Model Panamera GTS z 2013 roku zajmował pozycję pomiędzy wersjami 4S a Turbo. Był bardziej sportowym sedanem niż grand tourer i miał największy silnik wolnossący spośród swoich braci.
W przeciwieństwie do większości innych modeli z gamy Panamera, GTS został zaprezentowany w 2011 roku, a po zaledwie kilku latach przeszedł aktualizację razem z innymi wersjami. W teście przyspieszenia od 0 do 100 km/h (0-62 mph) był tylko o 0,2 sekundy wolniejszy od wersji Turbo.
Jednym z istotnych ulepszeń w Panamera GTS były standardowe reflektory bi-xenonowe oraz możliwość wyboru lamp LED. Światła do jazdy dziennej były wyposażone w diody LED jako standard. Przerobione przednie i tylne zderzaki nadawały samochodowi bardziej agresywny wygląd. W standardzie znajdował się system PASM (Porsche Adaptive Suspension System), który obniżał prześwit o 20 mm w porównaniu do standardowej wersji.
Wewnątrz producent zainstalował system PCM (Porsche Communication Management) do obsługi multimediów. Obsługiwał on łączność Apple CarPlay, chociaż jego kompatybilność z telefonami z Androidem była ograniczona. Ciekawą cechą GTS był system Sound Symposer, który zbierał dźwięki z układu dolotowego i kierował je przez akustyczny kanał do słupków A. Dzięki temu pasażerowie mogli usłyszeć rzeczywisty dźwięk silnika, a na naciśnięcie przycisku system mógł zostać wyłączony.
Silnik V8 o pojemności 4,8 litra z poprzedniego GTS został zmodyfikowany, aby oferować dodatkowe 30 KM. Modyfikacje obejmowały zawory dolotowe oraz jednostkę sterującą silnikiem (ECU). Wraz ze wzrostem mocy zwiększono także moment obrotowy. Został połączony z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów PDK (z podwójnym sprzęgłem), która przenosiła moc na wszystkie koła. Układ hamulcowy pochodził z wersji Turbo.
Większa moc i ulepszone hamulce, nadwozie obniżone o dziesięć milimetrów oraz szczególnie sportowo zestrojone zawieszenie z powietrzną amortyzacją i PASM to główne modyfikacje techniczne, które sprawiają, że Porsche Panamera GTS jest modelem zdolnym do rywalizacji na torze wyścigowym – bez poświęcania praktyczności. Najbardziej sportowy z wszystkich modeli Panamera przekazuje to zarówno pasażerom, jak i otoczeniu za pomocą swojego charakterystycznego dźwięku. Jeśli chodzi o wygląd, nowa Porsche Panamera GTS sygnalizuje swoją niezależność poprzez wyraziste cechy designu w przedniej, bocznej i tylnej części, a także czarne akcenty. Wnętrze również zostało rygorystycznie dostosowane do sportowego charakteru z sportowymi fotelami, kierownicą SportDesign z łopatkami do zmiany biegów, ekskluzywnym skórzanym wnętrzem GTS i powierzchniami Alcantara.
Jednostka napędowa w nowej Porsche Panamera GTS to zmodyfikowany silnik V8 o pojemności 4.8 litra, którego moc wynosi 430 KM (316 kW) przy 6,700 obr./min, przewyższając silnik w modelach siostrzanych Panamera S/4S o 30 KM (22 kW). Maksymalny moment obrotowy również wzrósł, z 500 Nm do 520 Nm. Sposób, w jaki przy naciśnięciu przycisku Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) przekazuje moc silnika na napęd na cztery koła (PTM) – dzięki standardowo oferowanemu pakietowi Sport Chrono bez przerywania przepływu mocy – jest szczególnie dynamiczny. Ta współpraca pozwala Porsche Panamera GTS rozpędzić się do 100 km/h w mniej niż 4.5 sekundy, przyspieszając do maksymalnej prędkości 288 km/h. Przy zużyciu paliwa NEDC wynoszącym 10.9 l/100 km – tylko 10.7 l/100 km przy oponach niskotrawnościowych – Porsche Panamera GTS pozostaje wzorem efektywności w swoim środowisku, jak wszystkie modele Porsche.
Standardowe wartości przyspieszenia i maksymalnej prędkości nie oddają w pełni sportowych cech nowej Panamery GTS. Szczególnie jej zawieszenie czyni ją odpowiednią do toru wyścigowego: adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne i Porsche Active Suspension Management (PASM) oferowane standardowo łączą podwozie i nadwozie, nieustannie dostosowując się do wyzwań jazdy przez regulację ustawień poziomu, wysokości, twardości sprężyn i elektryczne dostosowanie systemu tłumienia. Tłumienie zostało zaprojektowane jako bardziej sztywne, co sprzyja zwrotności i dodatkowo wzmacnia sportową osobowość nowego Gran Turismo. Pięciomilimetrowe dystanse między kołem a nośnikami kół zwiększają szerokość tylnej osi, co zapewnia Panamerze jeszcze bardziej stabilną jazdę. Wymagana przyczepność zapewniana jest przez opony w rozmiarze 255/45 na przedniej osi i 285/40 na tylnej. Spowolnienie w sportowej Panamerze zapewnia znakomity system hamulcowy z modelu Panamera Turbo.
Jednostka silnikowa i napęd
Silnik V8 o pojemności 4.8 litra rozwijający moc 430 KM (316 kW); Porsche Traction Management z aktywnym napędem na cztery koła; siedmiobiegowa skrzynia Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK); przyspieszenie 0 – 100 km/h w 4.5 sekundy (z Launch Control); maksymalna prędkość 288 km/h; zużycie paliwa NEDC 10.9 l/100 km; emisja CO2 256 g/km; przy oponach niskotrawnościowych 10.7 l/100 km; emisja CO2 251 g/km.
Sercem nowej Porsche Panamera GTS jest jej ulepszony silnik V8 o pojemności 4.8 litra, który korzysta z licznych modyfikacji, aby uzyskać jeszcze lepszą wydajność. Wyższa moc o 30 KM (22 kW) w porównaniu do jednostek napędowych w modelach Panamera S/4S idzie w parze ze wzrostem momentu obrotowego o 20 Nm, a wał korbowy generuje teraz maksymalną moc 520 Nm przy 3,500 obr./min.
Aby osiągnąć te poprawki, inżynierowie zwiększyli nominalne obroty silnika o 200 obr./min w typowym stylu budowy silnika sportowego, silnik ośmiocylindrowy GTS osiąga maksymalną moc przy 6,700 obr./min. Cały zakres obrotów został wydłużony o 400 obr./min, maksymalne obroty silnika wynoszą 7,100 obr./min. Integralnym elementem koncepcji wysokiej prędkości silnika są zmodyfikowane sprężyny zaworowe z zwiększoną wstępną siłą, co zapewnia precyzyjne otwieranie i zamykanie zaworów w każdych warunkach, co z kolei zapewnia optymalny cykl ładowania. Takie właściwości silnika umożliwiają kierowcy zmianę biegów jeszcze później i wykorzystanie wyższych prędkości silnika podczas zmiany biegów, pozwalając mu delektować się dynamiką silnika sportowego.
Drugim głównym obszarem skupienia podczas modernizacji silnika ośmiocylindrowego było optymalizowanie cyklu ładowania. Szerszy wlot powietrza z dodatkowymi dwoma obudowami filtrów powietrza po lewej i prawej stronie w przedniej części poprawia dostawę powietrza w Porsche Panamera GTS. Przy niskich prędkościach klapa zamyka każde z dwóch otworów wlotowych. Jeśli kierowca domaga się większej mocy z silnika przy obrotach powyżej 3500 obr./min, obie klapy otwierają się i dodatkowe świeże powietrze wpływa do przewodu dolotowego. Ponadto przy wyższych prędkościach generowane jest ciśnienie wsteczne, co powoduje lekki efekt ładowania, który przyczynia się do wzrostu mocy. Aby optymalnie poradzić sobie ze zwiększonym przepływem powietrza do spalania, zastosowano dwa nowe wałki rozrządu z o milimetr większym skokiem, które kontrolują zawory dolotowe w obu rzędach cylindrów. W rezultacie, szczególnie przy wyższych obrotach, silnik wciąga więcej powietrza, ładunek cylindra wzrasta, a co za tym idzie, moc.
Słysząc wydajność: Sound Symposer przekazuje dźwięki dolotowe
Przy naciśnięciu przycisku kierowca i pasażerowie mogą usłyszeć, jak silnik GTS „oddycha” szczególnie wyraźnie: Sound Symposer kieruje dźwięki dolotu do wnętrza po naciśnięciu przycisku. Działa to poprzez akustyczny kanał, który przechwytuje wibracje dolotowe między przepustnicą a filtrem powietrza. Akustyczny kanał zawiera membranę, która przekazuje wibracje jako dźwięk silnika do słupka A. Kontrolowany zawór zainstalowany przed membraną pozwala na aktywację lub dezaktywację Sound Symposera za pomocą przycisku Sport.
Gazy spalinowe opuszczają Porsche Panamera GTS przez standardowy sportowy układ wydechowy, który ma większe średnice rur, aby zmniejszyć ciśnienie wsteczne. To również jest kolejnym elementem zwiększającym moc, i to, co jest słyszalne: sportowy układ wydechowy ma dwie klapy strojenia, które odsłaniają dodatkowe otwory wydechowe, emitując jeszcze potężniejszy dźwięk. Klapy są sterowane za pomocą przełącznika w konsoli centralnej, który ma funkcję „ostatniego trybu”, która zapamiętuje ostatnie ustawienie i przywraca je po uruchomieniu silnika.
Sterowanie jednostką napędową GTS odbywa się za pomocą zmodyfikowanego i ulepszonego systemu zarządzania silnikiem. Jest to zauważalne w momencie uruchomienia silnika, gdy jednostka napędowa szybko wkręca się na obroty. Podczas jazdy zapewnia szybsze generowanie momentu obrotowego, a tym samym wyraźnie szybszą reakcję. Zmodyfikowany system zarządzania silnikiem umożliwia również krótkie wyłączenie poszczególnych cylindrów podczas zmiany biegów, co pozwala na jeszcze szybsze dostosowanie prędkości obrotowej do prędkości skrzyni biegów. To dodatkowo redukuje czasy zmiany biegów, towarzysząc dźwiękowi silnika przypominającemu wyścigi. Dodatkowo przy wybranym trybie Sport słychać staccato dźwięku silnika oraz tzw. wystrzał, czyli krótki, głośny huk z układu wydechowego, który jest szczególnie słyszalny przy redukcji biegów, co zapewnia pełne wrażenie sportowego samochodu.
Podwozie i systemy dynamiki jazdy
Porsche Panamera GTS ma sportowe zawieszenie z opcjami zorientowanymi na wydajność w standardzie. Na przykład, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, w tym Porsche Active Suspension Management (PASM), zwiększa zarówno komfort, jak i dynamikę jazdy dzięki samopoziomowaniu, regulacji wysokości, dostosowywaniu twardości sprężyn i elektrycznemu dostosowywaniu systemu tłumienia.
Przy normalnym poziomie zawieszenia Porsche Panamera GTS jest również dziesięć milimetrów niższa od innych modeli linii, a jej tłumienie zaprojektowano jako bardziej sztywne, co dodatkowo wzmacnia sportowy charakter pojazdu. Sportowe osiągi zapewnia połączenie 19-calowych kół Panamera Turbo, pięciomilimetrowych dystansów z tyłu oraz systemu hamulcowego Panamera Turbo – rozpoznawalnego po czerwonych zaciskach hamulcowych.
Pakiet Sport Chrono dla indywidualnej sportowości
Porsche Panamera GTS spełnia szczególnie sportowe wymagania i dlatego ma w standardzie pakiet Sport Chrono, który oprócz trybów Normal i Sport oferuje również program Sport Plus. Specyficzne cechy Gran Turismo są dodatkowo podkreślane w zależności od wybranego trybu: silnik reaguje bardziej wrażliwie na zmiany w położeniu pedału gazu, przejścia między przyczepnością a napędem oraz vice versa stają się sztywniejsze i bardziej sportowe, a zmiany obciążenia stają się bardziej spontaniczne i dynamiczne. Ta natychmiastowa reakcja jest wspomagana przez sterowanie silnikiem i sprzęgłami PDK, które zawsze lekko preładowują całą linię napędową, aby każda prośba o moc od kierowcy mogła być natychmiast przetłumaczona na napęd.
W trybie Sport Plus czasy reakcji PDK stają się jeszcze krótsze, a zmiany biegów bardziej sportowe. Nawet przy niewielkim hamowaniu – nawet przy wysokich obrotach – w trybie automatycznym szybko następuje bardziej dynamiczna redukcja biegów. Punkty zmiany biegów również przesuwają się w stronę wyższych obrotów, co powoduje opóźnione zmiany do wyższych biegów i wcześniejsze redukcje. Podczas zmiany biegów zmiana prędkości obrotowej jest dezaktywowana, aby przy angażowaniu sprzęgła do następnego wyższego biegu wystąpił dodatkowy impuls momentu obrotowego, zapewniający dodatkowy zastrzyk napędowy.
Co więcej, w trybie Sport Plus system stabilizacji PSM włącza się później, co zwiększa dynamikę podłużną i poprzeczną, co sprawia, że hamowanie w zakręty jest wyraźnie bardziej zwinne: szczególnie przy niskich prędkościach, PSM obecnie pozwala na sportowy styl jazdy podczas hamowania w zakręty i przyspieszania z nich, co sprawia, że jazda jest przyjemniejsza. Tryb Sport Plus oferuje jeszcze większą zwinność z dezaktywowanym PSM. Dla bezpieczeństwa jednak pozostaje w gotowości, interweniując automatycznie, jeśli oba przednie koła znajdują się w zakresie kontroli ABS. Dodatkowo, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne obniża pojazd do niskiego ustawienia i przełącza na twardszą twardość sprężyn. Kąt natarcia tylnego spojlera również zmienia się na ustawienie zorientowane na wydajność.
Opcje dla jeszcze większej dynamiki jazdy: PDCC i PTV Plus
Porsche oferuje Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) jako ostateczny poziom rozwoju podwozia Panamera GTS, w połączeniu z elektronicznie kontrolowanym blokiem różnicowym tylnej osi i PTV Plus. PDCC zapobiega przechylaniu się nadwozia wokół osi podłużnej pojazdu, używając aktywnych stabilizatorów na przedniej i tylnej osi do zastosowania przeciwdziałającej siły. System ten poprawia również równowagę pojazdu, dynamicznie rozdzielając moment obrotowy przechyłu. Jeszcze bardziej sportowe ustawienie PDCC jest optymalnie dostosowane do sztywniejszego tłumienia PASM.
Rezultat: maksymalna zwinność w każdym zakresie prędkości oraz optymalne zachowanie w zakrętach i stabilne przełączanie obciążenia.
Korzyści z dynamiki jazdy oferowane przez PDCC są dodatkowo wzmacniane przez Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). System działa, poprzez zmianę rozkładu momentu obrotowego na tylne koła oraz przez zastosowanie elektronicznie regulowanego blokady różnicowej tylnej osi, optymalizując zachowanie kierownicy podczas sportowego stylu jazdy. Interwencje hamulca stosowane na wewnętrznym tylnym kole generują dodatkowy impuls rotacyjny w kierunku, w którym został skręcony kołowrotek. To skutkuje bezpośrednim i dynamicznym działaniem kierownicy, gdy auto wchodzi w zakręt.
PTV Plus uzupełnia to, poprawiając przyczepność w razie potrzeby podczas dużych przyspieszeń bocznych, przyspieszania na nawierzchniach o różnym poziomie przyczepności oraz przyspieszania z wąskich zakrętów. Podczas przełączania obciążenia w zakręcie ruch pojazdu w kierunku zakrętu jest mniej wyraźny z powodu przeciwdziałającego momentu obrotowego wytwarzanego przez blokadę różnicową tylnej osi, a stabilność na prostych jest poprawiona. Rezultatem jest wysoka stabilizacja dynamiczna pojazdu – to znaczy stabilność podwozia – optymalna przyczepność i wysoka zwinność przy dowolnej prędkości z precyzyjnym i stabilnym zachowaniem podczas przełączania obciążenia.
Nadwozie i wyposażenie
Pod względem aerodynamicznym Porsche Panamera GTS jest na równi z Panamera Turbo: z dużymi otworami wlotowymi, standardowy przedni fragment z pakietu SportDesign Panamera Turbo podkreśla sportową dynamikę pojazdu i zapewnia optymalne dostarczanie powietrza do filtrów powietrznych, które są charakterystyczne dla GTS.
W tylnej części znajduje się adaptacyjnie wysuwający się czterodrogowy tylni spojler z Panamera Turbo. Przy prędkości 205 km/h oraz wyżej ustawia się tak, aby generować siłę docisku na tylnej osi, zapewniając stabilność podczas jazdy z dużymi prędkościami.
Zewnętrzny wygląd: Sportowy na pierwszy rzut oka
Wizualny wygląd Porsche Panamera GTS charakteryzuje się licznymi akcesoriami zewnętrznymi w kolorze czarnym. Szczególnie wyróżniający się czarny pakiet zewnętrzny, który jest standardem, obejmujący wykończenie bocznych okien, ozdobną listwę na tylnej klapie, pokrywę jednostki spryskiwaczy reflektorów, tylny dyfuzor i boczne panele wylotowe powietrza, nadaje sportowy akcent. W połączeniu z czarnymi końcówkami przednich terminatorów, progami, tylnym końcem oraz matowymi czarnymi końcówkami sportowego układu wydechowego, uzyskuje się ostry i wyrazisty wygląd.
Kolejnym punktem różnicującym są reflektory bi-kseno, które mają czarne wewnętrzne obramowania. Każdy z nich ma po cztery diody LED do jazdy dziennej, które – podobnie jak w Panamera Turbo – nie są zintegrowane w przednich światłach, lecz umieszczone w głównym reflektorze. Opcjonalne malowanie w kolorze Carmine Red, dostępne wyłącznie dla Porsche Panamera GTS, podkreśla sportowy charakter pojazdu i stanowi idealny kontrast z czarnymi akcesoriami zewnętrznymi.
Wnętrze: Wyświetlacz przyspieszenia, wyposażenie w sportowym stylu
Zwinność Porsche Panamera GTS jest widoczna w każdym zakręcie. Wyświetlacz przyspieszenia w kierunku bocznym i podłużnym sprawia, że jest to widoczne również dla kierowcy. Wyświetlacz w prawej rurze zestawu wskaźników i opcjonalny system Porsche Communication Management (PCM) informują kierowcę o chwilowym przyspieszeniu, odzwierciedlając potencjał wysokich prędkości w zakrętach oraz osiągi jazdy Panamera GTS.
Sportowy charakter Panamery wyraża się w całym wnętrzu, w którym kierowca i pasażerowie siedzą w atmosferze złożonej ze skóry i Alcantary, z pięcioma kolorami wnętrza do wyboru. Panel centralny adaptacyjnych sportowych foteli regulowanych w 18 kierunkach, które są standardem, górne sekcje podłokietników drzwiowych oraz podłokietnika konsoli centralnej i podsufitki są wykonane z Alcantary. Kierownica Sport-Design z łopatkami i dwunastogodzinnymi oznaczeniami na obwodzie kierownicy łączy dynamiczny wygląd z funkcjonalnością sportową. Może być także pokryta czarną Alcantarą, jeśli zajdzie taka potrzeba. Aby zapewnić wyraźne odróżnienie, przednie stalowe osłony wejściowe mają napis „Panamera GTS”. Napis „GTS” można również znaleźć w zestawie wskaźników i na haftowanych zagłówkach, co czyni purystyczną Porsche Panamera GTS po prostu nie do pomylenia.