W 2013 roku Porsche odświeżyło linię Panamera. Zmiany dotyczyły nie tylko wyglądu, ale również poprawiono niektóre parametry techniczne, co uczyniło z niej jeden z najszybszych czterodrzwiowych sedanów na rynku.
Czterodrzwiowe Porsche zrealizowało marzenie, które zmaterializowało się w 2009 roku wraz z wprowadzeniem modelu Panamera. To nie był najlepszy czas na wprowadzenie na rynek luksusowego samochodu sportowego, ponieważ świat wciąż zmagał się z kryzysem gospodarczym. Niektóre kraje, takie jak Chiny i Turcja, nie zostały tak mocno dotknięte jak inne. Dlatego Porsche postanowiło zaprezentować swoje czterodrzwiowe auto w Szanghaju. Facelifting zadebiutował w tym samym miejscu, w 2013 roku.
Model Turbo S został zaprezentowany później w tym samym roku, na Tokyo Motor Show 2013. Zmodernizowany model miał nowe reflektory i tylne światła, które były bardziej podobne do tych znanych z modelu 911. Model Panamera 2014 był oferowany zarówno w wersji standardowej, jak i w wersji z wydłużonym rozstawem osi. Ta ostatnia miała o 150 mm (5.9”) większy rozstaw osi, co zapewniło znacznie więcej miejsca w kabinie, zwłaszcza dla pasażerów z tyłu.
Wewnątrz standardowo zainstalowano 14-kierunkowo regulowane fotele, a z tyłu znajdowały się dwa indywidualne fotele. Dla pasażerów w Panamera Turbo S (z wydłużonym rozstawem osi) przewidziano dodatkowe 12 cm (4.7”) miejsca na nogi. Standardowo zamontowano centralną podłokietnik, który miał uchwyty na kubki i indywidualną kontrolę klimatyzacji.
W układzie napędowym Porsche dodało 50 dodatkowych koni mechanicznych w porównaniu do Panamera Turbo. Silnik V8 o pojemności 4.8 litra był połączony z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów PDK (Porsche Dual-Clutch). Standardowo zamontowano również PCCB (Porsche Carbon Ceramic Brakes).
Porsche wprowadza na szczyt swojej serii Gran Turismo najszybszą, najmocniejszą i najbardziej luksusową wersję Panamery: model Porsche Panamera Turbo S o mocy 570 koni mechanicznych i maksymalnej prędkości 310 km/h (192 mph) wyróżnia się szczególnie bogatym wyposażeniem i wysoką jakością. Po raz pierwszy w ofercie dostępna jest wersja Executive Panamery Turbo S z przedłużonym rozstawem osi o 15 centymetrów (5,9 cala), co przekłada się na znacznie więcej przestrzeni i komfortu, zwłaszcza na tylnej kanapie. W szczególności okna termiczne i dźwiękoszczelne, w tym szyby przyciemniane, specjalnie zaprojektowany pakiet oświetlenia wnętrza dla tylnych pasażerów oraz duża konsola centralna z tyłu to tylko niektóre z bogatych opcji wyposażenia. Nowy topowy model Panamery zadebiutuje na światowej premierze podczas Targów Motoryzacyjnych w Tokio w 2013 roku.
Sportowy, luksusowy charakter nowej Porsche Panamery Turbo S ujawnia się nie tylko w wydajności jazdy, ale również w kluczowych cechach wyróżniających jej wygląd. Metaliczny kolor Palladium, dostępny wyłącznie w nowej Panamerze Turbo S, nadaje topowemu modelowi wyjątkowy wygląd i podkreśla eleganckie kontury. O wyjątkowych osiągach pojazdu świadczą 20-calowe koła 911 Turbo II, które są nie tylko większe, ale także znacznie szersze niż standardowe koła w innych modelach Gran Turismo. Czterostronny spojler z tyłu, malowany w tym samym kolorze co nadwozie, to kolejna unikalna cecha.
Nowy topowy model Panamery od Porsche charakteryzuje się wyjątkowo bogatym wyposażeniem, które odpowiada standardom luksusowej klasy. Oferuje wszystkie systemy kontroli dynamiki jazdy dostępne dla całej gamy modelowej jako standard. System Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), aktywny system stabilizacji przechyłów, zaczyna zmniejszać boczne nachylenie pojazdu w pobliżu zakrętów, co zwiększa zwrotność i komfort. System Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) współpracuje z zmiennym rozdziałem momentu obrotowego na tylne koła, a także z elektronicznie sterowaną blokadą dyferencjału osi tylnej, co zapewnia lepszą przyczepność w każdej sytuacji drogowej. Dzięki ceramicznemu systemowi hamulcowemu Porsche (PCCB), Panamera Turbo S korzysta z wydajnego układu hamulcowego, który jest szczególnie odporny na blaknięcie oraz zużycie. Wrażliwość układu kierowniczego Power Steering Plus zależy od prędkości. Oczywiście zawieszenie Porsche Panamery Turbo S dysponuje adaptacyjną kontrolą amortyzacji Porsche Active Suspension Management (PASM) oraz adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym z dodatkowymi objętościami powietrza.
Około 50 KM więcej mocy dzięki nowym turbosprężarkom i wyższa ciśnienie wtrysku
Wzrost mocy o 50 KM w porównaniu do silnika Panamery Turbo osiągnięto dzięki specyficznym modyfikacjom wielu elementów. Porsche stosuje teraz dwie nowe turbosprężarki z większymi sprężarkami w modelu Panamera Turbo S. Nowe sprężarki zwiększają przepływ powietrza, a ładowarka wprowadza więcej tlenu do komór spalania przy dużych obciążeniach i prędkościach. Dodatkowo, ciśnienie wtrysku zwiększono o 20 bar do 140 bar. Oba te działania pozwalają na większe obciążenia komponentów, które są absorbowane przez tłoki wykonane z nowego stopu aluminium oraz specjalnie pokryte pierścienie tłokowe.
Koncepcja ta niesie ze sobą dwie dodatkowe zalety: skuteczniejsze przygotowanie mieszanki powietrzno-paliwowej w komorach spalania zwiększa moment obrotowy o 50 Nm do 750 Nm przy obrotach w zakresie od 2250 do 5000, a moment overboost wzrasta do 800 Nm. Dodatkowy moment obrotowy ułatwia i przyspiesza na przykład manewry wyprzedzania. Druga poprawa dotyczy faktu, że wartości zużycia paliwa zgodne z nowym europejskim cyklem pomiarowym (NEDC) dla nowego modelu są takie same jak w przypadku Panamery Turbo – 10,2 litra na 100 km, co stanowi ponad 11% mniej niż w modelu poprzednim.
Dzięki opcjonalnemu sportowemu układowi wydechowemu, Porsche Panamera Turbo S daje kierowcom możliwość delektowania się dźwiękiem motorsportu, kiedy tylko zechcą. To unikalne doświadczenie dźwiękowe osiągane jest dzięki akustycznemu kanałowi, który można włączyć jednym przyciskiem; kanał ten kieruje dźwięk silnika bezpośrednio do wnętrza. Ponadto podczas zmiany biegów omijane są poszczególne cylindry, co pozwala na szybsze obniżenie prędkości obrotowej silnika i szybkie załączenie sprzęgła.
Pakiet Sport Chrono poprawia sportowe właściwości jezdne
Nowa Porsche Panamera Turbo S jest również doskonale wyposażona, aby efektywnie przekształcić swoją zwiększoną moc i moment obrotowy w sportową dynamikę jazdy. Jednym z warunków efektywnego przenoszenia mocy jest optymalne pojęcie przenoszenia mocy, które system napędu na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM) oferuje w idealnym formacie, nawet w trudnych warunkach drogowych. Pakiet Sport Chrono jest standardowy i koordynuje moc napędu oraz podwozie za pomocą jednego przycisku, aby zapewnić to samo sportowe osiągi. Co więcej, funkcja overboost jest aktywowana w trybie „Sport” i „Sport Plus”, a także podczas kickdownu w trybie „Normal”; funkcja overboost tymczasowo zwiększa ciśnienie doładowania, umożliwiając jeszcze bardziej intensywne przyspieszenie i możliwości sprintu. Funkcja „Launch Control” gwarantuje najlepsze możliwe przyspieszenie przy starcie, optymalnie koordynując reakcje systemu sterowania silnikiem oraz programu zmiany biegów Porsche Doppelkupplung. Dzięki przepracowanej strategii zmiany biegów, Porsche Doppelkupplung zmienia sześciu biegów jeszcze szybciej, przyspieszając nowy topowy model Gran Turismo od 0 do 100 km/h w ciągu 3,8 sekundy.
Podwozie z wszystkimi systemami asystującymi Panamery
Podwozie wyposażone jest w wszystkie aktywne systemy, które Porsche opracowało i wprowadziło do sportowej serii Gran Turismo jako standard. System Porsche Active Suspension Management (PASM) stanowi jego centralny element, łącząc adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjną kontrolą amortyzacji. PASM nieustannie dostosowuje siły amortyzacji i dostosowuje je do warunków drogi oraz stylu jazdy. Używając przycisku podwozia PASM na konsoli centralnej, kierowca może wybierać pomiędzy trzema mapami wydajności – Comfort, Sport i Sport Plus. Podobnie, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne oferuje możliwość aktywacji różnych twardości sprężyn, co otwiera jeszcze szerszą gamę charakterystyk podwozia, dając kierowcom wybór pomiędzy bardzo wysokim poziomem komfortu jazdy a bardzo sportową dynamiką jazdy.
Połączenie PDCC i PTV Plus oznacza, że Porsche Panamera Turbo S jako standard wyposażona jest w najnowocześniejszą wersję podwozia Panamery. PDCC zapobiega przewracaniu się nadwozia na osi podłużnej, stosując przeciwciągi za pomocą aktywnych stabilizatorów na osiach przednich i tylnych. System ten poprawia również równowagę pojazdu dzięki dynamicznemu rozkładowi momentu obrotowego, co skutkuje doskonałą zwrotnością w każdym zakresie prędkości oraz optymalną wydajnością układu kierowniczego i zrównoważonym zachowaniem podczas zmiany obciążenia. Zwiększona zwrotność osiągana jest poprzez to, że opony nieustannie utrzymują idealną pozycję na drodze, co pozwala na budowanie zoptymalizowanych sił bocznych działających na każdą oponę. Zmienny rozkład momentu skrętu również bezpośrednio wpływa na samosterowność pojazdu.
PDCC, PASM i zawieszenie pneumatyczne są zawsze kontrolowane wspólnie, gdy jeden z trzech programów podwozia jest wybrany. Gdy włączony jest tryb „Comfort”, systemy zapewniają relaksującą podróż po nierównych drogach. W trybie „Sport” i „Sport plus”, aktywna interwencja systemów wpływa na zachowanie układu kierowniczego, maksymalne wsparcie przy przechyłach, samosterowność oraz przyczepność, aby zapewnić maksymalną wydajność i zwrotność.
PTV Plus dla jeszcze lepszego pokonywania zakrętów: Hamulce ceramiczne przetestowane w wyścigach
Korzyści płynące z PDCC w zakresie dynamiki jazdy są jeszcze bardziej wzmocnione przez system Porsche Torque Vectoring Plus oraz elektronicznie sterowaną blokadę dyferencjału osi tylnej z zmiennym efektem blokady. System ten optymalizuje zachowanie układu kierowniczego i przyczepność, co zapewnia sportowe wrażenia z jazdy.
Porsche Panamera Turbo S standardowo wyposażona jest w PCCB. Te super wydajne, testowane w wyścigach hamulce ceramiczne z żółtymi zaciskami oferują wyraźne zalety w porównaniu do konwencjonalnych szarych tarcz hamulcowych z żeliwa. Redukcja masy wynosząca około 50%, szybsza reakcja na prowadzenie oraz odporność korozyjna pierścieni zacisków gwarantują maksymalną wydajność.
Wnętrze: Wnętrze z dwukolorowej skóry i fotele komfortowe
Synteza między ekskluzywnością a sportowością jest utrzymywana we wnętrzu dzięki standardowemu wykończeniu ze skóry w dwóch kolorach. Jednym z szczególnych elementów jest nowy pakiet wnętrza w Dark Burl Walnut. Nowa dekoracja zawiera odrobinę czerwieni, co nadaje nieco chłodniejszy efekt, a wnętrze Porsche Panamera Turbo S dopełniają wytłoczone herby Porsche na przednich zagłówkach.
Standardowo dostępne są 14-kierunkowe fotele z przodu, które można połączyć z pakietem pamięci dla doskonałego komfortu podróży. Pakiet pamięci obejmuje wydłużenie powierzchni siedziska, wsparcie lędźwiowe oraz elektryczną regulację kolumny kierowniczej. Zarówno fotele przednie, jak i tylne mają podgrzewanie jako standard; wentylacja foteli również jest dostępna w Panamerze Turbo S Executive. Fotele sportowe adaptacyjne budują na tym systemie siedzeń, oferując pakiet komfortu z podwyższonymi bocznymi bolcami oraz elektryczną regulacją w 18 kierunkach jako opcję dla Panamery Turbo S. Z tyłu znajdują się dwa pojedyncze fotele z składaną centralną podłokietnikiem, które oferują obszerną przestrzeń na nogi i głowę, nawet dla wysokich pasażerów. Pasażerowie z tyłu Panamery Turbo S Executive podróżują w jeszcze większym luksusie: pojedyncze fotele mają dodatkowe dwanaście centymetrów przestrzeni w przedniej części, wszystkie fotele oferują aktywną wentylację, a elektryczna roleta przeciwsłoneczna zapewnia większą prywatność. Obaj pasażerowie z tyłu chronieni są przez boczne poduszki powietrzne.
W Niemczech cena Porsche Panamera Turbo S wynosi 180 024 EUR, a Panamera Turbo S Executive 197 041 EUR, w obu przypadkach z VAT.