W 2009 roku Porsche zaskoczyło świat, wprowadzając na rynek swój czterodrzwiowy sedan, model Panamera. Zanim wszyscy zrozumieli, o co chodzi, w 2011 roku zaprezentowano nową wersję: GTS.
Cayenne był modelem, który przyciągał największą sprzedaż w ofercie Porsche, pomimo krytyki ze strony purystów. Jedną z najlepszych wersji SUV-a była wersja GTS. Nic więc dziwnego, że powstała także Panamera GTS.
Panamera GTS była bardziej stonowaną wersją Turbo niż ulepszonym modelem 4S. Jej wygląd zewnętrzny był na poziomie Panamery Turbo, z dużymi wlotami powietrza z przodu i standardowym przodem z pakietu SportDesign, który podkreślał sportową dynamikę. Z przodu bi-xenonowe lampy miały czarne wnętrza i wyposażone były w cztery LED-owe światła do jazdy dziennej. Z tyłu znajdował się ten sam adaptacyjny spoiler, który wysuwał się przy prędkości powyżej 205 km/h (121 mph). W standardowym pakiecie z wysokim połyskiem znalazły się listwy okienne oraz klapa bagażnika.
Największe zmiany miały miejsce w dziale technicznym. Silnik był tym samym 4.8-litrowym V8 z Panamery S i 4S, ale z pewnymi udoskonaleniami z wersji Turbo, takimi jak wałki rozrządu i poprawiony układ dolotowy. Samochód standardowo wyposażono w PASM (Porsche Active Stability Management), który przy szybkich zakrętach trzymał pojazd na drodze. Dzięki funkcji startu z miejsca, samochód mógł przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 4.5 sekundy (0-60 mph w 4.1 sekundy).
Więcej mocy i udoskonalone hamulce, nadwozie obniżone o dziesięć milimetrów oraz specjalnie strojone podwozie z systemem zawieszenia pneumatycznego i PASM to główne modyfikacje techniczne, które sprawiają, że Porsche Panamera GTS to model zdolny do osiągnięć na torze wyścigowym – bez rezygnacji z praktyczności. Najbardziej sportowy z modeli Panamera przekazuje to podróżnym i otoczeniu również dzięki swojemu charakterystycznemu brzmieniu. Jeśli chodzi o wygląd, nowe Porsche Panamera GTS sygnalizuje swoją niezależność poprzez wyróżniające cechy designu w przedniej, bocznej i tylnej części samochodu oraz czarne akcenty. Wnętrze zostało również rygorystycznie dostosowane do sportowej osobowości, z sportowymi fotelami, sportowym kołem kierownicy z łopatkami do zmiany biegów, ekskluzywnym wnętrzem z skóry GTS i powierzchniami z Alcantary.
Jednostka napędowa w nowym Porsche Panamera GTS to zmodyfikowany silnik V8 o pojemności 4,8 litra, dostarczający 430 KM (316 kW) przy 6700 obr./min, przewyższający silnik w modelach siostrzanych Panamera S/4S o 30 KM (22 kW). Maksymalny moment obrotowy również wzrósł w porównaniu, z 500 Nm do 520 Nm. Sposób, w jaki na naciśnięcie guzika Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) przesyła moc silnika na napęd na wszystkie koła (PTM) – dzięki pakietowi Sport Chrono oferowanemu standardowo bez zakłóceń w przepływie mocy – jest szczególnie dynamiczny. Ta współpraca umożliwia Porsche Panamera GTS przyspieszenie do 100 km/h w mniej niż 4,5 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 288 km/h. Dzięki zużyciu paliwa NEDC wynoszącemu 10,9 l/100 km – zaledwie 10,7 l/100 km przy oponach niskoprolizyjnych – Porsche Panamera GTS pozostaje wzorem efektywności w swoim środowisku, tak jak wszystkie modele Porsche.
Standardowe wartości dla przyspieszenia i prędkości maksymalnej nie oddają w pełni sportowych cech nowego Panamera GTS. Jego podwozie, w szczególności, czyni go odpowiednim do toru wyścigowego: adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne i Porsche Active Suspension Management (PASM) oferowane standardowo łączą podwozie z nadwoziem, nieustannie dostosowując się do wyzwań podczas jazdy poprzez regulację ustawień poziomu, wysokości, twardości sprężyn oraz elektryczne dostosowywanie systemu tłumienia. Tłumienie zostało zaprojektowane tak, aby być sztywniejszym, co pomaga w zwinności i dodatkowo wzmacnia sportową osobowość nowego Gran Turismo. Pięciomilimetrowe dystanse między kołem a nośnikami kół zwiększają szerokość tylnej osi, co zapewnia Panamerze jeszcze stabilniejszą jazdę. Wymagana przyczepność jest zapewniona przez opony 19-calowe 255/45 na przedniej osi oraz 285/40 na tylnej. Hamowanie w sportowej Panamerze zapewnia najwyższej jakości system hamulcowy z Panamera Turbo.
Silnik i jednostka napędowa
Silnik V8 o pojemności 4,8 litra rozwijający 430 KM (316 kW); Porsche Traction Management z aktywnym napędem na wszystkie koła; siedmiobiegowa skrzynia Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK); przyspieszenie 0 – 100 km/h w 4,5 sekundy (z Launch Control); prędkość maksymalna 288 km/h; zużycie paliwa NEDC 10,9 l/100 km; emisja CO2 256 g/km; z oponami niskoprolizyjnymi 10,7 l/100 km; emisja CO2 251 g/km.
Serce nowego Porsche Panamera GTS to jego udoskonalony silnik V8 o pojemności 4,8 litra, korzystający z licznych modyfikacji, które pozwalają na jeszcze lepsze osiągi. 30 KM (22 kW) wyższa moc silnika w porównaniu do jednostek napędowych w Panamera S/4S idzie w parze ze wzrostem momentu obrotowego o 20 niutonometrów, wał korbowy generuje teraz maksymalną moc 520 Nm przy 3500 obr./min.
Aby osiągnąć te ulepszenia, inżynierowie zwiększyli nominalne obroty silnika o 200 obr./min w typowym stylu budowy silników sportowych, silnik ośmiocylindrowy GTS osiąga maksymalne osiągi przy 6700 obr./min. Pełen zakres obrotów został rozszerzony o wszystkie 400 obr./min, a maksymalne obroty silnika wynoszą 7100 obr./min. Integralnym elementem koncepcji wysokich obrotów silnika są zmodyfikowane sprężyny zaworowe z zwiększoną początkową siłą, które zapewniają, że zawory otwierają się i zamykają precyzyjnie w każdych warunkach, co z kolei zapewnia optymalny cykl napełniania. Te cechy silnika pozwalają kierowcy na późniejsze zmiany biegów oraz wykorzystanie wyższych obrotów silnika podczas zmiany biegów; pozwalając mu delektować się dynamiką silnika sportowego.
Drugim głównym obszarem skupu podczas modernizacji silnika ośmiocylindrowego była optymalizacja cyklu napełniania. Szerszy wlot powietrza z dodatkowymi dwoma obudowami filtrów powietrza po lewej i prawej stronie w przedniej części poprawia dopływ powietrza w Porsche Panamera GTS. Przy niskich prędkościach klapa zamyka każdy z dwóch otworów wentylacyjnych. Jeśli kierowca wymaga większej mocy od silnika przy obrotach przekraczających 3500 obr./min, obie klapy otwierają się i dodatkowe świeże powietrze wpływa do kanału dolotowego. Ponadto przy wyższych prędkościach generowane jest ciśnienie zwrotne, a wraz z nim lekkie naładowanie, które przyczynia się do zwiększonej mocy. Aby móc optymalnie obsłużyć zwiększony przepływ powietrza do spalania, dwa nowe wałki rozrządu z większym skokiem o jeden milimetr kontrolują zawory dolotowe w obu bankach cylindrów. W rezultacie, szczególnie przy wyższych obrotach silnik zasysa więcej powietrza, co zwiększa naładowanie cylindra i moc.
Odczyt dźwięku: Sound Symposer transmituje dźwięki ssania
Na naciśnięcie guzika kierowca i pasażerowie mogą szczególnie dobrze usłyszeć „oddychanie” silnika GTS: Sound Symposer kieruje dźwięk ssania do wnętrza na naciśnięcie guzika. Dzieje się to za pomocą akustycznego kanału, który przechwytuje wibracje ssania między zaworem gazu a filtrem powietrza. Akustyczny kanał zawiera membranę, która przesyła wibracje jako dźwięk silnika do słupka A. Sterowalny zawór umiejscowiony przed membraną umożliwia aktywację lub dezaktywację Sound Symposera za pomocą przycisku Sport.
Gazy spalinowe opuszczają Porsche Panamera GTS przez sportowy układ wydechowy, oferowany standardowo, który ma większe średnice rur w celu redukcji ciśnienia zwrotnego. To również jest kolejnym elementem zwiększonej mocy, a jego dźwięk jest dodatkowo słyszalny: system wydechowy sportowy ma dwie klapy strojowe, które otwierają dodatkowe otwory wydechowe, generując jeszcze potężniejszy dźwięk. Klapy są sterowane za pomocą przełącznika w konsoli centralnej, która ma funkcję „ostatniego trybu”, zapamiętując ostatnie ustawienie i przywracając je po uruchomieniu silnika.
Sterowanie jednostką napędową GTS odbywa się za pomocą zmodyfikowanego i ulepszonego systemu zarządzania silnikiem. Jest to zauważalne natychmiast po uruchomieniu silnika przez krótkie zwiększenie obrotów jednostki napędowej. Podczas jazdy zapewnia to szybszy wzrost momentu obrotowego i zauważalnie szybszą reakcję. Zmodyfikowany system zarządzania silnikiem umożliwia również krótkie wyłączenie poszczególnych cylindrów podczas zmiany biegów, co sprawia, że obroty silnika dostosowują się nawet szybciej do prędkości przekładni. To dodatkowo skraca czasy zmiany biegów, towarzysząc temu dźwięk silnika przypominający wyścigi samochodowe. Dodatkowym atutem w trybie Sport jest to, że staccato dźwięk silnika oraz tzw. „backfire”, krótki, głośny dźwięk z układu wydechowego, który jest szczególnie słyszalny przy redukcji biegów, zapewniają pełne wrażenie jazdy sportowym samochodem.
Podwozie i systemy dynamiki jazdy
Porsche Panamera GTS wyposażona jest w sportowe podwozie oferujące standardowo opcje ukierunkowane na osiągi. Na przykład, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, w tym Porsche Active Suspension Management (PASM), zwiększa zarówno komfort, jak i dynamikę jazdy poprzez automatyczne poziomowanie, regulację wysokości, twardości sprężyn oraz elektryczne dostosowywanie systemu tłumienia.
Przy normalnym poziomie zawieszenia Porsche Panamera GTS również siada dziesięć milimetrów niżej niż inne modele z tej serii, a jego tłumienie zostało zaprojektowane tak, aby być sztywniejszym, co jeszcze bardziej wzmacnia sportową osobowość pojazdu. Sportowe osiągi zapewnia połączenie kół 19-calowych Panamera Turbo, pięciomilimetrowych dystansów kół z tyłu oraz systemu hamulcowego Panamera Turbo – rozpoznawalnego po czerwonych zaciskach hamulcowych.
Pakiet Sport Chrono dla indywidualnej sportowości
Porsche Panamera GTS spełnia szczególne wymagania sportowe i dlatego jest standardowo wyposażona w pakiet Sport Chrono, który oprócz trybów Normal i Sport oferuje również program Sport Plus. Konkretne cechy Gran Turismo są dodatkowo akcentowane w zależności od wybranego trybu: silnik reaguje bardziej wrażliwie na zmiany w pozycji pedału przyspieszenia, przejścia pomiędzy przyczepnością a napędem oraz odwrotnie stają się sztywniejsze i bardziej sportowe, a zmiany obciążenia są bardziej spontaniczne i dynamiczne. Ta błyskawiczna reakcja jest wspomagana przez kontrolowanie silnika i sprzęgieł PDK, które zawsze nieco wstępnie obciążają cały układ napędowy, aby każda potrzeba mocy kierowcy mogła być natychmiast przekształcona w napęd.
W trybie Sport Plus czasy reakcji PDK stają się jeszcze krótsze, a zmiany biegów bardziej sportowe. Nawet przy minimalnym hamowaniu – nawet przy wysokich obrotach – w trybie automatycznym szybko aktywuje się bardziej dynamiczna redukcja biegów. Punkty zmiany biegów również przesuwają się w kierunku wyższych obrotów, co powoduje opóźnione zmiany biegów w górę i wcześniejsze w dół. Przy zmianie biegów zmiana obrotów silnika jest dezaktywowana, aby zapewnić dodatkowy impuls napędowy podczas załączania sprzęgła do następnego wyższego biegu.
Ponadto w trybie Sport Plus system stabilizacji PSM włącza się później, aby uzyskać większą dynamikę wzdłużną i poprzeczną, co sprawia, że hamowanie w zakrętach jest zauważalnie bardziej zwinne: szczególnie przy niskich prędkościach, PSM teraz pozwala na bardziej sportowy styl jazdy przy hamowaniu w zakrętach i przyspieszaniu z nich, co sprawia, że jazda staje się bardziej przyjemna. Tryb Sport Plus oferuje jeszcze większą zwinność z wyłączonym PSM. Dla bezpieczeństwa pozostaje jednak w gotowości w tle, interweniując automatycznie, jeśli oba przednie koła znajdują się w zakresie kontroli ABS. Dodatkowo, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne obniża pojazd do niskiego ustawienia i przełącza na twardszą twardość sprężyn. Kąt natarcia tylnego spojlera również zmienia się na ukierunkowane na osiągi ustawienie.
Opcje dla jeszcze większej dynamiki jazdy: PDCC i PTV Plus
Porsche oferuje Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) jako ostatni poziom rozwoju podwozia Panamera GTS, połączony z elektronicznie kontrolowanym tylnoosiowym blokadą dyferencjału i PTV Plus. PDCC zapobiega przechylaniu się nadwozia wokół osi podłużnej pojazdu, używając aktywnych stabilizatorów na osi przedniej i tylnej do zastosowania przeciwdziałającej siły. System poprawia także równowagę pojazdu poprzez dynamiczne rozłożenie momentu przechyłu. Jeszcze bardziej sportowe ustawienie PDCC jest optymalnie dostosowane do sztywniejszego tłumienia PASM.
Rezultat: maksymalna zwinność w każdym zakresie prędkości jazdy, a także optymalne zachowanie w zakręcie i stabilne transfery obciążenia.
Korzyści z dynamiki jazdy oferowane przez PDCC są dodatkowo zwiększane przez Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). System działa na zasadzie zmiany rozkładu momentu obrotowego na tylne koła oraz poprzez zastosowanie elektronicznie regulowanej blokady dyferencjału tylnego, optymalizując zachowanie kierownicy podczas sporty jazdy. Interwencje hamulcowe stosowane do wewnętrznego tylnego koła generują dodatkowy impuls obrotowy w kierunku, w którym skręcone jest koło kierownicy. To prowadzi do bezpośredniego i dynamicznego działania kierownicy, gdy samochód wchodzi w zakręt.
PTV Plus uzupełnia to, poprawiając przyczepność w razie potrzeby podczas doświadczania wysokiego przyspieszenia bocznego, gdy przyspiesza się na nawierzchniach o różnym poziomie przyczepności i podczas przyspieszania z ostrych zakrętów. Podczas transferu obciążenia podczas wchodzenia w zakręt, ruch pojazdu w kierunku zakrętu jest mniej wyraźny w wyniku przeciwstawnego momentu obrotowego, który powstaje w blokadzie dyferencjału tylnego, a stabilność w linii prostej jest poprawiana. Rezultatem jest wysoka stabilizacja dynamiczna pojazdu – tj. stabilność podwozia – optymalna przyczepność i duża zwrotność przy każdej prędkości z precyzyjnym i stabilnym transferem obciążenia.
Nadwozie i wyposażenie
Jeśli chodzi o aerodynamikę, Porsche Panamera GTS stoi na równi z Panamera Turbo: z dużymi otworami wlotowymi, standardowy przedni sekcja z pakietu SportDesign Panamera Turbo podkreśla sportową dynamikę pojazdu i zapewnia optymalne dostarczenie powietrza do układów filtrów powietrza, które są charakterystyczne dla GTS.
To samo ma miejsce w tylnej części dzięki zastosowaniu adaptacyjnego, rozwijanego czterostronnego tylnego spojlera z Panamera Turbo. Przy prędkości 205 km/h i wyższej ustawia się tak, aby wytwarzać docisk na tylnej osi, zapewniając tym samym stabilne bezpieczeństwo jazdy przy wysokich prędkościach.
Wygląd: sportowy na pierwszy rzut oka
Wizualny wygląd Porsche Panamera GTS charakteryzuje się licznymi dodatkami na zewnątrz w kolorze czarnym. Wysokopołyskowa czarna pakiet zewnętrzny, standardowo dostępny, obejmujący wykończenia okien bocznych, ozdobny trim na tylnej pokrywie, pokrywę spryskiwacza reflektorów, tylny dyfuzor oraz boczne panele wylotowe powietrza, nadaje sportowego charakteru. Wraz z czarnymi zakończeniami przedniego końca, progami bocznymi, tyłem oraz matowymi czarnymi rurami wydechowymi systemu wydechowego, uzyskany wygląd jest wyrazisty i uderzający.
Kolejny punkt różnicujący: reflektory bi-ksenonowe z czarnymi wewnętrznymi ramkami. Posiadają po cztery diody LED do jazdy dziennej, które – podobnie jak w Panamera Turbo – nie są zintegrowane w reflektorach, ale umieszczone w głównym reflektorze. Opcjonalny lakier w kolorze Carmine Red, dostępny wyłącznie dla Porsche Panamera GTS, podkreśla sportowość pojazdu i zapewnia idealny kontrast z czarnymi dodatkami zewnętrznymi.
Wnętrze: wyświetlacz przyspieszenia, wyposażenie w sportowym stylu
Zwinność Porsche Panamera GTS jest widoczna na każdym zakręcie. Wyświetlacz przyspieszenia bocznego i podłużnego teraz również umożliwia kierowcy jego obserwację. Wyświetlacz w prawej rurze zestawu wskaźników oraz opcjonalny system Porsche Communication Management (PCM) informują kierowcę o bieżącym przyspieszeniu, odzwierciedlając potencjał wysokich prędkości w zakrętach i osiągi Panamera GTS.
Sportowa osobowość Panamery wyraża się w całym wnętrzu, gdzie kierowca i pasażerowie siedzą w atmosferze z skóry i Alcantary w wyborze pięciu kolorów wnętrza. Środkowe panele standardowo dostępnych adaptacyjnych sportowych foteli z 18-stopniową regulacją, górne części podłokietników drzwi oraz podłokietnika centralnej konsoli i podsufitki są wykonane z Alcantary. Sportowe koło kierownicy z łopatkami do zmiany biegów i 12-godzinnymi oznaczeniami na obręczy koła kierownicy łączy dynamiczny wygląd i sportową funkcjonalność. Można je również okryć czarną Alcantarą, jeśli zajdzie taka potrzeba. Aby zapewnić wyraźne rozróżnienie, przednie stalowe osłony progowe są ozdobione napisem „Panamera GTS”. Napisy „GTS” można również spotkać w zestawie wskaźników i na haftowanych zagłówkach, co czyni purystyczne Porsche Panamera GTS po prostu nie do pomylenia.