RAM 1500 był raczej rodzinnym pick-upem niż prawdziwym, ciężkim samochodem roboczym. Został zaprojektowany i zbudowany do lekkich zadań. Oferował więcej opcji komfortowych, a nawet pneumatyczne zawieszenie na wszystkich czterech kołach.
RAM to marka stworzona po połączeniu Fiat-Chrysler, dedykowana pojazdom użytkowym. Dla tych, którzy potrzebowali lekkiego pojazdu użytkowego, który sprawdzi się jako codzienny samochód oraz jako pomocnik dla majsterkowicza, RAM 1500 był dobrą opcją.
Stylistyka była przekształconą wersją Dodge Ram z 1993 roku, z przednimi błotnikami niższymi niż maska. Cały wygląd nie przypominał typowego, surowego pojazdu. W wersji Crew Cab oferował cztery drzwi oraz do sześciu miejsc. Model z 2013 roku przeszedł raczej łagodny lifting niż nową generację. Szeroka atrapa chłodnicy oraz diodowe kierunkowskazy należały do niewielu zmian zewnętrznych.
W wersji Crew Cab dostępne były łóżka o długości 5 stóp 7 cali (1,74 m) lub 6 stóp 4 cali (1,95 m). Dla pasażerów z przodu była opcja dwóch foteli kubełkowych zamiast ławki. Z tyłu ławka zapewniała wystarczająco dużo miejsca na nogi i głowę. Jednostka infotainment wyposażona była w system U-Connect z ekranem dotykowym o przekątnej 5 lub 8,4 cala. Unikalną cechą Ram 1500 był opcjonalny system RamBox, który umieszcza parę zamykanych schowków nad tylnymi błotnikami wewnątrz łóżka pick-upa.
Standardowy silnik to jednostka V6 o pojemności 3,6 litra, współpracująca z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Dwa inne silniki V8 były dostępne z sześciostopniową lub ośmiostopniową automatyczną skrzynią. W zależności od poziomu wyposażenia, RAM 1500 Crew Cab oferowany był z napędem na tylne lub wszystkie koła.
Nowy Ram 1500 z 2013 roku to najnowsza propozycja marki Ram Truck, która wchodzi na niezwykle konkurencyjny rynek pełnowymiarowych lekkich pickupów. Nowy model reprezentuje pierwszą odsłonę najbardziej rozpoznawalnego samochodu tej marki od momentu wprowadzenia nazwy Ram w 2011 roku.
„To, co zaczęło się jako drobny lifting Ram 1500, szybko przekształciło się w perłę w kategorii najlepszej w klasie efektywności paliwowej i możliwości,” powiedział Fred Diaz, prezydent i dyrektor generalny marki Ram Truck oraz Chrysler de Mexico – Chrysler Group LLC. „Klienci doświadczą zupełnie nowego samochodu z technologią i funkcjami, które nie są dostępne nigdzie indziej.”
Nowy Ram 1500 z 2013 roku to najnowsza innowacja w oparciu o pełnowymiarową, ramową konstrukcję Ram, zaprojektowaną i zrealizowaną w taki sposób, aby trafiać w emocje entuzjastów i potencjalnych nabywców. W formie i funkcji nowy Ram 1500 z 2013 roku przekazuje odwagę, waleczność, cnotę oraz moc, jak żaden inny w swojej klasie, ale robi to na estetycznym i funkcjonalnym poziomie wyższym niż dotychczas.
Segment lekkich, pełnowymiarowych pickupów ewoluował z „brutalnych możliwości i akceptowalnej efektywności” do inżynierii i wykonania, które łączą pożądany rozmiar, konfigurację, możliwości, wyrafinowanie, efektywność, technologię i jakość.
Nowy Ram 1500 z 2013 roku zaoferuje najbardziej efektywny model paliwowy w swojej klasie i więcej dostępnych funkcjonalnych, innowacyjnych oraz interaktywnych technologii niż konkurencja. Nowy samochód będzie miał możliwości równoważne lub lepsze niż jakikolwiek inny w swojej klasie i będzie bardziej jakościowo zweryfikowany niż jakikolwiek inny w swoim segmencie.
Jazda i prowadzenie porównują się korzystnie z luksusowymi sedanami, ale nie tracą nic w zakresie ładowności i zdolności holowania, w których są najlepsze w swojej klasie. Ram 1500 z 2013 roku przekazuje pewność dzięki responsywnemu układowi kierowniczemu, odczuciu pedału hamulca i świetnym właściwościom jezdnym.
Najnowszy model Ram oferuje również więcej fabrycznie zainstalowanych opcji i systemów zewnętrznych niż jakikolwiek inny w swojej klasie. Wyrazisty, zorientowany na markę design oraz wyrafinowane wykonania wnętrza i zewnętrza spełniają koncepcję „odważnej bogatości”. Klienci w tej kategorii zobaczą go jako znacznie droższego od konkurencji, ale nowy Ram 1500 pozostaje doskonałą wartością.
Podobnie jak jego poprzednik z 2012 roku, nowy Ram 1500 z 2013 roku będzie dostępny w trzech konfiguracjach kabiny (dwudrzwiowa Regular Cab, czterodrzwiowa rozszerzona Quad Cab® i czterodrzwiowa Crew Cab) z trzema rozmiarami skrzyni – 5 stóp 7 cali, 6 stóp 4 cala i 8 stóp.
Nowy model będzie oferowany w 11 wersjach/pakietach: ST, Tradesman, Express, SLT, Big Horn, Lone Star, Outdoorsman, Sport, R/T, Laramie i Laramie Longhorn.
Konkurentami nowego Ram 1500 z 2013 roku są: Ford F-150, Chevrolet Silverado, GMC Sierra, Nissan Titan i Toyota Tundra.
Rozpoczęcie produkcji Ram 1500 z 2013 roku jest planowane na trzeci kwartał 2012 roku. Pojazdy w konfiguracji Regular Cab będą produkowane w zakładzie montażowym Saltillo w Meksyku; pojazdy w konfiguracji Quad i Crew Cab będą produkowane w zakładzie montażowym Warren w Michigan.
NAPĘD
Znaczące zmiany pod maską nowego Ram 1500 z 2013 roku pomogą osiągnąć najlepszą w klasie efektywność paliwową oraz znaczny wzrost mocy i osiągów z nagradzanym silnikiem V-6 Pentastar 3.6-litra, połączonym z pierwszym zastosowaniem ośmiobiegowej skrzyni TorqueFlite 8 w pickupie.
Silnik 5.7-litra HEMI® również skorzysta z pierwszego zastosowania ośmiobiegowej automatycznej skrzyni. Nowa skrzynia TorqueFlite 8 będzie dostępna z silnikiem V-8 i charakteryzuje się wyższym współczynnikiem przekładni i jest planowana do dostępności pod koniec 2012 roku.
W połączeniu z debiutem ośmiobiegowej skrzyni, wybrane modele Ram 1500 będą oferować nową funkcję stop-start, która automatycznie wyłącza silnik, gdy pojazd zatrzymuje się całkowicie, oszczędzając paliwo. Silnik uruchamia się ponownie, gdy jazda zostaje wznowiona.
„Połączenie naszego legendarnych silników 5.7-litra HEMI V-8 i V-6 Pentastar 3.6-litra, uznawanego za jeden z 10 najlepszych silników przez Warda, z nową ośmiobiegową automatyczną skrzynią prowadzi do najlepszej w klasie efektywności paliwowej dla Ram 1500 z 2013 roku,” powiedział Bob Lee, wiceprezydent ds. Napędu oraz inżynierii systemów elektrycznych – Chrysler Group LLC. „Chociaż dodanie nowej ośmiobiegowej skrzyni wygenerowało dwucyfrowe procentowe zyski w efektywności paliwowej, dodaliśmy również szereg technologii unikalnych w segmencie, takich jak zarządzanie termiczne, stop-start i aktywne żaluzje grilla, aby jeszcze bardziej poprawić efektywność.”
Najlepsza w klasie efektywność paliwowa V-6 – Silnik Pentastar V-6
Z najlepszą w klasie standardową mocą wynoszącą 305 przy 6,400 obr./min i momentem obrotowym 269 lb-ft przy 4,175 obr./min, Ram 1500 z 2013 roku przyspiesza od 0 do 60 mph o trzy sekundy szybciej niż poprzedni napęd V-6. Nowy Ram 1500 staje się najnowszym pojazdem, który korzysta z zaawansowanej technologii silnika Pentastar. Cechy obejmują podwójne wałki rozrządu (DOHC), wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów, niską emisję spalin, zdolność do pracy na E85, wyjątkową efektywność paliwową oraz najlepszą w klasie redukcję hałasu, wibracji i szorstkości (NVH).
Wprowadzony niecałe dwa lata temu, nowy silnik V-6 stał się głównym silnikiem w ofercie Chryslera i zastąpił siedem poprzednich jednostek V-6. Pentastar zdobył nagrodę Warda za 10 najlepszych silników w swoim debiutanckim roku 2011 i powtórzył ten sukces w 2012 roku.
Kompaktowy, 60-stopniowy, aluminiowy blok jest wykonany z wysokowytrzymałego odlewanego aluminium T380 z żeliwnymi wkładkami cylindrów. Sześć śrub mocujących głowicę korbową przyczynia się do niezwykle sztywnej budowy dolnej jednostki silnikowej. Aluminiowe tłoki są dopasowane do kutych korbowodów. Aluminiowe głowice cylindrów z podwójnymi wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder zawierają zintegrowane kolektory wydechowe. Wysokoprzepływowe porty dolotowe i współczynnik sprężania 10.2:1 dostarczają optymalną równowagę między mocą, efektywnością paliwową i wyrafinowaniem.
Pomimo wysokiego współczynnika sprężania, silnik Pentastar V-6 jest zaprojektowany do pracy na paliwie o regularnej wartości oktanowej 87, aby zmniejszyć koszty eksploatacji. Silnik 3.6-litra Pentastar jest również zgodny z normami E85 w całych Stanach Zjednoczonych.
Aby dostarczyć lepszą efektywność paliwową oraz lepszą efektywność objętościową w szerokim zakresie momentu obrotowego, silnik zawiera także zmienny rozrząd (VVT) z podwójnym niezależnym fazowaniem wałków. Prawie 90 procent maksymalnego momentu obrotowego silnika dostępne jest od 1,800 do 6,400 obr./min – co jest istotne podczas holowania lub transportu ładunku.
Zwiększenie zarówno mocy, jak i momentu obrotowego nie oznacza braku możliwości. W 2013 roku klienci mogą wybrać silnik V-6 z napędem 4×4 i w modelach z kabiną załogową.
Najlepsza w klasie efektywność paliwowa V-8 – 5.7-litra HEMI® V-8
Długo kojarzona z mocą, zwiększona efektywność paliwowa również jest dostarczana z legendarnym HEMI® poprzez zastosowanie zmiennego rozrządu (VVT) i technologii wyłączania cylindrów. Ram 1500 z 2013 roku jest pierwszym pojazdem, który łączy nową ośmiobiegową automatyczną skrzynię z silnikiem HEMI V-8 (dostępność na końcu roku).
Z mocą 395 przy 5,600 obr./min i momentem obrotowym 407 lb-ft przy 3,950 obr./min, silnik 5.7-litra HEMI V-8 zapewnia osiągi oraz najlepsze w klasie zdolności holowania i ładowności – odpowiednio 11,500 funtów i 3,125 funtów dla Ram 1500 Tradesman Heavy Duty. Wyposażony w VVT, silnik jest zaprojektowany, aby dostarczał moc w szerokim zakresie momentu obrotowego.
Funkcje zwiększające efektywność paliwową w silniku HEMI obejmują technologię wyłączania cylindrów, która dezaktywuje cztery cylindry silnika podczas lekkiego przyspieszenia lub jazdy autostradowej, gdy pełna moc V-8 nie jest potrzebna. W zależności od stylu jazdy, wyłączanie cylindrów może zwiększyć efektywność paliwową od 5 do 20 procent. System działa bezwysiłkowo dla kierowcy, operując między 1,000 a 3,000 obr./min i dostarczając moc V-8 do przyspieszenia i ciężkich ładunków oraz działając w trybie czterocylindrowym, gdy wymagania momentu obrotowego są mniejsze niż maksymalne dostępne z czterech cylindrów, oszczędzając paliwo.
Dodatkowo, technologia VVT poprawia efektywność paliwową poprzez po pierwsze zmniejszenie pracy pompy silnika przez późniejsze zamykanie zaworu dolotowego, a po drugie zwiększenie procesu rozprężania zdarzenia spalania. Umożliwia to przekazywanie większej ilości energii na koła, zamiast utraty jej w wydechu w postaci ciepła. VVT poprawia także oddychanie silnika, co zwiększa jego efektywność i moc.
Oszczędności paliwa są również osiągane dzięki interaktywnemu systemowi wyłączania paliwa podczas hamowania (iDFSO), który zwiększa możliwości wyłączania paliwa do silnika podczas zdarzeń hamowania, poprawiając efektywność paliwową zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradzie.
Ponadto, zdolność holowania i ładowności Ram 1500 z 2013 roku jest najlepsza w klasie, z możliwością holowania do 11,500 funtów i ładowności do 3,125 funtów, w zależności od modelu.
Automatyczne Skrzynie TorqueFlite 8
Nowa automatyczna skrzynia ośmiobiegowa 8HP45 jest standardową skrzynią dla Ram 1500 z silnikiem V-6. Dla modeli Ram 1500 wyposażonych w HEMI® V-8, wyższa wersja o większej pojemności momentu 8HP70 będzie dostępna w pierwszym kwartale 2013 roku.
Właściciele docenią innowacyjny pokrętło e-shift, które zastępuje klasyczne dźwignie kolumnowe i podłogowe w samochodach wyposażonych w nową skrzynię TorqueFlite 8-biegową. Ekskluzywne pokrętło e-shift umożliwia intuicyjną obsługę z bezpośrednim i pewnym odczuciem, nawet w rękawicach. System, umieszczony na deskę rozdzielczej, jest łatwy do zrozumienia i obsługi, zapewniając pełną kontrolę nad nowoczesną ośmiobiegową skrzynią. Jest to innowacyjne podejście marki Ram Truck do elektronicznych dźwigni, już używanych w samochodach klasy 6-8. Nowy projekt pozwala na szybkie przełączenia „w tył” i „do przodu” podczas holowania lub manewrowania w błocie, śniegu lub zatłoczonych parkingach. Nowe pokrętło e-shift również pozwala na więcej funkcjonalnego i użytecznego miejsca do przechowywania w konsoli.
W pełni elektroniczne skrzynie 8HP45 i 8HP70 posiadają możliwość zmiany mapy przełożeń w czasie rzeczywistym. Ponad 40 indywidualnych map przełożeń dla bardzo specyficznych warunków optymalizuje jakość zmiany biegów oraz punkty zmiany dla efektywności paliwowej, osiągów i prowadzenia. Inteligentne oprogramowanie uwzględnia zmienne, w tym gradienty momentu obrotowego silnika, zdarzenia kick down, przyspieszenie wzdłużne i boczne, wykrywanie wzniesień, wykrywanie tarcia i wykrywanie redukcji biegów, aby określić odpowiednią mapę zmiany biegów. Dodatkowe parametry zintegrowane w strategii sterowania obejmują kontrolę prędkości pojazdu, interakcję elektronicznej kontroli stabilności i temperaturę. Efektem jest automatyczne przełączanie biegów idealnie dostosowane do wymagań wydajnościowych praktycznie każdego zapotrzebowania na jazdę.
Efektywność skrzyni biegów oraz szeroki zakres przełożeń zapewniają jak najlepszą efektywność paliwową, działając przy niższych obrotach silnika zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradzie. Jazda przy niższych obrotach również skutecznie redukuje emisję o prawie 11 procent. Wewnątrz, identyczne przełożenia skrzyni są stosowane w skrzyniach 8HP45 i 8HP70.
Dodanie większej liczby przełożeń również pomaga zmniejszyć luki zwykle związane z przełączaniem między biegami. Zmiany biegów są prawie niedostrzegalne dzięki równomiernie rozłożonym krokom pomiędzy każdym stosunkiem przełożenia. Wewnątrz obie skrzynie mają cztery zestawy biegów i pięć elementów zmiany biegów (sprzęgła wielotarczowe i hamulce). Tylko dwa elementy zmiany są otwarte w danym momencie. Mniej otwartych elementów zmiany zmniejsza straty tarcia związane z rotującymi częściami względem siebie, poprawiając efektywność paliwową.
Wysokie opory przy zmianie biegów zostały wyeliminowane poprzez kontrolowanie wyboru biegów za pomocą systemu shift-by-wire. Pozycje zmiany, wybierane przez kierowcę za pomocą pokrętła e-shift na tablicy rozdzielczej, są przesyłane elektronicznie bez mechanicznego połączenia między dźwignią a zewnętrzną częścią skrzyni biegów. Eliminacja tego połączenia usuwa wszelkie wysiłki związane z wyborem biegów przez kierowcę, ale zachowuje intuicyjną obsługę z bezpośrednim i pewnym odczuciem. Kalibracja również została poprawiona, aby zapewnić płynniejsze zmiany biegów w garażach lub podczas parkowania.
Nośność dla 8HP45 wynosi 332 lb-ft (450Nm). Ciężka wersja 8HP70 ma wartość momentu obrotowego wynoszącą 516 lb-ft (700Nm).
System Zarządzania Termicznego
Nowy system zarządzania termicznego, wprowadzany jako unikalny w segmencie w Ram 1500 z 2013 roku, jest zaprojektowany do szybkiego podnoszenia temperatury silnika i płynu w skrzyni biegów. Podnosząc temperatury płynów, zmniejsza straty wynikające z niskowizkosciowego oleju silnikowego i płynu w skrzyni biegów, poprawiając efektywność paliwową o 1.7 procent.
Jednym z kluczowych elementów systemu jest nowy elektroniczny termostat. W przeciwieństwie do wcześniejszych mechanicznych termostatów, wersja elektroniczna nieustannie monitoruje temperaturę silnika, co pozwala na skrócenie czasu nagrzewania i utrzymanie silnika w najbardziej efektywnym zakresie pracy. Gdy temperatura silnika wzrasta do określonych poziomów, ciepły płyn chłodniczy jest cyrkulowany przez jednostkę wymiany cieplnej, która również zawiera dedykowane drogi dla płynu w skrzyni biegów i oleju silnikowego. W miarę jak jednostka wymiany cieplnej nagrzewa się, ogrzewa również płyny. Ta operacja znacznie skraca czas nagrzewania skrzyni biegów, poprawiając efektywność paliwową, prowadzenie i jakość zmiany biegów. W większości konfiguracji napędu skrzynia biegów nagrzewa się niezależnie od silnika, co opóźnia czas nagrzewania i zmniejsza efektywność.
Standardowy w pojazdach z TorqueFlite 8, nowy system zarządzania termicznego jest stosowany przede wszystkim do zwiększenia efektywności paliwowej, ale również pomaga w zapobieganiu przekraczaniu temperatury roboczej skrzyni biegów w sytuacjach takich jak holowanie lub transport ładunków – poprawiając trwałość i wydajność.
Stop-Start
Wprowadzając kolejny innowacyjny system w pickupie, zastosowanie funkcji stop-start to kolejna cecha oszczędzająca paliwo, dostępna w wybranych modelach Ram 1500 z 2013 roku. Nowy system poprawia efektywność paliwową o 3.3 procent, co przekłada się na około jedną milę na galon (mpg) w cyklu miejskim pojazdu.
Stop-start zwiększa efektywność paliwową poprzez wyłączanie silnika, gdy pojazd całkowicie się zatrzymuje. Urządzenia (radio, wskaźniki, ogrzewanie lub klimatyzacja itp.) nadal działają, co sprawia, że operacja jest przejrzysta dla kierowcy. Silnik automatycznie uruchamia się ponownie, gdy kierowca zwalnia hamulec, co pozwala na płynne przyspieszenie.
System monitoruje położenie pedału hamulca i prędkość pojazdu w czasie, aby określić odpowiedni moment wyłączenia silnika, zapobiegając częstemu włączaniu/wyłączaniu w gęstym ruchu ulicznym.
Precyzyjna kalibracja napędu i informacje z różnych systemów określają, kiedy należy aktywować system.
Z powodu dodatkowego obciążenia i wymagań elektrycznych na starcie, alternator i akumulator zostały ulepszone do pracy w ciężkich warunkach w modelach wyposażonych w funkcję stop-start. Obejmuje to starter o wysokiej trwałości umieszczony w mocniejszej obudowie, wytrzymałe zęby koła zamachowego oraz bardziej niezawodny przekaźnik rozrusznika. W czasie testów nowy starter przeszedł cykle testowe wytrzymałości ponad 2.5 razy dłużej niż jednostka bez funkcji stop-start – ponad 300,000 włączeń/wyłączeń. Nowy akumulator ma 800 amperów i technologię Absorbed Glass Mat (AGM). Ulepszony 220-amperowy alternator również jest dołączony do systemu ładowania.
Napięcie systemu jest stale monitorowane przez czujnik akumulatora. Jeśli poziom naładowania akumulatora spadnie, pojazd wyłączy funkcję stop-start, aż akumulator zostanie naładowany do akceptowalnego poziomu.
Funkcja stop-start działa automatycznie i nie wymaga żadnego wkładu ze strony kierowcy. Wyłącznik dezaktywacji systemu znajduje się na desce rozdzielczej, jeśli operator chce zawiesić tę funkcję.
Przekładnie Transferowe
Dwie przekładnie transferowe są dostępne w Ram 1500 z 2013 roku: Borg Warner 44-45, która pozwala na działanie napędu na cztery koła w trybie półautomatycznym z dwubiegowym systemem; oraz Borg Warner 44-44, która umożliwia system czterech kół na żądanie, również z dwubiegowym systemem. Obie przekładnie są aktywowane za pomocą pokrętła montowanego na desce rozdzielczej (dźwignia kolumnowa) lub przycisków (elektroniczny e-shifter TorqueFlite 8).
Przekładnia półautomatyczna zapewnia trzy tryby działania: 2HI (napęd na dwa koła), 4HI (napęd na cztery koła) i 4LO (napęd na cztery koła o niskim zakresie) oraz pozycję neutralną. 2HI jest przeznaczony do każdej nawierzchni drogowej w każdych warunkach. 4HI i 4LO są przeznaczone do jazdy w terenie lub na śliskich nawierzchniach. Tryb pracy można przełączać między 2HI a 4HI podczas jazdy, ale skrzynia musi być w neutralnej pozycji, aby aktywować 4LO. Współczynnik zmiany dla 4LO wynosi 2.64:1, co zapewnia zwiększoną moc przy niskich prędkościach w warunkach terenowych.
Przekładnia na żądanie zapewnia cztery tryby działania: auto, 2HI, 4HI i 4LO. Tryb auto zapewnia optymalną wszechstronność, aktywując napęd na dwa lub cztery koła w zależności od warunków drogowych. Tryby 2HI, 4HI i 4LO działają tak samo jak w przekładni półautomatycznej.
Wały napędowe mają łączniki uniwersalne serii 1350, dwuczęściowe podkładki z potrójnymi uszczelkami i poprawioną wytrzymałość krzyżową.
Osie
Dwa przełożenia końcowe, 3.21 i 3.55, są dostępne w modelach 2WD i 4WD, zmniejszając obroty silnika w całym zakresie działania dla lepszej efektywności paliwowej.
Modele z napędem na cztery koła Ram 1500 z 2013 roku używają przedniej osi zaprojektowanej dla opcjonalnego zawieszenia pneumatycznego lub standardowego niezależnego zawieszenia przedniego, z półosiami napędowymi. Oś ma również system odłączania, który automatycznie odłącza oś, gdy tryb napędu na cztery koła jest dezaktywowana, co zwiększa efektywność paliwową.
Oś tylna korzysta z nowego opcjonalnego zawieszenia pneumatycznego lub wielowahaczowego, aby ułatwić konfigurację z sprężynami śrubowymi, z przednimi mocowaniami amortyzatorów skierowanymi do przodu. Cztery przełożenia są dostępne: 3.21, 3.55, 3.92 i 4.10.
Dodatkowo, dostępna jest opcjonalna tylna oś z ograniczonym poślizgiem zębatym. Funkcja ograniczonego poślizgu natychmiastowo dzieli moment obrotowy między tylne koła, proporcjonalnie do dostępnej przyczepności dla każdego koła. System działa płynnie podczas zakrętów, ponieważ reaguje tylko na różnice w przyczepności.
INŻYNIERIA
Chociaż nowy Ram 1500 z 2013 roku oferuje liczne unikalne dla segmentu funkcje, większość z nich jest ukryta, ale na pewno sprawia, że nowy truck wyróżnia się z tłumu, zapewniając najlepszą w klasie efektywność paliwową, jazdę i prowadzenie.
„W 2013 roku przyjrzeliśmy się dostępnej technologii i dostosowaliśmy systemy, z celem znacznego poprawienia efektywności paliwowej,” powiedział Fred Diaz, prezydent i dyrektor generalny marki Ram Truck oraz Chrysler de Mexico – Chrysler Group LLC. „Ram 1500 kontynuuje rozwój ekskluzywnych funkcji, oferując wszystko, czego klienci oczekują w nowoczesnym trucku, jednocześnie dostarczając najlepszą w klasie efektywność paliwową, więcej technologii, innowacji i funkcji.”
Aerodynamika
Nowy Ram 1500 z 2013 roku zachowuje swój ruggedny, przystojny wygląd z nowym, śmielszym i bardziej agresywnym przodem. Rozległe testy w tunelu aerodynamicznym dopracowały kształt zewnętrzny Ram 1500 z 2013 roku, co skutkuje utrzymywaniem najlepszej w klasie aerodynamiki. Również zastosowanie aktywnej aerodynamiki oraz nowoczesnego stylu doprowadziło do 6-procentowej poprawy aerodynamiki nowego trucka. Współczynnik oporu Ram 1500 Regular Cab 4×2 wynosi 0.363 – w porównaniu do Cd = 0.386 dla Ram 1500 Regular Cab 4×2 z 2012 roku.
Zewnętrzne
Przedni zderzak Ram 1500 z 2013 roku został przedłużony w dół, co skutkuje poprawą efektywności paliwowej o 0.6 procent. Inżynierowie zastosowali nowy materiał termoplastyczny, który jest znacznie bardziej plastyczny, co zapobiega uszkodzeniom spowodowanym kontaktem z krawężnikami, kamieniami czy innymi obiektami.
Nowy projekt bocznych stopni rurowych zapewnia poprawę aerodynamiki w porównaniu do obecnej wersji, umożliwiając lepsze przepływanie powietrza wokół trucka. Ulepszenie to dodaje 0.5 procent do efektywności paliwowej i pozwala klientom na łatwy dostęp do przedniej części skrzyni ładunkowej.
W 2013 roku wybrane modele Ram 1500 oferują standardową, zamykaną pokrywę na skrzynię, unikalną dla segmentu. Pełniąc podwójną funkcję, pokrywa poprawia efektywność paliwową o 0.8 procent oraz zapewnia bezpieczeństwo i ochronę przed warunkami atmosferycznymi dla przechowywanych ładunków. Unikalny projekt jest elastyczny, dając właścicielom możliwość korzystania z jednej, dwóch lub wszystkich trzech sekcji pokrywy, składając system na siebie.
Aktywne Żaluzje Grilla
Nowy Ram 1500 jest pierwszym pickupem, który wykorzystuje aktywny system żaluzji grilla, który automatycznie zamyka przepływ powietrza przez ogromny grill, gdy chłodzenie jest najmniej potrzebne. System poprawia efektywność paliwową o 0.5 procent, redukując opór o około 3 do 5 procent oraz poprawiając czas nagrzewania/odmrażania.
Gdy aktywne żaluzje grilla są zamknięte, strumień powietrza jest przekierowywany nad i wokół przodu trucka, poprawiając wydajność aerodynamiczną zamiast tworzyć turbulencje w komorze silnikowej. Temperatura płynu chłodniczego i prędkość pojazdu określają położenie żaluzji. Żaluzje pozostają zamknięte, gdy nie jest wymagane chłodzenie silnika, a opór aerodynamiczny jest największy; system otworzy żaluzje, gdy wymagane będzie dodatkowe powietrze do chłodzenia, na przykład podczas podjazdu pod górę lub ciągnięcia przyczepy w wysokiej temperaturze.
Zawieszenie Pneumatyczne
Najlepsze w klasie właściwości jezdne i prowadzenie stają się jeszcze lepsze. Ram 1500 z 2013 roku jest teraz dostępny z całkowicie nowym systemem zawieszenia pneumatycznego, optymalizującym komfort jazdy i wydajność aerodynamiczną. Inną zaletą nowego zawieszenia pneumatycznego jest zdolność do wyrównywania ładunku, która automatycznie rozpoznaje obciążenie na zawieszeniu z przyczepy lub ładunku. Ciśnienie powietrza wzrasta, aż pojazd osiągnie normalną wysokość jazdy, poziomując truck i poprawiając komfort jazdy przy pełnym obciążeniu.
Nowy system zawieszenia pneumatycznego oferuje pięć ustawień wysokości, które działają automatycznie lub mogą być kontrolowane ręcznie za pomocą konsoli lub pilota:
- Normalna Wysokość Jazdy (NRH): 8.7 cala prześwitu (mierzony od podstawy progu) to domyślna, zrównoważona wysokość jazdy
- Tryb Aerodynamiczny: Obniża pojazd o 1.1 cala od NRH. Tryb aerodynamiczny poprawia efektywność paliwową o maksymalnie jeden procent i jest aktywowany przez prędkość pojazdu, dostosowując się do optymalnej wydajności i efektywności paliwowej
- Off-road 1: Podnosi pojazd o 1.2 cala od NRH dla lepszego prześwitu przy pokonywaniu przeszkód
- Off-road 2: Zapewnia większe możliwości w terenie, zwiększając prześwit o 2 cale w porównaniu do NRH
- Tryb Parkowania: Obniża pojazd o 2 cale od NRH dla łatwego wsiadania/wychodzenia oraz załadunku towarów
Nowy system zawieszenia pneumatycznego oferuje do 4 cali podniesienia, zapewniając najlepszą w klasie wysokość wejścia wynoszącą 21 cali, najlepszy w klasie prześwit wynoszący 10.7 cala, najlepszy w klasie kąt najazdu wynoszący 27.8 stopnia oraz najlepszy w klasie kąt przełamania wynoszący 24.2 stopnia, wspierany przez cztery sprężyny pneumatyczne, które zapewniają komfortową jazdę premium.
System zawieszenia pneumatycznego pozwala również na różne stawki sprężyn w zależności od wysokości jazdy. W trybie Off-road 2 stawka jest twardsza w porównaniu do normalnej wysokości jazdy, poprawiając zdolność zawieszenia do absorbowania przeszkód. W trybie aerodynamicznym stawka jest złagodzona, aby poprawić komfort jazdy na autostradach.
Dodatkowo, dodatkowy przycisk na pilocie umożliwia operatorowi ręczne obniżenie trucka, ułatwiając wsiadanie pasażerów oraz załadunek skrzyni.
Elektromechaniczne Wspomaganie Kierownicy
Ram 1500 z 2013 roku charakteryzuje się elektromechanicznym wspomaganiem kierownicy (EPS). Dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego do zasilania układu kierowniczego rack and pinion, silnik jest odciążony od ciągłego uruchamiania pompy hydraulicznej, co poprawia efektywność paliwową o 1.8 procent i dodaje 5 koni mechanicznych. Ponadto, wprowadzenie EPS zmniejsza złożoność, eliminując wcześniej używaną pompę hydrauliczną, węże hydrauliczne o wysokim ciśnieniu oraz urządzenia chłodzące. To znacznie upraszcza produkcję i konserwację. Dzięki EPS każdy model Ram 1500 można konkretnie kalibrować, aby optymalizować wysiłek kierowniczy i precyzję, niezależnie od konfiguracji nadwozia lub napędu. Dodatkowo, EPS odczuwają stały wkład ze strony kierowcy, na przykład w przypadku nierówności drogi i kompensują to w celu poprawy komfortu.
Zmniejszenie Wagi
Redukcja wagi to ważna zmienna w równaniu efektywności paliwowej. Zmniejszenie wagi komponentów poprawia efektywność paliwową i pozwala na więcej zawartości, nie wpływając na ładowność ani zdolność holowania.
W zależności od modelu, nowo zaprojektowana rama zyskuje na wadze do 30 funtów dzięki zastosowaniu zaawansowanych stali wysokowytrzymałych. Nowe poprzeczki podłogi skrzyni wykonane z nowego metalu eliminują 7 funtów, a nowy projekt przedniego zderzaka oszczędza 4 funty. Dodatkowo, aluminiowe dolne ramiona kontrolne w przednim zawieszeniu przyczyniają się do redukcji wagi i poprawy prowadzenia. Ram 1500 ma również aluminiową maskę, co pozwala zaoszczędzić 26 funtów.
Pod maską, połączenie nowego silnika Pentastar V-6 i nowej skrzyni TorqueFlite 8 zmniejsza wagę o około 76 funtów. Silnik V-8 i TorqueFlite 8 razem redukują wagę o ponad 30 funtów.
Redukcje wagi pozwalają nie tylko na więcej wygody, komfortu i funkcji rozrywkowych, ale także na najlepszą w klasie technologię oszczędzającą paliwo, taką jak zarządzanie termiczne, stop-start i aktywna aerodynamika.
Modulacja Szerokości Impulsów
Modulacja szerokości impulsów (PWM) to nowa technologia oszczędzania paliwa w Ram 1500, która redukuje parasetyczną moc elektryczną. Technologia ta nie tylko eliminuje zbędne obciążenie na alternatorze, ale także poprawia trwałość systemów, które z niej korzystają. Dostarczanie paliwa oraz wentylator chłodzący to dwa systemy, które korzystają z PWM, dodając 0.4 procent poprawy efektywności paliwowej.
Dostarczanie Paliw
Główną pompą paliwową zapewnia stałe ciśnienie paliwa przy wtryskiwaczach silnika. Chociaż truck nie zawsze działa z maksymalnym obciążeniem, pompa musi cały czas działać z pełną wydajnością, aby skompensować, gdy silnik wymaga pełnego dostarczania paliwa. System PWM zawiera czujnik przy szynach paliwowych, dyktujący wymagania ciśnienia paliwa, co pozwala głównej pompie paliwowej działać na żądanie, podobnie jak ściemniacz światła. Ta efektywna operacja nie tylko prowadzi do zmniejszenia parasetycznych strat przez odciążenie alternatora i redukcję zbędnego obciążenia silnika, ale także znacznie poprawia trwałość systemu pompy paliwowej, znacząco redukując cykle pracy.
Wentylator Chłodzący
W 2013 roku elektryczny wentylator chłodzący chłodnicy również posiada PWM, co pozwala na działanie wentylatora o wysokim prądzie z zmiennymi prędkościami. Podobnie jak w dostarczaniu paliwa, wentylator nie musi działać z pełną mocą podczas wszystkich cykli jazdy. Chociaż większość systemów wentylatorów w samochodach ma zdolność funkcjonowania z różnymi prędkościami, niewiele z nich ściśle monitoruje temperaturę silnika i dokonuje niewielkich zmian w prędkości, aby kompensować subtelne zmiany temperatury. Połączenie wentylatora PWM, aktywnych żaluzji grilla, systemu zarządzania termicznego silnika i skrzyni biegów oraz elektronicznego termostatu zapewnia zaawansowane rozwiązanie kontroli temperatury dla Ram 1500 z 2013 roku.
Opony o Niskim Oporze Toczenia
Ram 1500 z 2013 roku wyposażony jest w standardowe opony o niskim oporze toczenia, aby zminimalizować marnotrawienie energii i zmniejszyć potrzebny wysiłek toczenia. Wzory bieżników, zaawansowane materiały i miliony mil testów wpływają na poprawę efektywności paliwowej.
Podwozie
Ram 1500 z 2013 roku korzysta z nowo zaprojektowanej ramy z poprawionymi, niskotorsyjnymi (sztywnościowymi) cechami, które zwiększają stabilność i precyzję prowadzenia, jednocześnie zmniejszając hałas, wibracje i szorstkość (NVH) o 30 procent, w zależności od cyklu jazdy. Przednie belki mają 20-procentowy wzrost wytrzymałości na rozciąganie dzięki zastosowaniu stali wysokowytrzymałej. Wśród innych cech nowy projekt ramy wprowadza nowy napęd, nowe zawieszenie pneumatyczne i nową technologię montażu nadwozia.
Części ramy są hydroformowane dla dokładności wymiarowej (hydroformowanie zmniejsza ilość spawów, co prowadzi do odkształceń), a boczne belki są całkowicie zamknięte. Przednia sekcja ramy zawiera zaawansowaną, wysokowytrzymałą stal, która utrzymuje ogólną wytrzymałość i trwałość, jednocześnie oszczędzając około 30 funtów. Aby poprawić NVH, nowe większe mocowania nadwozia znajdują się na przednich belkach ramy oraz w słupku C.
Dwie długości ramy są dostępne: 120-calowa i 140-calowa. Nowy Ram 1500 z 2013 roku jest zdolny do holowania i ładowności najlepszej w klasie wynoszącej 11,500 funtów i 3,125 funtów odpowiednio.
W 2009 roku Ram 1500 wprowadził nowatorskie zawieszenie tylnie wielowahaczowe z sprężynami śrubowymi i od tego czasu konkurencja próbuje nadążyć. Standardowe w modelach Ram 1500, z wyjątkiem Ram 1500 Tradesman HD, innowacyjne tylne zawieszenie zapewnia poprawione właściwości jazdy i prowadzenia bez utraty możliwości. Projekt sprężyn śrubowych centralizuje i absorbuje wstrząsy oraz uderzenia, jednocześnie zmniejszając ilość tarcia w systemie sprężyn. Projekt ten waży również 40 funtów mniej niż konfiguracja z liściami sprężynowymi.
Nowe standardowe przednie niezależne zawieszenie łączy przeprojektowane górne ramiona kontrolne, aluminiowe dolne ramiona kontrolne i zmodyfikowaną geometrię z sprężynami śrubowymi dla poprawionej reakcji i prowadzenia. Nowe, mocniejsze przeguby kulowe w przednim zawieszeniu zapewniają większą trwałość i są zaprojektowane z poprawionymi metodami uszczelniania.
System Hamulcowy
Nowy system hamulcowy przenosi pompę hamulcową ABS w celu poprawy NVH i jest zaprojektowany dla krótszego skoku pedału hamulca. Dodatkowo nowa jednostka kompensacyjna wspomagania hydraulicznego poprawia odczucie pedału hamulca oraz wydajność podczas nagłych hamowań.
Czworoboczne hamulce tarczowe są standardem we wszystkich modelach Ram Truck z 2013 roku. Przednie tarcze mają średnicę 13.2 cala (336 mm) i są zaciskane przez podwójne tłoki, podczas gdy tylne tarcze mają średnicę 13.8 cala (352 mm) i korzystają z pojedynczych tłoków.
DESIGN