Na początku lat siedemdziesiątych francuski producent samochodów Renault zaprezentował bardzo atrakcyjny model dla małego segmentu: Renault 5. To był początek nieznanego sukcesu.
W 1967 roku Pierre Dreyfus poprosił swoich inżynierów o zaprojektowanie nowego małego auta, które będzie pożądane przez szerokie grono odbiorców, odpowiednie na każdą okazję i porę roku.
Pierwszy supermini wyprodukowany przez francuskiego producenta, Renault 5, został zaprezentowany w 1972 roku jako hatchback w wersji 3-drzwiowej i 5-drzwiowej.
Projekt był dziełem Michela Boue, 36-letniego stylisty. Renault były pod wrażeniem rysunków Boue’a i szybko zatwierdziło program rozwoju. Niestety, projektant Michelle Boue nie miał szansy zobaczyć, jak jego dzieło się rozwija, ponieważ zmarł pod koniec 1971 roku, jednak ostateczny projekt był bardzo zbliżony do jego początkowych szkiców.
Estetyka ultra-modnego stylu Renault 5 charakteryzowała się prostymi liniami, kwadratowymi reflektorami oraz mocno opadającą tylną częścią.
Renault 5 miało owiewające zderzaki plastikowe, które były dużym hitem w 1971 roku. Opracowane przez Prost-Dame, były odporne na uderzenia i R5 był odporny na parkowanie w każdym zatłoczonym mieście.
Większość podzespołów pochodziła z popularnego modelu Renault 4, takich jak silnik zamontowany wzdłuż, napędzający przednie koła. Silniki pochodziły z Renault 4 i Renault 8, 782 cm3 o mocy 33,5 KM oraz 956 cm3 o mocy 44 KM, odpowiednio.