PORSCHE Panamera S Hybrid (970) 2011-2013

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

PORSCHE Panamera S Hybrid (970) 2011-2013

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE Panamera S Hybrid (970) 2011-2013

Porsche postanowiło wprowadzić hybrydową wersję swojej czterodrzwiowej serii GranTurismo. Już wcześniej opracowano system dla modelu Cayenne, więc instalacja go w Panamerze była tylko kwestią czasu.

Hybrydowa wersja Panamery została zaprezentowana w centrum Kuala Lumpur w 2011 roku. Od momentu debiutu czterodrzwiowa GranTurismo od Porsche zyskała świetne opinie na rynku we wszystkich swoich wariantach. Wersja hybrydowa zadebiutowała jednocześnie z wersją Turbo S.

Panamera Hybrid była oparta głównie na wersji Panamera S. Jej sylwetka przypominała wydłużoną wersję modelu 911 lub koncept 989. Na przednich błotnikach zastosowano dwa wloty powietrza, które miały na celu zmniejszenie efektu uniesienia przodu samochodu. Z tyłu, lampy tylne przypominały te z modelu Cayman. Na pokrywie bagażnika zainstalowano chowany spojler, który automatycznie wysuwał się przy prędkościach powyżej 120 km/h (74,5 mph). Zielone zaciski hamulcowe były jedną z charakterystycznych cech, obok znaku Panamera Hybrid z tyłu.

Wnętrze Panamery Hybrid zostało zaprojektowane z inspiracją z luksusowych telefonów komórkowych Vertu. Jedyną opcją była konfiguracja czteroosobowa, z dużą konsolą środkową oddzielającą kierowcę od pasażerów. Z tyłu zapewniono wystarczająco dużo miejsca dla dorosłych, a dzięki hatchbackowej budowie można było pomieścić imponującą ilość bagażu. Deska rozdzielcza była typowa dla Porsche, z okrągłymi wskaźnikami i centralnie umieszczonym obrotomierzem. Mimo hatchbackowego kształtu, pasażerowie z tyłu mieli wystarczająco miejsca na nogi oraz głowę.

Układ napędowy składał się z 3,0-litrowego silnika V6 z doładowaniem oraz silnika elektrycznego. Silnik spalinowy oferował 333 KM, podczas gdy silnik elektryczny dostarczał dodatkowe 47 KM. Cały system był połączony z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.

 Porsche Panamera S Hybrid to początek nowego rozdziału w inteligentnej wydajności Porsche, kontynuując historię sukcesu czterodrzwiowego Gran Turismo. Nowy model jest nie tylko najekonomiczniejszym Porsche w historii, ale także przewyższa wszystkie produkcyjne hybrydy w swojej klasie, klasie luksusowej, pod względem zużycia paliwa i emisji CO2. Jednocześnie, bez żadnych ograniczeń, oferuje sportowy, ekskluzywny charakter oraz komfort, typowy dla tej wyjątkowej rodziny Porsche Gran Turismo.

Porsche Panamera S Hybrid jest pierwszym równoległym pełnym hybrydowym samochodem w klasie luksusowej, który posiada unikalne cechy. Zasięg wyłącznie na energii elektrycznej wynosi około dwóch kilometrów, a prędkość w trybie elektrycznym osiąga do 85 km/h, w zależności od warunków jazdy. Co więcej, dzięki tzw. trybowi „żeglowania” na autostradach i drogach głównych, hybryda Porsche jest jedynym systemem na świecie, który potrafi wykorzystać dodatkowe rezerwy zużycia w wyższych zakresach prędkości. Oznacza to odłączenie i wyłączenie silnika spalinowego przy prędkościach do 165 km/h w fazach, gdy silnik spalinowy nie dostarcza mocy.

Zewnętrzny wygląd nowego modelu Gran Turismo Porsche w dużej mierze odpowiada Panamera S. Charakterystyczne cechy to emblemat „Panamera S Hybrid” z tyłu oraz oznaczenia „hybrid” na obu przednich drzwiach.

W wyposażeniu Porsche Panamera S Hybrid standardy są na równi z bardzo wysokimi standardami Panamera S z silnikiem ośmiocylindrowym. Ponadto, model hybrydowy wyposażony jest w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, w tym adaptacyjny system regulacji tłumienia PASM, Servotronic oraz tylnią wycieraczkę jako standard. Nowe Gran Turismo ma również innowacyjną koncepcję wyświetlaczy, która dostarcza kierowcy wszystkie istotne informacje o specyficznych warunkach jazdy w trybie hybrydowym.

Koncepcja napędu Porsche Panamera S Hybrid jest zatem analogiczna do tej w Cayenne S Hybrid, która już tam udowodniła swoją wartość. Dalszy rozwój oraz dostosowanie do potencjału Porsche Gran Turismo przyczyniły się do poprawy i rozszerzenia funkcji Panamera. Prędkości ograniczające dla jazdy wyłącznie elektrycznej oraz żeglowania są wyższe, możliwe jest wydłużone poruszanie się w trybie elektrycznym, a aktywne chłodzenie akumulatora zwiększa dostępność systemu hybrydowego.

Obecnie znacznie niższe emisje skutkują korzyściami podatkowymi dla Panamera S Hybrid w wielu rynkach. W porównaniu z Panamera S, podatek od pojazdów silnikowych w Niemczech będzie niższy o 204 euro rocznie. We Francji model hybrydowy zaoszczędzi właścicielowi jednorazową kwotę 1850 euro, w Hiszpanii 4475 euro, a w Holandii 8584 euro. Na rynkach spoza Europy można zaoszczędzić do 2200 dolarów amerykańskich w Stanach Zjednoczonych, Japonia zwalnia kupującego z płacenia równowartości 4000 euro, a w Chinach ta korzyść wynosi około 15000 euro.

Mocny zespół: silnik V6 o mocy 333 KM i silnik elektryczny 34 kW

Porsche Panamera S Hybrid napędza ta sama kombinacja silników, która już udowodniła swoje możliwości w Cayenne S Hybrid: główna moc pochodzi z silnika V6 z doładowaniem o pojemności trzech litrów, który dostarcza 333 KM (245 kW) i jest wspomagany przez silnik elektryczny o mocy 34 kW (47 KM). Maksymalny moment obrotowy wynoszący do 300 Nm jest dostępny stale przy prędkościach poniżej 1150 obr./min. Silnik elektryczny może napędzać Panamera S Hybrid samodzielnie lub wspierać silnik spalinowy. Może być również używany jako generator lub rozrusznik.

Silnik elektryczny jest podłączony do akumulatora niklowo-metalohydrydowego (NiMH), który służy do magazynowania energii elektrycznej generowanej podczas hamowania lub jazdy. Akumulator umieszczony pod podłogą bagażnika ma pojemność 1,7 kWh, dostarczając napięcie 288 woltów. Oczywiście, Porsche Panamera S Hybrid posiada funkcję automatycznego start-stop, która automatycznie wyłącza silnik spalinowy, nawet gdy samochód jest unieruchomiony.

Płynne przenoszenie mocy: ośmiobiegowy Tiptronic S

Po raz pierwszy w Panamera, przeniesienie mocy obsługuje standardowa ośmiobiegowa skrzynia Tiptronic S z szerokim zakresem przełożeń, znana z modeli Cayenne. Panamera S Hybrid jest dostępna wyłącznie z napędem na tylne koła.

Ośmiobiegowa skrzynia Tiptronic S dla Porsche Panamera S Hybrid charakteryzuje się wysoką wydajnością i szybkim przełączaniem biegów, co łączy się z doskonałym komfortem zmiany biegów i jazdy. Jej konstrukcja sprawia, że przyspieszenia na siódmym i ósmym biegu obroty są redukowane o około 20 procent, co znacznie przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa, zwłaszcza podczas długich tras na autostradzie. Prędkość maksymalna osiągana jest na szóstym biegu.

Szybkie zmiany biegów, które kierowca ledwie zauważa, gwarantują najwyższą zwinność i maksymalną przyjemność z jazdy. Dzięki inteligentnym programom zmiany biegów kierowca może za pomocą pedałów przyspieszenia i hamulca celowo wpływać na zachowanie zmiany biegów w Tiptronic S. Szybkie naciśnięcie pedału przyspieszenia sprawia, że zmiana biegów staje się bardziej dynamiczna – całkowicie bez kickdownu. Jeśli szybko zdejmuje się nogę z pedału przyspieszenia tuż przed wejściem w zakręt, zmiana biegu w górę jest tłumiona. Dodatkowo, zaangażowany bieg jest blokowany, co uniemożliwia zmiany biegów podczas przejazdu przez zakręt.

Charakterystyka zmiany biegów w skrzyni Porsche Panamera S Hybrid została dostosowana do rozszerzonych warunków eksploatacji hybrydowego napędu. Jest to konieczne dla poprawy wydajności odzyskiwania energii, na przykład dostosowując prędkości zmiany biegów (zmiany w dół) podczas odzyskiwania energii hamowania, lub dla komfortowego ponownego uruchomienia silnika spalinowego po jeździe w trybie całkowicie elektrycznym. Specjalne ustawienia ośmiobiegowego Tiptronic S umożliwiają optymalne strategie zmiany biegów także podczas korzystania z dodatkowej mocy z silnika elektrycznego podczas przyspieszania.

Mocny, kompaktowy i lekki równoległy pełny hybryd

Porsche używa równoległego pełnego hybrydy zamiast hybrydy z podziałem mocy. Koncepcja ta ma kilka dobrych powodów. W przeciwieństwie do innych koncepcji hybrydowych, które pokazują swoje zalety szczególnie w ruchu miejskim, system opracowany przez Porsche pozwala Porsche Panamera S Hybrid żeglować przy prędkości do 165 km/h bez angażowania silnika spalinowego ani silnika elektrycznego. Równoległy pełny hybryd umożliwia także przyspieszenie i elastyczność typowe dla Porsche, bez tak zwanego efektu gumowego pasa z systemów hybrydowych z podziałem mocy. Koncepcja ta doskonale wpisuje się w filozofię Porsche, która polega na oferowaniu nadzwyczajnej wydajności i maksymalnej efektywności jednocześnie.

Kolejną zaletą jest stosunkowo niewielka przestrzeń wymagana, ponieważ cały moduł hybrydowy jest niezwykle kompaktowy, o długości zaledwie 147,5 milimetra. Jest zamocowany pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów i w zasadzie składa się z pierścieniowego silnika synchronicznego oraz odsprzęgacza łączącego z silnikiem spalinowym. Jego rozkład mocy i charakterystyka odpowiadają konwencjonalnemu napędowi. Hybryda Porsche ma również stosunkowo mało dodatkowej wagi. Z masą własną 1980 kg, Panamera S Hybrid znajduje się na dolnym końcu swojej klasy i pozwala na ładowność do 505 kg. Nawet podczas jazdy w trybie całkowicie elektrycznym, wszystkie funkcje pojazdu są zachowane, co jest zapewnione przez elektryczne pompy do wspomagania kierownicy, wspomagania hamulca, obiegu oleju automatycznej skrzyni biegów, sprężarki klimatyzacji i innych komponentów.

Jazda hybrydą 1: elektryczny samochód od samego początku

Zasadniczo Porsche Panamera S Hybrid jest łatwy i bezproblemowy w obsłudze, jak każdy inny Porsche Gran Turismo. Użycie i współpraca silnika elektrycznego i silnika spalinowego są kontrolowane automatycznie. Każdy kierowca może jednak wpływać na zachowanie samochodu według własnego uznania: używając pedałów przyspieszenia i hamulca lub naciskając przycisk E-Power.

Podczas ruszania system decyduje, czy Panamera S Hybrid jedzie na prąd, czy korzysta z silnika spalinowego. Pod warunkiem, że olej, woda chłodząca i akumulator mają temperaturę przekraczającą 15 stopni Celsjusza, temperatura otoczenia jest wyższa niż dziesięć stopni, a poziom naładowania akumulatora wynosi powyżej 38 procent, oraz jeśli pedał przyspieszenia jest delikatnie wciśnięty, Gran Turismo ruszy tylko na silniku elektrycznym. Oznacza to, że kierowca może opuścić parking podziemny w trybie elektrycznym, nie angażując silnika spalinowego, nawet jeśli samochód stał tam przez całą noc. Jeśli należy włączyć ogrzewanie lub szyby zaczynają się parować, system uruchomi silnik spalinowy po około 30 sekundach, co zostanie wydłużone do około dwóch minut po aktywowaniu przycisku E-Power. Jeśli nie ma potrzeby, aby silnik spalinowy się włączył, Porsche Panamera S Hybrid może pokonywać krótkie odległości bez emisji przy prędkościach do 85 km/h w korzystnych warunkach jazdy i przy umiarkowanym stylu jazdy – jak na osiedlach mieszkaniowych. Zasięg w trybie całkowicie elektrycznym wynosi około dwóch kilometrów na płaskim terenie. Jadąc w dół stoku, na przykład z alpejskiego przełęczy, Panamera S Hybrid może pokonywać znacznie dłuższe odcinki wyłącznie na energii elektrycznej, ponieważ intensywne ładowanie akumulatora ma miejsce podczas hamowania.

Przycisk E-Power wydłuża zasięg w trybie elektrycznym

Aktywując przycisk E-Power w konsoli centralnej, zasięg, jaki można pokonać wyłącznie na energii elektrycznej, zostaje wydłużony. Diody LED na przycisku informują o aktywacji, a komunikat „E-Power” podświetla się na niebiesko na desce rozdzielczej. Dostępność zależy od parametrów takich jak poziom naładowania i temperatura akumulatora. W trybie E-Power charakterystyka pedału przyspieszenia jest modyfikowana, tak aby polecenia przyspieszenia były realizowane znacznie bardziej umiarkowanie, a wczesne automatyczne uruchamianie silnika spalinowego jest hamowane, gdy wymagane jest większe obciążenie. W porównaniu z Cayenne S Hybrid, rezerwy momentu w Panamera dla ponownego uruchomienia zmniejszają się z 100 Nm do 50 Nm, co przekłada się na większą moc przyspieszenia w trybie elektrycznym. W praktyce kierowca może dynamicznie przyspieszać w trybie elektrycznym, nie włączając silnika spalinowego. Przy prędkościach wyższych niż 75 km/h tryb E-Power jest dezaktywowany.

Jazda hybrydą 2: wspólne siły dla przyspieszenia

Jeśli kierowca wciśnie pedał przyspieszenia, aby zażądać większej mocy, silnik spalinowy rozpoczyna pracę. Kickdown przy pełnym przyspieszeniu aktywuje tzw. „tryb boost”, który udostępnia kierowcy maksymalną moc Porsche Panamera S Hybrid na krótki czas. W tym przypadku moment obrotowy silnika spalinowego i silnika elektrycznego się nakładają, tzn. sumują się. To duża zaleta równoległej koncepcji hybrydowej. Podczas gdy silnik spalinowy generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 440 Nm w zakresie 3000-5250 obr./min, silnik elektryczny jest w stanie zrealizować swój pełny moment obrotowy wynoszący do 300 Nm od zera. Maksymalna moc obu napędów wynosi 380 KM i jest dostępna przy 5500 obr./min, a łączny moment obrotowy 580 Nm dostępny już przy 1000 obr./min gwarantuje mocne przyspieszenie.

Ponieważ maksymalne momenty obrotowe jednostek napędowych są dostępne przy różnych prędkościach, maksymalne wartości nie mogą być po prostu dodawane. Przy wyższych obrotach koncepcja napędu powoduje spadek momentu obrotowego silnika elektrycznego. Kontynuacja stałej i wydajnej mocy przy wysokich obrotach zapewniana jest przez silnik spalinowy, a silnik elektryczny nadal wspiera. Oba napędy zatem doskonale się uzupełniają, umożliwiając kierowcy wykorzystanie potężnego, wspólnego rozwoju mocy w całym zakresie prędkości silnika. Panamera S Hybrid korzysta z inteligentnej interakcji obu napędów, co zapewnia zwinną reakcję od zera oraz wysoką dynamikę pojazdu również przy wyższych prędkościach, tj. podczas wyprzedzania. Elektryczne wsparcie dostępne jest od razu, gdy korzysta się z funkcji kickdown. Przy aktywowanym przycisku Sport moc boost zostaje zwiększona, a oba napędy współpracują, aby dostarczyć maksymalną moc, gdy pedał przyspieszenia jest w 80 procentach zakresu jego ruchu.

Jazda hybrydą 3: oszczędne żeglowanie przy prędkościach do 165 km/h (103 mph)

Dzięki odsprzęgaczowi, napęd hybrydowego Porsche może wykorzystać dodatkowy potencjał oszczędnościowy, nawet przy wyższych prędkościach oferując to, co nazywane jest żeglowaniem. Jeśli napęd nie jest wymagany, silnik spalinowy jest automatycznie wyłączany, a odsprzęgacz odłącza silnik od układu napędowego w momencie, gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia przy prędkościach do 165 km/h. Eliminuje to hamowanie silnikiem spowodowane momentem oporu silnika podczas żeglowania, co zmniejsza opór jazdy, a tym samym zużycie paliwa. W praktyce, podczas jazdy po autostradzie, Porsche Panamera S Hybrid często przełącza się w tryb żeglowania, jeśli występuje niewielki spadek w dół i samochód porusza się z równą prędkością, np. gdy włączony jest automatyczny tempomat.

Podczas żeglowania silnik elektryczny działa jako generator, produkując energię elektryczną, nie generując dodatkowego obciążenia w układzie napędowym. Jeśli samochód jest w trybie żeglowania i kierowca wciśnie pedał przyspieszenia, aby wyprzedzić, silnik spalinowy jest szybko i komfortowo uruchamiany w ułamku sekundy, a obroty silnika są zwiększane w zależności od prędkości jazdy. Nawet przy tej prędkości zatem krótki zryw prędkości jest możliwy tak samo spontanicznie, jak w Panamera wyposażonej w konwencjonalny silnik.

Jazda hybrydą 4: oszczędzanie paliwa poprzez generowanie energii elektrycznej

Niedościgniona niska konsumpcja paliwa Panamera S Hybrid wynika głównie z jej zdolności do odzyskiwania energii kinetycznej samochodu podczas hamowania, przekształcając ją w energię elektryczną. Równoległa pełna hybryda Porsche została zoptymalizowana w taki sposób, że gdy kierowca wciśnie pedał hamulca, jak najwięcej energii jest przekazywane z powrotem do akumulatora, ponieważ silnik elektryczny działa jako generator. W takim przypadku system kontrolny określa skok pedału hamulca i dostosowuje prąd elektryczny generatora, tym samym elektrycznie spowalniając samochód w zależności od wymaganej energii hamowania. Tylko przy wyższych prędkościach oraz podczas zwalniania, włącza się konwencjonalny system hamulcowy.

Alternatywnie, silnik spalinowy może być używany podczas jazdy, aby naładować akumulator, zmieniając tzw. punkt obciążenia. Każda jednostka mocy ma określony zakres obciążenia, w którym jej działanie jest najbardziej ekonomiczne. Jeśli silnik sześciocylindrowy działa w częściowym obciążeniu poniżej tego zakresu, jednostka kontrolna automatycznie otworzy przepustnicę szerzej, aby zwiększyć obciążenie silnika, ale prędkość obrotowa silnika nie zmieni się, a dodatkowa moc zostanie wykorzystana do generowania energii elektrycznej. Wydajność generatora i otwarcie przepustnicy są kontrolowane tak, aby silnik spalinowy działał w wyższym zakresie wydajności, co zapewni optymalne wykorzystanie zużywanego paliwa, a jego część będzie przechowywana w akumulatorze jako energia elektryczna. Kierowca niczego nie zauważy, ponieważ ani prędkości obrotowe, ani prędkości jazdy się nie zmienią. W konsekwencji Panamera zachowuje się tak, jakby zaczynała wspinać się pod górę z poziomej drogi z włączonym tempomatem.

Osiągnięcie Porsche: Menedżer Hybryd dla inteligentnej kontroli

Skolowany system kontrolny i wysokiej jakości komponenty ułatwiają wdrożenie funkcji równoległej hybrydy Porsche, które stanowią wzór do naśladowania w samochodach hybrydowych. Interakcja głównych komponentów, tj. silnika spalinowego, silnika elektrycznego, odsprzęgacza i akumulatora, jest niezwykle złożona i koordynowana przez Menedżera Hybryd, który posiada całą kluczową wiedzę na temat systemu hybrydowego Porsche. Otrzymuje on wszystkie informacje o jeździe i energii, kontrolując operacje silnika elektrycznego, odsprzęgacza i silnika spalinowego w każdej sytuacji jazdy, aby uzyskać optymalne zużycie paliwa. Ponadto zapewnia, że poziom naładowania akumulatora nigdy nie spada poniżej określonego progu, ani że akumulator nie jest przeładowywany zbyt często.

Innym kluczowym elementem równoległego systemu hybrydowego jest odsprzęgacz, który jest zamontowany między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym, a dla którego opracowano zwłaszcza długowieczne podkładki cierne. Jego działanie jest tak płynne, że kierowca i pasażer nie zauważają włączenia i wyłączenia silnika spalinowego. Niemniej jednak pełna moc obu jednostek napędowych jest dostępna w każdej chwili, praktycznie bez opóźnienia. Oznacza to, że po wyłączeniu silnika spalinowego jednostka napędowa ożywają w najkrótszym możliwym czasie, osiąga wymaganą prędkość i angażuje odsprzęgacz, bez, że kierowca to zauważy.

Idealnie, Porsche Panamera S Hybrid zarządza tym wszystkim w około 300 milisekund. W tym czasie wiele procesów działa równolegle: Kiedy silnik spalinowy przyspiesza, sprzęgło w automatycznej skrzyni biegów otwiera się, a moment obrotowy silnika elektrycznego jest krótko zwiększany, aby uruchomić silnik sześciocylindrowy. Równocześnie sprzęgło między silnikiem elektrycznym a silnikiem spalinowym załącza się w czasie około 70 milisekund w odpowiedzi na określoną krzywą ciśnienia. Oprócz wyrafinowanej interakcji silnika spalinowego i silnika elektrycznego, innowacyjny napęd wrzecionowy sprzęgła jest komponentem odpowiedzialnym za tę szybką reakcję. Kontroluje ciśnienie hydrauliczne, które uruchamia sprzęgło z dotąd niespotykaną precyzją. Po włączeniu Menedżer Hybryd ocenia sytuację jazdy i żądanie przyspieszenia, wybierając odpowiednią procedurę uruchomienia. Udostępniany jest albo „komfortowy” start silnika spalinowego, albo w przypadku większej mocy uruchamiany jest szczególnie spontaniczny „power start”.

Wysokowydajny akumulator z własnym systemem chłodzenia

Dla Porsche Panamera S Hybrid Porsche preferuje akumulator niklowo-metalohydrydowy, który sprawdził się jako akumulator trakcyjny w samochodach. Dostarcza maksymalnie 34 kW i przechowuje do 1,7 kWh energii. Skuteczna pojemność akumulatora jest wyświetlana graficznie na desce rozdzielczej oraz na monitorze opcjonalnego systemu Porsche Communication Management (PCM).

Rozmiar akumulatorów, które są bezobsługowe i gazoszczelne, pozwala na umiejscowienie ich pod zupełnie płaską podłogą bagażnika. Tak więc dostępna przestrzeń bagażnika jest niewielka, jedynie kieszenie boczne zostały zredukowane. Akumulator wraz z obudową ochronną waży około 70 kilogramów i składa się z 240 ogniw, które generują wymagane napięcie 288 woltów. Mogą być używane w temperaturach tak niskich jak minus 30 stopni, zapewniając doskonałe właściwości rozruchowe w zimnych warunkach. Rozmiar temperatury rozciąga się do plus 38 stopni i obejmuje większość temperatur, którym narażony jest samochód.

Przy ładowaniu i rozładowaniu opór wewnętrzny akumulatora generuje ciepło, które musi być rozpraszane, aby chronić ogniwa. Aby schłodzić akumulator, dodatkowy element chłodzący został zintegrowany w kanale chłodzenia, który wciąga powietrze z tyłu po lewej stronie wnętrza pod podłogą bagażnika. Element ten składa się z kompaktowego skraplacza połączonego z systemem klimatyzacji w celu schłodzenia wnętrza. Aktywne chłodzenie zwiększa zakres pracy napędu elektrycznego przy wyższych temperaturach zewnętrznych, a warunki jazdy hybryd są dostępne dla kierowcy przez znacznie dłuższy czas.

Ponadto Porsche Panamera S Hybrid jest wyposażona w konwencjonalny akumulator 12-woltowy, który zasila system elektryczny pojazdu. Do ładowania akumulatora 12-woltowego można użyć konwencjonalnej ładowarki. Dodatkowo, serwis Porsche może wykorzystać połączenie wysokiego napięcia do ładowania akumulatora trakcyjnego przy użyciu odpowiedniego sprzętu do ładowania. W trybie parkingowym menedżer akumulatorów regularnie monitoruje poziom naładowania i napięcia poszczególnych ogniw. Po wyłączeniu zapłonu, wyłącznik wysokoprądowy otwiera cały obwód wysokiego napięcia. Zapobiega to rozładowaniu prądu. Jeśli do uruchomienia silnika używany jest klucz, stycznik aktywowany przez 12-woltowy system elektryczny zamyka obwód wysokiego napięcia i uruchamia silnik elektryczny, który następnie uruchamia silnik spalinowy.

Informacje w każdym momencie: intuicyjne wyświetlacze dla kierowcy

Porsche Panamera S Hybrid pokazuje kierowcy w każdym momencie, który tryb został wybrany przez Menedżera Hybryd: jazda na prąd, boost, żeglowanie, regeneracja lub ładowanie poprzez zmianę punktu obciążenia. Tak jak w Cayenne S Hybrid, deska rozdzielcza Panamera S Hybrid różni się od innych modeli pewnymi szczegółami. W środkowym tubusie dodano wyświetlacz „Gotowe” do wskaźnika prędkości obrotowej silnika, który oprócz sygnału dźwiękowego podczas uruchamiania klucza, wskazuje, że napęd hybrydowy jest gotowy do rozpoczęcia jazdy w trybie całkowicie elektrycznym. Miernik E-Power w lewym tubusie to analogowy wskaźnik mocy, który dostarcza kierowcy informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym na temat stanu mocy silnika elektrycznego. Odchylenie wskaźnika w strefę „Moc” wskazuje moc wymaganą do wyłącznie elektrycznego napędu pojazdu oraz podczas boostu, gdy oba napędy działają jednocześnie. W przeciwieństwie do tego, wskaźnik „Ładowanie” wskazuje moc generatora silnika elektrycznego podczas odzyskiwania energii z hamowania.

Interakcja pomiędzy dwoma napędami oraz warunki jazdy specyficzne dla hybryd są wyświetlane na wyświetlaczu TFT deski rozdzielczej, aby dostarczyć kierowcy informacji. Jest mu pokazywany poziom naładowania akumulatora trakcyjnego oraz przepływy energii w czasie rzeczywistym, wizualizowane za pomocą symbolu strzałki w odpowiednim kierunku przepływu. W opcjonalnie dostępnym PCM wszystkie warunki jazdy specyficzne dla hybryd mogą być przeglądane w szczegółowej grafice pojazdu przedstawiającej układ napędowy. Ponadto wyświetlacz statystyk w PCM (wyświetlacz hybrydowy zero emisji) informuje kierowcę o przebytej odległości bez użycia silnika spalinowego, tzn. bez emisji, i wyświetla to jako proporcję całkowitego czasu podróży na wykresie słupkowym. Jazda wyłącznie na prąd, odzyskiwanie podczas hamowania, żeglowanie i gdy pojazd nie porusza się, są brane pod uwagę. I odnosi się to do wszystkich trybów jazdy, w których Porsche Panamera S Hybrid jest prowadzona bez emisji i bez zużycia paliwa, ponieważ silnik spalinowy jest wyłączony.

Najwyższa sportowość, precyzja i komfort

W sposób charakterystyczny dla Porsche Gran Turismo, podwozie Panamera S Hybrid łączy geny zawieszenia samochodu sportowego, takie jak precyzja, stabilność i bezpieczeństwo, z cechami limuzyny, takimi jak komfort i przewaga w unikalnym zakresie. Aby to osiągnąć, jest standardowo wyposażone w system zarządzania zawieszeniem Porsche Active Suspension Management (PASM), który nieskończenie dostosowuje siły tłumienia do warunków nawierzchni drogi i stylu jazdy. Kierowca może użyć przycisku PASM na konsoli centralnej do wyboru jednego z trzech trybów – Komfort, Sport i Sport Plus. W ten sposób możliwe jest balansowanie pomiędzy ustawieniami sportowo-komfortowymi i sportowo-sztywnymi. W trybie Komfort kierowca cieszy się komfortem limuzyny turystycznej, w trybie Sport Plus osiągami i zwrotnością sportowego samochodu Porsche. We wszystkich trzech trybach potrzebna siła tłumienia jest obliczana i udostępniana każdemu kołu. Tylko komfort lub wydajność są różnie ważone w zależności od celu.

Jak w Panamera Turbo: adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne jako standard

Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne jest standardem w Porsche Panamera S Hybrid. Składa się z czterech sprężyn powietrznych z dodatkową objętością powietrza na żądanie do zmiany twardości sprężyn. Jeśli kierowca wybierze tryb Komfort, każda sprężyna powietrzna wykorzystuje całą swoją objętość około 2,2 litra, aby zapewnić szczególnie gładką jazdę, co czyni długie podróże mniej stresującymi. Jeśli kierowca preferuje bardziej sportowy styl, zawór jest zamknięty, a aktywna objętość jest redukowana do około 1,1 litra. To zwiększa twardość sprężyny, a ustawienie zawieszenia staje się znacznie sztywniejsze. PASM również przełącza się jednocześnie na tryb Sport. Co więcej, krzywa charakterystyki staje się coraz bardziej progresywna wraz ze wzrostem odkształcenia sprężyny. Regulacja odbywa się w połączeniu z ustawieniem tłumienia PASM i tym samym intensyfikuje ustawienie zawieszenia wybrane przez kierowcę. Oferuje to szeroką gamę różnych stylów jazdy, od komfortowego po szczególnie sportowy.

Inną zaletą systemu zawieszenia pneumatycznego jest możliwość regulacji wysokości przejazdu. Umożliwia to zmianę wysokości przejazdu Panamera w trzech poziomach: Wysoki poziom wybrany ręcznie pozwala na podniesienie pojazdu o 20 milimetrów przy prędkościach do 30 km/h, aby ułatwić pokonywanie stromej rampy w parkingach lub wysokich krawężników. Z drugiej strony, w przypadku wyboru ustawienia zawieszenia Sport Plus, wysokość przejazdu samochodu jest automatycznie obniżana o 25 milimetrów do poziomu niskiego. Równocześnie skuteczna objętość powietrza jest redukowana, aby twardość sprężyny była większa. PASM określa odpowiednie cechy tłumienia. Zmiany poziomów zajmują około czterech sekund.

Precyzyjne i komfortowe: Servotronic

Porsche Panamera S Hybrid to jedyny Gran Turismo, który jest wyposażony w Servotronic jako standard, co jest systemem wspomagania kierownicy czułym na prędkość. Kierowanie jest mocne przy dużych prędkościach. Samochód można manewrować z najwyższą precyzją, jednocześnie zapewniając wysoki komfort kierowania. Przy niskich prędkościach Servotronic umożliwia łatwe manewrowanie i parkowanie.

Koła i opony: szczególnie opracowane opony niskotłoczywne na zamówienie

Standardowe są koła 18-calowe z rozmiarami opon 245/50 ZR 18 z przodu i 275/45 ZR 18 z tyłu. Zużycie paliwa i emisje są najniższe, gdy Porsche Panamera S Hybrid jest wyposażona w opony niskotłoczywne, które Michelin opracował specjalnie dla Porsche Panamera. Posiadają one specjalną mieszankę bieżnika z wyjątkowo niskim oporem toczenia oraz zoptymalizowaną osnowę z redukcją strat tarcia. Są montowane na kołach 19-calowych o rozmiarze 255/45 R19 z przodu i 285/40 R19 z tyłu. Ponieważ są oponami całorocznymi, ich maksymalna prędkość ograniczona jest do 240 km/h.

Nowość: Asystent zmiany pasa dla większego bezpieczeństwa i komfortu

Od lata 2011 roku Porsche Panamera S Hybrid będzie pierwszym samochodem z linii modelowej Panamera, który jest wyposażony w Asystenta Zmiany Pasa (LCA) jako nową opcjonalną funkcję. System używa dwóch czujników radarowych w tylnym zderzaku do monitorowania pasów na prawo i lewo do 70 metrów za pojazdem, w tym martwych stref. System Asystenta Zmiany Pasa zwiększa więc bezpieczeństwo i komfort, szczególnie na autostradach. System Asystenta Zmiany Pasa jest dostępny w zakresie prędkości od 30 do 250 km/h.

Najwyższej jakości wyposażenie wnętrza

Wyposażenie wnętrza Porsche Panamera S Hybrid jest na równi z bardzo wysokimi standardami Panamera S z silnikiem ośmiocylindrowym. Nowy model oferuje skórę częściowo skórzaną jako standard z tłoczoną skórą w trzech atrakcyjnych kolorach. Inne opcje są dostępne w postaci dodatkowych opcji, takich jak gładka skóra, kombinacje dwukolorowe i skóra naturalna. Liczne dekoracyjne wykończenia w wyborze węgla, aluminium i do pięciu wykończeń drewnianych są oferowane w celu personalizacji. Dekoracyjne wykończenia są uwydatnione przez galwanizowane paski aluminium. Różnorodność opcji personalizacji obejmuje najmniejsze szczegóły, takie jak emblemata Porsche wytłoczona w skórze oparcia fotela. Standardowe przednie fotele komfortowe mają sportowe wykończenie i można je elektrycznie regulować w ośmiu pozycjach, zapewniając doskonałą wygodę podczas podróży. Z tyłu znajdują się dwa oddzielne fotele z składanym centralnym podłokietnikiem, zapewniającym dużą przestrzeń na nogi i głowę nawet dla wysokich pasażerów. Przednie fotele mają podgrzewanie jako standard, wentylacja jest opcjonalna.

Aby wzbogacić ten system siedzeń, dostępny jest pakiet Comfort Memory z elektryczną 14-krotną regulacją oraz Adaptacyjne Fotele Sportowe z pakietem Comfort Memory, podwyższonymi bocznymi podparciami i elektryczną regulacją 18-krotną. Podobnie jak w innych modelach, dwustrefowa klimatyzacja z oddzielnymi ustawieniami temperatury i rozkładem powietrza dla kierowcy i pasażera jest standardem w Panamera S Hybrid. Czterostrefowa klimatyzacja może być dodana na życzenie.

Dla indywidualnej rozrywki: szeroki zakres funkcji i dodatków

Dzięki funkcjom komfortowym oraz wyposażeniu audio i komunikacyjnemu, Panamera ustanawia zupełnie nowe standardy w klasie samochodów luksusowych. Centrum dowodzenia w modelu hybrydowym to siedmiocalowy ekran dotykowy, albo w połączeniu z systemem audio CDR-31, albo z opcjonalnym systemem Porsche Communication Management (PCM) z modułem nawigacyjnym. Wyróżniającą cechą PCM jest siedmiocalowy ekran o wysokiej rozdzielczości, którego wysoka rozdzielczość graficzna jest szczególnie przydatna podczas wyświetlania mapy nawigacyjnej 3D. W trybie podzielonego ekranu można jednocześnie wyświetlać dwie funkcje, takie jak mapa nawigacyjna i lista wskazówek do trasy. Ponadto PCM oferuje wiele innych atrakcyjnych funkcji, od zintegrowanego modułu telefonicznego, przez połączenie Bluetooth do mobilnych telefonów, po system sterowania głosowego oraz elektroniczny dziennik. Oczywiście dostępny jest również opcjonalny uniwersalny interfejs audio do podłączania urządzeń, takich jak iPod lub nośniki USB.

Na życzenie pasażerowie tylni mogą cieszyć się swoim osobistym programem rozrywkowym w Porsche Panamera S Hybrid. Porsche Rear Seat Entertainment z Porsche Exclusive zawiera dwie konsole zintegrowane w oparciach przednich foteli dla obrotowych siedmiocalowych ekranów TFT, w tym zintegrowane odtwarzacze i bezprzewodowe słuchawki na podczerwień. Dla wygodnej obsługi można użyć ekranu dotykowego, a konsole dla ekranów są pokryte skórą pasującą do wnętrza.

Opcjonalny system dźwiękowy BOSE® Surround Sound o mocy 545 watów jest również dostępny dla Panamera S Hybrid. W przeciwieństwie do innych modeli Gran Turismo, subwoofer nie jest schowany w podłodze bagażnika, ale zintegrowany w krawędzi ładunkowej bagażnika, aby zrobić miejsce dla akumulatora trakcyjnego i jego systemu chłodzenia. W połączeniu z PCM, system otwiera imponującą scenę dźwiękową nagrań cyfrowych 5.1 podczas słuchania dźwięków audio lub wideo. Oczywiście można również odtwarzać płyty CD – w stereo i w trybie surround, który jest generowany przez opatentowaną technologię BOSE® Centerpoint®. W sumie 14 głośników, aktywny subwoofer o mocy 160 watów z klasą D oraz dziewięć kanałów wzmacniaczy zapewniają imponujące wrażenia dźwiękowe.

Specyfikacje Porsche Panamera S Hybrid

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.