i ostrzeżenie o wyjeżdżaniu z pasa ruchu oferują większą wygodę w podróżowaniu po kraju i na autostradzie.

Zaledwie 3,1 litra paliwa na 100 km i ponad 400 KM

W Panamerze S E-Hybrid efektywność i sportowość wchodzą w połączenie, które jak dotąd nie ma sobie równych. Jest to pierwszy na świecie model hybrydowy plug-in w swojej klasie. Moc systemowa hybrydy plug-in wynosząca 416 KM (306 kW) oraz osiągnięcie 5,5 sekundy przyspieszenia z miejsca do 100 km/h stawia ją na tym samym poziomie mocy co samochód z silnikiem V8. Zużycie paliwa wg NEDC wynosi zaledwie 3,1 litra na 100 km, co odpowiada 71 g/km emisji CO2. Ponadto Panamera S E-Hybrid jest pierwszym modelem Porsche, który spełnia standard emisji Euro 6, który wejdzie w życie dopiero we wrześniu 2014 roku.

W nowej Panamerze S E-Hybrid, równoległy napęd hybrydowy z poprzedniego modelu został dodatkowo rozwinięty, a technologia plug-in została dodana. Zewnętrzny port ładowania samochodu umożliwia ładowanie akumulatora trakcyjnego z sieci energetycznej. Panamera S E-Hybrid przechowuje tę energię w nowo opracowanej baterii litowo-jonowej, a jej mocniejszy silnik elektryczny przekształca tę energię w znacznie silniejszą wydajność jazdy i dłuższy zasięg niż wcześniej.

Dla kierowcy nowa bateria i nowy silnik elektryczny oznaczają znacznie lepsze osiągi jazdy elektrycznej: przyspieszenie elektryczne od 0 do 50 km/h zajmuje 6,1 sekundy, a maksymalna prędkość elektryczna wynosi niepowtarzalne 135 km/h. Zasięg jazdy elektrycznej Panamery S E-Hybrid został określony na 36 kilometrów w testach opartych na NEDC. Jednak zasięg jazdy w rzeczywistej eksploatacji może się różnić, np. ze względu na dezaktywowana klimatyzację i ogrzewanie w warunkach testowych NEDC. Realistyczny zasięg jazdy elektrycznej w codziennym użytkowaniu wynosi więc gdzieś między 18 a 36 km – a w szczególnie sprzyjających warunkach może nawet przekroczyć te wartości.

W połączeniu z silnikiem V6, duży moment obrotowy silnika elektrycznego umożliwia sportowe ruszenie z niskich obrotów, idealnie uzupełniając silnik spalinowy, który rozwija pełny moment obrotowy przy wyższych obrotach.

Innowacyjna koncepcja napędu E-Hybrid Panamery S E-Hybrid już z zewnątrz rzuca się w oczy. Użycie koloru akcentowego Acid Green jest stonowane, ale wyraźnie podkreśla dwa boczne loga „e-hybrid” na przednich drzwiach, a logo „Panamera S” z tyłu również ma otok w Acid Green. Zaciski hamulcowe są również pomalowane na ten kolor, co zapewnia dodatkowe odróżnienie od konwencjonalnego modelu S. Wskaźniki w zestawie wskaźników oraz opcjonalny chronometr Sport Chrono są również wykonane w Acid Green – oznaka E-Hybrydy.

Nowe z większą energią i mocą: akumulator litowo-jonowy i silnik elektryczny

Nowo opracowana wysokonapięciowa bateria oparta na technologii litowo-jonowej o pojemności 9,4 kilowatogodzin może przechowywać ponad pięć razy więcej energii elektrycznej niż bateria niklowo-metalowo-wodorkowa w poprzednim modelu, a jednak nie wymaga więcej miejsca montażowego. Jak dotąd jest zintegrowana w oszczędny sposób pod podłogą bagażnika. Jednak wielką zaletą technologii litowo-jonowej nie jest tylko jej wysoka gęstość energii. Jej gęstość mocy również jest większa, co umożliwia wysoki poziom wydajności elektrycznej. Bateria jest bezobsługowa i nie jest częścią podlegającą zużyciu. Ogólnie rzecz biorąc, Porsche oferuje gwarancję sześciu lat lub 120,000 km. Inne okresy gwarancji są możliwe w innych rynkach.

Panamera S E-Hybrid wykorzystuje pomnożoną podaż energii elektrycznej w swoim bardziej zaawansowanym silniku elektrycznym. Jego krótkoterminowa moc szczytowa wynosząca 95 KM (70 kW) jest ponad dwukrotnością mocy szczytowej poprzedniego Panamery S Hybrid wynoszącej 47 KM (34 kW). To osiągnięto głównie poprzez zwiększenie liczby zwojów na cewkach statora silnika elektrycznego, co zwiększyło napięcie z poprzednich 288 Voltów do 360 Voltów oraz dodania nowej elektroniki. Zmodyfikowany materiał magnetyczny w elektromagnetycznym obwodzie wirnika wraz z zoptymalizowaną geometrią kanałów chłodzących również przyczyniły się do poprawy zdolności do obciążenia cieplnego. To wszystko umożliwiło uzyskanie wyższego maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 310 Newtonów (wzrost o dziesięć Newtonów), który jest dostępny od zera do 1,700 obr./min. Pomimo znacznej poprawy, wymiary silnika elektrycznego nie są większe, dzięki czemu można go łatwo zamontować w istniejącej przestrzeni montażowej.

Trzy tryby jazdy dla dostosowanego wykorzystania napędu elektrycznego

Panamera S E-Hybrid oferuje specjalne tryby jazdy, które dają kierowcom lepsze możliwości codziennego użytkowania. Kierowca może je wybierać indywidualnie, aby wykorzystać moc poszczególnych stanów jazdy hybrydowej. Tryb E-Power umożliwia jazdę wyłącznie elektryczną bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. Ponadto możliwe jest ładowanie wysokonapięciowego akumulatora w trakcie jazdy za pomocą trybu E-Charge. Inną opcją do wyboru przez kierowcę jest tryb Sport, który oferuje typową dla Porsche wydajność silnika oraz sportową charakterystykę pedału przyspieszenia dla szybszej reakcji.

Wskaźniki specyficzne dla hybrydy w zestawie wskaźników oraz w opcjonalnym systemie Porsche Communication Management (PCM) przekazują kluczowe informacje kierowcy na bieżąco. Nowy Power Meter zastępuje analogowy obrotomierz i informuje kierowcę o mocy napędu i mocy regeneracji systemu hybrydowego. Cyfrowe wartości prędkościomierza są nadal wyświetlane na wyświetlaczu centralnego okrągłego wskaźnika. Power Meter informuje także o innych przydatnych informacjach, takich jak gotowość systemu po włączeniu zapłonu (wskaźnik gotowości), efektywność lub szczególnie sportowy zasięg jazdy (zakres efektywności lub zakres wsparcia) i punkt aktywacji silnika spalinowego, gdy wymagana jest większa moc.

Inteligentna strategia ładowania obniża koszty i zwiększa codzienną użyteczność

Uniwersalna ładowarka Porsche (AC) jest standardowym wyposażeniem Panamery S E-Hybrid i służy do podłączenia pojazdu do sieci energetycznej. Stylowa ładowarka od Porsche Design zawiera dwa standardowe kable zasilające, jeden do domowych gniazdek elektrycznych, a drugi do gniazdek przemysłowych lub dużoprądowych. W zależności od dostępnego połączenia, klient może łatwo podłączyć ładowarkę za pomocą odpowiedniego adaptera sieciowego. W zależności od rodzaju połączenia zasilania, Panamera S E-Hybrid może być ładowana w zaledwie około dwie i pół godziny (przy 16 amperach) lub w mniej niż cztery godziny (przy 10 amperach). W skład standardowego wyposażenia wchodzi również stacja ładująca w stylu Porsche, która służy do wygodnego montażu uniwersalnej ładowarki (AC). Stacja ładująca może być zainstalowana w garażu domowym.

Na zewnątrz samochodu koncepcję plug-in Panamery S E-Hybrid można również dostrzec po drzwiach ładowania po lewej stronie tylnego panelu; port elektryczny pojazdu do ładowania baterii litowo-jonowej znajduje się za tymi drzwiami. Pokładowa ładowarka do regulacji napięcia i konwersji energii AC na DC jest zainstalowana w oszczędnym miejscu w prawej ścianie bagażnika; produkuje energię do 3,6 kW. Dwie zintegrowane diody LED wtyczki ładującej informują użytkownika o stanie naładowania litowo-jonowej baterii oraz o stanie połączenia. Istnieje również timer wyjazdu do ustawiania czasu trwania procesu ładowania. Można zaprogramować do trzech czasów docelowych za pomocą zestawu wskaźników. Następnie ładowanie baterii odbywa się tak, aby była ona w pełni naładowana o określonej porze. Jedną z korzyści jest możliwość korzystania z tańszej nocnej stawki elektrycznej.

Unikalny komfort: zdalne sterowanie za pomocą smartfona i pomocnicza klimatyzacja. W nowej Panamerze Porsche wprowadza zdalne sterowanie pojazdem za pomocą aplikacji na smartfona pod nazwą Porsche Car Connect, co zaspokaja rosnące potrzeby klientów związanych z łącznością. W Panamerze S E-Hybrid połączenie pojazdu i kierowcy za pośrednictwem smartfona jest szczególnie istotne, ponieważ czyni takie funkcje, jak zewnętrzne ładowanie wysokowoltowej baterii, bardziej przejrzystymi. Kierowca może uzyskać dostęp i kontrolować kluczowe informacje o pojeździe za pomocą aplikacji na smartfona. Na telefonie wyświetlane są informacje o stanie naładowania baterii z pozostałym czasem ładowania oraz aktualnym zasięgu jazdy – zarówno elektrycznym, jak i z silnikiem spalinowym. Zasięg jazdy elektrycznej jest również wyświetlany na mapie nawigacyjnej. Funkcję „Timer ładowania” można zaprogramować, aby zoptymalizować koszty prądu.

W Porsche Panamera S E-Hybrid, elektryfikacja systemu klimatyzacji stworzyła odpowiednie warunki do kolejnej opcji: pomocniczej klimatyzacji. Timer ładowania można wykorzystać do aktywacji systemu klimatyzacji, aby wnętrze pojazdu miało ustawioną pożądaną temperaturę o zaplanowanej porze wyjazdu. Wnętrze pojazdu jest odpowiednio ogrzewane lub chłodzone. Zimą moc ogrzewania jest również generowana przez pomocniczy wysokowoltowy ogrzewacz.

Gran Turismo z długim rozstawem osi zapewnia maksymalny komfort

Porsche opracowało modele Executive dla klientów, którzy mają szczególnie wysokie wymagania dotyczące przestrzeni, atmosfery i komfortu jazdy. Rozstaw osi i przestrzeń pasażerska zostały wydłużone o 15 centymetrów, a oba te wymiary bezpośrednio wpływają na komfort na tylnych siedzeniach, ponieważ nadwozie zostało wydłużone za słupkiem B w wersji długiej. Oznacza to większe drzwi dla wygodniejszego wsiadania oraz jeszcze więcej miejsca na nogi przed dwoma tylnymi fotelami kubełkowymi.

Porsche oferuje dwa modele Executive: Panamera 4S Executive i Panamera Turbo Executive. Oba mają bardzo mocne i doskonałe silniki. Przekazywanie mocy odbywa się dzięki Porsche Doppelkupplung, która wyróżnia się bardzo komfortowymi zmianami biegów. System napędu na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM) zapewnia optymalną przyczepność w każdej chwili. Zawieszenie również zostało systematycznie dostosowane do komfortu i oferuje standardowe zawieszenie pneumatyczne oraz bardzo wygodny aktywny system amortyzacji PASM.

Zewnętrzne części modeli Executive dają wrażenie stonowanej elegancji i sportowej funkcjonalności, oferując wiele cech zapewniających ekskluzywny komfort podróżowania. Na przykład standardowy system automatycznego zamykania drzwi z delikatnym wciąganiem ich do mechanizmów zamykających z pomocą serwo. Ciche i termicznie izolowane szyby zapewniają przyjemną atmosferę w każdych warunkach atmosferycznych. Przyciemniane szyby, również standardowe, chronią przed niepożądanymi spojrzeniami. Elektryczny przesuwno-uchylany szklany dach zwiększa komfort klimatyczny, a asystent parkowania ułatwia obsługę samochodu.

Wnętrze pasażerów zapewnia komfortową atmosferę. Przestrzeń wewnętrzna została powiększona o sześć dodatkowych stopni regulacji kąta nachylenia tylnych oparć siedzeń oraz o dwanaście centymetrów dłuższą powierzchnię na nogi, co zapewnia więcej miejsca na nogi. Standardowe fotele komfortowe na tylnej kanapie z regulowanymi zagłówkami mają indywidualne ustawienia. Oprócz elektrycznego podparcia lędźwiowego w czterech kierunkach mają zarówno elektryczną regulację oparcia, jak i elektryczną regulację długości siedzeń. Przyjemna atmosfera w tylnym obszarze siedzeń jest zapewniona przez pakiet oświetleniowy, który skupia się na przestrzeni pasażerskiej z tyłu; obejmuje on podświetlenie podłogi, podświetlane schowki w drzwiach oraz przyciemniane oświetlenie w konsoli sufitowej. Oferuje on również pasażerom dwa dodatkowe miejsca do czytania.

Standardowe trzystopniowe sterowanie ogrzewaniem i wentylacją siedzeń, z oddzielną regulacją dla przodu i tyłu, zapewniają komfort siedzenia, który można optymalnie dostosować przez cały rok. Czterostrefowy automatyczny system klimatyzacji zapewnia wysoki poziom osobistego komfortu w podróży, z strefami klimatyzacyjnymi, które można indywidualnie dostosować na każdym miejscu siedzącym. Oprócz dodatkowej przestrzeni do przechowywania i podłokietnika, duża konsola środkowa ma również gniazdko zasilające 230 Volt (lub 110 Volt w zależności od konkretnego rynku). Dzięki temu pasażerowie tylni mogą ładować urządzenia elektroniczne podczas jazdy lub zasilania ich z bezpośredniej instalacji elektrycznej. Elektryczne zasłony przeciwsłoneczne dla bocznych okien i tylnej szyby oferują dodatkową ochronę przed słońcem i prywatność w razie potrzeby. Modele Panamera Executive różnią się również charakterystycznymi podpisami „executive” umieszczonymi w obszarze tylnego siedzenia oraz na szczotkowanych aluminiowych osłonach progowych. Wnętrze dopełniają skórzane tapicerki w jednym z pięciu standardowych kolorów.

Większa moc i efektywność

Już pierwsza generacja modeli Panamera wyznaczyła standardy w zakresie wydajności i dynamiki pojazdu w swojej klasie. Napędy nowych modeli Panamera skupiają się przede wszystkim na jednym celu: dalszej optymalizacji efektywności. W nowych modelach Panamera oznacza to lepsze osiągi przy znacznie zmniejszonym zużyciu paliwa. Przebudowana funkcja start-stop teraz zapewnia, że pojazd wyłącza silnik wcześniej podczas toczenia się do zatrzymania na czerwonych światłach czy na skrzyżowaniach. Nowa funkcja coasting w PDK w Panamerze umożliwia odłączenie silnika od skrzyni biegów, co skutkuje niemal bezoporowym tokiem jazdy.

Nowy silnik V6 biturbo dla Panamery S i Panamery 4S

Porsche opracowało całkowicie nowy silnik do nowej generacji Panamery S i Panamery 4S. Systematyczny downsizing doprowadził do powstania silnika z dwiema mniejszymi cylindrami. Jest blisko spokrewniony z silnikiem V6 o pojemności 3,6 litra w Panamerze i Panamerze 4, ale jego pojemność została zmniejszona do trzech litrów. Doładowanie biturbo pozwala nowemu silnikowi rozwijać o pięć procent więcej mocy przy 420 KM (309 kW), ale z do 18 procent lepszą oszczędnością paliwa niż silnik V8 w poprzednim modelu. Na przykład, zużycie paliwa wg NEDC w Panamerze S zmniejszyło się o 1,8 litra do 8,7 l/100 km, a w Panamerze 4S zmniejszyło się o 1,9 litra do 8,9 l/100 km. Nowy silnik imponuje również doskonałą krzywą momentu obrotowego: maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Newtonów dostępny jest w zakresie od 1,750 do 5,000 obr./min, co gwarantuje bardzo mocne przyspieszenie we wszystkich sytuacjach jazdy.

Aby zachować płynność pracy nowego silnika V6 turbo w Panamerze S i 4S na tym samym wysokim poziomie co silnik ośmiocylindrowy w poprzednim modelu, wałek wyrównawczy kompensuje nierównowagi spowodowane momentami bezwładności. W porównaniu do silników V8 Porsche, wał korbowy ma krótszy skok, co czyni silnik bardzo chętnym do pracy. Dwa szybko reagujące turbosprężarki dostarczają powietrze do spalania, które jest wstępnie sprężane do 1,2 bara. Dwa zawory dolotowe na cylinder z różnymi skokami zapewniają, że powietrze przepływa do komór spalania z pożądanym wirnikiem. Wałki rozrządu VarioCam Plus mają również zmienny czas otwarcia i dostosowują skok zaworu do obciążenia i prędkości silnika. Nowy silnik V6 biturbo jest również pierwszym silnikiem V Porsche z wałkami rozrządu o zmiennym czasie otwarcia po stronie spalin. Dostarczanie paliwa obsługiwane jest przez nowy system wtrysku paliwa z wysokim ciśnieniem 200 bar oraz bezpośredni wtrysk za pomocą wtryskiwaczy wielootworowych.

Wszystkie modele Panamera mają obniżone zużycie paliwa

Wszystkie modele Panamera wchodzą na nową generację z większą efektywnością i, z wyjątkiem modelu diesel, większą mocą. Moc silnika V6 w Panamerze i Panamerze 4 wzrosła na przykład o dziesięć KM (osiem kW) do 310 KM (228 kW), podczas gdy zużycie paliwa obu wersji spadło o 0,9 litra do znacznie poniżej dziewięciu litrów na 100 km. Moc silnika V8 w sportowej Panamerze GTS również wzrosła o dziesięć KM do 440 KM (324 kW); przyspiesza on samochód z zera do 100 km/h o dziesiątą sekundy szybciej, ale zużywa 0,8 l/100 km mniej paliwa niż wcześniej. Zużycie paliwa Panamery Diesel zmniejszyło się o 0,2 litra przy niezmiennej mocy. Wśród konwencjonalnie napędzanych samochodów Gran Turismo liderem w oszczędnościach paliwa jest Panamera Turbo; jej moc wzrosła o 20 KM (14 kW) do 520 KM, podczas gdy zużycie paliwa zostało zmniejszone o 1,3 l/100 km.

Więcej komfortu z nowymi opcjami

Wnętrze nowej generacji Panamery łączy sportowy urok z komfortem, oferując cztery fotele kubełkowe i zmienną przestrzeń ładunkową dla wysokiego poziomu codziennej użyteczności. Nowa dwukolorowa kombinacja czarnego i carrera red podkreśla sportowy charakter pojazdu. W porównaniu do poprzednich cech dwukolorowych, kombinacja ta ma teraz zmieniony rozkład kolorów. Podłoga i tylne strony przednich siedzeń są wykończone na czarno, podczas gdy pozostała część wnętrza jest carrera red. Co więcej, wcześniejszy kolor szary platynowy został zastąpiony szarym agatowym jako kolor wnętrza dla standardowej i skórzanej tapicerki. Specyfikacja standardowych cech została również rozszerzona wraz z przejściem do nowej generacji. Teraz wielofunkcyjna kierownica występuje w każdej Panamerze, a klapa bagażnika z napędem elektrycznym może być otwierana i zamykana elektrycznie za naciśnięciem przycisku.

Lepsza widoczność bez odblasków: nowe reflektory LED z PDLS Plus

Reflektory bi-xenon są teraz standardem we wszystkich nowych modelach Panamera. Alternatywnie, Porsche oferuje reflektory LED jako opcję po raz pierwszy. Ten pakiet składa się z systemu Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) z reflektorami mijania i drogowymi oraz pomocniczymi reflektorami drogowymi i czteropunktowymi światłami dziennymi w technologii LED. Dynamiczny system reflektorów drogowych wykrywa źródła światła nadjeżdżających pojazdów oraz pojazdów przed samochodem za pomocą kamery zamontowanej u podstawy lusterka wstecznego i nieustannie dostosowuje zakres oświetlenia pomiędzy światłami mijania i drogowymi. W ten sposób maksymalnie wykorzystuje potencjał oświetlenia, nie powodując oślepienia innych pojazdów na drodze. W oświetlonym skrzyżowaniu system rozpoznaje przecinające się drogi oraz pasy łączące zaprogramowane w systemie nawigacji i aktywuje statyczne światła zakrętne dla optymalnego oświetlenia, w zależności od potrzeby, lewe lub prawe światło lub oba równocześnie. Wizualnie reflektory LED znacznie różnią się od reflektorów bi-xenon. Zamiast stożkowatego korpusu lampy z okrągłymi soczewkami projekcyjnymi i pomocniczymi lampami z widocznymi reflektorami, reflektory LED składają się z dwóch cylindrycznych korpusów oświetleniowych usytuowanych w układzie schodkowym z konturami soczewek rzeźbionymi na górze i dole.

Aplikacja Porsche Car Connect: łączenie z Panamerą za pomocą smartfona

Porsche wprowadza teraz dostęp do różnych informacji i funkcji pojazdu za pomocą smartfona za sprawą nowej aplikacji Porsche Car Connect. Porsche Car Connect jest dostępne jako opcja dla wszystkich nowych modeli Panamera i jako standardowe wyposażenie Panamery S E-Hybrid. Oferowane usługi można podzielić na trzy kategorie: Usługi zdalne, Usługi śledzenia pojazdu Porsche oraz hybrydowe usługi E-Mobility. Usługi zdalne służą do uzyskiwania informacji o pojeździe dla każdego modelu Panamera, takich jak wskazania licznika, pozostały zasięg jazdy lub lokalizacja pojazdu. Aplikacja pozwala też użytkownikom kontrolować różne funkcje pojazdu, takie jak składanie lusterek.

Nowe systemy asystujące oparte na kamerze i radarze

Trzy nowe opcjonalne systemy asystujące oparte na kamerze to ostrzeżenie o opuszczeniu pasa, rozpoznawanie znaków drogowych oraz Surround View. System ostrzegania o opuszczeniu pasa wykrywa oznaczenia pasów i ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym, jeśli pojazd niezamierzenie opuści pas ruchu. System aktywuje się przy prędkości 65 km/h i można go dezaktywować za pomocą osobnego przycisku na konsoli centralnej.

Rozpoznawanie znaków drogowych dostępne jest w połączeniu z PCM. Ten system informacyjny wykorzystuje kamerę do rozpoznawania ograniczeń prędkości, stref zakazu wyprzedzania oraz końców tych stref. Uwzględnia również znaki wtórne. Jeśli znak nie jest rozpoznawany przez kamerę, automatycznie wyświetlana jest prędkość przechowywana w nawigacji.

Surround View odnosi się do 360-stopniowego widoku otoczenia; przesyła obrazy z czterech kamer o wysokiej rozdzielczości na monitor PCM. System wspomaga manewrowanie pojazdem, wyświetlając realistyczny widok fotograficzny otoczenia pojazdu z góry. Oferuje wiele różnych widoków szczegółowych, które ułatwiają manewrowanie w szczególnych sytuacjach – jak na przykład zbliżanie się do krawężnika, wyjazd z wąskich przejazdów i przed przeszkodami.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.