Opinie na temat modelu Qoros 3 Sedan, który zaprezentowano podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie w 2013 roku, były mieszane. Dobrze wykonane detale kontrastowały z niejasnym i w pewnym sensie mdłym wyglądem zewnętrznym.
Wkrótce po premierze, gdy ogłoszono, że samochód będzie oferowany w Europie, przeprowadzono testy zderzeniowe. W tej próbie inne chińskie marki nie potrafiły zdobyć więcej niż dwa gwiazdki, przy starszych i bardziej łagodnych standardach. Natomiast Qoros 3 Sedan przeszedł test z wyróżnieniem.
Najbardziej kontrowersyjnym aspektem Qoros była jego stylistyka. Przednie reflektory przypominały te, które czeska marka Skoda miała w swoim kompaktowym modelu Octavia. Tylne światła z kolei były zbliżone do tylnych lamp Volkswagena Phaeton. Ponadto, połączenie słupka C z główną bryłą nadwozia przypominało podobny element w BMW serii 3.
Wewnątrz wyraźnie dało się zauważyć niemiecką inspirację. Trudno było określić, która marka dominowała w aranżacji wnętrza. W górnej części dominowały wpływy Audi A4 lub Volkswagena Passata B6, natomiast jednostka sterująca klimatyzacją wydawała się bardzo podobna do tej w BMW serii 3.
Dyrektorem wykonawczym w dziale inżynieryjnym pojazdów był Klaus Schmidt, były menedżer zarządzający w dziale BMW M-Power. Prawdopodobnie to on miał klucz do designu Qoros 3 Sedan. Ogłosił, że samochód będzie dostępny w dwóch wariantach silnikowych. W momencie premiery Qoros 3 Sedan w drodze był także nowy 1.2-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem.
Na swojej światowej premierze podczas 83. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2013 roku, nowa marka motoryzacyjna Qoros zaprezentowała swoje pierwsze seryjnie produkowane auto, model Qoros 3 Sedan.
Elegancki kompaktowy samochód (segment C) zadebiutuje na rynku chińskim w drugiej połowie 2013 roku, a pierwsze sprzedaże w Europie rozpoczną się później w tym roku. Pojazd wchodzi w fazę rozwoju przedprodukcyjnego po dwóch latach intensywnych testów przeprowadzonych w kluczowych lokalizacjach na całym świecie.
Stylistyka Qoros 3 Sedana czerpie inspiracje z nowoczesnego, niemieckiego designu samochodowego i wprowadza charakterystyczną tożsamość marki. Unikalny, nowoczesny ośmiocalowy ekran dotykowy systemu infotainment, opracowany wewnętrznie przez Qoros, będzie standardowo montowany w całej gamie modelu Qoros 3 Sedan.
Kompaktowy Qoros 3 Sedan oferuje przestronną kabinę, zapewniającą maksymalny komfort pasażerów. Głównym celem od samego początku programu inżynieryjnego było uzyskanie wysokich ocen w testach zderzeniowych w Chinach i Europie. Qoros wykorzystuje nowoczesne technologie bezpieczeństwa i przeszedł przez rygorystyczny program testów, aby osiągnąć ten cel.
Na premierę Qoros 3 Sedana w Chinach będą dostępne dwa wydajne silniki benzynowe o pojemności 1.6 litra z czterema cylindrami, które oba posiadają VVT (zmienne kąty rozrządu) i które będą konkurować o miano lidera w swoim segmencie pod względem osiągów i efektywności.
Silnik wolnossący generuje moc 93 kW (126 KM) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 155 Nm. Wersja z turbodoładowaniem oferuje 115 kW (156 KM) oraz 210 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Oba silniki współpracują z sześciobiegową manualną skrzynią biegów jako standard, przy czym opcjonalnie dostępna będzie sześciobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem. System start-stop również będzie dostępny.
„Z pomocą AVL, Qoros opracowuje również nowy silnik turbo z trzema cylindrami o pojemności 1.2 litra oraz zupełnie nowy silnik turbo z czterema cylindrami o pojemności 1.6 litra, oba z GDI (bezpośredni wtrysk benzyny). Silniki te będą oferować wysoko konkurencyjne osiągi i efektywność,” komentuje Klaus Schmidt, dyrektor wykonawczy ds. inżynierii pojazdów, były menedżer w BMW M-Power.
Elegancka stylistyka z wyprzedzającą przestrzenią wewnętrzną
Stylistykę Qoros 3 Sedana opracowano od podstaw przez zespoły projektowe Qoros w Monachium i Szanghaju pod kierownictwem dyrektora wykonawczego ds. designu, Gerta Volkera Hildebranda. Ustanawia ona kierunek projektowy dla całej rodziny modeli Qoros i czerpie inspiracje z nowoczesnego niemieckiego designu motoryzacyjnego, prezentując ponadczasową, pożądaną elegancję.
Kierując się hasłem 'Tworzenie Historii Przyszłości’, zespół Gerta Hildebranda postawił sobie za cel, aby każdy model z rodziny Qoros był natychmiast rozpoznawalny jako Qoros. Kluczowe elementy wprowadzone w Qoros 3 Sedan obejmują sportową, elegancką linię, krótkie zwisy, sylwetkę przypominającą coupé oraz dach, który płynnie przechodzi w mocne tylne ćwiartki.
Zespół inżynierski Qoros ustalił od najwcześniejszych etapów programu rozwoju, że projekt platformy kompaktowej powinien uwzględniać długi rozstaw osi i przestronne proporcje. Przy długości 4,615 mm, szerokości 1,839 mm i wysokości 1,445 mm, elegancka stylizacja sedana również prezentuje solidny, dobrze osadzony profil. Charakteryzuje się poziomymi motywami stylistycznymi wzdłuż i w poprzek nadwozia, które podkreślają jego długość i szerokość.
Qoros 3 Sedan ma jeden z najdłuższych rozstawów osi w segmencie kompaktowym, wynoszący 2,690 mm. Wyrazista krawędź konturu biegnąca od reflektorów do klamek drzwiowych i dalej do tylnych zespołów świateł podkreśla bezszwowe, gładko uformowane boki nadwozia. W połączeniu z wyrazistą listwą akcentującą z matowego aluminium, biegnącą nad progiem między nadkolami, ta krawędź konturu wizualnie wydłuża sylwetkę jeszcze bardziej.
Z przodu, kontury maski tworzą dynamiczną krzywą, a przednia sekcja została zaprojektowana zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa zderzeniowego i ochrony pieszych.
Tylne drzwi mają linię tylnych okien w kształcie 'hokejowego kija’, co ułatwia dostęp do tylnych siedzeń. Lekko wybrzuszone nadkola odzwierciedlają ogólną elegancką stylistykę, nie przerywając zbyt wyraźnie bocznego przepływu nadwozia.
Rozmiary kół rozpoczynają się od 16 cali, podczas gdy w większości kompaktowych aut standardowy rozmiar kół to 15 cali, a Qoros 3 Sedan będzie mógł być wyposażony w koła o średnicy do 18 cali, co podkreśla nietypowo szeroki rozstaw kół, raz jeszcze oddając wrażenie solidności. Na premierze dostępnych będzie wiele kombinacji projektów i rozmiarów felg aluminiowych. Doskonale zaprojektowane felgi aluminiowe z trzema oddzielnymi segmentami i ośmioma ramionami, z błyszczącą czarną wewnętrzną powierzchnią i matową srebrną zewnętrzną, będą się wyróżniać i mają szansę stać się cechą charakterystyczną marki Qoros.
Niepowtarzalne „oblicze marki”
Qoros 3 Sedan wprowadza charakterystyczne „oblicze marki”, doskonale wyważone w swoich proporcjach i powierzchniach, które stanie się rozpoznawalne w przyszłych modelach z rodziny Qoros.
Górna część podwójnej kratki chłodnicy znajduje się na tej samej wysokości, co reflektory, co tworzy wyrazisty kontrast z ogólną poziomą orientacją przodu samochodu. Kratka chłodnicy tworzy trapez o równych bokach z szeroką chromowaną listwą na górnej krawędzi oraz drugą chromowaną listwą na dolnej krawędzi dolnego wlotu powietrza. Sama kratka została również starannie zaprojektowana z siatką matowych „chmur”, aby ukryć wentylatory chłodnicy – kolejny estetyczny detal.
Logo Qoros – również opracowane pod kierownictwem Gerta Volkera Hildebranda – dumnie zajmuje centralne miejsce w górnej linii konturowej kratki chłodnicy. Rozciągnięta poziomo litera Q zawiera pełną nazwę marki „Qoros” napisanym wielkimi literami w dotykowej, trójwymiarowej chromowanej i błyszczącej czarnej aranżacji.
Zespoły świateł przednich i tylnych to kolejny istotny element, na którym zespół Gerta Hildebranda skupił się na detali. Charakterystyczne światła do jazdy dziennej to poziome paski LED umieszczone na górnej krawędzi modułów reflektorów. To samo dotyczy trzech poziomych pasków LED w szerokich zespołach tylnych świateł, które dominują nad tylnymi ćwiartkami.
Wnętrze: przestronność w czołówce klas
Qoros 3 Sedan oferuje pięciu pasażerom niezwykle przestronną kabinę jak na auto segmentu kompaktowego, a projekt ponownie dominuje tematyka pozioma, podkreślająca długość i szerokość wnętrza. Elegancja zewnętrza kontynuuje się wewnątrz. Kierownica, posiadająca płaską dolną krawędź, znajduje się przed „wiszącym” panelem wskaźników i centrum konsoli, co maksymalizuje poczucie przestronności wnętrza.
Połączenie cienkich czerwonych pasków LED wzdłuż każdej krawędzi centralnej konsoli i dyskretnego czerwonego podświetlenia w klamkach drzwi tworzy ciepłą, przyjazną atmosferę wewnętrzną. To oraz wyświetlacze zestawu wskaźników, które natychmiast się uruchamiają po otwarciu dowolnych drzwi, podkreślają wrażenie wysokiej jakości kabiny pasażerskiej.
W centrum zestawu wskaźników znajduje się wyświetlacz TFT o wysokiej rozdzielczości, który dostarcza kierowcy kluczowych informacji, w tym zasięgu pojazdu oraz wskazówek nawigacyjnych dotyczących kolejnego skrętu.
Qoros 3 Sedan dysponuje bagażnikiem o pojemności 450 litrów. Tylne oparcia dzielone w proporcjach 60:40 składają się indywidualnie, aby maksymalizować elastyczność transportu, a także mają szczelinę na narty, co pozwala na przewożenie długich przedmiotów.
Oprócz schowka o pojemności 2.8 litra (który na wersjach najwyższej specyfikacji będzie klimatyzowany), dostępnych jest dziewięć dodatkowych schowków, w tym w przedniej konsoli centralnej, przednim podłokietniku, a także szerokie kieszenie w drzwiach czterech drzwi oraz sztywne kieszenie na oparciach przednich foteli dla pasażerów na tylnej kanapie. W drzwiach przednich znajdują się uchwyty na butelki, dwa duże uchwyty na kubki w konsoli środkowej z przodu oraz dwa uchwyty na kubki w tylnym podłokietniku pośrodkowym.
Zaawansowany system infotainment z ekranem dotykowym jako standard w całej gamie
Qoros 3 Sedan standardowo wyposażony jest w innowacyjny ośmiocalowy pojemnościowy ekran dotykowy systemu infotainment, który stanowi pierwszy taki produkt w branży motoryzacyjnej i zajmuje prominentne miejsce w centralnej konsoli.
Zaawansowane oprogramowanie, technologia i grafika zostały zaprojektowane i opracowane wewnętrznie w celu bezpiecznego zarządzania wyświetlaczami informacji, minimalizując rozpraszanie uwagi kierowcy oraz optymalizując łatwość obsługi w ruchu. Inteligentny i wydajny system został stworzony z myślą o młodym, aspirującym kliencie Qoros, który zawsze pozostaje w kontakcie.
Innowacyjny interfejs użytkownika oparty jest na koncepcie „przesunięcia” palca ze współczesnych smartfonów i wyróżnia się zdolnością do reagowania na gesty multi-touch. Zastępując szereg przełączników i przycisków, które zakłócają wiele nowoczesnych wnętrz samochodowych, ekran dotykowy umożliwia użytkownikom zarządzanie rozrywką, nawigacją, łącznością „Cloud” oraz ustawieniami pojazdu za pomocą intuicyjnych dotknięć palca (pełna funkcjonalność zależna od modelu).
Interfejs systemu jest wysoko intuicyjny i zaprojektowany w celu maksymalnego wykorzystania technologii dotykowej. Na przykład, połączenie telefoniczne można odebrać prostym przesunięciem palca w kierunku kierowcy lub odrzucić i przekazać na pocztę głosową, przesuwając w przeciwnym kierunku. Ustawienia balansu audio (lewy-prawy) oraz fadingu (przód-tył) dla głośników są pokazane na ekranie dotykowym jako jeden punkt w widoku pojazdu z lotu ptaka i mogą być dostosowywane poprzez przesuwanie punktu palcem.
Wybrane wersje systemu pozwalają kierowcom na rezerwację wizyt serwisowych u dealerów, posiadają automatyczne powiadamianie o służbach ratunkowych w przypadku wypadku oraz wspierają usługi ubezpieczenia samochodowego oparte na użytkowaniu. Nowoczesny system nawigacji zawiera informacje o ruchu drogowym najlepszej jakości oraz zaawansowane wyszukiwanie punktów zainteresowania. Wbudowana łączność – możliwa dzięki łączności „Cloud” – umożliwia kierowcom dzielenie się swoimi doświadczeniami z jazdy, punktami zainteresowania, ulubionymi trasami oraz zdjęciami za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Telefony komórkowe działające na najbardziej popularnych systemach operacyjnych (Apple iOS, Android i Windows Phone) oraz zewnętrzne odtwarzacze muzyczne można zintegrować za pomocą połączeń Bluetooth, USB oraz AUX-IN.
Potężne silniki z opcjonalną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem
Dwa silniki opracowane we współpracy z wiodącym specjalistą w zakresie układów napędowych, firmą AVL, będą dostępne przy premierze Qoros 3 Sedana w Chinach. Oba to czterocylindrowe jednostki o pojemności 1.6 litra, wyposażone w technologię zmiennego rozrządu w celu optymalizacji osiągów i efektywności.
Wersja wolnossąca generuje 93 kW (126 KM) oraz 155 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 3,900 obr./min. Z tym silnikiem Qoros 3 Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11.0 sekund (wstępny cel, jeszcze niezweryfikowany).
Z silnikiem turbo, który oferuje 115 kW (156 KM) oraz 210 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2,500 obr./min, przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiągane jest w szybkim czasie 9.0 sekund (wstępny cel, jeszcze niezweryfikowany).
Oba silniki są połączone z sześciobiegową manualną skrzynią biegów jako standard. Sześciobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem jest dostępna jako opcja dla obu silników, oferując kierowcy automatyczny wybór biegów oraz tryb manualny.
W zależności od modelu i rynku, Qoros 3 Sedan będzie wyposażony w automatyczny system start-stop dla zwiększonej efektywności, a modele manualne będą również dysponować wyświetlaczem optymalnego punktu zmiany biegów.
Inne rodziny silników są w fazie rozwoju przy wsparciu AVL. Obejmą one silnik benzynowy z turbo doładowaniem o pojemności 1.2 litra z mocą 97 kW (130 KM) oraz zupełnie nowy silnik turbo z czterema cylindrami o pojemności 1.6 litra, oferujący 136 kW (160 KM), oba wyposażone w GDI (bezpośredni wtrysk benzyny) oraz VVT (zmienne kąty rozrządu).
Te silniki będą połączone z sześciobiegową manualną skrzynią biegów jako standard, a jako opcja dostępna będzie siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, oferująca kierowcy automatyczny wybór biegów oraz tryb manualny.
Jednostki napędowe 1.2-litrowe oraz zupełnie nowe jednostki 1.6-litrowe spełnią standard emisji EU6, który wejdzie w życie w Europie w 2014 roku, a ich osiągi będą wysoko konkurencyjne w segmencie kompaktowym pod względem mocy, momentu obrotowego, wydajności paliwowej i emisji.
Osiągi i prowadzenie dostosowane do europejskich standardów
Dynamika jazdy Qoros 3 Sedana została dostosowana do oczekiwań europejskich klientów. Sedan posiada zawieszenie McPherson z przodu oraz belkę skrętną z tyłu, co zapewnia idealną równowagę między responsywnym prowadzeniem a komfortową jazdą. Układ kierowniczy z zębatką i przekładnią z elektrycznym wspomaganiem zapewnia precyzyjne zmiany kierunku.
Siłę hamowania zapewniają tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm z przodu i 285 mm z tyłu. Wydajność hamowania i stabilność zwiększa system ABS oraz system elektronicznej kontroli stabilności opracowane we współpracy z firmą TRW, specjalnie dla Qoros 3 Sedana.
Pierwszy model produkcyjny Qoros przeszedł intensywny program rozwoju i testów pod kierownictwem Klausa Schmidta, dyrektora wykonawczego ds. inżynierii pojazdów, byłego szefa działu technologii i dynamiki jazdy w BMW M-Sport.
„Naszym celem było zaoferowanie naszym klientom doświadczeń w prowadzeniu pojazdu definiowanych przez przewidywalne, jasne reakcje na ich polecenia,” mówi Schmidt. „Nasza nowa platforma dla pojazdów segmentu kompaktowego stanowi idealną bazę dla świetnych reakcji i kontroli w dynamicznej jeździe, a także jest wygodna i bezproblemowa w mieście. Osiągnęliśmy właściwą równowagę między komfortem jazdy a osiągami w Qoros 3 Sedan.”
Solidna konstrukcja nadwozia i wysokie standardy bezpieczeństwa
Wysoce zaawansowana technologia bezpieczeństwa Qoros 3 Sedana została zaprojektowana w celu uzyskania najwyższych wyników w niezależnych testach zderzeniowych dla nowych samochodów w Europie i Chinach. Architektura nadwozia oparta jest na najnowszych wnioskach dotyczących bezpieczeństwa wypadków i ochrony pasażerów. Precyzyjne rozmieszczenie struktur absorbujących uderzenia oraz dużych stref deformacji zapewnia, że komora pasażerska jest chroniona przed różnymi rodzajami kolizji.
Ponadto, istnieje szeroki pakiet funkcji bezpieczeństwa, które zapewniają ochronę pasażerów, w tym:
- Bardzo skuteczne pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem obciążenia i podwójnymi napinaczami, zapewniające efektywne zabezpieczenie pasażerów przednich siedzeń
- Optymalnie zaprojektowane struktury siedzeń, zapewniające solidne zabezpieczenie pasażerów w przypadku kolizji czołowej oraz dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa w przypadku kolizji tylnych
- Zestaw poduszek powietrznych z przodu, bocznych poduszek powietrznych w fotelach oraz poduszek powietrznych zasłonowych, które chronią przednią i tylną szybę
- Przypomnienia o zapięciu pasów dla wszystkich miejsc siedzących
Kompleksowe wyposażenie jako standard
Qoros 3 Sedan spełnia potrzeby i oczekiwania nowoczesnych kierowców, którzy wymagają bogatego wyposażenia i infotainment, a także preferują opcje indywidualnej konfiguracji pojazdu.
Qoros 3 Sedan oferuje trzy poziomy wyposażenia.
Sześć kolorów nadwozia (stała Crystal White i stała Midnight Black, oraz metaliczne Macadamia Brown, Starlight Black, Diamond Silver i Shimmer Grey) oraz dwa kolory wnętrza (Lava Black i Sand Dune Beige) będą dostępne przy premierze Qoros 3 Sedana w Chinach. Tapicerka wnętrza może być wybrana w tkaninie, połączeniu tkaniny z ekoskórą lub w pełnej skórze.
W zależności od poziomu wyposażenia, Qoros 3 Sedan oferuje wykończenia wnętrza w różnych materiałach wysokiej jakości, jak również aluminiowe koła o średnicy 16, 17 oraz 18 cali w różnych wzorach.
Standardowe wyposażenie we wszystkich wersjach Qoros 3 Sedana obejmuje innowacyjny system infotainment z ekranem dotykowym, klimatyzację, zdalne centralne zamki, elektryczne okna we wszystkich drzwiach, elektryczne lusterka zewnętrzne oraz system audio z czterema głośnikami o mocy 100 watów. Istnieję opcje dodatkowe, w tym kamerę cofania z kontrolą odległości, reflektory ksenonowe, tempomat, elektrycznie regulowane przednie siedzenia, automatyczne lusterko wewnętrzne eliminujące olśnienia oraz ulepszony system audio z sześcioma głośnikami. Szeroka lista akcesoriów oferuje dodatkowe możliwości personalizacji.
Nowa fabryka produkcyjna dla jakości, efektywności i zrównoważonego rozwoju
Qoros 3 Sedan będzie produkowany w nowoczesnej fabryce w Changshu. Budowa zakładu – zajmującego 250,000 metrów kwadratowych, sąsiadującego z siedzibą firmy – jest niemal ukończona, a zakład będzie obejmował lakiernię, linię montażową oraz halę blacharską.