RENAULT 5 Turbo 1980-1984

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

RENAULT 5 Turbo 1980-1984

Przejdź do galerii zdjęćRENAULT 5 Turbo 1980-1984

W 1980 roku Renault wprowadziło specjalną wersję modelu 5, aby konkurować w Mistrzostwach Świata w Rajdach; stał się on najszybszym samochodem produkowanym we Francji.

Renault musiało przemyśleć swoją strategię po porażce z Lancią w Mistrzostwach Świata w Rajdach. W związku z tym zainicjowano szczególnie odważny projekt: przekształcenie ekonomicznego supermini R5 w prawdziwy samochód wyścigowy zdolny do zdobycia podium.

Projekt został zlecony przez Jean Terramorsi, wiceprezesa Renault ds. samochodów produkcyjnych, na podstawie istniejącego modelu 5. Marc Deschamps z pracowni projektowej Bertone wpadł na pomysł zainstalowania silnika za fotelami. Tak narodziła się koncepcja samochodu wyścigowego z silnikiem środkowym. Po wielu próbach i błędach w 1978 roku powstał prototyp. Z uwagi na regulacje FIA, Renault zdecydowało się na silnik 1,4 litra pochodzący z Alpine, który połączono z pięcio-biegową skrzynią biegów z modelu Renault 30.

Dzięki rozległym modyfikacjom oraz dodaniu turbodoładowania i systemu wtrysku paliwa K-Jetronic, powstał silnik o mocy 157 KM (160 PS), który napędzał tylne koła. W przeciwieństwie do standardowego modelu 5, który miał zawieszenie na belce skrętnej, model 5 Turbo korzystał z wielowahaczowego systemu pochodzącego z Alpine A110.

Te modyfikacje znalazły się w samochodzie zaprojektowanym przez Marcello Ghandiniego z Bertone. Oprócz przedniego pasa, który wzbogacono o masywny zderzak, najważniejsza zmiana miała miejsce za słupkami B. Tam szersze błotniki miały wloty powietrza do chłodzenia silnika oraz zasilania intercoolera turbodoładowania.

W środku Renault zainstalowało parę sportowych foteli z wysokim oparciem oraz czteropunktowe pasy bezpieczeństwa. Ostatnią, ale nie mniej ważną zmianą, była modernizacja deski rozdzielczej, aby pomieścić więcej wskaźników, takich jak ciśnienie doładowania, temperatura oleju i inne informacje wymagane w samochodzie wyścigowym.

1.4L Turbo 5MT (160 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1397 Cm3
Moc118 Kw @ 6000 Rpm
160 Hp @ 6000 Rpm
158 Bhp @ 6000 Rpm
Moment obrotowy155 Lb-Ft @ 3250 Rpm
210 Nm @ 3250 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna127 Mph (204 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.9 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony220/55R365
Długość144.3 In (3665 Mm)
Szerokość69.3 In (1760 Mm)
Wysokość52.1 In (1323 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)52.8/58.3 In (1
Rozstaw osi95.7 In (2431 Mm)
Prześwit5.7 In (145 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna2160.5 Lbs (980 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2777.8 Lbs (1260 Kg)
Spalanie miasto19.6 Mpg Us (12 L/100Km)
Spalanie trasa22.4 Mpg Us (10.5 L/100Km)
Średnie spalanie25.6 Mpg Us (9.2 L/100Km)
Emisja CO2219 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.