W 1981 roku na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie Renault zaprezentowało model Renault 9, czterodrzwiowy sedan, który był skierowany do klientów poszukujących rodzinnego samochodu o niskich kosztach eksploatacji.
Renault 9 był czterometrowym sedanem z konfiguracją silnika z napędem na przednie koła, który natychmiast zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku w 1982 roku.
W strukturze samochodu zastosowano szereg elementów ze stali o wysokiej wytrzymałości, w tym centralne słupki kabiny, przednie sekcje osłon i podłogę. Karoseria została pokryta ochroną antykorozyjną, a podłoga i inne elementy zostały zabezpieczone specjalnymi preparatami. Renault dążyło do zapewnienia bezpieczeństwa oraz jak najwyższej trwałości modelu.
Produkcja Renault 9 wymagała zmodernizowanej fabryki, zdolnej do wytwarzania większej liczby samochodów w krótszym czasie, dlatego zainstalowano 125 robotów, a wydajność wzrosła do ponad tysiąca samochodów dziennie.
Na rynek wprowadzono model z dwoma silnikami benzynowymi o pojemności 4 cylindrów, 1108 cm3 i 1397 cm3; pierwszy rozwijał moc 47,5 KM, a drugi 72 KM. Większość z nich była wyposażona w 4-biegową skrzynię manualną, podczas gdy mocniejsza wersja silnika 1.4-litrowego miała 5-biegową skrzynię manualną – i była dostępna za dodatkową opłatą.
O rozstawie osi wynoszącym 2477 mm, samochód miał długość 4062 mm, szerokość 1650 mm i wysokość 1405 mm. Pojemność bagażnika wynosiła 402 L.