Malezyjska marka Proton rozpoczęła swoją produkcję od licencjonowanych samochodów Mitsubishi, a w 2001 roku odważyła się zaprezentować swój własny produkt: model Impian. Był to samochód zaprojektowany i opracowany przez Proton.
W czasie, gdy powstawał ten samochód, w portfolio Protona znajdowała się brytyjska firma samochodowa Lotus. Zarząd zdecydował się poprosić inżynierów Lotusa o pracę nad modelem Impian. To było ciekawe zadanie, ponieważ inżynierowie Lotusa specjalizowali się w produkcji samochodów sportowych, a nie zwykłych sedanów rodzinnych. Dlatego też zastosowali swoje doświadczenie.
Proton Impian był sedanem z nadwoziem typu trzyboks, o konwencjonalnym wyglądzie zewnętrznym. Jedyną ekstrawagancją stylistyczną, na którą pozwolono projektantom, było zainstalowanie małego trójkątnego okna za tylnymi siedzeniami. Dzięki temu słupki C nie były zbyt grube. Z przodu, maska została przedłużona o dodatkową, trójkątną sekcję nad grillem, na której znajdowała się emblemat w kształcie tarczy. Reflektory były typowe dla lat 90., ale w 2001 roku pojawił się już nowy trend.
W środku, Impian zachował prosty układ deski rozdzielczej, inspirowany starszymi modelami Mitsubishi. Siedzenia miały wyższe boki, aby lepiej wspierać pasażerów z przodu podczas pokonywania zakrętów. Z tyłu było wystarczająco miejsca dla trzech dorosłych pasażerów. Model z 2001 roku był wyposażony w standardową klimatyzację, system audio Clarion oraz pełne skórzane fotele i drewniane wykończenia. Później Impian/Waja oferowano w wersjach z mniej rozbudowanym wyposażeniem.