PORSCHE Panamera Diesel (970) 2011-2013

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

PORSCHE Panamera Diesel (970) 2011-2013

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE Panamera Diesel (970) 2011-2013

W maju 2011 roku Porsche zaprezentowało wersję diesla swojego czterodrzwiowego modelu Panamera. Dzięki wprowadzeniu tej wersji, auto przeszło transformację z szybkiego sportowca w luksusowy sedan stworzony do długich podróży.

W 2011 roku silniki wysokoprężne były już akceptowane w luksusowych pojazdach, takich jak BMW serii 7 czy Mercedes-Benz Klasy S. Porsche nie chciało stracić tego rynku i postanowiło zaoferować wersję diesla dla Panamery. Ponieważ samochód był zaprojektowany z myślą o długich trasach, silnik diesla zapewniał mu zasięg ponad 1200 km. Po początkowym szoku wśród stałych klientów, szybko zaczęły napływać zamówienia.

Panamera z silnikiem diesla bazowała w dużej mierze na podstawowej wersji V6. Jednym z charakterystycznych problemów silników diesla była waga. Aby rozwiązać ten problem, Panamera diesel wyposażona była w aluminiowe osie, drzwi, maskę, błotniki i klapę bagażnika, zachowując jednocześnie tę samą sylwetkę. Na przednich błotnikach umieszczono dwa wloty powietrza, które miały na celu odprowadzenie powietrza z wnętrza nadkola oraz zmniejszenie efektu unoszenia z przodu. Z tyłu, na klapie bagażnika, zainstalowano składane skrzydło, które automatycznie wysuwało się przy prędkościach powyżej 120 km/h.

Wnętrze Panamery Hybrid inspirowano luksusowymi telefonami Vertu. Wersja czteroosobowa była jedyną opcją, z dużą konsolą środkową oddzielającą kierowcę od pasażerów. Z tyłu znajdowało się wystarczająco miejsca dla dorosłych, a jako hatchback mogła pomieścić imponującą ilość bagażu. Deska rozdzielcza była typowa dla Porsche, z okrągłymi wskaźnikami i centralnie umieszczonym obrotomierzem. Mimo hatchbackowej sylwetki, pasażerowie z tyłu mieli wystarczająco dużo miejsca na nogi i głowę.

Silnik o pojemności 3.0 litra pochodził z grupy Volkswagen, ale został dostosowany do potrzeb Panamery. Był dostępny z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów (Tiptronic S) montowaną standardowo i oferowany był wyłącznie w wersji z napędem na tylne koła.

Od Berlina do Bolonii na jednym tankowaniu: Z zasięgiem przekraczającym 1200 kilometrów (~746 mil) nowy Porsche Panamera Diesel to dobry wybór jako ekonomiczny sedan GT. Długodystansowy cruiser o imponującej prędkości łączy sportowe cechy rodziny Gran Turismo Porsche z typowymi dla silników diesla atrybutami, takimi jak wzorowa efektywność paliwowa i znakomita moc ciągnąca. W ten sposób nowy czterodrzwiowy samochód stanowi kolejny doskonały przykład „Inteligentnej Wydajności Porsche”, odzwierciedlony w każdym rozwoju.

Charakteryzujące silnik nowego Panamera Diesel umożliwia mu łatwe przyspieszanie i pokonywanie wzniesień. Typowo dla silnika diesla, moment obrotowy wynoszący 550 niutonometrów – o 50 Nm więcej niż w Panamera S z silnikiem V8 – jest dostępny na wale korbowym w zakresie od 1750 do 2750 obrotów na minutę. W połączeniu z bardzo efektywną, ośmiobiegową skrzynią biegów Tiptronic S, ta moc pozwala Gran Turismo osiągnąć przyspieszenie od 80 km/h do 120 km/h (~50 mph do 75 mph) w zaledwie 4,5 sekundy.

Wizualnie Porsche Panamera Diesel przypomina Panamerę z silnikiem V6, a zewnętrzną różnicą są napisy „diesel” na przednich drzwiach oraz specjalnie opracowane osłony wylotów spalin. Jeśli chodzi o dynamikę jazdy i komfort, nowy czterodrzwiowy pojazd to prawdziwe Porsche Gran Turismo od podłogi do dachu. Standardowo wyposażony jest w sprężyny stalowe. Opcjonalnie dostępne są adaptacyjne zarządzanie zawieszeniem Porsche Active Suspension Management (PASM) oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z dodatkowymi objętościami powietrza. To tworzy szeroki wachlarz charakterystyk zawieszenia, co z jednej strony zwiększa komfort jazdy, a z drugiej strony zapewnia bardzo sportową dynamikę jazdy.

Połączenie tak wysokiego poziomu efektywności i wydajności nie może być osiągnięte jedynie dzięki wysokiej jakości koncepcjom napędu. Zasada „Inteligentnej Wydajności Porsche” przejawia się również w rygorystycznej konstrukcji wagowej. Na przykład osie, drzwi, maska, błotniki i tylna klapa wykonane są z aluminium, co pozwala utrzymać niską wagę pojazdu. Stworzony od samego początku jako pojazd czteroosobowy, także pod względem wystroju wnętrza i indywidualnego komfortu każdego z pasażerów, Gran Turismo wytycza własne ścieżki. Mimo charakterystycznej płaskiej i wydłużonej sylwetki, o długości 4,97 metra i zaledwie 142 centymetrów wysokości, Porsche Panamera Diesel wyznacza standardy w swojej klasie pod względem przestronności na wszystkich czterech miejscach.

Wysoka efektywność: silnik V6 diesel z ciśnieniem wtrysku 2000 bar

Silnik V6 o pojemności trzech litrów pod maską Porsche Panamera Diesel to szczyt technologii diesla: funkcja automatycznego startu/stopu, bezpośredni wtrysk paliwa w systemie common rail przez zawory piezoelektryczne pod ciśnieniem 2000 bar, doładowanie z użyciem elektrycznie sterowanej turbosprężarki o zmiennej geometrii (VGT) oraz kontrola emisji przy użyciu kontrolowanej recyrkulacji spalin, katalizatora utleniającego i filtra cząstek stałych. Dzięki temu wysoka moc, hojne momenty obrotowe i niskie zużycie współistnieją z płynnością pracy, niezawodnością i niskimi emisjami. Silnik Panamera Diesel spełnia limity Euro 5 i posiada odpowiednie zatwierdzenie. Silnik V6 działa tak efektywnie, że tylko relatywnie niewiele ciepła pozostaje do odprowadzenia przez wodę chłodzącą. Aby zapewnić komfortowe temperatury w kabinie pasażerskiej mimo zimnych warunków, system grzewczy uzupełniony jest przez dodatkowy piec.

Jeszcze bardziej ekonomiczny dzięki funkcji automatycznego startu/stopu i odzyskiwaniu energii elektrycznej

Porsche Panamera Diesel posiada funkcję automatycznego startu/stopu, która automatycznie wyłącza silnik, gdy pojazd stoi, a pedał hamulca jest wciśnięty – na przykład na światłach czy w korku. Gdy pedał hamulca zostaje zwolniony, system ponownie uruchamia silnik. Procesy tej funkcji są zoptymalizowane w takim stopniu, że uruchamianie jest szczególnie szybkie. Funkcja oszczędza paliwo oraz zmniejsza emisję CO2, bez konieczności modyfikacji nawyków kierowcy. System audio i komunikacji nadal działają mimo wyłączenia silnika; system klimatyzacji zapewnia utrzymanie zadanej temperatury. Silnik ponownie startuje, jeśli potrzebna jest większa ilość energii lub chłodzenia. Funkcję automatycznego startu/stopu można aktywować lub dezaktywować jednym przyciskiem. W określonych sytuacjach funkcja jest nieaktywna, na przykład przy bardzo wysokiej temperaturze zewnętrznej, na stromych podjazdach lub gdy poziom naładowania akumulatora jest niski.

Jak we wszystkich modelach Panamera, odzyskiwanie energii elektrycznej również zapewnia dodatkową oszczędność paliwa poprzez ładowanie akumulatora głównie w trakcie faz hamowania. Z kolei podczas przyspieszania prąd ładowania alternatora jest redukowany – silnik spalinowy nie musi dostarczać tyle mocy do ładowania akumulatora.

Silnik podstawowy z wałkiem wyrównawczym, dźwigienką i klapą wirującą

Silnik podstawowy nowego Porsche Panamera Diesel to kadłub z dwoma rzędami cylindrów ustawionymi pod kątem 90 stopni do siebie, wykonany z wermikularnego żeliwa grafitowego. Zainstalowany wałek wyrównawczy poprawia płynność pracy. Sześć cylindrów ma średnicę 83 milimetrów (~3,3 cala), skok tłoka wynosi 91,4 milimetra (3,6 cala), co daje całkowitą pojemność 2967 cm³. Aluminiowe głowice cylindrów mieszczą po dwa wałki rozrządu i cztery pionowo zamontowane zawory na cylinder. Zawory są uruchamiane przez dźwigienki o niskim tarciu z hydraulicznymi elementami kompensującymi luz zaworowy. Wtryskiwacz, umieszczony pionowo i centralnie, znajduje się bezpośrednio nad centralnym wklęsłym tłokiem. Ta konstrukcja zapewnia dobrą formację mieszanki, co skutkuje niskim zużyciem paliwa i niskimi emisjami spalin.

Kolektor obsługujący obie grupy cylindrów zawiera klapę wirującą o zmiennej pozycji. W zależności od obrotów silnika i obciążenia, pozycja klapy kontroluje stopień wiru powietrza dolotowego. Klapa jest zamknięta, gdy silnik pracuje na biegu jałowym lub przy niskich obrotach. Powoduje to wyraźny wir dla poprawy formacji mieszanki. Od obrotów silnika wynoszących około 1250 rpm klapa jest stale otwierana. Zwiększony przepływ powietrza zapewnia dobre doładowanie komory spalania. Od obrotów silnika wynoszących około 2750 rpm klapa wirująca jest całkowicie otwarta.

Precyzyjny system wtrysku z wtryskiwaczami sterowanymi piezo

Silnik sześciocylindrowy zasilany jest paliwem za pomocą systemu common rail, w którym paliwo diesel jest podawane pod ciśnieniem do 2000 bar i udostępniane wtryskiwaczom za pomocą krótkich szyn wtryskowych. To oferuje trzy znaczące zalety: Ciśnienie wtrysku jest praktycznie dowolnie wybierane w mapie charakterystyki, wysokie ciśnienie wtrysku umożliwia optymalną formację mieszanki, a sekwencja wtrysków z przed, głównym i popołudniowym wtryskiem może być bardzo elastycznie zaprojektowana.

Paliwo jest wtryskiwane do komór spalania przez wtryskiwacze sterowane piezo, które przełączają się w mniej niż jedną dziesięciotysięczną sekundy. Przeciwstawny efekt piezoelektryczny jest wykorzystywany do kontrolowania aktuatora piezo: Przy napięciu 110 – 148 woltów, aktor piezo rozszerza się o 0,03 mm. Ten efekt jest stosowany na iglicy wtryskiwacza, otwierając kanał wtrysku. W porównaniu do zaworów wtryskowych sterowanych magnetycznie, w technologii piezo masa ruchoma iglicy wtryskiwacza została zredukowana o około 75 procent.

Ta redukcja masy zapewnia bardzo krótkie czasy przełączania, precyzyjnie kontrolowane ilości wtrysku i w konsekwencji kilka bardzo dokładnych wtrysków w każdej pracy cyklu. W silniku Porsche Panamera Diesel przewiduje się aż pięć częściowych wtrysków w każdej pracy cyklu, w zależności od punktu roboczego: Przy niskich obrotach silnika cykl roboczy rozpoczyna się od dwóch wtrysków wstępnych, które są następnie uzupełniane głównym wtryskiem i dwoma wtryskami pośrednimi. Koncepcja ta łączy niskie emisje z płynnością procesu spalania.

Turbosprężarka VTG dla optymalnej regulacji ciśnienia doładowania

Turbosprężarka o zmiennej geometrii i umieszczony za nią chłodnica powietrza doładowującego dostarczają powietrze do procesu spalania. Jak w modelu 911 Turbo, turbina posiada regulowane łopatki, które można wykorzystać do modyfikacji charakterystyki ciśnienia turbiny. Przy niskich obrotach silnika regulowane łopatki zapewniają wysoki moment obrotowy i dobrą reakcję, dzięki czemu turbina osiąga wysokie ciśnienie przy niskich przepływach masowych. W miarę wzrostu obrotów silnika łopatki są nieprzerwanie otwierane, co zapewnia jak najniższe zużycie paliwa poprzez zmniejszenie oporu spalin. Łopatki są regulowane przez silnik elektryczny, co zapewnia bardzo szybkie i precyzyjne dopasowanie łopatek, a tym samym spontaniczną reakcję silnika.

Przy pełnym obciążeniu maksymalne ciśnienie doładowania wynosi około 2,5 bara i jest generowane przy prędkości obrotowej przekraczającej 1750 rpm. Aby osiągnąć wysokie doładowanie cylindra i tym samym spontaniczny wzrost momentu obrotowego przy niskich temperaturach komponentów, powietrze sprężone i podgrzane przez turbosprężarkę musi zostać schłodzone. To zadanie wykonują dwa chłodnice powietrza umieszczone z przodu.

Wyrafinowany układ wydechowy zapewnia wzorowe osiągi w zakresie niskich emisji

Wyrafinowany układ wydechowy zapewnia, że obecne limity norm Euro 5 są komfortowo spełniane. Zgodnie z mapą charakterystyki silnika, część nieprzetworzonych gazów jest już dostarczana do procesu spalania przez recyrkulację spalin. W wyniku tego dostarczania gazów obojętnych następuje obniżenie szczytowej temperatury spalania, co zmniejsza emisje tlenków azotu. Chłodnica w obiegu recyrkulacji spalin zapewnia dalsze obniżenie temperatury spalania oraz umożliwia recyrkulację większej ilości spalin.

Po przejściu przez turbosprężarkę gazy spalinowe przechodzą sukcesywnie przez katalizator utleniający, filtr cząstek stałych (DPF) oraz tłumik. Stopień zatykania filtra cząstek stałych soot obliczany jest przez dwa wstępnie zaprogramowane modele zatykania w systemie sterowania silnikiem. Jeden z modeli jest obliczany na podstawie profilu jazdy użytkownika oraz sygnałów z temperatur spalin i czujnika tlenu. Drugi model zatykania jest zasilany oporem przepływu w DPF, obliczanym na podstawie sygnałów z czujnika ciśnienia spalin, czujnika temperatury spalin oraz miernika masy powietrza.

Filtr cząstek stałych musi być regularnie regenerowany, aby zapobiec jego zapychaniu się cząstkami sadzy, co mogłoby pogorszyć jego działanie. Cząstki sadzy zgromadzone w filtrze cząstek stałych są spalane podczas procesu regeneracji. Rozróżnia się pasywną regenerację katalitycznie pokrytego filtra cząstek stałych (bez udziału systemu sterowania silnikiem) oraz aktywną regenerację (z udziałem systemu sterowania silnikiem). Oba procesy odbywają się niezauważone przez kierowcę. Dzięki technologii DPF emisja cząstek stałych wynosi zaledwie 7,6% dozwolonej wartości granicznej.

Tiptronic S z specjalnym programem zmiany biegów

Porsche Panamera Diesel dostępna jest wyłącznie z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów Porsche, Tiptronic S. Jej program sterujący został specjalnie dostosowany do silnika diesla: Ze względu na wąski zakres prędkości ustawienia punktów zmiany biegów są całkowicie różne od tych w Panamera S Hybrid, który jest jedynym innym Gran Turismo wyposażonym w ośmiobiegową skrzynię. W praktyce zachowanie zmiany biegów w Panamera Diesel jest w dużej mierze podobne do tego w Gran Turismo z przekładnią PDK. Punkty zmiany biegów w dieslu Tiptronic S są dostosowane do stylu jazdy i profilu trasy. Alternatywnie, jak to zwykle bywa w Porsche, zmiana biegów może odbywać się ręcznie za pomocą przełącznika na kierownicy lub przez lekkie dotknięcie dźwigni zmiany biegów. Aby przekazać wysoki moment obrotowy V6 z minimalnymi strata, konwerter wyposażony jest w sprzęgło blokujące. Aby zaoszczędzić paliwo, Tiptronic S ma funkcję odłączenia przy włączonym automatycznym starcie/stopie, automatycznie wybierając pozycję neutralną, gdy włączony jest pedał hamulca, kiedy pojazd stoi, silnik działa, a nawierzchnia drogi jest równa.

Większa dynamika dzięki przyciskowi sportowemu

Tak jak w innych modelach Panamera, nowy model diesel umożliwia kierowcy naciśnięcie przycisku sportowego, aby wybrać między standardowym strojeniem a trybem sportowym. Po włączeniu trybu sportowego silnik reaguje bardziej spontanicznie, a charakterystyka pedału przyspieszenia staje się bardziej stroma. Automatyczna skrzynia biegów, wraz z pneumatycznym zawieszeniem i zarządzaniem zawieszeniem aktywnym Porsche (PASM), jeśli dotyczy, również jest dostosowana do odpowiadającej sportowości. Funkcja automatycznego startu/stopu jest dezaktywowana.

Standardowe zawieszenie na sprężynach stalowych, PASM i zawieszenie pneumatyczne na życzenie

Porsche Panamera Diesel standardowo wyposażona jest w zawieszenie na sprężynach stalowych. Na przedniej osi składa się z całkowicie obciążających stalowych kolumn sprężynowych z zintegrowanymi amortyzatorami podwójnego cylindra oraz jednostki sprężyny i amortyzatora na tylnej osi. Nowy model diesel również wyposażony jest w aluminiowe zawieszenie typu podwójne wahacze z przodu i aluminiowe zawieszenie wielowahaczowe z tyłu dla prowadzenia osi. W rezultacie stalowe zawieszenie zapewnia sportowe i komfortowe prowadzenie, umożliwiając Panamera błyskawiczną reakcję na różne warunki nawierzchni.

Aktywne PASM dostępne jest jako opcja. To ciągle dostosowuje siły tłumienia w zależności od warunków nawierzchni i stylu jazdy. Ustawienia tłumienia można dostosować przez kierowcę w trzech etapach – Komfort, Sport, Sport Plus. Porsche oferuje również opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z PASM, które zapewnia system wyrównania obciążenia, trzyetapową regulację wysokości i kontrolowalną objętość pomocniczą do zmiany sztywności sprężyny. To tworzy szeroki wachlarz prowadzenia, od komfortowego po bardzo sportowe.

Wyższy system hamulcowy, z ceramicznym systemem jako opcja

System hamulcowy Porsche Panamera Diesel zaprojektowany jest z myślą o wydajności z charakterystyczną mocą hamowania Porsche. Siła hamowania na przedniej osi pochodzi z sześciotłokowych aluminiowych hamulców monoblokowych oraz tarcz hamulcowych o średnicy 360 milimetrów. Na tylnej osi znajdują się czterotłokowe aluminiowe hamulce monoblokowe oraz tarcze hamulcowe o średnicy 330 milimetrów. Zarządzanie stabilnością Porsche (PSM), oferowane standardowo, zawiera asystenta hamulcowego, stabilizację pojazdu z przyczepą oraz wstępne napełnianie systemu hamulcowego, aby zmniejszyć drogę hamowania w sytuacjach awaryjnych. Elektryczny hamulec postojowy automatycznie zwalnia się podczas ruszania. Szczególnie wydajny i sprawdzony w wyścigach system Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) jest również dostępny jako opcja dla Panamera Diesel.

Typowy wygląd Panamera z unikalną osobowością

Dzięki proporcjom nawiązującym do klasycznych form projektowania Porsche, Porsche Panamera Diesel wyróżnia się w swojej klasie pojazdów. Nowy model standardowo wyposażony jest w reflektory halogenowe, a system Bi-Xenon jest dostępny jako opcja, podobnie jak oświetlenie zakrętów Porsche Dynamic Light System (PDLS). Okna boczne otoczone są matowym czernią. Nowy model diesel ma dwa owalne, pojedyncze końcówki wydechowe z polerowanego aluminium, które zwężają się ku tyłowi, podkreślając dynamiczny tył Panamery. Porsche Panamera Diesel jeździ na standardowych 18-calowych kołach aluminiowych w pięcio-ramiennej konstrukcji, oferując podgląd czarnych zacisków hamulcowych.

Wyposażenie wnętrza ze wszystkimi opcjami Panamera

Pod względem atmosfery i wyposażenia kabina pasażerska Porsche Panamera Diesel oferuje typowy elegancki i sportowy standard, który jest znakiem rozpoznawczym każdego Porsche Gran Turismo. Fotele komfortowe z elektrycznym, ośmiostopniowym ustawieniem wysokości siedziska, kąta nachylenia siedzenia i oparcia, jak również przesuwnej wymiany są częścią standardowego wyposażenia. Na wyższym poziomie dostępny jest Comfort Memory Package z elektrycznym, czternasto-stopniowym ustawieniem oraz adaptacyjne fotele sportowe, w tym Comfort Memory Package z podniesionymi bokami siedziska i elektrycznym, osiemnastostopniowym ustawieniem. Opcjonalnie dostępne są również podgrzewane fotele dla kierowcy i pasażera z przodu, a także ogrzewanie dla wszystkich czterech siedzeń. Podobnie jak w innych modelach, Porsche Panamera Diesel standardowo wyposażona jest w dwustrefową automatyczną klimatyzację z osobną regulacją temperatury i rozkładem powietrza dla kierowcy i pasażera z przodu. Opcjonalnie dostępna jest czterostrefowa automatyczna klimatyzacja.

System audio CDR-31 jest również częścią standardowego wyposażenia, z siedmiocalowym kolorowym ekranem, dziesięcioma głośnikami i całkowitą mocą 100 watów. Na wyższym poziomie dostępne są opcje obejmujące Porsche Communication Management (PCM), system dźwięku surround BOSE® lub system dźwięku surround Burmester® High-End. Opcjonalne są również znane indywidualne opcje wyposażenia dla modeli V6 Panamera, jak na przykład ParkAssist z przodu i z tyłu, Porsche Entry & Drive czy adaptacyjny tempomat.

Specyfikacje Porsche Panamera Diesel

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.