Wprowadzenie czteromiejscowego Porsche było spełnionym marzeniem, które zrealizowano z pierwszą generacją modelu Panamera. W 2017 roku zadebiutowała druga generacja w dwóch wersjach nadwozia: sedan oraz Sport Tourismo. Porsche nie mogło znieść nazwy „kombi”.
Panamera Sport Tourismo z 2017 roku bardziej przypominała shooting-brake niż kombi. Była bardziej podobna do obniżonego Macana niż do klasycznego kombi Panamera. Jej skośny tył wydawał się być zaprojektowany przede wszystkim pod kątem aerodynamiki, a nie zwiększonej przestrzeni bagażowej. Niemniej jednak, tylna klapa stworzona była z myślą o obu tych funkcjach. A ponieważ nie chciała naśladować tyłu modelu 911, mogła być po prostu lepszym rozwiązaniem.
Wewnątrz Turbo Sport Tourismo wyglądało jak zwykła Panamera. Zrezygnowano z wieloprzyciskowej konsoli centralnej, która przypominała tę w telefonach Vertu. Zamiast tego zastosowano dotykowe przyciski na wyświetlaczu. Jednostka multimedialna była duża i posiadała szybko reagujący ekran dotykowy, obsługujący jedynie Apple CarPlay. Dłuższa linia dachu pozwoliła na wyższe tylne drzwi i łatwiejszy dostęp do trzech miejsc siedzących z tyłu. Bagażnik był większy o 25 litrów (0,9 stopy sześciennej) niż w standardowej Panamerze.
W kwestii napędu, Turbo Sport Tourismo wyposażono w silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem połączony z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów oraz systemem napędu na wszystkie koła. Aby samochód był stabilny na drodze, dodano do niego zestaw adaptacyjnego zawieszenia.
Porsche poszerza rodzinę Panamera o nową wersję nadwoziową: Porsche Panamera Sport Turismo zadebiutuje na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2017 roku, gdzie zaprezentowane zostaną pięć różnych wersji: Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid oraz Panamera Turbo. Oparty na udanym luksusowym sedan, nowy model ponownie pokazuje swoje niezaprzeczalne wzornictwo w segmencie luksusowym. Równocześnie Sport Turismo, z mocą do 404 kW/550 hp, jest bardziej wszechstronny niż jakikolwiek inny model w swojej klasie. Dzięki dużemu tylnemu zamkowi, niskiej krawędzi załadunkowej, zwiększonej pojemności bagażnika i koncepcji siedzeń 4+1, nowy model Panamera oferuje idealne połączenie codziennej użyteczności i maksymalnej elastyczności. „Dla Porsche, Panamera Sport Turismo to krok naprzód w nowy segment, ale zachowuje wszystkie wartości i cechy charakterystyczne dla marki Porsche”, mówi Michael Mauer, dyrektor stylu Porsche.
Z technologicznego i projektowego punktu widzenia, Sport Turismo wykorzystuje wszystkie innowacje wprowadzone w nowej linii modeli Panamera, która zadebiutowała zaledwie w zeszłym roku. Wśród nich znajduje się cyfrowy Porsche Advanced Cockpit, nowatorskie systemy wspomagające, takie jak Porsche InnoDrive, w tym adaptacyjny tempomat, systemy zawieszenia, takie jak układ kierowniczy tylnej osi, system elektronicznej stabilizacji toru jazdy Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport) oraz mocne zespoły napędowe. Dodatkowo, wszystkie pojazdy Panamera Sport Turismo standardowo wyposażone są w system Porsche Traction Management (PTM) – aktywny system napędu na wszystkie koła z elektronicznie kontrolowaną wielopłytkową sprzęgłem. W modelach S standardowo dostarczane jest także adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z technologią trójkomorową.
Projekt i koncepcja wszechstronnego sportowca
Podobnie jak w przypadku sportowego sedana Porsche Panamera w stylu coupé, Sport Turismo charakteryzuje się bardzo dynamicznymi proporcjami – doskonałym odzwierciedleniem DNA designu Porsche. Pojazd ma długość 5,049 milimetra, wysokość 1,428 milimetra i szerokość 1,937 milimetrów, podczas gdy duży rozstaw osi wynosi 2,950 milimetrów. Sylwetka pojazdu cechuje się krótkimi zwisami nadwozia i dużymi kołami o średnicy do 21 cali.
Zaczynając od słupków B, czyli od początku tylnych drzwi, Sport Turismo posiada całkowicie unikalny tylny design. Nad wyraźnie zarysowaną linią barku, wydłużona linia okna i równie długa kontura dachu nadają pojazdowi wyrazisty wygląd. Z tyłu dach opada znacznie mniej dramatycznie niż linia okna, co skutkuje wyraźnym i charakterystycznym słupkiem D, który płynnie przechodzi w sekcję barkową w stylu coupé.
Pierwszy adaptacyjny spojler dachowy w segmencie
Na górze pojazdu dach przechodzi w adaptacyjny spojler. Kąt nachylenia spojlera dachowego jest ustawiany w trzech etapach w zależności od sytuacji na drodze i wybranych ustawień pojazdu, generując dodatkowy docisk do 50 kg na tylną oś.
Przy prędkości do 170 km/h, aerodynamiczny element prowadzący – centralny komponent systemu Porsche Active Aerodynamics (PAA) – pozostaje w pozycji schowanej pod kątem minus siedem stopni, co zmniejsza opór i optymalizuje zużycie paliwa.
Powyżej 170 km/h, spojler dachowy automatycznie przesuwa się do pozycji wydajności z kątem plus jeden stopień, zwiększając stabilność jazdy i dynamikę boczną. W trybach jazdy Sport i Sport Plus, spojler dachowy automatycznie przesuwa się do pozycji wydajności przy prędkości wynoszącej 90 km/h i więcej. PAA zapewnia również aktywne wsparcie, dostosowując kąt nachylenia spojlera dachowego do plus 26 stopni, gdy panoramiczny dach przesuwany jest otwarty przy prędkości 90 km/h lub wyższej. W takim przypadku spojler pomaga zminimalizować hałas wiatru.
Trzy miejsca w przeprojektowanym tylnym siedzeniu
Nowe Sport Turismo to pierwszy model Panamera z trzema tylnymi siedzeniami. Dwa zewnętrzne siedzenia mają formę indywidualnych foteli – zgodnie z roszczeniem linii modelu o sportowe osiągi z maksymalnym komfortem pasażerów – tworząc konfigurację 2+1 z tyłu. Opcjonalnie, Porsche Panamera Sport Turismo dostępna jest również w konfiguracji czteroosobowej z dwoma elektrycznie regulowanymi fotelami z tyłu.
Podwyższona linia dachu Sport Turismo umożliwia łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie z tyłu pojazdu oraz zapewnia większy luz dla głowy. Użyteczność bagażnika korzysta z szeroko otwieranego tylnego zamka, który jest standardowo obsługiwany elektrycznie oraz wysokości krawędzi załadunkowej wynoszącej zaledwie 628 milimetrów. Mierzony do górnej krawędzi tylnych siedzeń, pojemność bagażnika Sport Turismo wynosi do 520 litrów (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 425 litrów) i przewyższa pojemność sportowego sedana o 20 litrów. Po załadowaniu do poziomu dachu i złożonych tylnych siedzeniach, zyski wynoszą około 50 litrów. Oparcia trzech tylnych siedzeń mogą być składane razem lub indywidualnie (w proporcji 40:20:40) i są odblokowywane elektrycznie z bagażnika. Kiedy wszystkie oparcia są złożone, podłoga bagażnika staje się niemal równa. W takim przypadku pojemność bagażnika zwiększa się do 1,390 litrów (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 1,295 litrów).
Na życzenie dostępny jest system zarządzania bagażem dla Porsche Panamera Sport Turismo. W skład tego zmiennego systemu do bezpiecznego transportu wchodzą między innymi dwie prowadnice zintegrowane w podłodze bagażnika, cztery punkty mocowania oraz siatka do podziału bagażu. Opcjonalnie w bagażniku można również zamontować gniazdo elektryczne 230-V.
Pięć silników przy wejściu na rynek