Cztery lata po wprowadzeniu gamy Porsche Panamera w Szanghaju, niemiecki producent samochodów wybrał tamtejsze Targi Motoryzacyjne, aby zaprezentować odświeżoną wersję. Wszystko zaczęło się od standardowej Panamery.
Facelifting został przeprowadzony w celu naprawienia niektórych problemów, które ujawnił model z 2009 roku. Było to w pewnym sensie zrozumiałe dla producenta, który wcześniej nie produkował sedanów. Choć niektóre elementy pozostały bez zmian, niektóre zostały zmodyfikowane lub całkowicie zastąpione nowoczesnymi rozwiązaniami.
Ważną poprawą w Panamera 4 były standardowe reflektory bi-xenonowe oraz możliwość zamówienia pełnych lamp LED. Światła do jazdy dziennej były standardowo wyposażone w diody emitujące światło. Zmodernizowane przednie i tylne zderzaki nadały autu bardziej agresywny wygląd. Większe wycięcia w dolnej części nadwozia inspirowane były tymi z modelu 911. Na nowej klapie bagażnika zamontowano szerszą tylną szybę. Pomimo wysokiej ceny, tylna wycieraczka była dostępna jako opcja.
Wewnątrz producent zainstalował system PCM (Porsche Communication Management) dla systemu infotainment. Obsługiwał on łączność z Apple CarPlay, natomiast jego kompatybilność z telefonami Android była ograniczona. Obrotomierz umieszczono na środku deski rozdzielczej, z okrągłym wyświetlaczem TFT po prawej stronie, na którym mogły być wyświetlane informacje z systemu nawigacji oraz inne dane z komputera pokładowego. Jako opcja oferowano wnętrze wykończone skórą w dwóch kolorach.
Silnik podstawowy, zamontowany w wersji Panamera, był ulepszoną wersją wcześniej stosowanego silnika V6 o pojemności 3,6 litra. Na rok modelowy 2013 połączono go wyłącznie z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów (PDK – ze sprzęgłem podwójnym), a manualna 6-biegowa została wycofana. Zyskał również kilka dodatkowych koni mechanicznych.
Porsche z dumą zaprezentowało światową premierę nowego modelu Porsche Panamera na Targach Motoryzacyjnych w Szanghaju w 2013 roku. Najbardziej spektakularnym nowym produktem jest Panamera S E-Hybrid, pierwszy na świecie hybrydowy model z możliwością ładowania z gniazdka w swojej klasie. Oferta Porsche Panamera obejmuje teraz dziesięć modeli, w tym dwa nowe, luksusowe wersje Executive z wydłużonym rozstawem osi. Debiutuje również całkowicie nowy silnik V6 o pojemności trzech litrów z podwójnym turbo do modeli Panamera S i Panamera 4S. Porsche rozszerza więc swoją serię modeli Gran Turismo, która już teraz nie ma sobie równych pod względem szerokiej gamy wariantów. Nowa seria oferuje jeszcze lepsze osiągi, efektywność, komfort i wygodę. Nowoczesny design Panamery nawiązuje do języka projektowania sportowych samochodów Porsche, charakteryzującego się precyzyjnymi liniami i nowo ukształtowanymi elementami nadwozia.
Dla Porsche Chiny są drugim co do wielkości rynkiem jednoskalowym po Stanach Zjednoczonych – i większym niż jego rynek krajowy, Niemcy. W 2012 roku producent sportowych samochodów dostarczył 31 205 pojazdów chińskim klientom, co oznacza wzrost o 28,2 procent w porównaniu do 2011 roku. Chiny są największym rynkiem globalnym dla sportowego SUV-a Cayenne i sedana sportowego Panamera.
Aby sprostać stałemu zapotrzebowaniu chińskich klientów, Porsche rozszerza swoją sieć dealerską. Nowe Centrum Porsche otwierane jest w Chinach niemal co miesiąc. W sumie firma planuje rozszerzyć swoją istniejącą sieć dealerską z ponad 50 Centrów Porsche do około 100 lokalizacji. Porsche buduje także pierwsze w Azji Centrum Doświadczeń Porsche obok toru wyścigowego Shanghai International Circuit. Teren o powierzchni 100 000 metrów kwadratowych z torem testowym, slalomami, trasami off-road i salami szkoleniowymi jest zarezerwowany wyłącznie dla klientów i fanów Porsche. Po zakończeniu budowy w 2014 roku Centrum Doświadczeń Porsche w Szanghaju stanie się trzecim centrum testowym dla klientów na świecie, obok Lipska i Silverstone w Anglii.
Patrząc w przyszłość: pierwszy na świecie napęd hybrydowy typu plug-in w klasie luksusowej
W drugiej generacji Porsche wprowadza pierwszy na świecie hybrydowy model typu plug-in w klasie luksusowej. Oprócz Panamery S E-Hybrid, która oferuje 416 KM mocy systemowej, debiutują również dwie luksusowe wersje Executive z wydłużonym rozstawem osi oraz całkowicie nowy silnik V6 o pojemności trzech litrów z podwójnym turbo do modeli Panamera S i Panamera 4S. Nowe zaawansowane technologie pozwoliły na oszczędności paliwa osiągające nawet 56 procent, jednocześnie zwiększając komfort obsługi i jazdy. Nowa Panamera podkreśla swoje wyjątkowe położenie jeszcze bardziej ekspresyjnym językiem designu nowych generacji sportowych samochodów, który charakteryzuje się bardziej wyrazistymi liniami, bardziej wyraźnymi konturami oraz nowymi kształtami elementów nadwozia. Krótko mówiąc: Porsche Panamera jest jeszcze bardziej efektywna, sportowa, komfortowa i elegancka.
Panamera S E-Hybrid wyznacza nowe standardy w zakresie efektywności, osiągów i wygody użytkowania
Ten samochód jest systematycznie ulepszonym rozwinięciem równoległej hybrydy pełnej z mocniejszym silnikiem elektrycznym, wyższej wydajności akumulatorem, który dostarcza więcej energii oraz możliwością ładowania go zewnętrznie z sieci elektrycznej. Napęd elektryczny produkuje 95 KM (70 kW), co jest ponad dwukrotnie większą mocą niż w poprzednim modelu, którego silnik elektryczny miał 47 KM (34 kW). Czerpie on energię z nowo opracowanej baterii litowo-jonowej, która przy pojemności 9,4 kWh ma ponad pięć razy większą pojemność energetyczną niż poprzednia bateria w technologii niklowo-metalohydrydowej wynoszącą 1,7 kWh. Przy podłączeniu do gniazdka przemysłowego może być ładowana w około dwie i pół godziny za pomocą wbudowanej ładowarki pokładowej oraz standardowej ładowarki uniwersalnej Porsche (AC), a w mniej niż cztery godziny, gdy jest podłączona do domowego gniazdka elektrycznego w Niemczech.
Porsche Panamera S E-Hybrid znacznie przewyższa osiągi jazdy poprzedniego modelu. Ponadto, wcześniej osiągana przez model NEDC konsumpcja paliwa wynosząca 7,1 l/100 km została obniżona o 56 procent do 3,1 l/100 km. Jednocześnie, jej osiągi w trybie jazdy elektrycznej zostały znacznie poprawione, jeśli chodzi o przyspieszenie elektryczne, zasięg elektryczny i maksymalną prędkość elektryczną. Intensywne doświadczenie czystej jazdy elektrycznej jest możliwe bez zużycia paliwa lub lokalnych emisji, co jest szczególnie korzystne w miejskim środowisku. Panamera z nowym napędem hybrydowym może osiągać prędkości do 135 km/h w trybie elektrycznym.
Osiągi Panamery S E-Hybrid są typowe dla Porsche. Silnik spalinowy i silnik elektryczny są mechanicznie połączone z tylnym napędem, jak w poprzednim modelu, aby zapewnić spontaniczne przyspieszenia i imponującą moc ciągłą na drogach wiejskich lub autostradach. Czas przyspieszenia z miejsca do 100 km/h skrócono o pół sekundy do 5,5 sekundy. Funkcja wsparcia elektrycznego pomaga tutaj, w której moc silnika elektrycznego wspiera moc silnika spalinowego. Wzmocnienie można również aktywować za pomocą kick-down – na przykład w sytuacjach wyprzedzania. Maksymalna prędkość samochodu wynosi 270 km/h. Równoległa koncepcja hybrydy pełnej opracowana przez Porsche umożliwia również „swobodne toczenie” przy wyższych prędkościach, co odnosi się do jazdy na luzie z wyłączonym silnikiem spalinowym i odzyskiwaniu energii przez generowanie prądu.
Każda Panamera S E-Hybrid jest dostarczana z pełnym i standardowym wyposażeniem do ładowania. W skład tego wyposażenia wchodzi mobilna ładowarka uniwersalna Porsche (AC) z dwoma kablami zasilającymi do gniazdek elektrycznych dla domów i przemysłu oraz stacja ładująca, którą można zainstalować w domowym garażu.
Nowoczesna koncepcja Panamery S E-Hybrid obejmuje również zupełnie nowy szereg funkcji wygodnych, które można aktywować i wywoływać za pośrednictwem aplikacji na smartfonie. Przykładem jest wskaźnik stanu naładowania. Ponadto, dodatkowa opcja klimatyzacji hybrydy pozwala na wstępne podgrzanie lub schłodzenie samochodu za pośrednictwem Porsche Car Connect; można to zaprogramować w samochodzie lub jeszcze wygodniej za pośrednictwem aplikacji na smartfonie. Smartfon może być również używany do zarządzania akumulatorem lub do zdalnego uzyskiwania informacji o pojeździe, takich jak pozostały zasięg lub wskazywanie drogi powrotnej do zaparkowanych pojazdów.
Wszystkie funkcje, które nie są ściśle związane z napędem hybrydowym, są również dostępne jako opcje dla innych modeli Panamera za pośrednictwem aplikacji Car Connect od Porsche.
Wydłużony rozstaw osi, przestronna tylna część: modele Executive z komfortem klasy ekskluzywnej
Koncepcja przestrzenna Panamery, z dwoma pełnowymiarowymi fotelami w tylnej części, okazała się na tyle udana, że Porsche postanowiło ją dalej rozwijać w nowej generacji Gran Turismo. Nowe modele Executive – z o 15 cm dłuższym rozstawem osi – oferują więcej miejsca na tylne siedzenia i jeszcze lepszy komfort jazdy. Modele te oferują bardzo rozbudowany pakiet funkcji; przede wszystkim zapewniają wyjątkowy komfort w obu lokalizacjach tylnych siedzeń jako standard. Wszystkie modele Executive są wyposażone w innowacyjną pneumatyczną zawieszenie Panamera, które łączy doskonały komfort jazdy z typowymi dla Porsche właściwościami jezdnymi.
Większe osiągi i efektywność dzięki downsizingowi: nowy silnik V6 z podwójnym turbo
Zwiększenie osiągów i efektywności to jedna z głównych kompetencji Porsche. Przy opracowywaniu nowej Panamery ta kompetencja doprowadziła do powstania całkowicie nowego silnika opartego na koncepcji downsizingu: silnik V6 o pojemności trzech litrów z podwójnym turbo. V6 z podwójnym turbo zastępuje poprzedni silnik V8 o pojemności 4,8 litra w modelach Panamera S i Panamera 4S, a także jest stosowany w nowej wersji Executive Panamera 4S. Jego podstawowe parametry same w sobie są wskaźnikami postępu: o 20 KM większa moc i o 20 Nm większy moment obrotowy oraz do 18 procent lepsza oszczędność paliwa w porównaniu do silnika V8 w poprzednim modelu. Kierowca zyskuje zatem nie tylko mocniejszy i bardziej efektywny silnik; doładowanie turbo zapewnia maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Nm na bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika, co daje doskonałą i równomierną charakterystykę osiągów, nawet przy niskich obrotach.
Większość modeli Panamera jest wyposażona w siedmiobiegową skrzynię Porsche Doppelkupplung PDK. W modelach Panamera Diesel i Panamera S E-Hybrid stosowana jest komfortowa ośmiobiegowa automatyczna skrzynia Tiptronic S. Ta skrzynia stwarza optymalne warunki do opracowywania innych funkcji efektywności. Na przykład rozszerzona funkcja start-stop deaktywuje silnik wcześniej, gdy samochód zatrzymuje się, co oszczędza więcej paliwa. Z wyjątkiem modelu Panamera GTS, modele z PDK oferują również funkcję swobodnego toczenia, w której sprzęgła otwierają się w odpowiedzi na jazdę na luzie, silnik pracuje na jałowym biegu, a pojazd toczy się swobodnie. Ta funkcja może znacznie poprawić efektywność paliwową, szczególnie podczas jazdy autostradą.
Dalszy zaawansowany design z nową opcją: reflektory LED
Dalszy rozwój zewnętrznego designu Panamery można dostrzec na pierwszy rzut oka. Bardziej napięte i wyraźniejsze linie z przodu są szczególnie widoczne w większych wlotach powietrza oraz wyrazistym przejściu do reflektorów. Z profilu bocznego nowa, bardziej opadająca szyba czołowa tworzy jeszcze dłuższą sylwetkę. Ta napięta, elegancka linia jest jeszcze bardziej wyraźna w modelach Executive. Tylne drzwi są dłuższe o 15 centymetrów, co nadaje nowe proporcje oknom Panamery.
Z tyłu nowa generacja Panamery przede wszystkim wyróżnia się nową pokrywą bagażnika. Szerokie tylne okno podkreśla poziome aspekty Gran Turismo, a tym samym jego sportowy charakter. Ten efekt, który nadaje Panamerze wizualny wygląd niższego stanu na drodze, jest wzmacniany przez integrację uchwytu tablicy rejestracyjnej niżej w zderzaku. Tylna sekcja nadwozia została również przeprojektowana. Posiada szerszy spojler i ściślejsze przejście do tylnych świateł, podobne do wizualnego przejścia reflektorów z przodu samochodu.
Jak w poprzednich modelach, nowe modele Panamera mają również wiele różniących się cech zewnętrznych. Oprócz kolorystycznego kontrastu zacisków hamulcowych, który jest związany z konkretnym silnikiem, najważniejsze cechy identyfikacyjne to różnie ukształtowane elementy przedniej części i specyficzne końcówki wydechu dla danego modelu. Dalsza personalizacja jest możliwa dzięki wielu dostępnym opcjom, w tym nowym reflektorom LED, które nadają Gran Turismo bardzo wyjątkowy wygląd. Reflektory LED są połączone z inteligentnym systemem dynamicznego oświetlenia Porsche Plus (PDLS Plus). Projekt tych reflektorów jest zasadniczo inny od standardowej wersji bi-xenon: światła do jazdy dziennej są produkowane bezpośrednio przez dwa zespoły LED, jeden umieszczony nad drugim, podczas gdy światła pozycyjne i kierunkowskazy zostały przeniesione do przedniego nadwozia.
Modele Porsche Panamera są dodatkowo wzbogacone o nowe standardowe funkcje, takie jak reflektory bi-xenon, wielofunkcyjna kierownica oraz automatycznie podnoszona pokrywa bagażnika. Dodatkowo, dostępny jest rozszerzony zestaw systemów wspomagających dla bezpieczeństwa i wygody. Na przykład zoptymalizowany system adaptacyjnego tempomatu teraz aktywnie interweniuje w proces hamowania w niebezpiecznych sytuacjach. Oparte na kamerach wykrywanie znaków drogowych i ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu oferują większą wygodę podczas podróży po kraju i autostradzie.
Jedynie 3,1 litra paliwa na 100 km i ponad 400 KM
W Panamerze S E-Hybrid efektywność i sportowość łączą się w sposób, jaki dotąd nie miał sobie równych. To pierwszy na świecie model hybrydowy typu plug-in w swojej klasie. Systemowa moc hybrydy wynosząca 416 KM (306 kW) oraz osiągnięcie 100 km/h w ciągu 5,5 sekundy plasują ją na tym samym poziomie mocy, co samochód napędzany silnikiem V8. Konsumpcja paliwa według NEDC wynosi zaledwie 3,1 litra na 100 km, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 71 g/km. Dodatkowo, Panamera S E-Hybrid to pierwszy model Porsche, który już spełnia normę emisji Euro 6, która wejdzie w życie dopiero we wrześniu 2014 roku.
W nowej Panamerze S E-Hybrid równoległy napęd hybrydowy z wcześniejszego modelu został dalej udoskonalony, a technologia plug-in została dodana. Gniazdo ładowania zewnętrznego umożliwia ładowanie akumulatora trakcyjnego z sieci elektrycznej. Panamera S E-Hybrid przechowuje tę energię w nowo opracowanej baterii litowo-jonowej, a jej bardziej wydajny silnik elektryczny przekształca tę energię w znacznie silniejszą moc jazdy i dłuższy zasięg niż wcześniej.
Dla kierowcy nowa bateria i nowy silnik elektryczny oznaczają znacznie lepsze osiągi jazdy elektrycznej: Przyspieszenie do 50 km/h w trybie elektrycznym zajmuje 6,1 sekundy, a maksymalna prędkość elektryczna wynosi bezkonkurencyjne 135 km/h. Zasięg jazdy elektrycznej Panamery S E-Hybrid określono na 36 kilometrów podczas testów opartych na NEDC. Jednak zasięg jazdy w rzeczywistych warunkach może się różnić, np. ze względu na dezaktywację klimatyzacji i ogrzewania w warunkach testowych NEDC. Rzeczywisty zasięg jazdy w codziennym użytkowaniu wynosiłby zatem gdzieś między 18 a 36 km – a w szczególnie korzystnych warunkach może nawet przekroczyć te wartości.
W interakcji z silnikiem V6, wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego umożliwia również sportowe ruszanie z niskich obrotów, co idealnie uzupełnia silnik spalinowy, który rozwija pełny moment obrotowy przy wyższych obrotach.
Innowacyjna koncepcja napędu E-Hybrid w Panamerze S E-Hybrid jest już widoczna z zewnątrz. Użycie akcentu w kolorze zielonym jest ograniczone, ale wyraźnie podkreśla dwa boczne logo „e-hybrid” na przednich drzwiach, a logo modelu „Panamera S” z tyłu ma również obramowanie w kolorze zielonym. Zaciski hamulcowe również są pomalowane w tym kolorze, co zapewnia dodatkowe odróżnienie od konwencjonalnego modelu S. Wskaźniki instrumentów w zestawie wskaźników i opcjonalnym chronometrze Sport Chrono są również zaprojektowane w kolorze zielonym – oznaka E-Hybrydy.
Nowość: więcej energii i mocy: bateria litowo-jonowa i silnik elektryczny
Nowo zaprojektowana wysokonapięciowa bateria oparta na technologii litowo-jonowej o pojemności energetycznej 9,4 kilowatogodziny może przechowywać ponad pięć razy więcej energii elektrycznej niż niklowo-metalohydrydowa bateria w poprzednim modelu, a mimo to nie wymaga większej przestrzeni instalacyjnej. Jak wcześniej, jest ona zintegrowana w sposób oszczędzający miejsce pod podłogą bagażnika. Jednak wielką zaletą technologii litowo-jonowej nie jest tylko jej wysoka gęstość energetyczna. Jej gęstość mocy jest również większa, co umożliwia wysoki poziom wydajności elektrycznej. Bateria nie wymaga konserwacji i nie jest częścią zużywającą się. Ogólnie rzecz biorąc, Porsche oferuje gwarancję na sześć lat lub 120 000 km. Inne okresy gwarancyjne są dostępne na innych rynkach.
Panamera S E-Hybrid wykorzystuje pomnożoną ilość energii elektrycznej w swoim bardziej zaawansowanym silniku elektrycznym. Jej krótkoterminowa moc szczytowa wynosząca 95 KM (70 kW) jest ponad dwukrotnie większa niż moc szczytowa w poprzedniej Panamerze S Hybrid wynosząca 47 KM (34 kW). Uzyskano to głównie przez zwiększenie liczby zwojów na cewkach statora silnika elektrycznego, co zwiększyło napięcie z poprzednich 288 Voltów do 360 Voltów, a także dodanie nowej elektroniki mocy. Zmodyfikowany materiał magnetyczny w obwodzie elektromagnetycznym wirnika oraz zoptymalizowana geometria kanałów chłodzących również przyczyniły się do poprawy zdolności do odprowadzania ciepła. Wszystko to umożliwiło uzyskanie wyższego maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 310 Nm (wzrost o dziesięć Nm), który jest dostępny od zera do 1 700 obrotów na minutę. Mimo znaczącej poprawy, wymiary silnika elektrycznego nie są większe, dzięki czemu można go łatwo zamontować w istniejącej przestrzeni instalacyjnej.
Trzy tryby jazdy dla dostosowanego wykorzystania napędu elektrycznego
Panamera S E-Hybrid oferuje specjalne tryby jazdy, które zapewniają kierowcom lepszą użyteczność w codziennym użytkowaniu. Kierowca może je wybierać indywidualnie, aby wykorzystać mocne strony poszczególnych trybów jazdy hybrydowej. Tryb E-Power umożliwia czystą jazdę elektryczną bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. Ponadto, możliwe jest ładowanie akumulatora wysokiego napięcia podczas jazdy w trybie E-Charge. Innym wyborem dla kierowcy jest tryb Sport, który oferuje typową dla Porsche moc silnika oraz sportowy charakter pedału przyspieszenia, zapewniając szybszą reakcję.
Wskaźniki specyficzne dla hybrydy w zestawie wskaźników oraz w opcjonalnym systemie zarządzania komunikacją Porsche (PCM) komunikują kluczowe informacje kierowcy przez cały czas. Nowy wskaźnik mocy zastępuje analogowy obrotomierz i informuje kierowcę o mocy jazdy i mocy odzyskiwania energii systemu hybrydowego. Wartości cyfrowe prędkościomierza są wciąż wyświetlane w wyświetlaczu centralnego okrągłego wskaźnika. Wskaźnik mocy informuje również kierowcę o innych użytecznych informacjach, takich jak gotowość systemu przy włączonym zapłonie (wskaźnik gotowości), efektywność lub szczególnie sportowy zasięg (zakres efektywności lub zasięg wzmocnienia) oraz punkt aktywacji silnika spalinowego, gdy wymagana jest większa moc.
Inteligentna strategia ładowania obniża koszty i zwiększa codzienną użyteczność
Ładowarka uniwersalna Porsche (AC) jest standardowym wyposażeniem Panamery S E-Hybrid i służy do podłączenia pojazdu do sieci elektrycznej. Elegancko zaprojektowana ładowarka od Porsche Design zawiera dwa standardowe kable zasilające, jeden do gniazd domowych, a drugi do podłączenia do gniazd przemysłowych lub wysokonapięciowych. W zależności od dostępnego złącza, klient może łatwo podłączyć ładowarkę za pomocą odpowiedniego adaptera sieciowego. W zależności od rodzaju podłączenia, Panamera S E-Hybrid może być ładowana w zaledwie około dwie i pół godziny (przy 16 amperach) lub w mniej niż cztery godziny (przy 10 amperach). W standardowym wyposażeniu znajduje się również stacja ładująca w designie Porsche, która służy do wygodnego zamontowania ładowarki uniwersalnej (AC). Stacja ładująca może być zainstalowana w domowym garażu.
Zewnętrznie koncepcję plug-in Panamery S E-Hybrid można także dostrzec po drzwiach ładunkowych na lewej tylnej ścianie; port elektryczny pojazdu do ładowania baterii litowo-jonowej znajduje się za tymi drzwiami. Wbudowana ładowarka do regulacji napięcia i konwersji prądu AC na DC jest zainstalowana w miejscu oszczędzającym miejsce w prawej ścianie bagażnika; może dostarczać do 3,6 kW. Dwa zintegrowane diody LED w wtyczce ładującej informują użytkownika o stanie naładowania baterii litowo-jonowej i statusie połączenia. Istnieje również timer odjazdu do ustawienia harmonogramu procesu ładowania. Można zaprogramować do trzech czasów docelowych za pomocą zestawu wskaźników. Wówczas ładowanie akumulatora odbywa się tak, aby był on w pełni naładowany w określonym czasie. Jedną z zalet jest możliwość korzystania z tańszych taryf energetycznych w nocy.
Unikalny komfort: zdalne sterowanie za pomocą smartfona i dodatkowa kontrola klimatu. W nowej Panamerze Porsche wprowadza zdalne sterowanie pojazdem za pomocą aplikacji na smartfonie pod nazwą Porsche Car Connect, co odpowiada rosnącym potrzebom klientów dotyczących łączności. W Panamerze S E-Hybrid sieć między pojazdem a kierowcą za pomocą smartfona odgrywa szczególną rolę, ponieważ czyni takie funkcje jak zewnętrzne ładowanie akumulatora wysokiego napięcia bardziej przejrzystymi. Kierowca może uzyskać dostęp i kontrolować kluczowe informacje o pojeździe za pomocą aplikacji na smartfonie. Na telefonie można zobaczyć stan naładowania akumulatora z pozostałym czasem ładowania oraz aktualne zasięgi jazdy – zarówno elektrycznej, jak i z silnikiem spalinowym. Zasięg jazdy elektrycznej jest wyświetlany również na mapie nawigacyjnej. Funkcję „timer ładowania” można zaprogramować, aby zoptymalizować koszty energii elektrycznej.
W Porsche Panamera S E-Hybrid elektryfikacja systemu klimatyzacji stworzyła odpowiednie warunki dla kolejnej opcji: dodatkowej kontroli klimatu. Timer ładowania może być używany do aktywacji systemu klimatyzacji, aby wnętrze pasażerskie miało ustawiony pożądany klimat w planowanym czasie odjazdu. Wnętrze pojazdu jest odpowiednio podgrzewane lub schładzane. W zimie moc grzewcza jest również generowana przez dodatkowy grzejnik wysokiego napięcia.
Gran Turismo z wydłużonym rozstawem osi oferuje maksymalny komfort
Porsche opracowało modele Executive dla klientów, którzy mają szczególnie wysokie wymagania dotyczące przestrzeni, atmosfery i komfortu jazdy. Rozstaw osi i przestrzeń pasażerska zostały wydłużone o 15 centymetrów, a oba te wymiary bezpośrednio wpływają na komfort w tylnej części, ponieważ nadwozie zostało wydłużone za słupkiem B w długiej wersji. Oznacza to większe drzwi dla bardziej komfortowego wsiadania oraz jeszcze więcej miejsca na nogi przed dwoma fotelami tylnymi.
Porsche oferuje dwa modele Executive: Panamera 4S Executive i Panamera Turbo Executive. Oba mają bardzo mocne i wydajne silniki. Przekazywanie mocy odbywa się za pośrednictwem skrzyni biegów Porsche Doppelkupplung, która charakteryzuje się bardzo komfortowym przełączaniem biegów. System napędu na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM) zapewnia najlepszą możliwą przyczepność przez cały czas. Podwozie zostało również systematycznie dostosowane do komfortu jazdy i posiada standardowe zawieszenie pneumatyczne oraz bardzo komfortowy aktywny system amortyzacji PASM.
Zewnętrzne cechy modeli Executive dają wrażenie stonowanej elegancji i oferują wiele funkcji zapewniających komfort jazdy. Na przykład standardowy automatyczny system zamykania drzwi delikatnie wciąga drzwi do mechanizmu zamykającego z pomocą serwo. Szyby o niskim hałasie i termicznie izolowane zapewniają przyjemną atmosferę w każdych warunkach zewnętrznych. Szyby przyciemniane, również w standardzie, chronią przed niepożądanym wzrokiem. Elektrycznie sterowany przesuwany/skośny szklany dach zwiększa komfort klimatyczny, a asystent parkowania ułatwia manewrowanie samochodem.
Wnętrze zapewnia pasażerom komfortową atmosferę. Przestrzeń wewnętrzna została zwiększona o sześć dodatkowych stopni kąta nachylenia tylnych oparć siedzeń oraz o dwanaście centymetrów większą przestrzeń na stopy, co zapewnia więcej miejsca na nogi. Standardowe fotele komfortowe na tylnych siedzeniach z regulowanymi zagłówkami są indywidualnie dostosowywane. Oprócz elektrycznego wsparcia lędźwiowego mają zarówno elektryczną regulację kąta nachylenia oparcia, jak i elektryczną regulację długości siedzenia. Aby zapewnić przyjemną atmosferę w tylnej części, istnieje pakiet oświetleniowy skoncentrowany na tylnej części pasażerskiej; zawiera on oświetlenie strefy stóp, oświetlone schowki w drzwiach oraz ściemniane oświetlenie w konsoli dachowej. Oferuje również pasażerom dwa dodatkowe miejsca do czytania.
Standardowe trzystopniowe sterowanie ogrzewaniem siedzeń i wentylacją, z oddzielną kontrolą z przodu i z tyłu, zapewniają komfort siedzenia, który można optymalnie dostosować przez cały rok. Czterostrefowy automatyczny system klimatyzacji zapewnia wysoki poziom osobistego komfortu podróży z strefami klimatycznymi, które można indywidualnie dostosować w każdej lokalizacji siedzenia. Oprócz dodatkowej przestrzeni do przechowywania i podłokietnika, duża konsola centralna ma również gniazdo zasilające 230 Volt (lub 110 Volt, w zależności od konkretnego rynku). Umożliwia to pasażerom tylnym ładowanie urządzeń elektronicznych podczas jazdy lub zasilanie ich bezpośrednio z systemu elektrycznego. Elektryczne rolety przeciwsłoneczne do okien bocznych i tylnej szyby zapewniają dodatkową ochronę przed słońcem i prywatność w razie potrzeby. Modele Panamera Executive są również wyróżniane przez „ekskluzywne” podpisy umieszczone w tylnej części oraz na szczotkowanych aluminiowych listwach progowych. Wnętrze dopełniają skórzane wykończenia w jednym z pięciu standardowych kolorów.
Większe osiągi i efektywność
Nawet pierwsza generacja modeli Panamera wyznaczyła standardy w zakresie osiągów i dynamiki pojazdu w swojej klasie. Napędy nowych modeli Panamera koncentrują się na jednym celu: dalszej optymalizacji efektywności. W nowych modelach Panamera oznacza to lepsze osiągi przy znacznie zmniejszonej konsumpcji paliwa. Nowa funkcja start-stop zapewnia, że pojazd zatrzymuje silnik wcześniej podczas toczenia się do zatrzymania na światłach lub skrzyżowaniu. Nowa funkcja toczenia w PDK w Panamerze umożliwia odłączenie silnika od skrzyni biegów, co skutkuje niemal bezoporowym toczeniem.
Nowy silnik V6 z podwójnym turbo do modeli Panamera S i Panamera 4S
Porsche opracowało całkowicie nowy silnik dla nowej generacji modeli Panamera S i Panamera 4S. Systematyczny downsizing doprowadził do powstania silnika z dwoma cylindrami mniej. Jest on ściśle związany z silnikiem V6 o pojemności 3,6 litra w modelach Panamera i Panamera 4, ale jego pojemność została zmniejszona do trzech litrów. Doładowanie podwójnym turbo pozwala nowemu silnikowi rozwijać o pięć procent większą moc, wynoszącą 420 KM (309 kW), ale z do 18 procent lepszą efektywnością paliwową w porównaniu do silnika V8 w poprzednim modelu. Na przykład, zużycie paliwa NEDC w Panamerze S zmniejszyło się o 1,8 litra do 8,7 l/100 km, a w Panamerze 4S o 1,9 litra do 8,9 l/100 km. Nowy silnik imponuje także doskonałą krzywą momentu obrotowego: maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Nm jest dostępny w zakresie od 1 750 do 5 000 obr./min, co gwarantuje bardzo dużą moc w każdej sytuacji jazdy.
Aby zachować gładką pracę nowego silnika V6 turbo w Panamerze S i 4S na tym samym wysokim poziomie, jak silnik ośmiocylindrowy w poprzednim modelu, zastosowano wałek wyrównawczy, aby zredukować nierównowagi spowodowane momentami bezwładności. W porównaniu do silników V8 Porsche, wał korbowy ma krótszy skok, co sprawia, że silnik jest bardziej chętny do wysokich obrotów. Dwa szybko reagujące turbosprężarki dostarczają powietrze do spalania, które jest wstępnie sprężane do 1,2 bara. Dwa zawory dolotowe na cylinder o różnych skokach zapewniają, że powietrze dostaje się do komór spalania z pożądanym wirującym ruchem. Wałki rozrządu VarioCam Plus również mają zmienny czas otwarcia i dostosowują skok zaworów do obciążenia silnika i prędkości. Nowy silnik V6 z podwójnym turbo jest również pierwszym silnikiem V od Porsche, który ma wałki rozrządu z zmiennym czasem otwarcia po stronie wydechowej. Podawanie paliwa obsługuje nowy system wtrysku paliwa o ciśnieniu 200 barów i bezpośrednie wtryskiwanie przez wielootworowe wtryskiwacze.
Wszystkie modele Panamera mają obniżoną konsumpcję paliwa
Wszystkie modele Panamera wchodzą w nową generację z większą efektywnością, a z wyjątkiem modelu diesel, z większą mocą. Moc silnika V6 w Panamerze i Panamera 4 wzrosła na przykład o dziesięć KM (osiem kW) do 310 KM (228 kW), podczas gdy konsumpcja paliwa obu wersji zmniejszyła się o 0,9 litra do znacznie poniżej dziewięciu litrów na 100 km. Moc silnika V8 o naturalnym wciągu w sportowej Panamerze GTS również wzrosła o dziesięć KM do 440 KM (324 kW); przyspiesza samochód z zera do 100 km/h o jedną dziesiątą sekundy szybciej, a zużywa mniej, o 0,8 l/100 km mniej niż wcześniej. Konsumpcja paliwa Panamery Diesel została obniżona o 0,2 litra przy niezmienionej mocy. Spośród konwencjonalnie napędzanych samochodów Gran Turismo liderem w oszczędnościach paliwowych jest Panamera Turbo; jej moc wzrosła o 20 KM (14 kW) do 520 KM, podczas gdy zużycie paliwa zmniejszyło się o 1,3 l/100 km.
Większy komfort dzięki nowym opcjom
Wnętrze nowej generacji Panamery łączy sportowy charakter z wygodą czterech foteli kubełkowych oraz zmienną przestrzenią bagażową, co zapewnia wysoki poziom codziennej użyteczności. Nowa kombinacja dwukolorowa czarna/czerwona carrera podkreśla sportowy charakter pojazdu. W porównaniu do poprzednich cech dwukolorowych ta kombinacja ma teraz zmodyfikowany rozkład kolorów. Podłoga i tylne strony przednich siedzeń są wykończone na czarno, podczas gdy reszta wnętrza ma kolor czerwony carrera. Dodatkowo, poprzedni kolor szaro-skalisty został zastąpiony szaro-agatowym jako kolor wnętrza dla standardowych i skórzanych wykończeń. Specyfikacja standardowych funkcji została również rozszerzona w związku z przejściem do nowej generacji. Teraz wielofunkcyjna kierownica występuje w każdej Panamerze, a pokrywa bagażnika z napędem elektrycznym może być otwierana i zamykana elektrycznie za naciśnięciem przycisku.
Lepiej widzieć bez oślepienia: nowe reflektory LED z PDLS Plus.
Reflektory bi-xenon są teraz standardem we wszystkich nowych modelach Panamera. Alternatywnie, Porsche po raz pierwszy oferuje reflektory LED jako opcję. Pakiet ten składa się z systemu dynamicznego oświetlenia Porsche Plus (PDLS Plus) ze światłami mijania i głównymi oraz dodatkowym światłem głównym i czterema punktowymi światłami do jazdy dziennej w technologii LED. System dynamicznego światła głównego wykrywa źródła światła nadjeżdżających pojazdów i pojazdów znajdujących się przed samochodem za pomocą kamery zamontowanej u podstawy lusterka wstecznego i ciągle dostosowuje zasięg oświetlenia między światłami mijania a głównymi. Optymalnie wykorzystuje potencjał oświetlenia, nie oślepiając innych pojazdów na drodze. Na oświetlonym skrzyżowaniu system rozpoznaje skrzyżowane drogi i łączące się pasy zapisane w systemie nawigacji i uruchamia statyczne światła skrętne, aby zapewnić optymalne oświetlenie, zarówno lewego, jak i prawego światła lub obu jednocześnie. Wizualnie reflektory LED różnią się znacznie od reflektorów bi-xenon. Zamiast stożkowej obudowy światła z okrągłymi soczewkami projekcyjnymi i dodatkowymi lampami z widocznymi reflektorami, reflektory LED składają się z dwóch rurkowych obudów świetlnych ułożonych w układzie schodkowym z konturami soczewek rzeźbionych u góry i na dole.
Aplikacja Porsche Car Connect: łączność z Panamerą za pomocą smartfona
Porsche wprowadza teraz dostęp do różnych informacji o pojeździe i funkcji za pomocą smartfona w swojej nowej aplikacji Porsche Car Connect. Porsche Car Connect jest dostępne jako opcja dla wszystkich nowych modeli Panamera i jako standardowa funkcja Panamery S E-Hybrid. Oferowane usługi można podzielić na trzy kategorie: Usługi zdalne, Usługi śledzenia pojazdu Porsche i usługi hybrydowe E-Mobility. Usługi zdalne są wykorzystywane do uzyskiwania informacji o pojeździe dla dowolnego modelu Panamera, takich jak licznik kilometrów, pozostały zasięg jazdy lub lokalizacja pojazdu. Aplikacja umożliwia także kontrolowanie różnych funkcji pojazdu, takich jak składanie lusterek w drzwiach.
Nowe systemy asystujące oparte na kamerach i radarze
Trzy nowe opcjonalne systemy asystujące oparte na kamerach to system ostrzegania przed opuszczeniem pasa, rozpoznawanie znaków drogowych oraz Surround View. System ostrzegania przed opuszczeniem pasa wykrywa oznaczenia pasa i ostrzega kierowcę sygnalizacją dźwiękową, jeśli pojazd nieumyślnie opuści pas ruchu. System staje się aktywny przy prędkości 65 km/h i można go dezaktywować za pomocą oddzielnego przycisku na konsoli centralnej.
Rozpoznawanie znaków drogowych dostępne jest w połączeniu z PCM. Ten system informacyjny wykorzystuje kamerę do wykrywania ograniczeń prędkości, stref zakazu wyprzedzania oraz końców tych stref. Używa także znaków uzupełniających. Jeśli znak nie jest rozpoznawany przez kamerę, automatycznie wyświetla się ograniczenie prędkości zapisane w nawigacji.