Był to ostatni model Renault, który nosił numer zamiast nazwy i zastąpił dwa modele w kompaktowej ofercie Renault: 9 i 11. Był to również pierwszy Renault dostępny w czterech wersjach nadwoziowych: 3-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowy hatchback, kabriolet oraz sedan.
Wersja trzydrzwiowa Renault 19 była wersją sportową lub użytkową. We Francji pojazdy z dwoma drzwiami często sprzedawano bez tylnych siedzeń jako „pojazdy użytkowe”, unikając w ten sposób niektórych podatków. Później właściciele wystarczyło, że zamontowali nowe siedzenia z tyłu i to wszystko. Renault 19 to model, który rozpoczął swoją karierę z silnikiem w stylu old-school, z zaworami w głowicy i gaźnikiem, a zakończył na nowoczesnych silnikach z 16 zaworami, podwójnym wałkiem rozrządu i wtryskiem paliwa.
Pojazd był dużym krokiem naprzód, a jego nazwa nawiązywała do udanego modelu Renault 18 z końca lat 70-tych. Nowoczesny design, z prostokątnymi reflektorami i zaokrąglonymi krawędziami, wpisywał się w trendy późnych lat 80-tych. Sportowy wygląd trzydrzwiowego hatchbacka, z wystarczającą ilością miejsca z tyłu i przyzwoitym bagażnikiem, miał przyciągnąć wielu klientów. Jednak wersja trzydrzwiowa nie odniosła takiego sukcesu.
Wewnątrz Renault 19 oferował standardowo jedynie wspomaganie kierownicy oraz hamulce. Brakowało elektrycznych okienek czy klimatyzacji. Te były dostępne jako opcje dodatkowe, ale nie we wszystkich wersjach silnikowych.