Malezyjski producent samochodów Proton usilnie starał się stworzyć MPV i wielokrotnie próbował, aż w końcu udało mu się wprowadzić na rynek przyzwoitą minivan: Exora z 2009 roku.
Proton był na skraju wprowadzenia nowych pojazdów na rynek. Duże zapotrzebowanie na pojazdy wielofunkcyjne skłoniło ich do spróbowania z licencjonowanym modelem Mitsubishi Town Box, jednak to nie okazało się dobrym pomysłem dla malezyjskiego rynku i projekt zakończył się niepowodzeniem po zaledwie dwóch latach. Mimo to projektanci i inżynierowie pracowali bez wytchnienia i zaprezentowali Exorę sześć lat po porażce Proton Juara.
Samochód został zaprojektowany z pewnym inspirowaniem się Mitsubishi Grandis, ale w pozytywny sposób. Przód Exory z wznoszącą się maską i opadającymi słupkami A pozostawił przestrzeń na długą kabinę dla maksymalnie siedmiu pasażerów oraz bagażnik z tyłu. Oczywiście były pewne ograniczenia wynikające z platformy Proton P1, ale udało się je pokonać, a efektem końcowym był przekonująco wyglądający pojazd. Z tyłu wysoko umieszczone światła tylnie chroniły je przed drobnymi wstrząsami i zwiększały widoczność pojazdu z tyłu.
W środku Exora mogła pomieścić do siedmiu pasażerów. To był pierwszy MPV zaprojektowany w Malezji, a zespół Proton starał się, aby nie zawieść swoich klientów. Wnętrze charakteryzowało się nowoczesnym designem, zaokrąglonymi krawędziami, miękkimi materiałami oraz opcjonalnymi skórzanymi siedzeniami.