Duży pickup o ciężkim użytku zawsze sprawdzi się w przewożeniu ciężkich rzeczy i bez problemu pociągnie łódź. Jeśli ma dodatkowo przestronną kabinę, to jeszcze lepiej.
Rynek pickupów w Stanach Zjednoczonych jest duży i walczy o niego coraz więcej producentów samochodów. FCA zaproponowało markę RAM, która zrezygnowała z nazwy Dodge i używa jedynie nazwy modelu RAM dla pojazdów użytkowych. Tak jak inne dwa amerykańskie giganci motoryzacyjni, GM i Ford, oferuje RAM w wersji ciężarowej, ale z kabiną przystosowaną do długich podróży z całą rodziną.
Nie wszystkie ciężarowe pickupy zostały zaprojektowane jako pojazdy do codziennego użytku, jednak 2500 RAM Crew Cab został stworzony właśnie z myślą o tym. Wersja z czterema drzwiami dostępna była zarówno do użytku rodzinnego, jak i roboczego. Dzięki długiemu rozstawowi osi, Crew Cab oferował wystarczająco dużo miejsca wewnątrz kabiny dla sześciu pasażerów, w zależności od układu siedzeń i poziomu wyposażenia.
Wewnątrz znajdowała się nie tylko luksus, ale także mnóstwo funkcji użytkowych. W centrum konsoli dostępne było gniazdko 115 V, a z tyłu umieszczono ławkę przystosowaną dla trzech dużych dorosłych. Miejsce na nogi było przestronne, a gdy w kabinie znajdowały się dwie osoby, szeroki środkowy podłokietnik z uchwytami na kubki oferował dodatkowy komfort.
Pod nadwoziem znajdowało się nowo opracowane podwozie z ośmioma hydroformowanymi poprzeczkami oraz stalą o wysokiej wytrzymałości. W tylnej części ramy znajdowała się w pełni zamknięta konstrukcja tylnego wózka oraz fabrycznie zamontowane poprzeczki tylnego osi z zainstalowanymi zamkami do piątej osi oraz zaczepami gooseneck. Nowy konwencjonalny system zaczepów przyczep został ulepszony do klasy 5 z możliwością obciążenia do 17 000 funtów.
Marka Ram Truck oferuje teraz najbardziej wydajne ciężarówki w swoim segmencie – nowa linia 2013 Ram Heavy Duty charakteryzuje się najlepszą w swojej klasie zdolnością holowania oraz najlepszą w klasie maksymalną dopuszczalną masą całkowitą (GCWR). Ciężarówki Ram 2500 i 3500 Heavy Duty wzbogacone są o nowe funkcje, w tym całkowicie nowy wnętrze, system Uconnect Access nowej generacji, Powernet, nowe ramy i nowe zawieszenie. Nowy model 2013 Ram Heavy Duty jeszcze bardziej umacnia długą listę swoich przewag, w tym najlepszy w klasie całkowity koszt posiadania.
„Aby odpowiadać na potrzeby i oczekiwania naszych klientów, Ram Truck poczynił duży krok naprzód w zakresie wydajności, jednocześnie poprawiając koszty posiadania i efektywność,” powiedział Fred Diaz, Prezydent i CEO Ram Truck Brand oraz Chrysler de Mexico — Chrysler Group LLC. „Model 2013 Ram Heavy Duty pozwala na ciągnięcie i pchanie większych ciężarów niż jakikolwiek konkurent, a przy tym wygląda świetnie dzięki nowym elementom designu zewnętrznego oraz całkowicie nowemu wnętrzu z najnowszą technologią.”
INŻYNIERIA
W 2013 roku ciężarówki Ram Heavy Duty mają nowe ramy wykonane z stal nierdzewnej o wysokiej wytrzymałości 50 KSI, w tym osiem oddzielnych poprzeczek, hydroformowane główne belki oraz w pełni zamknięte tylne belki dla optymalnej wytrzymałości i masywności. Szerokie przednie belki ramy (około jednego cala po każdej stronie; dwa cale łącznie) pozwalają na umieszczenie sprężyn zawieszenia z przodu nieco bardziej na zewnątrz, co sprzyja uzyskaniu większej sztywności przeciwwagi. Nowy poprzeczny element zawieszenia z przodu jest teraz w formie dwuczęściowej, spawanej konstrukcji między przednią osią a miską olejową.
Sekcje centralne belek ramy są formowane na rolkach, co jest efektywnym sposobem na utrzymanie równomiernej wytrzymałości w mniej skomplikowanych sekcjach podłużnych. W tylnej części nowej ramy struktura obejmuje w pełni zamknięte tylne belki oraz fabrycznie zainstalowany poprzeczny element osi tylnej z możliwością montażu haków do przyczep typu 5th wheel i gooseneck. Nowy system zaczepów do przyczep został podniesiony do klasy 5 z nośnością 17,000 funtów i 1,800 funtów na hak do użycia z zaczepami 2-calowymi lub 2,5-calowymi.
Zawieszenie
Aby poradzić sobie z najlepszą w klasie zdolnością holowania i ładowności nowego Ram Heavy Duty, nowy system zawieszenia z przodu i z tyłu z zaawansowaną geometrią opiera się na ulepszeniach podwozia i znacznie poprawia ogólną sztywność boczną. Zaawansowane zawieszenie trójwymiarowe z przodu w Ram 3500 jest niezbędne dla wyższego GVWR pojazdu oraz dla użycia z ciężkimi ładunkami z przodu, w tym pługami śnieżnymi. Dodatkowo, nowo zaprojektowane zawieszenie z tyłu z liściami Hotchkiss w Ram 3500 oferuje lepszy komfort jazdy i prowadzenia, jednocześnie zapewniając większą zdolność holowania i ładowności.
Kierowanie
Nowy premium system kierowniczy z powracającymi kulkami, przeprojektowane wieszaki kierownicze, przegub kulowy oraz bardziej wytrzymałe elementy kierownicze zapewniają lepsze i precyzyjniejsze odczucie centralne, mimo większych zdolności holowania i ładowności pojazdów.
Nadwozie
Wprowadzono szereg ulepszeń nadwozia, aby poprawić ogólny poziom hałasu, wibracji i sztywności (NVH) oraz aby dostosować się do najlepszych w klasie możliwości modelu 2013 Ram Heavy Duty. Nowy samochód jest wyposażony w zaktualizowany silnik, skrzynię biegów oraz mocowania nadwozia, w tym pionierskie hydro-mocowania w pozycjach słupków C dla liderujących w klasie właściwości NVH, mimo dużych ładunków i zdolności holowania ciężarówki.
Nowy system tankowania bez wlewu przy aplikacjach diesla to inicjatywa oszczędzająca miejsce, która umożliwia równoległe skonfigurowanie portów paliwowych i cieczy wydechowej (DEF). Rezultatem jest bardziej wygodne tankowanie paliwa i DEF na stacjach benzynowych.
Ram 3500 ma fabrycznie zainstalowany złącze do ciągnięcia przyczepy w komorze ładunkowej, w zestawie z opcjonalnym pakietem przygotowania do przyczep typu 5th wheel lub gooseneck. Nowe wsparcie strukturalne zostało zaprojektowane w nadwoziu, aby wspierać zwiększenie ładowności i poprawić wydajność trwałości. Dodatkowo, nowo wzmocnione punkty zaczepowe o zwiększonej wytrzymałości są zaprojektowane dla większych ładunków.
Elektrotechnika
Nowy Ram Heavy Duty teraz posiada system architektury elektrycznej Powernet, umożliwiający zarówno wysokie, jak i niskie prędkości sieci danych połączonych z maksymalnie 40 indywidualnymi modułami, wszystko zaprojektowane w celu poprawy wydajności pojazdu oraz zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Większość klientów samochodów komercyjnych potrzebuje połączenia z systemem elektrycznym. Nowy moduł interfejsu systemu pojazdu (VSIM) klasy lidera jest w stanie komunikować się między modułami aftermarket i różnymi fabrycznymi modułami kontrolnymi. Moduł interfejsu VSIM ma łącznie 72 wejścia i wyjścia, w tym kontrole oświetlenia, pozycje drzwi oraz pozycje gazu i skrzyni biegów. Klasa wyłączna moduł działa jako bezpieczna brama do systemu elektrycznego pojazdu.
Dodatkowe nowe funkcje
Nowością w 2013 roku, centralne zamki obejmują system zarządzania ładunkiem RamBox oraz elektryczne zamki bagażnika, tworząc wygodne rozwiązanie do zamykania wszystkich drzwi zewnętrznych i przechowalni jednym naciśnięciem przycisku. Automatyczne wycieraczki reagujące na deszcz oraz lampy SmartBeam również znalazły się na liście dostępnych funkcji nowego modelu 2013 Ram Heavy Duty.
Całkowity koszt posiadania i niezrównana gwarancja na układ napędowy – 5 lat/100 000 mil
Koszty operacyjne są ważnym czynnikiem dla właścicieli używających swoich ciężarówek do pracy. Model 2013 Ram Heavy Duty posiada cechy lidera w klasie w:
- Ekonomii paliwowej dzięki wprowadzeniu nowego systemu DEF
- Wydłużonym cyklu konserwacji (wymiana oleju, trwałość filtra paliwa)
- Trwałości hamulców dzięki zaawansowanemu hamulcowi wydechowemu i największym hamulcom w segmencie
Model 2013 Ram Heavy Duty objęty jest niezrównaną 5-letnią/100 000-milową Gwarancją Ograniczoną na Układ Napędowy. Gwarancja na układ napędowy obejmuje koszt wszystkich części i robocizny potrzebnej do naprawy objętego elementu układu napędowego – silnika, skrzyni biegów i układu napędowego. Obejmuje również bezpłatny holowanie do najbliższego dealera Ram Truck, jeśli to konieczne. Gwarancja jest również przenoszona, co pozwala klientom sprzedającym swój samochód w okresie gwarancyjnym na przekazanie pokrycia nowemu właścicielowi. Standardowa 3-letnia/36 000-milowa Gwarancja Ograniczona Podstawowa zapewnia pokrycie od zderzaka do zderzaka dla Ram Heavy Duty, od nadwozia po system elektryczny.
UKŁAD NAPĘDOWY
W 2013 roku 5,7-litrowy silnik HEMI® V-8 debiutuje w ciężarówce Ram 3500 Heavy Duty jako standardowe wyposażenie (jedno tylne koło). Również standardowy w Ram 2500 Heavy Duty, silnik produkuje 383 koni mechanicznych przy 5 600 obr./min i generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 lb-ft przy 3 950 obr./min. Silnik HEMI V-8 jest połączony z automatyczną skrzynią biegów 66RFE z sześcioma biegami.
Dominujący w statystykach mocy, znany silnik 6,7-litrowy Cummins High-Output Turbo Diesel I-6 jest teraz dostępny w trzech wersjach. Pierwsza wersja jest połączona z ekskluzywną dla Ram sześciobiegową skrzynią biegów manualnych, która posiada sprzęgło kompensujące zużycie dla dożywotniej wydajności „jak nowa” oraz dwuwalczakową wieżę zmian biegów, aby pomieścić kompaktowy wzór zmiany biegów. Ta kombinacja dostarcza 350 koni mechanicznych przy 2 800 obr./min i 660 lb-ft momentu obrotowego przy 1 500 obr./min – co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do maksymalnego momentu 600 lb-ft w modelu z 2012 roku.
Druga opcja łączy Cumminsa z automatyczną skrzynią biegów 68RFE z sześcioma biegami. Silnik diesla generuje 370 koni mechanicznych przy 2 800 obr./min z niezrównanym momentem 800 lb-ft przy 1 600 obr./min, co jest najlepiej w klasie dla ciężarówek ¾ tony.
Na koniec, ulepszony silnik 6,7-litrowy Cummins High-Output Turbo Diesel I-6 dla Ram 3500 połączony jest z nową automatyczną skrzynią biegów Aisin AS69RC z sześcioma biegami, co nie pozostawia wątpliwości co do zdolności Ram Heavy Duty. Oprócz 385 koni mechanicznych przy 2 800 obr./min, najpotężniejszy Cummins generuje najlepszy w klasie moment obrotowy wynoszący 850 lb-ft przy 1 600 obr./min. Nowa skrzynia biegów AS69RC posiada szerokie przełożenia, które poprawiają wydajność zmiany biegów, około 1% zysku w efektywności skrzyni biegów oraz ulepszoną sterowność w porównaniu do wcześniejszego projektu.
W 2013 roku wszystkie ciężarówki Ram Heavy Duty z silnikiem diesla korzystają z nowego systemu chłodzenia. Wysokowydajny wentylator, podwójne chłodnice, podwójne chłodnice skrzyni biegów oraz chłodnica powietrza zapewniają 25-procentową wydajność odrzutu ciepła. Niższe temperatury robocze poprawiają wydajność, trwałość i obniżają koszty eksploatacji.
Ciężarówki Ram Heavy Duty wyposażone w silnik diesla posiadają unikalny system ssania Ram Active Air, aktywowany przez nowe możliwości monitorowania dodane do kontrolera silnika. Gdy system ssania wykrywa ekstremalne ciepło, pobiera chłodne powietrze z przodu pojazdu – funkcja ta włącza się również na dużych wysokościach dla lepszej reakcji na gaz w środowisku o niskiej zawartości tlenu. Gdy warunki są wilgotne z powodu śniegu, lodu lub brodzenia w wodzie, system pobiera powietrze z wlotu pod maską, unikając zbierania śniegu i wody.
Lista cech silników diesla z 2013 roku nie kończy się na tym. Silniki Cummins korzystają z większego chłodnicy recyrkulacji spalin (EGR), co uzupełnia debiut selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i umożliwia najdłuższy w klasie interwał wymiany oleju wynoszący 15 000 mil. Żywotność oleju zwiększa się poprzez redukcję produkcji sadzy i zmniejszenie rozcieńczenia oleju paliwem.
W połączeniu z poprawą o 10% w ekonomii paliwowej, częściowo dzięki systemowi paliwowemu o wysokim ciśnieniu i wspólnych szynach, SCR obiecuje netto redukcję kosztów eksploatacji Ram Heavy Duty. Silniki diesla wyposażone w SCR, które mogą pracować na biopaliwa B-20, działają również wydajniej, obniżając emisję gazów cieplarnianych i lepiej zarządzając produkcją sadzy niż technologia Lean NOx Trap (LNT).
Z perspektywy kierowcy, silniki diesla oferują poprawioną wydajność rozruchu na zimno i doskonałą kulturę pracy dzięki innowacjom, takim jak nowy system hamulca wydechowego. Umożliwiony przez unikalny, opatentowany projekt turbosprężarki z przesuwanym dyszą Cumminsa, funkcja ta elektronicznie zarządza najlepszym w klasie hamowaniem wydechowym, co sprawia, że jazda w dół stoku jest bardziej płynna, niezależnie od obciążenia pojazdu.
Zmienna turbosprężarka Cummins również pozwala na łatwiejszą pracę na dużych wysokościach, lepsze zarządzanie przepływem EGR oraz poprawioną kontrolę nad temperaturami spalin w celu uniknięcia gromadzenia sadzy.
W 2013 Ram Heavy Duty nie pominięto żadnego szczegółu – podejście, które zainspirowało zaprojektowanie nowego filtra paliwa/ separatora wody. Zamontowana na ramie jednostka zapewnia najlepszą w klasie filtrację cząsteczek 3 mikronów i usuwanie wody dla poprawy wydajności silnika i trwałości.
Zdolności są priorytetem dla inżynierów Ram, co widać po ulepszeniach osi w 2013 roku.
Ram 3500 z 2013 roku może pochwalić się najlepszym w klasie GCWR. Udziałem w tym jest tylnia oś 11,8 cala dopasowana do silnika diesla z zestawem zębatym hypoidowym 300 mm, różnicowym helikalnym z czterema trybami i aluminiową pokrywą zębatą dla optymalnego chłodzenia – oraz poprawy estetyki.
Ram Heavy Duty posiada także system odłączania przedniej osi, unikalny w segmencie. Gdy warunki tego wymagają, wybrane elementy napędu są odłączane, co poprawia ogólną wydajność i umożliwia zwiększenie efektywności paliwowej o nawet 1 mpg.
DESIGN
Nowe modele Ram 2500 i 3500 Heavy Duty z 2013 roku mają odważny wygląd, jednocześnie zachowując komfort i styl dzięki zmianom w designie zewnętrznym. Nowy Ram Heavy Duty wyróżnia się także całkowicie nowym wnętrzem oraz nową, liderującą w klasie technologią – każdy model oferuje nowe, specyficzne elementy.
Zewnętrze
Nowe kratki, projekt podwójnych reflektorów Ram Heavy Duty z 2013 roku oferuje lepsze rozpraszanie światła, spójność wzoru i odległość. Całkowicie nowy system reflektorów i oświetlenia ma bi-funkcjonalne projektory halogenowe i diody LED do lamp pozycyjnych/ kierunkowskazów oraz lamp tylnych.
Nowe lusterka zewnętrzne o wymiarach 6×9 cali składane elektrycznie pomagają monitorować ruch i przeszkody po bokach ciężarówki oraz zapewniają lepszy widok na przyczepę podczas holowania.
System tylnych kamer zamontowanych w uchwycie klapy bagażnika został zaktualizowany w 2013 roku o wyższą definicję i dynamiczny obraz na 8,4-calowym wyświetlaczu. Dodatkowo nowa kamera stopu zamontowana wysoko z tyłu zapewnia widok na komorę ładunkową, ułatwiając podłączenie przyczep typu 5th wheel lub gooseneck oraz monitorowanie ładunków w komorze.
Modele Ram 3500 charakteryzują się nowymi, starannie wykonanymi wzorami kół o średnicy 18 i 20 cali, które uwzględniają tematy poziomów wykończenia.
Zewnętrzne oznaczenia drzwi i błotników zostały przeniesione w pionowy format z obecnego poziomego, co daje nie tylko czystszy wygląd, ale także więcej miejsca na drzwiach dla znaków i grafik klientów komercyjnych.
Nowe, błyszczące stalowe podesty przejezdne mają solidny wygląd z przekroju prostokątnego z sześciokątnym wzorem przyczepności i oferują poprawki aerodynamiczne, jednocześnie umożliwiając lepszy dostęp do przedniej części komory ładunkowej.
Wnętrze
Nowe funkcje i technologie Ram Heavy Duty stwarzają możliwość na nowoczesne wnętrze z ulepszonymi materiałami, lepszym dopasowaniem i wykończeniem, nowymi kolorami, kontrolami HVAC i nowymi systemami multimedialnymi.
Model 2013 Ram Heavy Duty oferuje nowej generacji system Uconnect 8.4-calowy z indywidualnie zaprojektowanymi ekranami dopasowanymi do konkretnych modeli i tematyki Ram. Aby zrobić miejsce na nowy duży ekran, centralna konsole została zaktualizowana do wzorów materiałów używanych w całym wnętrzu. Wspierając gamę modeli Ram Heavy Duty, zespół projektowy wnętrza stworzył nowe, zindywidualizowane tematy z różnymi kolorami i materiałami.
Całkowicie nowe kontrole HVAC są wynikiem doświadczeń z innych aplikacji Uconnect Grupy Chrysler i charakteryzują się prostszą, ulepszoną funkcjonalnością spełniającą najwyższe standardy interfejsu ludzkiego (HMI). System HVAC obejmuje redundantną architekturę, umożliwiającą operatorowi korzystanie z 8,4-calowego wyświetlacza dotykowego lub ręcznych kontrolek do zmiany warunków w ciężarówce. Pod ulepszonym układem HVAC znajduje się nowe bank przełączników z łatwymi w użyciu kontrolkami dla różnych funkcji w zależności od modeli pojazdów i opcji. Górny rząd dotyczy funkcji funkcjonalnych i zawiera hamulec wydechowy, holowanie i kontrolę stabilności (ESC). Dolny rząd dotyczy kontrolerów komfortu i obejmuje podgrzewaną kierownicę, podgrzewane i wentylowane fotele. Dolny rząd może być także opcjonalnie wyposażony w dodatkowy bank przełączników dla wszystkich pięciu miejsc. Wszystkie przyciski w banku komfortu są również redundantne w systemie Uconnect. W sąsiedztwie banku przełączników znajduje się prominentnie umieszczony, regulowany zintegrowany kontroler hamulca przyczep, pozwalający kierowcy na dodanie lub zmniejszenie funkcji hamulca przyczepy w locie. Nowa centralna konsole zawiera gniazdko 115-woltowe oraz nową szufladę u podstawy konsole z gładką, premium odczuciem akcji przesuwu skrzyni. Nowa szuflada posiada gniazdka 12-woltowe po obu stronach oraz opcjonalne zasilane USB po stronie kierowcy.
Nowa technologia wchodzi także do wskaźników. Poprzednio dostępny tylko w modelach premium, ekran informacyjny o pojazdach o przekątnej 3,5 cala jest teraz standardem w podstawowych wersjach i wyświetla funkcje operacyjne pojazdu. Nowy wyświetlacz TFT o przekątnej 7 cali jest teraz dostępny w wybranych modelach i oferuje w pełni konfigurowalne funkcje. Podobnie jak w systemie Uconnect o przekątnej 8,4 cala, wybrane tła wskaźników 7 cali są dostosowane do konkretnych modeli Ram.
Wszystkie ciężarówki Ram Heavy Duty wciąż używają dźwigni zmiany biegów umieszczonej na kolumnie. Elektroniczny wybór zakresu (ERS) jest teraz umieszczony na twarzy kierownicy, po prawej stronie, pozwalając na indywidualny wybór biegów. Modele z silnikami diesla oferują ręczną sześciobiegową skrzynię biegów, co jest jedyną ręczną skrzynią biegów w tym segmencie.
Centralne konsole dla konfiguracji siedzeń kubełkowych oraz 40-20-40 są całkowicie nowe z myślą o efektywnym przechowywaniu. Nowa konsola siedzenia kubełkowego wykorzystuje dodatkowe miejsce jako dodatkową przestrzeń do przechowywania. Projekt siedzenia ławkowego obejmuje trzy nowe uchwyty na kubki wbudowane w pokrywę konsoli, która ma zmywalną wewnętrzną wyściółkę gumową. Obie wersje konsoli posiadają dwa poziomy przechowywania i są dostępne z nowym portem multimedialnym z USB, kartą SD i wejściami pomocniczymi w górnym poziomie. Dodatkowo, dostępny jest port USB 2,5 ampera i gniazdko 12-woltowe, aby zaspokoić potrzeby ładowania urządzeń.
UCONNECT
Linia 2013 Ram Heavy Duty oferuje mnóstwo innowacyjnej, dostępnej w segmencie technologii, dodając zupełnie nowe funkcje do już najlepszego w klasie wnętrza. Nowością w 2013 roku jest platforma radiowa nowej generacji, która posiada Uconnect Access, bardziej zaawansowany system łączności w pojeździe.
Na bazie podstawowej funkcjonalności radia oferowane są dwa nowe systemy Uconnect, które zapewniają właścicielom Ram szereg funkcji i opcji łączności, najlepiej odpowiadających ich potrzebom. Uconnect 8.4A i 8.4AN zapewniają właścicielom ciężarówek Ram wbudowane bezprzewodowe połączenie, umożliwiające pasażerom pojazdu automatyczne łączenie się z różnymi nowymi usługami. Użytkownicy mogą zdalnie blokować lub odblokowywać drzwi lub uruchamiać swoje pojazdy z dowolnej odległości za pośrednictwem sieci lub aplikacji na smartfona. Nowy system Uconnect zawiera przycisk 911 w lusterku wstecznym do bezpośredniego połączenia z służbami ratunkowymi. Przycisk ASSIST jest również zintegrowany w lusterku wstecznym, aby wezwać pomoc bezpośrednio od dostawcy pomocy drogowej lub skontaktować się z Centrum Obsługi Klientów Grupy Chrysler.
Funkcja hotspot Wi-Fi aktywowana przez Uconnect Access zapewnia bezprzewodowy dostęp do Internetu w kabinie poprzez laptopa, tablet lub smartfona, zarówno w drodze, jak i w miejscu pracy.
Aplikacje mogą być aktualizowane przez Internet i są pobierane bezpośrednio do systemów Uconnect 8.4A i 8.4AN, co pozwala na bieżąco aktualizować funkcje. Właściciele ciężarówek Ram będą mogli na bieżąco rozwijać swoje doświadczenie z łącznością w pojeździe, pobierając aktualizacje aplikacji lub nowe aplikacje, gdy tylko będą dostępne.
Nowy system Uconnect Access oferuje funkcjonalność najlepszą w klasie, integrując nowe treści rozrywkowe, w tym po raz pierwszy Ram oferuje radio HD swoim klientom. Właściciele Ram również będą mieli dostęp do radia SiriusXM, bezprzewodowego działania telefonu komórkowego, nawigacji bezprzewodowej, wysyłania wiadomości tekstowych bez przewodów z kompatybilnymi telefonami i bezprzewodowej kontroli muzyki.
Uconnect Voice Command pozwala kierowcom na kontrolowanie ich telefonu komórkowego, muzyki i systemu nawigacji, pozostając skupionym na prowadzeniu. Książka telefoniczna w kompatybilnym telefonie jest automatycznie pobierana, synchronizując do 1 000 wpisów w książce telefonicznej, które można następnie wybrać po prostu wypowiadając imię kontaktu. Funkcja ta pozwala również kierowcom na zmianę trybów radia, strojenie stacji AM, FM, HD i SiriusXM oraz żądanie informacji w czasie rzeczywistym (takich jak ceny paliw) z dostępnego SiriusXM Travel Link za pomocą naturalnych komend głosowych.
Uconnect obsługuje telefony komórkowe wyposażone w Bluetooth z zaawansowanym przesyłaniem wiadomości tekstowych w profilu Message Access Profile (MAP). To pierwsza w branży technologia rozpoznawania głosu wykorzystująca wbudowane połączenie do uzyskania dostępu do chmurowego rozpoznawania głosu i umożliwiająca zaawansowane przesyłanie wiadomości tekstowych, które przekształca wypowiedziane słowo w dosłowne wiadomości tekstowe. Komunikacja ograniczona jest jedynie przez słownictwo użytkownika.
Na panelu wskaźników przed kierowcą znajduje się dostępny 7-calowy, kolorowy, premium multiview wyświetlacz, oferujący nową konfigurowalną funkcję, która pozwala właścicielom Ram na personalizowanie informacji wewnątrz panelu wskaźników. Nowy ekran informacyjny Ram został zaprojektowany w celu szybkiego i łatwego transmitowania informacji za pomocą grafiki i tekstu. Wyświetlacz multiview oferuje kierowcom szeroki zakres opcji personalizacji, od podstawowego cyfrowego odczytu prędkości po szczegółowe informacje o statusie pojazdu. Działanie wyświetlacza jest wyraźnie przekazywane użytkownikom za pomocą łatwych do zrozumienia ikon i instrukcji.
Model 2013 Ram Heavy Duty oferuje system audio o jakości audiophile, aby zanurzyć pasażerów w premium dźwięku. Głośniki Alpine o wysokich osiągach oraz zaawansowany wzmacniacz cyfrowy (DSP) są dostępne w systemie audio Alpine 10-głośnikowym.
BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONA
Ciężarówki Ram Heavy Duty oferują ponad 45 aktywnych i pasywnych funkcji bezpieczeństwa i zabezpieczeń, w tym standardowe poduszki powietrzne z przodu oraz poduszki powietrzne boczne zamontowane w siedzeniach z ulepszonym systemem odpowiedzi na wypadki, osłony kolan, napinacze pasów bezpieczeństwa, BeltAlert oraz system ParkView z tylną kamerą. Ciężarówki Ram Heavy Duty 2013 obejmują także standardową kontrolę stabilności elektronicznej (ESC), unikalną w segmencie dla modelu 3500 Heavy Duty. ESC zawiera szereg technologii, w tym kontrolę trakcji przy wszystkich prędkościach, kontrolę odchyleń przyczepy, asystenta ruszania pod górę oraz system ABS.
Nowe ciężarówki Ram Heavy Duty z 2013 roku oferują teraz technologię Keyless Enter 'n Go, która umożliwia odblokowanie drzwi i uruchomienie ciężarówki bez konieczności dotykania klucza. Również nowością w 2013 roku, zdalne centralne zamki obejmują system zarządzania ładunkiem RamBox oraz elektryczne zamki w klapie bagażnika, co stanowi wygodne rozwiązanie do zamykania ciężarówki jednym naciśnięciem przycisku. Dostępna funkcja zdalnego startu pozwala kierowcy na uruchomienie ciężarówki z odległości do 300 stóp. Kontrolki drzwi, oświetlenie wejścia, immobilizer silnika i alarm paniki to standardowe funkcje systemu Keyless Enter 'n Go. Automatyczne wycieraczki reagujące na deszcz i SmartBeam to również nowe oferty, które wzbogacają długą listę wyposażenia.
Produkcja