Cztery lata po wprowadzeniu linii Panamera, niemiecki producent samochodów zaprezentował lifting czterodrzwiowego sedana w tym samym mieście, na Targach Motoryzacyjnych w Szanghaju w 2013 roku.
Pomimo wolnej i bolesnej odbudowy po światowym kryzysie gospodarczym, Panamera zdobyła rynek. Podczas gdy Europejczycy skupiali się na wersji z silnikiem diesla, reszta świata koncentrowała się na wersjach zasilanych benzyną. Panamera S była dobrą opcją, zwłaszcza w rejonach, gdzie nie było potrzeby posiadania samochodu z napędem na wszystkie koła.
Jedną z głównych ulepszeń w Panamera S były standardowe reflektory bi-xenonowe oraz opcjonalne lampy LED. Światła do jazdy dziennej były standardowo wyposażone w diody emitujące światło. Zmodernizowane przednie i tylne zderzaki nadawały samochodowi bardziej agresywny wygląd. Większe wloty powietrza w zderzaku inspirowane były tymi z serii 911. Na nowej klapie bagażnika zamontowano szerszą tylną szybę.
Wewnątrz producent zainstalował system PCM (Porsche Communication Management) dla systemu infotainment. Obsługiwał on łączność z Apple CarPlay, ale jego kompatybilność z telefonami z systemem Android była ograniczona. Obrotomierz znajdował się na środku deski rozdzielczej, z okrągłym wyświetlaczem TFT po prawej stronie, na którym mogły być wyświetlane informacje z systemu nawigacji oraz inne dane z komputera pokładowego.
Największa zmiana w 2013 roku w Panamera S miała miejsce pod maską, gdzie zamontowano silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem o pojemności 3.0 litra. Zastąpił on starszą jednostkę o pojemności 4.8 litra z naturalnym zassaniem. Była to korzystna kombinacja, ponieważ oferowała o 20 koni mechanicznych więcej i była bardziej oszczędna. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, dostępna była wyłącznie z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów (PDK – skrzynia z podwójnym sprzęgłem).
Porsche z dumą zaprezentowało światową premierę nowego modelu Porsche Panamera podczas Salonu Samochodowego w Szanghaju w 2013 roku. Najbardziej spektakularnym nowym produktem jest Panamera S E-Hybrid, pierwszy na świecie hybrydowy model typu plug-in w swojej klasie. Oferta Porsche Panamera obejmuje teraz dziesięć modeli, w tym dwa nowe luksusowe wersje Executive z wydłużonym rozstawem osi. Debiutuje także całkowicie nowy silnik V6 o pojemności trzech litrów z podwójnym turbodoładowaniem dla modeli Panamera S i Panamera 4S. Tak więc Porsche poszerza swoją linię modeli Gran Turismo, która już teraz nie ma sobie równych w szerokiej ofercie modeli. Nowa seria oferuje jeszcze większą wydajność, komfort i wygodę. Nowoczesny design Panamery czerpie z języka wzornictwa sportowych samochodów Porsche, które cechują się precyzyjnymi liniami i nowo kształtowanymi elementami nadwozia.
Dla Porsche Chiny są drugim co do wielkości rynkiem po USA – i większym niż jego rodzimy rynek niemiecki. W 2012 roku producent samochodów sportowych dostarczył 31,205 pojazdów do chińskich klientów – co stanowi wzrost o 28,2 procent w porównaniu z 2011 rokiem. Chiny to największy na świecie rynek dla sportowego SUV-a Cayenne i sedana sportowego Panamera.
Aby zaspokoić stałe zapotrzebowanie chińskich klientów, Porsche rozszerza swoją sieć dealerską. W Chinach każdy miesiąc otwierane jest nowe Centrum Porsche. W sumie firma planuje zwiększenie liczby istniejących Centrów Porsche z ponad 50 do około 100 lokalizacji. Porsche buduje również pierwsze w Azji Centrum Doświadczeń Jazdy Porsche obok toru wyścigowego Shanghai International Circuit. Teren o powierzchni 100 000 metrów kwadratowych z torami testowymi, slalomami, trasami off-road i salami do szkoleń jest zarezerwowany wyłącznie dla klientów i fanów Porsche. Po zakończeniu budowy w 2014 roku, Centrum Doświadczeń Jazdy Porsche w Szanghaju będzie trzecim takim centrum na świecie, obok Leipzig i Silverstone w Anglii.
Perspektywiczne: Pierwszy na świecie napęd hybrydowy typu plug-in w klasie luksusowej
W drugiej generacji Porsche wprowadza pierwszy na świecie hybrydowy model typu plug-in w klasie luksusowej. Oprócz Panamery S E-Hybrid, która oferuje 416 KM mocy systemowej, debiutują także dwie luksusowe wersje Executive z wydłużonym rozstawem osi oraz całkowicie nowy silnik V6 o pojemności trzech litrów dla Panamery S i Panamery 4S, wyposażony w podwójne turbodoładowanie. Nowe, zaawansowane technologie umożliwiły oszczędności paliwa sięgające 56 procent, jednocześnie podnosząc komfort i wygodę eksploatacji. Nowa Panamera podkreśla swoje wyjątkowe pozycjonowanie jeszcze bardziej ekspresyjnym językiem wzornictwa nowych generacji samochodów sportowych, które charakteryzują się bardziej wyrazistymi liniami, wyraźniejszymi konturami i nowo kształtowanymi elementami karoserii. Krótko mówiąc: Porsche Panamera jest jeszcze bardziej efektywna, sportowa, komfortowa i elegancka.
Panamera S E-Hybrid wyznacza nowe standardy w zakresie efektywności, wydajności i łatwości użytkowania
Ten samochód jest systematycznie rozwiniętą wersją równoległej hybrydy pełnej, z bardziej wydajnym silnikiem elektrycznym, baterią o wyższej wydajności, która dostarcza więcej energii, oraz możliwością ładowania jej zewnętrznie z sieci elektrycznej. Napęd elektryczny generuje moc 95 KM (70 kW), co jest ponad dwukrotnie większą mocą niż poprzedni model, który miał 47 KM (34 kW). Czerpie energię z nowo opracowanej baterii litowo-jonowej, która przy pojemności 9.4 kWh ma ponad pięć razy większą pojemność energii niż poprzednia bateria w technologii niklowo-metalowo-wodorkowej o pojemności 1.7 kWh. Podłączony do gniazda przemysłowego, może być ładowany w ciągu około dwóch i pół godziny przez zintegrowany ładowarka pokładową oraz standardową ładowarkę uniwersalną Porsche (AC), a gdy jest podłączony do domowego gniazda elektrycznego w Niemczech, ładowanie trwa mniej niż cztery godziny.
Porsche Panamera S E-Hybrid znacznie przewyższa osiągi jezdne poprzedniego modelu. Dodatkowo, wcześniejsze zużycie paliwa NEDC wynoszące 7.1 l/100 km zostało zredukowane o 56 procent do 3.1 l/100 km. Jednocześnie, osiągi jazdy na energii elektrycznej uległy znacznej poprawie w zakresie przyspieszenia elektrycznego, zasięgu elektrycznego i elektrycznej prędkości maksymalnej. Intensywne doświadczenie jazdy wyłącznie elektrycznej jest możliwe bez jakiegokolwiek zużycia paliwa lub emisji zanieczyszczeń, co jest szczególnie korzystne w miejskim otoczeniu. Panamera z nowym napędem hybrydowym może osiągać prędkości do 135 km/h w trybie elektrycznym.
Osiągi Panamery S E-Hybrid są typowe dla Porsche. Silnik spalinowy i silnik elektryczny są mechanicznie połączone z tylnym napędem, jak w poprzednim modelu, aby zapewnić natychmiastowe przyspieszenie i imponującą moc ciągłą na drogach wiejskich lub autostradach. Czas przyspieszenia z miejsca do 100 km/h skrócono o pół sekundy do 5.5 sekundy. Funkcja elektrycznego wsparcia pomaga w tym, w której moc silnika elektrycznego zwiększa moc silnika spalinowego. Wzmocnienie można również aktywować przez kick-down – na przykład w sytuacjach wyprzedzania. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 270 km/h. Opracowany przez Porsche koncept równoległej hybrydy pełnej oferuje także funkcję „coasting” przy wyższych prędkościach, co oznacza swobodne toczone z wyłączonym silnikiem spalinowym i odzyskiwanie energii poprzez generowanie prądu.
Każda Panamera S E-Hybrid jest dostarczana z standardowym i rozbudowanym wyposażeniem do ładowania. W skład tego wyposażenia wchodzi mobilna ładowarka uniwersalna Porsche (AC) z dwoma kablami zasilającymi do gniazdek domowych i industrialnych oraz stacja ładująca, którą można zainstalować w domowym garażu.
Progresywny koncept Panamery S E-Hybrid obejmuje także całkowicie nowy zestaw funkcji komfortowych, które można również aktywować i wywoływać za pomocą aplikacji na smartfonie. Na przykład dostępny jest wskaźnik statusu ładowania. Dodatkowo, opcja pomocniczego klimatyzowania hybrydy typu plug-in umożliwia wstępne podgrzewanie lub chłodzenie samochodu za pomocą Porsche Car Connect; można to zaprogramować w pojeździe lub jeszcze wygodniej poprzez aplikację na smartfonie. Smartfon może również być wykorzystywany do zarządzania baterią lub zdalnego dostępu do informacji o pojeździe, takich jak pozostały zasięg jazdy lub wskazanie drogi powrotnej do zaparkowanego samochodu.
Wszystkie funkcje, które nie są bezpośrednio związane z napędem hybrydowym, są również dostępne jako opcje dla innych modeli Panamera za pośrednictwem aplikacji Car Connect od Porsche.
Wydłużony rozstaw osi, przestronna tylna część kabiny: modele Executive z komfortem klasy ekskluzywnej
Koncepcja przestrzenna Panamery, z dwoma pełnowymiarowymi fotelami kubełkowymi w tylnej części kabiny, okazała się na tyle pomyślna, że Porsche postanowiło ją jeszcze bardziej rozwinąć w nowej generacji Gran Turismo. Nowe modele Executive – z wydłużonym rozstawem osi o 15 cm – oferują więcej przestrzeni na tylnej kanapie i jeszcze lepszy komfort jazdy. Te modele oferują bardzo rozbudowany pakiet funkcji; przede wszystkim zapewniają wyjątkowy komfort na obu miejscach z tyłu jako standard. Wszystkie modele Executive mają innowacyjne zawieszenie pneumatyczne Panamera, które łączy doskonały komfort jazdy z typowymi właściwościami jezdnymi Porsche.
Większa moc i wydajność dzięki downsizingowi: nowy silnik V6 biturbo
Zwiększanie wydajności oraz efektywności to kluczowa kompetencja Porsche. W trakcie opracowywania nowej Panamery, ta kompetencja doprowadziła do powstania całkowicie nowego silnika opartego na koncepcji downsizingu: silnika V6 o pojemności trzech litrów z podwójnym turbodoładowaniem. V6 biturbo zastępuje wcześniejszy silnik V8 o pojemności 4.8 litra w Panamera S i Panamera 4S, a także jest stosowany w nowej wersji Executive Panamera 4S. Jego podstawowe parametry same w sobie wskazują na postęp: 20 KM większej mocy i 20 Nm większego momentu obrotowego, przy jednoczesnym zużyciu paliwa lepszym o aż 18 procent w porównaniu z silnikiem V8 w poprzednim modelu. Tak więc kierowca nie tylko uzyskuje mocniejszy i bardziej efektywny silnik; turbodoładowanie skutkuje maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 520 Nm w bardzo szerokim zakresie obrotów silnika, co zapewnia doskonałą i równą krzywą mocy, nawet przy niskich obrotach.
Większość modeli Panamera wyposażona jest w siedmiobiegową skrzynię Porsche Doppelkupplung PDK. W Panamera Diesel i Panamera S E-Hybrid używana jest komfortowa ośmiobiegowa automatyczna skrzynia Tiptronic S. Ta skrzynia tworzy optymalne warunki do rozwoju innych funkcji wydajnościowych. Na przykład, rozszerzona funkcja start-stop już teraz wyłącza silnik wcześniej, podczas toczonego zatrzymywania, co pozwala na oszczędność paliwa. Z wyjątkiem modelu Panamera GTS, modele z PDK oferują także funkcję toczoną, w której sprzęgła otwierają się w odpowiedzi na przesterowanie, silnik pracuje na biegu jałowym, a pojazd toczy się swobodnie. Ta funkcja może znacznie poprawić efektywność paliwową, szczególnie w ruchu na autostradzie.
Dalszy rozwój designu z nową opcją: reflektory LED
Dalszy rozwój zewnętrznego designu Panamery można dostrzec już na pierwszy rzut oka. Tighter and more prominent linework at the front end is especially apparent in the larger air intakes and the distinctive transition to the headlights. W profilu bocznym nowa, bardziej opadająca przednia szyba tworzy jeszcze bardziej wydłużoną sylwetkę. Ta napięta, elegancka linia jest jeszcze bardziej wyraźna w modelach Executive. Tylne drzwi są o 15 centymetrów dłuższe, co nadaje nowym proporcjom oknom Panamery.
Z tyłu nowa generacja Panamery wyróżnia się przede wszystkim nową pokrywą bagażnika. Poszerzona tylna szyba podkreśla poziome aspekty Gran Turismo, a tym samym jego sportowy charakter. Ten efekt, który nadaje Panamerze wizualny wygląd niższego stanu na drodze, jest wzmocniony przez umieszczenie uchwytu na tablicę rejestracyjną niżej w zderzaku. Samo tylne nadwozie również zostało przeprojektowane. Posiada szerszy spojler i ściślejsze przejście do tylnych świateł, podobnie jak wizualne przejście przednich reflektorów.
Jak w poprzednich modelach, nowe modele Panamera również cechują się wieloma zewnętrznymi cechami wyróżniającymi. Oprócz kolorowego kontrastu przednich zacisków hamulcowych, który jest związany z konkretnym silnikiem, najważniejsze cechy identyfikacyjne to różnie kształtowane elementy przedniego nadwozia oraz specyficzne dla modelu końcówki wydechu. Dalsza personalizacja możliwa jest dzięki wielu dostępnym opcjom, w tym nowym reflektorom LED, które nadają Gran Turismo bardzo szczególny wygląd. Reflektory LED są połączone z inteligentnym systemem Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Design tych reflektorów różni się zasadniczo od standardowej wersji bi-xenon: światła do jazdy dziennej są wytwarzane bezpośrednio przez dwie jednostki LED, umiejscowione jedna nad drugą, podczas gdy światła pozycyjne i kierunkowskazy zostały przeniesione na przednią część nadwozia.
Modele Porsche Panamera są dodatkowo wzbogacone o nowe standardowe cechy, takie jak reflektory bi-xenonowe, wielofunkcyjna kierownica oraz automatycznie podnoszona pokrywa bagażnika. Ponadto dostępna jest rozbudowana gama systemów asystujących dla bezpieczeństwa i wygody. Na przykład zoptymalizowany system aktywnego tempomatu teraz aktywnie interweniuje w procesie hamowania w niebezpiecznych sytuacjach. Oparta na kamerze detekcja znaków drogowych oraz ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu oferują większą wygodę w podróżach międzystanowych i autostradowych.
Zaledwie 3.1 litra paliwa na 100 km i ponad 400 KM
W Panamera S E-Hybrid efektywność i sportowość wchodzą w kombinację, która dotychczas nie miała sobie równych. To pierwszy na świecie model hybrydowy typu plug-in w swojej klasie. Systemowa moc hybrydy wynosząca 416 KM (306 kW) oraz osiągi 5.5 sekundy w sprincie z miejsca do 100 km/h plasują go na tym samym poziomie mocy co samochód z silnikiem V8. Zużycie paliwa w pomiarach NEDC wynosi zaledwie 3.1 litra na 100 km, co przekłada się na 71 g/km emisji CO2. Ponadto Panamera S E-Hybrid to pierwszy model Porsche, który już spełnia normę emisji Euro 6, która wejdzie w życie dopiero we wrześniu 2014 roku.
W nowej Panamerze S E-Hybrid równoległy hybrydowy napęd z poprzedniego modelu został jeszcze bardziej udoskonalony, a technologia plug-in została dodana. Zewnętrzny port ładowania pojazdu umożliwia ładowanie akumulatora trakcyjnego z sieci elektrycznej. Panamera S E-Hybrid przechowuje tę energię w nowo opracowanej baterii litowo-jonowej, a jej mocniejszy silnik elektryczny przekształca tę energię w znacznie silniejsze osiągi jazdy i dłuższy zasięg niż wcześniej.
Dla kierowcy nowa bateria i nowy silnik elektryczny oznaczają znacznie lepsze osiągi jazdy elektrycznej: przyspieszenie z 0 do 50 km/h zajmuje 6.1 sekundy, a elektryczna prędkość maksymalna wynosi bezkonkurencyjne 135 km/h. Elektryczny zasięg Panamery S E-Hybrid został określony na 36 kilometrów w badaniach opartych na NEDC. Jednak rzeczywisty zasięg jazdy może się różnić, np. z powodu wyłączenia klimatyzacji i ogrzewania w warunkach testowych NEDC. Dlatego realistyczny zasięg jazdy elektrycznej w codziennym użytkowaniu wynosiłby gdzieś pomiędzy 18 a 36 km – a w szczególnie sprzyjających warunkach mógłby nawet przekroczyć te wartości.
W połączeniu z silnikiem V6, wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego umożliwia sportowy start przy niskich obrotach, idealnie dopełniając silnik spalinowy, który osiąga pełny moment obrotowy przy wyższych obrotach.
Innowacyjny koncept napędu E-Hybrid Panamery S E-Hybrid można już dostrzec z zewnątrz. Użycie akcentowego koloru Acid Green jest stonowane, ale wyraźnie podkreśla dwa boczne loga „e-hybrid” na przednich drzwiach, a logo modelu „Panamera S” z tyłu ma także obramowanie w kolorze Acid Green. Zaciski hamulcowe również są pomalowane w tym kolorze, co dodatkowo różnicuje je od konwencjonalnego modelu S. Wskaźniki instrumentów w zestawie wskaźników oraz opcjonalny zegar Sport Chrono są takżę zaprojektowane w kolorze Acid Green – oznaka E-Hybrydy.
Nowość z większą energią i mocą: akumulator litowo-jonowy i silnik elektryczny
Nowo opracowany akumulator wysokiego napięcia oparty na technologii litowo-jonowej o pojemności energetycznej 9.4 kilowatogodzin może przechowywać ponad pięć razy większą ilość energii elektrycznej niż bateria niklowo-metalowo-wodorkowa w poprzednim modelu, a mimo to nie wymaga więcej miejsca instalacyjnego. Jak do tej pory, jest zintegrowana w oszczędny sposób pod podłogą bagażnika. Jednak ogromną zaletą technologii litowo-jonowej nie jest tylko jej wysoka gęstość energetyczna. Jej gęstość mocy jest także wyższa, co umożliwia uzyskanie wysokiego poziomu wydajności elektrycznej. Bateria jest bezobsługowa i nie jest elementem zużywalnym. Zasadniczo Porsche oferuje 6-letnią gwarancję lub 120 000 km. Inne okresy gwarancji są możliwe w innych krajach.
Panamera S E-Hybrid wykorzystuje pomnożoną ilość energii elektrycznej w swoim bardziej zaawansowanym silniku elektrycznym. Jego krótkoterminowa moc szczytowa wynosząca 95 KM (70 kW) jest ponad dwukrotnie większa od mocy szczytowej w poprzedniej Panamerze S Hybrid wynoszącej 47 KM (34 kW). Osiągnięto to głównie poprzez zwiększenie liczby zwojów w cewkach statora silnika elektrycznego, co zwiększyło napięcie z poprzednich 288 Voltów do 360 Voltów oraz dodanie nowej elektroniki mocy. Zmodyfikowany materiał magnetyczny w obwodzie elektromagnetycznym wirnika oraz zoptymizowana geometria kanałów chłodzących również przyczyniły się do poprawy zdolności do odprowadzania ciepła. To wszystko umożliwiło uzyskanie wyższego maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 310 Nm (wzrost o dziesięć Nm), dostępnego od zera do 1,700 obr/min. Pomimo znacznej poprawy, wymiary silnika elektrycznego nie są większe, więc można go łatwo zamontować w istniejącej przestrzeni instalacyjnej.
Trzy tryby jazdy do spersonalizowanego wykorzystania napędu elektrycznego
Panamera S E-Hybrid oferuje specjalne tryby jazdy, które dają kierowcom lepszą użyteczność na co dzień. Kierowca może je wybierać indywidualnie, aby wykorzystać moc poszczególnych trybów jazdy hybrydowej. Tryb E-Power umożliwia jazdę wyłącznie na energii elektrycznej bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. Ponadto za pomocą trybu E-Charge można naładować akumulator wysokiego napięcia podczas jazdy. Inną opcją do wyboru jest tryb Sport, który oferuje typowe osiągi silnika Porsche i sportową charakterystykę pedału przyspieszenia dla szybszej reakcji.
Indywidualne wskaźniki hybrydowe w zestawie wskaźników oraz opcjonalny system zarządzania informacjami Porsche (PCM) na bieżąco komunikują kluczowe informacje kierowcy. Nowy Wskaźnik Mocy zastępuje analogowy obrotomierz i informuje kierowcę o mocy napędu oraz energii odzyskanej z systemu hybrydowego. Cyfrowe wartości prędkościomierza są nadal stale wyświetlane na ekranie centralnego okrągłego wskaźnika. Wskaźnik Mocy przekazuje także inne przydatne informacje do kierowcy, takie jak gotowość systemu, gdy zapłon jest włączony (wskaźnik gotowości), efektywny lub szczególnie sportowy zasięg jazdy (zakres efektywności lub zakres wsparcia) oraz punkt aktywacji silnika spalinowego, gdy wymagana jest większa moc.
Inteligentna strategia ładowania redukuje koszty i zwiększa codzienną użyteczność
Porsche Universal Charger (AC) jest standardowym wyposażeniem Panamery S E-Hybrid i służy do podłączenia pojazdu do sieci elektrycznej. Stylowy ładowarka od Porsche Design zawiera dwa standardowe kable zasilające, jeden do gniazdek domowych, a drugi do podłączenia do przemysłowych lub wysokoprądowych gniazd elektrycznych. W zależności od dostępnego złącza, klient może swobodnie podłączyć się do ładowarki za pomocą odpowiedniego adaptera. W zależności od typu połączenia elektrycznego Panamera S E-Hybrid może być ładowana w zaledwie około dwie i pół godziny (przy 16 amperach) lub w mniej niż cztery godziny (przy 10 amperach). Jako standardowe wyposażenie dołączona jest także stacja ładująca w designie Porsche, która służy do wygodnego montażu ładowarki uniwersalnej (AC). Stacja ładująca może być zainstalowana w garażu domowym.
Na zewnątrz samochodu koncepcję plug-in Panamery S E-Hybrid można także dostrzec po drzwiach ładujących na lewej tylnej bocznej, za którymi znajduje się port elektryczny do ładowania baterii litowo-jonowej. Wbudowana ładowarka do regulacji napięcia i konwersji prądu AC na DC jest zamontowana w oszczędny sposób na prawej ścianie bagażnika; wydaje do 3.6 kW. Dwie diody LED zainstalowane w wtyczce ładującej informują użytkownika o stanie ładowania baterii litowo-jonowej oraz statusie połączenia. Dostępny jest także timer odjazdu do ustawienia harmonogramu ładowania. Do trzech docelowych czasów można zaprogramować za pomocą zestawu wskaźników. Wtedy ładowanie baterii odbywa się tak, aby była w pełni naładowana o zdefiniowanej porze. Jedną z korzyści jest możliwość korzystania z tańszych stawek za energię elektryczną w nocy.
Unikalny komfort: zdalne sterowanie za pomocą smartfona i pomocnicze klimatyzowanie. W nowej Panamerze Porsche wprowadza zdalne sterowanie pojazdem za pomocą aplikacji na smartfonie pod nazwą Porsche Car Connect, co odpowiada rosnącym potrzebom klientów na łączność. W Panamerze S E-Hybrid sieć między pojazdem a kierowcą za pomocą smartfona odgrywa szczególną rolę, ponieważ sprawia, że specjalne funkcje, takie jak zewnętrzne ładowanie akumulatora wysokiego napięcia, są bardziej przejrzyste. Kierowca ma dostęp do kluczowych informacji o pojeździe za pomocą aplikacji na smartfonie. Na telefonie wyświetlane są między innymi status naładowania baterii z pozostałym czasem ładowania oraz aktualne zasięgi jazdy – zarówno dla jazdy elektrycznej, jak i jazdy silnikiem spalinowym. Zasięg elektryczny również jest wyświetlany na mapie nawigacyjnej. Funkcję „Timer ładujący” można zaprogramować, aby zoptymalizować koszty energii.
W Porsche Panamera S E-Hybrid elektryfikacja systemu klimatyzacji stworzyła odpowiednie warunki do kolejnej opcji: pomocniczego klimatyzowania. Timer ładowania może być wykorzystany do aktywacji systemu klimatyzacji, aby kabina pasażerska miała ustawiony pożądany klimat w zaplanowanym czasie odjazdu. Wnętrze pojazdu jest odpowiednio podgrzewane lub chłodzone. Zimą moc grzewcza jest również generowana przez dodatkowy wysokotemperaturowy grzejnik.
Gran Turismo z długim rozstawem osi oferuje maksymalny komfort
Porsche opracowało modele Executive dla klientów, którzy mają szczególnie wysokie wymagania dotyczące przestrzeni, atmosfery i komfortu jazdy. Rozstaw osi i przestrzeń pasażerska zostały wydłużone o 15 centymetrów, co bezpośrednio przekłada się na komfort w tylnej części kabiny, ponieważ nadwozie zostało wydłużone za słupkiem B w długiej wersji. Po pierwsze, oznacza to większe drzwi, co ułatwia wejście, a po drugie, jeszcze więcej przestrzeni na nogi przed dwoma tylni fotelami kubełkowymi.
Porsche oferuje dwa modele Executive: Panamera 4S Executive i Panamera Turbo Executive. Oba mają bardzo silne i wyspecjalizowane silniki. Przeniesienie mocy odbywa się za pomocą Porsche Doppelkupplung, która wyróżnia się bardzo komfortowymi zmianami biegów. Oparty na napędzie wszystkich kół system Porsche Traction Management (PTM) zapewnia najlepszą możliwą przyczepność w każdej chwili. Podwozie zostało również systematycznie dostosowane do komfortu i ma standardowe zawieszenie pneumatyczne oraz bardzo komfortowy system aktywnego tłumienia PASM.
Eksteryery modeli Executive sprawiają wrażenie stonowanej elegancji i sportu wielu cechami oferującymi ekskluzywny komfort jazdy. Na przykład standardowy system automatycznego domykania drzwi delikatnie wciąga drzwi do ich mechanizmów zamykających z pomocą serwo. Ciche i termoizolujące szkło okienne zapewnia przyjemną atmosferę w każdych warunkach atmosferycznych. Przyciemniane szyby, także w standardzie, chronią przed niepożądanymi spojrzeniami. Elektryczne przesuwane/uchylne szklane okno dachowe zwiększa komfort klimatyczny, a asystent parkowania ułatwia manewrowanie samochodem.
Wnętrze pasażerów zapewnia komfortową atmosferę w całej kabinie. Przestrzeń wewnętrzna wzrosła dzięki sześciu dodatkowym stopniom kąta regulacji na tylnej kanapie, oraz o dwanaście centymetrów dłuższej przestrzeni na stopy, co zapewnia więcej miejsca na nogi. Standardowe komfortowe fotele z tyłu z regulowanymi zagłówkami są dostosowane indywidualnie. Oprócz elektrycznej czterostopniowej regulacji lędźwiowej mają zarówno elektryczną regulację oparcia, jak i elektryczną regulację długości foteli. Zapewniając przyjemną atmosferę w tylnej części kabiny pasażerskiej, pakiet oświetleniowy koncentruje się na tylnej kabinie pasażerskiej; zawiera oświetlenie podłogi, oświetlone schowki w drzwiach i przyciemniane oświetlenie w konsoli sufitowej. Oferuje także pasażerom dwa dodatkowe miejsca do czytania.
Standardowa trzystopniowa kontrola ogrzewania i wentylacji siedzeń, z osobną regulacją z przodu i z tyłu, zapewnia komfort siedzenia, który można optymalnie dostosować przez cały rok. Czterostrefowy automatyczny system klimatyzacji zapewnia wysoki poziom komfortu podróży osobistego z indywidualnie regulowanymi strefami klimatycznymi w każdej lokalizacji siedzącej. Oprócz dodatkowej przestrzeni do przechowywania i podłokietnika, duża konsola centralna ma także gniazdo akcesoryjne 230 V (lub 110 V w zależności od konkretnego rynku). To pozwala pasażerom z tyłu ładować urządzenia elektroniczne podczas jazdy lub zasilać je bezpośrednio z systemu elektrycznego. Elektryczne rolowane zasłony przeciwsłoneczne dla okien bocznych i tylnej szyby oferują dodatkową ochronę przed słońcem i prywatnością w razie potrzeby. Modele Panamera Executive są dodatkowo różnicowane przez napisy „executive” umieszczone w tylnej części kabiny pasażerskiej oraz na szczotkowanych aluminiowych osłonach progów. Wnętrze kończy wykończenie skórzane w jednym z pięciu standardowych kolorów.
Większa wydajność i efektywność
Nawet pierwsza generacja modeli Panamera ustanowiła nowe standardy w zakresie osiągów i dynamiki pojazdu w swojej klasie. Napędy nowych modeli Panamera koncentrują się przede wszystkim na jednym celu: dalszej optymalizacji efektywności. W nowych modelach Panamera oznacza to lepsze osiągi przy znacznie zredukowanym zużyciu paliwa. Przeprojektowana funkcja start-stop teraz zapewnia, że pojazd zatrzymuje silnik wcześniej podczas toczonego zatrzymywania przed światełkiem drogowym lub skrzyżowaniem. Nowa funkcja coasting w PDK w Panamerze umożliwia odłączenie silnika od skrzyni biegów, co skutkuje praktycznie bezoporowym toczącym się.
Nowy silnik V6 biturbo dla Panamera S i Panamera 4S
Porsche opracowało całkowicie nowy silnik dla nowej generacji Panamera S i Panamera 4S. Systematyczny downsizing zaowocował silnikiem z dwoma mniejszymi cylindrami. Jest blisko związany z 3.6-litrowym silnikiem V6 w Panamera i Panamera 4, ale jego pojemność została zmniejszona do trzech litrów. Biturbo pozwala nowemu silnikowi rozwijać o pięć procent większą moc do 420 KM (309 kW), ale przy do 18 procent lepszej efektywności paliwowej w porównaniu z silnikiem V8 w poprzednim modelu. Na przykład, zużycie paliwa NEDC w Panamerze S spadło o 1.8 litra do 8.7 l/100 km, a w Panamerze 4S spadło o 1.9 litra do 8.9 l/100 km. Nowy silnik imponuje także doskonałą krzywą momentu obrotowego: maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Nm jest dostępny w zakresie od 1,750 do 5,000 obr/min, co gwarantuje bardzo silny ciąg w każdej sytuacji jazdy.
Aby zachować płynność pracy nowego silnika V6 turbo dla Panamera S i 4S na tym samym wysokim poziomie, co ośmiocylindrowy silnik w poprzednim modelu, wałek wyrównawczy rekompensuje nierównowagi spowodowane momentami bezwładności. W porównaniu do silników V8 Porsche, wałek korbowy ma krótszy skok, co sprawia, że silnik jest bardzo przyjazny obrotom. Dwa turboładowarki o szybkim czasie reakcji dostarczają powietrze do spalania, które jest wstępnie sprężane do 1.2 bara. Dwa zawory dolotowe na cylinder o różnej długości zapewniają, że powietrze wpływa do komór spalania z pożądanym wirnikiem. Zawory VarioCam Plus również mają zmienny czas otwarcia i dostosowują skok zaworów do obciążenia silnika i prędkości. Nowy V6 biturbo jest także pierwszym silnikiem V od Porsche, który ma wałki rozrządu z zmiennym czasem na wydechu. Zasilanie paliwem obsługuje nowy system wtrysku paliwa o ciśnieniu 200 bar i bezpośredni wtrysk za pomocą wielootworowych wtryskiwaczy.
Wszystkie modele Panamera mają zmniejszone zużycie paliwa
Wszystkie modele Panamera wkraczają w nową generację z większą efektywnością i, z wyjątkiem modelu diesel, większą mocą. Moc silnika V6 w Panamera i Panamera 4 wzrosła na przykład o dziesięć KM (osiem kW) do 310 KM (228 kW), podczas gdy zużycie paliwa obu wersji zmniejszyło się o 0.9 litra do znacznie poniżej dziewięciu litrów na 100 km. Moc naturalnie zasysającego silnika V8 w sportowej Panamerze GTS również wzrosła o dziesięć KM do 440 KM (324 kW); przyspiesza samochód z zera do 100 km/h o dziesiątą sekundy szybciej, a jednak zużywa o 0.8 l/100 km mniej paliwa niż wcześniej. Zużycie paliwa Panamery Diesel zostało zredukowane o 0.2 litra przy niezmienionej mocy. Wśród klasycznych samochodów Gran Turismo przodującym modelem pod względem oszczędności paliwa jest Panamera Turbo; jej moc wzrosła o 20 KM (14 kW) do 520 KM, a zużycie paliwa zmniejszyło się o 1.3 l/100 km.
Większy komfort dzięki nowym opcjom
Wnętrze nowej generacji Panamery łączy sportowy wygląd i komfort z czterema fotelami kubełkowymi oraz zmienną przestrzenią bagażową dla wysokiego poziomu codziennej użyteczności. Nowa dwukolorowa kombinacja czarny/czerwony carrera podkreśla sportowy charakter pojazdu. W porównaniu do poprzednich dwukolorowych elementów, kombinacja ta ma teraz zmodyfikowany układ kolorów. Podłoga i tylnie strony przednich siedzeń są wykończone na czarno, podczas gdy reszta wnętrza ma kolor czerwony carrera. Dodatkowo poprzedni kolor szary platynowy zostaje zastąpiony szarym agatowym jako kolor wnętrza dla standardowych i skórzanych obici.
Specyfikacja standardowego wyposażenia także została rozszerzona wraz z przejściem do nowej generacji. Teraz wielofunkcyjna kierownica jest dostępna w każdej Panamerze, a elektryczne pokrywy bagażnika mogą być otwierane i zamykane elektrycznie na naciśnięcie przycisku.
Lepsza widoczność bez odblasków: nowe reflektory LED z PDLS Plus
Reflektory bi-xenonowe są teraz standardowym wyposażeniem dla wszystkich nowych modeli Panamera. Alternatywnie, Porsche po raz pierwszy oferuje reflektory LED jako opcję. Ten pakiet składa się z systemu Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) z reflektorami mijania i drogowymi oraz pomocniczymi reflektorami drogowymi i czteropunktowymi światłami dziennymi w technologii LED. Dynamiczny system reflektorów drogowych wykrywa źródła światła nadjeżdżających pojazdów oraz samochodów przed pojazdem za pomocą kamery zamontowanej u podstawy lusterka wstecznego i nieustannie dostosowuje zasięg oświetlenia między światłami mijania a drogowymi. To optymalnie wykorzystuje potencjał oświetlenia, nie powodując olśnienia innych pojazdów w ruchu. W oświetlonym skrzyżowaniu system rozpoznaje krzyżujące się drogi i pasy zintegrowane w nawigacji, a następnie aktywuje statyczne światła zakrętne dla optimalnego oświetlenia, czy to lewe, prawe, czy oba jednocześnie. Wizualnie reflektory LED znacznie różnią się od reflektorów bi-xenonowych. Zamiast stożkowatej obudowy lampy z okrągłymi soczewkami projekcyjnymi i pomocniczymi lampami z widocznymi odbłyśnikami, reflektory LED składają się z dwóch tubowych obudów świetlnych rozmieszczonych w układzie schodkowym z konturami soczewek rzeźbionymi pociągnięciami u góry i na dole.
Aplikacja Porsche Car Connect: połączenie z Panamerą za pomocą smartfona
Porsche wprowadza teraz dostęp do różnych informacji o pojeździe i funkcjach za pomocą smartfona dzięki nowej aplikacji Porsche Car Connect. Porsche Car Connect jest dostępne jako opcja dla wszystkich nowych modeli Panamera oraz jako standardowe wyposażenie Panamery S E-Hybrid. Oferowane usługi można podzielić na trzy kategorie: Usługi Zdalne, Usługi Śledzenia Pojazdów Porsche oraz usługi E-Mobility specyficzne dla hybryd. Usługi zdalne są używane do uzyskania dostępu do informacji o pojeździe dla każdego modelu Panamera, takich jak licznik kilometrów, pozostały zasięg jazdy lub lokalizacja pojazdu. Aplikacja pozwala także użytkownikom kontrolować różne funkcje pojazdu, takie jak składanie luster bocznych.
Nowe systemy asystujące oparte na kamerze i radarze
Trzy nowe opcjonalne systemy asystujące oparte na kamerze to ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych oraz Surround View. System ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu wykrywa oznaczenia pasa i ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym, jeśli pojazd nieumyślnie opuści pas ruchu. System staje się aktywny przy prędkości 65 km/h i można go dezaktywować za pomocą oddzielnego przycisku na konsoli centralnej.
Rozpoznawanie znaków drogowych dostępne jest w połączeniu z PCM. Ten system informacyjny wykorzystuje kamerę do wykrywania ograniczeń prędkości, stref zakazu wyprzedzania oraz końców tych stref. Uwzględnia również znaki uboczne. Jeśli kamera nie rozpozna znaku, automatycznie wyświetla przechowywane w nawigacji ograniczenie prędkości.
Surround View odnosi się do 360-stopniowego widoku otoczenia; przesyła obrazy z czterech kamer o wysokiej rozdzielczości do wyświetlacza PCM. System pomaga w manewrowaniu pojazdem, wyświetlając realistyczny widok fotograficzny otoczenia pojazdu jako widok z góry. Oferuje wiele różnych widoków szczegółowych, które ułatwiają manewrowanie w szczególnych sytuacjach – takich jak zbliżanie się do krawężnika, wyjazd z wąskich przejazdów i przód przeszkód.