W 2009 roku marka Dodge Ram została przekształcona w Ram Trucks jako osobną markę pojazdów użytkowych, a trzecia generacja serii 3500 stała się modelem Ram Trucks 3500.
W 2014 roku dział lekkich pojazdów użytkowych Chryslera, powstały z marki Dodge, wprowadził odświeżoną wersję serii 3500 HD. Była dostępna w kilku wersjach kabinowych, w tym jako wersja z podwoziem oraz jako wersja regular-cab z paką z tyłu, gotowa na zamontowanie przyczepy typu gooseneck. To był prawdziwy tytan pracy, wykorzystywany do transportu ciężkich ładunków i holowania przyczep z pojazdami budowlanymi.
Wygląd zewnętrzny poprawiło wprowadzenie nowej pary reflektorów, a w zależności od poziomu wyposażenia, czarne plastikowe zderzaki. W lepiej wyposażonych wersjach Ram Trucks oferowało zderzaki w kolorze nadwozia lub nawet chromowane. Producent utrzymał charakterystyczny design kratki w stylu krzyżowym z pozostałej części marki Dodge. Z tyłu wymagały szerokie błotniki, aby pomieścić system podwójnych kół.
Wnętrze Ram Trucks oferowało prostą tapicerkę materiałową w wersji podstawowej. Była ona odpowiednia dla zwykłych pracowników. Dla tych, którzy używali modelu 3500 Regular-cab jako pojazdu do holowania luksusowej przyczepy, producent oferował lepsze opcje, takie jak 7-calowy ekran infotainment umieszczony w centralnej konsoli.
Jednak najważniejszą częścią pojazdu był napęd. Ram Trucks oferowało model 3500 Regular cab z wyborem trzech silników. Silniki benzynowe Hemi zostały przeniesione z reszty gamy samochodów Ram, a silnik turbodiesel Cummins o pojemności 6,7 litra był przemysłowy. Producenci ciężarówek na całym świecie używali tego samego silnika rzędowego sześciocylindrowego w średniej wielkości pojazdach użytkowych o wadze do 18 ton.
- Ram Heavy Duty zachowuje najwyższy poziom możliwości z nową klasą najlepszą wśród ciężarówek, zdolnością holowania wynoszącą 31 210 funtów, najlepszym momentem obrotowym równym 900 lb-ft z silnikiem diesla Cummins o pojemności 6,7 litra oraz najlepszym ładunkiem wynoszącym 7 390 funtów.
- Ram kontynuuje budowanie momentum z nowym modelem Ram Laramie Limited, który jest w czołówce swojej klasy.
- Wyraźny znaczek, drewno Argento i wysokiej jakości skóra są kluczowymi elementami nowego designu Ram Laramie Limited, docenianego przez nabywców luksusowych pickupów.
- Rozszerzenie dostępności Ram 2500 na sprężony gaz ziemny (CNG), w tym model Regular Cab i pickupy 2WD.
- Nowy przełączany wyświetlacz tylnej kamery w 8,4-calowym ekranie Uconnect, oświetlenie łóżka oraz system asysty parkowania z przodu pomagają klientom manewrować w najbardziej zdolnych ciężarówkach HD w branży.
- Nowy design konsoli centralnej we wszystkich wersjach oraz łączność Bluetooth w radiomodelach podstawowych.
- Dwa silniki na benzynę oraz silniki diesla z manualną i automatyczną skrzynią biegów oferują klientom szeroki wybór, aby zaspokoić ich potrzeby.
- Dostępny silnik HEMI® V-8 o pojemności 6,4 litra oferuje najlepszy w klasie silnik benzynowy, 410 KM przy 5 600 obrotach na minutę oraz 429 lb-ft momentu obrotowego przy 4 000 obrotach na minutę, a także zmienny rozrząd (VVT) z systemem oszczędzania paliwa przy dezaktywacji cylindrów.
- Standardowy silnik HEMI V-8 o pojemności 5,7 litra oferuje 383 KM przy 5 600 obrotach na minutę oraz 400 lb-ft momentu obrotowego, a także VVT dla większej efektywności i wydajności.
- Disponowany silnik diesla Cummins o pojemności 6,7 litra generuje 385 KM przy 2 800 obrotach na minutę oraz 900 lb-ft momentu obrotowego.
- Inżynieria Ram Truck nadal prowadzi innowacje w segmencie Heavy Duty z tylnym zawieszeniem Ram 2500 z linkami sprężynowymi dla najlepszej jazdy w klasie.
- Ekskluzywne tylnie zawieszenie powietrzne w Ram 2500 oraz ekskluzywny fabryczny system dodatkowego zawieszenia powietrznego dla Ram 3500.
- Zintegrowana możliwość holowania przegubowego/ piątej osi.
- Dostępny fabryczny system CNG.
- Najlepsze w klasie systemy podwójnych alternatorów o sile do 440 amperów.
- Najlepsze w klasie 5 lat/100 000 mil na silniki diesla oraz niezrównane 5 lat/60 000 mil na silniki benzynowe.
Auburn Hills, Mich., 22 czerwca 2015 – Celem marki Ram Truck jest budowanie najlepszych ciężarówek w branży. W segmencie pickupów ciężarowych oznacza to najlepsze możliwości, najwyższe wartości holowania i największą moc. W 2016 roku Ram nadal oferuje najbardziej zdolne pickupy o 3/4 i 1 tonie w tym segmencie.
Kiedy nadchodzi czas zakupu nowej ciężarówki, Ram spełnia najważniejsze „dlaczego kupuję”:
Moc – 900 lb-ft momentu obrotowego z silnikiem Cummins 6,7 litra.
Holowanie – do 31 210 funtów z Ram 3500.
Holowanie – do 17 980 funtów z Ram 2500.
Ładowność – do 7 390 funtów z Ram 3500.
Moc – 410 KM i 429 lb-ft momentu obrotowego z silnikiem HEMI® V-8 o pojemności 6,4 litra.
Zdolność – wartość całkowita obciążenia (GCWR) wynosząca 39 100 funtów z Ram 3500.
Ciężarówki Ram 2500 i 3500 Heavy Duty oferują więcej innowacyjnych funkcji niż ciężarówki konkurencji, w tym pięcio-linkowy system zawieszenia sprężynowego z opcjonalnym zawieszeniem powietrznym w Ram 2500 oraz opcjonalnym dodatkowym zawieszeniem pneumatycznym w Ram 3500.
Rok modelowy 2016 przynosi nowy design Ram Laramie Limited. Wzór w luksusie pickupów osiąga jeszcze wyższy poziom wyrafinowania i dbałości o detale. Wykorzystując premium materiały, takie jak całkowicie czarne, skórzane siedzenia, drewniane elementy wnętrza i unikalne znaczniki, Limited to luksusowa alternatywa w „czarnym krawacie” dla popularnej edycji pickupów Laramie Longhorn o tematyce południowo-zachodniej.
Nowy grill w Limited jest najbardziej widoczną zmianą na zewnątrz. Jako punkt centralny nowego Limited, jego nowy grill z portem łopatkowym odchodzi od długiej tradycji stylizacji krzyżowej z wyraźnymi literami „RAM”. Nowy system asysty parkowania z przodu, zamontowany w zderzaku, ostrzega dźwiękowo o pobliskich obiektach.
Limited to szczyt nowoczesnego luksusu. Subtelne akcenty w stichu, linie wykończenia, unikalne materiały i wzory są obecne w całym wnętrzu. Te detale zostały stworzone dla klientów, którzy je doceniają. Nowy pojemnik konsoli pomieści uchwyt na telefon komórkowy i tablet, który można ukryć za nowymi drzwiami przesuwanymi z drewna tambour. Drewniane drzwi wykonane są z Black Argento, wybranego drewna do wnętrza Limited. Temat srebrnego pinu przechodzi przez drewno, a rękojeść w satynowym chromie ułatwia otwieranie drzwi.
Nowością w Ram Truck, debiutującą w Limited, jest całkowicie czarny sufit i filary. Wreszcie pasażerowie będą cieszyć się solidnymi czarnymi dywanikami Berber premium, które można łatwo wyjąć z wyściółki, aby odsłonić podwójne maty odpływowe.
Inżynieria
Ciężarówki o dużej ładowności zazwyczaj mają zawieszenia przystosowane do stałych, ciężkich ładunków. Może to skutkować twardszą jazdą, gdy są puste. Ram 2500 oferuje wybór pomiędzy dwoma unikalnymi tylnymi zawieszeniami dla najlepszej jazdy i prowadzenia w klasie: system pięcio-linkowych sprężyn lub system zawieszenia powietrznego.
Pięcio-linkowy projekt sprężyn zapewnia lepszą artykulację przez przeszkody niż system sprężyn liściowych, a mocne sprężyny są w pełni zdolne do obsługi ładunków wymaganych przez Heavy Duty Ram 2500 – do najlepszych w segmencie 17 980 funtów do holowania.
Ram 2500 oferuje również tylny system zawieszenia powietrznego. Poduszka powietrzna zastępuje sprężynę spiralną, podobnie jak w Ram 1500. Zdolność do załadunku nie jest kompromitowana, a najlepsza w klasie jazda i prowadzenie Ram 2500 staje się jeszcze lepsza, bijąc konkurencję za pomocą dwóch innowacyjnych rozwiązań inżynieryjnych – standardowych pięcio-linkowych sprężyn i opcjonalnego zawieszenia powietrznego. Inną zaletą konstrukcji zawieszenia powietrznego jest zdolność do poziomowania ładunku, która automatycznie wykrywa obciążenie na tylnej osi od przyczepy czy ładunku. Ciśnienie powietrza zwiększa się, aż pojazd osiągnie normalną wysokość jazdy, równoważąc ciężarówkę i poprawiając stabilność oraz komfort jazdy z ładunkiem.
Ram 3500 nadal korzysta z tylnego systemu sprężyn liściowych Hotchkiss, ale teraz oferuje dodatkowy system zawieszenia powietrznego w aplikacjach z pojedynczymi tylnymi kołami (SRW) i podwójnymi kołami (DRW). Dodając dodatkowe poduszki powietrzne do tylnych zawieszeń, inżynierowie Ram Truck byli w stanie złagodzić sprężyny liściowe, co pozwala na większą swobodę ruchu zawieszenia przy braku ładunku. Gdy występuje sytuacja o wysokiej zdolności ładunkowej, zawieszenie powietrzne automatycznie napełnia tylne poduszki powietrzne, aby wyrównać ciężarówkę, poprawiając stabilność i jakość jazdy – nawet podczas ciągnięcia ładunku wynoszącego najlepsze w klasie 31 210 funtów.
Z przodu, seria Ram Heavy Duty oferuje zaawansowane zawieszenie przednie o trzech linkach, aby zapewnić sztywność rolki. Większa sztywność rolki, znana również jako przechył nadwozia, jest ważną cechą w wyższych pojazdach, szczególnie ciężarówkach z dużymi ładunkami. Sztywność rolki mierzy się ilością, w jakiej nadwozie ciężarówki przechyla się na boki, niezależnie od kół, podczas zakrętów.
Ram 2500 i 3500 oferują możliwość holowania przegubowego (środkowa kula w skrzyni) lub piątą osią (podobną do połączenia z ciągnikiem). Ram jest niezrównany pod względem oferowania najbardziej kompletnego „hitch 'n go” i pakietu przygotowawczego do holowania w kategorii ciężarówek. Dodatkowo Ram oferuje złącze podłączające wewnątrz skrzyni oraz standardowy zaczep klasy 5 z czterema i siedmioma pinami w zderzaku.
Ram oferuje dwa różne systemy podwójnych alternatorów w swoich pickupach heavy-duty, co zapewnia dodatkową moc dla wyższych ładunków elektrycznych pochodzących z przystosowań pojazdów komercyjnych i akcesoriów. Modele Ram Heavy Duty wyposażone w silnik diesla Cummins o pojemności 6,7 litra oferują podwójne alternatory 220-amperowe (najlepsze w klasie 440 amperów). Zarówno Ram 2500, jak i 3500 z nowym silnikiem HEMI V-8 o pojemności 6,4 litra również oferują system podwójnych alternatorów – pierwsza aplikacja zasilana benzyną w tej klasie – łącząc jednostki 220 i 160 amperowe dla 380 amperów całkowitego, najlepszego w klasie wyjścia.
Pomimo że Ram Power Wagon korzysta z pięcio-linkowego tylnego zawieszenia, wykorzystuje również unikalny system zawieszenia przedniego, aby zachować swoją pozycję lidera w kwestii zdolności terenowych. Zmodyfikowany system przedniego zawieszenia o trzech linkach wprowadza linki o dużym ruchu, co pozwala na dodatkową elastyczność i artykulację osi. Power Wagon jest napędzany przez silnik HEMI V-8 o pojemności 6,4 litra, co przyczynia się do tytułu Ram Power Wagon: najbardziej zdolnej produkcji ciężarówki terenowej w branży.
Napęd
Ram Truck rozszerza dostępność konfiguracji Ram 2500 na sprężony gaz ziemny (CNG) o modele Regular Cab i 2WD. Wyposażony w silnik HEMI V-8 o pojemności 5,7 litra, pickup Ram 2500 Heavy Duty CNG jest zaprojektowany dla klientów flotowych i detalicznych, oferując korzyści kosztowe i dotyczące emisji, korzystając z obfitego paliwa pochodzenia krajowego przy jednoczesnym zmniejszeniu amerykańskiej zależności od zagranicznej ropy naftowej.
Silnik HEMI V-8 o pojemności 6,4 litra zapewnia najlepszą w klasie moc oraz moment obrotowy wśród ciężarówek ciężkich z silnikami benzynowymi.
Zaprojektowany z myślą o dostarczeniu zdolności, trwałości i wydajności, największy silnik V-8 w swojej klasie stanowi godną opcję na paliwo gazowe w stosunku do ogólnego lidera segmentu – 6,7-litrowego silnika Cummins Turbo Diesel.
Fascynujące liczby opowiadają historię silnika o pojemności 6,4 litra z 16 zaworami, oferującego 410 KM przy 5 600 obrotach na minutę oraz szczytowy moment obrotowy wynoszący 429 lb-ft przy 4 000 obrotach na minutę.
Legendarny układ HEMI stanowi fundament silnika V-8 o kącie 90 stopni. Jednak jego zaawansowana technologia jest zdecydowanie skierowana w przyszłość. Chłodzona recyrkulacja spalin (CEGR), zmienny rozrząd (VVT) oraz opatentowana technologia oszczędzania paliwa FCA US z dezaktywacją cylindrów przyczyniają się do efektywności i wykorzystania każdej kostki sześciennej.
Sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów 66RFE jest standardem w silniku HEMI V-8 o pojemności 6,4 litra.
Inne opcje silnika obejmują HEMI V-8 o pojemności 5,7 litra, który jest standardowym wyposażeniem dla Ram 2500 i 3500 (SRW). Silnik generuje 383 KM przy 5 600 obrotach na minutę i osiąga szczytowy moment obrotowy wynoszący 400 lb-ft przy 4 000 obrotach na minutę. Silnik 5,7-litrowy HEMI V-8 jest sprzężony z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów 66RFE.
Dominujący w tabelach momentu obrotowego, renomowany silnik diesla 6,7-litrowy Cummins Turbo Diesel I-6 jest dostępny w trzech wersjach. Pierwsza wersja jest sparowana z unikalną sześciostopniową manualną skrzynią biegów Ram, która ma sprzęgło kompensujące zużycie dla długotrwałej wydajności oraz wieżę dźwigni z podwójnym trunionem, aby dostosować się do zwartego wzoru dźwigni. Ta kombinacja dostarcza 350 KM przy 2 800 obrotach na minutę oraz 660 lb-ft momentu obrotowego przy 1 500 obrotach na minutę.
Druga opcja łączy Cummins z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów 68RFE. Silnik diesla generuje 370 KM przy 2 800 obrotach na minutę przy 800 lb-ft momentu obrotowego przy 1 600 obrotach na minutę (Ram 2500).
Ostatnim silnikiem jest 6,7-litrowy Cummins High-Output Turbo Diesel I-6 dla Ram 3500, który współpracuje z automatyczną skrzynią biegów Aisin (AS69RC), co nie pozostawia wątpliwości co do możliwości Ram Heavy Duty. Oprócz 385 KM przy 2 800 obrotach na minutę, najbardziej wydajny Cummins generuje moment obrotowy 900 lb-ft przy 1 700 obrotach na minutę. Skrzynia biegów AS69RC oferuje szerokie przełożenia, które przyczyniają się do imponującej wydajności zmiany biegów, efektywności i łatwości prowadzenia.
Ram Heavy Duty wyróżnia się także innowacją, unikalnym w branży systemem poboru powietrza Ram Active Air. Gdy system poboru powietrza wykrywa ekstremalne ciepło, pobiera chłodniejsze powietrze z przodu pojazdu – funkcja, która również włącza się na dużych wysokościach dla doskonałej reakcji na gaz w warunkach niskiego poziomu tlenu. Gdy warunki są wilgotne z powodu śniegu, lodu lub wody, system pobiera powietrze z wlotu pod maską, oddalone od osadzenia śniegu i wody. Ram 3500 ma najlepszą w klasie wartość GCWR. Przyczyną jest 11,8-calowy tylny wałek dopasowany do silnika diesla o wysokiej wydajności, który ma zestaw zębów hipoidalnych o średnicy 300 mm, z różnicowym śrubowym o czterech pinionach oraz pokrywą różnicową z chłodnicą do optymalnego zarządzania termalnego.
Dwa transfery BorgWarner są dostępne w Ram Heavy Duty. BW 44-46 to elektryczny transfer z przełączaniem na część czasu z 2WD, 4WD High, 4WD Low i Neutralnym. BW 44-47 to manualny transfer na część czasu z 2WD, 4WD High, 4WD Low i Neutralnym. Obie opcje mają niskie przełożenie o wartości 2.64 i różnicowy blokujący z przodu do tyłu.
Niskie całkowite koszty posiadania oraz najlepsza w klasie gwarancja na układ napędowy – pięć lat/100 000 mil na silniki diesla i pięć lat/60 000 mil na silniki benzynowe.
Koszty eksploatacji są istotnym czynnikiem dla właścicieli, którzy wykorzystują swoje ciężarówki do pracy. Ram Heavy Duty posiada cechy lidera w klasie w:
Ekonomia paliwowa
Przedłużony cykl konserwacji (wymiana oleju, żywotność filtra paliwa)
Żywotność hamulców z zaawansowanym hamulcem wydechowym i największymi hamulcami w segmencie
Ram Heavy Duty objęty jest najlepszą w klasie gwarancją 5 lat/100 000 mil na silniki diesla oraz niezrównaną 5-letnią/60 000 mil na silniki benzynowe. Gwarancja ograniczona na układ napędowy obejmuje koszt wszystkich części i robocizny potrzebnych do naprawy objętej komponentu układu napędowego – silnika, skrzyni biegów i systemu napędowego. Pokrycie obejmuje również bezpłatną pomoc drogową do najbliższego dealera Ram Truck, jeśli zajdzie taka potrzeba. Gwarancja jest również przenośna, co pozwala klientom, którzy sprzedają swoje ciężarówki w okresie gwarancyjnym, przekazać pokrycie nowemu właścicielowi. Standardowa trzyletnia/36 000 mil podstawowa gwarancja ograniczona zapewnia pokrycie od zderzaka do zderzaka dla Ram Heavy Duty, obejmując nadwozie oraz system elektryczny.
Projekt
Modele Ram 2500 i 3500 Heavy Duty mają odważną obecność, zachowując jednocześnie komfort i styl. Ram Heavy Duty oferuje technologię wiodącą w segmencie, podczas gdy każdy model oferuje specyficzną zawartość.
Ram 2500 dostępny jest w wyborze kół o średnicy 17, 18 i 20 cali, w tym nowym, całkowicie nowym designie dla modelu Limited. Inne opcje kół obejmują aluminium kute, polerowane z malowanymi, złotymi kieszeniami oraz aluminiowe odlewy z srebrnymi wkładkami. Kamera widoku ładunku, zamontowana w wysokim lampie stopu (CHMSL), zapewnia widok skrzyni dla łatwiejszych przyczep piątej osi lub przegubowych, a także monitoruje ładunki w skrzyni. Ram Heavy Duty 2016 umożliwia użytkownikom przełączanie widoku z kamery tylnej na widok ładunku za pomocą dotyku ekranu. Dodatkowo nowy system oświetlenia łóżka wykorzystuje jasne diody LED zamontowane w tylnych narożnikach skrzyni, aby umożliwić lepszą widoczność podczas pracy późno w nocy, korzystania z kamery widoku ładunku lub podłączania/odłączania przyczep.
Standardowo w zestawie znajduje się ekran centrum informacji o pojeździe o przekątnej 3,5 cala. Wyświetlacz wielodotykowy TFT o przekątnej 7 cali jest dostępny w wersji SLT i wyższych. Siedmiocalowy ekran oferuje w pełni konfigurowalne funkcje, umożliwiając właścicielowi monitorowanie różnych systemów, od temperatury skrzyni biegów po nawigację.
Ram Heavy Duty dostępny jest w 12 standardowych kolorach. Czerwony perłowy, luksusowy brąz i perłowa biel to nowości na rok 2016 i są dostępne w jednokolorowym lub dwukolorowym wykończeniu, w zależności od modelu.
Pickup Ram Heavy Duty dostępny jest również w 18 dodatkowych opcjach kolorystycznych (minimalna wielkość partii), w tym Nocna Niebieska, Tan Konstrukcji Case, Czerwony Case IH, Żółty Budowy New Holland, Niebieski Rolnictwa New Holland i Niebieski Jajko Robin.
Produkcja
Modele Ram 2500 i 3500 Heavy Duty z 2016 roku są produkowane w Zakładzie Montażowym Saltillo w Coahuili, Meksyk.
O marce Ram Truck
Od momentu powstania jako samodzielna jednostka w 2009 roku, marka Ram Truck konsekwentnie staje się liderem branży z najdłużej działającą linią pickupów w Ameryce.
Stworzenie odrębnej tożsamości dla ciężarówek Ram pozwoliło marce skupić się na kluczowych klientach i cechach, które uważają za cenne. Niezależnie od tego, czy chodzi o rodzinę, która korzysta z Ram 1500 na co dzień, ciężko pracującego właściciela Ram 3500 Heavy Duty, czy firmę, która każdego dnia polega na swoim komercyjnym vanie Ram ProMaster do dostaw, Ram ma rynek ciężarówek w pełni pokryty.
Aby być najlepszym, wymaga to zaangażowania w innowacje, możliwości, efektywność i trwałość. Ram Truck inwestuje znacząco w swoje produkty, nadając im atrakcyjny wygląd, dopracowane wnętrza, trwałe silniki i ekskluzywne funkcje, które jeszcze bardziej zwiększają ich zdolności.
Ram nadal wyprzedza konkurencję w najbardziej poszukiwanych tytułach: