Iriz był prawdziwym przełomem dla malezyjskiej firmy motoryzacyjnej. Proton zaopatrzył ten model w nowe funkcje, które wcześniej nie były dostępne w żadnym ich pojeździe.
Proton rozpoczął swoją działalność jako producent pojazdów na licencji Mitsubishi i stopniowo rozwinął się do momentu, w którym nauczył się projektować i budować samochody od podstaw i robił to dobrze. Platforma Iriz została opracowana z myślą o dalszych usprawnieniach oraz wersji elektrycznej.
Mały MPV charakteryzował się odważnym designem, z srebrnym paskiem na grillu w podstawowych modelach oraz chromowanym wykończeniem w wyższych wersjach. Producent zamontował diodowe światła dzienne w zewnętrznych częściach zderzaka przedniego w wersjach z silnikiem 1.6. Panele drzwiowe miały lekko zaokrąglony kształt, ale nie były zbyt wymyślne, co sprawiło, że wygląd był dość monotonny. To obszar, w którym Proton wciąż musi się poprawić. Tył pojazdu był dobrze proporcjonalny, z diodowymi światłami tylnymi umieszczonymi wewnątrz słupków C. Proton zainstalował kamerę tylnej widoczności jako standard w modelach 1.6.
W środku malezyjscy projektanci starali się stworzyć minimalistyczny wygląd deski rozdzielczej, z zaokrąglonymi powierzchniami i ekranem multimedialnym umieszczonym na górze centralnej konsoli. Okrągłe pokrętła systemu wentylacji były zamontowane niżej niż ekran. Mimo niewielkiej długości, Iriz oferował miejsce dla pięciu dorosłych, chociaż osoby siedzące z tyłu nie powinny być zbyt wysokie.