Porsche Panamera GTS Sport z 2018 roku ma dość dziwną nazwę. GTS oznacza Gran Turismo Sport. Jeszcze dziwniejsze jest to, że ma nadwozie kombi. Oczywiście, to nie jest zwykłe kombi. Wygląda inaczej, bardziej jak obniżony Cayenne Coupe.
Szczegóły dotyczące GTS Sport na przedzie to światła. Wraz z czterema diodami LED, w środku znajduje się dodatkowa żarówka LED. Gdy wszystkie są włączone, tworzą coś na kształt wzoru w kształcie X. Z tyłu znajduje się spojler dachowy, który wysuwa się za naciśnięciem przycisku lub przy prędkości powyżej 120 km/h (75 mph). To nie jest dokładnie skrzydło, ale jest blisko.
Wewnątrz kabiny jest miejsce dla czterech osób. Choć w Porsche normalne są fotele kubełkowe z przodu, z tyłu znajdują się kolejne dwa indywidualne fotele kubełkowe. Deska rozdzielcza i zestaw wskaźników są pięknie zaprojektowane.
Praktyczność nie została pominięta, a wszystkie elementy sterujące i przyciski są tam, gdzie chciałbyś je mieć. System infotainment jest bardzo dobry, ale obsługuje tylko Apple CarPlay. Jeśli kierowca ma smartfon z systemem Android, istnieje dedykowana aplikacja, która w pewien sposób sprawia, że system jest z nim kompatybilny. Ale do Android Auto mu daleko.
Ale Panamera GTS Sport to bardziej kwestia osiągów niż luksusowego wnętrza. Pod maską znajduje się silnik V8 o pojemności 4,0 litra z podwójnym turbodoładowaniem. Jest połączony z 8-biegową skrzynią biegów PDK (z podwójnym sprzęgłem).
Porsche wprowadziło dwa dodatkowe sportowe modele do swojej gamy Panamera. Dzięki mocnemu silnikowi V8 biturbo o pojemności czterech litrów (338 kW/460 hp), dynamicznym systemom podwozia, w tym trzykomorowemu zawieszeniu pneumatycznemu, oraz unikalnym elementom designu i wyposażenia, Porsche Panamera GTS i Panamera GTS Sport Turismo oferują wyjątkowy pakiet wydajności. Na przykład, pakiet Sport Design z czarnymi elementami na zewnątrz i dużymi powierzchniami z Alcantary w wnętrzu jest oferowany jako standard. Co więcej, Porsche rozszerzyło swoją ofertę systemów komfortu i wsparcia o wyświetlacz head-up z różnymi opcjami konfiguracji dla całej gamy Panamera.
Emocje i wydajność: silnik V8 z mocą 460 hp i sportowy układ wydechowy
W sercu obu nowych modeli Porsche Panamera GTS znajduje się silnik V8 o pojemności czterech litrów, generujący moc 338 kW (460 hp) i maksymalny moment obrotowy 620 Nm, który zapewnia emocjonujący dźwięk i doznania podczas jazdy, w połączeniu z standardowym sportowym układem wydechowym. Silnik biturbo, wyposażony w filtr cząstek stałych, przewyższa swojego poprzednika o 15 kW (20 hp) i 100 Nm, przyspieszając modele Panamera GTS i Panamera GTS Sport Turismo od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy, współpracując ze standardowym pakietem Sport Chrono. Oba modele osiągają maksymalną prędkość odpowiednio 292 i 289 km/h. Siła trakcyjna nie jest przerywana, ponieważ moc jest przekazywana na system napędu na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM) przez ośmiobiegową skrzynię biegów PDK z podwójnym sprzęgłem. Ich wyjątkowa wydajność osiągana jest przy umiarkowanym zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 10,3 l/100 km (Sport Turismo: 10,6 l/100 km) (patrz przypis); emisja CO2 wynosi 235 g/km (Sport Turismo: 242 g/km).
Wydajność i komfort: sportowe podwozie z trzykomorowym zawieszeniem pneumatycznym
Z myślą o odzwierciedleniu sportowych możliwości modeli Porsche Panamera GTS, systemy podwozia są niezwykle dynamiczne. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z technologią trzykomorową jest standardem, co zapewnia elastyczną kontrolę i optymalne rozłożenie sprężyn. Sportowe podwozie w dwóch modelach GTS zostało obniżone o 10 milimetrów, a funkcja Porsche Active Suspension Management (PASM) została dostosowana do jeszcze bardziej sportowej kalibracji. Efekt? Wyjątkowa dynamika boczna. Duże hamulce (390 milimetrów z przodu, 365 milimetrów z tyłu) oferują doskonałe hamowanie.
Ten charakterystyczny wygląd GTS: pakiet Sport Design z czarnymi akcentami
W porównaniu do poprzednika, podstawowy pakiet wyposażenia nowych modeli Porsche Panamera GTS został znacząco ulepszony w wielu aspektach. Pakiet Sport Design z nowym czarnym przodem, czarnymi detalami na dole tylnej części oraz różnymi ciemnymi elementami podkreśla bardziej sportowy wygląd. Modele GTS standardowo są wyposażone w 20-calowe koła Panamera Design. Wnętrze zdobią charakterystyczne elementy z czarnej Alcantary i anodowanego aluminium. Standardowy pakiet obejmuje także podgrzewaną wielofunkcyjną sportową kierownicę z łopatkami zmiany biegów i wykończeniem z Alcantary oraz moduł Connect Plus, zapewniający dostęp do szerokiej gamy usług cyfrowych. Dzięki opcjonalnemu pakietowi Interior GTS, kierowcy mogą dostosować swoje pojazdy do własnych preferencji, na przykład dodając wskaźnik obrotomierza, projektowane szwy oraz logo GTS w kontrastujących odcieniach Carmine Red lub Crayon.
Po raz pierwszy w Panamerze: wyświetlacz head-up z wieloma opcjami konfiguracji
Modele GTS oferują wszystkie innowacje z drugiej generacji gamy Panamera. Wśród nich znajduje się cyfrowy Porsche Advanced Cockpit, systemy wsparcia takie jak Porsche InnoDrive z adaptacyjnym tempomatem oraz opcjonalne sterowanie tylnej osi. GTS oferuje także nowość w całej gamie Panamera – wyświetlacz head-up. Ekran można dostosować przez kierowcę i wyświetla wszystkie istotne informacje bezpośrednio w jego polu widzenia w pełnym kolorze.
Jeszcze lepsza codzienność: pierwszy w historii Panamera GTS Sport Turismo
Jak zwykle w Porsche, GTS oznacza Gran Turismo Sport. Pierwszy drogowy samochód sportowy Porsche, 904 Carrera GTS, zadebiutował w 1963 roku, wprowadzając technologię wyścigową na ulice. Następnie pojawiły się modele 924 GTS i 928 GTS, które kontynuowały ten trend w latach 80. i 90. W 2007 roku GTS powróciło z modelem Carrera GTS. Pierwsza generacja Panamera GTS pojawiła się w 2011 roku, początkowo dostępna tylko jako sedan sportowy. Teraz nowa Porsche Panamera GTS jest także dostępna jako Sports Turismo. Z dużą klapą bagażnika, niskim progiem załadunkowym, zwiększoną pojemnością bagażnika i konfiguracją siedzeń 4+1, nowa wersja GTS oparta na modelu z 2017 roku spełnia najwyższe standardy codziennej jazdy, jednocześnie oferując doskonałą wydajność.