Ram 1500 zdobył wiele pochwał za swoją oszczędność paliwa, szczególnie gdy był wyposażony w silnik benzynowy V6 z 2013 roku. Wersja Quad Cab dodała mu jeszcze więcej wszechstronności.
Ram oferował różne wersje nadwozia, a Quad Cab był przeznaczony dla osób, które używały pojazdu na co dzień. Jego design był masywny z dużym przodem i wyższą maską w porównaniu do przednich błotników. Dzięki temu wyróżniał się na tle konkurencji. Posiadał aktywne żaluzje w kratce, które pomagały w nagrzewaniu silnika w zimne dni oraz poprawiały jego chłodzenie w wysokich temperaturach. Quad Cab miał czterodrzwiową konstrukcję na ramie z przestrzenią ładunkową z tyłu. Ta przestrzeń była dostępna w trzech rozmiarach: 5ft7″, 6ft4″ i 8ft (1,73 m, 1,95 m i 2,43 m).
Pickup Ram 1500 był pojazdem codziennego użytku. Oferował komfortową jazdę, w tym zawieszenie pneumatyczne, oraz 10 poziomów wyposażenia do wyboru. Wersja Quad Cab zapewniała miejsce dla pięciu pasażerów. Można go było wyposażyć w podstawowe użyteczne udogodnienia lub w luksusową kabinę w pełni zaopatrzoną. System infotainment Uconnect o przekątnej 8,4″ był dostępny w większości wersji.
Najważniejszym silnikiem w 2013 roku był jednostka 3,6-litrowa V6 Pentastar, która charakteryzowała się nowoczesnymi technologiami, takimi jak zmienne podnoszenie wałków, i została nagrodzona tytułem Silnika Roku za swoje osiągi. Była połączona z 6-biegową skrzynią manualną lub 8-biegową automatyczną, co przyczyniło się do oszczędności paliwa.
Nowy Ram 1500 z 2013 roku to najnowsze wcielenie marki Ram Truck w ultra konkurencyjnym segmencie pełnowymiarowych, lekkich pickupów. Nowy model stanowi pierwszą dużą aktualizację jednego z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów marki, od momentu wprowadzenia nazwy Ram w 2011 roku.
„To, co zaczęło się jako niewielki lifting Ram 1500, szybko przekształciło się w najlepszy w swojej klasie pojazd pod względem ekonomii paliwowej i możliwości,” powiedział Fred Diaz, Prezydent i CEO marki Ram Truck oraz Chrysler de Mexico – Chrysler Group LLC. „Klienci doświadczą zupełnie nowego pojazdu z technologią i funkcjami, które nie są dostępne nigdzie indziej.”
Nowy Ram 1500 z 2013 roku to najnowsza innowacja w architekturze pełnowymiarowego, ramowego pickup’a Ram, zaprojektowana, inżynierowana i zrealizowana, aby dotknąć emocji entuzjastów i potencjalnych nabywców. W formie i funkcji nowy Ram 1500 z 2013 roku przedstawia odwagę, wartość, cnotę oraz zdolności oparte na mocy jak żaden inny w swojej klasie, ale robi to na estetycznym i funkcjonalnym poziomie, który różni się od konkurencji.
Segment lekkich pickupów pełnowymiarowych przeszedł ewolucję od „brutalnych możliwości i akceptowalnej efektywności” do inżynierii, która łączy pożądany rozmiar, konfiguracje, zdolności, wyrafinowanie, efektywność, technologię i jakość.
Nowy Ram 1500 z 2013 roku zaoferuje najbardziej paliwooszczędny model w swojej klasie oraz więcej dostępnych funkcjonalnych, innowacyjnych i interaktywnych technologii niż konkurencja. Nowy pojazd będzie miał możliwości porównywalne lub lepsze niż cokolwiek w swojej klasie, a jego jakość będzie potwierdzona bardziej niż cokolwiek innego.
Jazda i prowadzenie są na poziomie premium, ale nie poświęcają nic w zakresie ładowności i możliwości holowniczych, w których Ram 1500 zajmuje pierwszą pozycję w swojej klasie. Model 2013 Ram 1500 przekazuje pewność siebie dzięki responsywnemu kierowaniu, odczuciu pedału hamulca oraz znakomitym charakterystykom jazdy.
Najnowszy pickup Ram oferuje również więcej fabrycznie zainstalowanych opcji i systemów zewnętrznych niż jakikolwiek inny w swojej klasie. Charakterystyczny, markowy design oraz wyrafinowane mechaniczne wykończenia wnętrza i zewnętrza spełniają koncepcję „odważnej przepychu.” Klienci w tej kategorii będą postrzegać go jako znacznie droższego od konkurencji, ale nowy Ram 1500 pozostaje doskonałą wartością.
Podobnie jak jego poprzednik z 2012 roku, nowy Ram 1500 z 2013 roku będzie dostępny w trzech konfiguracjach kabiny (dwudrzwiowa Regular Cab, czterodrzwiowa rozszerzona Quad Cab® oraz czterodrzwiowa Crew Cab) z trzema rozmiarami skrzyni – 5 stóp 7 cali, 6 stóp 4 cale i 8 stóp.
Nowy model będzie oferowany w 11 wersjach/pakietach: ST, Tradesman, Express, SLT, Big Horn, Lone Star, Outdoorsman, Sport, R/T, Laramie i Laramie Longhorn.
Konkurencja nowego Ram 1500 z 2013 roku to: Ford F-150, Chevrolet Silverado, GMC Sierra, Nissan Titan i Toyota Tundra.
Rozpoczęcie produkcji Ram 1500 z 2013 roku zaplanowane jest na trzeci kwartał 2012 roku. Pojazdy w konfiguracji Regular Cab będą produkowane w zakładzie montażowym Saltillo w Meksyku; pojazdy w konfiguracji Quad i Crew Cab będą produkowane w zakładzie montażowym Warren w Mich.
NAPĘD
Główne zmiany pod maską nowego Ram 1500 z 2013 roku pomogą zapewnić najlepszą w swojej klasie ekonomię paliwową oraz znaczący wzrost mocy i wydajności dzięki nagradzanym silnikom Pentastar 3.6-litrowym V-6 z grupy Chrysler, połączonym z po raz pierwszy używaną w pickupie ośmiobiegową automatyczną skrzynią TorqueFlite 8.
Silnik 5.7-litrowy HEMI® również skorzysta na pierwszym zastosowaniu ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Nowa skrzynia TorqueFlite 8 będzie dostępna z silnikiem V-8 i ma wyższy moment obrotowy oraz ma być dostępna pod koniec 2012 roku.
W połączeniu z debiutem ośmiobiegowej skrzyni, niektóre modele Ram 1500 będą oferować nową funkcję start-stop, która automatycznie wyłącza silnik, gdy pojazd całkowicie się zatrzyma, oszczędzając paliwo. Silnik uruchamia się ponownie, gdy jazda zostaje wznowiona.
„Połączenie naszego legendarnego silnika 5.7-litrowego HEMI V-8 oraz uznawanego za najlepszy 10 silników Warda 3.6-litrowego silnika Pentastar V-6 z nową ośmiobiegową automatyczną skrzynią prowadzi do najlepszej w swojej klasie ekonomii paliwowej dla Ram 1500 z 2013 roku,” powiedział Bob Lee, Wiceprezydent, Inżynieria Napędu i Systemów Elektryfikacji – Chrysler Group LLC. „Chociaż dodanie nowej ośmiobiegowej skrzyni osiągnęło dwucyfrowe wzrosty w zakresie ekonomii paliwowej, dodaliśmy również szereg ekskluzywnych technologii segmentowych, takich jak zarządzanie cieplne, funkcja start-stop oraz aktywne żaluzje chłodnicy, aby jeszcze bardziej poprawić efektywność.”
Najlepsza w klasie ekonomia paliwowa V-6 – Silnik Pentastar V-6
Z najlepszą w klasie mocą nominalną wynoszącą 305 koni mechanicznych przy 6400 obr./min i momentem obrotowym 269 lb-ft przy 4175 obr./min, Ram 1500 z 2013 roku przyspiesza od zera do 60 mph o trzy sekundy szybciej niż poprzednia wersja z silnikiem V-6. Nowy Ram 1500 staje się najnowszym pojazdem korzystającym z zaawansowanej technologii silnika Pentastar. W jego wyposażeniu znajdują się podwójne wałki rozrządu (DOHC), wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów, niska emisja spalin, kompatybilność z E85, wyjątkowa ekonomia paliwowa oraz najlepsza w klasie jakość hałasu, wibracji i szorstkości (NVH).
Wprowadzony mniej niż dwa lata temu, nowy silnik V-6 stał się silnikiem roboczym w całej ofercie Chrysler i zastąpił siedem wcześniejszych silników V-6. Silnik Pentastar zdobył nagrodę Ward’s 10 Best Engines w swoim debiutanckim roku 2011 i powtórzył to wyróżnienie w 2012 roku.
Kompaktowy blok silnika o kącie 60 stopni, całkowicie aluminiowy, wykonany jest z wysokiej jakości odlewanego aluminium T380 z żeliwnymi tulejami cylindrowymi. Sześć śrub blokujących czop główny przyczynia się do wyjątkowo sztywnej struktury silnika. Odlewane aluminiowe tłoki są połączone z wyklepanymi korbowodami. Aluminiowe głowice cylindrów z podwójnymi wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder zawierają integralne kolektory wydechowe. Wysokoprzepływowe porty dolotowe i stopień sprężania 10.2:1 zapewniają optymalną równowagę mocy, efektywności paliwowej i wyrafinowania.
Pomimo wysokiego stopnia sprężania, silnik Pentastar V-6 został zaprojektowany do pracy na zwykłym paliwie 87 oktanowym, aby obniżyć koszty użytkowania. Silnik 3.6-litrowy Pentastar jest również zgodny z E85 we wszystkich 50 stanach.
Aby poprawić efektywność paliwową i lepsze wykorzystanie objętości w szerokim zakresie momentu obrotowego, silnik zawiera także zmienną synchronizację zaworów (VVT) z podwójnym niezależnym fazowaniem wału rozrządu. Prawie 90 procent maksymalnego momentu obrotowego silnika dostępne jest od 1800 do 6400 obr./min – ważne w przypadku holowania lub transportu ładunku.
Wzrost mocy oraz momentu obrotowego zapewnia pełną zdolność działania. W 2013 roku klienci mogą wybrać silnik V-6 z napędem 4×4 oraz w modelach Crew Cab.
Najlepsza w klasie ekonomia paliwowa V-8 – 5.7-litrowy HEMI® V-8
Od zawsze kojarzony z mocą, zwiększona efektywność paliwowa również jest zapewniona dzięki legendarnemu silnikowi HEMI® poprzez zastosowanie zmiennej synchronizacji zaworów (VVT) oraz technologii wyłączania cylindrów. Ram 1500 z 2013 roku jest pierwszym pojazdem, który łączy nową ośmiobiegową automatykę i silnik HEMI V-8 (dostępność późna).
Z mocą 395 koni mechanicznych przy 5600 obr./min i momentem obrotowym 407 lb-ft przy 3950 obr./min, 5.7-litrowy HEMI V-8 zapewnia osiągi oraz najlepsze w klasie możliwości holownicze i ładowność – 11500 funtów i 3125 funtów, odpowiednio w wersji Ram 1500 Tradesman Heavy Duty. Wyposażony w VVT, silnik został zaprojektowany tak, aby dostarczać moc w szerokim zakresie momentu obrotowego.
Funkcje zwiększające efektywność paliwową silnika HEMI obejmują technologię wyłączania cylindrów, która dezaktywuje cztery cylindry silnika podczas małego przyspieszenia lub jazdy na autostradzie, gdy pełna moc V-8 nie jest potrzebna. W zależności od stylu jazdy, wyłączanie cylindrów może zwiększyć efektywność paliwą o 5 do 20 procent. System działa niezauważalnie dla kierowcy, aktywując się między 1000 a 3000 obr./min i zapewnia moc V-8 do przyspieszania i dużych ładunków oraz pracuje na czterech cylindrach, gdy zapotrzebowanie na moment obrotowy jest mniejsze niż maksymalne dostępne z czterech cylindrów, oszczędzając paliwo.
Ponadto technologia VVT poprawia efektywność paliwową poprzez po pierwsze, zmniejszenie pracy pompy silnika poprzez zamknięcie zaworu dolotowego później, a po drugie zwiększenie procesu rozszerzenia w trakcie wydarzenia spalania. To pozwala na przeniesienie większej ilości energii do kół, zamiast tracenia jej w wydechu jako ciepło. VVT poprawia także przepływ powietrza w silniku, co zwiększa efektywność i moc silnika.
Oszczędności paliwowe realizowane są także poprzez interaktywną funkcję wyłączania paliwa podczas zwalniania (iDFSO), która poszerza możliwości wyłączenia paliwa do silnika podczas zdarzeń zwalniania, co poprawia efektywność paliwową w ruchu miejskim i na autostradzie.
Również możliwości holowania i ładowności Ram 1500 z 2013 roku są najlepsze w klasie, z możliwością holowania do 11500 funtów oraz ładowności do 3125 funtów, w zależności od modelu.
Skrzynie automatyczne TorqueFlite 8
Nowa ośmiobiegowa automatyczna skrzynia 8HP45 jest nowym standardem dla Ram 1500 z silnikiem V-6. Dla modeli Ram 1500 wyposażonych w silnik HEMI® V-8, dostępna będzie wyższa wersja momentu obrotowego 8HP70, począwszy od pierwszego kwartału 2013 roku.
Właściciele docenią innowacyjny obrotowy wybierak biegów e-shift dla ciężarówek wyposażonych w nową ośmiobiegową skrzynię TorqueFlite 8, który zastępuje zarówno kolumnowe, jak i podłogowe dźwignie biegów. Wyjątkowy wybierak e-shift umożliwia intuicyjną obsługę z bezpośrednim i pewnym odczuciem, nawet w rękawicach. System zamontowany na desce rozdzielczej, łatwy do zrozumienia i obsługi, zapewnia pełną kontrolę nad zaawansowaną ośmiobiegową skrzynią biegów i jest innowacyjnym podejściem Ram Truck do elektronicznych dźwigni biegów, już używanych w pojazdach klasy 6-8. Nowa konstrukcja umożliwia szybkie przełączanie biegów z „Wstecz” na „Drive”, gdy holujemy lub poruszamy się z błota, śniegu lub w zatłoczonych parkingach. Nowy obrotowy wybierak e-shift również pozwala na uzyskanie większej przestrzeni do przechowywania w konsoli.
W pełni elektroniczne, zarówno skrzynie 8HP45, jak i 8HP70, charakteryzują się dynamicznym mapowaniem przełożeń. Ponad 40 indywidualnych map przełożeń dla bardzo specyficznych warunków optymalizuje jakość zmiany biegów oraz punkty zmiany biegów z myślą o ekonomii paliwowej, wydajności i prowadzeniu. Inteligentne oprogramowanie bierze pod uwagę zmienne, w tym gradienty momentu obrotowego silnika, zdarzenia kick down, przyspieszenie wzdłużne i boczne, wykrywanie wzniesień, wykrywanie tarcia oraz wykrywanie redukcji biegów, aby określić odpowiednią mapę zmiany biegów. Dodatkowe parametry uwzględnione w strategii kontrolnej obejmują kontrolę prędkości pojazdu, interakcję z elektroniczną kontrolą stabilności oraz temperaturę. Efektem jest automatyczna zmiana biegów idealnie dostosowana do wymagań wydajnościowych prawie każdej sytuacji drogowej.
Efektywność skrzyni i szeroki zakres przełożeń zapewniają najlepszą możliwą ekonomikę paliwową, pracując przy niższych obrotach silnika zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradzie. Jazda przy niższych obrotach pomaga również skutecznie zmniejszyć emisję spalin o prawie 11 procent. Wewnątrz, identyczne przełożenia skrzyń są używane zarówno w skrzyniach 8HP45, jak i 8HP70.
Dodanie większej liczby przełożeń pomaga także zredukować luki związane zazwyczaj z podnoszeniem i redukcją biegów. Zmiany biegów są praktycznie niezauważalne dzięki równomiernemu rozmieszczeniu przełożeń pomiędzy każdą skrzynią biegów. Wewnątrz, obie skrzynie mają cztery zestawy biegów i pięć elementów zmiany biegów (sprzęgła wielotarczowe i hamulce). Tylko dwa elementy zmiany biegów są otwarte w danym momencie. Dzięki mniejszej liczbie otwartych elementów zmiany biegów straty wynikające z tarcia z powodu kilku części obracających się względem siebie są ograniczone, co poprawia efektywność paliwową.
Wysokie wymagania przy zmianach biegów zostały wyeliminowane dzięki układowi zmiany biegów kontrolowanemu przez system typu shift-by-wire. Pozycje zmiany biegów, wybrane przez kierowcę za pomocą obrotowego wybieraka e-shift na desce rozdzielczej, są przesyłane elektronicznie bez mechanicznego połączenia między dźwignią a skrzynią biegów. Usunięcie tego połączenia eliminuje jakiekolwiek wysiłki związane z wyborem biegów przez kierowcę, ale zachowuje intuicyjną obsługę z bezpośrednim i pewnym odczuciem. Kalibracja została również poprawiona dla płynniejszego zmieniania biegów w garażach lub podczas parkowania.
Zdolność momentu obrotowego dla skrzyni 8HP45 wynosi 332 lb-ft (450Nm). Ciężka 8HP70 ma ocenę momentu obrotowego na poziomie 516 lb-ft (700Nm).
System zarządzania cieplnego
Wprowadzony do Ram 1500 z 2013 roku, nowy system zarządzania cieplnego zaprojektowany jest do szybkiego podnoszenia temperatur silnika i płynu przekładniowego. Poprzez podnoszenie temperatur płynów, straty wynikające z niskowiskozowych olejów silnikowych i płynów przekładniowych są ograniczone, co poprawia efektywność paliwową o 1.7 procent.
Jednym z elementów systemu jest nowy elektroniczny termostat. W przeciwieństwie do wcześniejszych mechanicznych termostatów, wersja elektroniczna nieustannie monitoruje temperaturę silnika, co pozwala na skrócenie czasu nagrzewania się oraz utrzymanie silnika w najbardziej efektywnym zakresie pracy. Gdy temperatura silnika wzrasta do ustalonych poziomów, ciepły płyn chłodzący jest cyrkulowany przez jednostkę wymiany cieplnej, która zawiera również dedykowane ścieżki dla płynu przekładniowego i oleju silnikowego. Gdy jednostka wymiany cieplnej nagrzewa się, podgrzewa również płyny. Ta czynność znacznie skraca czas nagrzewania skrzyni biegów, poprawiając efektywność paliwową, komfort jazdy i jakość zmiany biegów. W większości konfiguracji układów napędowych skrzynia biegów nagrzewa się niezależnie od silnika, opóźniając czas nagrzewania i zmniejszając efektywność.
Standardowo w ciężarówkach z TorqueFlite 8, nowy system zarządzania cieplnego jest przede wszystkim używany do zwiększania efektywności paliwowej, ale pomaga także zapobiegać przesileniu skrzyni biegów w sytuacjach podczas holowania lub przewożenia ładunków – co poprawia trwałość i wydajność.
Stop-start
Dodając do branżowych nowości w pickupach jest zastosowanie systemu stop-start, innej funkcji oszczędności paliwa dostępnej w niektórych modelach Ram 1500 z 2013 roku. Nowy system poprawia efektywność paliwową o 3.3 procent, co przekłada się na około jedną milę na galon (mpg) w cyklu miejskim dla ciężarówki.
Stop-start zwiększa efektywność paliwową poprzez automatyczne wyłączanie silnika, gdy ciężarówka zatrzymuje się całkowicie. Urządzenia (radio, wskaźniki, ogrzewanie lub klimatyzacja itp.) pozostają funkcjonalne, co czyni tę operację przezroczystą dla kierowcy. Silnik uruchamia się automatycznie, gdy kierowca zwalnia hamulec, co pozwala na płynne przyspieszanie.
System monitoruje pozycję pedału hamulca oraz prędkość pojazdu w czasie, aby określić odpowiedni moment wyłączenia silnika, zapobiegając częstym cyklom on/off w trudnych warunkach drogowych.
Dokładna kalibracja układu napędowego i dane z kilku systemów określają, kiedy aktywować system.
Z powodu dodatkowych, dużych wymagań oraz obciążenia elektrycznego na rozrusznik, alternator i akumulator, te komponenty zostały ulepszone do pracy w trybie ciężkim w modelach wyposażonych w funkcję stop-start. Obejmuje to rozrusznik o wysokiej trwałości umieszczony w mocniejszej obudowie, zęby masywnego koła zamachowego oraz bardziej solidny przekaźnik rozrusznika. W trakcie testów, nowy rozrusznik przeszedł cykle testowe dotyczące trwałości, przekraczające 2.5 razy testy jednostki bez funkcji stop-start – ponad 300,000 cykli on/off. Nowy akumulator dysponuje 800 amperami z technologią Absorbed Glass Mat (AGM). Ulepszony alternator o mocy 220 amperów również jest częścią systemu ładowania.
Napięcie systemu jest na bieżąco monitorowane przez czujnik akumulatora. Jeśli ładunek akumulatora jest niski, ciężarówka zaprzestaje działania funkcji stop-start, aż akumulator zostanie naładowany do zadowalającego poziomu.
Funkcja stop-start aktywuje się automatycznie i nie wymaga żadnej interakcji ze strony kierowcy. Przycisk wyłączający system znajduje się na desce rozdzielczej, jeśli operator zdecyduje się zawiesić tę funkcję.
Przekładnie transferowe
W Ram 1500 z 2013 roku dostępne są dwie przekładnie transferowe: Borg Warner 44-45, która umożliwia częściowy napęd na cztery koła z systemem dwóch biegów; oraz Borg Warner 44-44, która umożliwia napęd na cztery koła na żądanie, również z systemem dwóch biegów. Obie przekładnie są uruchamiane za pomocą obrotowego pokrętła na desce rozdzielczej (manetki kolumnowe) lub przycisków (obrotowy wybierak TorqueFlite 8).
Częściowy układ przekładni oferuje trzy zakresy operacyjne 2HI (napęd na dwa koła), 4HI (napęd na cztery koła) oraz 4LO (napęd na cztery koła w niskim zakresie) oraz pozycję neutralną. 2HI jest przeznaczony do każdego rodzaju nawierzchni o każdej porze. Zarówno 4HI, jak i 4LO są przeznaczone do jazdy w terenie lub na śliskich powierzchniach. Tryb pracy można przełączać między 2HI a 4HI podczas jazdy, ale skrzynia biegów pojazdu musi być na neutralnym biegu, aby załączyć 4LO. Zredukowany stosunek przełożenia dla 4LO wynosi 2.64:1, co zapewnia zwiększoną zdolność momentu obrotowego przy niskich prędkościach do zwiększenia siły holowniczej w terenie.
W przekładni na żądanie dostępne są cztery zakresy operacyjne: auto, 2HI, 4HI i 4LO. Zakres auto zapewnia optymalną wszechstronność, załączając napęd na dwa lub cztery koła w zależności od warunków drogowych. 2HI, 4HI i 4LO działają tak samo jak w częściowej przekładni transferowej.
Wały napędowe zawierają uniwersalne przeguby serii 1350, dwu-częściowe podkładki z trzema uszczelnieniami oraz poprawioną wytrzymałość krzyżaka.
Osie
Dwa stosunki przełożenia końcowego, 3.21 i 3.55, są dostępne w modelach 2WD i 4WD, co obniża obroty silnika w całym zakresie pracy dla lepszej efektywności paliwowej.
Modele napędu na cztery koła Ram 1500 z 2013 roku korzystają z osi przedniej zaprojektowanej do opcjonalnego zawieszenia pneumatycznego lub standardowego niezależnego zawieszenia przedniego, wbudowując półosie napędowe do przednich piast. Oś ma również system odłączenia, który automatycznie rozłącza oś po wyłączeniu trybu napędu na cztery koła, co zwiększa efektywność paliwową.
Oś tylna korzysta z nowego opcjonalnego zawieszenia pneumatycznego lub konstrukcji wielowachlarzowej, aby ułatwić zestaw sprężyn cylindrycznych, z przednimi uchwytami amortyzatorów zwróconymi do przodu. Dostępne są cztery przełożenia: 3.21, 3.55, 3.92 i 4.10.
Dodatkowo, dostępna jest opcjonalna tylna oś z ograniczonym poślizgiem z helical gear. Funkcja ograniczonego poślizgu natychmiastowo dzieli moment obrotowy pomiędzy tylne koła proporcjonalnie do dostępnej trakcji dla każdego koła. System działa płynnie podczas skrętów, ponieważ reaguje tylko na zmiany trakcji.
INŻYNIERIA
Mimo że nowy Ram 1500 z 2013 roku oferuje wiele unikalnych funkcji, większość z nich znajduje się „pod skórą”, ale zdecydowanie pomaga nowemu pojazdowi wyróżnić się z tłumu, zapewniając najlepszą w klasie efektywność paliwową, jazdę i prowadzenie.
„W 2013 roku przyjrzeliśmy się dostępnym technologiom i dostosowaliśmy systemy w celu znacznego poprawienia efektywności paliwowej,” powiedział Fred Diaz, Prezydent i CEO marki Ram Truck oraz Chrysler de Mexico – Chrysler Group LLC. „Ram 1500 wciąż rozwija się w obszarze unikalnych rozwiązań, oferując wszystko, czego klienci oczekują w nowoczesnym pojeździe, podczas gdy osiąga najlepsze w klasie efektywności paliwowej, więcej technologii, innowacji i funkcji.”
Aerodynamika
Nowy Ram 1500 z 2013 roku zachowuje swój atrakcyjny wygląd z nowym, odważniejszym i bardziej agresywnym przodem. Rozległe testy w tunelu aerodynamicznym dopracowały kształt zewnętrzny Ram 1500 z 2013 roku, co skutkuje dalszą najlepszą w klasie aerodynamiką. Oprócz tego, współpraca aktywnej aerodynamiki i nowoczesnego stylu doprowadziła do 6 procentowej poprawy aerodynamiki nowego pojazdu. Współczynnik oporu powietrza (Cd) Ram 1500 Regular Cab 4×2 wynosi 0.363 – w porównaniu do Cd 0.386 dla Ram 1500 Regular Cab 4×2 z 2012 roku.
Zewnętrze
Przedni zderzak Ram 1500 z 2013 roku został wydłużony w dół, co przyniosło 0.6 procentowej poprawy efektywności paliwowej. Inżynierowie użyli nowego materiału termo-plastycznego, który jest znacznie bardziej plastyczny, zapobiegając złamaniu na skutek kontaktu z krawężnikami, skałami czy innymi obiektami.
Nowy projekt bocznego kroku w kształcie rury oferuje poprawę aerodynamiki w porównaniu do obecnej wersji, umożliwiając powietrzu swobodniejsze przepływanie wokół ciężarówki. Poprawa ta dodaje 0.5 procenta do efektywności paliwowej i ułatwia klientom dostęp do przedniej części skrzyni ładunkowej.
W 2013 roku niektóre modele Ram 1500 wyposażone są w standardowy, zablokowany, składany pokrywę skrzyni ładunkowej, co jest ekskluzywne dla tego segmentu. Służąc podwójnej funkcji, pokrywa poprawia efektywność paliwową o 0.8 procenta oraz zapewnia bezpieczeństwo i ochronę przed warunkami atmosferycznymi dla przechowywanych ładunków. Unikalny design pozwala właścicielom na wykorzystanie jednej, dwóch lub trzech sekcji pokrywy, składając system na siebie.
Aktywne żaluzje chłodnicy
Nowy Ram 1500 jest pierwszym pickupem, który stosuje system aktywnych żaluzji chłodnicy, który automatycznie zamyka przepływ powietrza przez dużą chłodnicę, kiedy chłodzenie nie jest potrzebne. System poprawia efektywność paliwową o 0.5 procenta poprzez zmniejszenie oporu powietrza o około 3 do 5 procent i poprawia czas nagrzewania/odmrażania.
Gdy aktywne żaluzje są zamknięte, przepływ powietrza jest przekierowany wokół przodu ciężarówki, co poprawia aerodynamikę, zamiast tworzyć turbulencje w komorze silnika. Temperatura płynu chłodzącego silnika oraz prędkość pojazdu decydują o położeniu żaluzji. Żaluzje pozostają zamknięte, gdy potrzebne jest mniej chłodzenia silnika, a opór powietrza jest największy; system otworzy żaluzje, kiedy zapotrzebowanie na chłodzenie będzie wymagać dodatkowego przepływu powietrza, na przykład podczas jazdy pod górę lub holowania przy wyższych temperaturach.
Zawieszenie pneumatyczne
Najlepsza w klasie jazda i prowadzenie stały się jeszcze lepsze. Ram 1500 z 2013 roku jest teraz dostępny z całkowicie nowym systemem zawieszenia pneumatycznego, zapewniającego optymalną jazdę i osiągi aerodynamiczne. Kolejną zaletą nowego zawieszenia pneumatycznego jest zdolność do poziomowania ładunku, automatycznie wykrywając obciążenie na zawieszeniu z przyczepy lub ładunku. Ciśnienie powietrza wzrasta, aż pojazd osiągnie normalną wysokość jazdy, poziomując ciężarówkę i poprawiając komfort jazdy w załadowanym stanie.
Nowy system zawieszenia pneumatycznego oferuje pięć ustawień wysokości, które działają automatycznie lub mogą być kontrolowane ręcznie za pomocą konsoli lub pilota:
Normalna wysokość jazdy (NRH): 8.7 cale prześwitu (mierzone od podstawy progu drzwi) jest domyślną wysokością jazdy.
Tryb Aerodynamiczny: Obniża pojazd o 1.1 cala od NRH. Tryb Aerodynamiczny poprawia efektywność paliwową o maksymalnie jeden procent i jest aktywowany w zależności od prędkości pojazdu, dostosowując się do optymalnych osiągów i efektywności paliwowej.
Off-road 1: Podnosi pojazd o 1.2 cala od NRH, aby uzyskać dodatkową wysokość w pokonywaniu przeszkód.
Off-road 2: Zapewnia większe możliwości terenowe, zwiększając prześwit o 2 cale w porównaniu do NRH.
Tryb Parkowania: Obniża pojazd o 2 cale od NRH, aby ułatwić wsiadanie/wysiadanie oraz załadunek.
Nowy system zawieszenia pneumatycznego oferuje maksymalne podniesienie o 4 cale, zapewniając najlepszą w klasie wysokość schodzenia wynoszącą 21 cali, najlepszy w klasie prześwit wynoszący 10.7 cala, najlepszy w klasie kąt zejścia wynoszący 27.8 stopnia oraz najlepszy w klasie kąt przełamania wynoszący 24.2 stopnia, wspierany przez cztery pneumatyczne sprężyny, które zapewniają komfortową, premium jazdę.
System zawieszenia pneumatycznego pozwala również na różne twardości sprężyn w zależności od wysokości jazdy. W trybie Off-road 2 twardość jest zwiększona w porównaniu do Normalnej wysokości jazdy, co poprawia zdolność zawieszenia do pochłaniania przeszkód. W trybie Aerodynamicznym twardość jest zmniejszona, aby poprawić komfort jazdy na autostradach.
Dodatkowo, oddzielny przycisk na pilocie pozwala operatorowi na ręczne obniżenie ciężarówki, co ułatwia wsiadanie pasażerów oraz załadunek do skrzyni ładunkowej.
Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy
Ram 1500 z 2013 roku jest wyposażony w elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). Dzięki użyciu silnika elektrycznego do zasilania systemu kierowniczego typu zębatkowego, silnik jest odciążany od nieustannej pracy pompy hydraulicznej, co poprawia efektywność paliwową o maksymalnie 1.8 procent i dodaje 5 koni mechanicznych. Wprowadzenie EPS zmniejsza także złożoność, usuwając poprzednią pompę hydrauliczną, węże hydrauliczne o wysokim ciśnieniu i urządzenia chłodzące. To znacznie uprościło produkcję i konserwację. Dzięki EPS, każdy model Ram 1500 może być specjalnie skalibrowany, aby optymalizować wysiłek i precyzję kierowania, niezależnie od konfiguracji nadwozia lub napędu. Dodatkowo, EPS wykrywa stałe sygnały od kierowcy, na przykład pochyłość drogi i kompensuje to dla poprawy komfortu jazdy.
Redukcja wagi
Redukcja wagi jest ważną zmienną w równaniu efektywności paliwowej. Zmniejszenie masy komponentów poprawia efektywność paliwową i pozwala na więcej zawartości bez wpływu na ładowność czy zdolność holowniczą.
W zależności od modelu, zupełnie przeprojektowana rama korzysta z redukcji wagi do 30 funtów dzięki zastosowaniu zaawansowanych stali o wysokiej wytrzymałości. Nowe poprzeczki dna skrzyni ładunkowej eliminują 7 funtów, a nowy projekt przedniego zderzaka usuwa 4 funty. Dodatkowo, aluminiowe dolne wahacze w przednim zawieszeniu przyczyniają się do redukcji masy i poprawy prowadzenia. Ram 1500 ma również aluminiową maskę, co pozwala zaoszczędzić 26 funtów.
Pod maską, połączenie nowego silnika Pentastar V-6 oraz nowej skrzyni TorqueFlite 8 zmniejsza masę o około 76 funtów. Silnik V-8 oraz TorqueFlite 8 łącznie zmniejszają masę o ponad 30 funtów.
Redukcje wagi pozwalają nie tylko na większą ilość wygód, komfortu i funkcji rozrywkowych, ale także na najlepszą w klasie technologię oszczędzania paliwa, taką jak zarządzanie cieplne, funkcja start-stop oraz aktywna aerodynamika.
Modulacja szerokości impulsu
Modulacja szerokości impulsu (PWM) to nowa technologia oszczędzania paliwa dla Ram 1500, która zmniejsza parasytowe obciążenie elektryczne. Technologia ta nie tylko eliminuje zbędne obciążenie na alternatorze, ale także poprawia trwałość korzystających z niej systemów. Dostarczanie paliwa i wentylator chłodzący to dwa systemy, które korzystają z PWM, co powoduje 0.4 procentową poprawę efektywności paliwowej.
Dostarczanie paliwa
Główna pompa paliwowa odpowiada za zapewnienie stałego ciśnienia paliwa w wtryskiwaczach silnika. Chociaż ciężarówka nie zawsze pracuje na pełnym gazie, pompa musi nieustannie pracować na pełnej wydajności, aby zaspokoić potrzeby silnika w zakresie paliwa na pełnym gazie. System PWM zawiera czujnik na szynach paliwowych, określający wymagania ciśnienia paliwa, co pozwala głównej pompie paliwowej działać na żądanie, podobnie jak ściemniacz światła. Taka efektywna praca nie tylko zmniejsza straty parasytowe poprzez odciążenie alternatora i zmniejszenie zbędnego obciążenia silnika, ale także znacznie zwiększa trwałość systemu pompy paliwa poprzez znaczne zmniejszenie cykli pracy.
Wentylator chłodzący
W 2013 roku elektryczny wentylator chłodzący chłodnicy również ma funkcję PWM, umożliwiając działanie wentylatora o wysokim prądzie na zmiennych prędkościach. Jak w przypadku dostarczania paliwa, wentylator nie musi działać na pełnej wydajności podczas wszystkich cykli jazdy. Chociaż większość systemów wentylatorów motoryzacyjnych ma zdolność do pracy przy różnych prędkościach, niewiele z nich ściśle monitoruje temperaturę silnika i dokonuje drobnych zmian w prędkości, aby zrekompensować subtelne zmiany temperatury. Połączenie wentylatora PWM, aktywnych żaluzji chłodnicy, systemu zarządzania cieplnego silnika i skrzyni biegów oraz elektronicznego termostatu zapewnia zaawansowane rozwiązanie w zakresie kontroli temperatury dla Ram 1500 z 2013 roku.
Opony o niskim oporze toczenia
Ram 1500 z 2013 roku wyposażony jest w standardowe opony o niskim oporze toczenia, aby zminimalizować marnotrawstwo energii i zmniejszyć wymagany wysiłek toczenia. Wzory bieżnika, nowoczesne materiały i miliony mil testów prowadzą do większej efektywności paliwowej.
Podwozie
Ram 1500 z 2013 roku wykorzystuje nowo zaprojektowaną ramę z poprawionymi właściwościami niskotorsyjnymi (sztywność), które zwiększają stabilność i precyzję prowadzenia, zmniejszając jednocześnie hałas, wibracje i szorstkość (NVH) o aż 30 procent, w zależności od cyklu jazdy. Przednie szyny mają o 20 procent zwiększoną wytrzymałość dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości. W ramach nowych funkcji, nowy projekt ramy łączy nowy układ napędowy, nowe zawieszenie pneumatyczne oraz nową technologię mocowania nadwozia.
Części ramy są hydroformowane dla uzyskania dokładności wymiarowej (hydroformowanie zmniejsza ilość spawów prowadzących do zniekształceń), a szyny boczne są w pełni zamknięte. Przednia część ramy zawiera zaawansowaną stal o wysokiej wytrzymałości, która utrzymuje całkowitą wytrzymałość i trwałość, jednocześnie oszczędzając około 30 funtów. Aby jeszcze bardziej poprawić jakość NVH, nowe większe mocowania nadwozia znajdują się na przednich szynach ramy i na słupku C.
Dostępne są dwie długości ramy: 120 cali i 140 cali. Nowy Ram 1500 z 2013 roku jest zdolny do przewożenia najlepszych w klasie możliwości holowania i ładowności, wynoszących odpowiednio 11,500 funtów i 3,125 funtów.
W 2009 roku Ram 1500 wprowadził ekskluzywne tylne zawieszenie wielowahaczowe i sprężynowe, a konkurencja próbuje dogonić go od tego czasu. Standardowo w modelach Ram 1500, z wyjątkiem Ram 1500 Tradesman HD, innowacyjne zawieszenie tylne poprawia charakterystyki jazdy i prowadzenia bez utraty zdolności. Projekt sprężynowy centralizuje i pochłania wstrząsy i uderzenia, jednocześnie redukując tarcie w systemie sprężynowym. Ta konstrukcja waży również o 40 funtów mniej niż konfiguracja ze sprężynami liściastymi.
Nowe standardowe przednie zawieszenie niezależne łączy przeprojektowane górne wahacze, aluminiowe dolne wahacze oraz dostosowaną geometrię z sprężynami cylindrycznymi dla lepszej responsywności i prowadzenia. Nowe, bardziej trwałe przeguby kulowe w przednim zawieszeniu zapewniają większą trwałość i są zaprojektowane z poprawionymi metodami uszczelniającymi.
System hamulcowy