Wybrany Europejskim Samochodem Roku w 1982 roku, Renault 9 sprzedano w ponad milionie egzemplarzy przez dziewięć lat jego istnienia. W 1986 roku przeszedł zasłużoną modernizację.
W latach 80. styl kubistyczny królował w działach projektowych. Poza kilkoma włoskimi pojazdami, większość z nich projektowano z prostymi, ostrymi liniami, takimi jak Volvo, Volkswagen Golf/Jetta/Passat, Audi 80/100 oraz Renault. Ostatni z nich oferował model 9 jako wersję sedan dla hatchbacka 11. To był lekki, oszczędny samochód rodzinny, który mógł pomieścić czterech pasażerów i bagaż.
Wersja z 1986 roku była nieco zaktualizowana pod względem designu. Z przodu miała bardziej opływowe reflektory inspirowane większym bratem, modelem 25. Pomiędzy maską a owiniętym plastikowym zderzakiem znajdował się bardzo wąski grill. W zależności od poziomu wyposażenia był on czarny lub w kolorze nadwozia. Wersja Turbo miała magnezowe obręcze kół i wyjątkowy pakiet aerodynamiczny.
Wnętrze małego francuskiego samochodu charakteryzowało się cienkimi fotelami z przodu z minimalnym wsparciem bocznym. Poza wersją Turbo o mocy 115 KM, nie był to sportowy pojazd. Jego kwadratowy kształt zachowano w zestawie wskaźników, ale wprowadzono nową, dwuramienną kierownicę.