Choć pierwsza generacja 4-drzwiowego Porsche spotkała się na początku z dużą krytyką, jej następca nie oszczędzał oponentów.
Pomysł na 4-drzwiowe sedany Porsche nie był nowy. Już w końcu lat 80. pojawiły się próby z koncepcją 989, która opierała się na wydłużonej platformie modelu 911. Jednak prawdziwy model pokazano w 2009 roku, z silnikiem z przodu i napędem na tylną lub na wszystkie koła. Jego design nie był rewelacyjny, ale prowadzenie samochodu było przekonujące.
Rok 2016 rozpoczął się z już ugruntowaną marką na rynku, a wygląd był znacznie lepszy. Tył przypominał nieco model 911, ale wyglądał lepiej. Projektanci starali się stworzyć krótki przód, przenosząc część silnika pod obszar szyby. Reflektory były bardzo podobne do tych w modelu 911, a samochód odniósł wielki sukces.
Wnętrze zyskało na popularności dzięki ekranom dotykowym, wiele przycisków z konsoli centralnej i deski rozdzielczej zniknęło. Na desce rozdzielczej znalazł się 12,3-calowy ekran dotykowy systemu infotainment. Był on dobrze zintegrowany, ale nie oferował połączenia z Android Auto. Dział marketingu Porsche stwierdził, że ich użytkownicy to głównie posiadacze iPhone’ów, więc dopasowali go tylko do Apple CarPlay. Użytkownicy telefonów z Androidem musieli pobrać specjalną aplikację Porsche, aby działała z tym urządzeniem. Na desce rozdzielczej znajdował się analogowy obrotomierz na środku, hołd dla Porsche 356. Po bokach umieszczono dwa 7-calowe ekrany TFT, które mogły wyświetlać różne informacje o samochodzie, komputer pokładowy, nawigację itd.
Panamera była dostępna z wyborem silników, z napędem tylnym lub na wszystkie koła. Adaptacyjne zawieszenie oraz karbonowo-ceramiczne hamulce również były na liście opcji.
Nowa Porsche Panamera łączy dwie przeciwstawne cechy jak nigdy dotąd: osiągi prawdziwego samochodu sportowego oraz komfort luksusowego sedana. To przemyślany i nowoczesny Gran Turismo. Druga generacja Panamery staje się ikoną osiągów w klasie luksusowej.
W trakcie tej transformacji Porsche systematycznie poprawiło koncept Panamery – powstał czterodrzwiowy samochód, który został poddany gruntownej przebudowie i przemyśleniu. Silniki i skrzynie biegów zostały przeprojektowane, a zawieszenie udoskonalone. Nowe koncepcje wyświetlaczy i sterowania zostały dostosowane do przyszłości. Nowa Panamera przekracza granice między światem ambitnych samochodów sportowych a komfortowych aut do jazdy, oferując takie innowacje jak skrętna oś tylna, aktywna kompensacja przechyłów i zawieszenie pneumatyczne z trzema komorami.
Język designu 911 z dynamiczniejszą linią dachu
Wizualnie unikalny koncept tego dużego Porsche odzwierciedla się w nowym, ekspresyjnym designie: to zdecydowanie Panamera, to zdecydowanie sportowy samochód – z długimi, dynamicznymi proporcjami, wyraźnymi barkami, atletycznymi bokami i ekstremalnie opadającą linią dachu, która jest o 20 mm niższa z tyłu. Ta typowa dla Porsche linia dachu tworzy stylistyczne połączenie z ikoną designu marki, modelem 911.
Dużo funkcjonalności i łatwa interakcja w Porsche Advanced Cockpit
Typowe wnętrze Porsche zostało przemyślane na nowo w nowej Panamerze. Czarne panele i interaktywne wyświetlacze łączą przejrzysty i intuicyjny interfejs użytkownika, podobny do smartfonów i tabletów, z praktycznymi wymaganiami do sterowania samochodem. Klasyczne twarde przyciski i tradycyjne instrumenty zostały znacznie ograniczone, zastąpione panelami dotykowymi i indywidualnie konfigurowalnymi wyświetlaczami, które odgrywają główną rolę w nowym Porsche Advanced Cockpit – przynosząc korzyści zarówno kierowcy, jak i pasażerom z przodu i z tyłu. Mimo znacznie rozszerzonego zakresu komunikacji, wygody i systemów asystujących, różne funkcje można teraz obsługiwać w sposób bardziej przejrzysty i intuicyjny. Porsche Advanced Cockpit przenosi świat analogowy do cyfrowej rzeczywistości mobilności, zachowując jednocześnie miejsce na pasję. Obrotomierz, umieszczony centralnie w zestawie wskaźników, jest hołdem dla Porsche 356 A z 1955 roku.
Nowe silniki V6 i V8 biturbo z dużą mocą i pełnym brzmieniem
Porsche zawsze imponowało nie tylko mocą; jego efektywność jest równie ważna. Aby podnieść tę formułę na nowy poziom, wszystkie silniki drugiej generacji Panamery zostały przeprojektowane. Stały się mocniejsze, a jednocześnie znacznie poprawiły efektywność paliwową i ograniczyły emisję spalin. Na rynku zadebiutują trzy nowe silniki biturbo z bezpośrednim wtryskiem: w Panamera Turbo, Panamera 4S oraz Panamera 4S Diesel. Wszystkie z nich – i po raz pierwszy również diesel – mogą być wyposażone w stały napęd na wszystkie koła oraz nową ośmiobiegową skrzynię biegów Porsche (PDK). Silnik benzynowy V8 o mocy 404 kW / 550 hp napędza Panamera Turbo, a silnik V6 o mocy 324 kW / 440 hp napędza Panamera 4S.
W Panamera 4S Diesel silnik V8 o mocy 310 kW/422 hp generuje potężny moment obrotowy o wartości 850 Nm.
Luksusowy sedan, który może wyruszyć na tor wyścigowy
W zgodzie z ogólnym konceptem nowej Panamery, zawieszenie łączy komfort jazdy luksusowego sedana z osiągami prawdziwego samochodu sportowego. Osiągnięto to poprzez dopełnienie imponującego podstawowego układu o opcjonalne innowacyjne systemy, takie jak adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z nową technologią trzech komór, w tym elektroniczna kontrola amortyzacji Porsche Active Suspension Management (PASM), ulepszony system Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) w połączeniu z Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) oraz aktywna stabilizacja przechyłów, a także nowy system kierowniczy elektryczny. Zintegrowany system 4D Chassis Control analizuje i synchronizuje wszystkie systemy zawieszenia w czasie rzeczywistym, optymalizując osiągi drogowe nowej Panamery. Porsche przenosi również precyzję kierowania i właściwości jezdne samochodów sportowych do segmentu Gran Turismo przez zastosowanie nowego układu kierowniczego z tylną osią – adaptowanego z modelu 918 Spyder i 911 Turbo. Udoskonalono także osiągi hamulców.
Systemy asystujące nowej generacji
Panamera została wyposażona w wiele standardowych i opcjonalnych systemów asystujących, które ułatwiają i zwiększają bezpieczeństwo jazdy. Najważniejsze nowe systemy obejmują asystenta widzenia nocnego, który za pomocą kamery termowizyjnej wykrywa ludzi i duże zwierzęta, wyświetlając kolorowy wskaźnik ostrzegawczy w kokpicie. Jeśli wybrano opcjonalne nowe reflektory LED z matrycą 84 punktów, osoby znajdujące się poza zasięgiem świateł mijania są również oświetlane na krótko, jeśli znajdują się w obliczonym korytarzu jazdy, co pozwala kierowcy szybciej zareagować. Nowy asystent widzenia nocnego jest jednym z systemów asystujących, które pomagają unikać krytycznych sytuacji. Nowym Porsche InnoDrive, obejmującym adaptacyjny tempomat, można patrzeć daleko w przyszłość. Na podstawie danych z nawigacji oraz sygnałów z czujników radarowych i wideo oblicza i aktywuje optymalne przyspieszenie oraz hamowanie, jak również wybór biegów i fazy zwalniania na następne trzy kilometry. W ten sposób ten elektroniczny pilot automatycznie uwzględnia zakręty, wzniesienia i ograniczenia prędkości.
Nową Porsche Panamerę można już zamawiać, a jej debiut u dealerów nastąpi 5 listopada 2016 roku. Ceny w Niemczech zaczynają się od 113 027 euro z VAT za Panamerę 4S. Ceny za Panamerę 4S Diesel zaczynają się od 116 954 euro, a Panamera Turbo od 153 011 euro.
Więcej mocy, lepsza efektywność paliwowa
Nowe, mocne i oszczędne: silniki V6 i V8 turbo w Panamerze. Wszystkie dzielą szczególną cechę konstrukcyjną, znaną w żargonie deweloperów silników jako „z gorącymi stronami do wewnątrz”.
Tłumacząc to, oznacza to, że turbosprężarki nowych silników Panamery są zintegrowane centralnie w V cylindrów. Taki układ turbosprężarek przynosi liczne korzyści: silniki są bardziej kompaktowe, co umożliwia niższą pozycję montażową. To z kolei pozytywnie wpływa na środek ciężkości pojazdu. Krótkie zasięgi między turbosprawami a komorami spalania zapewniają spontaniczną reakcję na gaz. Odpowiedź silnika można dodatkowo zwiększyć za pomocą opcjonalnego przełącznika trybu z przyciskiem Sport Response. Przełącznik trybu, wprowadzony po raz pierwszy w Porsche 918 Spyder, to intuicyjnie obsługiwany pierścień obrotowy na kole kierownicy, który można wykorzystać do aktywacji jednego z czterech trybów jazdy (Normal, Sport, Sport Plus lub Individual). W centrum przełącznika znajduje się przycisk Sport Response, który można wykorzystać, aby uwolnić maksymalne możliwości silnika Panamery za naciśnięciem przycisku.
Na początku Panamera Turbo posiada najpotężniejszy silnik benzynowy w całej serii modelowej. Jego silnik V8 o pojemności 4.0 litra rozwija moc 404 kW / 550 hp (przy 5750 obr./min) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 770 Nm (w zakresie 1960-4500 obr./min). Posiada o 30 hp więcej mocy niż wcześniejszy model, a jego maksymalny moment obrotowy wzrósł o 70 Nm. Silnik ośmiocylindrowy przyspiesza Panamerę Turbo do 100 km/h w 3,8 sekundy; z pakietem Sport Chrono czas sprintu wynosi zaledwie 3,6 sekundy. Porsche osiąga prędkość maksymalną 306 km/h. To imponujące dane, które ilustrują, jak łatwo silnik może poruszać Panamerę przy stosunku mocy do wagi wynoszącym zaledwie 3,6 kg/hp. Te niezwykłe osiągi kontrastują z niższym całkowitym zużyciem paliwa, które wynosi 9,4 – 9,3 l/100 km, a to oznacza oszczędność o 1,1 l/100 km w porównaniu do poprzedniego modelu (Nowy Europejski Cykl Jezdny lub NEDC). Dane te odpowiadają emisji CO2 wynoszącej 214 – 212 g/km.
Porsche wykorzystuje złożone turbosprężarki twin-scroll do dostarczania sprężonego powietrza do komór spalania V8. Dwie przeciwbieżne turbosprężarki osiągają maksymalne momenty obrotowe przy bardzo niskich prędkościach obrotowych silnika. Panamera Turbo jest również pierwszym Porsche, w którym zastosowano nową adaptacyjną kontrolę cylindrów w jego silniku. W trybie częściowego obciążenia system tymczasowo i niezauważalnie przekształca ośmiocylindrowy silnik w silnik czterocylindrowy. Dzięki temu zużycie paliwa może zostać obniżone o nawet 30 procent, w zależności od zapotrzebowania mocy w fazach czterocylindrowych.
Silnik V6 biturbo o pojemności 2,9 litra w Panamera 4S rozwija maksymalną moc 324 kW/440 hp (o 20 hp więcej niż w poprzednim modelu); jest dostępny już przy 5650 obr./min. W zakresie od 1750 do 5500 obr./min nowy silnik sześciocylindrowy dostarcza 550 Nm (o 30 Nm więcej) do osi napędowych. Panamera 4S osiąga 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy (4,2 sekundy z pakietem Sport Chrono). Z prędkością maksymalną wynoszącą 289 km/h, to Porsche także zbliża się do granicy 300 km/h. NEDC całkowite zużycie paliwa wynosi od 8,2 do 8,1 l/100 km (186 – 184 g/km CO2). W porównaniu do pierwszej generacji Panamery 4S, oznacza to oszczędność paliwa o nawet 1,0 l/100 km, co stanowi jedenaście procent.
Podobnie jak silnik ośmiocylindrowy w Panamera Turbo, silnik sześciocylindrowy w Panamera 4S także posiada wtryskiwacze bezpośredniego wtrysku paliwa, które są umieszczone w komorze spalania. Ta pozycja wtryskiwaczy pozwala na optymalne spalanie, maksymalną efektywność i bardzo dobrą reakcję silnika. Model 4S i Turbo charakteryzują się również wyjątkowo pełnym i autentycznym brzmieniem.
Nowa Panamera wkracza na rynek z nowym silnikiem diesla ośmiocylindrowym, po raz pierwszy w połączeniu z stałym napędem na wszystkie koła. Najmocniejszy diesel zastosowany w Porsche produkcyjnym rozwija moc 310 kW/422 hp (przy 3500 obr./min) i ogromny maksymalny moment obrotowy wynoszący 850 Nm – utrzymujący się na poziomie plateau prędkości obrotowej od 1000 do 3250 obr./min. Z prędkością maksymalną 285 km/h, Porsche Panamera 4S Diesel jest obecnie najszybszym seryjnym pojazdem na świecie z silnikiem diesla. Gran Turismo osiąga prędkość 100 km/h w 4,5 sekundy (4,3 sekundy z pakietem Sport Chrono). To kontrastuje z całkowitym zużyciem paliwa wynoszącym 6,8 – 6,7 l/100 km (178 – 176 g/km CO2).
Model diesel również ma doładowanie biturbo z centralnym układem turbosprężarek. Jednak jego silnik common rail (maksymalne ciśnienie wtrysku 2500 bar) jest wyposażony w sekwencyjne doładowanie. To pozwala silnikowi pracować jako biturbo lub monoturbo, w zależności od stanu pracy. Przy niskich i umiarkowanych obrotach silnika cały strumień spalin kierowany jest tylko przez jedną z dwóch turbosprężarek, co poprawia reakcję na gaz. Druga turbosprężarka staje się aktywna dopiero po osiągnięciu prędkości obrotowej silnika wynoszącej 2700 obr./min lub więcej. Obie turbosprężarki mają zmienną geometrię turbiny (VTG) – zasada ta jest już znana z 911 Turbo.
Jeszcze bardziej dynamiczne proporcje
Zewnętrzny charakter Panamery został również zaostrzony wraz z nadejściem drugiej generacji. Opiera się na bardzo dynamicznych proporcjach. Nowa Panamera ma 5049 mm długości (+34 mm), 1937 mm szerokości (+6 mm) i 1423 mm wysokości (+5 mm). Mimo niewielkiego wzrostu wysokości, czterodrzwiowy samochód prezentuje się znacznie niżej i dłużej.
To w dużej mierze zasługa obniżonej wysokości nad tylną częścią przedziału pasażerskiego – o 20 mm – przy zachowaniu odpowiedniej przestrzeni na głowę. Zmienia to całkowity obraz pojazdu. Rozstaw osi wydłużono o 30 mm do 2950 mm; to również wydłuża proporcje samochodu. Przednie koła zostały przesunięte dalej do przodu, co skróciło przedni zwis i powiększyło prestiżowy wymiar – odległość między słupkiem A a osią przednią. Tylny zwis jest dłuższy, co nadaje samochodowi potężniejszy wygląd.
Panamera urosła tylko o sześć milimetrów na szerokości, ale sprawia wrażenie kilku centymetrów. Efekt ten tworzą takie elementy jak wlot powietrza w kształcie litery A, który rozciąga się na boki i tworzy zupełnie nowy design przedniej części. Równocześnie precyzyjnie zaprojektowany poprzeczny element w kratce chłodnicy podkreśla szerokość samochodu. Strzałkowy kształt maski nad silnikiem przyspiesza ten wizualny efekt, kierując go dalej i niżej niż wcześniej – dzięki wyraźnie zarysowanemu powerdome, którego linie sięgają teraz do zderzaka. Niższy przedni koniec był możliwy dzięki nowej kompaktowej budowie silników w koncepcji pojazdu. Po lewej i prawej stronie powerdome, maska dokładnie wpasowuje się w mocniejsze wyloty przednich błotników – charakterystyczna cecha designu Porsche. Ponadto wygląd reflektorów LED z czterema punktami LED dziennych zapewnia pewność, z trzema wersjami dostępnymi do wyboru.
Nowa boczna karoseria – jak maska, bagażnik, dach i błotniki – została wykonana w całości z aluminium, co jeszcze wyraźniej podkreśla sylwetkę samochodu sportowego dzięki dynamicznej linii dachu. Z tyłu ta linia dachu staje się charyzmatyczną linią Porsche – charakterystycznymi liniami, które zdobią wszystkie coupé tej marki. Dwa precyzyjnie wykonane krawędzie na bocznej linii dachu optycznie obniżają środek ciężkości sylwetki. Wygląd okien bocznych również został przeprojektowany: ich wizualnie ciągła powierzchnia, wraz z liniami na tylnej karoserii, tworzy stylistyczne podobieństwo do Porsche 911. Trójwymiarowość charakteryzuje drzwi i błotniki, na których padające światło pada na ich wypukłe i wklęsłe powierzchnie, tworząc muskularne napięcie. Integralnymi elementami designu są wyloty powietrza za przednimi kołami. Wyraziste krawędzie nad nadkolami również są wyraziste. Duże nadkola dają miejsce na 19-calowe (4S/4S Diesel), 20-calowe (Turbo) i opcjonalne 21-calowe obręcze aluminiowe.
Fakt, że Panamera to czterodrzwiowe coupé, a nie tradycyjny sedan, jest wyraźniejszy z tyłu niż z jakiejkolwiek innej perspektywy. „Zielona strefa” – składająca się z dachu, słupków dachowych i powierzchni okien – wspiera mocna i szeroka sekcja barkowa. To zdecydowanie Panamera, na pewno samochód sportowy. Najbardziej charakterystycznymi elementami identyfikującymi tylną część nadwozia są bez wątpienia trójwymiarowe tylne światła LED z zintegrowanymi czterema światłami hamowania. Tylne światła są połączone wąskim paskiem LED. Wszystkie te elementy razem tworzą niepowtarzalny design nocny. Zintegrowany z bagażnikiem, który standardowo ma elektryczne otwieranie i zamykanie, jest wysuwany tylny spojler, który teraz jest w kolorze nadwozia. W Panamera Turbo skrzydło również się dzieli podczas wychodzenia, zyskując dodatkową powierzchnię. Dolną część tyłu nadwozia kończy dyfuzor, w który zintegrowane są podwójne stalowe rury wydechowe po lewej i prawej stronie. Panamera 4S i 4S Diesel można rozpoznać po okrągłych końcówkach rur, podczas gdy Panamera Turbo ma trapezoidalne wykończenia rur wydechowych.
Filozofia obsługi Porsche – interpretacja oparta na przyszłości
Nowa Panamera prezentuje całkowicie nowy design wnętrza. W wielu obszarach wyświetlacze dotykowe zastępują klasyczne twarde przyciski, a wysokiej rozdzielczości wyświetlacze wtopiają się w wnętrze. W segmencie luksusowych sedanów cyfryzacja wnętrza Porsche, która rozpoczęła się od 918 Spyder, osiągnęła nowy etap rozwoju w Panamerze w postaci nowego Porsche Advanced Cockpit.
Z niskiej pozycji siedzenia, typowej dla samochodów sportowych, kierowcy widzą fascynujący widok przedniej części karoserii z błotnikami i powerdome, a także dwa 7-calowe wyświetlacze, umieszczone bezpośrednio w linii wzroku kierowcy dla idealnej ergonomii. Pośrodku tych dwóch wyświetlaczy znajduje się obrotomierz, który wciąż jest analogowym instrumentem. Konsola zmiany biegów między kierowcą a pasażerem z przodu jest zdominowana przez 12,3-calowy ekran dotykowy nowej generacji systemu Porsche Communication Management (PCM). Kierowca i pasażer z przodu mogą indywidualnie konfigurować ten wyświetlacz. Oczywiście, jest on zintegrowany z PCM: funkcje takie jak nawigacja online, funkcje online Porsche Connect, integracja smartfona przez Apple Car Play i nowy system sterowania głosowego, który reaguje na naturalny język. Obszar PCM – z wysokiej jakości, wysokiej rozdzielczości wyświetlaczem – harmonijnie przechodzi w koncepcję czarnego panelu w konsoli środkowej z selektorem biegów shift-by-wire dla PDK. Nowy panel sterujący z dotykowymi przyciskami na konsoli środkowej umożliwia intuicyjne sterowanie różnymi funkcjami. Nawet żaluzje centralnego wlotu powietrza są elektrycznie regulowane za pomocą dotykowych suwaków. Pasażerowie tylniej części mogą kontrolować klimatyzację i funkcje infotainment za pomocą opcjonalnego, czterostrefowego automatycznego systemu klimatyzacji.