Marzenie o Porsche z czterema drzwiami zrealizowało się w 2009 roku, kiedy to zaprezentowano serię Panamera na Targach Motoryzacyjnych w Szanghaju. Dla fanów Porsche, którzy nie byli zainteresowani SUV-ami, był to szczególnie ważny moment.
Pomysł na Porsche z czterema drzwiami nie był nowy. Już w końcówce lat 80. próbowano stworzyć taki model, nazywając go 989, oparty na platformie 911. Później niemiecki producent podjął próby z dwoma czterodrzwiowymi wersjami modelu 928. Po wielu staraniach zespołowi inżynierów udało się w końcu stworzyć Panamerę.
Porsche z czterema drzwiami było trudne do zrozumienia i zaakceptowania przez niektórych fanów, ale było koniecznością. Właściciele modelu 911 potrzebowali samochodu z czterema drzwiami, aby móc codziennie cieszyć się jazdą z pełnym komfortem i spełniającym wszelkie wymagania codziennego użytkowania. Panamera była ewolucją modelu 928, z architekturą z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła. Reflektory inspirowane były tymi z modelu Cayenne, a opadający tył przypominał 911. Zainstalowano parę wlotów powietrza za przednimi nadkolami, a tylne światła były podobne do tych z modelu Cayman.
Wewnątrz, projektanci Panamery czerpali inspirację z luksusowych telefonów komórkowych Vertu. Układ czterech miejsc był jedyną opcją, z dużą konsolą środkową oddzielającą kierowcę od pozostałych pasażerów. Z tyłu znajdowało się przyzwoite miejsce dla dorosłych, a dzięki hatchbackowi można było zmieścić imponującą ilość bagażu.
Linia Panamera rozpoczęła się od silnika V6 o pojemności 3,6 litra, zaczerpniętego z grupy Volkswagen, znanego również z modelu Cayenne. Panamera S była pierwsza, która otrzymała właściwy silnik Porsche – biturbo V6 o pojemności 3,0 litra, który przekazywał moc na tylne koła za pośrednictwem standardowej 6-biegowej skrzyni manualnej. 7-biegowa automatyczna skrzynia biegów (PDK – z podwójnym sprzęgłem) była dostępna jako opcja.
Porsche z dumą zaprezentowało światową premierę nowego modelu Porsche Panamera na Targach Motoryzacyjnych w Szanghaju w 2013 roku. Najbardziej spektakularnym nowym produktem jest Panamera S E-Hybrid, który jest pierwszym na świecie hybrydowym samochodem typu plug-in w swojej klasie. Oferta Porsche Panamera składa się obecnie z dziesięciu modeli, w tym z dwóch nowych luksusowych wersji Executive z wydłużonym rozstawem osi. Zadebiutował również całkowicie nowy silnik V6 o pojemności trzech litrów z doładowaniem biturbo, przeznaczony dla modeli Panamera S i Panamera 4S. Porsche rozszerza swoją serię modeli Gran Turismo, która i tak była już bezkonkurencyjna dzięki szerokiej bazie modeli. Nowa seria oferuje jeszcze większą moc, efektywność, komfort i wygodę. Nowoczesna stylistyka Panamery przyjmuje język designu sportowych samochodów Porsche, charakteryzujący się precyzyjnie narysowanymi liniami i nowo ukształtowanymi elementami nadwozia.
Dla Porsche, Chiny są drugim co do wielkości rynkiem po USA – i większym niż rynek krajowy Niemiec. W 2012 roku producent sportowych samochodów dostarczył 31 205 pojazdów do chińskich klientów, co stanowi wzrost o 28,2 procent w porównaniu do 2011 roku. Chiny są największym globalnym rynkiem dla sportowego SUV-a Cayenne oraz sedana sportowego Panamera.
Aby sprostać stałemu popytowi chińskich klientów, Porsche rozszerza swoją sieć dealerską. Co miesiąc otwierane jest nowe Centrum Porsche w Chinach. W sumie firma planuje zwiększyć swoją istniejącą sieć dealerską z ponad 50 Centrów Porsche do około 100 lokalizacji. Porsche buduje również pierwsze w Azji Centrum Doświadczeń Porsche obok toru wyścigowego Shanghai International Circuit. Obiekt o powierzchni 100 000 metrów kwadratowych, z torami testowymi, slalomowymi, przedstawicielami i salami szkoleniowymi, jest zarezerwowany wyłącznie dla klientów i fanów Porsche. Po zakończeniu budowy w 2014 roku, Centrum Doświadczeń Porsche w Szanghaju będzie trzecim centrum testowym dla klientów na świecie, obok Lipska i Silverstone w Anglii.
Perspektywiczne: pierwsza na świecie hybryda plug-in w klasie luksusowej
W drugiej generacji Porsche wprowadza na rynek pierwszą na świecie hybrydę plug-in w klasie luksusowej. Oprócz Panamery S E-Hybrid, która oferuje moc systemową 416 hp, zadebiutują również dwie luksusowe wersje Executive o wydłużonym rozstawie osi oraz zupełnie nowy silnik V6 o pojemności trzech litrów z doładowaniem biturbo dla Panamery S i Panamery 4S. Nowe zaawansowane technologie pozwoliły na oszczędność paliwa sięgającą 56 procent, jednocześnie zwiększając komfort użytkowania i jazdy. Nowa Panamera podkreśla swoje wyjątkowe położenie jeszcze bardziej ekspresywnym językiem stylizacji nowych generacji samochodów sportowych, charakteryzującym się bardziej wyrazistymi liniami, wyraźniejszymi konturami oraz nowo ukształtowanymi elementami nadwozia. Krótko mówiąc: Porsche Panamera jest jeszcze bardziej efektywna, sportowa, komfortowa i elegancka.
Panamera S E-Hybrid ustala nowe standardy w zakresie efektywności, wydajności i wygody eksploatacji
Ten samochód jest systematycznie zaawansowanym rozwojem równoległej hybrydy pełnej z bardziej wydajnym silnikiem elektrycznym, wydajniejszą baterią, która dostarcza więcej energii, oraz możliwością ładowania z zewnętrznej sieci elektrycznej. Napęd elektryczny generuje moc 95 hp (70 kW), co jest ponad dwukrotnym wzrostem w porównaniu do poprzedniego modelu, który miał silnik elektryczny o mocy 47 hp (34 kW). Czerpie on energię z nowo opracowanej baterii litowo-jonowej, która przy pojemności 9,4 kWh ma ponad pięć razy większą pojemność energetyczną niż poprzednia bateria o pojemności 1,7 kWh w technologii niklowo-metalowo-wodorkowej. Podczas podłączenia do gniazda przemysłowego, można ją naładować w około dwie i pół godziny za pomocą wbudowanej ładowarki oraz standardowej ładowarki uniwersalnej Porsche (AC), a ładowanie z gniazdka domowego w Niemczech zajmuje mniej niż cztery godziny.
Porsche Panamera S E-Hybrid znacznie przewyższa osiągi poprzedniego modelu. Dodatkowo, wcześniej uzyskiwana przez model NEDC wartość zużycia paliwa wynosząca 7,1 l/100 km została obniżona o 56 procent do 3,1 l/100 km. Jednocześnie, osiągi jazdy w trybie wyłącznie elektrycznym zostały znacznie poprawione pod kątem elektrycznego przyspieszenia, zasięgu elektrycznego oraz maksymalnej prędkości elektrycznej. Intensywna jazda wyłącznie elektryczna jest możliwa bez zużycia paliwa ani lokalnych emisji, co jest szczególnie korzystne w środowisku miejskim. Panamera z nowym napędem hybrydowym może osiągać prędkości do 135 km/h w trybie elektrycznym.
Osiągi Panamery S E-Hybrid są charakterystyczne dla marki Porsche. Silnik spalinowy i silnik elektryczny są mechanicznie połączone z tylnym napędem końcowym, tak jak w poprzednim modelu, aby zapewnić spontaniczne przyspieszenia i imponującą ciągłą moc na drogach wiejskich lub autostradach. Czas przyspieszenia od zera do 100 km/h został skrócony o pół sekundy do 5,5 sekundy. Funkcja doładowania wspomaga ten proces, w którym moc silnika elektrycznego wspiera moc silnika spalinowego. Doładowanie można również aktywować przez kick-down – na przykład w sytuacjach wyprzedzania. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 270 km/h. Opracowana przez Porsche koncepcja równoległej hybrydy pełnej oferuje również funkcję „coasting” przy wyższych prędkościach, która odnosi się do swobodnej jazdy z wyłączonym silnikiem spalinowym i odzyskiwania energii poprzez generację prądu.
Każda Panamera S E-Hybrid jest dostarczana z bogatym standardowym wyposażeniem do ładowania. W skład tego sprzętu wchodzi mobilna ładowarka uniwersalna Porsche (AC) z dwoma kablami zasilającymi dla gniazdek elektrycznych domowych i przemysłowych oraz stacja ładowania, którą można zainstalować w domowym garażu.
Z perspektywiczną koncepcją Panamery S E-Hybrid wiąże się również całkowicie nowy zakres funkcji wygody, które można aktywować i wywoływać za pomocą aplikacji na smartfony. Na przykład wskaźnik statusu ładowania. Dodatkowo, opcjonalny system klimatyzacji pomocniczej hybrydy plug-in umożliwia wstępne ogrzewanie lub chłodzenie samochodu za pomocą Porsche Car Connect; można go zaprogramować w pojeździe lub jeszcze wygodniej przez aplikację na smartfona. Smartfon można również wykorzystać do zarządzania baterią lub zdalnego uzyskiwania informacji o pojeździe, takich jak pozostały zasięg jazdy lub pokazywanie użytkownikom drogi powrotnej do zaparkowanych pojazdów.
Wszystkie funkcje, które nie są szczególnie związane z napędem hybrydowym, są również dostępne jako opcje dla innych modeli Panamera za pośrednictwem aplikacji Car Connect firmy Porsche.
Wydłużony rozstaw osi, przestronna tylna część: modele Executive z komfortem klasy ekskluzywnej
Koncepcja przestrzenna Panamery, z dwoma pełnowymiarowymi fotelami w tylnej części, okazała się na tyle udana, że Porsche rozszerza ją w nowej generacji Gran Turismo. Nowe modele Executive – z wydłużonym rozstawem osi o 15 cm – oferują więcej przestrzeni na tylnej kanapie i jeszcze lepszy komfort jazdy. Te modele oferują bardzo obszerne wyposażenie; przede wszystkim zapewniają wyjątkowy komfort na obu miejscach z tyłu jako standard. Wszystkie modele Executive mają innowacyjną pneumatyczną zawieszenie Panamera, które łączy doskonały komfort jazdy z typowymi dla Porsche właściwościami jezdnymi.
Większa wydajność i efektywność dzięki downsizingowi: nowy silnik V6 biturbo
Zwiększanie wydajności i efektywności to podstawowa kompetencja Porsche. W procesie opracowywania nowej Panamery ta kompetencja doprowadziła do stworzenia całkowicie nowego silnika opartego na koncepcji downsizingu: silnika V6 o pojemności trzech litrów z doładowaniem biturbo. Silnik V6 biturbo zastępuje poprzedni silnik V8 o pojemności 4,8 litra w modelach Panamera S i Panamera 4S oraz jest również stosowany w nowej wersji Executive modelu Panamera 4S. Jego podstawowe parametry same w sobie są wskaźnikiem postępu: o 20 hp większej mocy i o 20 Newton metrów większego momentu obrotowego, ale przy lepszej oszczędności paliwa do 18 procent w porównaniu do silnika V8 w poprzednim modelu. Dzięki temu kierowca otrzymuje nie tylko mocniejszy i bardziej efektywny silnik; doładowanie skutkuje maksymalnym momentem obrotowym 520 Newton metrów w bardzo szerokim zakresie obrotów, zapewniając doskonałą i równą krzywą wydajności nawet przy niskich obrotach.
Większość modeli Panamera wyposażona jest w siedmiobiegową skrzynię Porsche Doppelkupplung PDK. W modelach Panamera Diesel i Panamera S E-Hybrid zastosowano komfortową ośmiobiegową automatyczną skrzynię Tiptronic S. Ta skrzynia stwarza optymalne warunki do rozwoju innych funkcji efektywności. Na przykład, wydłużona funkcja start-stop teraz wyłącza silnik wcześniej podczas zwalniania do zatrzymania, co oszczędza paliwo. Z wyjątkiem Panamery GTS, modele z PDK oferują również funkcję „coasting”, w której sprzęgła otwierają się w odpowiedzi na jazdę po górce, silnik pracuje na biegu jałowym, a pojazd porusza się swobodnie. Ta funkcja może znacznie poprawić oszczędność paliwa, zwłaszcza podczas jazdy autostradowej.
Nowa zaawansowana stylistyka z nową opcją: reflektory LED
Dalsza zaawansowana stylistyka zewnętrzna Panamery rzuca się w oczy już na pierwszy rzut oka. Bardziej napięta i wyrazista linia z przodu jest szczególnie zauważalna w większych wlotach powietrza i charakterystycznym przejściu do reflektorów. W widoku bocznym nowa, bardziej opadająca szyba czołowa tworzy jeszcze bardziej wydłużoną sylwetkę. Ta napięta, elegancka linia jest jeszcze bardziej wyraźna w modelach Executive. Tylne drzwi są o 15 centymetrów dłuższe, co nadaje nowe proporcje oknom Panamery.
Z perspektywy tyłu nowej generacji Panamery wyróżnia się jej nowa pokrywa bagażnika. Poszerzona tylna szyba podkreśla poziome aspekty Gran Turismo, a zatem jego sportowy charakter. Efekt ten, który nadaje Panamerze wizualny wygląd niższego położenia na drodze, wzmocniony jest przez umiejscowienie uchwytu tablicy rejestracyjnej niżej w zderzaku. Tylny segment nadwozia również został przeprojektowany. Teraz charakteryzuje się szerszym spoilerem i ściślejszym przejściem do tylnych lamp, podobnie jak wizualne przejście reflektorów z przodu auta.
Tak jak w poprzednich modelach, nowe modele Panamera również mają wiele wyróżniających cech zewnętrznych. Oprócz kontrastu kolorów zacisków hamulcowych, który jest związany ze specyfiką silnika, najważniejszymi cechami identyfikacyjnymi są różnie ukształtowane elementy przednie i specyficzne dla modelu końcówki wydechu. Dalsza personalizacja możliwa jest dzięki wielu oferowanym opcjom, w tym nowym reflektorom LED, które nadają Gran Turismo wyjątkowy wygląd. Reflektory LED połączone są z inteligentnym systemem Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Konstrukcja tych reflektorów zasadniczo różni się od standardowej wersji bi-xenon: Światła dzienne są produkowane bezpośrednio przez dwie jednostki LED, jedna umieszczona nad drugą, podczas gdy światła pozycyjne i kierunkowskazy są przeniesione do przedniego nadwozia.
Modele Porsche Panamera zostały dodatkowo wzbogacone o nowe cechy standardowe, takie jak reflektory bi-xenon, wielofunkcyjna kierownica i automatycznie podnoszona pokrywa bagażnika. Ponadto dostępna jest rozszerzona gama systemów asystujących, które zapewniają bezpieczeństwo i wygodę. Na przykład, zoptymalizowany system adaptacyjnego tempomatu teraz aktywnie interweniuje w procesie hamowania w niebezpiecznych sytuacjach. Oparte na kamerach wykrywanie znaków drogowych i ostrzeżenie o opuszczaniu pasa ruchu oferują większą wygodę podczas podróży w terenie i na autostradzie.
Zaledwie 3,1 litra paliwa na 100 km i ponad 400 hp
W Panamerze S E-Hybrid efektywność i sportowość łączą się w sposób, który jak dotąd nie ma sobie równych. To pierwszy na świecie model hybrydy plug-in w swojej klasie. Systemowa moc hybrydy plug-in wynosząca 416 hp (306 kW) oraz czas przyspieszenia od zera do 100 km/h wynoszący 5,5 sekundy stawiają go na tym samym poziomie mocy, co samochód z silnikiem V8. Zużycie paliwa zgodnie z normą NEDC wynosi tylko 3,1 litra na 100 km, co odpowiada emisji 71 g/km CO2. Ponadto Panamera S E-Hybrid jest pierwszym modelem Porsche, który już spełnia normę emisji Euro 6, która wejdzie w życie dopiero we wrześniu 2014 roku.
W nowej Panamerze S E-Hybrid równoległy napęd hybrydowy z poprzedniego modelu został dodatkowo opracowany, a technologia plug-in została wprowadzona. Zewnętrzny port ładowania pojazdu umożliwia ładowanie akumulatora trakcyjnego z sieci elektrycznej. Panamera S E-Hybrid przechowuje tę energię w nowo opracowanej baterii litowo-jonowej, a jej bardziej wydajny silnik elektryczny przekształca tę energię w znacznie silniejsze osiągi jazdy i dłuższy zasięg jazdy niż wcześniej.
Dla kierowcy nowa bateria i nowy silnik elektryczny oznaczają znacznie lepsze osiągi w trybie elektrycznym: Przyspieszenie tylko elektryczne z 0 do 50 km/h zajmuje 6,1 sekundy, a maksymalna prędkość elektryczna wynosi bezkonkurencyjnie 135 km/h. Elektryczny zasięg Panamery S E-Hybrid został ustalony na 36 kilometrów w testach opartych na NEDC. Jednak zasięg w rzeczywistych warunkach może się różnić, np. ponieważ klimatyzacja i ogrzewanie są wyłączone w warunkach testowych NEDC. Realistyczny zasięg w trybie elektrycznym w codziennym użytkowaniu wynosiłby zatem gdzieś między 18 a 36 km – a w wyjątkowo korzystnych warunkach mógłby nawet przekroczyć te wartości.
W połączeniu z silnikiem V6, wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego umożliwia również sportowe ruszanie z niskich obrotów, idealnie uzupełniając silnik spalinowy, który osiąga pełny moment obrotowy przy wyższych obrotach.
Innowacyjna koncepcja napędu E-Hybrid w Panamerze S E-Hybrid już zdradza swoje cechy zewnętrzne. Użycie koloru akcentowego Acid Green jest stonowane, ale wyraźnie podkreśla dwa boczne logo „e-hybrid” na przednich drzwiach, a logo modelu „Panamera S” z tyłu również ma obramowanie w kolorze Acid Green. Zaciski hamulcowe są również malowane na ten kolor, co zapewnia dodatkowe zróżnicowanie w porównaniu do konwencjonalnego modelu S. Wskaźniki na desce rozdzielczej i opcjonalnym chronometrze Sport Chrono również są zaprojektowane w kolorze Acid Green – co jest oznaką E-Hybrydy.
Nowe źródło energii i mocy: bateria litowo-jonowa i silnik elektryczny
Nowo opracowana wysokonapięciowa bateria oparta na technologii litowo-jonowej o pojemności 9,4 kilowatogodziny może przechowywać ponad pięć razy więcej energii elektrycznej niż bateria niklowo-metalowo-hydridowa w poprzednim modelu, a mimo to nie wymaga dodatkowej przestrzeni montażowej. Jak wcześniej, jest zintegrowana w sposób oszczędzający miejsce pod podłogą bagażnika. Jednak wielką zaletą technologii litowo-jonowej nie jest tylko jej wysoka gęstość energii. Jej gęstość mocy jest również wyższa, co pozwala na uzyskanie wysokiego poziomu wydajności elektrycznej. Bateria jest bezobsługowa i nie jest elementem podlegającym zużyciu. Generalnie Porsche oferuje gwarancję na sześć lat lub 120 000 kilometrów. W innych rynkach możliwe są inne okresy gwarancyjne.
Panamera S E-Hybrid wykorzystuje powiększoną podaż energii elektrycznej w bardziej zaawansowanym silniku elektrycznym. Swoją krótkotrwałą moc szczytową 95 hp (70 kW) osiąga, co jest ponad dwukrotnym wzrostem w porównaniu do mocy szczytowej w poprzedniej Panamerze S Hybrid wynoszącej 47 hp (34 kW). To osiągnięto głównie poprzez zwiększenie liczby zwojów na rdzeniu statora silnika elektrycznego, co podniosło napięcie z poprzednich 288 Voltów do 360 Voltów oraz dodanie nowej elektroniki zasilającej. Zmodyfikowany materiał magnetyczny w obwodzie elektromagnetycznym wirnika, a także zoptymalizowana geometria kanałów chłodzących przyczyniły się również do poprawy zdolności do znoszenia obciążeń termicznych. Wszystko to umożliwiło uzyskanie wyższego maksymalnego momentu obrotowego 310 Newton metrów (wzrost o dziesięć Newton metrów), który jest dostępny od zera do 1 700 obr./min. Pomimo znacznej poprawy, wymiary silnika elektrycznego nie są większe, więc można go łatwo zamontować w istniejącej przestrzeni montażowej.
Trzy tryby jazdy dla dostosowanego korzystania z napędu elektrycznego
Panamera S E-Hybrid oferuje specjalne tryby jazdy, które zapewniają kierowcom lepszą użyteczność na co dzień. Kierowca może wybierać je indywidualnie, aby wykorzystać mocne strony poszczególnych hybrydowych trybów jazdy. Tryb E-Power umożliwia czystą jazdę elektryczną bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. Dodatkowo, możliwe jest ładowanie wysokowoltowej baterii podczas jazdy w trybie E-Charge. Inną opcją wyboru dla kierowcy jest tryb Sport, który oferuje typową dla Porsche moc silnika oraz sportowy charakter pedału gazu dla bardziej bezpośredniej reakcji.
Wskaźniki specyficzne dla hybrydy na desce rozdzielczej i w opcjonalnym systemie zarządzania komunikacją Porsche (PCM) przekazują kierowcy kluczowe informacje przez cały czas. Nowy Wskaźnik Mocy zastępuje analogowy obrotomierz i informuje kierowcę o mocy napędu oraz mocy regeneracyjnej systemu hybrydowego. Wartości prędkościomierza nadal są wyświetlane na wyświetlaczu centralnego okrągłego wskaźnika. Wskaźnik Mocy informuje również kierowcę o innych użytecznych informacjach, takich jak gotowość systemu po włączeniu zapłonu (wskaźnik gotowości), efektywnym lub szczególnie sportowym zasięgu jazdy (zakres efektywności lub zasięg doładowania) oraz punkcie aktywacji silnika spalinowego, gdy wymagana jest większa moc.
Inteligentna strategia ładowania obniża koszty i zwiększa codzienną użyteczność
Ładowarka uniwersalna Porsche (AC) jest standardowym wyposażeniem Panamery S E-Hybrid, a jej zadaniem jest podłączenie pojazdu do sieci elektrycznej. Elegancko zaprojektowana ładowarka od Porsche Design zawiera dwa standardowe kable zasilające, jeden do domowych gniazdek elektrycznych, a drugi do podłączenia do gniazdek przemysłowych lub o wysokim natężeniu. W zależności od dostępnego połączenia klient może łatwo podłączyć ładowarkę za pomocą odpowiedniego adaptera sieciowego. W zależności od rodzaju połączenia elektrycznego, Panamera S E-Hybrid może być ładowana w zaledwie około dwie i pół godziny (przy 16 amperach) lub w mniej niż cztery godziny (przy 10 amperach). W standardzie znajduje się również stacja ładowania w stylu Porsche, która służy do wygodnego zamocowania ładowarki uniwersalnej (AC). Stacja ładowania może być zainstalowana w domowym garażu.
Na zewnątrz samochodu koncepcja plug-in Panamery S E-Hybrid jest również zauważalna dzięki pokrywie ładowania na lewym tylnym panelu; port elektryczny pojazdu do ładowania baterii litowo-jonowej znajduje się za tą pokrywą. Wbudowana ładowarka do regulacji napięcia i przekształcania prądu AC na DC została umieszczona w sposób oszczędzający miejsce w prawej ścianie bagażnika; wyjście wynosi do 3,6 kW. Dwa zintegrowane wtyczki LED informują użytkownika o stanie naładowania baterii litowo-jonowej i statusie połączenia. Istnieje również timer do ustawiania czasu ładowania. Można zaprogramować do trzech godzin docelowych za pomocą deski rozdzielczej. Wówczas ładowanie baterii odbywa się tak, aby była ona w pełni naładowana w określonym czasie. Jedną z korzyści jest możliwość skorzystania z tańszych stawki za nocne zużycie energii elektrycznej.
Wyjątkowy komfort: zdalne sterowanie przez smartfona i pomocnicza klimatyzacja W nowej Panamerze Porsche wprowadza zdalne sterowanie pojazdem za pomocą aplikacji na smartfona pod nazwą Porsche Car Connect, które odpowiada na rosnące potrzeby klientów dotyczące łączności. W Panamerze S E-Hybrid sieć pomiędzy pojazdem a kierowcą odgrywa specjalną rolę, ponieważ umożliwia bardziej przejrzyste korzystanie z takich funkcji, jak zewnętrzne ładowanie wysokowoltowej baterii. Kierowca może uzyskać dostęp do kluczowych informacji o pojeździe za pomocą aplikacji na smartfona. Na telefonie, obok statusu naładowania baterii z pozostałym czasem naładowania, wyświetlane są aktualne zasięgi jazdy – zarówno elektryczne, jak i spalinowe. Elektryczny zasięg jazdy jest również pokazywany na mapie nawigacji. Funkcję „Timer ładowania” można zaprogramować, aby zoptymalizować koszty elektryczności.
W Porsche Panamera S E-Hybrid elektryfikacja systemu klimatyzacji stworzyła odpowiednie warunki dla innej opcji: pomocniczej klimatyzacji. Timer ładowania może być użyty do aktywacji systemu klimatyzacji, dzięki czemu wnętrze pasażerskie ma zaplanowaną pożądaną temperaturę w ustalonym czasie odjazdu. Wnętrze pojazdu jest odpowiednio ogrzewane lub chłodzone. W zimie moc grzewcza jest również generowana przez pomocniczy grzejnik wysokiego napięcia.
Gran Turismo z wydłużonym rozstawem osi oferuje maksymalny komfort
Porsche opracowało modele Executive dla klientów, którzy mają szczególnie wysokie wymagania co do przestrzeni, atmosfery i komfortu jazdy. Rozstaw osi oraz przestrzeń pasażerska zostały wydłużone o 15 centymetrów, co bezpośrednio wpływa na komfort w tylnej części, ponieważ nadwozie zostało wydłużone za słupkiem B w wersji długiej. Oznacza to większe drzwi dla wygodniejszego wsiadania oraz jeszcze więcej miejsca na nogi przed dwoma tylnymi fotelami.
Porsche oferuje dwa modele Executive: Panamera 4S Executive i Panamera Turbo Executive. Oba mają bardzo mocne i wybitne silniki. Przekazywanie mocy odbywa się za pomocą Porsche Doppelkupplung, która charakteryzuje się bardzo komfortową zmianą biegów. System napędu na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM) zapewnia optymalną przyczepność przez cały czas. Zawieszenie zostało również systematycznie dostosowane do komfortu i charakteryzuje się standardowym pneumatycznym zawieszeniem oraz bardzo komfortowo zestrojonym aktywnym systemem tłumienia PASM.
Eksterier modeli Executive sprawia wrażenie dyskretnej elegancji i sportu wielu elementów zapewniających ekskluzywny komfort jazdy. Na przykład standardowy system automatycznego zamykania drzwi delikatnie wprawia je w ruch zamykający za pomocą wsparcia serwo. Ciche i termicznie izolujące szyby zapewniają przyjemną atmosferę w każdych warunkach atmosferycznych. Przyciemniane szyby, również w standardzie, chronią przed niechcianymi spojrzeniami. Elektryczny szklany dach przesuwany/uchylny zwiększa komfort klimatyczny, a asystent parkowania upraszcza manewrowanie samochodem.
Wnętrze zapewnia pasażerom komfortowe środowisko. Przestrzeń wewnętrzna została zwiększona dzięki sześciu dodatkowymi stopniom regulacji kąta nachylenia tylnych oparć siedzeń oraz o dwanaście centymetrów dłuższemu obszarowi na nogi, co zapewnia więcej miejsca na nogi. Standardowe fotele komfortowe z tyłu z regulowanymi podparciami na głowę są indywidualnie dostosowywane. Oprócz elektrycznego wsparcia lędźwiowego w czterech kierunkach, mają zarówno elektryczną regulację oparcia, jak i elektryczną regulację długości siedziska. Przyjemna atmosfera w tylnej części jest zapewniana przez pakiet oświetleniowy, który koncentruje się na tylnej części pasażerskiej; zawiera oświetlenie podłogi, podświetlane schowki w drzwiach i ściemniane oświetlenie w konsoli dachowej. Oferuje również pasażerom dwa dodatkowe miejsca do czytania.
Standardowe trzystopniowe sterowanie ogrzewaniem i wentylacją siedzeń, z osobnym sterowaniem dla przodu i tyłu, zapewnia komfort siedzenia, który można optymalnie dostosować przez cały rok. System automatycznej klimatyzacji czterostrefowej zapewnia wysoki poziom osobistego komfortu podróży z klimatyzowanymi strefami, które można indywidualnie regulować na każdym miejscu siedzącym. Oprócz zapewnienia dodatkowej przestrzeni do przechowywania i podłokietnika, duża konsola centralna ma również gniazdo zasilania 230 Volt (lub 110 Volt w zależności od konkretnego rynku). Umożliwia to pasażerom z tyłu ładowanie urządzeń elektronicznych podczas jazdy lub bezpośrednie zasilanie ich z systemu elektrycznego. Elektryczne rolety przeciwsłoneczne do okien bocznych i tylnej szyby oferują dodatkową ochronę przed słońcem i prywatność według potrzeb. Modele Panamera Executive są również wyróżniane przez napisy „executive” umieszczone w tylnej części oraz na szczotkowanych aluminiowych osłonach progowych. Wnętrze zwieńczone jest skórzaną tapicerką w jednym z pięciu standardowych kolorów.
Większa moc i wydajność
Już pierwsza generacja modeli Panamera ustaliła nowe standardy wydajności i dynamiki pojazdu w swojej klasie. Napędy nowych modeli Panamera koncentrują się głównie na jednym celu: dalszej optymalizacji efektywności. W nowych modelach Panamera oznacza to lepszą wydajność przy znacząco zmniejszonym zużyciu paliwa. Przeprojektowana funkcja start-stop teraz zapewnia wcześniejsze zatrzymywanie silnika podczas zwalniania na czerwonym świetle lub skrzyżowaniu. Nowa funkcja coasting w PDK w Panamerze umożliwia odłączenie silnika od skrzyni biegów, co pozwala na prawie bezoporowe ślizganie się.
Nowy silnik V6 biturbo dla Panamery S i Panamery 4S
Porsche opracowało całkowicie nowy silnik dla nowej generacji Panamery S i Panamery 4S. Systematyczny downsizing doprowadził do powstania silnika o dwóch mniejszych cylindrach. Jest on blisko spokrewniony z silnikiem V6 o pojemności 3,6 litra w Panamerze i Panamerze 4, ale jego pojemność została zmniejszona do trzech litrów. Dzięki doładowaniu biturbo nowy silnik osiąga o pięć procent większą moc, wynoszącą 420 hp (309 kW), ale zużycie paliwa jest o nawet 18 procent lepsze w porównaniu do silnika V8 w poprzednim modelu. Na przykład, według normy NEDC zużycie paliwa w Panamerze S zostało zmniejszone o 1,8 litra do 8,7 l/100 km, a w Panamerze 4S zmniejszyło się o 1,9 litra do 8,9 l/100 km. Nowy silnik imponuje również doskonałą krzywą momentu obrotowego: maksymalny moment obrotowy 520 Newton metrów jest dostępny w zakresie od 1 750 do 5 000 obr./min, co zapewnia bardzo mocne przyspieszenie w różnych sytuacjach drogowych.
Aby zachować równowagę nowego silnika V6 turbo w Panamerze S i 4S na tym samym wysokim poziomie, jak ośmiocylindrowy silnik w poprzednim modelu, wałek wyważający kompensuje nierównowagi spowodowane momentami bezwładności. W porównaniu do silników V8 Porsche, wał korbowy ma krótszy skok, co sprawia, że silnik jest bardziej przyjazny dla obrotów. Dwa szybko reagujące turbosprężarki dostarczają powietrze do spalania, które jest wstępnie sprężone do nawet 1,2 bara. Dwa zawory dolotowe na cylinder o różnych skokach zapewniają pożądany wir powietrza w komorach spalania. Wałki rozrządu VarioCam Plus mają także zmienne timing, co dostosowuje skok zaworów do obciążenia silnika i prędkości obrotowej. Nowy silnik V6 biturbo jest także pierwszym silnikiem V od Porsche, który ma wałki rozrządu z zmiennym timingiem po stronie wydechowej. Dostarczanie paliwa odbywa się za pomocą nowego systemu wtryskowego o wysokim ciśnieniu 200 bar i bezpośredniego wtrysku przez wtryskiwacze wielodniowe.
Wszystkie modele Panamera mają zmniejszone zużycie paliwa
Wszystkie modele Panamera wchodzą w nową generację z większą efektywnością, a z wyjątkiem modelu diesel, z większą mocą. Moc silnika V6 w Panamerze i Panamerze 4 wzrosła o dziesięć hp (osiem kW) do 310 hp (228 kW), podczas gdy zużycie paliwa obu wersji zmniejszyło się o 0,9 litra do znacznie poniżej dziewięciu litrów na 100 km. Moc silnika V8 w sportowej Panamerze GTS również wzrosła o dziesięć hp do 440 hp (324 kW); przyspiesza samochód z zera do 100 km/h o dziesiątą sekundy szybciej, a jednocześnie zużywa o 0,8 l/100 km mniej niż wcześniej. Zużycie paliwa Panamery Diesel zmniejszyło się o 0,2 litra przy niezmiennej mocy. Wśród konwencjonalnie napędzanych samochodów Gran Turismo liderem w oszczędności paliwa jest Panamera Turbo; jej moc została zwiększona o 20 hp (14 kW) do 520 hp, podczas gdy zużycie paliwa zmniejszyło się o 1,3 l/100 km.
Więcej komfortu dzięki nowym opcjom
Wnętrze nowej generacji Panamery łączy sportową atrakcyjność i komfort z czterema fotelami kubełkowymi oraz zmienną przestrzenią ładunkową, co zapewnia wysoki poziom codziennej użyteczności. Nowa kombinacja kolorystyczna dwóch barw czarnej/czerwonej Carrera podkreśla sportowy charakter pojazdu. W porównaniu do poprzednich cech w dwóch kolorach, kombinacja ta ma teraz zmodyfikowany rozkład kolorów. Podłoga oraz tylne strony przednich foteli pokryte są czarną tapicerką, podczas gdy reszta wnętrza jest w kolorze czerwonym Carrera. Ponadto, poprzedni kolor platynowoszary zostaje zastąpiony przez kolor agatu jako kolor wnętrza dla tapicerki standardowej i skórzanej. Zestawienie cech standardowych zostało również rozszerzone w związku z przejściem do nowej generacji. Teraz wielofunkcyjna kierownica znajduje się w każdej Panamerze, a elektrycznie podnoszona pokrywa bagażnika może być otwierana i zamykana jednym naciśnięciem przycisku.
Widzieć lepiej bez olśnienia: nowe reflektory LED z PDLS Plus
Reflektory bi-xenonowe są teraz standardem dla wszystkich nowych modeli Panamera. Alternatywnie, Porsche po raz pierwszy oferuje reflektory LED jako opcję. Ten zestaw obejmuje system Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) z reflektorami mijania i głównymi, a także dodatkowym reflektorem głównym i czterema punktowymi światłami dziennymi w technologii LED. Dynamiczny system reflektorów głównych wykrywa źródła światła nadjeżdżających pojazdów oraz pojazdów znajdujących się przed samochodem za pomocą kamery, która jest zamontowana u podstawy lusterka wstecznego i nieustannie dostosowuje zasięg oświetlenia między światłami mijania i głównymi. W ten sposób optymalnie wykorzystuje potencjał oświetlenia, nie powodując olśnienia innych pojazdów na drodze. Na oświetlonym skrzyżowaniu system rozpoznaje przecinające się drogi i zjeżdżające pasy zapisane w systemie nawigacyjnym i odpowiednio aktywuje statyczne światła do skrętu dla optymalnego oświetlenia, czy to lewym, czy prawym światłem, czy też obydwoma jednocześnie. Wizualnie reflektory LED różnią się znacznie od reflektorów bi-xenonowych. Zamiast stożkowego korpusu z okrągłymi soczewkami projekcyjnymi i dodatkowymi lampami z widocznymi reflektorami, reflektory LED składają się z dwóch cylindrycznych obudów świetlnych ułożonych w stopniowanej konfiguracji, z konturami soczewek rzeźbionymi na górze i na dole.
Aplikacja Porsche Car Connect: łączenie się z Panamerą za pośrednictwem smartfona
Porsche wprowadza teraz dostęp do różnych informacji i funkcji pojazdu za pośrednictwem smartfona z nową aplikacją Porsche Car Connect. Porsche Car Connect jest dostępne jako opcja we wszystkich nowych modelach Panamera oraz jako standardowa funkcja Panamery S E-Hybrid. Oferowane usługi można podzielić na trzy kategorie: Usługi Zdalne, Usługi Śledzenia Pojazdu Porsche i hybrydowe Specjalne Usługi E-Mobilności. Usługi Zdalne służą do uzyskiwania informacji o pojeździe dla dowolnego modelu Panamera, takich jak aktualny przebieg, pozostały zasięg jazdy lub lokalizacja pojazdu. Aplikacja pozwala również użytkownikom kontrolować różne funkcje pojazdu, takie jak składanie lusterek.
Nowe systemy asystujące oparte na kamerze i radarze
Trzy nowe opcjonalne systemy asystujące oparte na kamerze to ostrzeżenie o opuszczaniu pasa, rozpoznawanie znaków drogowych oraz Surround View. System ostrzegania o opuszczaniu pasa wykrywa oznaczenia pasów ruchu i ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym, jeśli pojazd niezamierzenie opuszcza pas ruchu. System uruchamia się przy prędkości 65 km/h i można go dezaktywować za pomocą osobnego przycisku na konsoli centralnej.
Rozpoznawanie znaków drogowych jest dostępne w połączeniu z PCM. Ten system informacyjny wykorzystuje kamerę do wykrywania ograniczeń prędkości, stref zakazu wyprzedzania i zakończenia tych stref. Uwzględnia także znaki dodatkowe. Jeśli znak nie zostanie rozpoznany przez kamerę, automatycznie wyświetlana jest maksymalna prędkość zapisane w nawigacji.