PORSCHE Panamera Turbo (970) 2009-2013

PORSCHE Panamera Turbo (970) 2009-2013

Przejdź do galerii zdjęćPORSCHE Panamera Turbo (970) 2009-2013

19 kwietnia 2009 roku Porsche zaprezentowało gamę modelu Panamera na 94. piętrze World Financial Center w Szanghaju. Był to pierwszy czterodrzwiowy pojazd GranTurismo w ofercie Porsche.

Ogół społeczeństwa musiał poczekać do 2009 roku, aby zobaczyć nowy model podczas Targów Motoryzacyjnych w Szanghaju. Producent samochodów nie zaprezentował całej gamy, pokazując jedynie wersje S, S4 i Turbo. W czasie, gdy świat dochodził do siebie po kryzysie finansowym, nowy samochód okazał się doskonałym wyborem dla nowych menedżerów i byłych kierowców Porsche 911.

Reflektory Panamery przypominały te montowane w Cayenne. Profil przypominał wydłużoną wersję 911 lub koncept 989. Na przednich błotnikach zastosowano dwa wloty powietrza, aby odprowadzać powietrze z komory koła i zmniejszyć efekt unoszenia się przodu. Z tyłu, światła tylne wyglądały jak te w Caymanie. Na klapie bagażnika zainstalowano wysuwane skrzydło, które automatycznie rozkładało się przy prędkościach powyżej 120 km/h (74,5 mph).

Wewnątrz, projektanci Panamery Turbo inspirowali się luksusowymi telefonami Vertu. Układ czterech foteli był jedyną opcją, z dużą konsolą środkową, która oddzielała kierowcę od pozostałych pasażerów. Z tyłu znajdowało się wystarczająco miejsca dla dorosłych, a dzięki hatchbackowi można było zmieścić imponującą ilość bagażu. Deska rozdzielcza była typowa dla Porsche, z okrągłymi wskaźnikami i centralnie umieszczonym obrotomierzem. Pomimo hatchbackowego kształtu, pasażerowie z tyłu mieli wystarczająco dużo miejsca na nogi i nad głowami.

Jako wersja z najwyższej półki, Panamera Turbo była wyposażona w ten sam silnik V8 o pojemności 4,8 litra, co wersja S, ale z parą turbosprężarek, które zwiększały moc z 400 KM do 500 KM. Była dostępna wyłącznie z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów (PDK z podwójnym sprzęgłem) oraz napędem na wszystkie koła.

Przedstawiamy model Panamera, Porsche z dumą prezentuje pierwszy czterodrzwiowy Gran Turismo w historii Firmy. Nowy rozwój od podstaw, Porsche Panamera ustawia nowy standard w swojej klasie, łącząc doskonałe osiągi z wzorcową ekonomiką paliwa, a także oferując szczególnie dużą wygodę na wszystkich czterech miejscach oraz szeroką gamę ekskluzywnych funkcji i wyposażenia.

Porsche Panamera może się pochwalić co najmniej pięcioma innowacjami technologicznymi, które po raz pierwszy pojawiają się w modelu produkcyjnym w segmencie luksusowych samochodów sportowych: konkretnie, Gran Turismo Porsche wprowadza pierwszą skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem w tej klasie rynku, pierwszy system start-stop w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, pierwsze adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z dodatkową objętością powietrza w każdym sprężynie, aktywną aerodynamikę, która po raz pierwszy została zapewniona przez tylny spojler automatycznie podnoszący się i dostosowujący kąt przepływu powietrza, oraz pierwszy pakiet Sport Chrono, który za naciśnięciem przycisku pozwala silnikowi, zawieszeniu i skrzyni biegów, wraz z innymi komponentami, na jeszcze bardziej sportowe i dynamiczne ustawienia. W połączeniu z PDK, Launch Control zapewnia najszybsze możliwe przyspieszenie z miejsca.

Różne modele w gamie Porsche Panamera również ustanawiają nowy standard w segmencie luksusowych samochodów sportowych w zakresie efektywności. Wszystkie modele są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, niskotarciowe układy napędowe oraz lekkie nadwozia. Nawet wersja topowa, Porsche Panamera Turbo, waży mniej niż 2000 kilogramów, czyli 4410 funtów, mimo szerokiej gamy standardowego wyposażenia dostępnego od samego początku.

Aby jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2, wszystkie wersje Panamera z Porsche-Doppelkupplungsgetriebe są wyposażone w nową funkcję Auto Start-Stop, która automatycznie wyłącza silnik, gdy samochód zatrzymuje się – na przykład na światłach lub w korku przy wciśniętym pedale hamulca – a następnie automatycznie uruchamia silnik ponownie, gdy kierowca zwolni hamulec. Efektem, szczególnie w ruchu miejskim, jest znaczące obniżenie zużycia paliwa.

Różne ustawienia zawieszenia: synteza osiągów sportowych i doskonałego komfortu

Więcej niż jakikolwiek inny samochód w swojej klasie, Porsche Panamera oferuje unikalne połączenie osiągów sportowych i doskonałego komfortu. Oprócz „zwykłego” stalowego zawieszenia, Panamera S i 4S są dostępne w opcji z nowym, adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym, które zapewnia dodatkową objętość powietrza na każdej sprężynie – system high-tech, który jest standardem w Panamera Turbo. Oba te układy zawieszenia są połączone z PASM Porsche Active Suspension Management dla zmiany siły tłumienia.

Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zapewnia jeszcze szerszy zakres charakterystyk zawieszenia z dodatkowym komfortem jazdy z jednej strony oraz sportową dynamiką jazdy z drugiej.

Na życzenie Porsche Panamera może być również wyposażona w PDCC Porsche Dynamic Chassis Control, które aktywnie kompensuje przechyły nadwozia w zakrętach, jednocześnie poprawiając gładkość jazdy i zachowanie na nierównych drogach.

PDCC zapewnia doskonałą zwinność przy każdej prędkości oraz optymalne zachowanie kierownicy i płynne równoważenie przy zmianie obciążenia. W połączeniu z elektronicznie sterowanym tylnym dyferencjałem osi zapewnia zatem jeszcze wyższy standard nie tylko dynamiki jazdy, ale także komfortu podróżowania.

Innowacyjny koncept wnętrza: kokpit dla czterech

Opracowany jako prawdziwy czteromiejscowy, Gran Turismo Porsche oferuje każdemu pasażerowi nowe korzyści i udogodnienia również w zakresie designu wnętrza oraz doskonałego komfortu dostosowanego do kierowcy i jego pasażerów. Mimo niezaprzeczalnie niskiej, smukłej i wydłużonej sylwetki, Porsche Panamera mierzy 4,97 metra długości i tylko 1,42 metra wysokości, oferując jednocześnie poczucie przestronności na wszystkich czterech miejscach.

Środkowa konsola rozciągająca się od przodu do tyłu i wznosząca się w kierunku deski rozdzielczej zapewnia optymalną ergonomi ę dla kierowcy, podkreślając osobisty kokpit, który sprawia przyjemność każdemu pasażerowi.

Pasażerowie na tylnych siedzeniach również cieszą się swobodnym, nieograniczonym widokiem na przód, a całe wnętrze samochodu oferuje unikalne poczucie przejrzystości, dając pasażerom tylnym wrażenie bezpośredniego uczestnictwa w doświadczeniu jazdy – dosłownie kokpit dla czterech.

Przemieszczając się przez wiatr

Już przez sam język designu Porsche Panamera definiuje nowy segment na rynku: z syntezą czysto sportowego DNA, ale pochodzącego z nadwozia coupé, unikalnej interpretacji klasycznego designu salonu oraz zaletami wariabilnego konceptu przestrzennego, najnowszy model Porsche ma naprawdę niepowtarzalny wygląd. W designie zewnętrznym Panamera wykorzystuje liczne klasyczne motywy Porsche, oferując zarówno dynamiczny, jak i potężny wygląd, mimo bardzo przestronnej i eleganckiej kabiny. I dzięki swojej kompaktowej długości całkowitej oraz krótkim zwisom, stosunkowo niskiej wysokości nadwozia, ale szerokim i muskularnym bokom, Panamera wyraźnie mówi językiem klasycznego designu, typowym dla Porsche.

Z przodu Porsche Panamera jest wyraźnie rozpoznawalna jako prawdziwe Porsche, mocno przypominająca sportowe samochody Firmy. Prosta górna krawędź nad dużymi wlotami powietrza oraz mocno zaokrąglone przednie błotniki otaczające reflektory w ich charakterystycznym kształcie, Panamera ponownie przypomina elementy i cechy projektowe, dobrze znane w Porsche.

Poziomo ułożone tylne zespoły lamp w zewnętrznych wlotach powietrza oraz konturowana pokrywa silnika zapewniają mamy na pierwszym spojrzeniu naprawdę potężny i muskularny wygląd.

W Porsche Panamera S i 4S przednie elementy i panele są wykończone w kolorze nadwozia i mają wbudowane otwory do przepływu powietrza. Podczas gdy Panamera S charakteryzuje się czarnymi podwójnymi prętami we wlotach powietrza z przodu, napędzana na cztery koła Panamera 4S wyraźnie wyróżnia się podwójnymi prętami w kolorze tytanu. Poziome światła pozycyjne w kształcie przewodników świetlnych między kierunkowskazami a światłami dziennymi nadają Panamerze bardzo specyficzny wygląd także w nocy.

Porsche Panamera Turbo ma zupełnie inny i całkowicie unikalny przód. Wloty powietrza z przodu w specjalnym stylu Porsche Turbo mają szczególną strukturę siatki, nadając modelowi z najwyższej półki jeszcze bardziej imponujący i dynamiczny wygląd na drodze.

Światła dzienne w Panamera Turbo składają się z czterech unikalnych diod LED rozmieszczonych wokół dwóch okrągłych reflektorów, ponownie nadając samochodowi szczególnie wyróżniający, dynamiczny i wyrafinowany wygląd. Światła pozycyjne są z kolei uformowane przez przewodniki świetlne wokół kierunkowskazów w reflektorach przednich, co nadaje Panamera Turbo absolutnie unikalny wygląd również w ciemności.

Z boku Porsche Panamera ponownie od razu wyróżnia się jako prawdziwe Porsche. Sylwetka samochodu charakteryzuje się zwartym przednim zwisem, który wygląda jeszcze krócej i bardziej kompaktowo dzięki opadającym konturom. Jednak kluczowym elementem tego unikalnego wyglądu, typowego dla Porsche, jest linia dachu o szczególnej konturze, łagodnie opadająca ku tyłowi w sekcji ogonowej, bez przeciwnego zwisu.

Wraz z kabiną pasażerską zwężającą się ku tyłowi, tworzy to szczególne połączenie linii na tylnej części samochodu, tak charakterystyczne dla Porsche, płynąc szerokim, muskularnym i konturowanym łukiem w harmonijnie zaokrągloną tylną część.

Wloty powietrza w skrzydłach za przednimi kołami są czarne w Panamera S i 4S, podczas gdy w Panamera Turbo wloty powietrza i boczne wloty są wykończone na chromowo.

Porównawczo kompaktowa długość całkowita poniżej pięciu metrów przyczynia się do niezwykle dynamicznego wyglądu samochodu, podczas gdy małe spojlery dachowe z przodu i z tyłu oraz duża osłona podwozia służą do optymalizacji aerodynamiki Porsche Panamera.

Duże koła w ekskluzywnym designie Panamera

Duże koła o sportowym wzorze felg mówią wyraźnym językiem, nadając Porsche Panamera potężną i dominującą postawę na drodze. Otwarty design felg zapewnia klarowny i niezakłócony widok na system hamulcowy o dużych średnicach z zaciskami hamulcowymi wykończonymi na srebrno w Panamera S i Panamera 4S oraz na czerwono w Panamera Turbo.

Z tyłu Panamera ponownie natychmiast wyróżnia się jako prawdziwe Porsche. Zapewnia to przede wszystkim tylne światła w technologii LED, typowe dla Porsche, z poszczególnymi komorami świetlnymi, które przyjmują boczną linię samochodu, a poziome grafiki świateł podkreślają szerokość Panamera nocą. Drugim punktem kulminacyjnym są podwójne końcówki wydechu wykończone na szczotkowane stal nierdzewną po obu stronach, które dzięki swojemu dynamicznemu wyglądowi dodają unikalnego stylu mocy i wydajności oferowanej przez Panamerę na pierwszy rzut oka. W Panamera S i Panamera 4S podwójne końcówki wydechu są okrągłe, w Panamera Turbo mają kształt kwadratowy.

Kolejnym wizualnym akcentem jest dyfuzor zintegrowany w tylną część samochodu jako część jego zaawansowanego koncepcji aerodynamicznego. W Porsche Panamera S dyfuzor jest gładki i czarny, w Panamera 4S również czarny, ale z dodatkowymi żeberkami po bokach, a w Panamera Turbo dyfuzor wyposażony jest zarówno w pionowe żebra, jak i specjalny kolor tytanowy.

Zmienne spojlery: aerodynamika porównywalna z 911 Carrera

Kluczowym elementem, który znacząco przyczynia się do doskonałej efektywności Porsche Panamera, jest jej wyjątkowa aerodynamika: podobnie jak sportowe samochody 911 Carrera, Gran Turismo Porsche ma współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,29 (Panamera S/4S) i 0,30 (Panamera Turbo). Ta doskonała aerodynamika służy przede wszystkim do podniesienia osiągów jazdy na jeszcze wyższy poziom oraz do minimalizacji zużycia paliwa jako kolejnego istotnego czynnika oszczędnościowego.

Szczególnym punktem kulminacyjnym jest adaptacyjny spojler na dolnym końcu tylnej szyby, który podnosi się przy prędkości 90 km/h i automatycznie dostosowuje się do optymalnego kąta w funkcji aktualnej prędkości drogi. Podczas gdy Porsche Panamera S i 4S wyposażone są w tzw. dwukierunkowy spojler, Panamera Turbo dysponuje nawet bardziej zaawansowanym, czterokierunkowym spojlerem, światową nowością w klasie luksusowej, z górną sekcją podzieloną na dwa ruchome elementy, które unoszą się razem, aby uczynić spojler jeszcze większym i wydajniejszym, co poprawia aerodynamikę samochodu. Jak w modelach Carrera, spojler może być również manualnie wysunięty.

W obu przypadkach spojler podnosi się do kąta -3° względem poziomej płaszczyzny przy prędkości 90 km/h, co jeszcze bardziej redukuje opór powietrza. Przy prędkości 160 km/h lub około 100 mph, dwukierunkowy spojler w Panamera S i 4S ustawia się na kąt 5°, a następnie przechodzi do ustawienia wydajności z kątem 14° przy prędkości 205 km/h lub 127 mph.

Czterodrożny spojler w Panamera Turbo pozostaje na pozycji -3° do 205 km/h, a następnie przechodzi bezpośrednio do pozycji wydajności wynoszącej 10° w Turbo. W rezultacie ta specjalna wersja tylnego spojlera nie tylko redukuje siły nośne, ale wręcz generuje siłę docisku na tylnej osi przy dużych prędkościach, podobnie jak tylne skrzydło w 911 Turbo. Wyraźnie daje to Porsche Panamera doskonałą przyczepność i stabilność kierunkową oraz śledzenia nawet przy bardzo wysokich prędkościach.

Precyzyjne obliczenie przepływu powietrza

Z przodu Panamera charakteryzuje się specjalnie zaprojektowaną sekcją przednią z trzema dużymi wlotami powietrza. W Panamera S i Panamera 4S boczne wloty powietrza są zamknięte w celu zwiększenia aerodynamiki i jeszcze lepszego współczynnika oporu, przy normalnym silniku zasysającym powietrze spod samochodu.

W Porsche Panamera Turbo intercoolery znajdują się bezpośrednio za bocznymi wlotami powietrza, które są otwarte w tym modelu, dostarczając dużą ilość powietrza, a dodatkowe powietrze chłodzące pochodzi ze sfery powietrznej w środku z jej przewodami bocznymi.

Czujnik opcjonalnego tempomatu z funkcją odległości również został odpowiednio zoptymalizowany – umieszczony w centralnym wlocie powietrza, czujnik nie wpływa na podaż powietrza chłodzącego w żaden sposób.

Przewody pod wargami spojlerów na zewnątrz przedniego zderzaka zapewniają stały dopływ powietrza do hamulców w celu ich chłodzenia, z powietrzem płynącym bezpośrednio do wnętrza kół. Dzięki inteligentnej konfiguracji te przewody również pomagają zmniejszyć siły nośne z przodu, a przewody kierujące powietrze przy hamulcach w Panamera Turbo chłodzą system hamulcowy z jeszcze większą efektywnością i skutecznością.

Z boku Panamera prezentuje typową linię lotu, imponująco odzwierciedlającą jej aerodynamiczne właściwości. Wloty powietrza za przednimi kołami, zewnętrzne lusterka i tylny spojler unoszący się w zależności od prędkości to szczególnie widoczne akcenty. Specjalne spojlery na kołach służą do optymalizacji przepływu powietrza wokół kół, podczas gdy boczne okna z idealnie gładkimi liniami z filarami A, B i C zapewniają płynny przepływ powietrza wokół samochodu.

Zewnętrzne lusterka zostały specjalnie zaprojektowane w celu minimalizacji oporu powietrza i są zamontowane na drzwiach, a nie, jak zwykle, na ćwierćlusterkach, co poprawia nie tylko aerodynamikę i akustykę samochodu, ale także widoczność z tyłu, unikając osadzania się brudu na bocznych oknach.

Wszystkie modele w gamie Porsche Panamera są wyposażone w osłonę podwozia, która rozciąga się niemal całkowicie od przodu do tyłu i z boku, aby zoptymalizować przepływ powietrza pod samochodem i zmniejszyć wiry powietrzne lub turbulencje. Panamera jest pierwszym samochodem w tym segmencie z osłoną podwozia wokół tunelu wału napędowego i tylnych tłumików, co pomaga w redukcji oporu powietrza i sił nośnych na osiach, poprawiając smukłość i zwiększając oszczędność paliwa.

Zapewniając tak całkowite pokrycie, podwozie samochodu prowadzi przepływające powietrze dokładnie w te miejsca, gdzie poszczególne komponenty w Panamera wymagają dodatkowego chłodzenia. Na przykład, wloty powietrza wokół dyferencjału tylnej osi zasysają powietrze chłodzące, aby utrzymać dyferencjał odpowiednio chłodnym i wydajnym przez cały czas. Z kolei tylny dyfuzor, wraz z tylnym spojlerem, służy do dalszego zmniejszenia sił nośnych z tyłu samochodu.

Doskonały silnik V8 rozwijający 400 i 500 KM

Porsche Panamera wchodzi na rynek wyłącznie z jednostkami napędowymi V8 o pojemności 4,8 litra w dwóch wariantach mocy, zapewniając doskonałe osiągi Gran Turismo Porsche w każdych warunkach.

Oparte na jednostkach napędowych V8, które już były dostępne w Cayenne, nowy silnik został w pełni zmodernizowany i zmodyfikowany dla Panamera, a jednym z jego elementów są zaprojektowane na nowo, niższe miski olejowe, które pomagają obniżyć środek ciężkości samochodu.

Kolejną nowością w napędzie na wszystkie koła Panamera 4S i Panamera Turbo jest bezpośrednie połączenie napędu końcowego z przednią osią z silnikiem.

Szeroki zakres innych ulepszeń i szczegółowych modyfikacji dodatkowo poprawia moc i ogólną ekonomię silników na jeszcze wyższym poziomie, naturalnie zaczynając od optymalnych właściwości silnika.

Panamera S i Panamera 4S są wyposażone w nową generację naturalnie zasysanego silnika V8 o pojemności 4,8 litra, zmodyfikowany system dolotowy, wraz z zoptymalizowanym zarządzaniem silnikiem, zwiększając moc silnika do 400 KM (294 kW) przy 6500 obr/min i podnosząc moment obrotowy do 500 Nm (369 lb-ft) w zakresie od 3500 do 5000 obr/min.

W Porsche Panamera Turbo silnik V8 biturbo o pojemności 4,8 litra dostarcza maksymalną moc wynoszącą 500 KM (368 kW) przy 6000 obr/min oraz szczytowy moment obrotowy wynoszący 700 Nm (516 lb-ft) od niskich 2250 obr/min do średnich 4500 obr/min.

Wszystkie modele są wyposażone w Porsche DFI Direct Fuel Injection oraz VarioCam Plus z jednostronnym zmiennym zarządzaniem wałkiem rozrządu z regulowanym skokiem zaworowym.

Ulepszone jednostki napędowe o naturalnym ssaniu, jeszcze lżejsze niż wcześniej

Jednym z głównych celów w ulepszaniu silników było obniżenie wszystkich mas ruchomych i nieruchomych do jeszcze niższego poziomu niż wcześniej. Dlatego wszystkie silniki są teraz wyposażone w

  • komorę sterującą zaworami i pokrywę zaworów wykonaną z magnezu (oszczędność wagi: 2,5 kg),
  • lekkie przestawiacze wałka rozrządu wykonane w całości z aluminium (oszczędność wagi: 1,7 kg),
  • aluminiowe śruby w wszystkich komponentach magnezowych oraz do łączenia silnika i skrzyni biegów (oszczędność wagi: 1 kg), a także
  • dolot z dodatkowo cienkimi ściankami (oszczędność wagi: 1,2 kg).

Pracując nad silnikiem o naturalnym ssaniu w Panamera S i Panamera 4S, inżynierowie Porsche opracowali nowy, jeszcze lżejszy wał korbowy oraz lżejsze korbowody. Razem redukcja wagi dokonana w ten sposób na napędzie korbowym wynosi 2,3 kg lub ponad 5,0 lb w porównaniu z silnikiem w Cayenne S.

Redukcja wagi dokładnie w tym punkcie zwraca się pod względem dwóch aspektów: niższe masy wirujące dają silnikowi jeszcze bardziej spontaniczną reakcję i sprawiają, że jest jeszcze bardziej ekonomiczny i płynny.

Silnik w Panamera S ma obudowę przepływu oleju z magnezu, co umożliwia dalsze obniżenie wagi o około dwa kilogramy, podczas gdy obudowa w Panamera 4S jest wykonana z aluminium, jak wcześniej, z powodu w pełni zintegrowanego przedniego napędu osi.

Zmienny kolektor dolotowy zaprojektowany jest tak, aby zapewniać muskularny krzywy momentu obrotowego z jeszcze lepszym przepływem i mniejszym oporem niż w Cayenne S. Ta dodatkowa płynność jest zapewniona po pierwsze przez jeszcze większą przepustnicę, a po drugie przez nowy czujnik ciśnienia, który służy do pomiaru przepływu masy powietrza. Po raz pierwszy w produkcyjnym Porsche ten nowy czujnik zastępuje wcześniej stosowany czujnik filmowy, który, w przeciwieństwie do czujnika ciśnienia, musi być umieszczony w strumieniu powietrza i dlatego działa jak przepustnica. W rezultacie uzyskuje się 15 KM lub prawie 4 procent więcej mocy niż w Cayenne S.

Podobnie jak jednostka napędowa w Cayenne S, silnik o naturalnym ssaniu Panamera ma przełączający kolektor dolotowy, łączący zalety długiego kolektora dolotowego – wyższy moment obrotowy przy niższych prędkościach silnika – z zaletami krótkiego kolektora – wysoka moc specyficzna przy wysokich prędkościach obrotowych silnika.

W zależności od prędkości obrotowej silnika, system dolotowy rezonansowy wykorzystuje oscylacje powietrza w kolektorze dolotowym, aby dostarczyć silnikowi jeszcze lepszą mieszankę paliwowo-powietrzną dla większej mocy i efektywności. A dzięki wykonaniu z wyjątkowego materiału syntetycznego, wieloczęściowy system dolotowy jest szczególnie lekki, co znowu wspomaga redukcję wagi do minimum.

Optymalizacja dynamiki jazdy dzięki nisko osadzonemu silnikowi

Z dynamiką jazdy jako szczególnym punktem podkreślonym w Porsche Panamera, jednostka napędowa w nowym Gran Turismo Porsche znajduje się w niezwykle niskiej pozycji w samochodzie. To wyraźnie wpływa na środek ciężkości i tym samym zapewnia dynamikę jazdy typową dla Porsche, z naprawdę wyjątkowymi osiągami drogowymi i stabilnością jazdy w każdych warunkach.

Aby zapewnić tę nową konfigurację, wszystkie silniki w Panamera wyposażone są w nową, ekstremalnie niską miskę olejową. W modelach wyposażonych w PTM Porsche Traction Management dyferencjał przedni jest bezpośrednio połączony z silnikiem, aby utrzymać środek ciężkości jak najniżej również w tym przypadku. Zamiast więc umieszczać silnik wyżej i umieszczać wał napędowy pod silnikiem, wał napędowy przechodzi bezpośrednio przez miskę olejową w kanale z przodu.

Działająca na żądanie pompa olejowa również ma nową, ekstra niską konstrukcję z bardzo kompaktowymi układami przekładniowymi. Dzięki hydraulicznemu dostosowaniu szerokości przekładni wkręconej, kontrolowanemu przez ciśnienie oleju, ilość oleju dostarczanego przez pompę może być dostosowywana indywidualnie w zależności od potrzeb, co minimalizuje zużycie energii, jednocześnie zapewniając odpowiednie smarowanie dostosowane do obciążenia silnika i warunków jazdy przez cały czas.

Aby zapewnić płynne i niezawodne podawanie oleju w każdych warunkach, jednostki V8 posiadają zintegrowane smarowanie z suchą miską.

Silnik turbo z ulepszonymi modułami turbosprężarek

Dążąc do utrzymania jak najniżej środka ciężkości, inżynierowie Porsche również zmodyfikowali silnik turbo ośmiocylindrowy dla Panamera, pracując przede wszystkim nad dwoma turbosprężarkami umieszczonymi równolegle. Po raz pierwszy jednostka napędowa w Panamera Turbo ma moduł turbosprężarki z jednoczęściowym kolektorem wydechowym wykonanym z odpornego na wysokie temperatury odlewu stalowego, bez flanszy łączącej, co zapewnia szczególnie kompaktowe wymiary. Dodatkową zaletą tej konfiguracji są zoptymalizowane przekroje, które zapewniają jeszcze lepsze warunki przepływu i tym samym minimalizują straty ciśnienia przed turbiną.

Dzięki oddzielnemu intercoolerowi na każdym rzędzie cylindrów, zwiększony efekt chłodzenia służy przede wszystkim maksymalizacji ładunku cylindrów i redukcji temperatury różnych komponentów.

Podczas gdy system dolotowy w Porsche Panamera Turbo jest w dużej mierze taki sam jak w silniku V8 o naturalnym ssaniu, silnik turbo, w przeciwieństwie do jednostki o naturalnym ssaniu, nie wymaga klap przełączających, ponieważ efekt ładunku zapewniają dwie turbosprężarki, pełne działanie krótkich kolektorów dolotowych jest zatem utrzymywane w całym zakresie prędkości silnika i mocy.

Aby jeszcze bardziej obniżyć wagę, jednostka napędowa w Panamera Turbo również ma niezwykle lekki wał korbowy o wadze 0,6 kg mniej niż wcześniej. A jak w silniku o naturalnym ssaniu, przeciwwagi na wałku korbowym pokrywają większy promień niż w poprzednim modelu.

Standardowo: Przycisk sportowy dla jeszcze bardziej ekscytujących doświadczeń w jeździe

Przycisk sportowy umieszczony w centralnej konsoli po stronie dźwigni zmiany biegów lub odpowiednio dźwigni PDK w kierunku kierowcy jest standardowym elementem we wszystkich modelach z gamy Panamera. Pozwala to kierowcy na wybór między bardziej komfortowym i ekonomicznym stylem jazdy a bardziej sportowym i dynamicznym, kiedy tylko chce. A gdy tylko naciśnie przycisk sportowy, słowo „Sport” podświetla się w zestawie wskaźników.

W trybie sportowym elektroniczne zarządzanie silnikiem nadaje silnikowi jeszcze bardziej agresywny i spontaniczny charakter. W modelach wyposażonych w Porsche-Doppelkupplungsgetriebe biegi zmieniają się później, a zmiana w dół następuje wcześniej w trybie automatycznym. Dodatkowym punktem jest to, że funkcja Auto Start-Stop jest dezakty wowana, a zarówno PASM Porsche Active Suspension Management, jak i opcjonalne PDCC Porsche Dynamic Chassis Control automatycznie przełączają się na tryb sportowy, aby nadać samochodowi jeszcze bardziej sportowe ustawienie i zapewnić jeszcze bardziej bezpośrednie zachowanie kierownicy w zakrętach.

W Panamera 4S i Panamera Turbo aktywne napędem na cztery koła PTM dostarcza więcej mocy i momentu obrotowego na tylne koła, ponownie w celu zwiększenia wydajności i jeszcze bardziej dynamicznych osiągów.

Pakiety Sport Chrono dla rzeczywiście ambitnych kierowców

Podobnie jak sportowe samochody Porsche, Panamera dostępna jest w pakietach Sport Chrono w połączeniu z PCM Porsche Communication Management, dla szczególnie sportowego i ambitnego kierowcy. W tym przypadku nowy Gran Turismo ma kolejny przycisk na centralnej konsoli z nazwą „Sport Plus” dla jeszcze bardziej dynamicznych osiągów jazdy niż w standardowym przycisku sportowym:

  • W Panamera Turbo tryb Sport Plus aktywuje funkcję Overboost, chwilowo zwiększając ciśnienie turbosprężarki, gdy kierowca wciśnie pedał gazu do oporu lub ruch się szczególnie szybko. To zwiększenie ciśnienia turbosprężarki podnosi maksymalny moment obrotowy o znaczący poziom o 10 procent. Tak więc szczytowy moment obrotowy w zakresie 3000 do 4000 obr/min wynosi 770 Nm (567 lb-ft) zamiast zwykłych 700 Nm (516 lb-ft).
  • Przejście między jazdą pod obciążeniem a jazdą na luzie (i odwrotnie) staje się jeszcze bardziej sportowe i dynamiczne, z bardziej spontaniczną i dynamiczną zmianą obciążenia.
  • W modelach wyposażonych w skrzynię PDK czasy zmiany biegów są jeszcze krótsze, a cały proces zmiany biegów jest jeszcze bardziej dynamiczny. Podczas tylko lekkiego zwolnienia, tryb automatyczny zmienia biegi jeszcze bardziej dynamicznie na niższy bieg, również przy dużych prędkościach silnika. Punkty zmiany biegów są przesunięte na wyższe prędkości silnika, biegi zmieniają się później podczas przyspieszania i wcześniej podczas zmniejszania prędkości. A przy ręcznej zmianie biegów proces zmiany biegów jest również szybszy, bardziej dynamiczny i atletyczny.
  • PASM Porsche Active Suspension Management, standardowo, daje samochodowi jeszcze bardziej sportowe ustawienie z bardziej bezpośrednią reakcją kierownicy i jeszcze lepszym trzymaniem drogi.
  • Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne obniża cały samochód o 25 milimetrów lub prawie jeden cal do niskiego poziomu i przełącza się na twardszą sprężynę.
  • PDCC Stability Control niemal całkowicie eliminuje przechyły nadwozia w zakrętach.
  • PSM Porsche Stability Management interweniuje później w celu poprawy dynamiki podczas jazdy na wprost i bocznej, nadając samochodowi znacznie większą zwinność przy hamowaniu w zakręt. Szczególnie przy niskich prędkościach, PSM pozwala na jeszcze bardziej sportowy styl jazdy podczas hamowania i przyspieszania z zakrętu, zapewniając jeszcze wyższy standard przyjemności z jazdy. A gdy PSM jest wyłączony, tryb Sport Plus oferuje jeszcze większą zwinność, jednocześnie zachowując funkcję PSM jako czynnik bezpieczeństwa w tle, PSM automatycznie włączając się ponownie, gdy obie przednie koła osiągną punkt kontrolny ABS.
  • Na koniec, kąt tylnego spojlera zmienia się na ustawienie wydajności bez względu na prędkość samochodu.

Po aktywacji przycisku sportowego kierowca może manualnie wybrać inny program zawieszenia we wszystkich przypadkach, chyba że znajduje się w trybie PSM. A po wyłączeniu silnika, dezaktywując zapłon, tryb sportowy również zostaje dezaktywowany, a wszystkie ustawienia wracają do trybu normalnego.

Szczególnym punktem kulminacyjnym pakietów Sport Chrono jest stoper na desce rozdzielczej. Aby wyświetlać, zapisywać i oceniać czasy okrążeń oraz czasy wymagane na poszczególnych trasach, PCM Porsche Communication Management zostało dodatkowo rozszerzone przez dodatkowy wyświetlacz wydajności prezentujący całkowity czas wymagany na danej trasie lub okrążeniu, pokonaną odległość na ostatnim okrążeniu, całkowitą liczbę okrążeń do tej pory oraz indywidualne czasy okrążeń kierowcy. Najszybsze okrążenie oraz pozostała odległość do tankowania są również prezentowane w wyświetlaczu, który również pozwala kierowcy rejestrować indywidualne odległości/trasy i definiować referencyjne trasy.

Szczególną cechą pakietu Sport Chrono dla modeli PDK jest Porsche Launch Control dla optymalnego przyspieszenia z miejsca. Aby cieszyć się dodatkową mocą i wydajnością Launch Control, kierowca najpierw musi nacisnąć przycisk Sport Plus z aktywowanymi trybami jazdy D lub M. Następnie trzyma pedał hamulca lewą nogą i jednocześnie w pełni naciska gaz (kick-down) prawą nogą. To podnosi obrót silnika do optymalnego poziomu w każdym wariancie modelowym, a sprzęgło przechodzi do pozycji wstępnego załączenia, a w zestawie wskaźników pojawia się napis „Launch Control Active”.

Następnie, gdy tylko kierowca zwolni hamulec, Porsche Panamera przyspieszy pełną mocą, osiągając najszybszy możliwy sprint o 0,2 sekundy szybciej do 100 km/h w wszystkich wersjach Panamera z Launch Control.

Spełniający normy Euro 5 i ULEV: system wydechowy ze stali nierdzewnej

Emisje spalin przepływają przez system wydechowy wykonany ze stali nierdzewnej o szczególnie długiej żywotności. Aby zminimalizować emisje, szczególnie podczas uruchamiania silnika na zimno, konieczne jest szybkie podniesienie temperatury katalizatorów do optymalnego poziomu pracy. W modelach europejskich robi się to poprzez wtłaczanie powietrza wtórnego do przewodów wydechowych po uruchomieniu silnika na zimno, co zwiększa temperaturę spalin odpowiednio. To szybko nagrzewa katalizatory i zapewnia wysokoefektywne zarządzanie emisjami. W rezultacie wszystkie wersje Panamera znacząco przekraczają normę Euro 5 w Europie i kwalifikują się w USA jako pojazdy o niskiej emisji (ULEV; Turbo: Pojazd o niskiej emisji, LEV).

System wydechowy w Porsche Panamera Turbo ma jeszcze większe przekroje, a spaliny wypływają przez dwie kwadratowe, matowe podwójne końcówki wydechu po obu stronach, w przeciwieństwie do zaokrąglonych końcówek w Panamera S i 4S. Aby zapewnić zawsze odpowiedni efekt dźwiękowy, klapy wydechowe otwierają jedne lub wszystkie cztery końcówki w zależności od prędkości obrotowej silnika.

Wszystkie modele w gamie Panamera są opcjonalnie wyposażone w sportowy system wydechowy dostępny po raz pierwszy nie tylko w modelach z silnikiem o naturalnym ssaniu, ale także w Turbo. W tym przypadku specjalnie zaprojektowany główny tłumik generuje szczególnie miękki i muskularny dźwięk. Jak w standardowym systemie wydechowym Panamera Turbo, dwie klapy wydechowe między tylnymi tłumikami i końcówkami wydechu otwierają się w razie potrzeby, aby uzyskać jeszcze lepszy przepływ spalin.

Sportowy system wydechowy ma dwa uderzająco zaprojektowane podwójne końcówki wydechu z otoczkami w kolorze tytanu, dodatkowo podkreślonymi podwójnymi końcówkami wykonanymi ze stali nierdzewnej.

Aby wygenerować szczególnie muskularny dźwięk samochodu sportowego, wszystko, co musi zrobić kierowca, to wcisnąć dodatkowy przycisk w centralnej konsoli, a efekt dźwiękowy jest następnie zmieniany w zależności od obciążenia, prędkości drogowej, obrotów silnika i biegów.

Światowy debiut w klasie Porsche Panamera: Auto Start-Stop w połączeniu z PDK

Porsche Panamera jest pierwszym samochodem w klasie luksusowych samochodów sportowych, który wprowadza funkcję Auto Start-Stop jako światową nowość. Wszystkie wersje nowego Gran Turismo z Porsche-Doppelkupplungsgetriebe lub podwójną skrzynią biegów są standardowo wyposażone w ten system oszczędzania paliwa, który kierowca może deaktywować lub aktywować indywidualnie, kiedy tylko zechce lub zgodnie z krajowymi wymaganiami za pomocą przycisku na centralnej konsoli.

Auto Start-Stop może zaoszczędzić do 10 procent paliwa w ruchu miejskim i około 5 procent w nowym Europejskim Cyklu Jezdnym, przy czym również redukuje emisję CO2 o około 5 procent. Co więcej, dezaktywacja silnika w czasie postoju oferuje pasażerom jeszcze wyższy poziom komfortu w samochodzie.

Gdy tylko kierowca zwolni do postoju z aktywną funkcją Auto Start-Stop i z nogą na pedale hamulca, Auto Start-Stop wyłączy silnik całkowicie po około jednej sekundzie, informując kierowcę o tej funkcji za pomocą zielonego symbolu Auto Start-Stop w zestawie wskaźników.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.