Ram 1500 z 2013 roku został zaprojektowany i zbudowany do pracy w lekkim terenie. Oferował więcej funkcji komfortu, a nawet opcję zawieszenia pneumatycznego, które zwiększało prześwit.
RAM to marka stworzona po połączeniu Fiat-Chrysler, dedykowana pojazdom użytkowym. Dla tych, którzy potrzebowali lekkiego pojazdu użytkowego, który sprawdzi się zarówno jako codzienny środek transportu, jak i pomocnik dla majsterkowicza, Ram 1500 był dobrym wyborem.
Stylistycznie był to przekształcony model po Dodge Ram z 1993 roku, z niższymi błotnikami w porównaniu do maski. Jego ogólny wygląd nie był typowy dla samochodu terenowego. W wersji Regular Cab oferował dwoje drzwi i do trzech miejsc siedzących. Model z 2013 roku przeszedł raczej łagodny lifting niż zmiany pokoleniowe. Szeroki grill oraz LED-owe kierunkowskazy to niektóre z niewielu zmian zewnętrznych. Nowością na rynku pick-upów był system aktywnych żaluzji, który otwierał lub zamykał grill, aby pomóc w utrzymaniu termicznej równowagi silnika.
Regular Cab był dostępny z łóżkiem o długości 6 stóp 4 cale (1,95 m) lub 8 stóp (2,44 m). Dla pasażerów z przodu dostępna była opcja dwóch foteli zamiast ławki. Jednostka infotainment oferowała system U-Connect z ekranem dotykowym o wielkości 5 lub 8.4 cala. Wyjątkowym rozwiązaniem w Ram 1500 była opcjonalna funkcja RamBox, która umieszczała parę zamykanych schowków nad tylnymi błotnikami w wnętrzu skrzyni ładunkowej.
Standardowym silnikiem był jednostka V6 o pojemności 3,6 litra współpracująca z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Dwa inne silniki V8 były dostępne z 6 lub 8-biegową automatyczną skrzynią. Na liście opcji znajdował się także silnik V6 zasilany olejem napędowym. W zależności od poziomu wyposażenia, Ram 1500 Regular Cab był oferowany z napędem na tylne koła lub napędem na wszystkie koła.
Nowy Ram 1500 z 2013 roku to najnowsza propozycja marki Ram Truck w wyjątkowo konkurencyjnym segmencie pełnowymiarowych, lekkich pickupów. Nowy model to pierwsza wersja najbardziej rozpoznawalnego samochodu tej marki od czasu wprowadzenia nazwy Ram w 2011 roku.
„To, co zaczęło się jako niewielki lifting Ram 1500, szybko przerodziło się w najlepszą w swojej klasie efektywność paliwową i wyjątkowe osiągi,” powiedział Fred Diaz, prezydent i dyrektor generalny marki Ram Truck i Chrysler de Mexico – Chrysler Group LLC. „Klienci doświadczą zupełnie nowego samochodu z technologiami i funkcjami, które nie są oferowane nigdzie indziej.”
Nowy Ram 1500 z 2013 roku to najnowsza innowacja w architekturze pełnowymiarowych trucków Ram, zaprojektowanej i skonstruowanej, by trafić w emocjonalne struny myślenia entuzjastów i potencjalnych nabywców. Pod względem formy i funkcji, nowy Ram 1500 emanuje odwagą, siłą i mocą w sposób, w jaki żaden inny pojazd w tej klasie tego nie czyni, ale robi to na innym poziomie estetycznym i funkcjonalnym.
Segment lekkich, pełnowymiarowych pickupów przeszedł ewolucję od „brutalnych osiągów i akceptowalnej efektywności” do inżynierii, która łączy pożądany rozmiar, konfiguracje, zdolności, wyrafinowanie, efektywność, technologię i jakość.
Nowy Ram 1500 z 2013 roku będzie oferować najbardziej oszczędny model w swojej klasie oraz więcej funkcjonalnych, innowacyjnych i interaktywnych technologii niż konkurencja. Nowy truck będzie miał osiągi na równi lub lepsze niż jakikolwiek inny w swojej klasie oraz więcej potwierdzonej jakości niż jakikolwiek inny w tej klasie.
Komfort jazdy i prowadzenie porównują się korzystnie z samochodami premium, ale nie poświęcają nic w zakresie ładowności i zdolności holowania, w czym są najlepsze w swojej klasie. Ram 1500 z 2013 roku emanuje pewnością siebie dzięki responsywnemu układowi kierowniczemu, odczuciu pedału hamulca i wspaniałym cechom jazdy.
Najnowszy truck Ram oferuje również więcej fabrycznych opcji zewnętrznych i systemów niż jakikolwiek inny w swojej klasie. Wyrazisty, markowy design oraz wyrafinowane wykonanie wnętrza i zewnętrza realizują koncepcję „odważnej ekstrawagancji”. Klienci w tej kategorii postrzegają go jako znacznie droższego niż konkurencja, ale nowy Ram 1500 pozostaje świetną wartością.
Tak jak jego poprzednik z 2012 roku, nowy Ram 1500 z 2013 roku będzie dostępny w trzech konfiguracjach kabiny (dwudrzwiowa Regular Cab, czterodrzwiowa Quad Cab® i czterodrzwiowa Crew Cab) z trzema rozmiarami skrzyni – 5,7 stopy, 6,4 stopy i 8 stóp.
Nowy truck będzie oferowany w 11 modelach/pakietach: ST, Tradesman, Express, SLT, Big Horn, Lone Star, Outdoorsman, Sport, R/T, Laramie i Laramie Longhorn.
Nowe Ram 1500 z 2013 roku będzie konkurować z: Fordem F-150, Chevroletem Silverado, GMC Sierra, Nissana Titan i Toyotą Tundra.
Rozpoczęcie produkcji Ram 1500 z 2013 roku jest zaplanowane na trzeci kwartał 2012 roku. Pojazdy w konfiguracji Regular Cab będą produkowane w zakładzie montażowym Saltillo Truck w Saltillo w Meksyku; pojazdy w konfiguracji Quad i Crew Cab będą produkowane w zakładzie montażowym Warren Truck w Warren, Michigan.
UKŁAD NAPĘDOWY
Główne zmiany pod maską nowego Ram 1500 z 2013 roku pomogą osiągnąć najlepszą w klasie efektywność paliwową oraz znaczny wzrost mocy i osiągów dzięki nagradzanemu silnikowi Pentastar 3.6-litra V-6 połączonemu z po raz pierwszy zastosowaną w pickupie ośmiobiegową skrzynią biegów TorqueFlite 8.
Silnik 5.7-litra HEMI® również skorzysta z po raz pierwszy zastosowanej ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Nowa skrzynia TorqueFlite 8 będzie dostępna z silnikiem V-8 i oferuje wyższej pojemności konwerter momentu obrotowego, planowana na koniec 2012 roku.
W połączeniu z debiutem ośmiobiegowej skrzyni biegów, wybrane modele Ram 1500 będą oferować nową funkcję start-stop, która automatycznie wyłącza silnik, gdy truck zatrzymuje się całkowicie, oszczędzając paliwo. Silnik uruchamia się ponownie, gdy jazda jest wznawiana.
„Połączenie naszego legendarnego silnika V-8 5.7-litra HEMI z najlepszym w klasie silnikiem V-6 3.6-litra Pentastar oraz nową ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów doprowadziło do najlepszej w swojej klasie efektywności paliwowej dla Ram 1500 z 2013 roku,” powiedział Bob Lee, wiceprezydent ds. napędu i inżynieryjnych systemów napędu elektrycznego – Chrysler Group LLC. „Chociaż dodanie nowej skrzyni biegów osiągnęło dwucyfrowy wzrost efektywności paliwowej, dodaliśmy także szereg wyłącznych dla segmentu technologii, takich jak zarządzanie termiczne, funkcja start-stop i aktywne żaluzje w chłodnicy, aby dodatkowo poprawić efektywność.”
Najlepsza w klasie efektywność paliwowa silnika V-6 – silnik Pentastar V-6
Z najlepszą w klasie standardową mocą wynoszącą 305 przy 6,400 obr/min i momentem 269 lb-ft przy 4,175 obr/min, Ram 1500 z 2013 roku przyspiesza od zera do 60 mph o trzy sekundy szybciej niż poprzedni napęd V-6. Nowy Ram 1500 staje się najnowszym pojazdem, który korzysta z zaawansowanej technologii silnika Pentastar. Funkcje obejmują podwójne wałki rozrządu (DOHC), wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie obr/min, niskie emisje spalin, zdolność do zasilania E85, wyjątkową ekonomiczność paliwową oraz najlepszą w klasie redukcję hałasu, wibracji i szorstkości (NVH).
Wprowadzony mniej niż dwa lata temu, nowy silnik V-6 stał się silnikiem roboczym w całej ofercie Chryslera, zastępując siedem wcześniejszych silników V-6. Pentastar zdobył nagrodę Ward’s 10 Best Engines w swoim debiutanckim roku 2011 i powtórzył ten zaszczyt w 2012 roku.
Kompaktowy, 60-stopniowy, aluminiowy blok konstrukcyjny wykonany jest z wysokowytrzymałego odlewanego aluminium T380 z żeliwnymi wkładkami cylindrów. Sześć śrub mocujących do łożysk głównych przyczynia się do wyjątkowo sztywnej struktury dolnej silnika. Odlewane aluminiowe tłoki są montowane na kutych korbowodach. Aluminiowe głowice cylindrów z podwójnymi wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder zawierają zintegrowane kolektory wydechowe. Wysokoprzepływowe porty dolotowe oraz stopień sprężania 10.2:1 zapewniają optymalną równowagę mocy, efektywności paliwowej i wyrafinowania.
Pomimo wysokiego stopnia sprężania, V-6 Pentastar zaprojektowano do pracy na paliwie regularnym 87-octanowym, aby obniżyć koszty eksploatacji. Silnik 3.6-litra Pentastar jest także zgodny z E85 we wszystkich 50 stanach.
Aby osiągnąć lepszą efektywność paliwową i lepszą efektywność objętościową w szerokim zakresie momentu obrotowego, silnik zawiera również zmienny rozrząd (VVT) z podwójnym niezależnym fazowaniem wałka. Prawie 90 procent szczytowego momentu obrotowego silnika jest dostępne od 1,800 do 6,400 obr/min – co jest ważnym czynnikiem przy holowaniu lub przewożeniu ładunku.
Dzięki zwiększeniu zarówno mocy, jak i momentu obrotowego, nie brakuje możliwości. W 2013 roku klienci mogą wybierać silnik V-6 z napędem 4×4 oraz w modelach Crew Cab.
Najlepsza w klasie efektywność paliwowa silnika V-8 – silnik HEMI® 5.7-litra
Długo kojarzony z mocą, zwiększona efektywność paliwowa również jest zapewniana przez legendarny silnik HEMI® dzięki zastosowaniu zmiennego rozrządu (VVT) i technologii wyłączania cylindrów. Ram 1500 z 2013 roku jest pierwszym pojazdem, który łączy nową ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów i silnik HEMI V-8 (dostępność później).
Z mocą 395 przy 5,600 obr/min i momentem 407 lb-ft przy 3,950 obr/min, silnik HEMI V-8 5.7-litra oferuje osiągi oraz najlepsze w klasie możliwości holowania i ładowności – 11,500 funtów i 3,125 funtów, odpowiednio w modelu Ram 1500 Tradesman Heavy Duty. Wyposażony w VVT, silnik zaprojektowano, aby zapewnić moc w szerokim zakresie momentu obrotowego.
Funkcje zwiększające efektywność paliwową w silniku HEMI obejmują technologię wyłączania cylindrów, która dezaktywuje cztery cylindry silnika podczas lekkiej akceleracji lub jazdy po autostradzie, gdy pełna moc V-8 nie jest potrzebna. W zależności od warunków jazdy, wyłączanie cylindrów może zwiększyć efektywność paliwową o 5 do 20 procent. System działa między 1,000 a 3,000 obr/min i zapewnia moc V-8 przy przyspieszaniu i dużych ładunkach oraz pracę czterech cylindrów, gdy wymagania momentowe są mniejsze niż maksymalne dostępne z czterech cylindrów, co pozwala zaoszczędzić paliwo.
Ponadto technologia VVT poprawia efektywność paliwową, po pierwsze redukując pracę pompy silnika poprzez późne zamykanie zaworu dolotowego, a po drugie zwiększając proces rozprężania podczas zdarzenia spalania. Dzięki temu więcej energii trafia do kół zamiast tracić się w wydechu jako ciepło. VVT poprawia również oddychanie silnika, co zwiększa wydajność i moc.
Oszczędności paliwa są również osiągane dzięki funkcji Interaktywnego wyłączenia paliwa podczas hamowania (iDFSO), która zwiększa możliwości wyłączania paliwa do silnika podczas zdarzeń hamowania, poprawiając efektywność paliwową zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradzie.
Również zdolności holownicze i ładowność Ram 1500 z 2013 roku są najlepsze w klasie, z możliwością holowania do 11,500 funtów i ładowności do 3,125 funtów, w zależności od modelu.
Automatyczne skrzynie biegów TorqueFlite 8
Nowa ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów 8HP45 jest nowym standardem dla Ram 1500 wyposażonych w V-6. Dla modeli Ram 1500 z silnikiem HEMI® V-8, wyższa wersja z większą pojemnością momentu obrotowego 8HP70 będzie dostępna w pierwszym kwartale 2013 roku.
Właściciele docenią innowacyjny pokrętło e-shift do trucków wyposażonych w nową ośmiobiegową skrzynię TorqueFlite 8, która zastępuje zarówno dźwignie kolumny, jak i podłogi. Ekskluzywne pokrętło e-shift umożliwia intuicyjną obsługę z bezpośrednim i pewnym odczuciem, nawet w rękawicach. Wygodny, umieszczony na desce rozdzielczej, łatwy do zrozumienia i obsługi system zapewnia pełną kontrolę nad zaawansowaną ośmiobiegową skrzynią biegów i jest innowacyjnym podejściem Ram Truck do elektronicznych dźwigni, już używanych w ciężarówkach klasy 6-8. Ten nowy projekt umożliwia szybkie przełączanie z „Wstecz” na „Jazda”, gdy holujemy lub poruszamy się z błota, śniegu lub w zatłoczonych miejscach parkingowych oraz roboczych. Nowe pokrętło e-shift także pozwala zaoszczędzić miejsce na bardziej funkcjonalne i użyteczne przechowywanie w konsoli.
W pełni elektroniczne, zarówno skrzynie 8HP45, jak i 8HP70 mają funkcję zmiany mapy przełożeń na żywo. Ponad 40 indywidualnych map przełożeń dla bardzo specyficznych warunków optymalizuje jakość zmiany biegów i punkty zmiany biegów dla efektywności paliwowej, osiągów i komfortu jazdy. Inteligentne oprogramowanie uwzględnia zmienne, takie jak gradienty momentu silnika, zdarzenia kick down, przyspieszenie wzdłużne i boczne, wykrywanie wzniesień, wykrywanie tarcia i wykrywanie redukcji biegów, aby określić odpowiednią mapę przełożeń. Dodatkowe parametry zintegrowane w strategii kontrolnej obejmują kontrolę prędkości pojazdu, interakcję z elektroniczną kontrolą stabilności oraz temperaturę. Rezultatem jest automatyczna zmiana biegów idealnie dostosowana do wymagań wydajnościowych prawie każdego zapotrzebowania na jazdę.
Wydajność skrzyni biegów i szeroki rozkład przełożeń zapewniają jak najlepszą efektywność paliwową, działając przy niższych obrotach silnika zarówno w warunkach miejskich, jak i na autostradzie. Jazda przy niższych obrotach pomaga również skutecznie zredukować emisję spalin o prawie 11 procent. Wewnątrz, identyczne przełożenia skrzyni biegów stosowane są w skrzyniach 8HP45 i 8HP70.
Dodanie większej liczby przełożeń pomaga również zredukować przerwy zazwyczaj związane z zmianą biegów w górę i w dół. Zmiany biegów są prawie niezauważalne dzięki równomiernym krokom przełożeń pomiędzy każdym przełożeniem. Wewnętrznie, obie skrzynie mają cztery zestawy przełożeń i pięć elementów zmiany biegów (wielotarczowe sprzęgła i hamulce). Tylko dwa elementy zmiany biegów są otwarte w danym czasie. Mniejsza liczba otwartych elementów zmiany biegów zmniejsza straty tarcia spowodowane obrotem wielu części względem siebie, poprawiając efektywność paliwową.
Wysokie wysiłki podczas zmiany biegów zostały wyeliminowane z wyborem przełożeń sterowanym przez system shift-by-wire. Pozycje zmiany biegu, wybierane przez kierowcę za pomocą pokrętła e-shift na desce rozdzielczej, są przesyłane elektronicznie bez mechanicznego połączenia między dźwignią a zewnętrzną stroną skrzyni biegów. Eliminacja tej linki usuwa wysiłek związany z wyborem biegów przez kierowcę, ale utrzymuje intuicyjną obsługę z bezpośrednim i pewnym odczuciem. Kalibracja została również poprawiona dla płynniejszej zmiany biegów w garażach lub podczas parkowania.
Nośność momentu obrotowego skrzyni 8HP45 wynosi 332 lb-ft (450Nm). Ciężka 8HP70 ma ocenę pojemności momentu wynoszącą 516 lb-ft (700Nm).
System zarządzania termicznego
Nowy system zarządzania termicznego, który został wprowadzony i jest ekskluzywny dla segmentu Ram 1500 z 2013 roku, został zaprojektowany, aby szybko podnieść temperatury silnika i płynu przekładniowego. Podnosząc temperatury płynów, redukują straty parazytowe wynikające z niskowizkościowego oleju silnikowego i płynu przekładniowego, poprawiając efektywność paliwową o 1.7 procent.
Jednym z elementów systemu jest nowy elektroniczny termostat. W przeciwieństwie do poprzednich mechanicznych termostatów, wersja elektroniczna stale monitoruje temperaturę silnika, co pozwala na skrócenie czasu rozgrzewania oraz utrzymanie silnika w najbardziej efektywnym zakresie pracy. Gdy temperatura silnika wzrasta do określonych poziomów, gorący płyn chłodzący jest krążony przez jednostkę wymiany termicznej, która zawiera również dedykowane ścieżki dla płynu przekładniowego i oleju silnikowego. W miarę jak jednostka wymiany termicznej się nagrzewa, również ogrzewa płyny. Działanie to znacznie skraca czas rozgrzewania skrzyni biegów, poprawiając efektywność paliwową, komfort jazdy i jakość zmiany biegów. W większości konfiguracji napędu, skrzynia biegów nagrzewa się niezależnie od silnika, opóźniając czas rozgrzewania i zmniejszając efektywność.
Standardowy w truckach z TorqueFlite 8, nowy system zarządzania termicznego jest głównie używany do zwiększenia efektywności paliwowej, ale pomaga również zapobiegać przekraczaniu temperatury roboczej skrzyni biegów w sytuacjach przy holowaniu lub przewożeniu ładunków – poprawiając trwałość i osiągi.
Funkcja start-stop
Dodatkowo, wprowadzenie funkcji start-stop w pickupie to kolejny element oszczędzający paliwo, dostępny w wybranych modelach Ram 1500 z 2013 roku. Nowy system poprawia efektywność paliwową o do 3.3 procent, co przekłada się na około jedną milę na galon (mpg) w cyklu miejskim trucka.
Funkcja start-stop zwiększa efektywność paliwową przez wyłączenie silnika, gdy truck zatrzymuje się całkowicie. Wyposażenie (radio, wskaźniki, ogrzewanie lub klimatyzacja itp.) nadal działa, co czyni działanie przezroczystym dla kierowcy. Silnik uruchamia się automatycznie po zwolnieniu hamulca przez kierowcę, co umożliwia płynne przyspieszanie.
System monitoruje pozycję pedału hamulca i prędkość pojazdu w czasie, aby określić, kiedy należy wyłączyć silnik, zapobiegając częstym cyklom włączania/wyłączania w intensywnym ruchu.
Precyzyjna kalibracja układu napędowego i dane z różnych systemów określają moment zaangażowania systemu.
Z powodu dodatkowych wysokich wymagań i obciążenia elektrycznego na starter, alternator i akumulator, te komponenty zostały ulepszone do intensywnej pracy w modelach z funkcją start-stop. Obejmuje to starter o wysokiej trwałości zamknięty w mocniejszej obudowie, zęby koła zamachowego o dużej wytrzymałości i bardziej odporne na uszkodzenia elektromagnesy. Podczas testów nowy starter był poddawany testom trwałości przez ponad 2.5 razy więcej niż jednostka bez funkcji start-stop – ponad 300,000 cykli włączania/wyłączania. Nowy akumulator ma 800 amperów i wykorzystuje technologię Absorbed Glass Mat (AGM). W systemie ładowania jest także zawarty ulepszony alternator o mocy 220 amperów.
Napięcie systemu jest stale monitorowane przez czujnik akumulatora. Jeśli ładunek akumulatora jest obniżony, truck przestanie działać funkcję start-stop, aż akumulator zostanie naładowany do akceptowalnego poziomu.
Funkcja start-stop włącza się automatycznie i nie wymaga żadnych działań ze strony kierowcy. Przycisk dezaktywacji systemu znajduje się na desce, jeśli operator chce czasowo wyłączyć tę funkcję.
Skrzynie biegów
Na Ram 1500 z 2013 roku są dostępne dwie skrzynie biegów: Borg Warner 44-45, która umożliwia częściową pracę napędu na cztery koła z dwubiegowym systemem; oraz Borg Warner 44-44, która umożliwia napęd na cztery koła na żądanie, również z dwubiegowym systemem. Obie skrzynie są załączane za pomocą pokrętła umieszczonego na desce rozdzielczej (dźwignia kolumny) lub przycisków (pokrętło e-shift TorqueFlite 8).
Częściowa skrzynia biegów zapewnia trzy zakresy pracy 2HI (napęd na dwa koła), 4HI (napęd na cztery koła) i 4LO (niskobiegowy napęd na cztery koła) oraz pozycję neutralną. 2HI jest zaprojektowane do używania na każdej nawierzchni w dowolnym momencie. Zarówno 4HI, jak i 4LO są przeznaczone do jazdy w terenie lub po śliskich nawierzchniach. Tryb pracy można zmieniać między 2HI a 4HI w trakcie ruchu, ale skrzynia biegów pojazdu musi być na luzie, aby włączyć 4LO. Stosunek redukcji dla 4LO wynosi 2.64:1, co zapewnia zwiększoną zdolność momentu obrotowego przy niskich prędkościach w trudnych warunkach terenowych.
Skrzynia biegów na żądanie zapewnia cztery zakresy pracy: auto, 2HI, 4HI i 4LO. Zakres auto zapewnia optymalną wszechstronność poprzez włączanie napędu na dwa lub cztery koła w zależności od warunków drogowych. 2HI, 4HI i 4LO działają tak samo jak w częściowej skrzyni biegów.
Wały napędowe zawierają przeguby uniwersalne serii 1350, dwuczęściowe podkładki z trzema uszczelkami oraz poprawioną wytrzymałość krzyżową.
Osie
Dwie końcowe przełożenia, 3.21 i 3.55, są dostępne zarówno w modelach 2WD, jak i 4WD, redukując obroty silnika w całym zakresie pracy dla lepszej efektywności paliwowej.
Modele napędu na cztery koła Ram 1500 z 2013 roku mają przednią oś zaprojektowaną pod kątem opcjonalnego zawieszenia powietrznego lub standardowego niezależnego zawieszenia torsyjnego, z półosiami napędzającymi przednie piasty. Oś ma również system odłączenia, który automatycznie odłącza oś, gdy tryb napędu na cztery koła jest wyłączony, co zwiększa efektywność paliwową.
Tylnia oś wykorzystuje nową opcjonalną zawieszenie powietrzne lub projekt montażu wielowahaczowego, aby umożliwić zastosowanie sprężyn śrubowych, z mocowaniami amortyzatorów skierowanymi do przodu. Cztery przełożenia są dostępne: 3.21, 3.55, 3.92 i 4.10.
Dodatkowo dostępna jest opcjonalna tylna oś z ograniczonym poślizgiem, z przekładnią ślimakową. Funkcja ograniczonego poślizgu natychmiast dzieli moment obrotowy między tylnymi kołami w proporcji do dostępnej trakcji na każdym kole. System działa płynnie podczas pokonywania zakrętów, ponieważ reaguje tylko na zmiany w trakcji.
INŻYNIERIA
Choć nowy Ram 1500 z 2013 roku może pochwalić się licznymi funkcjami ekskluzywnymi dla segmentu, większość z nich znajduje się „pod maską”, co z pewnością pomaga nowemu truckowi wyróżniać się z tłumu i osiągać najlepszą w klasie efektywność paliwową, komfort jazdy oraz właściwości jezdne.
„W 2013 roku przyjrzeliśmy się dostępnym technologiom i dostosowaliśmy systemy z celem znaczącego poprawienia efektywności paliwowej,” powiedział Fred Diaz, prezydent i dyrektor generalny marki Ram Truck i Chrysler de Mexico – Chrysler Group LLC. „Ram 1500 nadal rozwija się, dostarczając wszystko, czego klienci oczekują od nowoczesnego trucka, zapewniając najlepszą w klasie efektywność paliwową, więcej technologii, innowacji i funkcji.”
Aerodynamika
Nowy Ram 1500 z 2013 roku zachowuje swój surowy, przystojny wygląd z nowym, odważniejszym i bardziej agresywnym przodem. Rozległe testy w tunelu aerodynamicznym dopracowały kształt zewnętrzny Ram 1500 z 2013 roku, co skutkuje utrzymaniem najlepszej w klasie aerodynamiki. Współpraca aktywnej aerodynamiki z nowoczesnym stylem doprowadziła do 6-procentowej poprawy aerodynamiki w nowym trucku. Współczynnik oporu powietrza (Cd) Ram 1500 Regular Cab 4×2 to 0.363 – w porównaniu z Cd wynoszącym 0.386 dla Ram 1500 Regular Cab 4×2 z 2012 roku.
Zewnętrze
Przedni zderzak Ram 1500 z 2013 roku został wydłużony w dół, co przyczyniło się do poprawy efektywności paliwowej o 0.6 procent. Inżynierowie wykorzystali nowy materiał termoplastyczny, który jest znacznie bardziej plastyczny, zapobiegając łamaniu się w kontakcie z krawężnikami, kamieniami czy innymi obiektami.
Nowy, rurkowy design bocznego stopnia oferuje poprawę aerodynamiki w porównaniu do obecnej wersji, umożliwiając powietrzu bardziej płynne przepływanie wokół trucka. Ta poprawa dodaje 0.5 procenta do efektywności paliwowej i umożliwia klientom łatwy dostęp do przedniej części skrzyni ładunkowej.
W 2013 roku wybrane modele Ram 1500 wyposażone są w standardową, zamykaną pokrywę skrzyni trójskładkowej, która pełni podwójną rolę, poprawiając efektywność paliwową o 0.8 procent oraz zapewniając bezpieczeństwo i ochronę przed warunkami atmosferycznymi dla przechowywanych ładunków. Unikalny design jest elastyczny, dając właścicielom możliwość korzystania z jednej, dwóch lub wszystkich trzech sekcji pokrywy przez złożenie systemu na siebie.
Aktywne żaluzje chłodnicy
Nowy Ram 1500 jest pierwszym truckiem, który zastosował system aktywnych żaluzji chłodnicy, który automatycznie zamyka przepływ powietrza przez ogromną chłodnicę, gdy chłodzenie nie jest potrzebne. System poprawia efektywność paliwową o 0.5 procent poprzez zmniejszenie oporu powietrza o około 3 do 5 procent i poprawia czas rozgrzewania oraz odszraniania.
Gdy aktywne żaluzje chłodnicy są zamknięte, przepływ powietrza jest kierowany nad i wokół przodu trucka, poprawiając wydajność aerodynamiczną zamiast generować turbulencje w komorze silnika. Temperatura płynu chłodzącego silnika i prędkość pojazdu determinują pozycję żaluzji. Żaluzje pozostają zamknięte, gdy wymagane jest mniejsze chłodzenie silnika i aerodynamiczny opór jest najbardziej znaczący; system otworzy żaluzje, gdy wymagania chłodzenia trucka będą wymagały dodatkowego przepływu powietrza, na przykład podczas jazdy pod górę lub holowania przy wysokich temperaturach.
Zawieszenie powietrzne
Najlepsza w klasie jazda i prowadzenie stają się jeszcze lepsze. Ram 1500 z 2013 roku jest teraz dostępny z zupełnie nowym systemem zawieszenia powietrznego, zapewniającym optymalną jazdę i wydajność aerodynamiczną. Inną zaletą nowego zawieszenia powietrznego jest możliwość poziomowania ładunku, które automatycznie wykrywa obciążenie zawieszenia pochodzące z przyczepy lub ładunku. Ciśnienie powietrza wzrasta, aż pojazd osiągnie normalną wysokość jazdy, poziomując truck i poprawiając komfort jazdy przy ładunku.
Nowy system zawieszenia powietrznego oferuje pięć ustawień wysokości, które działają automatycznie lub mogą być kontrolowane ręcznie za pomocą konsoli lub pilota:
- Normalna wysokość jazdy (NRH): 8.7 cala prześwitu (mierzone od podstawy progu drzwi) to domyślna, poziomująca wysokość jazdy
- Tryb Aero: Obniża pojazd o 1.1 cala od NRH. Tryb Aero poprawia efektywność paliwową o do jednego procenta i jest aktywowany przez prędkość pojazdu, dostosowując się do optymalnej wydajności i efektywności paliwowej
- Off-road 1: Podnosi pojazd o 1.2 cala od NRH w celu zwiększenia wysokości przy pokonywaniu przeszkód
- Off-road 2: Zapewnia większe możliwości terenowe, zwiększając prześwit o 2 cale w porównaniu do NRH
- Tryb parkowania: Obniża pojazd o 2 cale od NRH, ułatwiając wsiadanie/wysiadanie i załadunek towarów
Nowy system zawieszenia powietrznego zapewnia do 4 cali wyższy prześwit, oferując najlepszą w klasie wysokość wejścia 21 cali, najlepszy w klasie prześwit 10.7 cala, najlepszy w klasie kąt wyjazdu wynoszący 27.8 stopnia, oraz najlepszy w klasie kąt przełamania wynoszący 24.2 stopnia, wspierany przez sprężyny powietrzne w każdym rogu, które zapewniają komfortową, premium jazdę.
System zawieszenia powietrznego pozwala także na różne stawki sprężyn w zależności od wysokości jazdy. W trybie Off-road 2 stawka jest twardsza w porównaniu do normalnej wysokości jazdy, co poprawia zdolność zawieszenia do pochłaniania przeszkód. W trybie Aero stawka jest łagodzona, aby poprawić komfort jazdy na autostradach.
Dodatkowo, oddzielny przycisk na pilocie umożliwia operatorowi ręczne obniżenie trucka, co ułatwia wsiadanie pasażerów i załadunek bagażu.
Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy
Ram 1500 z 2013 roku wyposażony jest w elektromechaniczne wspomaganie kierownicy (EPS). Dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego do napędu systemu kierowniczego rack i pinion, silnik jest zwolniony z zadania ciągłego napędzania hydraulicznej pompy, co poprawia efektywność paliwową o do 1.8 procent oraz dodaje 5 koni mechanicznych. Wprowadzenie EPS redukuje również złożoność poprzez eliminację wcześniejszej hydraulicznej pompy, wysokociśnieniowych węży hydraulicznych i układów chłodzenia. To znacznie upraszcza produkcję i konserwację. Dzięki EPS każdy model Ram 1500 może być specjalnie skalibrowany w celu optymalizacji wysiłku i precyzji kierowania, niezależnie od konfiguracji nadwozia czy napędu. Dodatkowo, EPS stale bada wejście od kierowcy, na przykład krzywiznę drogi i kompensuje dla poprawy komfortu.
Redukcja wagi
Redukcja wagi to ważna zmienna w równaniu efektywności paliwowej. Zmniejszenie wagi komponentów poprawia efektywność paliwową i pozwala na więcej zawartości bez wpływu na ładowność czy zdolności holownicze.
W zależności od modelu, nowo zaprojektowana rama korzysta z redukcji wagi o do 30 funtów, używając zaawansowanych stali o wysokiej wytrzymałości. Również nowe krzyżaki podłogowe w skrzyni eliminują 7 funtów, a nowy design przedniego zderzaka usuwa 4 funty. Dodatkowo, aluminiowe dolne ramiona w zawieszeniu przednim przyczyniają się do redukcji wagi i poprawy prowadzenia. Ram 1500 ma również aluminiową maskę, co pozwala zaoszczędzić 26 funtów.
Pod maską, połączenie nowego silnika Pentastar V-6 i nowej skrzyni biegów TorqueFlite 8 redukuje wagę o około 76 funtów. Silnik V-8 i TorqueFlite 8 razem redukują wagę o więcej niż 30 funtów.
Redukcje wagi pozwalają nie tylko na więcej wygodnych, komfortowych i rozrywkowych funkcji, ale także na zaawansowane technologie oszczędzające paliwo, takie jak zarządzanie termiczne, funkcja start-stop i aktywna aerodynamika.
Modulacja szerokości impulsu
Modulacja szerokości impulsu (PWM) to nowa technologia oszczędzająca paliwo dla Ram 1500, która redukuje parazytowe obciążenie elektryczne. Technologia ta nie tylko eliminuje niepotrzebne obciążenie na alternatorze, ale również poprawia trwałość korzystających systemów. Zasilanie paliwa i wentylator chłodzący to dwa systemy, które korzystają z PWM, co zapewnia poprawę efektywności paliwowej o 0.4 procent.
Dostarczanie paliwa
Główny pompa paliwowa odpowiada za zapewnienie stałego ciśnienia paliwa na wtryskiwaczach silnika. Chociaż truck nie zawsze jest na pełnym gazie, pompa musi działać nieprzerwanie na swoim poziomie operacyjnym, aby zrekompensować sytuacje, w których silnik wymaga pełnego zasilania paliwem. System PWM zawiera czujnik umieszczony na szynach paliwowych, który dyktuje wymagania ciśnienia paliwa, umożliwiając głównemu pompie paliwowej działanie na żądanie, niczym ściemniacz światła. Ta efektywna operacja prowadzi nie tylko do redukcji strat parazytowych poprzez odciążenie alternatora i zmniejszenie niepotrzebnego obciążenia silnika, ale także znacznie poprawia trwałość systemu pompy paliwowej, znacząco redukując cykle pracy.
Wentylator chłodzący
W 2013 roku wentylator elektryczny chłodnicy również korzysta z PWM, co pozwala na działanie wentylatora pracującego z dużym prądem na zmiennych prędkościach. Jak w przypadku dostarczania paliwa, wentylator nie musi działać na pełnej mocy w trakcie wszystkich cykli jazdy. Chociaż większość systemów wentylatorów w pojazdach ma zdolność funkcjonowania na różnych prędkościach, niewiele z nich ściśle monitoruje temperaturę silnika i dokonuje niewielkich zmian prędkości, aby zrekompensować subtelne zmiany temperatury. Kombinacja wentylatora PWM, aktywnych żaluzji chłodnicy, systemu zarządzania termicznego silnika i skrzyni biegów oraz elektronicznego termostatu zapewnia zaawansowane rozwiązanie kontroli temperatury dla Ram 1500 z 2013 roku.
Opony o niskim oporze toczenia
Ram 1500 z 2013 roku ma standardowe opony o niskim oporze toczenia, aby zminimalizować marnotrawstwo energii i zmniejszyć wymagane wysiłki toczenia. Wzory bieżnika, zaawansowane materiały i miliony mil testów prowadzą do większej efektywności paliwowej.
Podwozie
Ram 1500 z 2013 roku wykorzystuje nowo zaprojektowaną ramę o poprawionych parametrach niskotorsyjnych (sztywności), które zwiększają stabilność i precyzję prowadzenia, jednocześnie zmniejszając hałas, wibracje i szorstkość (NVH) o nawet 30 procent, w zależności od cyklu jazdy. Przednie belki charakteryzują się zwiększoną wytrzymałością o 20 procent dzięki zastosowaniu stali wysokowytrzymałej. Wśród innych cech, nowy projekt ramy zawiera nowy napęd, nowe zawieszenie powietrzne i nową technologię montażu nadwozia.
Części ramy są hydroformowane dla dokładności wymiarowej (hydroformowanie redukuje ilość spawania, które prowadzi do odkształceń), a boki ramy są w pełni zamknięte. Przednia sekcja ramy zawiera zaawansowaną stal wysokowytrzymałą, która utrzymuje ogólną siłę i trwałość, jednocześnie oszczędzając około 30 funtów. Aby dodatkowo poprawić NVH, nowe większe mocowania nadwozia znajdują się na przednich belkach ramy i na słupku C.
Dostępne są dwie długości ram: 120-calowa i 140-calowa. Nowy Ram 1500 z 2013 roku jest w stanie poradzić sobie z najlepszymi w klasie możliwościami holowania i ładowności, wynoszącymi odpowiednio 11,500 funtów i 3,125 funtów.
W 2009 roku Ram 1500 wprowadził ekskluzywne zawieszenie tylne wielowahaczowe z włoskimi sprężynami śrubowymi i konkurencja próbuje nadążyć od tego czasu. Standardowe w modelach Ram 1500, z wyjątkiem modelu Ram 1500 Tradesman HD, innowacyjne tylne zawieszenie zapewnia poprawione właściwości jazdy i prowadzenia, bez utraty możliwości. Konstrukcja ze sprężyną śrubową centralizuje i pochłania wstrząsy i uderzenia, jednocześnie zmniejszając tarcie w systemie sprężynowym. Ten projekt jest również o 40 funtów lżejszy niż konfiguracja z liściem sprężynowym.
Nowe standardowe przednie zawieszenie niezależne łączy przeprojektowane górne ramiona sterujące, aluminiowe dolne ramiona sterujące i zmienioną geometrię ze sprężynami śrubowymi dla lepszej responsywności i prowadzenia. Nowe, bardziej wytrzymałe stawy kulowe w przednim zawieszeniu zapewniają większą trwałość i są zaprojektowane z lepszymi metodami uszczelniania.
System hamulcowy
Nowy system hamulcowy przenosi pompę hamulcową ABS w celu poprawy NVH i jest zaprojektowany dla krótszego skoku pedału hamulca. Ponadto nowa jednostka kompensacji hydraulicznej poprawia odczucie pedału hamulca i osiągi podczas nagłych hamowań.
Hamulce tarczowe na cztery koła są standardowe w wszystkich modelach Ram Truck z 2013 roku. Przednie tarcze mają średnicę 13.2 cala (336 mm) i są zaciskane podwójnymi tłokami, podczas gdy tylne tarcze mają 13.8 cala (352 mm) i wykorzystują tłok pojedynczy.
DESIGN