Malajski producent samochodów Proton wprowadził na rynek drugą generację swojego sportowego hatchbacka Satria w 2006 roku, nadając mu nazwę Satria Neo.
Podczas gdy pierwsza generacja Satrii była w rzeczywistości przerobionym modelem Mitsubishi Colt, Satria Neo to zupełnie inna historia. Została zbudowana na nowej platformie opracowanej przez firmę Proton, a ponieważ malajska firma posiadała producenta samochodów sportowych Lotus, w projektowaniu wzięli również udział Brytyjczycy. Efektem końcowym był spektakularny pojazd w segmencie supermini.
W 2006 roku na rynku było wiele hatchbacków w segmencie supermini, jednak Proton się tym nie zraził. Satria Neo wyróżniała się świeżym wyglądem z zaokrąglonymi liniami oraz unikalnym designem reflektorów. Może dolne, podwójne łuki przednich lamp przypominały BMW serii 3 E46 po liftingu, ale na Protonie wyglądały zupełnie inaczej.
Wnętrze, mimo swoich niewielkich rozmiarów, zaskakiwało przestronnością, oferując miejsce dla czterech pasażerów, a maksymalnie pięciu, chociaż tylko przy dość wąskim miejscu na biodra. Cechował się dzieloną tylną kanapą, co pozwalało właścicielowi powiększyć bagażnik. Deska rozdzielcza została zaprojektowana przez inżynierów Protona w stylu binokularowym, z dwoma dużymi wskazówkami dla prędkościomierza i obrotomierza, które zawierały również wskaźniki poziomu paliwa i temperatury chłodzenia. Na dole panelu instrumentów znalazł się mały wyświetlacz LCD dla licznika kilometrów.
Pod maską Proton oferował Satrę Neo z dwiema opcjami silników: 1.3-litrowym oraz 1.6-litrowym. Ten drugi został opracowany z pomocą firmy Lotus. Nie był to arcydzieło z nadmiarem mocy, ale idealnie spełniał swoje zadanie jako miejskie auto. Wersja 1.6-litrowa była dostępna z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów, podczas gdy standardową skrzynią dla obu silników była 5-biegowa manualna.
Z eleganckim designem i imponującym silnikiem CamPro 16v, Proton Satria Neo to samochód, który łączy energię, styl i ekscytację. Doskonała jazda i prowadzenie to zasługa siostrzanej firmy Proton, Lotus, która przyczyniła się do stworzenia pojazdu charakteryzującego się stabilnością przy wysokich prędkościach, doskonałą manewrowością oraz przewyższającą kontrolą. Klienci poszukujący stylowego, zabawnego i ekscytującego samochodu, który jednocześnie jest praktyczny i przystępny cenowo, nie muszą szukać dalej niż Satria Neo.
Satria Neo – prawdziwy Proton
Proton wierzy, że jazda powinna być przyjemnością, a każdy z jego samochodów powinien zapewniać doskonałe właściwości jezdne. Postępowa technologia widoczna jest w całej gamie – nie tylko w zakresie wydajności, ale także w środkach bezpieczeństwa i standardowym wyposażeniu. Proton Satria Neo kontynuuje tę tradycję, oferując wszystko, czego kierowcy oczekiwali od Proton – i jeszcze więcej.
Satria Neo podkreśla zaangażowanie Proton Cars w dostarczanie wartościowego produktu dla klientów. To samochód, który cieszy się niezawodnością Proton oraz magicznym dotykiem Lotusa – 3-drzwiowy supermini z doskonałym designem, jazdą i prowadzeniem. Proton Satria Neo jest energetycznym dodatkiem do aktualnej linii Proton, która obejmuje 5-drzwiowy samochód miejski Savvy, rozwinięty przez Lotus 5-drzwiowy hatchback GEN-2, 4-drzwiową limuzynę Impian oraz nowego 4-drzwiowego Proton GEN-2 Persona.
Podczas prezentacji Proton Satria Neo w Malezji, dyrektor generalny Proton Bhd, Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, powiedział: „Proton Satria Neo emanuje energią i stylem. Zachowuje klasyczny urok Satrio, dodając jednocześnie ulepszone właściwości jazdy i prowadzenia, których można się spodziewać od auta tak ikonicznego jak GTi.” Dodał, „Wiemy, że klienci czekali na nowy model i nie będą zawiedzeni.”
Dyrektor zarządzający Proton Cars UK, Brian Collier, powiedział: „Satria Neo daje nowym i obecnym klientom zaufaną niezawodność Proton, w połączeniu z eleganckim designem Lotusa i płynnością jazdy, wszystko to wspierane przez naszą renomowaną obsługę klienta.”
Lotus – dodaje energii i finezji Proton Satria Neo
Kontynuując doskonałe osiągi i charakterystyki swojego poprzednika, Satria Neo korzysta również z inżynieryjnego wkładu siostrzanej firmy Lotus. Efektem jest samochód o poprawionym prowadzeniu, wydajności i stylu – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Wprowadza Proton 3-drzwiowy w nową generację.
Design zewnętrzny
Kiedy zespół projektowy Proton po raz pierwszy wyobraził sobie Proton Satria Neo, celem było stworzenie eleganckiego i wyrafinowanego 3-drzwiowego hatchbacka, który zachowałby silne elementy, które uczyniły oryginalnego Satrio tak popularnym i udanym. Od pierwotnego briefu opracowanego z Lotus, początkowe koncepcje, wizualizacje, modele z gliny i powierzchnie zewnętrzne były rozwijane w Centrum Projektowym Lotusa z siedzibą w Hethel w Norfolk. Następnie zrealizowano projekt wykonalności dla BIW, wykończenia, podwozia, elektryczności oraz planowania rozwoju pojazdu w Wielkiej Brytanii. Szczegółowy projekt aż do produkcji zrealizowano dzięki Lotus Engineering, pracującemu obok inżynierów Proton w nowym, nowoczesnym zakładzie Tanjung Malim w Proton City w Malezji.
Simon Wood, dyrektor inżynieryjny w Group Lotus Plc, powiedział: „Jestem dumny z Satria Neo, wciela w życie te aspekty, które są ważne dla Lotusa; uderzający design, dynamiczne osiągi i przyjemność z jazdy.”
Dzięki ekspertyzie i doświadczeniu obu zespołów inżynierskich, powstały samochód przewyższa pierwotny brief. Jest odważny, stylowy i pożądany, z rzeźbioną przednią maską, elegancką atrapą chłodnicy, szczegółowymi przednimi i tylnymi zderzakami, sportowymi reflektorami projekcyjnymi w kształcie „tiger-eye” oraz opływową sylwetką, która tworzy zgrabne wrażenie.
Rozmiar
Proton Satria Neo ma całkowicie nową platformę, która została zaprojektowana w tych samych wymiarach co oryginalny Satria GTi, aby zapewnić dodatkową przestrzeń wewnątrz i poprawić dynamikę pojazdu. Dodatkowo, szerokość przednich i tylnych osi została zwiększona do 1470 mm. Długość pojazdu wynosi teraz 3905 mm, a rozstaw osi 2440 mm, szerokość i wysokość wynoszą odpowiednio 1710 mm i 1420 mm.
Proton Satria Neo wyposażony jest w centralnie umieszczony zbiornik paliwa o pojemności 45 litrów pod podłogą, co zapewnia doskonałą ochronę w przypadku wypadku oraz poprawia przestrzeń pasażerską i ładunkową, z objętością bagażnika wynoszącą 286 litrów (0,286 m³) przy podniesionych tylnych siedzeniach i 615 litrów (0,615 m³) przy opuszczonych.
Tłumienie NVH
Proton Satria Neo dąży do uzyskania lepszych właściwości NVH, które czynią jazdę komfortową dla pasażerów, nie eliminując sportowego dźwięku silnika. Zewnętrzny design jest niski, sportowy i przylegający do drogi. W połączeniu z elegancką aerodynamiczną sylwetką, Proton Satria Neo osiąga niskie opory powietrza, dobrą manewrowość przy wysokich prędkościach, stabilność pojazdu oraz kontrolę.
System wydechowy jest skonfigurowany w celu redukcji niepożądanych dźwięków wewnętrznych i wibracji, jednocześnie zachowując „sportowy” dźwięk. Dodatkowo, mocowania układu napędowego zostały zmodyfikowane z istniejącego systemu czteropunktowego na trzypunkowy system Neutral Torque Axis, co poprawiło NVH dla pasażerów. W rezultacie osiągnięto 72 dBA przy prędkości podróżnej, co stawia Satria Neo na porównywalnym poziomie z konkurencją.
Oświetlenie
Stylowy i nowoczesny, zintegrowany tylny reflektor zapewnia maksymalną jasność i sportowy wygląd. Wielefokalny wewnętrzny reflektor zwiększa widoczność tylną i poprawia bezpieczeństwo podczas jazdy, a pomarańczowy filtr wewnętrzny jest zintegrowany z reflektorem sygnalizacji kierunkowej. Wszystkie modele Satria Neo mają reflektory halogenowe z półautomatycznym poziomowaniem jako standard.
Design wnętrza
Nowoczesne, minimalistyczne wnętrze Proton Satria Neo czerpie inspirację z Lotusa. Czysty i współczesny układ tworzy sportowe, wyrafinowane wrażenie, podczas gdy przestronne wnętrze zapewnia maksimum komfortu, podnosząc jakość całego doświadczenia z jazdy.
Deska rozdzielcza i instrumenty
Deska rozdzielcza Satria Neo ma swoje korzenie w schemacie GEN-2, ale wzbogacona została o dodatkowe elementy wykończeniowe, w tym łagodnie świecący pomarańczowy i niebieski wyświetlacz oraz nowy kolor wnętrza w odcieniu szaro-błękitnym. Niebieskie wskaźniki zapewniają, że wyświetlacz jest czytelny, ale nie rozprasza kierowcy, szczególnie nocą. Wszystkie modele GSX mają ściemniacz panelu instrumentów, więc kierowcy mogą samodzielnie wybierać ustawienia jasności. Wszystkie istotne informacje są wyraźnie wyeksponowane, dzięki czemu kierowcy muszą tylko na chwilę oderwać wzrok od drogi, aby uzyskać kluczowe informacje. Centralnie umieszczony cyfrowy komputer pokładowy zawiera informacje o odległości do tankowania, długości podróży oraz średnim zużyciu paliwa. Wszystkie główne wskaźniki ostrzegawcze są łatwo zlokalizowane, w tym wskaźnik zapięcia pasów i wskaźnik otwartych drzwi.
Materiały wybrane do górnej deski rozdzielczej zostały dobrane w celu obniżenia odbicia, aby zredukować odblaski z drogi. Niższe materiały wybrano ze względu na ich trwałość. W drzwiach znajdują się wstawki materiałowe, a słupki A, B i C pokryte są plastikiem o fakturze.
Kontrola
Proton Satria Neo ma przeprojektowaną trójramienną kierownicę z kontrolkami głośności i wyciszenia radia/odtwarzacza CD po lewej stronie oraz kontrolkami pomijania, wyszukiwania i trybu po prawej. Kierownica została ustawiona pod nowym kątem, co zwiększyło przestrzeń na nogi kierowcy do 930 mm od punktu obrotu w biodrze. Kierownica jest również regulowana wysokościowo dla większej wygody.
Fotele
Fotele w kształcie muszli z przodu zapewniają lepsze trzymanie dla kierowcy i pasażera oraz bezpieczne uczucie jazdy. Fotel kierowcy ma regulację wysokości, pochylenia i przesuwu dla optymalnego komfortu, a fotel pasażera ma funkcję pamięci, która automatycznie ustawia go z powrotem do pierwotnej pozycji po przesunięciu go do przodu, aby umożliwić dostęp pasażerom z tyłu.
Bagaż i przechowywanie
W kabinie znajduje się wiele schowków, w tym przedni schowek, boczne kieszenie w przednich drzwiach, tylne kieszenie mapowe w przednich fotelach oraz dwa wygodnie umiejscowione podwójne uchwyty na napoje za hamulcem ręcznym. Dwa małe schowki znajdują się po lewej i prawej stronie systemu audio, które można wykorzystać do przechowywania portfeli, toreb, odtwarzaczy MP3 itp.
Tylne siedzenia składane w proporcjach 60:40 zapewniają wszechstronną przestrzeń ładunkową w tylnej części samochodu, nie ma potrzeby demontowania zagłówków przed ich złożeniem na płasko w kierunku przednich siedzeń, tworząc dużą przestrzeń ładunkową dla dodatkowego bagażu, walizek, zakupów itp. Przy wzniesionych tylnych siedzeniach, pojemność bagażnika wynosi 286 litrów (0,286 m³), a po złożeniu wzrasta do 615 litrów (0,615 m³).
Wyposażenie
Wszystkie modele są wyposażone w system klimatyzacji z filtrem pyłkowym i mają klimatyzację jako standard. Znane pionowe pokrętła do regulacji ogrzewania, zgodne z designem GEN-2, znajdują się ponownie w wygodnym miejscu obok dźwigni zmiany biegów, co uzupełnia prosty, minimalistyczny i sportowy wygląd.
Model automatyczny ma automatyczny tempomat jako standard, co jest rzadkością w samochodzie w tej klasie cenowej. Umożliwia to kierowcy ustawienie stałej prędkości. Kontrole są umiejscowione na kolumnie kierowniczej po prawej stronie.
Dodatkowe praktyczne rozwiązania są liczne. Proton Satria Neo wyposażony jest w centralnie umieszczone i podświetlane przełączniki szyb elektrycznych, regulatory lusterek bocznych, centralnie umieszczony zegar, przeciwsłoneczne osłony z lusterkiem wstecznym po stronie pasażera i kierowcy, które również mają kieszonkę na bilet, przednie i tylne podłokietniki w drzwiach oraz gniazdo zasilania 12V.
Audio
Rozrywka w samochodzie prezentuje się w postaci eleganckiego urządzenia, które uzupełnia sportowy wygląd i odczucie. Każda wersja Proton Satria Neo wyposażona jest w radio Blaupunkt z RDS i odtwarzaczem CD kompatybilnym zarówno z CDRW, jak i płytami MP3, oprócz standardowych formatów CD. Jednostka ta jest kompatybilna tylko z Proton Satria Neo, więc nie można jej ukraść i używać w innym pojeździe.
Model można także wyposażyć w zestaw głośnomówiący oparty na technologii Bluetooth. Czterodrożny system głośników zapewnia lepszą dystrybucję dźwięku w kabinie.
Silniki i skrzynie biegów
Proton Satria Neo jest dostępny z silnikiem CamPro o pojemności 1,6 litra 16v, opracowanym przez Lotusa, z możliwością wyboru 5-biegowej manualnej skrzyni biegów lub 4-biegowej automatycznej. Mimo że dzieli ten sam silnik i skrzynię biegów z GEN-2, Satria Neo ma nowy niższy współczynnik przełożenia, co pozwala na lepszą przyspieszenie w trybie niskich i średnich prędkości oraz płynne dostarczanie momentu obrotowego i mocy.
Pod jego zwartą, aerodynamiczną sylwetką kryje się silnik CamPro 4-cylindrowy 16v z wielopunktowym wtryskiem, opracowany we współpracy z Lotus. Jak można się spodziewać od firmy projektującej i budującej samochody o wysokich osiągach, ten silnik ma dużą moc, osiągając maksymalną prędkość do 190 km/h oraz 111 KM i 149 Nm momentu obrotowego.
Został również zbudowany, by być trwałym. Silnik CamPro został przetestowany na dystansie 1,2 miliona kilometrów i spędził dodatkowe 27 000 godzin na hamowni. Dzięki niższej wadze oraz profesjonalnemu strojeniu i wyważeniu, Proton Satria Neo oferuje również doskonałą reakcję na gaz.
Podwozie
Kluczową siłą, jaką Proton zdobył dzięki współpracy z Lotus, jest umiejętność maksymalizacji jazdy i prowadzenia poprzez całkowite zintegrowane tunning i wyważanie podwozia; to łączy się, aby zapewnić zabawną i ekscytującą jazdę oraz przekłada się na doskonałe prowadzenie, manewrowość, pokonywanie zakrętów i właściwości jezdne, które można łatwo odróżnić pod względem prędkości pokonywania zakrętów i stabilności przy wysokich prędkościach.
Rozległy rozwój właściwości jezdnych i prowadzenia prowadzono przez Lotus Engineering podczas wszystkich początkowych faz projektu, a testowano również pojazdy produkcyjne, aby zapewnić, że filozofia dynamiki podwozia Lotusa została w pełni zaimplementowana w Proton Satria Neo.
Dobre prowadzenie i właściwości jezdne nie tylko sprawiają, że samochód jest przyjemniejszy w prowadzeniu, ale także poprawiają bezpieczeństwo, zapewniając dokładną i natychmiastową reakcję na działania kierowcy. Niewiele samochodów osiąga dobre poziomy obu tych elementów. Zazwyczaj lepsze prowadzenie oznacza mniejszy komfort jazdy i na odwrót. Satria Neo został zaprojektowany, aby optymalizować oba te elementy.
Zawieszenie
Szeroka oś i niski profil Proton Satria Neo odgrywają dużą rolę w zdolności pokonywania zakrętów pojazdu, wraz z technologią MacPherson strut, która jest strojona dla precyzyjnej reakcji kierownicy oraz dobrego prowadzenia, pokonywania zakrętów i zmiany pasa ruchu, wszystko to przy akceptowalnym komforcie jazdy. Z przodu znajdują się również pionowo zamontowane poduszki na dolnym ramieniu, które zapewniają dużą późniejszą elastyczność z miększym ruchem pionowym dla zwiększonego komfortu i stabilności. Przedni subframe ma nowy projekt poprzecznego wspornika, co zwiększa sztywność oraz poprawia prowadzenie pojazdu.
Aby jeszcze bardziej poprawić prowadzenie, Proton Satria Neo ma system wielowahaczowy z przestrojoną amortyzacją i stawkami sprężyn. Z tyłu stabilizator został umiejscowiony, aby poprawić kontrolę nad nadwoziem, a górny wahacz zaprojektowano, dzięki jego wytrzymałości, aby zapewnić lepszą sztywność boczną.
Podstawą dobrego prowadzenia i właściwości jezdnych jest integralność strukturalna nadwozia pojazdu – mocna konstrukcja Satria Neo została zaprojektowana z myślą o sztywności w odpowiednich obszarach i pochłanianiu uderzeń w strefach zgniotu. To z kolei poprawia bezpieczeństwo, zapewniając zarówno ochronę, jak i poduszkę dla pasażerów.
Hamulce
Wszystkie modele Proton Satria Neo są wyposażone w ABS z EBD dla optymalnej wydajności. Dodatkowo, wszystkie modele mają tarcze hamulcowe z przodu o średnicy 270 mm wentylowane oraz 280 mm stałe z tyłu.
Koła
Proton Satria Neo ma 16-calowe felgi w stylu turbiny z oponami Continental Sport o wymiarach 195/50R16 88V.
Kierowanie
Mimo że Satria Neo jest większy niż oryginalna gama Satria, Proton zredukował promień skrętu pojazdu do zaledwie 10,2 m (33,5 stopy), co pomogło zwiększyć łatwość manewrowania w mieście.
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo jest priorytetem dla Proton, którzy oferują kierowcom szereg sprzętu, aby pomóc zapobiegać wypadkom i chronić w przypadku kolizji. System zapobiegający blokadzie kół (ABS) i elektroniczna dystrybucja siły hamowania (EBD) zapewniają kontrolowane i bezpieczne hamowanie w trudnych warunkach pogodowych.
Proton dąży do zaoferowania zarówno „aktywnych”, jak i „pasywnych” środków bezpieczeństwa, a Proton Satria Neo spełnia te wymagania.
Aktywne bezpieczeństwo osiągane jest poprzez dobrą kontrolę nad pojazdem, co pomaga w unikaniu wypadków. Wkład Lotusa w rozwój podwozia i zawieszenia zapewnia, że Proton Satria Neo ma doskonałe prowadzenie, precyzyjne kierowanie oraz stabilne hamowanie. Precyzyjna reakcja i responsywność kierownicy, prowadzenia i hamowania zapewniają maksymalną kontrolę na drodze.
Pasywne bezpieczeństwo, czyli minimalizowanie obrażeń w przypadku wypadku, zawsze było ważne dla Proton, a Satria Neo ma kilka nowych funkcji bezpieczeństwa, aby to wspierać. Proton koncentruje się na ochronie pasażerów poprzez wbudowane strefy zgniotu, mocną sztywność kabiny oraz dodatkowe technologie pochłaniania energii. Obejmuje to podwójne, trapezoidalne pręty w drzwiach, które współpracują z uchwytem na sillach bocznych, aby poprawić ochronę i zapobiec przesuwaniu się drzwi do kabiny w przypadku bocznego uderzenia.
Proton Satria Neo został zbudowany z wykorzystaniem nowej platformy w celu poprawy sztywności nadwozia i późniejszej wydajności przy uderzeniach. Zastosowano metody inżynieryjne wspomagające komputerowo, aby ustanowić wstępne cele wewnętrzne dotyczące wydajności strukturalnej pojazdu i dynamiki podwozia, z korelacją i weryfikacją podczas programu rozwoju. Cele dotyczące skrętu i zgniotu ciała zostały zwiększone w porównaniu do oryginalnego modelu Satria, aby poprawić strukturalne cechy nadwozia i tym samym bezpieczeństwo. Proton użył stali o wysokiej wytrzymałości w wszystkich kluczowych elementach strukturalnych i wzmocnił konstrukcję przedniej strony oraz poprzeczkę deski rozdzielczej. Wyniki testów zderzeniowych przy prędkości 64 km/h były pocieszające, podobnie jak wyniki testów uderzeniowych bocznych i w zderzaki stacjonarne.
Wykorzystuje również systemy zabezpieczeń pasażerów, aby zredukować obrażenia spowodowane wtórnym uderzeniem. Satria Neo ma trzy niezależne zagłówki tylnych foteli dla zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów z tyłu, a regulowane zagłówki z przodu w całej gamie pomagają chronić przed urazami kręgosłupa w przypadku wypadku. Dodatkowo, pas bezpieczeństwa kierowcy jest połączony z systemem ostrzegania dźwiękowego, który przypomina kierowcy o zapięciu pasów. Oba przednie pasy bezpieczeństwa mają napinacze, aby utrzymać siłę taśmy na kontrolowanym poziomie i zapewnić pasażerów na miejscu w przypadku kolizji. W całej gamie Proton Satria Neo zainstalowane są podwójne poduszki powietrzne jako standard, a dodatkowe funkcje to składany stelaż kierownicy i system intruzji pedałów, które pomagają zapobiegać wnikaniu do kabiny podczas zderzenia czołowego. Tylne siedzenia zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymały uderzenie od bagażu rzuconego w tylną część siedzeń, a tym samym w pasażerów z tyłu, w przypadku kolizji tylnej.
Oba przednie fotele mają funkcje anty-submarine, które zapewniają, że w przypadku zderzenia czołowego, pasażerowie nie przesuwają się pod pasem bezpieczeństwa.
Wszystkie systemy pasywnego bezpieczeństwa zostały dostosowane do optymalnego czasu reakcji, aby zredukować ryzyko obrażeń.
Bezpieczeństwo
Satria Neo wyposażona jest w zintegrowany system alarmowy oraz immobilizer z unikalnym zakodowanym transponderem. Trzystopniowy system zabezpieczeń minimalizuje ryzyko kradzieży pojazdu za pomocą metody „hot wire” lub duplikacji kluczy, zapewniając ochronę przed kradzieżą.
System zamykania drzwi wyposażony jest w swobodnie obracający się cylinder klucza jako środek zapobiegawczy przeciwkradzieżowy. Jeśli intruz użyje niepasującego klucza lub spróbuje wymusić dostęp do cylindra klucza obcym przedmiotem, zamek będzie obracał się swobodnie, aby zapobiec otwarciu. W przypadku wybicia szyby, połączenie immobilizera z zabezpieczeniem zapłonu zapewni, że system zapłonowy jest zabezpieczony, a samochód nie może być prowadzony.
Wszystkie funkcje zabezpieczeń w Satria Neo również spełniają surowe standardy bezpieczeństwa i ochrony Thatcham.